Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2019-04-20 08:13

PekkaJohansson skrev:Nu spelas Duran Durans självbetitlade debutalbum på tidig engelsk cd-utgåva efter dagens utvärdering.

Edit: Jag hittade senare under kvällen en fantastiskt klingande version av den annars skramliga "Is there something I should know" på en samlingsskiva som slår samtliga EMI-utgåvor med hästlängder. Vi talar om större toppfaktor trots avsevärt lägre diskantnivå (2-5 dB mellan 3 och 10 kHz) och ett histogram som närmar sig det ideala! Det ser åter ut som om det stora bolaget tänkt att "vi lämnar omastrat skräp till samlingen" vilket innebär stor njutning för oss välljudsvänner. Alla timmar som har tillbringats med MasVis och tillhörande kontrollyssning betalar sig emellanåt - med ränta. Det är nästan så att man blir lite rörd.

Med vänlig hälsning

Pekka


Ideala histogram existerar inte, de kan bara spegla de ljud som finns i musiken på skivan. Den version som kommer närmast det studio-ingenjören lämnade ifrån sig kan lika gärna vara den skramligare versionen och orsakerna till skramligheten kan vara många, kanske lät det så i studion när bandet spelade? Kanske ville de ha det soundet och mixade musiken så?
Oavsett orsak till skramlet så är den mest "rätta" versionen den som lämnade studion (och bandets godkännande), den mindre skramliga versionen kan lika gärna vara den med mest efterhands-korrigeringar, kanske för att den ska passa in bättre med övriga låtar på samlingsskivan.


Ett roligt litet exempel:
Om man står i en stor sal med en skärande naturlig efterklang och häller ut innehållet från en bestickslåda på golvet så kommer det skramla ordentligt. Om man lyckas fånga detta skrammel med en korrekt inspelning, hur ska då ett "idealt" histogram se ut?

Poängen med ovanstående exempel är att skramliga ljud existerar i världen och likaså kan musik innehålla skramliga ljud, hur skramliga ljuden är och skall vara avgörs av skaparna/musikerna. Om dessa ljud spelas in korrekt så kommer det synas som höjningar på histogrammet, konstigare än så är det inte.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Nu spelas:

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-20 11:04

Jag tror att du blandar ihop histogrammet med någon av de andra bilderna i MasVis. HIstogrammet är ofta jämnt sluttande när masteringkomprimering saknas - till skillnad från de indiantält eller igloon som man ofta ser. Det är också, som jag skrev, inte bara histogrammet som skvallrar om liten påverkan utan kombinationen av de olika graferna som är unika för den här utgivningen och som gör att det finns anledning att tro att den är mindre processerad än övriga som å sin sida visar de vanliga tecknen på både diskant- och allmän nivåhöjning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Nu spelas:

Inläggav goat76 » 2019-04-20 11:23

PekkaJohansson skrev:Jag tror att du blandar ihop histogrammet med någon av de andra bilderna i MasVis. HIstogrammet är ofta jämnt sluttande när masteringkomprimering saknas - till skillnad från de indiantält eller igloon som man ofta ser. Det är också, som jag skrev, inte bara histogrammet som skvallrar om liten påverkan utan kombinationen av de olika graferna som är unika för den här utgivningen och som gör att det finns anledning att tro att den är mindre processerad än övriga som å sin sida visar de vanliga tecknen på både diskant- och allmän nivåhöjning.

Med vänlig hälsning

Pekka


Japp, jag blandade ihop histogrammet med spektrat och fick för mig att det var det du pratade om, förlåt. :)

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Nu spelas:

Inläggav reverb » 2019-04-20 11:39

Tänkte plocka fram något med påsktema idag men jag kommer inte på en enda låt jag vill spela så det får bli vårtema istället....

Nu Nancy Holloway med "Why do springtime":


Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-20 18:54

Leonard Cohen: You Want It Darker, LP. Cohens svanesång är både mörk och vacker. Det är faktiskt, sorgligt nog, den bästa skiva jag hört med honom... Jag gillade den skarpt när den kom, med sina mörka mörka begrundande texter. Föga anade jag att det var honom själv de handlade om när han dog några veckor senare.
"I'm traveling light. It's au revoir". :(
Bild

Prefab Sprout: Andromeda Heights, CD.
Bild

Användarvisningsbild
carpelux
 
Inlägg: 1599
Blev medlem: 2009-12-10
Ort: Skövde

Re: Nu spelas:

Inläggav carpelux » 2019-04-20 21:45

Denise LaSalle - Trapped by a thing called love.

Funky soul
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-20 22:19

Isobel Campbell & Mark Lanegan - Ballad of the broken seas, Sunday at devil dirt och Hawk.

En trippel väl värd att lyssna på!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Nu spelas:

Inläggav NADifierad » 2019-04-20 22:38

Musikhumöret vill inte infinna sig idag :roll: .
Så nu spelas istället ytterligare ett avsnitt av Vikings.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-20 22:56

VA: The A-Z Guide To Century Media Records 2008, CD. En promo från Century Media som följde med i Close-Up Magazine. Som titeln antyder är det från A (Aborted) till Z (Zimmers Hole), som en del av deras 20-årsjubileum. För min del är det nog deras flaggskepp från den här tiden som levererar bäst: Dark Tranquillity (ännu en bra låt från albumet Fiction. Jag måste leta upp den skivan snart :) ), The Haunted (en bonuslåt från en Japan-utgåva - tack för den låten) och Paradise Lost.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-21 10:46

Abba: The Album, LP. Hoppsan, jag trampade visst ned i Abba-träsket :) . En grupp jag aldrig gillat, okej någon låt sådär men alltid ratat. Men så för några år sedan fick jag höra låten Eagle som var riktigt suggestiv "progressive-pop". Jag skrev upp den singeln i önskelistan. Nu lyckades albumet smyga sig in i min samling när jag köpte en privatpersons samling. Förutom Eagle måste jag säga att One man, One woman är riktigt bra. Sedan avslutas skivan med I'm a marionette som är riktigt skum. Tummen upp här :)
Bild

Waylon Jennings: It's Only Rock & Roll, LP.
Bild

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Nu spelas:

Inläggav HenrikTornquist » 2019-04-21 18:00

Cats In Space - Scarecrow.
Bild
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-21 19:45

Storm Corrosion - s/t
Porcupine Tree - Deadwing


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

reverb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2017-11-12

Re: Nu spelas:

Inläggav reverb » 2019-04-22 10:28

Startar dagen med lite tidig Yo La Tengo. Klassisk gitarrpop i min bok!


Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nu spelas:

Inläggav Morello » 2019-04-22 19:07

Från helgens jakt:

Chick Corea, return to forever, ECM 78118-21022-2

Experimentell jazz av hög klass!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-22 21:15

Nick Mason: Nick Mason's Fictitious Sports, LP. Pink Floyds trummis solo. Progressive/jazz-rock. Något för tutigt ibland. Men det finns guldkorn som t.ex. Siam och I'm a mineralist.
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-22 22:18

VA: Punk !, CD. En samling med några klassiker, många i halvsunkiga liveversioner. Men so what, det är ju punk för bövelen. Här finns Sex Pistols, Sham 69, Buzzcocks, New York Dolls och The Boys.
Bild

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Nu spelas:

Inläggav Perran » 2019-04-23 05:12

"The Lady of the Night"
Donna Summer, 1974

##They call her the lady of the night
She's a woman of the world
And easy-living girl with love for sale
##

Jag lyssnar gärna på henne, minnen från ett tidigare liv.
En "stor" röst och begåvad tjej !
Vet inte ursprunget, troligen remastrad till CD.
Gammal man => Gammal musik

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-23 13:24

VA: The Best of King Biscuit Live - Volume 1, CD. Samling med några klassiska låtar framförda live på radioprogrammet King Biscuit Flower Hour. Några exempel: Foghat: Slow Ride, Jethro Tull: Locomotive Breath, Lynyrd Skynyrd: Sweet Home Alabama m.fl.
Den här köpte jag tidigt i min skivsamlarkarriär och fick då de där "måste-ha-låtarna" på samma skiva och dessutom intressanta live-versioner.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nu spelas:

Inläggav Nattlorden » 2019-04-23 13:49

Steven Wilson - Transience
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-24 13:37

10CC: Deceptive Bends, LP-Gatefold. JAg tror den här var den sista i min 10CC-hög som jag kom över. Progressiv pop. Helt ok, men den är inte minnesvärd ännu. En hel del humor i låtarna som vanligt.
Bild

Jean Michel Jarre: Essentials & Rarities, 2CD-Box.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-24 20:18

Nevärlläjf - Klusterfloristen
Nationalteatern - Barn av vår tid


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-24 21:02

Destiny: Nothing Left To Fear, CD. För fans av Candlemass, Grand Magus och liknande. Rak heavy metal. Två låtar sticker ut; Mediaeval Rendezvous där en mysig mungiga är med och Sirens In The Dark som flirtar oblygt med Iron Maiden's Killers
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-24 22:17

Elvert Under Ground: Bandybollar Av Stål, CD-singel. Inhandlad under min studenttid i Gävle. Den spelade jag på studentradion vill jag minnas :) . Hyllningslåt till bandylaget SAIK, och en brutal sådan :twisted: . En av dem som jag pluggade med var från Sandviken och han sa att den här spelades i högtalarna vid match, men det var kassa högtalare så ingen hade hört texten. Kul att det är bandy det handlar om som inte är/var känt för huliganer direkt. Folkrock med en stor dos glimt i ögat här.
"Bandy är roligt och mörda är kul" :mrgreen:
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-25 10:07

The Sensational Alex Hervey Band - Live at the BBC
Semisonic - All about chemistry

Bredbent brittisk sjuttiotalsrock följt av rätt ordinär snäll indiepop.


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-25 10:23

Laser Dance: The Challenge, 12". Spacesynth. Det är med Laser Dance som en del säger något elakt om Status Quo; "Har man hört en låt så har man hört alla". Jag tycker inte det stämmer på Quo, men här finns det lite fog för citatet. Men det är en bra låt :)
Bild

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-25 12:11

VA: Thunderdome III - The Nightmare Is Back!, 2CD. Två timmar gabbertechno. Det sitter fint innan lunch och krattning :D . En kul låt här är Moby's Thousand. Det innebär att han ville ha/har världsrekodet i bpm. Den här är alltså 1000 bpm. Jag har för mig att han hamnade i Guinness rekordbok faktiskt. Enligt wikipedia kommer låten upp i 1015 bpm. Om den är bra? Nä, inte särskilt. Kult? Ja :D
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-25 13:30

Nina Rochelle - Om Sverige vill ha det så

Debutplattan av Martin (Yeah Yeah Wow Wow) Svensson ville bli indierockare. Är okej men inget speciellt. Bitvis rätt lökiga/prettotexter.

The Nightwatchman - One man revolution

Tom Morello är fortsatt förbannad, men nu akustiskt. Bra platta!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Nu spelas:

Inläggav HenrikTornquist » 2019-04-25 17:38

Dartman skrev:Nevärlläjf - Klusterfloristen
Nationalteatern - Barn av vår tid


//Jonas

Finns Nevärlläjf fortfarande? Jag skulle gärna se dem igen. Ett väldigt underhållande liveband. Tycker jag.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
jogge
 
Inlägg: 3868
Blev medlem: 2015-02-18

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2019-04-25 18:59

Ike & Tina Turner: Delilah's Power, LP. Småskön, laidback soul. Funkar en vårdag som denna. Tydligen släpptes denna efter att de splittrats.
Bild

Deadman: Take Up Your MAt & Walk, CD-Digipack.
Bild

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Nu spelas:

Inläggav Dartman » 2019-04-25 19:48

HenrikTornquist skrev:
Dartman skrev:Nevärlläjf - Klusterfloristen
Nationalteatern - Barn av vår tid


//Jonas

Finns Nevärlläjf fortfarande? Jag skulle gärna se dem igen. Ett väldigt underhållande liveband. Tycker jag.


Jag tror inte de finns kvar. Håller med om att de var/är kul att se! Jag och damen såg dem i Lkpg tillsammans med kanske 8-10 personer till på grund av en dubbelbokning. Vi satt (jag och damen) på var sin stol två meter från scenkanten, bredvid oss satt trummisens flickvän. Då var det snack om att de hade en EP på gång, men jag har inte sett till någon. :cry:

Bra band!


//Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster