Rauna Njord modifieras_Nu går det framåt igen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav Morello » 2019-02-26 17:03

Tangband, man skriver dB!! :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav STDI » 2019-02-26 17:14

Morello skrev:Tangband, man skriver mH!! :mrgreen:

Nej, det var ett fulcitat av mig. :mrgreen:
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav RSG » 2019-02-26 22:40

Tangband skrev:Jag hade även provat med ett simpelt 6 db filter , en enda 2,2 uf i serie med diskanten, detta equaliserar även hornet i daytondiskanten. Liknande lösning sitter väl i pi60 och dess waveguide.
Kanske en spole för basen nånstans mellan 0,7- 0,3 mh.

Baffelsteget måste väl även kompenseras vid rätt frekvens med en spole i serie med baselementet.
(11600/bredden på baffeln = frekvensen)
Bäst är ju att mäta för att se var det faller av :)


Återkommer.

Kraniet skrev:Diskanten ser ut att behöva sänkas ca 3 dB. Men jag antar att filtret då också behöver justeras så att summeringen blir annorlunda.

Har du mätt fasen för vardera element?

edit: varför övergav du den lägre delningsfrekvensen? Har du mätt off-axis kurvor för elementen för att se var deras spridning stämmer bäst?


Eller kan det vara lämpligt med lite mindre baffelstegskompensering istället för en sänkning av diskanten?
En snabb ändring.
Njord SB20 ND25 190226 Faktiska värden.JPG
Njord SB20 ND25 190226 Faktiska värden.JPG (218.17 KiB) Visad 8716 gånger


Jo jag har mätningar på Impedans/Fas, här är mätning utförd med basen monterad i Njord lådan.
Impedans_Fas SB20 i Njord.JPG
Impedans_Fas SB20 i Njord.JPG (88.82 KiB) Visad 8716 gånger

Och diskant.
Impedans_Fas ND25FW.JPG
Impedans_Fas ND25FW.JPG (84.62 KiB) Visad 8716 gånger


Men jag vet inte vad jag letar efter när jag tittar på faskurvan :oops:

Och varför övergav jag den lägre delningsfrekvensen,,,,,,,, för att jag upptäckte att den låg lägre än jag hade tänkt mig....
Det var när jag försökte bekämpa di tvenne impedanstopparna vid delningen i första utkastet på filtret som jag gjorde upptäckten att jag hade fibblat bort delningsfrekvensen, det är lätt att glömma en och annan parameter när man gör detta för första gången!
Alltså, ingen större övervägning där inte :roll:
Det var vid 2500 hz som jag hade tänkt mig delningen, en banal hobbyuppskattning från min sida enbart baserad på tillverkarens datablad.


Några off-axis mätningar har jag ej gjort då jag gjort bedömningen att de skulle bli helt värdelösa vid inomhusmätningar, utomhusmätningar har inte varit att tänka på under en period här med snösmältning och mycket blåst. Så tanken var att gå vidare med sådana senare vid bättre utomhusförhållanden och helt enkelt se vad det blev och försöka koppla mätresultat till lyssningstest och ta lite lärdom av övningen. Blir resultatet fullständigt nedslående/otillfredsställande så tar jag nog till lite ut(in)veckling därifrån.

/Johan

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav Cortado » 2019-02-26 23:02

Tycker det där ser rätt ok ut. Kanske att 3,5kHz området skulle sänkas lite men det är svårt att säga utan att lyssna gissar jag. Skulle nog lyssna på det där jag och väntat på vårvädret (för offaxismätningarna) som ju är på gång. :)

Tummarna är uppfällda!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav Kraniet » 2019-02-27 09:20

Hur mycket baffelstegskompensering det ska vara måste väl mätas/lyssnas fram.
Tycker det ser ut som en bättre balans. Men det behöver nog lyssnas på det också. Peaken vid 3,5 kHz skulle jag nog försökt få bort. En flackare delning för diskanten ned till 2,5 kHz och brantare därefter kanske kunde varit nåt? Då skulle kanske peaken vid 3,5 kHz bli lindringare samtidigt som nivån vid 2 kHz kunde komma upp.

Ett sätt att kolla fasen är att mäta båda elementen var för sig och sedan göra en mätning med båda elementen parallellkopplade. När du sen tar in elementens kurvor och låter programmet summera dom så kan ju jämföra resultatet med mätningen på de parallellkopplade elementen. Går det att ställa in elementens placering i z-led i programmet? Då kan du justera tex basens läge så att fasen i programmet blir samma som verkligheten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav RSG » 2019-02-27 20:51

Kraniet skrev:Hur mycket baffelstegskompensering det ska vara måste väl mätas/lyssnas fram.
Tycker det ser ut som en bättre balans. Men det behöver nog lyssnas på det också. Peaken vid 3,5 kHz skulle jag nog försökt få bort. En flackare delning för diskanten ned till 2,5 kHz och brantare därefter kanske kunde varit nåt? Då skulle kanske peaken vid 3,5 kHz bli lindringare samtidigt som nivån vid 2 kHz kunde komma upp.

Ett sätt att kolla fasen är att mäta båda elementen var för sig och sedan göra en mätning med båda elementen parallellkopplade. När du sen tar in elementens kurvor och låter programmet summera dom så kan ju jämföra resultatet med mätningen på de parallellkopplade elementen. Går det att ställa in elementens placering i z-led i programmet? Då kan du justera tex basens läge så att fasen i programmet blir samma som verkligheten.


Jag ska göra ett par försök till med nivåerna omkring/vid delningen innan beställning, har du några konkreta förslag med ev. tillägg/ändringar i filtret?
Jag kör "wild and crazy" och blir hela tiden förvånad över att resultatet av mina ändringar till 80% blir absolut tvärt emot vad jag tror skall hända :oops:

Jo det går att justera elementen i z-led, man kan även justera flankerna för att "ta bort" de mätfel som gating ger i de lägre registren 200 Hz isch och neråt.
Kompensering Xsim.JPG
Kompensering Xsim.JPG (76.79 KiB) Visad 8667 gånger


Och det är just justerade kurvor som jag har jobbat med i sista upplagan och så här ser det ut innan justering med mätningar på separata element och en med parallellkopplade element vid mätning. Här ser man att basen skall justeras "åt höger" för att följa mätningen med parallella element som har diskanten som tidreferens och,,,,,,,,,, läs i länken under bilden.........
Justering kurvor Xsim.JPG
Justering kurvor Xsim.JPG (61.36 KiB) Visad 8667 gånger


Hittade en bra "manual" till vad man kan göra med Xsim här.
http://audiojudgement.com/speaker-acoustic-center/

Jag har tyvärr på min dator problem med att Xsim med ojämna mellanrum delvis hänger sig och förändringar hänger inte med hela vägen igenom...
Bara att stänga ner och starta upp igen,,, inte hela världen men lite irriterande och jag måste hålla koll på kurvorna så att förändringar verkligen slår igenom.

/Johan

Edit:
Så måste jag (återigen) slå mig själv på fingrarna och påminna mig (och er) om att detta är baserat på tämligen bristfälliga fulmätningar och att jag nog inte bör grotta ner mig i finlir och detaljarbeten...
Så jag lägger upp en inköpslista nu,,, eller kanske en simulering till... :roll:

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_åsikter på filter skulle uppskatt

Inläggav RSG » 2019-03-09 17:25

Filar fortfarande på filtret lite granna (beslutsångest :oops: )...
Irriterade mig lite över den stora kondensatorn C5 i förra simmen som skulle hålla ordning flanken i delningen på basen och kom då på att på Fukdist finns det en liknande puckel. Så jag plankade Dans filterlösning och fann att det med denna variant så finns det fler möjligheter till justeringar runt delningspunkten vilket jag finner positivt.

Så som så här ser filterlösningen ut i dagsläget.

Fasligt Njord.JPG
Fasligt Njord.JPG (214.53 KiB) Visad 8610 gånger


Med bristande kunskaper funderar jag över huruvida det inringade fasvändningen/kovesen/s:et (?) är något att bekymra sig över :?:

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_Delar

Inläggav RSG » 2019-03-30 10:02

Delar,,, till ett filter...

Bild

Bara så ni vet :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_Delar

Inläggav RSG » 2019-03-30 17:20

Och lite senare samlat på ett par brädor.

Bild

Och som påhäng.

Bild

Börjar med en impedansmätning för att se så jag inte är ute och cyklar helt

Njord No1 Nytt Filter.JPG
Njord No1 Nytt Filter.JPG (83.96 KiB) Visad 8489 gånger


Så börjar det...

Bild

Andas ut.
Det är lyssningsbart!
Finns att jobba på, men först så får de gå lite varma.

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_Delar

Inläggav RSG » 2019-03-31 21:32

Lite inomhusmätningar från idag, avstånd cirkus 850 mm och gating satt till 3,5 ms.

Först ut med filter såsom simulerat.
Röd rätt polariserad diskant grönish med polvänd diskant.

Njord Passivt filter No1 ink. polvänd diskant.JPG
Njord Passivt filter No1 ink. polvänd diskant.JPG (91.07 KiB) Visad 8430 gånger


Ser väl ut som delningen har hamnat lite lägre än målet som jag satte vid 2500 Hz, kan det vara typ 2200 Hz?
Fs på diskanten ligger på 1350 Hz kommer jag lite väl närma???

Lite väl hög på basen, och nivån på pekarna vid 3500 stör mig lite så jag provar att byta ut R1 till 2,2 ohm.
Då mäter det så som så här, orange=ny mätning

Njord No1 Nytt Filter R1 0.82 vs 2.2 ohm.JPG
Njord No1 Nytt Filter R1 0.82 vs 2.2 ohm.JPG (93.39 KiB) Visad 8430 gånger


Och densamma ovan nämnda med R1 2,2 ohm som ovan, SPL och fas.

Njord R1 2,2 ohm ink. fas.JPG
Njord R1 2,2 ohm ink. fas.JPG (91.5 KiB) Visad 8430 gånger


Har även gjort en höjning av diskanten men den mätningen bidde visst aldrig sparad :oops: :oops: :oops:

Hann även med att börja leka lite med detta.

Bild

Men lekande barnbarn och samt att det triggade mitt tinnitus :cry: satte stopp för den lekstugan. får försöka igen någon annan dag och då med hörselskydd :|

NU blir det musik istället för testtoner :D
/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav DVD-ai » 2019-04-01 00:31

Ja men om du ska dra till med intryck av hur det låter då, hur skulle dom vara !? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav RSG » 2019-04-01 07:47

Först.
Ompfff ompfff ompfff.

Hissad bas...

Sen ett snabbt prov att ta bort R2 helt.
Thsiii thsiii thsiii.

Hissad diskant...

Ändra R1 och tillbaka med R2 och addera lite mera ohm.

Ompfff thsiii, ompfff thsiii, ompfff thsiii.

Så för att vara helt objektiv ( :mrgreen: ) och helt bortse från att jag skapat detta själv ( :mrgreen: :mrgreen: ) ...

Attans bra!
Fått till tonkurvan skapligt, djupbasen finns där, stereobilden kanon,,,,, för att vara riktigt objektiv...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bara liiiiiite småpill till kvar,,, typ...

/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-01 07:56

Impedansen faller rätt rejält i diskanten. Kanske följa Morellos råd i en annan tråd och bara använda en serieresistans i stället för den serie/parallellkoppling som sitter där nu? Blir kanske annat som ska ändras då.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav RSG » 2019-04-01 08:16

RogerGustavsson skrev:Impedansen faller rätt rejält i diskanten. Kanske följa Morellos råd i en annan tråd och bara använda en serieresistans i stället för den serie/parallellkoppling som sitter där nu? Blir kanske annat som ska ändras då.


Har haft samma funderingar, får prova och se vad som händer.
I simulation så får jag en fallande tonkurva på diskanten om jag adderar mer serieresistans, men jag ska testa och mäta.

/Johan

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav Cortado » 2019-04-01 12:41

Instämmer med Roger här, den låga impedansen kan göra att nivån faller för att förstärkaren inte gillar det, vi hade ju det problemet med Fukdist när vi körde mätningarna med en Brik. Men det behöver ju inte vara ett problem om man har tillräckligt med pulver i förstärkaren. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav DVD-ai » 2019-04-02 08:13

RSG skrev:Först.
Ompfff ompfff ompfff.

Hissad bas...

Sen ett snabbt prov att ta bort R2 helt.
Thsiii thsiii thsiii.

Hissad diskant...

Ändra R1 och tillbaka med R2 och addera lite mera ohm.

Ompfff thsiii, ompfff thsiii, ompfff thsiii.

Så för att vara helt objektiv ( :mrgreen: ) och helt bortse från att jag skapat detta själv ( :mrgreen: :mrgreen: ) ...

Attans bra!
Fått till tonkurvan skapligt, djupbasen finns där, stereobilden kanon,,,,, för att vara riktigt objektiv...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bara liiiiiite småpill till kvar,,, typ...

/Johan


Jag är helt med, när både ompfff och thsiii finns så är det himla trevligt. :)
Kul, ser fram mot fortsättningen och tweakandet :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav RSG » 2019-04-07 22:43

:evil:

Tog ner objekten till boa idag och spelade lite däe nere för att se hur återgivningen ter sig utan stöd av (dämpad) högtalarvägg...

Det lät för dj....t.

Jag som trodde att om jag överbasar lite uppe i rummet så bör det bli ok,,, men så var inte fallet,,, skränigt och utan midbas,,, bläääää.

Nu blev det mer att fundera över och lösa.... :( :( :( ....

Jag som nästan såg ett slut på den här lekstugan och redan har börjat sikta på mitt nästa (seriösa???) projekt :|

:cry: /Johan

Försöker trösta mig själv med...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav Nattlorden » 2019-04-08 13:45

Sära liite på delningsfrekvenserna lite så du får en liten svacka på mitten?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav RSG » 2019-04-08 16:38

Nattlorden skrev:Sära liite på delningsfrekvenserna lite så du får en liten svacka på mitten?


Nått åt det hållet, men jag tror att det krävs lite mer än bara runt delningen. Får ta till någon ovetenskaplig utredning för att utröna vilka insatser som krävs, jag har ju inte den erfarenheten så jag direkt vet vilka frekvenser som påverkar återgivningen på vilket sätt. Första gången sedan 90-talet som jag saknat en sån där equaliser med typ 36 band :roll: att snabbt ratta på för att höra vad som kan tänkas vilja åtgärda. Kanske får ta till minidsp och ratta mig fram till en kompensation som jag kan försöka eftersträva, samt göra lite referensmätningar från något som jag vet fungerar (väldigt) väl och göra lite jämförelser under samma mätförfarande och förhållanden. :D
Sen finns det naturligtvis typ tusen aspekter som jag inte vet att ta hänsyn till :oops:

I'll be back/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav DVD-ai » 2019-04-08 16:54

Man får inte ge upp bara för att man slår huvudet i väggen :)

Kan du bättre beskriva skillnaden mellan rummet du byggt/mätt i och den rum där du sedan testade att lyssna i och insåg att dom låter tunt ?
Även en npgrannare förklaring av exakt vad i ljudet du upplever sig sakna skulle vara bra :)

Kanske kan någon på forumet vara behjälplig med ideer och tankebanor !? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Delar

Inläggav RSG » 2019-04-09 22:35

DVD-ai skrev:Man får inte ge upp bara för att man slår huvudet i väggen :)

Kan du bättre beskriva skillnaden mellan rummet du byggt/mätt i och den rum där du sedan testade att lyssna i och insåg att dom låter tunt ?
Även en npgrannare förklaring av exakt vad i ljudet du upplever sig sakna skulle vara bra :)

Kanske kan någon på forumet vara behjälplig med ideer och tankebanor !? :)


Uppgiven men har inte gett upp, ser det trots allt som en del av läroprocessen att gå på lite minor :)
Försöker fortfarande lokalisera vad det är som förstör nått så inni he..... så några samlade intryck är svåra att ge då jag inte har sorterat ut mina egna tankar än. Men lite praktisk utforskning med befintliga delar och endast hörseltrattarna på huvudet till hjälp utfördes ikväll, och små framgångar finns det att finna men även avslöjande behov av justeringar.

Så här såg filtret ut när jag lämnade boa denna kväll.

Njord No2 panik filter.JPG
Njord No2 panik filter.JPG (229.46 KiB) Visad 8113 gånger


Inte fullt så tunt längre men det finns definitivt andra saker att justera också, såsom tex delningen :?
Mer klurande och testande får följa.

Hepp/Johan


Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav RSG » 2019-10-06 22:00

Bara så att ni inte skall tro att projektet är dött så kan jag berätta att ett litet omtag är gjort.
Beslutade mig för att ändå försöka mig på att få till det med orginalbasarna, för vad skulle jag annars göra med dessa element om lådorna försvinner?
Efter lite praktiska prov så är det denna konfiguration i 2.5-väg utförande som jag fastnat mest för.
received_384303802496393.jpeg
received_384303802496393.jpeg (228.69 KiB) Visad 7656 gånger

.5:an i botten.
Och tester pågår för att se om jag kan få till det med 1-ordningens filter, men det är lite problem att få ner nivån på diskanten vid tänkt delning 2500 Hz ...

Lådorna står tyvär i vägen hela tiden när jag skall göra något i boa så jag vill gärna bli av med dem............måste få till det.......

/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav DVD-ai » 2019-10-07 06:09

Vad menar du med problem att få ner nivån vid 2,5KHz ?
Det krävs väll helt enkelt en annan filter lösning eller en koll på om du kan påverka baffelstödet i detta område :)
Hur ser filtret ut nu med 2,5vägaren ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav RSG » 2019-10-07 11:58

DVD-ai skrev:Vad menar du med problem att få ner nivån vid 2,5KHz ?
Det krävs väll helt enkelt en annan filter lösning eller en koll på om du kan påverka baffelstödet i detta område :)
Hur ser filtret ut nu med 2,5vägaren ?


Jo det är precis försöka påverka baffelstödet i det området som jag skulle vilja få till, hur jag nu skulle kunna lyckas med det?
Tar till en gammal bild för att illustrera problematiken.
Alla tre 1 meter golvmätning.JPG
Alla tre 1 meter golvmätning.JPG (90.11 KiB) Visad 7615 gånger

Notera puckeln på diskanten med centrum runt 2 kHz,,,baffelstödet...
Idéer?

/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav DVD-ai » 2019-10-07 12:06

Som det ser ut där så borde en fin lösning vara att helt enkelt börja dela diskanten lite högre och låta baffelsteget istället bidra med positiv avlastning. :)
Håll koll på tonkurvan i andra riktningar bara!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav Baffel » 2019-10-07 17:52

Johan, kul att du är igång igen! Hörde de nya Rauna Vale i Jönköping. De lät. .mumma mulla excelente. Jag drog nog på lite väl mycket i en tråd om dem . Jämförde med onaniobjekt. Fan att inte folk fattar ett skämt ( även om det var ganska kasst ) .Ingen har gett mig pengar för att säga något om Rauna (de kommersiella produkterna ) . Vill bara ha det noterat för rullorna.

Lyckas du komma till Vales klass så har du gjort under .

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav RSG » 2019-10-09 23:35

DVD-ai skrev:Som det ser ut där så borde en fin lösning vara att helt enkelt börja dela diskanten lite högre och låta baffelsteget istället bidra med positiv avlastning. :)
Håll koll på tonkurvan i andra riktningar bara!


Det är just det där med tonkurvan "i andra riktningar"...
Flyttar jag delningen uppåt på diskanten ( 1:ordningen) så händer det grejor på fel ställen, inte riktigt som jag vill...
Hade i min banala verklighet hoppats på att jag skulle kunna slänga dit en 1:a delning på alltesammans och låta det vara gott nog åt grabben, så jag blir av med lådorna :oops:
Men riktigt sååå lätt ska det inte vara...

Den variant som kom närmast "dugligt" såg ut så här.
Njord 1-order 2mH2 3mH3 3uF3.png
Njord 1-order 2mH2 3mH3 3uF3.png (90.19 KiB) Visad 7465 gånger


Mätte vid fulmätning typ så här.
Fulmätning 1-order .png
Fulmätning 1-order .png (41.9 KiB) Visad 7465 gånger


Och det finns att jobba på :roll:
Provade många fler varianter men det orkar jag inte visa upp här och nu.

Tog även beslut att testa lite på en sån här, som skulle passa mina lite udda slutfinnishplaner bättre om jag bara får till det med filtret först :)
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-nd25fn-4.html

dayton-audio-nd25fn-4-1-silk-dome-neodymium-tweete.jpg
dayton-audio-nd25fn-4-1-silk-dome-neodymium-tweete.jpg (79.63 KiB) Visad 7465 gånger


Men först hade jag tänkt att jag skulle få till den där mätförstärkaren T-amp 40.

I`ll be back/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav RSG » 2019-10-10 15:45

Fick lite energi och pysslade ihop det som tanken var med Dayton diskanten.
Nämligen Zaphs variant av montering bakifrån. Ville egentligen göra detta med befintlig diskant men den satt limmad så den gubben gick inte utan väsentlig åverkan.

IMG_20191010_143846.jpg
IMG_20191010_143846.jpg (236.02 KiB) Visad 7423 gånger


IMG_20191010_143814.jpg
IMG_20191010_143814.jpg (252.19 KiB) Visad 7423 gånger


Och dessa två Peerless vs. Dayton med lite mer fulmätningar, dvs inomhus i litet rum...
1m avstånd gating 3ms.
Peerless grön
Dayton röd

Dayton vs Peerless.png
Dayton vs Peerless.png (68.3 KiB) Visad 7423 gånger


Kanske kan vara något?
Hålet för diskanten är gjort med en 35mm hålfräs och blir följdaktigen lite större än så, typ 37-38 mm i detta fall, sedan avrundat med en 12 mm radiefräs.
Jag mäter lite offset på diskanten, dvs i centrumhöjd på toppbasen då denna kommer att befinna sig 850 mm cc från golv och alltså kommer att hamna i öronhöjdisch.

Och en fråga angående REW
När jag mäter ofiltrerat och använder mig av "acoustic timing referens" kan detta anses vara en mätning av elementens akustiska vågformcentrum (i förhållande till mätvinkel) och använda detta för att få fram hur de olika djupen kanske borde skall justeras?
Edit:Svarar på min egen fråga, eller inte... :roll:
Det borde inte fungera då vågformcentrum väl är frekvensberoende. Gissar att jag helt enkelt får mäta detta också. Funderingarna kommer sig då jag är nyfiken på huruvida en stegad baffel påverkar baffelsteget. kanske kanske jag ger mig på en frihandsutvidgning horisontellt av urfräsningen till Dayton diskanten också, svårare att duplicera dock.

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav Tangband » 2019-10-10 16:22

Mitt tips:
Dela den lägre basen med ett 6dB filter ( en spole ) precis där baffelstegskompensationen behövs.
Mät varje element för sig med 30 cm avstånd. Mäta med 1 meters avstånd.
Mäta med elementen i fas. Mäta med elementen ur fas.
Ställ högtalaren mitt i rummet då du mäter.

Eftersom du tänker köra passivt så har jag inte mycket kunskap om övrigt delningsfilter konstruerande :)
Förutom att delningsfrekvensen i de övre registren blir en kompromiss med avseende på beaming, effekttålighet, dist, homogen spridning och vid den frekvens där det upplevs av hörseln låta bäst. .

Då du har ett färdigt filter- mäta från 1 meter med diskanten ur eller i fas. Flytta diskanten med en cm i taget bakåt för att se var maximal delningfrekvensdipp infaller- med diskanten ”fel” kopplad . Med dsp och aktiv drift är detta busenkelt.

Sedan- om det mäter skitbra med en delning vid 2 kHz så är det inte mycket värt om det låter illa. 8)

Hur sedan baffelsteget slutligen blir konstruerat beror ju även på vilket avstånd till väggen bakom högtalaren du tänker placera den. Ska du vara kompromisslös måste du räkna in den parametern- och lyssna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord modifieras_Omtag

Inläggav Tangband » 2019-10-10 16:57

RSG skrev:
DVD-ai skrev:Vad menar du med problem att få ner nivån vid 2,5KHz ?
Det krävs väll helt enkelt en annan filter lösning eller en koll på om du kan påverka baffelstödet i detta område :)
Hur ser filtret ut nu med 2,5vägaren ?


Jo det är precis försöka påverka baffelstödet i det området som jag skulle vilja få till, hur jag nu skulle kunna lyckas med det?
Tar till en gammal bild för att illustrera problematiken.
Alla tre 1 meter golvmätning.JPG

Notera puckeln på diskanten med centrum runt 2 kHz,,,baffelstödet...
Idéer?

/Johan


Jo bilden visar att det blir en puckel. Det beror troligen på att diskanten är centrerad ( det hade troligen varit bättre med placering av diskanten nånstans på sidan av baffeln ).
Detdär problemet är svårt att komma runt, men ladda gärna ned Svantes EDGE . Där kan du simulera var bästa placeringen blir. En ändring på 1 cm placering av diskanten kan göra stor skillnad. Man kan komma ifrån alla dessa problem genom att använda en waveguide.

Kanske då delning nånstans vid 3 KHz rätt brant ? Hur blir det då med spridningen diskant/boomer vid delningen i olika vinklar ? Du får mäta individuellt på elementen.

Eftersom boomern har en peak strax under 4 kHz kommer du inte undan med minst 12 dB okt filter, även med en notch.
Delar du vid 3 KHz kommer även beaming in i bilden....

Edit: såg nyss att du använder en annan diskant nyligen , Dayton.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Empa och 6 gäster