Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-21 17:56

Man blir ju lite ledsen. Rippade vinylutgåvan av Israel Nash's Rain Plans för att slippa mecka med skivspelarn varje gång. Trots knaster, brus och dist låter den bättre än CD. Passade på att masvisa en låt och man får förklaringen... Fy f-n! Jag hatar skivindustrin.
Bilagor
Israle Nash Vinyl vs CD.gif
Israle Nash Vinyl vs CD.gif (56.02 KiB) Visad 6013 gånger

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav peterh » 2019-04-21 18:29

Detta stämmer med mina iakttagelser. Vinyl och hembrända CD från vinyl är bättre än köpta vinyl.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-21 18:41

Jag har för länge sedan, med enstaka undantag, slutat köpa nya cd-skivor på grund av den närmast standardiserade förstörelsen av musiken på väg till ett extremt bra medium. Vinyl är ett högst bristfälligt medium som inte kan eller bör ses som ett substitut. Intressant i exemplet ovan är att även vinylen ser ut att vara relativt hårt komprimerad. Synd för den som gillar musiken. Och som Belker påpekar: tragiskt att folk luras att tro att vinyl är bra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2019-04-21 19:01, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-21 19:00

PekkaJohansson skrev:Jag har för länge sedan, med enstaka undantag, slutat köpa nya cd-skivor på grund av den närmast standardiserade förstörelsen av musiken på väg till ett extremt bra medium. Vinyl är ett skräpmedium som inte kan eller bör ses som ett substitut. Intressant här är att även vinylen ser ut att vara relativt hårt komprimerad. Synd för den som gillar musiken. Och som Belker påpekar: tragiskt att folk luras att tro att vinyl är bra.

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag säger inte att det är CD-formatets fel men tänk all den musik de senaste 30 åren som hade varit hyfsat oförstörd om vinyl fortfarande hade varit det rådande formatet, trots de tekniska bristerna så hade det ändå varit bättre.

Att vissa instrument på den skivan möjligen är komprimerade kan ändå inte ses som ett fel, det har ju gjorts för att uppnå ett visst sound. Artisten/bandet måste väl få skapa musiken så som de vill att den ska låta?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Ronnie » 2019-04-21 19:02

Tjosan Kerstin!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Nattlorden » 2019-04-21 19:48

Belker skrev:Man blir ju lite ledsen. Rippade vinylutgåvan av Israel Nash's Rain Plans för att slippa mecka med skivspelarn varje gång. Trots knaster, brus och dist låter den bättre än CD. Passade på att masvisa en låt och man får förklaringen... Fy f-n! Jag hatar skivindustrin.


Returnera CD:n med medföljande MASVIS och hävda att den är defekt då mediat borde vara lika bra eller bättre.

Man skulle nästan starta en rörelse.... om de fick tillbaka tusentals skivor i månaden kanske någon skulle heja till?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-21 20:11

Jag orkar inte fajtas med den väderkvarnen. Hans senaste, Lifted, låter faktiskt bättre. Jag brukar ju försiktigt antyda att peak loudness är passerad. Det betyder inte att jag menar att allt är bra! Apropå Billie Eilish-tråden :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 22:08

Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare! :x
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Ronnie » 2019-04-21 22:11

DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare! :x


Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-21 22:11

https://www.yoursoundmatters.com/measur ... mplicated/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 22:12

Ronnie skrev:
DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare! :x


Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...


Jo men du ser väll att majoriteten har samlats som ett kluster längst upp?

Edit: Precis under Level
Senast redigerad av DVD-ai 2019-04-21 22:14, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Ronnie » 2019-04-21 22:14

DVD-ai skrev:
Ronnie skrev:
DVD-ai skrev:Ja alltså den lilla rutan näst längst ner till höger, där är ju bubblorna alldeles för långt upp.
Och tätt intill så blir ju tutten platt och får tre pinnar...
Verkligen inget vidare! :x


Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...


Jo men du ser väll att majoriteten har samlats som ett kluster längst upp?
Precis under RMS.


Du menar från 400 till s?
Edit: Ah! Du menar i den diagonala bubbelrutan såklart.
Senast redigerad av Ronnie 2019-04-21 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 22:16

Ronnie skrev:
DVD-ai skrev:
Ronnie skrev:
Men du det är inte så stor skillnad på bubblorna i "strecket" längst ner...


Jo men du ser väll att majoriteten har samlats som ett kluster längst upp?
Precis under RMS.


Du menar från 400 till s?


Nej jag han redigera mitt inlägg då jag insåg att det var otydligt :)

Maskbubblorna som du tänker på längst ner till höger skiljer i och försig dom med.

Edit: ja vi pratar förbi varandra, men nu verkar vi vara i samförstånd. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tell » 2019-04-21 23:56

Låt er inte luras av varken Masvisen eller era öron, den där vinylen kan mycket väl vara exakt samma master grundmaster som CDn, plus ett högpass och lågpassfilter. Ska vara ganska vanligt på vinyler nuförtiden. Läs mer här bl a.

Här är ett album som jag ville ha i betydligt bättre kvalle än vad den horribelt dåliga CDn gav o som jag tyckte lät lite bättre på vinyl vid första lyssningen. Meen när jag lyssnade lite nogrannare så var skillnaden från vinylen inte stor alls, faktiskt ingen skillnad alls egentligen, o det även om MasVisandet sa gav helt olika grafer. Men gjorde jag sen samma enkla bandpass-vinylaserings-grej som i länken ovan så ser CDn och vinylen betydligt mer lika ut.
(Var dock lite glad att jag först trodde vinylen lät bättre, för det var första gången jag lyckades placebo-lura mig själv till att tro att nåt lät bättre än nåt annat ;) )

She Moves Like a Knife (cd).gif
She Moves Like a Knife (cd).gif (29.47 KiB) Visad 5512 gånger

She Moves Like a Knife (vinyl).gif
She Moves Like a Knife (vinyl).gif (30.17 KiB) Visad 5512 gånger

She Moves Like a Knife (cd vinylized).gif
She Moves Like a Knife (cd vinylized).gif (29.44 KiB) Visad 5512 gånger


Även Ian Shepherd pratar om att man inte kan använd dynamikmätare etc på vinyl för att jämföra med CD.



Fast med det sagt så kan det såklart faktiskt låta olika på albumet som Belker jämförde med. Ville bara slänga ut det här utifall att då jag hört att dom flesta vinyler nuförtiden utgår från exakt samma master som CDn för att spara både tid o pengar.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 00:09

Ingen vore gladare än jag om du och ottovonkopp har rätt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-22 09:11

Tell skrev:Låt er inte luras av varken Masvisen eller era öron, den där vinylen kan mycket väl vara exakt samma master grundmaster som CDn, plus ett högpass och lågpassfilter. Ska vara ganska vanligt på vinyler nuförtiden. Läs mer här bl a.


Superbra inlägg Tell :!:

Innan jag läste den där länken så insåg jag inte hur mycket ett högpassfilter påverkar vågformens utseende, tänkte att det bara skulle synas i en betydligt mer inzoomad vågform än den väldigt ihoptryckta variant som MasVis visar.

Frågan som kvarstår är dock hur ofta eller sällan det görs separata masters från grunden för vinyl respektive CD, man kan nog gissa att det oftast, för att slippa göra två separata mastringsjobb är en och samma CD-master från grunden, att det endast lagts på lågpass- och högpassfitler samt mono-anpassad bas.

MEN... Det måste ändå finnas flertalet guldkorn att hitta bland vinyl-släppen, det måste ändå finnas några masteringstudios som jobbar med helt separata masters för de olika formaten. Kan tänka mig att det finns mastringstudios med audiofil-tänk som av beställaren tvingas tokpressa nivåerna till CD-släppet men som sen passar på att göra en separat vinyl-master med ett högre äkta dynamiskt omfång till vinyl då det formatet ändå har sina nivå-begränsningar.

Finns det någon sida på nätet där de sållat fram guldkornen måntro?
Senast redigerad av goat76 2019-04-22 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tangband » 2019-04-22 09:11

Tell: Detdär stämmer inte, att mastringarna numera görs likadant för att spara tid och pengar.
Vinylen är nästan alltid mindre komprimerad även i nutid.

Jag kan ta ett tiotal exempel , men jag orkar inte länka.
Som ett exempel kan tas Black sabbath 13.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav goat76 » 2019-04-22 09:37

Tangband skrev:Tell: Detdär stämmer inte, att mastringarna numera görs likadant för att spara tid och pengar.
Vinylen är nästan alltid mindre komprimerad även i nutid.

Jag kan ta ett tiotal exempel , men jag orkar inte länka.
Som ett exempel kan tas Black sabbath 13.


Läs sidan som Tell länkade till så kommer du förstå att Black Sabbath "13" är ett ypperligt exempel på det han visade. Den skivan har så låg dynamik även på vinyl så att vi med nästan full säkerhet kan påstå att den kommer från samma master som gjorts för CD.

Det är liksom inte till någon fördel alls med en separat master om den ändå hamnar så lågt som DR 10. Den dynamiska höjningen på vinylen jämnfört med CD;n kan du tacka högpassfiltret för. :)
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... +&album=13
Senast redigerad av goat76 2019-04-22 09:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Kronkan » 2019-04-22 09:44

http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... ohnny+cash

Ursäkta urvalet av artister men detta p g a att kunna följa sedvänjorna i musikindustrin. Själv kan jag dock lyssna på sådant.

Det stora problemet är att utvecklingen gått åt fel håll. Exemplet ovan visar att utgivningen av Johnny Cash :D var närmast problemfri fram till år 2000, med något undantag.

Sedan kan det vara så att det förekommer vinyler som faktiskt är bättre. Jag har nog några sådana exempel. Men jag har också exempel där de är jämbördiga gällande dynamiken.

Men gamla vinyler kan dock upplevas som väldigt friska. De var ju gjorda i rätt tid. :D

Sedan att cd är ett bättre medium rent tekniskt är en helt annan fråga.

Gå in i länken och titta själv på de artister, utgivningar och år du är intresserad av.

Elvis verkar ha likartade problem. Tittar snabbt och hittar sådana där nedladdningsbara utgivningar :D .
http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... tist=Elvis

För Beatles verkar de grava problemen mera markant dyka upp efter 1990 och sedan en viss variation

Kraftwerk :D verkar haft problematiska utgivningar åren efter 2000 men sedan i viss mån rättat till saken. Men titta på deras tidiga år så blir det aldrig igen.
http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... =Kraftwerk

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tell » 2019-04-22 10:47

goat76 skrev:
Tell skrev:Låt er inte luras av varken Masvisen eller era öron, den där vinylen kan mycket väl vara exakt samma master grundmaster som CDn, plus ett högpass och lågpassfilter. Ska vara ganska vanligt på vinyler nuförtiden. Läs mer här bl a.


Superbra inlägg Tell :!:

Innan jag läste den där länken så insåg jag inte hur mycket ett högpassfilter påverkar vågformens utseende, tänkte att det bara skulle synas i en betydligt mer inzoomad vågform än den väldigt ihoptryckta variant som MasVis visar.

Frågan som kvarstår är dock hur ofta eller sällan det görs separata masters från grunden för vinyl respektive CD, man kan nog gissa att det oftast, för att slippa göra två separata mastringsjobb är en och samma CD-master från grunden, att det endast lagts på lågpass- och högpassfitler samt mono-anpassad bas.

MEN... Det måste ändå finnas flertalet guldkorn att hitta bland vinyl-släppen, det måste ändå finnas några masteringstudios som jobbar med helt separata masters för de olika formaten. Kan tänka mig att det finns mastringstudios med audiofil-tänk som av beställaren tvingas tokpressa nivåerna till CD-släppet men som sen passar på att göra en separat vinyl-master med ett högre äkta dynamiskt omfång till vinyl då det formatet ändå har sina nivå-begränsningar.

Finns det någon sida på nätet där de sållat fram guldkornen måntro?


Ja alltså jag vet egentligen inte alls i hur stor utsträckning som det snålas på såhär idag, men jag läste först om det här på ett forum på en torrentsida (krävs inbjudan och login för att kunna läsa, så kan tyvärr inte länka), o där har folk gjort en del stickprover o testat lite olika vinyler mot CDs och större delen då verkar vara samma masters. O skulle såklart inte förvåna mig om det var så då det gärna snålas mycket idag inom alla branscher. O så vill väl många idag faktiskt ha det där komprimerade soundet även på vinyl :\

Tangband skrev:Tell: Detdär stämmer inte, att mastringarna numera görs likadant för att spara tid och pengar.
Vinylen är nästan alltid mindre komprimerad även i nutid.

Jag kan ta ett tiotal exempel , men jag orkar inte länka.
Som ett exempel kan tas Black sabbath 13.

Hur vet du att det inte stämmer? Läste du inte mitt inlägg o kollade länkarna om att du inte kan lita på vad dynamikmätarna säger? För enda sättet att veta om det finns nån skillnad är att göra en direkt A/B-lyssning, nivåmatchad och allt.
Dock säger jag inte att alla vinyler är samma som CD-mastern, och jag vet inte heller när dom i så fall började med det här. Men det görs, det är ett som är säkert!

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav jockewe » 2019-04-22 10:55

Tack Tell! Så härligt att läsa och så konsisa förklaringar!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 11:41

Det här är pinsamt... Jag gjorde en high pass 50Hz/12dB och level -4dB på CD och resultatet kan beskådas nedan. Tell och ottovonkopp verkar ha rätt. Riktigt bra länk du hade hittat, Tell! Jag ville verkligen att vinylen skulle låta bättre. Den var ganska dyr och DR visade att den skulle låta bra, så det gjorde den! Till mitt försvar ska sägas att jag bara spelat den en gång, men ändå. På det hela taget en vinst dock, för nu lägger jag av med vinyl om det inte landar något alldeles extra smarrigt på tallriken.

Vinyl är livsstilsstereo i samma kategori som Bose och Sonos. Så var det konstaterat en gång för alla.
Bilagor
Vinylized vs Rip.gif
Vinylized vs Rip.gif (85.55 KiB) Visad 5279 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Morello » 2019-04-22 11:52

Även jag bojkottar förstörd musik; det finns fler kvalitetesfonogram än vad jag hinner lyssna på ändå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 12:04

Här är lite EQ i mellanregistret på CD för att mer efterlikna Vinyl. Kanske är det det det höjda mellanregistret på CD som gör att vinylen låter mysigare (men också murrigare). Billigt trick isf.
Bilagor
VinylizedEQ vs Rip.gif
VinylizedEQ vs Rip.gif (86.61 KiB) Visad 5259 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Cortado » 2019-04-22 12:21

Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.

Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 12:26

Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.

Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.

Den här tråden handlar om att siten du länkar till inte är att lita på.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Perfector » 2019-04-22 12:29

Led Zeppelin II från vinyl till CD är en direkt överföring utan ommastering
Teldec gjorde en stor grej av att INTE mastra om när man överförde vinyltejpen till det då nya formatet CD.
Idag kanske det är annorlunda då det mesta samplas digitalt från början och därför kanske en vinyl från det ursprunget måste mastras ner ett steg för att inte pick-up'en skall hoppa ur spåret.
Gamla monstervinyler med så stora tvärhastigheter att de flesta standardpick-up'er inte kunde spåra alls vore trevligt att se som digital utgåva.
Telarc 1812 är ju en digital inspelning som även gjordes som analog vinyl, och spåren är nästan 90 grader vid starka ljud som kanonerna när dom skjuter saluter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Tell » 2019-04-22 12:39

Belker skrev:Det här är pinsamt... Jag gjorde en high pass 50Hz/12dB och level -4dB på CD och resultatet kan beskådas nedan. Tell och ottovonkopp verkar ha rätt. Riktigt bra länk du hade hittat, Tell! Jag ville verkligen att vinylen skulle låta bättre. Den var ganska dyr och DR visade att den skulle låta bra, så det gjorde den! Till mitt försvar ska sägas att jag bara spelat den en gång, men ändå. På det hela taget en vinst dock, för nu lägger jag av med vinyl om det inte landar något alldeles extra smarrigt på tallriken.

Vinyl är livsstilsstereo i samma kategori som Bose och Sonos. Så var det konstaterat en gång för alla.


Pinsamt men intressant imo! Jag gjorde ju som sagt samma misstag o jag tycker det ändå var lärorikt. För även om det här med placebo är välkänt lite överallt så hade jag själv inte verkligen upplevt det själv, så då fick jag det lite svart på vitt :)

Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.

Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.


Ja det är nog lite case-by-case. Kanske. Vore intressant o se lite statistik på det, lär dock vara omöjligt att skaka fram nån vettig sådan om man själv inte sitter o undersöker det just iom att dynamikmätarna inte går att lita på.
Men ja, många vinylrippar jag ser på internet håller just 24bit 96khz vilket är redigt overkill då varken dynamiken eller bandbredden behövs för vinyler. 16/48 skulle funka precis lika bra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Cortado » 2019-04-22 12:48

Belker skrev:
Cortado skrev:Att säga att vinyler har samma mastring är nog en case-by-case. Det jag dock tycker blir sådär fånigt i rekordnivå är när man släpper en vinylrip i 96/24 och så har man remastrat den.. så man får HD-BAJS™.

Här kan man ju hitta fingervisningar på artister/skivor/utgåvor. Visst inte lika djuplodande som en Masvisad skiva men en hyfsad fingervisning.

Den här tråden handlar om att siten du länkar till inte är att lita på.


Hoppsan, lämpligt att nu medge att jag inte läst allt. :oops: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Inte konstigt att folk tror vinyl är bra

Inläggav Belker » 2019-04-22 12:55

Vi har alla varit där! :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BellsnWhistles, Tompa89 och 11 gäster