Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav bassman » 2019-04-06 10:10

Jag spelade ett par låtar i v-rummet. Frugan frågade om nåt var trasigt i anläggningen :lol:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-04-06 10:51

Lyssnar på "Copy Cat" från Don´t Smile, skivan hon gav ut före sin debut (!?) och det låter... illa. Växlar till "Idontwannabeyouanymore" o den börjar mjukt o fint, med rimligt ljud, men sen kommer den där som kryddar sönder hela anrättningen in igen. Brr... "My Boy" får mig att ge upp fonogrammet, o starta något njutbart för att rensa huvudet. Blir nog tvungen att svälja en Alvedon efter detta experiment. Nä, varken den nya eller gamla "skivan" signalerar någon vändning, åtminstone inte till det positiva. Så kommer låten "Party Favour" o den låter ändå inte sååå illa. Knepiga produktioner det här.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-06 13:01

bassman skrev:Jag spelade ett par låtar i v-rummet. Frugan frågade om nåt var trasigt i anläggningen :lol:


Du kanske ändå bör kontrollera om något faktiskt är trasigt om det låter så pass illa. :)

Albumet låter inte fantastiskt och är inte det bästa under skivat bröd-epoken, men trasigt är ändå en överdrift.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav matssvensson » 2019-04-06 13:14

hifikg skrev:
Conan skrev:Håller med som med så många album. Som om det fanns en "mastringskock" på krogen mellan köket och matgästen som kryddar all mat med grillkrydda och kokosmjölk för det är så det ska smaka...


Den liknelsen gillar jag :)

Den liknelsen gillade jag också! :D

Sen ska jag erkänna att jag fascineras av Billie Eilish och hennes produktion/ljudlandskap, hur onaturligt det än må vara. Min fru trodde också något hade gått sönder. För mig finns det värre exempel på ”förstörd musik”, som Björk, First Aid Kit, Adele och många andra där jag inte tycker tokkomprimeringen tillför något alls till det artistiska uttrycket.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav petersteindl » 2019-04-06 13:30

Jag har hittat ett exempel rörande envelope som jag länkat till i denna tråd.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2043666#p2043666



Jag undrar om inte en del av modern musik kan bygga på att få fram sådan envelopeffekt för att ge ett sound, där man inte riktigt kan avgöra om det är THD eller något annat fel som låter sprucket. Kanske Billie Eilish med ett i mitt tycke konstigt distat ljud som spricker upp har använt den typen av teknik med envelopeffekt. Jag vill dock påpeka att jag aldrig analyserat den typen av effekter och hur det skulle kunna höras eller användas på musik vid skapandet av musiken.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-04-06 14:43

Om inte anläggningen låter trasig av denna skiva är det väl något som inte står rätt till? Det är väl hela idén med den typen av effekt? Jag tycker det är lite häftigt men samtidigt lite "långtråkigt" Tycker nog skivan låter ok, men nog hade de kunnat behållit lite mer dynamik i de dynamiska partierna utan att de avsiktligt "distade" partierna hade blivit lidande.

någon aritikel jag hittade i ämnet:
https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/s ... n-mix-vara
Citat från artikeln:
"Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité." Känns oroande när en branschtidning skriver så! fram till en bit in på 90 mäter och låter väl det mesta OK.

Dock kanske det har vänt nu, rippade precis senaste Sophie Zelmani-skivan som trillade ner i brevlådan i veckan. Börjat märka upp mina mappar med replay-gain, kanske främst pga. att min Yamaha WXC-50 inte har stöd för det och en skiva plötsligt kan låta MYCKET starkt om man råkar lägga in den fel i spellistan. Trenden ser ju ut att gå åt rätt håll. 0 motsvarar väl EBU R-128
Zelmani.gif
Zelmani.gif (14.07 KiB) Visad 5583 gånger

Dock har ju samtliga skivor klarat sig från loudness war ganska bra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-06 15:56

Frisk skrev:Dock kanske det har vänt nu, rippade precis senaste Sophie Zelmani-skivan som trillade ner i brevlådan i veckan. Börjat märka upp mina mappar med replay-gain, kanske främst pga. att min Yamaha WXC-50 inte har stöd för det och en skiva plötsligt kan låta MYCKET starkt om man råkar lägga in den fel i spellistan. Trenden ser ju ut att gå åt rätt håll. 0 motsvarar väl EBU R-128

Dock har ju samtliga skivor klarat sig från loudness war ganska bra.


Frisk, vad är det för enheter de där siffrorna efter albumen visar?

Kan du göra en LUFS-mätning på det senaste albumet? Jag är övertygad om att de där siffrorna inte indikerar hur många dB under EBU R128 de ligger, skulle snarare gissa att den ligger 10 till 14 dB över.
https://youlean.co/online-loudness-meter/

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-04-06 17:34

goat76 skrev:
Frisk skrev:Dock kanske det har vänt nu, rippade precis senaste Sophie Zelmani-skivan som trillade ner i brevlådan i veckan. Börjat märka upp mina mappar med replay-gain, kanske främst pga. att min Yamaha WXC-50 inte har stöd för det och en skiva plötsligt kan låta MYCKET starkt om man råkar lägga in den fel i spellistan. Trenden ser ju ut att gå åt rätt håll. 0 motsvarar väl EBU R-128

Dock har ju samtliga skivor klarat sig från loudness war ganska bra.


Frisk, vad är det för enheter de där siffrorna efter albumen visar?

Kan du göra en LUFS-mätning på det senaste albumet? Jag är övertygad om att de där siffrorna inte indikerar hur många dB under EBU R128 de ligger, skulle snarare gissa att den ligger 10 till 14 dB över.
https://youlean.co/online-loudness-meter/


De ska visa dB, alltså hur många dB skivan (snitt för låtarna på skivan, gör mätningar på varje låt men de använder jag egentligen aldrig och är väl normalt ointressant) ska sänkas för att låta jämnstarkt med annat. Kan naturligtvis vara någon annan standard som följs, försöker göra en mätning på samtliga låtar! Jag har mest slentrianmässigt gjort det automagiskt utan att kolla exakt vad som mäts efter, det är bara en knapptryckning i Foobar2000.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-04-06 17:54

Så, mätt nu, ser ut som den är inställd på -18LUFS istället för -21 enligt EBU R-128, så helt riktigt goat76, riktigt så bra är ju inte siffrorna!

Mätningarna ser i alla fall ut att vara nästan på pricken lika varandra.
Bilagor
foobar2000.gif
foobar2000.gif (17.92 KiB) Visad 5561 gånger
Zelmani2.gif
Zelmani2.gif (46.66 KiB) Visad 5561 gånger

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-06 18:23

Frisk skrev:Så, mätt nu, ser ut som den är inställd på -18LUFS istället för -21 enligt EBU R-128, så helt riktigt goat76, riktigt så bra är ju inte siffrorna!

Mätningarna ser i alla fall ut att vara nästan på pricken lika varandra.


EBU R128 ligger nere på -23 LUFS. -18 är helt klart en vettigare normaliseringsnivå för musik för hitills har jag inte sett ett enda album ligga på -23 eller lägre. Zelmanis album ska annars sänkas med 10 dB. Kan tänka mig att den stympats med några dB under produktionen dock.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-04-06 20:00

Nu börjar det kanske bli lite off topic med en skiva från 85, Zelmanis var ju ändå en trend i rätt riktning och släpp 2019, jag tänker i alla fall på en skiva med flera låtar under 23 och hela albumet på 24.45 i snitt. Jag tycker det är bra med en standard som har en del headroom för de mest dynamiska produktionerna. Det är ytterst sällan jag har volymkontrollen i närheten av max.
Brothers In Arms PHCR-1122.gif
Brothers In Arms PHCR-1122.gif (44.94 KiB) Visad 5538 gånger

Edit: Rätt utgåva.
Senast redigerad av Frisk 2019-04-06 21:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-06 20:34

Frisk skrev:Nu börjar det kanske bli lite off topic med en skiva från 85, Zelmanis var ju ändå en trend i rätt riktning och släpp 2019, jag tänker i alla fall på en skiva med flera låtar under 23 och hela albumet på 22.46 i snitt. Jag tycker det är bra med en standard som har en del headroom för de mest dynamiska produktionerna. Det är ytterst sällan jag har volymkontrollen i närheten av max.
Brothers In Arms 9 25264-2.gif


Se där. :)

Man bör dock inte räkna ut ett snitt för det är den starkaste låten som avgör hur eller om albumet normaliseras, det vill säga om det ska album-normaliseras men något annat än det är dumt för annars hålls inte albumets individuella nivåskillnader mellan spåren så som det skapades.
Headroom blir lite fel att kalla det då 0 dB är taket och med en normalisering som inte höjer något så finns det utrymme för allt eftersom det inte finns någon direkt "golvnivå" att ta hänsyn till.

På Brothers In Arms är det då låt 8 med värdet 19.92 LUFS som avgör om det berörs av en normalisering.
Rättelse efter Frisks edit: Låt 3 med värdet -21.85 LUFS är vad som gäller. :)

Om du hittar något album vars starkaste låt har ett ännu lägre LUFS-värde än Brothers In Arms så får du gärna posta mätningarna i följande tråd: viewtopic.php?f=9&t=68466&start=270

Jag är nämligen på jakt efter att hitta vad det är för typ av album som ligger på -23 då många här verkar vilja ha den standarden när det kommer till normalisering. :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-06 22:41

Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/s ... n-mix-vara
Citat från artikeln:
"Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité." Känns oroande när en branschtidning skriver så! fram till en bit in på 90 mäter och låter väl det mesta OK.


Såg en skylt på Johnny Cash-museet i Nashville där någon hade ägnat sig åt liknande historieförfalskning gällande cd och vinyl. Skandal! Påminner mig om att borde mejla dem och förklara sakernas tillstånd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-06 23:38

PekkaJohansson skrev:
Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/s ... n-mix-vara
Citat från artikeln:
"Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité." Känns oroande när en branschtidning skriver så! fram till en bit in på 90 mäter och låter väl det mesta OK.


Såg en skylt på Johnny Cash-museet i Nashville där kidsen hade ägnat sig åt liknande historieförfalskning gällande cd och vinyl. Skandal! Påminner mig om att borde mejla dem och förklara sakernas tillstånd.

Med vänlig hälsning

Pekka


Pekka, får jag lov att fråga var den påstådda historieförfalskningen ligger?

Menar du den lilla detaljen där de råkat skriva 80-talet och inte hållit sig till endast 90-talet och framåt?
Oavsett vilket så fick Loudness War sitt spinn tack vare CD;n för innan det så hade vinylformatet vissa volym-begränsningar som förhindrade "tokmastring". Loudness War startade tack vare att begränsningarna i princip suddades både p.g.a. CD-formatet men även tack vare den digitala inspelningstekniken som möjliggjorde att man med olika verktyg och rent visuellt hade benhård koll på var och hur man kunde överskrida noll-gränsen.

Om CD fortfarande var det ledande formatet hade vi troligtvis fortfarande inte sett ett möjligt slut på Loudness War, men det är fortfarande en lång bit att gå.
Det är faktiskt lite ironiskt att det är (för många audiofiler hatade) streamingtjänsterna som är närmast att lösa det hela med deras normalisering, ett verktyg som från deras vy säkert först och främst handlar om att det är "lite irriterande" att många album låter för starkt så att de inte passar in i de blandade låtlistorna.
Bieffekten är dock att vi kanske kan skönja ett slut på en lång mörk epok av sönderkomprimerad musik. :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-07 00:33

Felet ligger i att den tidiga cd-eran från 1982 till 1990 är unik i så måtto att produktioner gjordes och överfördes till konsumentmedia i hög utsträckning utan dynamisk kompression i postproduktionsledet. Det är alltså inget litet fel att bunta ihop 80- och 90-tal. Som har påtalats i dessa spalter var cd-erans första åtta år en milstolpe i hifi-historien. Varken förr eller senare har vi konsumenter kunna köpa så sanna versioner av äldre och samtida musikproduktioner. Det motbevisar också påståendet att cd-mediet som sådant skulle driva på nivåmaximeringen. Peaken nåddes heller inte på 90-talet utan det har ända till våra dagar bara blivit värre - ytterligare ett fel i beskrivningen.

Loudness war har anor från 60-talet - vissa källor anger singeln "My boy lollipop" med Millie från 1964 som starten - men det gjordes dynamisk topplistemusik på både cd och vinyl fram till slutet av 1980-talet. Nivåhöjningen sköttes fram till dess av radiostationernas kompressorkedjor. Har du till exempel hört Whitney Houstons stillsamma version av "Greatest love of all" med över 20 dB toppfaktor som var USA-etta 1986? Senare års loudness war kan åtminstone delvis skyllas på tidigare skivbolagstekniker som startade eget och fick sina tidigare bolagskollegor att köpa deras tjänster. På senare år har strömmad och automatiserad spelning bidragit ytterligare. Därför är en sund, låg och standardiserad medelnivå en vettig väg bort från nivåkriget.

På Cash-museet fanns i den historiskt upplagda utställningen en skylt som hävdade att vinyl enligt audiofiler är bättre än cd - vilket inte bara är högst omdebatterat utan också, menar jag, en självmotsägelse.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-07 16:53

Hel riktigt, loudness war började cirka 1990 och planade ut till en vansinnesnivå cirka 10 år senare. Vi börjar således närma oss 30 år med förstörd musik.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav petersteindl » 2019-04-07 18:14

goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:
Frisk skrev:någon aritikel jag hittade i ämnet:
https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/s ... n-mix-vara
Citat från artikeln:
"Volymkriget, eller Loudness War, hänvisar till den volymökningstrend som tog sin början redan på 40-talet och som nådde sin peak på 80- och 90-talet med CD-skivan. I korthet handlar volymkriget således om utvecklingen av ökad ljudnivå i komersiell musik, på bekostnad av dynamik och ljudkvalité." Känns oroande när en branschtidning skriver så! fram till en bit in på 90 mäter och låter väl det mesta OK.


Såg en skylt på Johnny Cash-museet i Nashville där kidsen hade ägnat sig åt liknande historieförfalskning gällande cd och vinyl. Skandal! Påminner mig om att borde mejla dem och förklara sakernas tillstånd.

Med vänlig hälsning

Pekka


Pekka, får jag lov att fråga var den påstådda historieförfalskningen ligger?

Menar du den lilla detaljen där de råkat skriva 80-talet och inte hållit sig till endast 90-talet och framåt?
Oavsett vilket så fick Loudness War sitt spinn tack vare CD;n för innan det så hade vinylformatet vissa volym-begränsningar som förhindrade "tokmastring". Loudness War startade tack vare att begränsningarna i princip suddades både p.g.a. CD-formatet men även tack vare den digitala inspelningstekniken som möjliggjorde att man med olika verktyg och rent visuellt hade benhård koll på var och hur man kunde överskrida noll-gränsen.

Om CD fortfarande var det ledande formatet hade vi troligtvis fortfarande inte sett ett möjligt slut på Loudness War, men det är fortfarande en lång bit att gå.
Det är faktiskt lite ironiskt att det är (för många audiofiler hatade) streamingtjänsterna som är närmast att lösa det hela med deras normalisering, ett verktyg som från deras vy säkert först och främst handlar om att det är "lite irriterande" att många album låter för starkt så att de inte passar in i de blandade låtlistorna.
Bieffekten är dock att vi kanske kan skönja ett slut på en lång mörk epok av sönderkomprimerad musik. :)


Egentligen, så är detta inget som jag skulle skriva under på. Jag anser att resonemanget siktar på fel villebråd.

Varför sikta på cd? och kontra vinyl? Jag får inte ihop den formeln.

Jag skulle snarast sikta på det digitala kontra det analoga. På den analoga tiden så var man tvungen att begränsa dynamiken för vinyl och radio. Dessutom monokopplade man basen inför gravering och utgivning på vinyl och för radio som vad jag förstår sänder stereo i M/S-format och detta för att om en kanal slår ifrån så skall det ändå sändas i båda kanalerna. Detta sades av tekniker på SR för några år sedan.

Det var sällsynt att LP/vinyl graverades med full dynamik och full stereo över hela tonfrekvensområdet. Dessutom var man tidigt intresserad av att få en viss loudness på radio och det var framför allt radiostationer i USA.

Det var knappast ett loudness war men lite grann.

Sedan kom det digitala. Då fanns helt plötsligt möjligheten att släppa cd med stereo i basen och i princip med full dynamik, men man valde tvärtom.

I takt med att det digitala mer och mer tog över inom den professionella inspelningsindustrin med mixerbord och allehanda finurliga inställningsmöjligheter samt kraftfulla programvaror där man kunde manipulera soundet hej vilt.

Då infann sig situationen att man helt plötsligt kunde fixa ljudet alltefter smak och behov. Behovet var starkare ljud för att få konsumenten att välja den radiostationen. Det gjorde man också och speciellt för radio och streaming. D v s inte med tanke på cd. Cd hängde med i ekvationen eftersom den också var digital och det var inte i den tidens tänkande att ge ut olika original med olika dynamik. CD var dessutom ett svart får eftersom vem som helst kunde rippa och bränna kopior, vilket betyder inkomstbortfall för artister, låtskrivare, producenter och skivmärken.

Det var i princip i denna situation marknaden befann sig i 1995 då Windows 95 kom ut och det såldes datorer som aldrig förr. Datorn blev inte bara ett arbetsredskap eller ett spel.

Däromkring började manglingen av det digitala på fullt allvar 1990-95 och det var inte i första hand på grund av cd. Inte som jag ser det. Det var snarast radiostationer som blev den dominanta spridaren av musik och senare kom streaming.

All musik framställdes digitalt och behandlades digitalt därför att man kunde, samt det blev en faktor för att spelas på radio och speciellt i USA. Då eskalerade det till regelrätt loudness war.

Att cd skulle vara boven håller inte jag med om. Däremot det digitala i kombination med att kunna mangla ljudet i kombination med radiostationers krav/önskemål i USA. Den kombinationen blev inte bara till ett loudness war utan också war against Music and creativity. Det blev mainstream, muzak och antisilence, med vissa undantag.

Så ser jag på saken och jag är väldigt besviken på hela musikåtergivningsindustrin.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-07 20:14

Peter, jag tror du övertolkade mitt inlägg en aning eller så var jag otydlig.

Jag ville bara påpeka att CD-formatet suddade ut flera av de tekniska begränsningar det föregående vinyl-formatet hade, och det lämnade "öppen gata" att distribuera Loudness War-nivåer till slutkund.
Det var ju såklart inte CD;ns fel att den var tekniskt överlägsen, men om vinyl fortfarande hade varit det stora formatet så hade man varit tvungen att anpassa nivåerna efter de begränsningar det formatet har.
Tack vare den nya utvecklingen med streaming så finns det nu en framtida möjlighet att Loudness War avtar, vilket inte hade skett om CD fortfarande var det ledande sättet att lyssna på musik.
Det var bara från den vinkeln jag skrev mitt inlägg, inte mer allvarligt än så. :)

Som Pekka påpekade så var 80-talet en bra tid för musiksläpp så vi får hoppas att streaming-jättarna börjar efterfråga dessa skivsläpp från skivbolagen istället för de senaste släppen. Det finns dock redan olika versioner av vissa album på Tidal, så de kanske redan jobbar på den biten.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-04-12 09:56

Överhörde ett par tonåriga töser som diskuterade Billie Eilish o frågade hur de tyckte det lät. De förstod inte frågan. Hon är ju jättebra. O att jag ens visste vem hon var verkade devalvera värdet på deras idol :) Några synpunkter på ljudkvaliteten hade de inte. Letade upp de olika "korvar" som visats här och annorstädes, men hoppade över visningen och de fortsatte lyssna på Billie. Den ena på vänster kanal och den andra på höger. Att hörlurar har två lurar är för att man ska lyssna tillsammans, vaddå stereo? Ljudet är kanske rätt. För målgruppen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-12 10:04

Konstig slutsats - de som saknar krav på återgivningen hade naturligtvis inte haft synpunkter på om produktionen haft rimlig kvalitet.


Det är ganska uppenbart även här i kanalen att den som aldrig har hört riktiga fina produktioner i en högklassig anläggning helt enkelt inte vet hur det kan låta. Det saknas rimliga referenspunkter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-04-12 10:21

Morello skrev:Konstig slutsats - de som saknar krav på återgivningen hade naturligtvis inte haft synpunkter på om produktionen haft rimlig kvalitet.


Det är ganska uppenbart även här i kanalen att den som aldrig har hört riktiga fina produktioner i en högklassig anläggning helt enkelt inte vet hur det kan låta. Det saknas rimliga referenspunkter.


De lyssnar inte på det viset o skulle de gå på en konsert så skulle det antagligen låta ännu sämre utan att de blev det minsta olyckliga. Du och jag ingår inte i Billies målgrupp. Eller Robyns. Även om jag gärna önskar att jag kunnat lyssna på deras skivor utan att få huvudvärk, jag misstänker att musiken egentligen är helt okej.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-12 11:59

Morello skrev:Konstig slutsats - de som saknar krav på återgivningen hade naturligtvis inte haft synpunkter på om produktionen haft rimlig kvalitet.


Det är ganska uppenbart även här i kanalen att den som aldrig har hört riktiga fina produktioner i en högklassig anläggning helt enkelt inte vet hur det kan låta. Det saknas rimliga referenspunkter.


Kliv ner från hästen och lyssna på våra speldosor, om man snurrar dem i rätt fart så låter det... nånting... :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-04-12 19:55

Lirade den för en tillfällig besökare i min grotta idag. Han brukar normalt föredra Sven-Ingvars och Agnetha Fältskog före ABBA... men tyckte ändå att Billie lät... bra! Tänka sig.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-12 21:31

hifikg skrev:Han brukar normalt föredra Sven-Ingvars och Agnetha Fältskog före ABBA...


Lät ju sympatiskt så långt! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2019-04-21 15:10

Om detta är "bra" ljudkvalité så kan man faktiskt fråga sig varför man lägger ner energi på ett hifi-forum? Hör man inte den enormt distande basen i låten Xanny så undrar jag vad det är för poäng med köpa dyra hifiprylar. Låten är helt olyssningsbar och kan jämföras med att se en film i P&S, 8e hands VHS kopia som man fört över med tidiga xvid codec och sen laddat upp på youtube.
Denna ljudkvalitén kan man tortera folk med och detta framhävs som "det har vänt nu". 8O

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-21 15:50

music4ever skrev:Om detta är "bra" ljudkvalité så kan man faktiskt fråga sig varför man lägger ner energi på ett hifi-forum? Hör man inte den enormt distande basen i låten Xanny så undrar jag vad det är för poäng med köpa dyra hifiprylar. Låten är helt olyssningsbar och kan jämföras med att se en film i P&S, 8e hands VHS kopia som man fört över med tidiga xvid codec och sen laddat upp på youtube.
Denna ljudkvalitén kan man tortera folk med och detta framhävs som "det har vänt nu". 8O


Meningen "det har vänt nu" får en helt annan betydelse än meningen "Har det vänt nu?" Varför vrider du det så?

Trådskaparen frågar oss om det har vänt nu, det betyder väl inte att det är fulländat bra.
Om man har vänt hemmåt med en båt så betyder det inte att man har kommit hem till hamnen, det betyder bara att man har vänt hemmåt med båten, om man till en början åkt runt halva jorden så är det väldigt långt hem. :D

Den här skivan har inte vänt någonstans då man ser mätningarna men på något vis låter den lite bättre än annat med liknande mätningar, jag misstänker att rätt så mycket komprimering och limtering har skett i vid mixning, sen har det ju uppenbarligen limiterats en hel del vid mastring också.

Den enormt distade basen är ju helt uppenbart ett konstnärligt uttryck och inget som blivit så p.g.a. limitering för ljudnivå-vinst, det hör du väl?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-21 16:01

goat76 skrev:
music4ever skrev:Om detta är "bra" ljudkvalité så kan man faktiskt fråga sig varför man lägger ner energi på ett hifi-forum? Hör man inte den enormt distande basen i låten Xanny så undrar jag vad det är för poäng med köpa dyra hifiprylar. Låten är helt olyssningsbar och kan jämföras med att se en film i P&S, 8e hands VHS kopia som man fört över med tidiga xvid codec och sen laddat upp på youtube.
Denna ljudkvalitén kan man tortera folk med och detta framhävs som "det har vänt nu". 8O


Meningen "det har vänt nu" får en helt annan betydelse än meningen "Har det vänt nu?" Varför vrider du det så?

Trådskaparen frågar oss om det har vänt nu, det betyder väl inte att det är fulländat bra.
Om man har vänt hemmåt med en båt så betyder det inte att man har kommit hem till hamnen, det betyder bara att man har vänt hemmåt med båten, om man till en början åkt runt halva jorden så är det väldigt långt hem. :D

Den här skivan har inte vänt någonstans då man ser mätningarna men på något vis låter den lite bättre än annat med liknande mätningar, jag misstänker att rätt så mycket komprimering och limtering har skett i vid mixning, sen har det ju uppenbarligen limiterats en hel del vid mastring också.

Den enormt distade basen är ju helt uppenbart ett konstnärligt uttryck och inget som blivit så p.g.a. limitering för ljudnivå-vinst, det hör du väl?


Tack goat76, precis så, så slapp jag skriva själv. Sen kan man ju undra varför man är intresserad av hifi om man inte är intresserad av musik. Har music4ever problem med distade gitarrer med?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2019-04-21 21:09

Vad har distad gitarr med söndersunkig bas, att göra? :?
Olyssningsbar mög är vad det är.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-21 22:44

music4ever skrev:Vad har distad gitarr med söndersunkig bas, att göra? :?
Olyssningsbar mög är vad det är.


En rejält distande gitarr är en medveten vald effekt för att få fram ett visst sound.

I Billie Eilish låt har de gjort ett lika medvetet val att lägga på en rejäl distad effekt på det digitala basljudet för att få fram ett visst sound. Den enda skillnaden är att du rent subjektivt inte gillar effekten, och det är såklart helt ok att du tycker så men det är inte ett fel p.g.a. komprimering eller limitering för att vinna starkare ljudnivå.

Musiker måste väl få skapa de ljud de vill, men som med allt annat så kommer inte alla i hela världen tycka om det men det bör inte musikerna bry sig om så länge de själva gillar det.
Senast redigerad av goat76 2019-04-21 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-04-21 23:33

Eftersom jag gillar alstret har jag beställt den på vinyl, ska bli spännande att höra om det är någon skillnad :)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster