Bullerdrabbad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-05 13:26

RogerGustavsson skrev:Det finns toppar vid 13, 18 och 40 Hz i grafen men vi vet ingenting om hur mycket den utrustning som använts rullar av under 13 Hz. Där kan finns en del.


Allt är spekulationer utom det objektivt uppmätta. Det är den enklaste saken att mäta. Det är bara att ringa en professionell akustiker och anlita denne om man söker svar.

Jag lyssnade och EQ-ade bort 40 Hz och simsalabim, det obehagliga försvann helt. Det gäller min upplevelse. Om den är lika för andra vet jag inte. Det måste andra prova och speciellt den drabbade.

Så länge problemet inte är inringat och åtminstone vid något ögonblick eliminerat eller förminskat, så kan helt enkelt inte heller någon varaktig lösning åstadkommas.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-05 13:35

URL skrev:
petersteindl skrev:
URL skrev:
Ja jag har testat bose och två andra märken. I oljudet. Jag köpte mig in ears själv för det var de enda som passade mitt huvud. Jag får läckage av ljud/luft i sådana som sitter på öronen, även de dyraste och de går oavsett inte att sova med.


Jag tror du missförstår JM. Det är enkom för din egen skull som du själv kan bevisa för dig själv att det du hör är en extern störning. JM är läkare. Han söker en hållbar diagnos och i detta fall är det du som skall bli varse om diagnosen. Då det är gjort så kan du gå vidare. Innan det är gjort kommer inget hända eftersom inget kan hända eftersom det inte är säkerställt att eventuella åtgärder skulle hjälpa. Det är ett detektivarbete där man metodiskt avför det ena alternativet efter det andra och då börjar man med det enklaste. Av all din text att döma får jag intrycket att du inte är 100 % säker på din sak. Det beror på brist på kunskap i ämnet. Därför söker du fortfarande lösningar. Skulle du lyckas ringa in och säkerställa problemet så kan du därefter med din vunna kunskap söka en varaktig lösning. Jag tror inte att Bose noise cancellation fixar den typ av störning det här är frågan om.


Att jag hör ljudet trots lurarna. Vad bevisar det? Att ljudet är i min skalle eller att lurarna inte fungerar mot ljudet? Lurarna tar mycket men definitivt inte det som stör mest, det dovare av det dova. Det försvinner däremot när jag kliver ut ur dörren på framsidan av huset. Med eller utan lurar.

Varken jag eller JM har pratat om att använda lurar! Vi vet båda att lurar är helt meningslöst för detta. Glöm lurar. Därför har metoden med basmodul föreslagits och enkom för att lokalisera problemet som yttrar sig i ditt hus.

Om det visar sig fungera så kan man därefter söka en varaktig godtagbar lösning. Det är i alla fall det jag kan föreslå som tillvägagångssätt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-05 13:40

URL skrev:
petersteindl skrev:
URL skrev:Jag hoppar gärna fortsättningsvis diskussioner om hörselskydd, utreda om ljudet är hallucinationer mm Och bygga om huset är helt enkelt inte möjligt i nuläget. Inte heller dyra investeringar i apparater som ändå kanske inte fungerar.

Ni får gärna diskutera men rikta er inte till mig då. Jag har fått den typen av tips och råd sedan dag 1, lägg därtill till flytta ut i en koja i skogen, tomtar på loftet, tinnitus osv. Jag hamnar hela tiden i försvarsställning och det har jag inte energi till.

Återigen, jag har delat 4 minuter ljud av något som pågår 24 timmar om dygnet. Ni har inte hört alla variationer och ni har inte känt det vi känner här utöver ljudet. Kan vi vara överens om det? Hade gärna bjudit hem er så hade ni kunnat få mecka och testa själva och sova över en natt eller två.


Har du med någon metod lyckas eliminera problemet?


Ja, jag kan flytta hem till föräldrarna. Bästa sättet att lösa problemet, lämna huset.


Nej, detta alternativ eliminerar inte problemet. Det finns kvar i huset oavsett om du är där eller inte. Frågan kvarstår.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-05 13:44

petersteindl skrev:
URL skrev:
petersteindl skrev:
Jag tror du missförstår JM. Det är enkom för din egen skull som du själv kan bevisa för dig själv att det du hör är en extern störning. JM är läkare. Han söker en hållbar diagnos och i detta fall är det du som skall bli varse om diagnosen. Då det är gjort så kan du gå vidare. Innan det är gjort kommer inget hända eftersom inget kan hända eftersom det inte är säkerställt att eventuella åtgärder skulle hjälpa. Det är ett detektivarbete där man metodiskt avför det ena alternativet efter det andra och då börjar man med det enklaste. Av all din text att döma får jag intrycket att du inte är 100 % säker på din sak. Det beror på brist på kunskap i ämnet. Därför söker du fortfarande lösningar. Skulle du lyckas ringa in och säkerställa problemet så kan du därefter med din vunna kunskap söka en varaktig lösning. Jag tror inte att Bose noise cancellation fixar den typ av störning det här är frågan om.


Att jag hör ljudet trots lurarna. Vad bevisar det? Att ljudet är i min skalle eller att lurarna inte fungerar mot ljudet? Lurarna tar mycket men definitivt inte det som stör mest, det dovare av det dova. Det försvinner däremot när jag kliver ut ur dörren på framsidan av huset. Med eller utan lurar.

Varken jag eller JM har pratat om att använda lurar! Vi vet båda att lurar är helt meningslöst för detta. Glöm lurar. Därför har metoden med basmodul föreslagits och enkom för att lokalisera problemet som yttrar sig i ditt hus.

Om det visar sig fungera så kan man därefter söka en varaktig godtagbar lösning. Det är i alla fall det jag kan föreslå som tillvägagångssätt.


Ja det måste jag ha gjort. Jag har uppenbarligen svårt för att ta in information och processa den just nu. Jag är slutkörd. Och jag menar inte att vara otacksam för tips jag får.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-05 13:59

URL skrev:
petersteindl skrev:
URL skrev:
Ja jag har testat bose och två andra märken. I oljudet. Jag köpte mig in ears själv för det var de enda som passade mitt huvud. Jag får läckage av ljud/luft i sådana som sitter på öronen, även de dyraste och de går oavsett inte att sova med.


Jag tror du missförstår JM. Det är enkom för din egen skull som du själv kan bevisa för dig själv att det du hör är en extern störning. JM är läkare. Han söker en hållbar diagnos och i detta fall är det du som skall bli varse om diagnosen. Då det är gjort så kan du gå vidare. Innan det är gjort kommer inget hända eftersom inget kan hända eftersom det inte är säkerställt att eventuella åtgärder skulle hjälpa. Det är ett detektivarbete där man metodiskt avför det ena alternativet efter det andra och då börjar man med det enklaste. Av all din text att döma får jag intrycket att du inte är 100 % säker på din sak. Det beror på brist på kunskap i ämnet. Därför söker du fortfarande lösningar. Skulle du lyckas ringa in och säkerställa problemet så kan du därefter med din vunna kunskap söka en varaktig lösning. Jag tror inte att Bose noise cancellation fixar den typ av störning det här är frågan om.


Att jag hör ljudet trots lurarna. Vad bevisar det? Att ljudet är i min skalle eller att lurarna inte fungerar mot ljudet? Lurarna tar mycket men definitivt inte det som stör mest, det dovare av det dova. Det försvinner däremot när jag kliver ut ur dörren på framsidan av huset. Med eller utan lurar.


Se där, detta är en mycket viktig information. Det indikerar att frekvenser under 10 Hz inte är de skadliga. Jag skulle även kunna sträcka mig att säga upp till 15 Hz och faktiskt även upp till 20 Hz. All spekulation i tråden om det ultralågfrekventa faller i och med denna information.

Det som behövs som en enkel utvärdering är att du själv lyssnar på din inspelning i lurar som går ned till 10 Hz och använder EQ för att eliminera 40 Hz. OBS! Du kan inte vara i ditt hus då du gör detta experiment! Om du utan EQ hör problemet och med EQ hör problemet upphöra så har du med stor sannolikhet ringat in problemet. Då gäller det att få fram en långsiktig godtagbar lösning som funkar för dig i ditt hus.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Nattlorden » 2019-04-05 14:08

petersteindl skrev:Kom igen Nattis. Det går inte ner till DC. Det är väl för bövelen ingen jordbävning det handlar om! Snart fantiseras det väl om att det är störningar med 8,9 på Richterskalan. :) Jag har sett spektrat och lyssnat. Jag har även kört EQ och sänkt 40 Hz. Då försvann det obehagliga direkt och helt och hållet. En 40 Hz ton på 40 dB i ett sovrum bör en Ino piP med lätthet kunna kancellera.


De obehagliga pulserande stötarna var väl i princip bekräftade vara 10Hz om jag minns tråden på det andra forumet rätt? Min uppfattning är att det är en förbränningugn och att störningen fortplantas mestadels i marken, inte i luft - så de ljudade komponenterna är huvudsakligen sekundärgenererade. Så med tanke på vilket process set rör sig om och vilket mic som använts så drar jag slutsatsen att det finns betydligt mer LF än ljudfilen kan återge, ja.

Skulle inte förvåna mig om det är mycket lera i marken där huset står...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-05 14:13

petersteindl skrev:
URL skrev:
petersteindl skrev:
Jag tror du missförstår JM. Det är enkom för din egen skull som du själv kan bevisa för dig själv att det du hör är en extern störning. JM är läkare. Han söker en hållbar diagnos och i detta fall är det du som skall bli varse om diagnosen. Då det är gjort så kan du gå vidare. Innan det är gjort kommer inget hända eftersom inget kan hända eftersom det inte är säkerställt att eventuella åtgärder skulle hjälpa. Det är ett detektivarbete där man metodiskt avför det ena alternativet efter det andra och då börjar man med det enklaste. Av all din text att döma får jag intrycket att du inte är 100 % säker på din sak. Det beror på brist på kunskap i ämnet. Därför söker du fortfarande lösningar. Skulle du lyckas ringa in och säkerställa problemet så kan du därefter med din vunna kunskap söka en varaktig lösning. Jag tror inte att Bose noise cancellation fixar den typ av störning det här är frågan om.


Att jag hör ljudet trots lurarna. Vad bevisar det? Att ljudet är i min skalle eller att lurarna inte fungerar mot ljudet? Lurarna tar mycket men definitivt inte det som stör mest, det dovare av det dova. Det försvinner däremot när jag kliver ut ur dörren på framsidan av huset. Med eller utan lurar.


Se där, detta är en mycket viktig information. Det indikerar att frekvenser under 10 Hz inte är de skadliga. Jag skulle även kunna sträcka mig att säga upp till 15 Hz och faktiskt även upp till 20 Hz. All spekulation i tråden om det ultralågfrekventa faller i och med denna information.

Det som behövs som en enkel utvärdering är att du själv lyssnar på din inspelning i lurar som går ned till 10 Hz och använder EQ för att eliminera 40 Hz. OBS! Du kan inte vara i ditt hus då du gör detta experiment! Om du utan EQ hör problemet och med EQ hör problemet upphöra så har du med stor sannolikhet ringat in problemet. Då gäller det att få fram en långsiktig godtagbar lösning som funkar för dig i ditt hus.

Jag förstår inte hur du drar denna slutsats. Om lurarna inte tar de lägsta frekvenserna, men väl dom högre, samt att dom lägre störfrekvenserna försvinner utanför huset. Då ligger väl problemet där, i de lägsta frekvenserna som lurarna inte klarar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-05 14:28

paa skrev:
petersteindl skrev:
URL skrev:
Att jag hör ljudet trots lurarna. Vad bevisar det? Att ljudet är i min skalle eller att lurarna inte fungerar mot ljudet? Lurarna tar mycket men definitivt inte det som stör mest, det dovare av det dova. Det försvinner däremot när jag kliver ut ur dörren på framsidan av huset. Med eller utan lurar.


Se där, detta är en mycket viktig information. Det indikerar att frekvenser under 10 Hz inte är de skadliga. Jag skulle även kunna sträcka mig att säga upp till 15 Hz och faktiskt även upp till 20 Hz. All spekulation i tråden om det ultralågfrekventa faller i och med denna information.

Det som behövs som en enkel utvärdering är att du själv lyssnar på din inspelning i lurar som går ned till 10 Hz och använder EQ för att eliminera 40 Hz. OBS! Du kan inte vara i ditt hus då du gör detta experiment! Om du utan EQ hör problemet och med EQ hör problemet upphöra så har du med stor sannolikhet ringat in problemet. Då gäller det att få fram en långsiktig godtagbar lösning som funkar för dig i ditt hus.

Jag förstår inte hur du drar denna slutsats. Om lurarna inte tar de lägsta frekvenserna, men väl dom högre, samt att dom lägre störfrekvenserna försvinner utanför huset. Då ligger väl problemet där, i de lägsta frekvenserna som lurarna inte klarar?

Min erfarenhet är att lurarnas noise cancellation inte klarar att kancellera 40 Hz och definitivt inte ännu lägre frekvens. Lilltroll har gjort mätningar på lurar för Bremen gällande effektivitet på noise cancellation. Speciellt inte då det finns läckage.

Dessutom är det så att de lägre frekvenserna, d v s infra, är med stor sannolikhet lika i amplitud utanför huset som i huset, däremot inte 40 Hz som kan vara åtminstone 20 -30 dB lägre utanför huset om det föreligger rumsresonans i huset.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Adhoc » 2019-04-05 14:48

Tror Peter har en poäng där, med att infrafrekvenserna (under 20 Hz) är ganska lika i styrka inom- som utomhus i det här fallet. Min gissning är att det behövs metertjocka betongväggar för att väsentligt påverka så låga frekvenser.
(Nattis, du hade väl problem med ljudisoleringen i basen mot din granne med dina lecablocksväggar, därför att dom är porösa och tidigare saknade tätskikt / puts på båda sidor?)
Senast redigerad av Adhoc 2019-04-05 14:56, redigerad totalt 2 gånger.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-05 14:49

petersteindl skrev:
URL skrev:
petersteindl skrev:
Jag tror du missförstår JM. Det är enkom för din egen skull som du själv kan bevisa för dig själv att det du hör är en extern störning. JM är läkare. Han söker en hållbar diagnos och i detta fall är det du som skall bli varse om diagnosen. Då det är gjort så kan du gå vidare. Innan det är gjort kommer inget hända eftersom inget kan hända eftersom det inte är säkerställt att eventuella åtgärder skulle hjälpa. Det är ett detektivarbete där man metodiskt avför det ena alternativet efter det andra och då börjar man med det enklaste. Av all din text att döma får jag intrycket att du inte är 100 % säker på din sak. Det beror på brist på kunskap i ämnet. Därför söker du fortfarande lösningar. Skulle du lyckas ringa in och säkerställa problemet så kan du därefter med din vunna kunskap söka en varaktig lösning. Jag tror inte att Bose noise cancellation fixar den typ av störning det här är frågan om.


Att jag hör ljudet trots lurarna. Vad bevisar det? Att ljudet är i min skalle eller att lurarna inte fungerar mot ljudet? Lurarna tar mycket men definitivt inte det som stör mest, det dovare av det dova. Det försvinner däremot när jag kliver ut ur dörren på framsidan av huset. Med eller utan lurar.


Se där, detta är en mycket viktig information. Det indikerar att frekvenser under 10 Hz inte är de skadliga. Jag skulle även kunna sträcka mig att säga upp till 15 Hz och faktiskt även upp till 20 Hz. All spekulation i tråden om det ultralågfrekventa faller i och med denna information.

Det som behövs som en enkel utvärdering är att du själv lyssnar på din inspelning i lurar som går ned till 10 Hz och använder EQ för att eliminera 40 Hz. OBS! Du kan inte vara i ditt hus då du gör detta experiment! Om du utan EQ hör problemet och med EQ hör problemet upphöra så har du med stor sannolikhet ringat in problemet. Då gäller det att få fram en långsiktig godtagbar lösning som funkar för dig i ditt hus.


Tack, det där förstod jag lite bättre. Mina lurar har frekvensåtergivning från 20Hz - 20 khz tyvärr. Jag har dragit ner och upp varje frekvens för sig när jag analyserat mina ljudinspelningar efter bästa förmåga i Audacity och vet att jag kan få bort bort ljudet på så vis, men det är lite olika för olika inspelningar vilken frekvens som det hörs på mest. Är det samma sak som du menar fast inte lika precist? Jag har varit både hemma och på annan adress när jag gjort det. Hemma läcker dock ljudet utifrån in men jag hör skillnad på det som låter i lurarna och vad som kommer utifrån (blir inte samma tempo och ljud samtidigt). Syftet till att jag gjorde så var att bevisa att det ens fanns. Jag ville kunna förstärka frekvenserna så att alla skulle kunna höra och det lyckades jag med med hjälp av eq. De inspelningar ni fått höra har dock inga förstärkta frekvensområden, ljudfilerna är behandlade av en annan person och den ena är helt naturell.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-05 15:06

Jag vet inte om det öht är intressant men i mina värsta stunder när ljudet varit så obehagligt att jag har velat kräkas, då har jag gett mig själv lindring genom att lyssna på mina inspelningar på repeat och försökt stänga ute ljudet utifrån. Jag föredrar att höra ljudet högt i ett par lurar än det verkliga ljudet. Det är inte i närheten av så obehagligt.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-05 15:26

Nattlorden skrev:
Skulle inte förvåna mig om det är mycket lera i marken där huset står...


Det kan jag bekräfta att det finns.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Thomas_A » 2019-04-05 19:19

Det som hänt i flera andra fall där industrin har varit vållande till störningar är att de köpt upp de hus som är drabbade, eftersom det var mycket billigare än att åtgärda problemen vid källan.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-06 01:26

Thomas_A skrev:Det som hänt i flera andra fall där industrin har varit vållande till störningar är att de köpt upp de hus som är drabbade, eftersom det var mycket billigare än att åtgärda problemen vid källan.


Vi får hoppas på något sådan om det inte löser sig men får jag gissa så kommer vi inte att få en krona. Det kommer dra ut på tiden så vi hinner ge upp före något händer och då är det nog försent att driva en process vad gäller det ekonomiska. 1-0 till industrin. Fröken positiv här, nu får jag skärpa mig!

Rent allmänt, idag har jag lärt mig mycket och jag har börjat förstå allt mer vad jag läst de senaste dagarna. Ni som har kommit med klokheter kan känna er nöjda. Vissa polletter har börjat trilla ner. Nu vet jag bättre hur jag ska sålla bland informationen. Känner mig stärkt och mer på hugget. Jag har till och med börjat förstå vad jag gör i Audacity.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-06 01:42

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Det finns toppar vid 13, 18 och 40 Hz i grafen men vi vet ingenting om hur mycket den utrustning som använts rullar av under 13 Hz. Där kan finns en del.


Allt är spekulationer utom det objektivt uppmätta. Det är den enklaste saken att mäta. Det är bara att ringa en professionell akustiker och anlita denne om man söker svar.

Jag lyssnade och EQ-ade bort 40 Hz och simsalabim, det obehagliga försvann helt. Det gäller min upplevelse. Om den är lika för andra vet jag inte. Det måste andra prova och speciellt den drabbade.

Så länge problemet inte är inringat och åtminstone vid något ögonblick eliminerat eller förminskat, så kan helt enkelt inte heller någon varaktig lösning åstadkommas.


Jag har suttit lite ikväll med eq, med lite nya inspelningar också (med befintlig utrustning, inga superlurar och superavancerat studioprogram). Det skiljer sig åt mellan inspelningarna så frekvenserna varierar ju helt klart. Ska börja anteckna imorgon för vad jag hittills märkt är att jag har svårt att hitta vilket frekvens som stör mig mest. Det verkar vara en kombinationen eller ett bredare spektrum. Det högre ljudet är nog enklare men bombabom-ljudet blev jag inte klar med. Ny dag nya tag.

Fråga, är Audacity optimalt att använda i sammanhanget eller borde jag skaffa mig något annat? Tar gärna tips.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-06 09:52

Kanske det kan handla om "musikaliska" dissonanser mellan frekvenserna dvs tonerna, som skapar ett obehag. I så fall är det lite grann utanför vanliga tekniska mätningar och gränsvärden. De tar ju ingen hänsyn till harmonierna på det sättet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-06 10:33

paa skrev:Kanske det kan handla om "musikaliska" dissonanser mellan frekvenserna dvs tonerna, som skapar ett obehag. I så fall är det lite grann utanför vanliga tekniska mätningar och gränsvärden. De tar ju ingen hänsyn till harmonierna på det sättet.

Just dissonans har jag varit inne på tidigt när jag försökte beskriva ljudet i ord. Jag upplever dissonanser i ljudet, kanske inte hela tiden men det kommer emellanåt och det är vidrigt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bullerdrabbad

Inläggav petersteindl » 2019-04-06 12:37

URL skrev:
paa skrev:Kanske det kan handla om "musikaliska" dissonanser mellan frekvenserna dvs tonerna, som skapar ett obehag. I så fall är det lite grann utanför vanliga tekniska mätningar och gränsvärden. De tar ju ingen hänsyn till harmonierna på det sättet.

Just dissonans har jag varit inne på tidigt när jag försökte beskriva ljudet i ord. Jag upplever dissonanser i ljudet, kanske inte hela tiden men det kommer emellanåt och det är vidrigt.


Jag är inte övertygad om att man vid så låga frekvenser kan uppfatta dissonans, åtminstone inte i ordets rätta bemärkelse. Däremot undrar jag om inte kombinationen infraljud 5-15 Hz och toner kring 40 Hz kan ge upphov till en form av stroboskopeffekt där ljus är ersatt av ljud med c:a 40 Hz ton som i sig är obehaglig och etter värre om den får en envelop. Dessutom kan det även vara amplitudmodulation på 40 Hz som förändrad amplitud på infraljudet skulle kunna ge som bidrag.

Här är en beskrivning av den typ av envelope jag menar. Sedan får man tänka hur det skulle kunna bli med 40 Hz + 13 Hz + 18 Hz och frekvenser därikring som kan variera både i frekvens och amplitud. Sedan bör man också ta med resonans vid 40 Hz i paketet. Jag nämnde detta med envelope i ett tidigare inlägg i denna tråd.



Dessutom undrar jag om inte en del av modern musik kan bygga på att få fram sådan envelopeffekt för att ge ett sound, där man inte riktigt kan avgöra om det är THD eller något annat fel. Det finns ju en tråd gällande Billie Eilish med ett i mitt tycke konstigt distat ljud som spricker upp men ändå inte låter som THD brukar. Jag vill dock påpeka att jag inte analyserat den typen av effekt och hur det skulle kunna höras.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-06 14:01

Jag är osäker på om det diskuterats i denna eller den andra tråden, men en mikrofon som ska ta upp riktigt låga frekvenser måste vara rundtagande. Även kallad,: kula. Mikrofoner med riktverkan, dvs de med s.k. njurkarekteristik, faller av för mycket i lägsta registret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bullerdrabbad

Inläggav paa » 2019-04-06 14:54

De största kyrkorglarna går ner till 16 Hz. Ja tror nog det går att spela både harmoniskt och disharmoniskt på dom stämmorna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-06 16:26

petersteindl skrev:
URL skrev:
paa skrev:Kanske det kan handla om "musikaliska" dissonanser mellan frekvenserna dvs tonerna, som skapar ett obehag. I så fall är det lite grann utanför vanliga tekniska mätningar och gränsvärden. De tar ju ingen hänsyn till harmonierna på det sättet.

Just dissonans har jag varit inne på tidigt när jag försökte beskriva ljudet i ord. Jag upplever dissonanser i ljudet, kanske inte hela tiden men det kommer emellanåt och det är vidrigt.


Jag är inte övertygad om att man vid så låga frekvenser kan uppfatta dissonans, åtminstone inte i ordets rätta bemärkelse. Däremot undrar jag om inte kombinationen infraljud 5-15 Hz och toner kring 40 Hz kan ge upphov till en form av stroboskopeffekt där ljus är ersatt av ljud med c:a 40 Hz ton som i sig är obehaglig och etter värre om den får en envelop. Dessutom kan det även vara amplitudmodulation på 40 Hz som förändrad amplitud på infraljudet skulle kunna ge som bidrag.

Här är en beskrivning av den typ av envelope jag menar. Sedan får man tänka hur det skulle kunna bli med 40 Hz + 13 Hz + 18 Hz och frekvenser därikring som kan variera både i frekvens och amplitud. Sedan bör man också ta med resonans vid 40 Hz i paketet. Jag nämnde detta med envelope i ett tidigare inlägg i denna tråd.

[ YouTube ]


Dessutom undrar jag om inte en del av modern musik kan bygga på att få fram sådan envelopeffekt för att ge ett sound, där man inte riktigt kan avgöra om det är THD eller något annat fel. Det finns ju en tråd gällande Billie Eilish med ett i mitt tycke konstigt distat ljud som spricker upp men ändå inte låter som THD brukar. Jag vill dock påpeka att jag inte analyserat den typen av effekt och hur det skulle kunna höras.

Med vänlig hälsning
Peter


Intressant! Exempelljuden, kan absolut vara så jag menar. Känslan när jag lyssnar på det är obehag, alla känner kanske så.

Min enklaste förklaring på det jag upplever hemma (på lekmannaspråk) är att två ljud krockar, det ena ljudet klipper det andra, de ligger och skär, går in i varandra och åt varsitt håll. Kaos helt enkelt och obehagligt. Inget man skulle vilja ha i ett musikstycke, inte som jag skulle vilja lyssna på. Vad som är rätt term på det lämnar jag till expertisen. Kanske man skulle försöka spela fenomenet på ett piano...

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-06 23:37

Efter lite tips och eget hittepå, uppdatering efter dagens och gårdagens efterforskningar:

I mitten av sovrummet är det tystare och det går inte flytta sig många cm åt något håll utan att ljudet känns starkare. Fick gå runt bra länge i rummet och känna efter innan jag kunde känna mig skapligt säker på det. Det är inga jättestora variationen för helt tyst blir det inte men lite. Mest oljud är det utan tvekan i mitt sovhörn (som jag vetat hela tiden). Sängen är placerad med huvudändan mot husets ena gavel och längs med södra ytterväggen kanske 70 cm ifrån väggen längs med altanen. Testade efteråt med appen spectroid. Ja jag vet, den kan jag inte lita på men den är inställd efter manual för att mäta låga frekvenser så bra det går åtminstone, sen påverkar mobilen också såklart. Den bekräftar hur som upplevelsen. Det jag fokuserade på var peaken vid 40Hz, sedan kanske det inte är 40 i verkligheten.

I övriga rummet är det svårare att avgöra både med hörsel och app. Jag ska göra om testet imorgon igen. Öppnar jag fönstret och till altanen blir det inga stora skillnader. Mindre tryck mot öronen, bredare ljud och andra ljud.

Spelade in ljudet ute på husets norrsida igår kväll. Inte alls samma oljud där som på den södra. Där hörde jag någon grannes pump och en bilväg på håll. Inget dumdurudum och dån. Inte ens när jag dämpade högre frekvenser och höjde de lägre ett i taget. Huset dämpar eller så är det något annat fenomen.

Vad kan man tänka om detta?
Härligt ljud idag annars. Det blåser knappt och låter ändå som självas fn. Min hörna i köket är inte så mysig längre.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-07 14:32

Hej URL!

Det skrivs en del bra saker i tråden tycker jag som kan öka kunskapen om lågfrekvent buller/vibrationer.

JAg håller på att städa inför ett besök av mäklare. Det är inte så att vi är helt övertygade om att flytta men vi håller på att döstäda.

Har haft uppdrag i mycket vida och spretiga områden. Men i samband med min pensionering fick jag en fråga kring att genomföra ett antal utbildningar. Ett av temana var sömn men det fanns också med ljud och ljus.

Råkar nu hitta en forskningsartikel där man studerat lågfrekvent buller (LFN) på natten och dess påverkan på cortisolhalten. Denna lilla studie kom fram till:

This study thus showed that night time exposure to LFN may affect the cortisol response upon wake up and that lower cortisol levels after awakening were associated with subjective reports of lower sleep quality and mood.
https://westminsterresearch.westminster ... ep-quality

Cortisol och melantonin är viktiga eftersom de styr dygnsrytmen. Om denna inte fungerar bra så påverkar detta självklart hur vi mår och vår prestationsförmåga.

.............................................

Detta bara i allmänhet. Så här kan hörbarhet av ljud skildras. För att höra riktigt låga frekvenser så måste de innehålla mycket energi alltså vara starka.

Bild

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Bullerdrabbad

Inläggav kneten » 2019-04-07 14:45

Fönsterglasen kan röra sig som ett membran utan att man kanske hör det, men man känner tryckförändringarna.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-07 15:43

Kronkan skrev:Hej URL!

Det skrivs en del bra saker i tråden tycker jag som kan öka kunskapen om lågfrekvent buller/vibrationer.

JAg håller på att städa inför ett besök av mäklare. Det är inte så att vi är helt övertygade om att flytta men vi håller på att döstäda.

Har haft uppdrag i mycket vida och spretiga områden. Men i samband med min pensionering fick jag en fråga kring att genomföra ett antal utbildningar. Ett av temana var sömn men det fanns också med ljud och ljus.

Råkar nu hitta en forskningsartikel där man studerat lågfrekvent buller (LFN) på natten och dess påverkan på cortisolhalten. Denna lilla studie kom fram till:

This study thus showed that night time exposure to LFN may affect the cortisol response upon wake up and that lower cortisol levels after awakening were associated with subjective reports of lower sleep quality and mood.
https://westminsterresearch.westminster ... ep-quality

Cortisol och melantonin är viktiga eftersom de styr dygnsrytmen. Om denna inte fungerar bra så påverkar detta självklart hur vi mår och vår prestationsförmåga.

.............................................

Detta bara i allmänhet. Så här kan hörbarhet av ljud skildras. För att höra riktigt låga frekvenser så måste de innehålla mycket energi alltså vara starka.

[ Bild ]


Intressant med kortisolet och det hade varit ännu mer intressant med en "dygnetrunt" studie också. Men kanske inte så intressant ur vetenskaplig synvikel eftersom människor sällan befinner sig i buller dygnet runt, utan har timmar med mer eller mindre bullerexponering. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men LAeq siffran i studien lär vara högre än det jag lever med dygnet runt. Har rätt säkert för mig att det är A-vägt. Intressant oavsett.

Undrar vad som händer i kroppen om man är svårt stressad till följd sv LFN och utsätts för LFN under natten. En sänkning och eventuell höjning av kortisol samtidigt? Tar de ut varandra då? Meningslös fundering kanske.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-07 15:57

kneten skrev:Fönsterglasen kan röra sig som ett membran utan att man kanske hör det, men man känner tryckförändringarna.

Om det stämmer skulle det kunna vara en förklaring framförallt i sovrummet även om skillnaderna är små med helöppet och stängt fönster.

Idag ligger solen på så vi öppnade korsdrag en stund. Jag lyssnade i sovrummet och med ytterdörren på norrsidan öppen också så minskade trycket mot trumhinnorna ytterligare. Har testat tidigare men varit så kallt att man inte velat ha öppet någon länge stund. Synd det är så små skillnader, hade velat uppleva något som dödade ljudet helt men det kanske säger något.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Bullerdrabbad

Inläggav Kronkan » 2019-04-07 16:38

URL skrev:
Kronkan skrev:Hej URL!

Det skrivs en del bra saker i tråden tycker jag som kan öka kunskapen om lågfrekvent buller/vibrationer.

JAg håller på att städa inför ett besök av mäklare. Det är inte så att vi är helt övertygade om att flytta men vi håller på att döstäda.

Har haft uppdrag i mycket vida och spretiga områden. Men i samband med min pensionering fick jag en fråga kring att genomföra ett antal utbildningar. Ett av temana var sömn men det fanns också med ljud och ljus.

Råkar nu hitta en forskningsartikel där man studerat lågfrekvent buller (LFN) på natten och dess påverkan på cortisolhalten. Denna lilla studie kom fram till:

This study thus showed that night time exposure to LFN may affect the cortisol response upon wake up and that lower cortisol levels after awakening were associated with subjective reports of lower sleep quality and mood.
https://westminsterresearch.westminster ... ep-quality

Cortisol och melantonin är viktiga eftersom de styr dygnsrytmen. Om denna inte fungerar bra så påverkar detta självklart hur vi mår och vår prestationsförmåga.

.............................................

Detta bara i allmänhet. Så här kan hörbarhet av ljud skildras. För att höra riktigt låga frekvenser så måste de innehålla mycket energi alltså vara starka.

[ Bild ]


Intressant med kortisolet och det hade varit ännu mer intressant med en "dygnetrunt" studie också. Men kanske inte så intressant ur vetenskaplig synvikel eftersom människor sällan befinner sig i buller dygnet runt, utan har timmar med mer eller mindre bullerexponering. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men LAeq siffran i studien lär vara högre än det jag lever med dygnet runt. Har rätt säkert för mig att det är A-vägt. Intressant oavsett.

Undrar vad som händer i kroppen om man är svårt stressad till följd sv LFN och utsätts för LFN under natten. En sänkning och eventuell höjning av kortisol samtidigt? Tar de ut varandra då? Meningslös fundering kanske.


Kortisol är ju något som vi behöver när vi är vakna. Ibland kallas det stresshormonet. När man skall lägga sova behöver man få ner nivån av kortisol. På natten skall vi ha melatonin som hormon.

Såsom jag tänker i allmänhet skall arbeta med sin sovmiljön eventuellt hitta bästa rummet och bästa placeringen av säng och kudde. Det är ganska självklart att man inte har några förutsättningar till optimalt mående och prestation om man inte sover och eller har bristande sömnkvalite.

Förutom ljud är det oftast viktigt med att få till ett bra mörker samt viss svalka. Man kan se det som en mängd samverkande faktorer åtminstone i allmänhet för optimal sömnhygien. En optimal sömnhygien kan också kräva någon liten fysisk aktivitet på dagen och gärna solljus. Alltså i allmänhet.

En optimal cykel mellan cortisol och melatonin

Bild

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-07 18:50

Kronkan skrev:Det är ganska självklart att man inte har några förutsättningar till optimalt mående och prestation om man inte sover och eller har bristande sömnkvalite.



Det kan jag skriva under på efter ett liv med sömnstörningar. På kemisk väg har jag kunnat sova i rätt många år. Fram tills detta. Nu är jag glad om jag får sova 2-3 timmar utan att bli väckt, då har jag haft en bra natt.

Lite lustigt är att i natt väckte jag mig själv. Vid 03 flög jag ut med armen och fick ett helt vattenglas i sängen. Madrass, kudde och täcke blev blöta. Jag fick lägga handdukar i sängen och försöka sova vidare i vätan. Normalt sett hade jag lagt mig i soffan men det gick ju inte pga ljudet och extrasängen låg jag ju redan i (i köket). Är det inte oljudet som väcker mig så gör jag det själv. Apropå att skapa god sovmiljö :lol:

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bullerdrabbad

Inläggav JM » 2019-04-08 10:55

När du rör på huvudet kraftigt förvärras ljudet eller påverkas det inte alls?
Med öronproppar minskar eller ökar ljudet? Eller är ljudet snarast oförändrat.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

URL
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2019-04-02

Re: Bullerdrabbad

Inläggav URL » 2019-04-08 15:10

JM skrev:När du rör på huvudet kraftigt förvärras ljudet eller påverkas det inte alls?
Med öronproppar minskar eller ökar ljudet? Eller är ljudet snarast oförändrat.

JM


Förutom att skruvarna skramlar runt? :oops:
Testade men har svårt med hastiga nackrörelser för då hör jag bara hur det knastrar i nacken, så rörde väl mer hela kroppen. Höll jag ett jämt tempo och gungade sidleds där jag stod (hur måste inte det sett ut) så tyckte jag bullrets hördes mer åt ena hållet. Står jag still är det samma i båda. Det betedde sig inte som med min pulserande tinnitus som ökar med pulsen utan jag kunde styra i vilket öra det hörde mest. Låter inte det jättekonstigt? Inbillar jag mig att det blev så?

Just nu är bullret väldigt lugnt och lite långsammare/mer utdragna toner så kan testa igen när det är högre och snabbare.

Med öronproppar blir bullret lite svagare men samtidigt tydligare då allt annat verkar filtreras bort. Har testat all slags hörselskydd. Stoppar jag fingrarna i öronen och trycker till hör jag mest tinnitusljud med ljusa frekvenser som jag annars inte ens hör. Just idag är min pulserande tinnitus inte närvarande om jag inte får riktigt hög puls så den hörde jag inte alls.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster