Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Martinlkpg » 2019-04-12 19:13

Hej!

Bygglovsansökan är inne hos kommunen ang taklyft på vårat befintliga hus, och äntligen ska jag få mitt hifirum :D
Jag har pi60+bs60 idag och jag är så nöjd med högtalarna så jag tänker att det är lika bra att IÖ även får komma förbi och säga hur jag ska göra för att rummet ska bli så bra som möjligt.

Men jag behöver hjälp av expertpanelen ang hur bästa möjliga utgångspunkt ska vara innan IÖ kommer och börjar mäta.

Såhär ser rummet ut på bygglovsritningen:
Bild

Rummet mäter 4,40x4,15 på ritningen. Men vägg 4 som dörren sitter på är flexibel och kan flyttas både framåt och bakåt för att göra rummet både större och mindre, förvaringen som är ute i den lilla hallen är inte superviktig att ha.Det invändiga vägglivet blir 80-90cm och sedan 45 graders taklutning och 2,40 i takhöjd.

Nu till mina frågor.
Väggkonstruktionen i ”materialpaketet” ifrån Åtvidabergs taklyft är 70mm isolering osb+gips. Var tror ni om osb+dubbel gips istället? Och golvet är ett lager spånskivor. Kanske ska dubbla där också?

Kattvindarna som blir kommer vara ca 90cm breda ifrån yttervägg till innervägg och jag tänker att dom kan ju vara kanon att bygga eventuella basfällor/diffusorer i. Så är det någon idé att överhuvudtaget bygga kattvindarna innan IÖ har varit här och mätt upp rummet?

Hopps rummet inte ser helt hopplöst ut! :D

Mvh Martin
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav hifikg » 2019-04-12 19:34

Säger grattis till ett fint rum + idén att ta dit IÖ direkt. När jag byggde det som är mitt lyssningsrum nu hade jag inte en tanke på att använda det som just lyssningsrum, annars hade jag kunnat lägga ner precis hur mycket som helst på akustiken från början. Nu hade jag en fruktansvärd tur (tycker jag) och fick ett fantastiskt lyssningsrum ändå :)

Lycka till!

Bilden visar mitt utgångsläge...
Bilagor
studion2451liten.jpg
studion2451liten.jpg (29.06 KiB) Visad 2845 gånger
Sitter nöjd :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Frisk » 2019-04-12 23:13

Ta dit IÖ så fort som möjligt, kanske involvera honom redan i ritningarna beroende på hur mycket som görs själv och hur mycket taklyftarna fixar. Jag har förvaring på liknande sätt, men den dubbelaggerar akustiskt, så jag skulle vänta med att montera något sånt men framföra önskemål i samband med ritning. Kattvindarna kan ju komma till användning, om inte för basfällor så kanske basmoduler, beroende på hur hemleverans reflekterande väggarna blir etc.

Jag skulle även fundera på en ordentlig dörr till rummet och inte bara en "standardinnedörr" kanske också fundera över golvet, beroende på vad som är under. Det är skönt att kunna spela som man vill utan att tycka sig störa, även om det "bara" är familjen. Lite som att bo i lägenhet, man blir sugen på att dra på, men när man gjort det glömmer man lyssna för man bara tänker på grannarna.

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Martinlkpg » 2019-04-13 07:48

Frisk skrev:Ta dit IÖ så fort som möjligt, kanske involvera honom redan i ritningarna beroende på hur mycket som görs själv och hur mycket taklyftarna fixar. Jag har förvaring på liknande sätt, men den dubbelaggerar akustiskt, så jag skulle vänta med att montera något sånt men framföra önskemål i samband med ritning. Kattvindarna kan ju komma till användning, om inte för basfällor så kanske basmoduler, beroende på hur hemleverans reflekterande väggarna blir etc.

Jag skulle även fundera på en ordentlig dörr till rummet och inte bara en "standardinnedörr" kanske också fundera över golvet, beroende på vad som är under. Det är skönt att kunna spela som man vill utan att tycka sig störa, även om det "bara" är familjen. Lite som att bo i lägenhet, man blir sugen på att dra på, men när man gjort det glömmer man lyssna för man bara tänker på grannarna.


Lyssningsrummet har jag tänkt att göra så mycket som möjligt själv, men att kanske snickarna reglar upp väggarna och så. Men gipsning och sådant har jag tänkt att göra själv.

Jag har med i beräkningen en ljudklassad innerdörr känns som att det får räcka. Det går att lösullsbespruta mellanbjälklaget mot pristillägg. Under rummet är garage tvättstuga och förråd. Som du skriver så vill jag inte störa familjen allt för mycket, det är lite därför jag tänker dubbel gips i rummet och kanske ett lager golvspån extra för att kunna använda rummet även när barnen sover (inte på max volym då) :P

Mvh Martin
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Martinlkpg » 2019-04-13 07:49

hifikg skrev:Säger grattis till ett fint rum + idén att ta dit IÖ direkt. När jag byggde det som är mitt lyssningsrum nu hade jag inte en tanke på att använda det som just lyssningsrum, annars hade jag kunnat lägga ner precis hur mycket som helst på akustiken från början. Nu hade jag en fruktansvärd tur (tycker jag) och fick ett fantastiskt lyssningsrum ändå :)

Lycka till!

Bilden visar mitt utgångsläge...


Ja utgångspunkten såg ju inte så hemtrevligt ut :P
Tack så mycket :D
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Nattlorden » 2019-04-13 09:18

Riktningen känns som det finns massor att vinna på att ändra på.... om det är en tänkbar möjlighet.

Man kan lägga en massa pengar för att få ett ok lyssningsrum + förvaring.... eller så kan man lägga en massa pengar och en kompromiss på förvaring och få ett bra rum ... eller så kan man lägga en massa pengar, kompromissa bort förvaring och få ett sjujäkla bra rum... vad är mest (pris-)värt för dig/er?

Not: vad är det på sidorna? är det kryputrymme på 2:a vån eller är det del i förvaringen? (Den långa "plankan" förbryllar mig... ser ut som en hylla...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Kronkan » 2019-04-13 10:25

Jag skulle ju rekomendera att ta in IÖ redan från början i projektet. Det handlar om mått, vägg - och takmaterial m m. Så när det är dags att mäta så är det ju för sent att ändra eller krångligt att ändra saker och ting.

Min fundering är liknar den som Nattlorden har.

Rummet ser ju nästan liksidigt ut. Om du presenterar vilka mått och vilka alternativ som kan finnas så kan jag ge vilka resonanser som finns i basområdet. Men det är antagligen bättre att flytta bakre väggen så långt bakåt som möjligt. Jag skulle också tycka att eventuell förvaring skall flyttas in i rummet. Detta bidrar då till viss diffusion i de nedre frekvenserna.

Men ta in stöd så tidigt som möjligt.

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Martinlkpg » 2019-04-13 16:05

Nattlorden skrev:Riktningen känns som det finns massor att vinna på att ändra på.... om det är en tänkbar möjlighet.

Man kan lägga en massa pengar för att få ett ok lyssningsrum + förvaring.... eller så kan man lägga en massa pengar och en kompromiss på förvaring och få ett bra rum ... eller så kan man lägga en massa pengar, kompromissa bort förvaring och få ett sjujäkla bra rum... vad är mest (pris-)värt för dig/er?

Not: vad är det på sidorna? är det kryputrymme på 2:a vån eller är det del i förvaringen? (Den långa "plankan" förbryllar mig... ser ut som en hylla...)


Att ändra riktiningen är inga problem. Kanske skulle varit tydligare med och skrivit att det är konstruktören på Åtvidabergs taklyft som har ritat in en soffa och högtalare för att få lite storleksuppfattning och allternativ planlösning på rummet .

Att vi valde att även bygga på en våning över garaget var enbart för att jag vill ha mitt lyssningsrum. Jag vill ha det så bra som möjligt med tanke på förutsättningarna som finns. Att ta bort två garderober på 3m2 är inga konstigheter så att rummet blir längre. Det finns ju gränser, jag kommer inte be konstruktören av takvåningen göra om hela konstruktionen för att få så bra lyssningsrum från början.

Det du ser på sidorna är ju kattvindarna som kommer bli. Kan tyvärr inte svara på vad ”plankan”/ ”hyllan” är för något. Men det är något jag kan ta med konstruktören. Det kommer se ut inne i kattvindarna som en klassisk kattvind, takstolarna är av icke självbärande konstruktion med stödben.

Mvh Martin
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Martinlkpg » 2019-04-13 16:29

Kronkan skrev:Jag skulle ju rekomendera att ta in IÖ redan från början i projektet. Det handlar om mått, vägg - och takmaterial m m. Så när det är dags att mäta så är det ju för sent att ändra eller krångligt att ändra saker och ting.

Min fundering är liknar den som Nattlorden har.

Rummet ser ju nästan liksidigt ut. Om du presenterar vilka mått och vilka alternativ som kan finnas så kan jag ge vilka resonanser som finns i basområdet. Men det är antagligen bättre att flytta bakre väggen så långt bakåt som möjligt. Jag skulle också tycka att eventuell förvaring skall flyttas in i rummet. Detta bidrar då till viss diffusion i de nedre frekvenserna.

