Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-13 12:03

sprudel skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
:lol: Det där var en riktig fuling från hifikg, det har i den här tråden INTE fastställts att olika transporters inte kan påverka ljudet. Tro honom inte, han har en agenda! :)


De flesta skrev jag :)


Baserat på icke-redovisad statistik av inlägg på ett forum utan kvalifikationskrav för deltagande och därmed är det fastställt? :mrgreen:


De flesta i tråden förstås. Jag tänker inte göra någon global undersökning om hur utbredd galenskapen är utanför detta fora ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2019-04-13 12:03

Tell skrev:
petersteindl skrev:Varför anser du att skall ett försteg inte skall kosta 30kkr+?

Vad i ett försteg är det som gör att det ska kunna vara värt över 30 lax? Bladguld och diamantrattar?

Tja, bara momsen är 6 tusen.

Varför ska en bil, högtalare, cykel, skor, handväska, klocka, golfutrustning, tonarm, pickup kosta 30 tusen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-13 12:08

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Alla slutsteg låter lika och försteg gör ingen skillnad.

Jasså. Säger vem?


Alla ;) nä men inom rimliga gränser förstås, ett hyfsat välskapat slutsteg låter inte sämre än ett annat hyfsat välskapat slutsteg. Du hör ingen skillnad på min gamla NAD 208 och något annat t ex (allt annat lika), ett bra försteg är ett bra försteg och är lika bra som ett annat bra försteg. Sen kan man förstås köpa en massa glada färger, typ riktigt röriga rör(för)förstärkare, som höjer lyssningsglädjen, åtminstone ibland, rejält :)
Medger att "alla" vara att ta i.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-13 12:20

Tell skrev:
petersteindl skrev:Varför anser du att skall ett försteg inte skall kosta 30kkr+?

Vad i ett försteg är det som gör att det ska kunna vara värt över 30 lax? Bladguld och diamantrattar?


Menar du att det endast är materialkostnader som avgör slutpris, inga utvecklingskostnader, inga löner för anställda, inga lokalkostnader?

Att en produkt som är tillverkad i Kina av människor utan löner och som är ett rakt plagiat av en känd produkt inte kostar lika mycket är knappast konstigt. Ofta får man dock en pryl med betydligt sämre kvalitét utan någon som helst uppbackning eller utveckling från tillverkaren.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-04-13 13:16

Tell skrev:
petersteindl skrev:Varför anser du att skall ett försteg inte skall kosta 30kkr+?

Vad i ett försteg är det som gör att det ska kunna vara värt över 30 lax? Bladguld och diamantrattar?


Det är ju helt ovidkommande vad som är i apparaten. Den kan vara tom, förutom en kabel mellan in och utgång och en ingångsväljare och lådan är billigaste aluminiumlåda. Tillverkningskostnad = 80kr och kundpris = 480000 kr. Det viktiga är att apparatens funktion stämmer med hur den marknadsförs.

Varför skall detta försteg inte kosta 480000 kr?

Jag anser att en tillverkare av en produkt får ta betalt helt hursomhelst. Det handlar inte om att en produkt skall kosta ett visst belopp eller maximibelopp. Prissättningen är fri i ett fritt samhälle.

Det du kan anse är att du personligen tycker att du inte vill betala mer för en given produkt. Du kan inte tycka något för andra människor än dig själv. Detta förhållningssätt kallas frihet. Du kan tycka att en apparat inte bör kosta. . ., men inte skall kosta. . .

Du uttrycker dig som att det skulle vara du som bestämmer över andra människor. Anser du dig ha fog för det?

Alla så kallade egenutnämnda Herrenleute använder gärna de ord som du använder. Det tycks vara ganska vanligt att folk gärna sätter sig till doms över andra genom att införa en slags egenhopsnickrad etik som passar en själv. Men det verkar vara den typen av anda som sveper över planeten för tillfället.

Själv anser jag att varje ägare till en sak har 100 % exklusivitet till denna sak och därmed bestämmer försäljningspriset. Om ingen vill köpa för det priset är irrelevant i sammanhanget. Var och en har även bestämmanderätt över sina egna pengar och bestämmer om man vill eller på vilket sätt man vill använda dessa sina pengar. Det kallas också frihet.

Men det finns de som gärna vill bestämma hur andra använder sina pengar och bestämma över vad andra vill ta betalt. Man vill helt enkelt bestämma över andra människor. Det kallas tyranni och makthavaren är tyrannen, d v s en egenmäktig envåldshärskare som utövar absolut makt och regerar genom tyranni. Är det tyrannen du anser dig vara? Om inte, är mitt råd till dig att ändra ditt språkbruk.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-13 13:38

Fast ibland kan det vara ett uttryck för välvilja också. När vi, ganska samstämmigt, avråder folk från att betala stora summor för ren ormolja. Det kan vara bra om någon lyfter på locket till den tomma förstärkaren och berättar vad de ser, eller bryter upp maggördeln på en dyrkabel osv, sen, om någon ändå väljer att gå in i affären, så gör de det med öppna ögon.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-04-13 14:06

hifikg skrev:Fast ibland kan det vara ett uttryck för välvilja också. När vi, ganska samstämmigt, avråder folk från att betala stora summor för ren ormolja. Det kan vara bra om någon lyfter på locket till den tomma förstärkaren och berättar vad de ser, eller bryter upp maggördeln på en dyrkabel osv, sen, om någon ändå väljer att gå in i affären, så gör de det med öppna ögon.


Avråda, kan man göra. Men att säga att en sak inte skall kosta. . . är något helt annat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-04-13 14:23

goat76 skrev:
Tell skrev:
petersteindl skrev:Varför anser du att skall ett försteg inte skall kosta 30kkr+?

Vad i ett försteg är det som gör att det ska kunna vara värt över 30 lax? Bladguld och diamantrattar?


Menar du att det endast är materialkostnader som avgör slutpris, inga utvecklingskostnader, inga löner för anställda, inga lokalkostnader?

Att en produkt som är tillverkad i Kina av människor utan löner och som är ett rakt plagiat av en känd produkt inte kostar lika mycket är knappast konstigt. Ofta får man dock en pryl med betydligt sämre kvalitét utan någon som helst uppbackning eller utveckling från tillverkaren.

Jag tror iofs inte Linn har större materialkostnader, utvecklingskostnader eller lokalkostnader än andra Hifi-företag. Skulle väl vara högre löner till chefer etc för att dom tyvärr lyckas lura av folk på sina cash.

petersteindl skrev:Det är ju helt ovidkommande vad som är i apparaten. Den kan vara tom, förutom en kabel mellan in och utgång och en ingångsväljare och lådan är billigaste aluminiumlåda. Tillverkningskostnad = 80kr och kundpris = 480000 kr. Det viktiga är att apparatens funktion stämmer med hur den marknadsförs.

Varför skall detta försteg inte kosta 480000 kr?

Jag anser att en tillverkare av en produkt får ta betalt helt hursomhelst. Det handlar inte om att en produkt skall kosta ett visst belopp eller maximibelopp. Prissättningen är fri i ett fritt samhälle.

Det du kan anse är att du personligen tycker att du inte vill betala mer för en given produkt. Du kan inte tycka något för andra människor än dig själv. Detta förhållningssätt kallas frihet. Du kan tycka att en apparat inte bör kosta. . ., men inte skall kosta. . .

Du uttrycker dig som att det skulle vara du som bestämmer över andra människor. Anser du dig ha fog för det?

Alla så kallade egenutnämnda Herrenleute använder gärna de ord som du använder. Det tycks vara ganska vanligt att folk gärna sätter sig till doms över andra genom att införa en slags egenhopsnickrad etik som passar en själv. Men det verkar vara den typen av anda som sveper över planeten för tillfället.

Själv anser jag att varje ägare till en sak har 100 % exklusivitet till denna sak och därmed bestämmer försäljningspriset. Om ingen vill köpa för det priset är irrelevant i sammanhanget. Var och en har även bestämmanderätt över sina egna pengar och bestämmer om man vill eller på vilket sätt man vill använda dessa sina pengar. Det kallas också frihet.

Men det finns de som gärna vill bestämma hur andra använder sina pengar och bestämma över vad andra vill ta betalt. Man vill helt enkelt bestämma över andra människor. Det kallas tyranni och makthavaren är tyrannen, d v s en egenmäktig envåldshärskare som utövar absolut makt och regerar genom tyranni. Är det tyrannen du anser dig vara? Om inte, är mitt råd till dig att ändra ditt språkbruk.

Med vänlig hälsning
Peter

Så du är okej att marknadsföra en produkt som är tom, förutom en kabel mellan in och utgång och en ingångsväljare och lådan är billigaste aluminiumlåda, med rena ormoljelögner o sälja den för massssa pengar? Okej, då vet jag var jag har dig. Jag själv tycker det är helt jävla jättefel att lura folk på det här sättet. Men visst, tyck du det, men nu vet jag att jag inte behöver ens försöka argumentera mer med dig :\

Bill50x skrev:
Tell skrev:
petersteindl skrev:Varför anser du att skall ett försteg inte skall kosta 30kkr+?

Vad i ett försteg är det som gör att det ska kunna vara värt över 30 lax? Bladguld och diamantrattar?

Tja, bara momsen är 6 tusen.

Varför ska en bil, högtalare, cykel, skor, handväska, klocka, golfutrustning, tonarm, pickup kosta 30 tusen?

/ B

En bil för 30kkr är ju iofs väldigt billigt. Däremot inte en pickup. Förstår inte alls vad det är du försöker förmedla ens?
O jag förstår inte alls hur nån av er kan försvara att såna här produkter kan få kosta så mycket pengar när dom uppenbarligen inte gör en så stor skillnad. För jag förstår varför en Koenigsegg kan kosta många gånger mer än en vanlig bil, den är handbyggd, finns väldigt få av och har en prestanda som piskar ~alla andra bilar, o det på ett märkbart sätt. Inte nån fjuttig placeboskillnad som era prylar pysslar med.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Ted_B » 2019-04-13 14:45

30000 för en pickup är väl inte så dyrt?
Bilagor
pickup.jpg
pickup.jpg (8.73 KiB) Visad 5715 gånger
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-04-13 17:01

Tell skrev:
petersteindl skrev:Det är ju helt ovidkommande vad som är i apparaten. Den kan vara tom, förutom en kabel mellan in och utgång och en ingångsväljare och lådan är billigaste aluminiumlåda. Tillverkningskostnad = 80kr och kundpris = 480000 kr. Det viktiga är att apparatens funktion stämmer med hur den marknadsförs.

Varför skall detta försteg inte kosta 480000 kr?

Jag anser att en tillverkare av en produkt får ta betalt helt hursomhelst. Det handlar inte om att en produkt skall kosta ett visst belopp eller maximibelopp. Prissättningen är fri i ett fritt samhälle.

Det du kan anse är att du personligen tycker att du inte vill betala mer för en given produkt. Du kan inte tycka något för andra människor än dig själv. Detta förhållningssätt kallas frihet. Du kan tycka att en apparat inte bör kosta. . ., men inte skall kosta. . .

Du uttrycker dig som att det skulle vara du som bestämmer över andra människor. Anser du dig ha fog för det?

Alla så kallade egenutnämnda Herrenleute använder gärna de ord som du använder. Det tycks vara ganska vanligt att folk gärna sätter sig till doms över andra genom att införa en slags egenhopsnickrad etik som passar en själv. Men det verkar vara den typen av anda som sveper över planeten för tillfället.

Själv anser jag att varje ägare till en sak har 100 % exklusivitet till denna sak och därmed bestämmer försäljningspriset. Om ingen vill köpa för det priset är irrelevant i sammanhanget. Var och en har även bestämmanderätt över sina egna pengar och bestämmer om man vill eller på vilket sätt man vill använda dessa sina pengar. Det kallas också frihet.

Men det finns de som gärna vill bestämma hur andra använder sina pengar och bestämma över vad andra vill ta betalt. Man vill helt enkelt bestämma över andra människor. Det kallas tyranni och makthavaren är tyrannen, d v s en egenmäktig envåldshärskare som utövar absolut makt och regerar genom tyranni. Är det tyrannen du anser dig vara? Om inte, är mitt råd till dig att ändra ditt språkbruk.

Med vänlig hälsning
Peter

Så du är okej att marknadsföra en produkt som är tom, förutom en kabel mellan in och utgång och en ingångsväljare och lådan är billigaste aluminiumlåda, med rena ormoljelögner o sälja den för massssa pengar? Okej, då vet jag var jag har dig. Jag själv tycker det är helt jävla jättefel att lura folk på det här sättet. Men visst, tyck du det, men nu vet jag att jag inte behöver ens försöka argumentera mer med dig :\


Inte nog med att du ljuger och använder förtal, du verkar inte ens läsa eller förstå det som står skrivet. Du har heller inte fog för det du påstår. Så, du spär faktiskt på tyranni med tyrannens retoriska lögner. Intressant! Nåväl, återigen påtalar jag nu följande som jag skrev i mitt förra inlägg: Det viktiga är att apparatens funktion stämmer med hur den marknadsförs. :) Nu får vi se om du begriper denna text. :) Du kanske inte förstår? Du kanske vill ha det tydligare?

Det finns dessutom faktiskt lagar för hur marknadsföring får gå till.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-04-13 18:56

Jag tycker att du Tell skall lägga till "Jag tycker" och inte uttala dig som om dina åsikter gäller vad hela forumet skall anse vara en sanning.
Att en apparat kan kosta 30' i butik i Sverige ser jag som kostsamt möjligen, dyrt om det inte är prisvärt eller kanske billigt om den har en prestanda som är mycket bättre än mera kostsamma produkter. Sen vad bättre är kan ju vara högst individuellt, kan ju vara hantering, kanske kopplingsmöjligheter, kanske ljudåtergivningen. Och eftersom kanske inte alla leverantörer har samma mål utan använder voicing så kan man inte säga att dom har fel. Dom gör som dom vill. Man kan inte överföra sina egna mål på andra och sen säga att dom har fel som inte uppfyller de mål som dom själva inte har. Tyvärr en ganska vanlig attityd här på forumet.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-04-13 19:22

hifikg skrev:
sprudel skrev:
hifikg skrev:
De flesta skrev jag :)


Baserat på icke-redovisad statistik av inlägg på ett forum utan kvalifikationskrav för deltagande och därmed är det fastställt? :mrgreen:


De flesta i tråden förstås. Jag tänker inte göra någon global undersökning om hur utbredd galenskapen är utanför detta fora ;)


Jag syftar givetvis på detta forum, krävs väl inte jättemycket för att begripa det kan jag tycka. Att du inte själv är kapabel att höra skillnad på försteg, slutsteg, streamers är ju faktiskt inte så konstigt då du tidigare deklarerat att Carlsson o Quad är svåra att skilja åt. ”De spelar ju samma låt”. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-04-13 19:38

Tell skrev: Ljud däremot finns det inte mycket att konfa, det bara funkar. En PCM-signal har lixom varit standard sen typ evigheter och inte ändrats nämnvärd (förut fler bitar och högre sampling då) genom åren. Det är ingen rocket science ;\


Jag håller med om att det borde vara enkelt att göra rätt men ändå så lyckas tillverkare göra fel i ganska mycket mjukvara, men även ibland hårdvara. Om man kör Spotify via t.ex. Chromecast/Spotify Connect så kommer den använda default-inställningarna i klienten. Det appliceras destruktiv normalisering. Det här kan du inte välja att stänga av. Det finns många sådana här exempel. Bass management i receivern som gör fel, finns så många delar i kedjan som gör lite fel. Många bäckar små.

Med CD-spelare så håller jag med dig. Inte speciellt mycket att oroa sig över där. Steget från CD till att streama musik verkar vara ungefär som steget i video-världen från SDR till HDR. Det är lite beta fortfarande.

Tell skrev: Men visst, fel kan det bli, men då blir det inte såna ljudskillnader som många beskriver. O är allt rätt så ska det inte kunna låta olika.
Ang Raspberryn du tyckte lät skit, körde du med den analoga utgången från den? För den ska man låta bli så mycket det går då den är sämst konstruerad. Den skickar ut en dåligt dithrad PWM-signal med ett risigt LP-filter på den. Lite som ett väldigt kasst klass-D-steg.


Här beskriver du ju själv ett sådant här exempel där apparaten hittar på massa skit. Dock körde jag HDMI men det lät väldigt distat typ som klippning. Om du kollar mitt andra inlägg så länkade jag till en ny Raspberry Pi DAC som jag funderar på att testa. Med väldigt stor sannolikhet gör den rätt. Man får ljudet direkt över IIS bussen till DAC:en som i sin tur mäter väldigt bra. Sedan eftersom man får in en analog signal i receivern så kommer den inte sampla om signalen heller. Lovande lösning som tar bort många variabler. Måste bara kolla ifall Volumio kan koppla på sig på Tidal API:erna eller ifall annan mjukvara krävs.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-13 23:23

sprudel skrev:
hifikg skrev:
sprudel skrev:
Baserat på icke-redovisad statistik av inlägg på ett forum utan kvalifikationskrav för deltagande och därmed är det fastställt? :mrgreen:


De flesta i tråden förstås. Jag tänker inte göra någon global undersökning om hur utbredd galenskapen är utanför detta fora ;)


Jag syftar givetvis på detta forum, krävs väl inte jättemycket för att begripa det kan jag tycka. Att du inte själv är kapabel att höra skillnad på försteg, slutsteg, streamers är ju faktiskt inte så konstigt då du tidigare deklarerat att Carlsson o Quad är svåra att skilja åt. ”De spelar ju samma låt”. :)


Då har du äntligen begripit och jag kan avsluta mitt engagemang i tråden :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Bill50x » 2019-04-14 00:50

Tell skrev:Jag tror iofs inte Linn har större materialkostnader, utvecklingskostnader eller lokalkostnader än andra Hifi-företag. Skulle väl vara högre löner till chefer etc för att dom tyvärr lyckas lura av folk på sina cash.

Att TRO är inte detsamma som att VETA.Har du något belägg för att Linns chefer och andra anställda har högre löner? Jo, du har säkert rätt i att de har högre löner än motsvarande arbetare i Kina. Förmodligen har de högre hyra också än i Kina. Men har de anställda hos Linn FÖR höga löner? Betalar Linn FÖR hög hyra för sina lokaler?
Det kanske dom gör, men VET du detta? Om inte faller din argumentation platt till marken.
Vi lever i ett fritt land. Det är upp till dig vad du är villig att betala för det du köper. Är det för dyrt, köp inte. Är lax för 450:-/kg för dyrt? Oxfilé för 850:-/kg? Leta då efter billigare lax eller oxfilé eller välj falukorv istället. Gnäll inte över att importerad oxfilé från USA är för dyr.

Jag jämförde MC-steget i en integrerad förstärkare, en förstärkare som lät alldeles utmärkt med en tillkopplad CD-spelare och likaså en strömmare, med det separata RIAA-steg som jag hade till hands/äger. RIAA-steget kostar nytt typ 20 tusen idag, den integrerade förstärkaren kanske runt 5000. Min tanke var att kanske sälja av RIAA-steget och på så sätt få in lite slantar till annat och samtidigt minska antalet lådor. Skillnaden mellan mitt separata RIAA och det som var inbyggt i det integrerade förstärkaren var dock så stor att jag gav upp min tanke direkt. De kanske tio tusen jag (då) skulle fått för mitt RIAA var inte värt det jag skulle fått offra i ljudkvalité. Att ett försteg som innehåller ett riktigt bra RIAA skulle kosta 30 tusen är inte alls orimligt.

Prisvärdheten kan bara den som ska betala avgöra. Det finns ingen absolut sanning vad en viss typ av pryl är värd. En sko som i Sverige kostar 800:- kanske kostar 25:- i tillverkning i Kina (om man beställer tillräckligt många). Vad skulle en sådan sko kosta enligt dig?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tell » 2019-04-14 14:35

petersteindl skrev:
Tell skrev:Så du är okej att marknadsföra en produkt som är tom, förutom en kabel mellan in och utgång och en ingångsväljare och lådan är billigaste aluminiumlåda, med rena ormoljelögner o sälja den för massssa pengar? Okej, då vet jag var jag har dig. Jag själv tycker det är helt jävla jättefel att lura folk på det här sättet. Men visst, tyck du det, men nu vet jag att jag inte behöver ens försöka argumentera mer med dig :\


Inte nog med att du ljuger och använder förtal, du verkar inte ens läsa eller förstå det som står skrivet. Du har heller inte fog för det du påstår. Så, du spär faktiskt på tyranni med tyrannens retoriska lögner. Intressant! Nåväl, återigen påtalar jag nu följande som jag skrev i mitt förra inlägg: Det viktiga är att apparatens funktion stämmer med hur den marknadsförs. :) Nu får vi se om du begriper denna text. :) Du kanske inte förstår? Du kanske vill ha det tydligare?

Det finns dessutom faktiskt lagar för hur marknadsföring får gå till.


Ser inte hur jag ska kunna tolka det du skriver på nåt annat sätt. Att även om en produkt bara kostar 80 spänn då det är en sladd i en låda, så är du okej med att den säljs för 480000kr för att den marknadsförs som att den ska göra under. Själv är jag inte alls okej med att den kostar så mycket, o det oavsett om den faktiskt gör under eller inte. Kan väl säga att jag är mer åt det anarkistiska hållet, där open source är teh shit och kapitalism är generellt sett är av ondo och att just såna här grejer bara förstör på alla sätt o vis. Men jag antar att ni är för evigt lost i kapitalismens klor. Inget fel med det för eran del antar jag, bara synd att ni lurar in fler i träsket på vägen. Men jag börjar inse mer o mer att det här forumet inte är för mig då jag ser att ni precis som många andra audiofiler kanske en av dom mest lurade (av både sig själv o andra) gruppen människor som finns. Fast med det sagt så vet jag att du Peter o en del andra här på frumet faktiskt har en del koll, så helt lost är ni inte ;)

Sen hur du lyckas blanda in tyrani i bilden också vet jag inte hur du lyckas med. Men aa, kör på dig offerkoftan du om det känns bättre så. Vill du så får du ju göra det du vill ha sagt tydligare också, men jag lär inte svara på det då jag för rätt länge sen tröttnat på den här tråden. Mycket snack men ingen som kommer med nåt vettigt som faktiskt bevisar att ettor ibland är nollor o nollor ibland blir ettor.
Tack o hej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-04-14 17:07

Tell skrev:
petersteindl skrev:
Tell skrev:Så du är okej att marknadsföra en produkt som är tom, förutom en kabel mellan in och utgång och en ingångsväljare och lådan är billigaste aluminiumlåda, med rena ormoljelögner o sälja den för massssa pengar? Okej, då vet jag var jag har dig. Jag själv tycker det är helt jävla jättefel att lura folk på det här sättet. Men visst, tyck du det, men nu vet jag att jag inte behöver ens försöka argumentera mer med dig :\


Inte nog med att du ljuger och använder förtal, du verkar inte ens läsa eller förstå det som står skrivet. Du har heller inte fog för det du påstår. Så, du spär faktiskt på tyranni med tyrannens retoriska lögner. Intressant! Nåväl, återigen påtalar jag nu följande som jag skrev i mitt förra inlägg: Det viktiga är att apparatens funktion stämmer med hur den marknadsförs. :) Nu får vi se om du begriper denna text. :) Du kanske inte förstår? Du kanske vill ha det tydligare?

Det finns dessutom faktiskt lagar för hur marknadsföring får gå till.


Ser inte hur jag ska kunna tolka det du skriver på nåt annat sätt. Att även om en produkt bara kostar 80 spänn då det är en sladd i en låda, så är du okej med att den säljs för 480000kr för att den marknadsförs som att den ska göra under. Själv är jag inte alls okej med att den kostar så mycket, o det oavsett om den faktiskt gör under eller inte. Kan väl säga att jag är mer åt det anarkistiska hållet, där open source är teh shit och kapitalism är generellt sett är av ondo och att just såna här grejer bara förstör på alla sätt o vis. Men jag antar att ni är för evigt lost i kapitalismens klor. Inget fel med det för eran del antar jag, bara synd att ni lurar in fler i träsket på vägen. Men jag börjar inse mer o mer att det här forumet inte är för mig då jag ser att ni precis som många andra audiofiler kanske en av dom mest lurade (av både sig själv o andra) gruppen människor som finns. Fast med det sagt så vet jag att du Peter o en del andra här på frumet faktiskt har en del koll, så helt lost är ni inte ;)

Sen hur du lyckas blanda in tyrani i bilden också vet jag inte hur du lyckas med. Men aa, kör på dig offerkoftan du om det känns bättre så. Vill du så får du ju göra det du vill ha sagt tydligare också, men jag lär inte svara på det då jag för rätt länge sen tröttnat på den här tråden. Mycket snack men ingen som kommer med nåt vettigt som faktiskt bevisar att ettor ibland är nollor o nollor ibland blir ettor.
Tack o hej!


Anarkistisk syn är inte det du representerar. Inte såsom du skriver i alla fall. I anarki kan man ta betalt hur som helst för vad som helst. I anarki har man rätt att använda sina pengar såsom man själv behagar. Jag tror ingen skulle betala den summan jag nämner för den produkten jag nämnde. Men du verkar tro att om man bara marknadsför så ställer sig folk i kö för att bli lurade. Jag tror människor är intelligentare än så, speciellt de som arbetat ihop sådana summor pengar.

Som jag ser saken ser du saken snarast ur en planekonomisk synvinkel och det är långt från anarki. Anarki och marknadsekonomi ligger betydligt närmare varandra. Du vill gärna styra andra människor och även styra löner hos Linn och andras löner. Du har ju synpunkter gällande andra människor och verkar se dig själv som mönstermänniska som tar ett slags ansvar och fördelar till övriga människor, åtminstone i din tankevärld. Det är det jag läser att du ger uttryck för. Jag säger än en gång; Detta tänk representerar andemeningen i tyrannens synsätt. Ser du inte det själv? Det du förespråkar är allt annat än frihet. Anarki bygger på frihet utan lagar. Marknadsekonomi finns i samhällen med frihet och lagar. Planekonomi finns i samhällen utan frihet med lagar. Så ser jag på saken. Du representerar snarast planekonomi. Det får du göra/tänka som du vill. Men det är ingen anarki du förespråkar. Planekonomi kan bli till en slags betald anarki då mutor och bestickning införs i systemet. Det brukar vara sista stadiet innan systemet fallerar.

Vad gäller det digitala så får vi se om jag fortsätter det jag börjat på.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hcl » 2019-04-14 17:29

Tell skrev:
petersteindl skrev:Varför anser du att skall ett försteg inte skall kosta 30kkr+?

Vad i ett försteg är det som gör att det ska kunna vara värt över 30 lax? Bladguld och diamantrattar?


Vad sägs om en välgjord konstruktion, som gör att apparaten spelar musik på ett förtjänstfullt sätt (d.v.s låter bra) och gärna driver olika laster med minimala ljudkvalitetsvariationer?

Den apparat som för ett visst belopp bäst uppfyller ovanstående tycker jag kan vara intressant, oberoende av vad den råkar innehålla. Dessutom vill jag att den når en viss (ganska hög) absolut prestandanivå. Jag kan väl få konstatera att det i varje fall inte finns jättebilliga apparater som uppfyller dessa villkor.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Perran » 2019-04-15 05:30

Jag är (fortfarande) ingen Besserwisser !
Jag vill bara blanda mig i och framföra mina synpunkter.
Eventuellt kan någon enstaka person ha glädje av detta.

Vad är en mediaspelare ? En burk som kan spela upp digitalt lagrad musik
från en NAS ? För att kunna "spela" måste den ha en DAC (hörlursutgång)
och/eller en effektförstärkare.
Detta blir då ett mycket komplext och omfattande system.
För mig blir det alldeles för många parametrar för att jämföra System A med System B.
Omöjligt !

Vad är en transport ? En trampcykel eller en kabel för att transportera en elektrisk signal ?
För kanske 15 år sedan var det en stor Hype att modifiera CD-spelare.
Det hela var en mini-industri inom branschen. Svenska tillverkare fanns.
Fokus var på klockgenerering, digitalt utgångssteg och spänningsmatning.
Den ultimata versionen hade en avsevärt förbättrad DAC, med egen kraftmodul och balanserade utgångar.
En spelare med moddad digital utgång var en Transport enligt gällande språkbruk.
Om den dessutom hade förbättrad DAC, är jag osäker på vad den kallades, det var ju frågan om en förbättrad CD-spelare.

Jag defininierar här Mediaspelare som en apparat vars ingång ansluts via TCP/IP till en NAS
och utgången ansluts till en separat DAC eller förstärkare med digitalingång.
För att eliminera diskussionen "Kan DACar låta olika ?", den diskussionen antar jag är avslutad,
i varje fall för tillfället.
Komponenter med USB berör jag inte, anser att det är en sämre (och dyrare) lösning i detta sammanhang.

1 Mediaspelarens (MS) Internetanslutning är kopplad till en av portarna på en Router.
2 NAS är kopplad till en av portarna på Routern.
3 Routern är "dedicerad" för enbart komponenter som ingår i spelarkonfigurationen (MS, NASar, WiFi för Webbinterface).
4 MS digitalutgång (SPDIF) skall ha tillräckligt hög drivförmåga, gärna med transformator.
5 En riktig koax skall användas med massiv och välfixerad innerledare. Dielektrikum av hög kvalite'.
Kabeln skall vara okänslig för (rimlig) böjning.
6 Digitalingången (DAC/Förstärkare) skall ha en korrekt avslutning för koaxen.
7 MS bör ha WiFi för styrning av densamma från UI på godtycklig kameramobil, padda, laptop, PC eller IMac.

Givet denna konfiguration, kalla den för MS, Transport eller whatever, kan man testa fram
sitt ultimata system, anpassat till öron och plånbok.
Det är en klar fördel att ha den dyraste komponenten, DAC, externt och enkelt utbytbar.
Jag har ingen uppfattning om tillgången på MS enligt ovanstående spec, jag tror den är begränsad.
Man får kanske betala för en MidiFi DAC som man inte vill ha !

HiFiBerry tillverkar enligt min åsikt utmärkta komponenter för detta bruk, DAC och Digital Out.
Kompatibla med den omskrivna Hallonpajen och med spelare från RuneAudio och Volumio.
De flesta spelare är i grunden lika, använder samma basmjukvara. Avknoppningar av varandra.
Det som skiljer är en del "nice-to-have" och utseende på Webb interfacet.
Music Player Daemon 0.20.20
Copyright (C) 2003-2007 Warren Dukes
Copyright 2008-2017 Max Kellermann

En del av komponenterna finns på Kjell & Co.
Användarna är överens om att ljudet blir bättre med ett traditionellt linjärt kraftaggregat
i st.f en "switchklump".
Man kan givetvis avvika från mitt koncept och installera den finaste HiFiBerry DACen i stället.
Den är nog svår att överträffa med rimlig kostnad.

Jag vet att många lever i villfarelsen att Hallonpajen är en leksak !
Ja, den går utmärkt att använda som leksak ! Precis som övriga "kreditkortsdatorer".
Off Topic : Kiddsen använde den i en standardiserad LEGO robot,
som skulle gå runt i en bana och utföra vissa uppgifter. Årlig tävling på Chalmers. Skitskoj !

För övrigt har "leksakstillverkaren" Bryston annonserat att de tänker marknadsföra en MS enligt ovan.
https://www.hifiberry.com/blog/visiting ... lon-audio/
Allt enligt Berrys hemsida.
HiFiBerry samarbetar med danska B&O.

Jag skulle gärna se en utredning och test av mediaspelare.
Framför allt en jämförelse mellan "budgetspelare" enligt ovan och "state-of-the-art" burkarna
i prisnivå 15 kSEK och nedåt.
Svårt att bidraga personligen, långt avstånd !
Men jag kan tänka mig att stötta "crowd funding" !

Playing on . . . . .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-04-15 06:54

Perran: här skulle LTS kunna göra en insats, tex genom att testa några olika kompletta nätverkspelare. Inte bara dacen, utan hela apparaten med försteget.

Intressant sammanfattning du gör historiskt. Ide´rikedomen är stor i branschen. Jag tror att dagens stora religion / salespoint är huruvida nätverkspelaren klarar av att konvertera FLAC rätt, innan dacen. Det skrivs om detta ofta i hifitidningarna. Rätt så många verkar ju ha gått på tramset.

Tänk om det hade varit samma diskussion genom åren med mediaspelare som spelar bild ? :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav sprudel » 2019-04-15 15:29

Tangband skrev:Perran: här skulle LTS kunna göra en insats, tex genom att testa några olika kompletta nätverkspelare. Inte bara dacen, utan hela apparaten med försteget.

Intressant sammanfattning du gör historiskt. Ide´rikedomen är stor i branschen. Jag tror att dagens stora religion / salespoint är huruvida nätverkspelaren klarar av att konvertera FLAC rätt, innan dacen. Det skrivs om detta ofta i hifitidningarna. Rätt så många verkar ju ha gått på tramset.

Tänk om det hade varit samma diskussion genom åren med mediaspelare som spelar bild ? :D


Vad är det för mediaspelare du har som hanterar bilder i flac?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-04-15 16:49

Personligen tror jag vanliga kunder bara lyssnar på apparaterna och jämför enligt eget tycke och smak. Tekniska detaljer har folk i gemen ingen aning om vad som spelar roll, i synnerhet som inte ens proffsen är eniga.
Ta bara här inne där en del upprepar "att bara det är bit-perfect så är allt bra" som ett mantra medans t.ex det som Peter Steindel ingående berättar att det inte räcker glöms bort direkt.

/Harryup

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-15 17:27

Hur vissa här kan bortse från all denna detaljerade informationen Peter ger oss angående jitter är väldigt märkligt, varför inte ta lärdom istället?


Kortfattat:

Det största problemet med digital överföring är jitter.
Jitter introducerar små men hörbara timingfel mellan bitarna som levereraras, detta innebär INTE att bitarna i säg självt är skadade eller förvandlas från ettor till nollor eller nollor till ettor, d.v.s. så länge inte extrem mängd jitter tillförs vilket säkert är väldigt ovanligt.

Bit-perfekt visar endast att bitarna är intakta i överföringen men det säger absolut ingenting om i vilken timing dessa bitar har anlänt.


(Ni får gärna rätta mig om ni anser att ovanstående är felaktigt.)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-04-15 17:47

Goat 76: jag är inte alls så säker på att jitter alltid är ett problem längre. Dacarna fungerar på andra sätt nu än på 80-talet. Som Morello skrev så kör man asynkron överföring via USB är det klockan vid dacen som bestämmer takten och jittret reduceras.

Eftersom tex LTS tester visat att dacar som mäter bra ändå ibland kan detekteras, tex oppo sonica ( med svårighet ) så kan det ju vara en massa saker som försämrar ljudet. Det behöver inte vara data-jitter. Störningar på jordplan i apparaten har Peter redan nämnt är en stor bov om man vill ha det optimalt och de problemen finns väl i de flesta apparater.

Frågan är då hur stora skillnader detta innebär. Det bästa är att låna hem apparater och lyssna själv. Eftersom jag gjort det så kan JAG säga: det handlar om små skillnader mellan olika spelare. Detta är min subjektiva uppfattning om det hela.
Skillnaden är mindre mellan olika streamers oavsett prisklass om apparaterna inte är trasiga, än skillnaden mellan 320 Kbit mp3 och FLAC 16 bit 44,1 kHz.
Goat76: jag tror att både du och jag kan alldeles för lite om digital teknik för att peka ut problem som skulle kunna finnas. Jag ser mer pratet i tidningar och från företag om jitter som salepoints.

Spekulation från en amatör:
katalyst- dacen har massvis med regulatorer runt varenda aktiva komponent - kanske kan det göra skillnad om varje komponent har så lågbrusig omgivning som det bara går ? Det borde vara något bra. Men det har väl inget med jitter i den digitala domänen att göra, eller har det det ?

Slutligen: Lejonklou med HAKAI streamern som sägs låta bäst hittills anser en del, förespråkar synkron överföring till dacen vilket innebär högre data-jitter. Likaså Roy Gandy från Rega påstår att viss mängd med jitter kan låta bättre.
Sug på den :P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav hifikg » 2019-04-15 18:25

Tangband skrev:...påstår att viss mängd med jitter kan låta bättre.
Sug på den :P


Blir det inte jitterbugg av alltihop då?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav goat76 » 2019-04-15 18:28

Tangband skrev:
Goat76: jag tror att både du och jag kan alldeles för lite om digital teknik för att peka ut problem som skulle kunna finnas. Jag ser mer pratet i tidningar och från företag om jitter som salepoints.


Att både du och jag kan alldeles för lite om digitalteknik har du fullständigt rätt i, det är därför jag väljer att vara neutral i ämnet. Men varför du trots dina begränsade kunskaper envisas att påstå att bit-perfect alltid låter lika är anmärkningsvärt.

Vilka salepoints har Peter med sina påståenden?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav petersteindl » 2019-04-15 18:37

goat76 skrev:Hur vissa här kan bortse från all denna detaljerade informationen Peter ger oss angående jitter är väldigt märkligt, varför inte ta lärdom istället?


Kortfattat:

Det största problemet med digital överföring är jitter.
Jitter introducerar små men hörbara timingfel mellan bitarna som levereraras, detta innebär INTE att bitarna i säg självt är skadade eller förvandlas från ettor till nollor eller nollor till ettor, d.v.s. så länge inte extrem mängd jitter tillförs vilket säkert är väldigt ovanligt.

Bit-perfekt visar endast att bitarna är intakta i överföringen men det säger absolut ingenting om i vilken timing dessa bitar har anlänt.


(Ni får gärna rätta mig om ni anser att ovanstående är felaktigt.)

Jag vill dementera lite. Vid digital överföring av data på nätverksnivå kan man helt glömma jitter. Under förutsättning att ingången på en streamer är på nätverksnivå, vilket det alltid är vad jag förstått gällande streamers, så existerar inget jitter och kan inte existera. Det har att göra med hur protokollen ser ut och att informationen överförs i paketform där paketen inte ens behöver komma i rätt ordning. Det existerar således ingen realtid på sample-nivå i nätverksdomän. Data läses in i minne och plockas ut ur minne och det sker alltid med bibehållen kontrollkod. Således inga bitfel och noll jitter. Wi-fi är nätverksnivå och blåtand är det också och allt från internet. Så, på nätverksnivå kan data bollas hit och dit hursomhelst utan att det kan bli tal om jitter eller bitfel. Blir det ett bitfel som inte kan åtgärdas genom att skicka flera datapaket så avbryts överföringen.

Men när man lämnar nätverksnivå i streamers och data hamnar på nästa nivå så råder det helt andra protokoll och premisser där data behandlas mer i realtid och måste komma i rätt ordning.

Beroende på hur data behandlas och vad som görs, så blir systemet mer eller mindre känsligt för jitter.

Utgången på streamern kan vara USB eller s/pdif eller analogt om dacen finns i streamern. Det kanske även finns streamers med IIS d v s I^S på utgången.

Beroende på hur utgången ser ut så blir känsligheten för påverkan av jitter olika vid D/A-omvandlingen.

Så, ju senare i kedjan man lämnar nätverksnivå desto bättre förutsättningar kan man skapa för att hålla jitternivå tillräckligt låg.

Nu har jag alltså inte gått in på HF-störningar eller jordproblem som kan överföras till DAC.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-04-15 18:51

Peter, detdär var intressant information.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Harryup » 2019-04-15 20:41

goat76 skrev:
Tangband skrev:
Goat76: jag tror att både du och jag kan alldeles för lite om digital teknik för att peka ut problem som skulle kunna finnas. Jag ser mer pratet i tidningar och från företag om jitter som salepoints.


Att både du och jag kan alldeles för lite om digitalteknik har du fullständigt rätt i, det är därför jag väljer att vara neutral i ämnet. Men varför du trots dina begränsade kunskaper envisas att påstå att bit-perfect alltid låter lika är anmärkningsvärt.

Vilka salepoints har Peter med sina påståenden?


Ja, jag tycker också detta spekulerande angående enskilda konstruktiosprinciper känns udda om jag skall vara positiv. Ett alternativ kan ju vara meningslöst eftersom det inte finns exakt identiska produkter så när som på en enskild parameter. Så att sluta spekulera och istället lyssna på grejorna kan ju vara en väg att gå, och vill man lyssna blint kan man ju göra det eller inte.

/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav philipbtz » 2019-04-16 08:35

Vad finns det för förslag i på apparater i tråden? Den apparat jag länkar till har 390fs jitter(ja, femtosekunder) och en ESS SABRE 9038Q2M för bara 3000:-. Finns det något som kan konkurrera med det?

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 5 gäster