Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-03-04 04:24

En Maestro har gått ur tiden. RIP! André.



Det finns många bra skivor med Previn som dirigent, men även också som jazzpianist.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-03-25 11:58

Shatterer of words

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Peter Steindl?

Inläggav DorreN » 2019-03-28 18:25

Dessa kom upp för diskussion på Facebook och även till salu på Tradera.

https://www.tradera.com/item/340874/345 ... n-steindl-

Finns det någon info om dessa att förtälja? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-03-29 00:57

DorreN skrev:Dessa kom upp för diskussion på Facebook och även till salu på Tradera.

https://www.tradera.com/item/340874/345 ... n-steindl-

Finns det någon info om dessa att förtälja? :)


Jag byggde dessa på 90-talet. 80 Watt klass A i 8 ohm per monosteg, om jag minns rätt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-13 11:03

2 dagar kvar. Rekommenderas att se.

https://www.svtplay.se/video/21448678/isorkestern

Väldigt intressant film om Terje Isungset. Det är musik på instrument som görs i is. Fruset vatten som man kan spela musik på. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-04-14 11:58

petersteindl skrev:Det är Frédéric Chopin - Prelude in E-Minor (op.28 no. 4)

Mvh
Peter


Om man hade fonografiskt minne...
varför låter det som https://sverigesradio.se/avsnitt/1266084 vid 11:22 min?
Johann Sebastian Bach - Fransk Svit För Klaverinstrument Nr 1 D-Moll Bwv 812
Glenn Gould
Fransk Svit För Klaverinstrument Nr 1 - 6
Etikett: SONY CLASSICAL

Eller är programmet feletiketterat?

Look-a-like säger Text och Bild
Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-04-14 14:08

petersteindl skrev:2 dagar kvar. Rekommenderas att se.

https://www.svtplay.se/video/21448678/isorkestern

Väldigt intressant film om Terje Isungset. Det är musik på instrument som görs i is. Fruset vatten som man kan spela musik på. :)

Med vänlig hälsning
Peter


Tack för tipset! :) Jag hann kolla igår.
Rekommenderas!
Jag har en skiva av honom som jag haft ett bra tag. Det är mycket bra ljud på den och intressant musik.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Notre Dame i Paris brinner :(

Inläggav petersteindl » 2019-04-15 20:40

Notre Dame kyrkan i Paris håller på att brinna ner och gå upp i rök. Det ser hemskt ut. Live på SVT. Trist. Hoppas orgeln kan klara sig någorlunda. Men, det ser ut som det inte blir mycket kvar. :(

Man får väl spela the crazy Worldwide of Arthur Brown
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-04-15 21:32

Fransk Blues kanske är på sin plats... grymt illa att se hur kyrkan förtärs av lågorna
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2019-04-18 21:32

Bremen-element på Tradera (igen):

https://www.tradera.com/item/302387/347 ... ign-bremen

Kanske Peter har något att kommentera?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-20 11:35

Dessa är från serie X26. Det är element som jag slängt på återvinningsstation. De är ej brukbara eftersom Scan Speak helt fallerat vid montering, men deras VD valde att leverera dessa ändå. SCAN Speak behövde cash eftersom de låg ekonomiskt dåligt till. Kort därefter sålde VDn som var huvudägare i Scan Speak hela bolaget till East Tech, ett Taiwanesiskt bolag. VDn var kvar som VD men fick därefter sparken eftersom det uppdagades att han sysslat med bokföringsbrott. Ho cooked the books som det hette. Det är information som jag fick från säljchef och dåvarande utvecklingschef.

Nåväl, vi skickade tillbaka de flesta basarna d v s ungefär 90 %, men vissa var tyvärr redan monterade i högtalare som hade skickats till Sverige. Jag har därefter bytt ut dessa och slängt dem. Det kan inte vara några andra basar som jag vet om.

Felet var att det hade runnit lim genom ventilationshålen i bobinen då hålen låg för nära limfogen som uppstår mellan bobin och membran då de limmas ihop. Då hamnade lim på insidan av bobinen som runnit ner innan det stelnat. Det betyder att det stelnade limmet tar i center tap vid magnetgapets början. Vissa element hade då en slaglängd på 0.5 till 1 mm innan det skrapade.

Total failure från Scan Speak. Det hör till saken att jag betalade en stor summa pengar i förskott för basarna i den då nya godkända serien X27. Men den förra VDn skrev i deras bokföring att Bremen gått i kk innan han sålde bolaget Scan Speak för att få sina siffror att se bättre ut. Men Bremen har aldrig gått i kk. De har utövat svindleri. Jag är inte den enda som råkat illa ut enligt insiderinformation. Det Taiwanesiska bolaget med ny VD betedde sig ganska oförskämt.

Nåväl, det hände för 5-6 år sedan och är idag historia. Idag använder jag SB-Acoustics, som är helt överlägsna.

Jag får tillönska en riktigt GLAD PÅSK till er alla!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2019-04-20 13:00

Tack för info.


Glad påsk till dig oxå!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Peter Steindl?

Inläggav Michael » 2019-04-22 22:32

petersteindl skrev:Det är element som jag slängt på återvinningsstation.
Oj, det är alltså stöldgods på tradera. Borde ju anmälas.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2019-04-24 15:38

petersteindl skrev:...
Total failure från Scan Speak. Det hör till saken att jag betalade en stor summa pengar i förskott för basarna i den då nya godkända serien X27. Men den förra VDn skrev i deras bokföring att Bremen gått i kk innan han sålde bolaget Scan Speak för att få sina siffror att se bättre ut. Men Bremen har aldrig gått i kk. De har utövat svindleri. Jag är inte den enda som råkat illa ut enligt insiderinformation. Det Taiwanesiska bolaget med ny VD betedde sig ganska oförskämt.

Nåväl, det hände för 5-6 år sedan och är idag historia. Idag använder jag SB-Acoustics, som är helt överlägsna.

Mvh
Peter


Tror du det är problem med kvaliten från Scan-Speak även idag, t.ex med deras hyllade subwoofers m.m.?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-24 16:25

paa skrev:
petersteindl skrev:...
Total failure från Scan Speak. Det hör till saken att jag betalade en stor summa pengar i förskott för basarna i den då nya godkända serien X27. Men den förra VDn skrev i deras bokföring att Bremen gått i kk innan han sålde bolaget Scan Speak för att få sina siffror att se bättre ut. Men Bremen har aldrig gått i kk. De har utövat svindleri. Jag är inte den enda som råkat illa ut enligt insiderinformation. Det Taiwanesiska bolaget med ny VD betedde sig ganska oförskämt.

Nåväl, det hände för 5-6 år sedan och är idag historia. Idag använder jag SB-Acoustics, som är helt överlägsna.

Mvh
Peter


Tror du det är problem med kvaliten från Scan-Speak även idag, t.ex med deras hyllade subwoofers m.m.?


Den kvalitetspersonal på Scan-Speak år 2013 och 2014 skulle jag aldrig lita på. Dessutom säljer Scan-Speak returnerade element i nya kartonger via deras återförsäljare, men då omlablade med annan typbeteckning. I mitt fall använde de Bremens verktyg och Bremens interna dämpmaterial som Bremen betalt. Jag vet att andra högtalartillverkare råkat ut för samma sak hos Scan-Speak.

Personligen skulle jag aldrig köpa Scan-Speak element. Någon typ av heder eller fair play måste finnas i bolaget för att det skall vara ett fruktbart samarbete. Deras duktigaste då kvarvarande på R&D, Birger Jörgensen dog år 2016. Alla de övriga duktiga försvann dessförinnan till andra högtalarelementtillverkare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-24 16:26

Michael skrev:
petersteindl skrev:Det är element som jag slängt på återvinningsstation.
Oj, det är alltså stöldgods på tradera. Borde ju anmälas.

//Michael


Det finns viktigare saker som tar min tid i livet. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Peter Steindl?

Inläggav Rydberg » 2019-04-24 17:12

Ingvars element är ju även de (iaf w121x) tillverkade av Scanspeak. Tror mina b88x är tillverkade av Vifa dock, hur är det med b88z?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-24 22:53

Rydberg skrev:Ingvars element är ju även de (iaf w121x) tillverkade av Scanspeak. Tror mina b88x är tillverkade av Vifa dock, hur är det med b88z?

Ingen anledning till panik. Ingvar har koll på sina element, men även IÖ fick se att hans Rejects såldes bakvägen med annan typbeteckning om jag minns rätt. Skandal, i så fall, tycker jag.

Funkar deras produktion så hålls toleranserna. Men i vissa serier så blir det helknas och det är då man får se upp. De tillverkade högtalarelement åt B&O och de hade sin specifikation på toleranser som heter duga.

Vifa hade extremt bra produktion då det begav sig. Idag är varumärket Vifa gällande högtalarelement = Tymphany i Kina och deras kvalitetskontroll har jag förtroende för av det jag såg för en massa år sedan. Annars är varumärket Vifa åter Danskt och förknippas med fina/snygga streaminghögtalare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-04-25 00:40

IÖ berättade att ScanSpeak 8545 tydligen är väldigt ojämna i kvalitet numera, så det gäller att hålla liv i de gamla man har, vet inte exakt när kvaliteten började dippa, men mina har väl hängt med i åtminstone 15 år nu, 16 ser jag när jag kollar kvittot, spelade sönder ett o bytte båda, varför gjorde jag det? Och var tog det gamla, hela, vägen? Borde ligga i någon låda någonstans.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-26 01:24

Nu har jag halkat in på Professor Eric Ericson. Att det alltid skall vara i sista minuten. Han var kund hos oss på Ljudbutiken i Stockholm. Det var Carlssonhögtalare och Tandbergförstärkare om jag minns rätt. jag var hemma hos honom och installerade vissa saker.

Nu finns det en dokumentärserie om Eric Ericson och den är jätteintressant. Finns ett dygn till.

https://www.svtplay.se/video/19797180/musik-eric-ericson/musik-eric-ericson-sasong-1-att-lyfta-sina-hander

https://www.svtplay.se/video/19797480/musik-eric-ericson/musik-eric-ericson-sasong-1-hand-i-hand-med-musiken?start=auto

I avsnitt 2 är Stig Carlsson med i rutan sittandes vid bandspelaren. Det är vid tidpunkt -28:10 d v s då det återstår 28 minuter och 10 sekunder. Stig finns därefter med vid flera tillfällen. Kul att se. Stig och Eric var goda vänner och även Sixten Ehrling som Stig spelade in år 1966. Då var det mono som gällde. Stig rekommenderade mig och Ljudbutiken för Eric Ericson, så han köpte sina stereoapparater hos oss på Ljudbutiken. Det var på den tiden då det begav sig. Eric hade OA2212 och de modifierades enligt Stigs anvisning. Därefter blev det OA52 om jag minns rätt. Det var idel stora personligheter på den tiden som på ett eller annat sätt hade samarbete som kollegor. Dessa 3 dokumentärer är som ett potpurri av hela den musikaliska eliten. Eric Ericson var nog second to none i sitt gebit.

https://www.svtplay.se/video/1355633/musik-eric-ericson/del-3-291?start=auto

Rekommenderas varmt att se alla 3 avsnitt.

RIP Eric Ericson.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-04-26 07:31

Tack för tips, ska försöka hinna med under dagen.
Hur lätt är det att få tag i något som Stig är ljudansvarig för, finns det utgivet material?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2019-04-27 00:30

petersteindl skrev:...
Rekommenderas varmt att se alla 3 avsnitt.

RIP Eric Ericson.

Med vänlig hälsning
Peter

Trots en anings tidsnöd hann jag se alla avsnitten, tack för rekommendationen.
Det verkar som att om man börjat titta så kan man se färdigt, även när tiden för start gått ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-27 02:24

paa skrev:
petersteindl skrev:...
Rekommenderas varmt att se alla 3 avsnitt.

RIP Eric Ericson.

Med vänlig hälsning
Peter

Trots en anings tidsnöd hann jag se alla avsnitten, tack för rekommendationen.
Det verkar som att om man börjat titta så kan man se färdigt, även när tiden för start gått ut.


Japp, så är det. Man kan börja titta och även pausa och fortsätta titta flera dagar efteråt d v s efter sista datum. Det gäller dock att vara försiktig. Jag tror inte man kan hålla på och snabbspola eller göra andra saker som stör minnesfunktionen för att kunna titta efter slutdatum.

Jag måste säga att jag blev mäkta imponerad av Eric Ericson efter att ha sett dessa avsnitt. En världsartist. Har man börjat titta på dokumentärerna så går det inte att sluta. :D

Det var kul att se Stig i sådan situation. Han såg ung ut och lite osäker. Men skenet bedrar. Stig Carlsson lyckades med något som mig veterligen ingen annan inspelningstekniker på denna planet ens varit i närheten av att lyckats med. Stig var nämligen ägaren till alla masterband som Stig spelat in, således inte musikerna och inte musikproducenterna och inte skivbolagen eller någon uppdragsgivare, utan inspelningsteknikern! :o 8O Det är faktiskt ofattbart och egentligen uppåt väggarna helt fel. Hur Stig Carlsson lyckades med detta konststycke är för mig en gåta och även en gåta för Bertil Alving. Det är helt otroligt och det vittnar om en mycket stark personlighet som verkligen kunde slåss för sin sak.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2019-04-27 10:48

Jag tror inte att själva videon tas bort omedelbart, utan det är sidan med startinformationen som tas ner. Så länge inte den sidan ska laddas om, så går det nog att köra.
Men hänger sig datorn så är det kört.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-04-27 10:53

petersteindl skrev:Stig var nämligen ägaren till alla masterband som Stig spelat in, således inte musikerna och inte musikproducenterna och inte skivbolagen eller någon uppdragsgivare, utan inspelningsteknikern! :o 8O Det är faktiskt ofattbart och egentligen uppåt väggarna helt fel. Hur Stig Carlsson lyckades med detta konststycke är för mig en gåta och även en gåta för Bertil Alving. Det är helt otroligt och det vittnar om en mycket stark personlighet som verkligen kunde slåss för sin sak.


Gjordes något tillgängligt för allmänheten? Skivtips?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-27 12:00

Inspelningarna gavs ut på LP. Alla Stig Carlssons inspelningar var i mono. Den i mitt tycke absolut bästa skivan var ”Svenskt 60-tal”.

https://www.discogs.com/B%C3%A4ck-Hambraeus-Bark-Rabe-Nilsson-Morthenson-Svenskt-60-Tal-Swedish-Music-From-The-Sixties/release/576548

Fantastisk musik med de bästa musiker Sverige då hade. Den häftigaste organisten någonsin. Karl-Erik Welin var en demon bakom orgeln. Notvändarna var livrädda då han spelade. Hans ögon fullkomligen gnistrade. :lol:

Ib Lantzky-Otto på horn. Världsartist.

Sven-Erik Bäcks Stråkkvartett Nr 3. Från början hatade jag den, men det var något med den. Jag lyssnade ofta på den och efter nåt år kom jag in i musiken och då blev det tvärtom. Oerhört fascinerande, fängslande och fantastisk musik. Jag har aldrig gått från att hata ett musikstycke till att verkligen tycka om det, annat än just detta.

Bolos för 4 tromboner som går runt i en cirkel medans de spelar hej vilt. Det var egentligen för detta stycke jag köpte skivan.

Det var urkraft i alla musikstycken. Den Svenska Avant Garde musiken var kanske den bästa i Världen på 60-talet, även den elektroniska. Det var Frankrike, USA, Italien, Tyskland med Stockhaussen och Sverige som var ledande där faktiskt Sverige hade störst bredd med Frankrike på andra plats. Det var en häftig tidsepok.

Här finns fler inspelningar som Stig gjorde. https://www.discogs.com/artist/1393046-Stig-Carlsson

Otroligt bra inspelning. Jag tjatade på Stig vid otaliga tillfällen att få höra masterbanden. Efter många år blev det äntligen av. Stig tog upp bandspelaren från förrådet och masterband. Jag minns det som en synnerligen trevlig afton och en lite renässans för Stig själv att efter kanske 25 år återigen höra sina masterband. Stig var väldigt nyfiken på hur det skulle låta. Han hade ju helt nya högtalare, två högtalargenerationer emellan och högtalare utvecklade för stereo.

Jag tror faktiskt det kittlade i fingrarna att återuppta inspelning, fast då i stereo. Bertil Alving var med och även Lars Bäcklund. Undrar om Lars-Göran Hedström var med? Jag tror detta lilla superevenemang var strax innan Stig fyllde 70 år d v s före 1995. Det är inte många som haft den äran att få lyssna på Stigs masterband och hemma hos Stig själv. Då får man inte glömma att det faktiskt var premiär för Stig själv att själv lyssna på sina egna masterband på OA-52, som då var i .2-modellen.

Det blev en väldigt trevlig och nostalgisk musikafton tillsammans med Stig, där Stig var mer än någonsin i centrum, vilket var honom väl förunnat.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2019-04-27 12:31, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-04-27 12:29

petersteindl skrev:Det är inte många som haft den äran att få lyssna på Stigs masterband och hemma hos Stig själv. Då får man inte glömma att det faktiskt var premiär för Stig själv att själv lyssna på sina egna masterband på OA-52, som då var i .2-modellen.


Wow :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-04-27 12:38

Den här skivan går att köpa digitalt, kan Stig vara inblandad?
Bilagor
Skärmklipp 2019-04-27 12.35.55.png
Skärmklipp 2019-04-27 12.35.55.png (186.89 KiB) Visad 14226 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-27 13:42

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Det är inte många som haft den äran att få lyssna på Stigs masterband och hemma hos Stig själv. Då får man inte glömma att det faktiskt var premiär för Stig själv att själv lyssna på sina egna masterband på OA-52, som då var i .2-modellen.


Wow :)


Nedan kan man höra original Bolos inspelat av Stig Carlsson. Det är ett extremt stycke musik. Trombonisterna gick runt i en cirkel medans de spelade och de gick inte endast utan de rörde sig som i en avantgardistisk ringdans. Hur man både kan spela och röra sig på det sättet samtidigt var ofattbart. Jag vet att det finns en video inspelad av detta musikaliska konstverk. (Idag har Sverige motsvarande på klarinett och det är världens bästa klarinettist, Martin Fröst).

Lyssna på alla Youtube nedan.



Skall spelas mycket starkt. :twisted: :) Jag är inte säker på att detta är från bandet. Vad jag kan höra så verkar det vara LP och att man inte har monoknappen intryckt vid denna avspelning, men det är fantastiskt ändå. De behöver inte spela efter noter. De kan stycket utan och innan och kan därmed spela på ett tonskapande sätt.

Tyvärr blev det bandmättnad vid ett tillfälle i slutet. Det var på grund av att musikerna spelade med större frenesi just på denna tagning, än de brukar. Då blir omtagning inte aktuellt. Det musikaliska värdet väger tyngre och det gjorde det även för Stig.

(Jan Bark &) FolkeRabe skrev:Jan Bark/FolkeRabe: Bolos for four trombones

In 1962, when still studying at the Royal College of Music in Stockholm, JanBark and I were asked by the Swedish Broadcasting Corp. to make a radio programabout unconventional playing techniques on brass instruments. We are bothtrombone players with a jazz background so many of our examples were compiledfrom jazz records. In the end of the program we decided to give a demonstrationof how these playing techniques could be used in a contemporary compositioncontext, i.e. picked out of their jazz tradition environment and used in a graphicscore of the kind we were working with in the '60:ies. We definitely did notwant to make any kind of "third stream" mixture between the two traditions.

The radio programcaused some sensation and we were asked to perform this new composition live.The piece was given the name "Bolos" and was also given a new ending.When the expression reached a peak of violence where it did not seem possibleto continue with sounds only we allowed the form to blast into other meansof expression.

We formed an ensemblefor performing Bolos, The Culture Quartet. We also composed new works fortrombone quartet and performed them internationally in concert and televisionduring the '60:ies and early '70:ies. Bolos has been performed by other trombonequartets as well, especially in the U.S.A.

February 1997


I mitt förra inlägg lade jag till ytterligare en länk till andra skivor inspelade av Stig.

På Youtube finns det en bra version av Bolos i stereo. De spelar i totalt mörker, så man ser inte, men spelet är mycket bra och ljudet likaså, verkar det som.



. . . samt en version där man kan se hur de spelar och får fram vissa av de konstiga ljuden.



Medans jag gjort detta inlägg har jag hört stycket rätt igenom minst 6 ggr. Det tål att lyssnas på. Så jag tillägnar detta inlägg till Folke Rabe.

https://www.gehrmans.se/upphovsman/rabe-folke

Här är ytterligare en version där man kan se vad de gör med trombonerna.



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-27 14:08

hifikg skrev:Den här skivan går att köpa digitalt, kan Stig vara inblandad?


Nej, men den är utgiven på Proprius. Då skulle det kunna vara Bertil Alving som inspelningstekniker, men jag vet inte.

Den här trudilutten finns på Svenskt 60-tal.



Jag passar på att även ta med denna trudelutt av Folke Rabe.



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster