Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-16 14:22

Hej, jag har redan en Ortofon 2M SE (special edition) mono, men det finns en hake med den och det är att jag upplever den som något ljus i vissa sammanhang beroende på förstärkar/högtalarval samt typ av inspelning.. är det en tonalitetsskillnad mellan vanliga 2M mono och SE, ungefär som skillnaden mellan Red/Blue vs Bronze och Black..!?

Hur är tonaliteten i t,ex Grado´s mono pickuper samt Audio Technica´s mono pickuper..!?

Dessutom; hur fungerar de musikmässigt bäst till typ, jazz, blues eller rock relaterad musik.. observera att det är en viss skillnad i tonalitet mellan äldre monoskivor och de rockplattor i mono som finns från senare delen av 60-talet..

Dras ljudet åt det ljusa eller åt det mörka varma hållet..!?

Det är ju relativt viktigt också för att kunna använda rätt pickup till en anläggning som i övrigt är antingen relativt neutral/ljus eller drar åt det varmare hållet samt huruvida själva inspelningen är ljus/mörk..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav Perfector » 2019-04-16 15:07

Man kan ju monokoppla vilken Pu som helst och lyssna om det blir annorlunda
Tror även sk, monopickup'er har 4 spolar och sedan är ihopkopplade till en kanal, eller är jag ute och cyklar?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-16 20:05

Det fanns förr varningar om att inte använda monopickuper på stereoskivor. Jag vet inte om det tillverkas monopickuper av den typen längre. Jag skulle definitivt göra som Prefector skriver och parallellkoppla.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav PeterAkemark » 2019-04-16 22:20

Det var väl nålens slipning hos mono pickupen som kunde förstöra vinylspåret hos en stereoinspelning.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav PeterAkemark » 2019-04-16 22:20

Det var väl nålens slipning hos mono pickupen som kunde förstöra vinylspåret hos en stereoinspelning.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav peterh » 2019-04-16 23:18

PeterAkemark skrev:Det var väl nålens slipning hos mono pickupen som kunde förstöra vinylspåret hos en stereoinspelning.

Det är monopickupens oförmåga till vertikalrörelser som skadar stereoskivor.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav Bill50x » 2019-04-16 23:19

PeterAkemark skrev:Det var väl nålens slipning hos mono pickupen som kunde förstöra vinylspåret hos en stereoinspelning.

Jag har för mig att nålens rörelseschema skiljde sig åt mellan mono- och stereopickuper. Så en monopickup sliter snabbt ut spåren i en stereoskiva.

Av följande inlägg som jag hittat kan man sluta sig till att spårkonfigurationen var U-formad i de gamla monoskivorna medan den är v-formad i modernare skivor. I de äldre skivorna hade man alltså enbart en horisontell rörelse och pickuperna var gjorda för detta.

"If your plan is to have a mono set up to play vintage mono LPs that were pressed between 1948 and ~ 1960 then you need a real mono cartridge with a spherical stylus. There are a lot of "mono" cartridges out there that are nothing more than a stereo cartridge that is wired for mono, and that simply will not do. They will work, but you will be no better off than you are with playing a mono LP with a stereo cartridge.

On vintage mono records the grooves are wider than they are on stereo LPs. They are also U shaped rather than V shaped. A geniune mono cart has no vertical compliance. The stylus only moves in the horizontal plane. Thus, using a mono cartridge on these LPs will yield better sound and less noise.
....
If your goal is really to play mono audiophile reissues pressed on 180g or 200g vinyl then do not waste your time and money on a mono cartridge. To my knowledge all LPs pressed today are cut on modern stereo cutting heads. No one is making mono LPs with U shaped grooves. Using a spherical stylus on these records will wear them out prematurely and they will not sound as good on a mono cart as they would with a modern stereo cartridge. "

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 12:32

PerStromgren skrev:Det fanns förr varningar om att inte använda monopickuper på stereoskivor. Jag vet inte om det tillverkas monopickuper av den typen längre. Jag skulle definitivt göra som Prefector skriver och parallellkoppla.


Jag känner väl till att man inte skall använda mono pickuper på stereoinspelningar och helst inte tvärtom heller.. och jag har dessutom upptäckt att det finns såkallade stereo/mono inspelningar från början av 80-talet såsom från Deccarecords där ljudet blir avsevärt bättre om man använder monopickup istället för stereopickup, vilket gör att ljudet blir sisådär.. när det gäller inspelningar från 60-talet där det står angivet att de går att spela med monopickup, så har jag inte brytt mig om att prova.. jag använder som sagt kategoriskt monopickup på mono inspelningar och stereopickup på stereoinspelningar!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 12:40

Perfector skrev:Man kan ju monokoppla vilken Pu som helst och lyssna om det blir annorlunda
Tror även sk, monopickup'er har 4 spolar och sedan är ihopkopplade till en kanal, eller är jag ute och cyklar?