Men ta in stöd så tidigt som möjligt.


Stämmer bra måtten är 4,40x4,15 så det är rätt så liksidigt som det ser ut nu på ritningen. Som max skulle jag säga att man kan flytta vägg 4 så rummet får måtten 5,80x4,15. Är helt och hållet med på din tanke ang förvaringen istället blir inne i rummet, och har inget emot det. :)

Mvh Martin
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Conan » 2019-04-13 16:35

Ta dit IÖ innan du bestämmer nåt annat med bygget. Kul bygge. Blir nog toppen. Ta mycket bilder och lägg ut... lägg ut! :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Kronkan » 2019-04-13 19:09

Martinlkpg skrev:
Kronkan skrev:Jag skulle ju rekomendera att ta in IÖ redan från början i projektet. Det handlar om mått, vägg - och takmaterial m m. Så när det är dags att mäta så är det ju för sent att ändra eller krångligt att ändra saker och ting.

Min fundering är liknar den som Nattlorden har.

Rummet ser ju nästan liksidigt ut. Om du presenterar vilka mått och vilka alternativ som kan finnas så kan jag ge vilka resonanser som finns i basområdet. Men det är antagligen bättre att flytta bakre väggen så långt bakåt som möjligt. Jag skulle också tycka att eventuell förvaring skall flyttas in i rummet. Detta bidrar då till viss diffusion i de nedre frekvenserna.

Men ta in stöd så tidigt som möjligt.


Stämmer bra måtten är 4,40x4,15 så det är rätt så liksidigt som det ser ut nu på ritningen. Som max skulle jag säga att man kan flytta vägg 4 så rummet får måtten 5,80x4,15. Är helt och hållet med på din tanke ang förvaringen istället blir inne i rummet, och har inget emot det. :)

Mvh Martin


Om man nu tittar på möjliga första, andra och tredje resonanser så får de följande frekvenser:

2,45 takhöjd
70
140
(211)

4,15 bredd
41
83
124

4,40 Kort längd
39
78
117

5,80 Lång längd
30
59
89


Det är lätt att se att en närmast liksidigt rum riskerar att få samma resonanser vilket kan leda till stora problem. Detta dock beroende av väggmaterialets förmåga att återkasta basområdets frekvenser.

Men i mitt tycke så föredrar jag det långa rummet.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav RMA » 2019-04-13 23:47

Ta in iö direkt, han kommer nog med ideer man själv inte haft en tanke på!
Kan vara knepigt om man redan satt igång att ändra på saker.
Lycka till med projektet!

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Martinlkpg » 2019-04-14 23:06

Kronkan skrev:
Martinlkpg skrev:
Kronkan skrev:Jag skulle ju rekomendera att ta in IÖ redan från början i projektet. Det handlar om mått, vägg - och takmaterial m m. Så när det är dags att mäta så är det ju för sent att ändra eller krångligt att ändra saker och ting.

Min fundering är liknar den som Nattlorden har.

Rummet ser ju nästan liksidigt ut. Om du presenterar vilka mått och vilka alternativ som kan finnas så kan jag ge vilka resonanser som finns i basområdet. Men det är antagligen bättre att flytta bakre väggen så långt bakåt som möjligt. Jag skulle också tycka att eventuell förvaring skall flyttas in i rummet. Detta bidrar då till viss diffusion i de nedre frekvenserna.

Men ta in stöd så tidigt som möjligt.


Stämmer bra måtten är 4,40x4,15 så det är rätt så liksidigt som det ser ut nu på ritningen. Som max skulle jag säga att man kan flytta vägg 4 så rummet får måtten 5,80x4,15. Är helt och hållet med på din tanke ang förvaringen istället blir inne i rummet, och har inget emot det. :)

Mvh Martin


Om man nu tittar på möjliga första, andra och tredje resonanser så får de följande frekvenser:

2,45 takhöjd
70
140
(211)

4,15 bredd
41
83
124

4,40 Kort längd
39
78
117

5,80 Lång längd
30
59
89


Det är lätt att se att en närmast liksidigt rum riskerar att få samma resonanser vilket kan leda till stora problem. Detta dock beroende av väggmaterialets förmåga att återkasta basområdets frekvenser.

Men i mitt tycke så föredrar jag det långa rummet.


Ja som sagt enligt dom siffrorna du presenterar så kan jag hålla med om att den långa alternativet ser bäst ut.

Så kort och gott kan man säga att när våningen är pålyft bör jag inte påbörja någon gipsning/uppsättning av väggar innan IÖ har varit här? :)

Mvh Martin
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Martinlkpg » 2019-04-14 23:14

RMA skrev:Ta in iö direkt, han kommer nog med ideer man själv inte haft en tanke på!
Kan vara knepigt om man redan satt igång att ändra på saker.
Lycka till med projektet!


Det har du rätt i faktiskt. Tråkigt att behöva riva ner och göra om.

Tack så mycket!

Kommer jag bara lite i närheten av vad jag upplevde i ditt rum så är jag supernöjd :roll:
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Kronkan » 2019-04-15 09:49

Martinlkpg skrev:
Kronkan skrev:
Martinlkpg skrev:
Stämmer bra måtten är 4,40x4,15 så det är rätt så liksidigt som det ser ut nu på ritningen. Som max skulle jag säga att man kan flytta vägg 4 så rummet får måtten 5,80x4,15. Är helt och hållet med på din tanke ang förvaringen istället blir inne i rummet, och har inget emot det. :)

Mvh Martin


Om man nu tittar på möjliga första, andra och tredje resonanser så får de följande frekvenser:

2,45 takhöjd
70
140
(211)

4,15 bredd
41
83
124

4,40 Kort längd
39
78
117

5,80 Lång längd
30
59
89


Det är lätt att se att en närmast liksidigt rum riskerar att få samma resonanser vilket kan leda till stora problem. Detta dock beroende av väggmaterialets förmåga att återkasta basområdets frekvenser.

Men i mitt tycke så föredrar jag det långa rummet.


Ja som sagt enligt dom siffrorna du presenterar så kan jag hålla med om att den långa alternativet ser bäst ut.

Så kort och gott kan man säga att när våningen är pålyft bör jag inte påbörja någon gipsning/uppsättning av väggar innan IÖ har varit här? :)

Mvh Martin


Det låter som en klok strategi. Det som gör det extra svårt att beräkna är att du verkar ha lite snedtak. Det gör det svårt att beräkna. Men ett längre rum än det ritade är nog till fördel.

..............
Själv går jag mot downsizing. En eventuell flytt gör nog att jag kommer att avskaffa bioförstärkeriet och enbart blir beroende av tvåkanalsljud.

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Martinlkpg » 2019-04-15 10:07

Kronkan skrev:
Kronkan skrev:
Det låter som en klok strategi. Det som gör det extra svårt att beräkna är att du verkar ha lite snedtak. Det gör det svårt att beräkna. Men ett längre rum än det ritade är nog till fördel.

..............
Själv går jag mot downsizing. En eventuell flytt gör nog att jag kommer att avskaffa bioförstärkeriet och enbart blir beroende av tvåkanalsljud.


Ja precis, takvåningen blir ett sadeltak med 45 graders taklutning och 70cm utvändigt väggliv. Tyvärr tillät inte detaljplanen att bygga på en hel våning. Så det blir tyvärr snedtak där uppe.

Det låter ingen höjdare, men tvåkanalsljud kommer man väldigt långt med! Jag har inga planer på surround, men jag kommer nog iaf förbereda rummet för det ifall jag blir filmintresserad :P
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav Kronkan » 2019-04-15 10:20

Martinlkpg skrev:
Kronkan skrev:
Kronkan skrev:
Det låter som en klok strategi. Det som gör det extra svårt att beräkna är att du verkar ha lite snedtak. Det gör det svårt att beräkna. Men ett längre rum än det ritade är nog till fördel.

..............
Själv går jag mot downsizing. En eventuell flytt gör nog att jag kommer att avskaffa bioförstärkeriet och enbart blir beroende av tvåkanalsljud.


Ja precis, takvåningen blir ett sadeltak med 45 graders taklutning och 70cm utvändigt väggliv. Tyvärr tillät inte detaljplanen att bygga på en hel våning. Så det blir tyvärr snedtak där uppe.

Det låter ingen höjdare, men tvåkanalsljud kommer man väldigt långt med! Jag har inga planer på surround, men jag kommer nog iaf förbereda rummet för det ifall jag blir filmintresserad :P


Det behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel med snedtak men det blir lite svårare att beräkna, åtminstone för en fullblodsamatör som jag är. Om det finns programvara för en sådan situation vet jag icke.

.............................................

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav RMA » 2019-04-15 17:01

Börja ned ett telefonsamtal och ev maila över lite ritningar så kanske han kan svara på om han måste komma på tidigt besök eller ge några hållpunkter du ska köra efter för att senare köra på finliret. Även ett tidigt besök kan ju innebära att han måste återkomma för finliret.
Det är en liten summa pengar i totalkostnaden för att säkerställa optimal funktion :) .

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Hifirum. Bästa möjliga startpunkt.

Inläggav kneten » 2019-04-15 17:58

Instämmer helt i vad RMA skriver, kontakta Ingvar.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster