Moderator: Redaktörer
housemicke skrev:hör styvhet ihop med hårdhet? en del titansorter kommer upp i 40-45hrc gissningsvis, en del stål sorter närmare 70hrc har jag sett. eller är det E-modul som är relevant (eller inget av dom). eller är vissa material helt enkelt styvare än andra hur man än ser på det
housemicke skrev:ok då klarnar det.. allt gods i ett rör ligger ju så långt ut det går från centrum, därav fördelen. brukar kullagertillverkare speca glapp eller är dyrare serier tightare. jag funderar på om kullager i kullager (hylsa/rör mellan) skulle inverka positivt på friktionen eller skulle dom motverka varandra tror du
housemicke skrev:kollat lite på skf. har hittat 3 olika sorter som kan vara lämpliga, Deep groove - friktions coefficient 0,0015, finns i c2 med ett spel på 0-10 μm (min max) för ett 18-24mm lager.
Self aligning - friktion 0,0010, finns i c2 spel 4-14μm för 18-24mm.
Cylindrical roller with cage - friktion 0,0011, spel radiellt (double row) 0-25μm, står inget om axiellt spel, men om single row gör det det. radiellt 0-25μm, axiellt 37-140μm för ett 24-25mm där nånstans. ganska mycket tycker jag, axiellt alltså
det ser ut som ett Deepgroove verkar va tillräckligt bra och antagligen det billigaste.
erimos skrev:Hur pass höga krav är det på lager till tonarmen egentligen och av vilken karaktär är kraven?
Borde inte ett rullager vara vettigare än ett kullager? ger betydligt bättre axiel styrning men tål väl inte jättehöga varvtal.
Eller ett axiallager?
Glidlager?
paa skrev:Glidlager finns i två modeller: Dom som kärvar, och dom som glappar.
paa skrev:Jag spånar dock lite på om det inte skulle kunna gå att ställa horisontalvridleden i ett enda koniskt lager. Det tar mycket axialkraft och blir ju helt glappfritt när tyngden av armen belastar konan. Den lilla kraft som det blir axiellt i armen kan svårligen vicka dom koniska rullarna ur läge.
perstromgren skrev:PS. Den enkla lagerkonstruktionen framgår av handboken, som finns under URL:en ovan. DS
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 101 gäster