Nu har jag inte kollat andelen monopickupen som är äkta monopickuper, men de är ej så många tydligen. Denon DL 102 nedan är i alla fall en tvättäkta monopickup, men måste specialbeställas..

https://www.dagogo.com/denon-dl102-cartridge-review/

Apropå att monokoppla vilken PU som helst med monoknappen på förstärkaren så som jag förmodar att du syftar till är bara en billighetsåtgärd för den snåle tycker jag.. jag vill använda mig av äkta vara och till monoinspelningar krävs det dessutom en monopickup då spåren i skivan är annorlunda gentemot stereoinspelningar eftersom mono och stereopickuper inhämtar informationen på olika sätt..

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 12:56

Jaha, där ser man, det verkar inte finnas något egentligt intresse bland faktisk.se´s forumdeltagare att använda monoskivor, eller gömmer de sig någonstans bakom sina skärmar utan att bry sig om att svara!?

Nåja, jag får väl som sagt ta saken i egna händer och testa mig fram.. har ju redan en 78 varvs nål som jag köpte samtidigt med 2M SE mono, men där passar inte 78 varvs nålen och jag har luskat fram att det bara fungerar att använda 78 varvsnålen ihop med den vanliga "2M mono pickupen..

Men det ska ändå bli kul att prova Audio Technica´s AT 33 mono MC pickup framöver och höra hur den låter i jämförelse med Ortofon 2M SE mono.

Grado hade förut i prestige serien en vanlig monopickup om jag inte minns fel, men nu hittar jag bara olika varianter på 78 varvs mono och dithän har jag inte riktigt kommit än om jag vill fortsätta med 78 varvare när jag inte ens kommit igång ännu..

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav Perfector » 2019-04-29 14:16

nigthdreamerssky skrev:
Perfector skrev:Man kan ju monokoppla vilken Pu som helst och lyssna om det blir annorlunda
Tror även sk, monopickup'er har 4 spolar och sedan är ihopkopplade till en kanal, eller är jag ute och cyklar?


Nu har jag inte kollat andelen monopickupen som är äkta monopickuper, men de är ej så många tydligen. Denon DL 102 nedan är i alla fall en tvättäkta monopickup, men måste specialbeställas..

https://www.dagogo.com/denon-dl102-cartridge-review/

Apropå att monokoppla vilken PU som helst med monoknappen på förstärkaren så som jag förmodar att du syftar till är bara en billighetsåtgärd för den snåle tycker jag.. jag vill använda mig av äkta vara och till monoinspelningar krävs det dessutom en monopickup då spåren i skivan är annorlunda gentemot stereoinspelningar eftersom mono och stereopickuper inhämtar informationen på olika sätt..

Jag menar att koppla ihop vit och röd på Pu till en kanal för mono.
Som jag ser det är en monoskiva graverad så båda spåren är lika hela tiden och nålen rör sig bara upp och ned medans en stereopu ska klara rörelsen i sidled med samma bravur som upp och ned.
Dessutom om jag skulle spela rena monoplattor skulle jag välja en rund nål som ju då inte riskerar att hamna i kläm i spåret för att båda spåren är lika.
Eller är jag ute och cyklar nu?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 21:31

Perfector skrev:
nigthdreamerssky skrev:
Perfector skrev:Man kan ju monokoppla vilken Pu som helst och lyssna om det blir annorlunda
Tror även sk, monopickup'er har 4 spolar och sedan är ihopkopplade till en kanal, eller är jag ute och cyklar?


Nu har jag inte kollat andelen monopickupen som är äkta monopickuper, men de är ej så många tydligen. Denon DL 102 nedan är i alla fall en tvättäkta monopickup, men måste specialbeställas..

https://www.dagogo.com/denon-dl102-cartridge-review/

Apropå att monokoppla vilken PU som helst med monoknappen på förstärkaren så som jag förmodar att du syftar till är bara en billighetsåtgärd för den snåle tycker jag.. jag vill använda mig av äkta vara och till monoinspelningar krävs det dessutom en monopickup då spåren i skivan är annorlunda gentemot stereoinspelningar eftersom mono och stereopickuper inhämtar informationen på olika sätt..

Jag menar att koppla ihop vit och röd på Pu till en kanal för mono.
Som jag ser det är en monoskiva graverad så båda spåren är lika hela tiden och nålen rör sig bara upp och ned medans en stereopu ska klara rörelsen i sidled med samma bravur som upp och ned.
Dessutom om jag skulle spela rena monoplattor skulle jag välja en rund nål som ju då inte riskerar att hamna i kläm i spåret för att båda spåren är lika.
Eller är jag ute och cyklar nu?


Tja.. ut och cykla kan vara kul ibland och rätt som det är gör man något som funkar trots att andra säger/tycker/menar att det inte kan göra det..

Det finns rätt mycket info ute på nätet om olika storlekar på spåren gällande monoskivor och hur de förändrats i storlek med tiden.. de moderna monopickuper som finns är konstruerade med rätt slipning på nålen för att fungera ihop med den standard på microgroove som gällde från ungefär mitten utav 50-talet och framöver gällande monoskivor.. sedan finns det specialslipningar olika nålar som passar in i de skilda storlekarna som funnits och detta gäller då speciellt 78 varvare vilka går att beställa via nätet utomlands..

När det gäller rund nål så skall man väl snarare undvika det om möjligt eftersom spåren redan är inslitna med runda nålar.. se bara på dem som använder pickuper med finelinenålar och vips får skivor som nya att lyssna på trots att skivorna är slitna..

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav lennartj » 2019-04-30 00:55

Perfector skrev:Jag menar att koppla ihop vit och röd på Pu till en kanal för mono.
Som jag ser det är en monoskiva graverad så båda spåren är lika hela tiden och nålen rör sig bara upp och ned medans en stereopu ska klara rörelsen i sidled med samma bravur som upp och ned.
Dessutom om jag skulle spela rena monoplattor skulle jag välja en rund nål som ju då inte riskerar att hamna i kläm i spåret för att båda spåren är lika.
Eller är jag ute och cyklar nu?

Ja, blev det inte en liten cykeltur nu?
Eftersom spårsidorna är lika på monoskivor blir spårdjupet konstant och då behöver nålen inte röra sig vertikalt utan endast horisontellt.
https://www.ortofon.com/hifi/cartridges-ranges/true-mono
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav Perfector » 2019-04-30 07:54

lennartj skrev:
Perfector skrev:Jag menar att koppla ihop vit och röd på Pu till en kanal för mono.
Som jag ser det är en monoskiva graverad så båda spåren är lika hela tiden och nålen rör sig bara upp och ned medans en stereopu ska klara rörelsen i sidled med samma bravur som upp och ned.
Dessutom om jag skulle spela rena monoplattor skulle jag välja en rund nål som ju då inte riskerar att hamna i kläm i spåret för att båda spåren är lika.
Eller är jag ute och cyklar nu?

Ja, blev det inte en liten cykeltur nu?
Eftersom spårsidorna är lika på monoskivor blir spårdjupet konstant och då behöver nålen inte röra sig vertikalt utan endast horisontellt.
https://www.ortofon.com/hifi/cartridges-ranges/true-mono

Nu har jag satt stödhjul på cykeln.
Tack för tillrättaläggelsen pojkar ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav lennartj » 2019-04-30 09:49

Sedan i höstas trampar jag trehjuling för säkerhets skull. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Tonalitet och Sound i Mono pickuper..!?

Inläggav shaft » 2019-05-22 10:04

Mono avspelning är intressant, men lätt att blanda ihop sakerna, vilket vi sett här. Själv är jag ingen expert och har ingen mono-pickup, men har följt ämnet och diskuterat lite med handlare etc.
Hur tonaliteten är med mono vs. stereo vet jag inte riktigt , men misstänker att det är precis som de flesta stereo pickuper att det kan variera från modell till modell.

Värt att notera att det finns en mängd olika sätt att få till mono-avspelning i stereon hemma.

1. Spela med vanliga stereo-puppan och trycka in mono-knappen om ditt försteg har det.
2. Spela med stereo-puppa. Göra en sammankoppling av signalerna från RIIA för att cancellera ut det som inte är mono (lika i V + H) Resultatet är mindre surface noise då knäppar, missljud som ligger till höger el vänster i ljudbilden trycks ner. T.ex en repa som ger missljud i bara en kanal (det är ganska vanligt).
3. Köpa en Mono-pickup som gör en elektrisk mono summering, men annars är lika som en stereo pickup (kan röra sig horisontellt och vertikalt). Med denna typen förstör du inte dina stereo skivor.
4. Köpa en "äkta" Mono pickup som mekaniskt bara rör sig horisontellt. Här får du annu mindre surface noice då all missljud som ligger i vertikalplanet på skivorna inte tas upp. Denna typen av pickuper skall INTE spela vanliga stereo skivor. Då förstörs de.

Så vad är bäst? Jag har hört nummer 3 i affär och det låter ganska så lysande jmf med stereoavspelning. Detta på jazz-vaxx från 50-talet. Klarar mer dynamiskt ljud med mindre surface noise.
Drömmen är dock att ha två armar på en skivspelare i framtiden. En arm med en fin stereo puppa och en med en dedikerad mekanisk mono. Det bör bli ett fantastiskt resultat.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster