Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-02 15:03

Ja, kanske är det något på g. Lite försiktigt på g men ändå. Ber om ursäkt för lite OT.

http://dr.loudness-war.info/album/view/160962
http://dr.loudness-war.info/album/view/160739

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-04-02 15:48

goat76 skrev:
Belker skrev:Odynamiskt i absoluta termer, visst, men jämfört med t.ex. Robyns senaste tycker jag det här känns friskare.


Frågan kvarstår dock hur Eilish album hade blivit om de hade låtit bli att kapa dynamiken sådär.

Det man kan konstatera är att den har höjts över sin egentliga nivå antingen under mastring eller om de redan limiterat den på mixningens Master Track, inget av de två alternativen har något annat mål än att höja utnivån på bekostnad av dynamiken.

Om de hade som grundmål att skapa just detta limiterade ljud hade det enligt mig varit bättre om de då limiterat de enskilda kanalerna istället, och istället hållit både Master Track och Mastringen under klippnings-gränsen.
Det hade dock medfört att låtarna hade varit betydligt svagare men det hade vi alla kunnat lösa med ett enkelt vrid på förstärkarens volymkontroll.

Skivan låter bra, men hur bra hade den kunnat låta med full dynamik?


Bra sammanfattning! Tycker det är lite synd att distande 4-kantsvågen bottnar både uppe och nere, den borde legat några dB från absolut max (men naturligtvis i princip samma form, att den ser ut som den gör är ju avsiktligt och inte en olycka på grund av att det ska låta starkt) med utrymme för transienter att ta de allra högsta nivåerna, men, stämmer verkligen dr loudness war? Fyror i dr på flera spår och generellt mycket dåliga värden, visar masvis så illa? ReplayGain tyder ju inte på det.

Kanske inte topp på allt men hade nog förväntat mig 7-10 på de flesta spår...

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-03 23:38

Nu har jag lyssnat vid tre tillfällen via Spotify, de första två gångerna hemma och i kväll genom annan högkvalitativ anläggning. Albumet låter i paritet med vad man kan misstänka av graferna, det vill säga inte roligt alls. En del idéer är intressanta men det blir snabbt trist med alla klippta och orena ljud oavsett om det är ett konstnärligt grepp eller inte. Som har påpekats är både enskilda spår och mixen uppenbart komprimerad. Sången är oren och beslöjad och basnivån överdriven. Albumets behållning är de första 40 sekunderna av spår 9, "My strange addiction", som är rimligt befriade från distorsion. Tänk om alla spår och ljud - inklusive sången - hade fått klinga fritt, rent och dynamiskt. Då hade jag velat spela starkt rakt igenom och dessutom återkomma till albumet. Nu blev det åtminstone för mig ytterligare en i raden av gäspningar på grund av alltför stor anpassning till rådande ljudideal. Något större avsteg från ljudnivåkriget är skivan inte och några välljudspoäng blir det inte - med viss reservation för att jag inte vet hur Spotify-versionen (och Youtube-versionen) förhåller sig till övriga utgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-04-04 06:47

PekkaJohansson skrev:Nu har jag lyssnat vid tre tillfällen via Spotify, de första två gångerna hemma och i kväll genom annan högkvalitativ anläggning. Albumet låter i paritet med vad man kan misstänka av graferna, det vill säga inte roligt alls. En del idéer är intressanta men det blir snabbt trist med alla klippta och orena ljud oavsett om det är ett konstnärligt grepp eller inte. Som har påpekats är både enskilda spår och mixen uppenbart komprimerad. Sången är oren och beslöjad och basnivån överdriven. Albumets behållning är de första 40 sekunderna av spår 9, "My strange addiction", som är rimligt befriade från distorsion. Tänk om alla spår och ljud - inklusive sången - hade fått klinga fritt, rent och dynamiskt. Då hade jag velat spela starkt rakt igenom och dessutom återkomma till albumet. Nu blev det åtminstone för mig ytterligare en i raden av gäspningar på grund av alltför stor anpassning till rådande ljudideal. Något större avsteg från ljudnivåkriget är skivan inte och några välljudspoäng blir det inte - med viss reservation för att jag inte vet hur Spotify-versionen (och Youtube-versionen) förhåller sig till övriga utgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka


Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-04 14:37

sprudel skrev:Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet. :)


Att lyssna på musik utan att lyssna på ljud är omöjligt även om några optimister här ibland hävdar att de lyckas med konststycket. I det här fallet sätter ljudkvaliteten käppar i hjulet för musiken som annars hade kommit bättre till sin rätt. Tidal hjälper inte vilket syns på graferna på förra sidan.

I tråden presenteras ett album som närapå den bästa produkten sedan skivat bröd. Det finns, som jag har påpekat tidigare, anledning att reagera när dåliga produktioner framställs som bra - detta alldeles oavsett musiken och vad vi tycker om den. Om Billie Eilish och hennes producenter gör något som är avsevärt mer högkvalitativt lovar jag att spetsa öronen. Till dess tänker jag ägna mig åt roligare saker, till exempel att fortsätta jaga ny och gammal musik som är både välljudande, spännande och bra. Så - vem är det som de facto håller i sargen? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-04 14:41

sprudel skrev:
PekkaJohansson skrev:Nu har jag lyssnat vid tre tillfällen via Spotify, de första två gångerna hemma och i kväll genom annan högkvalitativ anläggning. Albumet låter i paritet med vad man kan misstänka av graferna, det vill säga inte roligt alls. En del idéer är intressanta men det blir snabbt trist med alla klippta och orena ljud oavsett om det är ett konstnärligt grepp eller inte. Som har påpekats är både enskilda spår och mixen uppenbart komprimerad. Sången är oren och beslöjad och basnivån överdriven. Albumets behållning är de första 40 sekunderna av spår 9, "My strange addiction", som är rimligt befriade från distorsion. Tänk om alla spår och ljud - inklusive sången - hade fått klinga fritt, rent och dynamiskt. Då hade jag velat spela starkt rakt igenom och dessutom återkomma till albumet. Nu blev det åtminstone för mig ytterligare en i raden av gäspningar på grund av alltför stor anpassning till rådande ljudideal. Något större avsteg från ljudnivåkriget är skivan inte och några välljudspoäng blir det inte - med viss reservation för att jag inte vet hur Spotify-versionen (och Youtube-versionen) förhåller sig till övriga utgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka


Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet. :)


Säger samma person som tror sig höra skillnad på olika banankontakter. :)

Har inte lyssnat alls på albumet ifråga, men att döma av graferna ser det ungefär ut som vilken som helst samtida skräpproduktion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-04 16:02

Stockholm, tidigt 20-tal. Pekka och Morello förenas i sin aversion mot den nya flugan från Amerika, ”jass”... :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-04-04 17:17

PekkaJohansson skrev:
sprudel skrev:Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet. :)


Att lyssna på musik utan att lyssna på ljud är omöjligt även om några optimister här ibland hävdar att de lyckas med konststycket. I det här fallet sätter ljudkvaliteten käppar i hjulet för musiken som annars hade kommit bättre till sin rätt. Tidal hjälper inte vilket syns på graferna på förra sidan.

I tråden presenteras ett album som närapå den bästa produkten sedan skivat bröd. Det finns, som jag har påpekat tidigare, anledning att reagera när dåliga produktioner framställs som bra - detta alldeles oavsett musiken och vad vi tycker om den. Om Billie Eilish och hennes producenter gör något som är avsevärt mer högkvalitativt lovar jag att spetsa öronen. Till dess tänker jag ägna mig åt roligare saker, till exempel att fortsätta jaga ny och gammal musik som är både välljudande, spännande och bra. Så - vem är det som de facto håller i sargen? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka


Se det som abstrakt konst, den kan vara nog så uttrycksfull som den nitiskt perfekt avbildande figarutiva.
Klanger, harmonier osv kan förmedla massor trots en liten avsaknad av figurativitet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-04-04 17:18

Morello skrev:
sprudel skrev:
PekkaJohansson skrev:Nu har jag lyssnat vid tre tillfällen via Spotify, de första två gångerna hemma och i kväll genom annan högkvalitativ anläggning. Albumet låter i paritet med vad man kan misstänka av graferna, det vill säga inte roligt alls. En del idéer är intressanta men det blir snabbt trist med alla klippta och orena ljud oavsett om det är ett konstnärligt grepp eller inte. Som har påpekats är både enskilda spår och mixen uppenbart komprimerad. Sången är oren och beslöjad och basnivån överdriven. Albumets behållning är de första 40 sekunderna av spår 9, "My strange addiction", som är rimligt befriade från distorsion. Tänk om alla spår och ljud - inklusive sången - hade fått klinga fritt, rent och dynamiskt. Då hade jag velat spela starkt rakt igenom och dessutom återkomma till albumet. Nu blev det åtminstone för mig ytterligare en i raden av gäspningar på grund av alltför stor anpassning till rådande ljudideal. Något större avsteg från ljudnivåkriget är skivan inte och några välljudspoäng blir det inte - med viss reservation för att jag inte vet hur Spotify-versionen (och Youtube-versionen) förhåller sig till övriga utgåvor.

Med vänlig hälsning

Pekka


Släpp sargen Pekka, och skaffa för det första Tidal. Därefter, ta till dig musiken istället för att lyssna specifikt på ljudet. :)


Säger samma person som tror sig höra skillnad på olika banankontakter. :)

Har inte lyssnat alls på albumet ifråga, men att döma av graferna ser det ungefär ut som vilken som helst samtida skräpproduktion.


Joså, men jag kan lyssna igenom anomalier om jag ger mig hän. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-04 19:37

Ska lyssna på Billie Eilish under kvällen, men börjar med lite jazz i kontoret i form av Benny Carter, med riktigt hygglig ljudkvalitet! :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-04-04 19:43

Jag blir inte klok på det här verket alltså. I ena stunden är jag redo att skriva ner det totalt och ansluta mig till Pekka mfl, illaljudande skräp, men vevar man ner volymen en del o lyssnar på t ex "I Love You" så är det inte så tokigt, men så kommer "goodbye" och det är en rakt igenom vedervärdig produktion igen. Varför gör di på detta viset!? Men nu har jag i varje fall givit fonogrammet en massa chanser, både i lurar o via högtalare. Motion för mina subbor blir det i varje fall. Glad att jag inte kör den där smeten rakt genom Carlsson, eller, hemska tanke, rakt genom ESL 63, då hade jag fått dra igång värmepistolen igen :)

När jag diskade, så där femton meter från högtalarna skakade det rejält i rummen, fast bra... njae.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-04 19:55

Nu har jag lyssnat lite på varje låt. Jättekonstig klangbalans, ordentligt komprimerat och orent överlag.

Lyssnade med Guru QM10 drivna av O&G RS2000.

Benny Carter från 1985 är rena audiofilvaxet i jämförelse.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hcl » 2019-04-04 20:01

På något sätt är det ändå välgjort, men också ganska tonalt slätstruket. Ingen direkt topputrustning använd. Uppenbarligen gjort för hörlurslyssning, där det funkar bra en stund, men jag får öronskav ändå (lyssnar med lurar via datorn).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-04-04 22:03

OK då. Vila öronen med det här istället. Vackert, vackert. :)

https://open.spotify.com/album/55XdhiY6 ... NSab65d09A
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-04 22:09

Morello skrev:Nu har jag lyssnat lite på varje låt. Jättekonstig klangbalans, ordentligt komprimerat och orent överlag.

Lyssnade med Guru QM10 drivna av O&G RS2000.

Benny Carter från 1985 är rena audiofilvaxet i jämförelse.


Allt skall inte låta trevligt... viss musik vill skära i dig... glöm inte det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-04 22:26

sprudel skrev:OK då. Vila öronen med det här istället. Vackert, vackert. :)

https://open.spotify.com/album/55XdhiY6 ... NSab65d09A


Om man säger så här, det där ettriga plinkandet på ett pianot orsakar växtvärk-liknande känsla i mina ben. Jag klarar inte av det mer än några få minuter, sen är det krampkänning i vaderna. :)

Musik kan verkligen påverka mig fysiskt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-04 22:35

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Nu har jag lyssnat lite på varje låt. Jättekonstig klangbalans, ordentligt komprimerat och orent överlag.

Lyssnade med Guru QM10 drivna av O&G RS2000.

Benny Carter från 1985 är rena audiofilvaxet i jämförelse.


Allt skall inte låta trevligt... viss musik vill skära i dig... glöm inte det...



Nej, musik skall inte låta sönderkomprimerat pga kompression i masteringledet - fenomenet kallas "loudness war".
Har du missat den debatten? 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-04 23:05

Jag tycker detta skiljer sig från loudness war, där man bara pressar upp allt till ett rätblock. Här jobbas med svaga ljud och tokmaxade om vartannat. Jag misstänker att producenterna fattat att målgruppen spelar upp på blutoothboxar och dåliga lurar. Det gör att det blir ett jevvla drag när boomboxen distar 100% i topparna. Musiken är liksom gjord för det och man använder så att säga uppspelningutrustningen som ett sista instrument. Lite som när instrument elförstärktes och överstyrdes en gång i tiden, fast ett steg till!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-04 23:11

Att svaga passager klarar sig lindrigare än starka dito när man tillämpar vansinneskompression är självklart och inget unikt för denna produktion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-04 23:14

Det var inte det jag sa.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-04 23:19

Det var så jag tolkade det.

Loudness war är ett okynne som skall stävjas snarare än att ursäktas med diverse argument tycker jag.

Men det är uppenbart att eländet börjar bli normen även i finrummen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-04 23:38

Morello skrev:Det var så jag tolkade det.

Loudness war är ett okynne som skall stävjas snarare än att ursäktas med diverse argument tycker jag.

Men det är uppenbart att eländet börjar bli normen även i finrummen.


Jag håller med om stävjandet. Det skulle vara intressant att få veta var det skett, vid mixning eller vid mastring, för numera är det väldigt vanligt att limitering sker redan vid mixning.

Någon som är sugen på att köra en loudness-mätning på hennes album? :)
https://youlean.co/online-loudness-meter/

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-04-04 23:58

Visst är det fascinerande att man kan och får tycka så olika!

Jag tycker att detta album är OUTHÄRDLIGT med lurar, överfullt med effektlek och varje låt får mig att undra hur det varit om hon fått bättre förutsättningar för sin musik.
Någon nämnde Lorde, på melodrama så låter vissa låtar stort och fritt. (vi tänker bort mätandet ett tag) Billie låter platt och stumt och jag tror det helt enkelt är sämre producerat.

Så lyssnar jag på behaglig volym med högtalare och tycker plötsligt att det är ok, effekterna funkar utan att ta över men det platta är kvar.
Jag gillar många av låtarna och har lyssnat många ggr nu utan problem.

Värd så mycket bättre blir min tanke!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hcl » 2019-04-05 07:47

jockewe skrev:...
Värd så mycket bättre blir min tanke!


Allt som oftast är det även min reflektion.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-04-05 12:59

goat76 skrev:
Morello skrev:Det var så jag tolkade det.

Loudness war är ett okynne som skall stävjas snarare än att ursäktas med diverse argument tycker jag.

Men det är uppenbart att eländet börjar bli normen även i finrummen.


Jag håller med om stävjandet. Det skulle vara intressant att få veta var det skett, vid mixning eller vid mastring, för numera är det väldigt vanligt att limitering sker redan vid mixning.

Någon som är sugen på att köra en loudness-mätning på hennes album? :)
https://youlean.co/online-loudness-meter/


Verkade inte finnas något bra sätt att dela med sig av resultatet, texten gick i min webbläsare inte kopiera och fönstret gick inte förstora. här kommer en bild i alla fall, låtarna hamnade av någon anledning inte i rätt ordning heller.

Youlean.gif
Youlean.gif (79.55 KiB) Visad 5133 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-05 16:48

De där siffrorna vittnar tyvärr inte om någon rädsla för normaliserings-begränsningar, tråkigt!

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Ted_B » 2019-04-05 17:02

Jag lyssnade lite snabbt i lurar. Det låter verkligen illa, inget som jag orkar med någon längre stund ens på måttlig volym.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Conan » 2019-04-06 07:35

hcl skrev:
jockewe skrev:...
Värd så mycket bättre blir min tanke!


Allt som oftast är det även min reflektion.


Håller med som med så många album. Som om det fanns en "mastringskock" på krogen mellan köket och matgästen som kryddar all mat med grillkrydda och kokosmjölk för det är så det ska smaka...

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-06 07:56

Jo, men nu står ni och sparkar på en öppen dörr. Det jag vill säga med den hör tråden är att jag anat en trend att loudness war nått sin peak (!). Hade DrDre proddat den hör skivan för ett par år sedan hade den haft en DR på 3 istället för 12. Och sen är ju dessutom det här specifika albumet mixat på ett väldigt speciellt sätt, där dist och klippning är en del av uttrycket - många här verkar tro att det ska låta Cantate Domino för att vara rätt... Men, som sagt om Loudness War, this is not the end. It is not even the beginning of the end. Osv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-04-06 09:11

Conan skrev:
hcl skrev:
jockewe skrev:...
Värd så mycket bättre blir min tanke!


Allt som oftast är det även min reflektion.


Håller med som med så många album. Som om det fanns en "mastringskock" på krogen mellan köket och matgästen som kryddar all mat med grillkrydda och kokosmjölk för det är så det ska smaka...


Den liknelsen gillar jag :)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster