Riktig vintage lyssning!?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Riktig vintage lyssning!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-16 12:08

Som en del känner till kanske, så har gamla blues och jazz skivor från 50-60-talet en egen tonalitet baserad på den studioutrustningen man använde sig utav på den tiden. Ofta är det olika riia standard också som gäller.. men främsta kännetecknet är glöden man hör i dessa inspelningar, samma sak gäller 50-tals rock´n rollen och pop/rock in i början av 60-talet.

Nu till frågan strax och förutsättningarna är följande;

Baserat på dessa typer av pickuper nedan huvudsakligen eller tillnärmelsevis liknande pickuper. Det ska vara M.M. pickuper eftersom det är original riaat jag vill använda mig utav. De nämnda pickuperna ligger närmast i tiden till att använda ihop med 50-60-tals apparater. några exempel då;

Grace F9E
Ortofon VMS 20/30
Shure 91 ED (motsvarar tidiga V15)
Shure V15 iii

Vad för bra apparater kan ni nämna samt högtalare som ni har erfarenhet att ha använt eller använder till någon av dessa eller liknande pickuper med bra resultat och det går bra med både rör 50/60 tal och tidiga transistorapparater från 60-talet och högtalarna skall vara från samma period.. och jag vill inte ha konstiga/dumma svar att sådana grejer fungerar ju inte att använda längre; då musiken som skall avlyssnas enbart kommer vara från typ 50/60 talet och på vinyl!

När det gäller vilken pickuptyp, så förmodar jag att de flesta kommer svara utifrån Shure, vilket inte kommer förvåna mig, men försök gärna förvåna/överraska mig.. några apparater har jag kännedom om redan såsom t,ex Beomaster som var en av de ledande transistorförstärkarna i ljudkvalitet samt tidiga Sansui etc. Men det vore även kul om att få lite mera kännedom om diverse bra högtalare; högkänsliga med låga watt..

Tillägg; i min disträhet glömde jag nämna att det är okej att komma med bra förslag på monopickuper och hur de låter; från relativt ljust och respektive åt det mörkare/varmare hållet.. samt även bra äldre mono pickupnålar, som finns relativt tillgängliga fortfarande.. detta då det gäller originalinspelningar, oftast brukar vara mono som gäller, men med min egen erfarenhet, så brukar flertalet samlingsplattor från 60-talet som är i stereo ha kvar den här gllöden i ljudet som jag vill ha..
Senast redigerad av nigthdreamerssky 2019-04-16 13:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav petersteindl » 2019-04-16 12:42

Det är väl bara att tjacka ett par Klipschorn och se nöjd ut. Leak TL12 funkar bra. Marantz model 7 med rör. Även gamla Marantz slutsteg med rör.

Det finns även gamla Western Electric med fältmagneter. Då snackar vi vintage.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav paa » 2019-04-16 13:02

Audio Research har haft fina grejor genom alla år.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav PerStromgren » 2019-04-16 13:09

paa skrev:Audio Research har haft fina grejor genom alla år.


Japp. Skivor kan med fördel spelas på en AR.

Bild

PS. Sorry, det där ju inte en Audio Research, det är Acoustic Research. Men jag låter bilden och texten vara kvar, den stämmer ju. :)
... tycker jag!

Per

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-16 13:44

Dessa såg jag på tradera för ett lite tag sedan, hade bjudit på dem om jag haft pengar över just då och plats för närvarande!
Någon som har erfarenhet av dessa eller andra syskonmodeller från Wharferdale!?

Wharferdale W 60

[attachment=0]303646991_a5e3b2ea-b713-4a43-b466-e68da5a2b696.jpg[/attachment

https://youtu.be/K2kGfRLDDQE
Bilagor
303646991_a5e3b2ea-b713-4a43-b466-e68da5a2b696.jpg
303646991_a5e3b2ea-b713-4a43-b466-e68da5a2b696.jpg (717.39 KiB) Visad 3520 gånger

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-16 13:51

petersteindl skrev:Det är väl bara att tjacka ett par Klipschorn och se nöjd ut. Leak TL12 funkar bra. Marantz model 7 med rör. Även gamla Marantz slutsteg med rör.

Det finns även gamla Western Electric med fältmagneter. Då snackar vi vintage.


Tack så mycket, alla förslag är välkomna.. men vad är din egen erfarenhet lyssningsmässigt med de förslag du nämnde, passar de bäst till gammal jazz.., fungerar de bra ihop med 50-tals rock´n roll..!?

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-16 14:02

paa skrev:Audio Research har haft fina grejor genom alla år.


Tack, det är värt att kolla upp.. annars känner jag väl till gamla Fischer, Scott, Marantz etc..

Men vad har du för egen lyssningserfarenhet till Audio Research då?

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-16 14:07

PerStromgren skrev:
paa skrev:Audio Research har haft fina grejor genom alla år.


Japp. Skivor kan med fördel spelas på en AR.

[ Bild ]

PS. Sorry, det där ju inte en Audio Research, det är Acoustic Research. Men jag låter bilden och texten vara kvar, den stämmer ju. :)


AR har jag läst om förut i jämförande sammanhang med t,ex gamla Thorens.. annars är ju de bra modellerna från t,ex Garrard ett bra alternativ har jag förstått, men dyra.. då är ju en äldre Thorens lättare att införskaffa..

Men då kommer haken; av de nämnda pickuper i början av inlägget, så är det bara Stanton och Shure som passar compliancemässigt till de äldre skivspelarna från 50/60-talet.. vad jag förmodar, då både VMS 20/30 och Grace är lättviktspickuper med relativt hög compliance..

Då blir det lämpligare att sätta på en Ortofon 2M Mono exempelvis..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav paa » 2019-04-16 15:52

nigthdreamerssky skrev:
paa skrev:Audio Research har haft fina grejor genom alla år.


Tack, det är värt att kolla upp.. annars känner jag väl till gamla Fischer, Scott, Marantz etc..

Men vad har du för egen lyssningserfarenhet till Audio Research då?

Har hört dem på några mässor och i nån butik, och de har låtit fint. Prisläget är väl lite högt, men mycket av det gamla är ju inget att lägga några pengar på alls.
Jag har haft en Fischer som jag köpte när man la ner skivlyssningen på det lokala biblioteket. Den lät dock så murrig och trött så den fick gå vidare direkt.
Ett rörsteg som lät dynamiskt och fint var däremot den 50W Lectron som Hiraga spelade med på WE-hornen på Telemuseum/Tekniska museet.

När det gäller skivspelare så var ju de enklare Thorens i stort sett en rip off kopia av AR, med sitt innerchassi av ett par korslagda plåtbitar, dock med lite mer modern tonarm. Men dom lite större Thorens hade gjutet innerchassi redan från början och behöver inte byggas om som Linn (som också var byggd i princip som AR-spelaren) och som först långt senare kom med gjutet utbyteschassi till fantasipriser.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-16 18:00

Även de tidiga AR-spelarna hade gjutet innerchassi, inte svetsade plåtbitar med en träplatta för tonarmen som Linn hade länge.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav JM » 2019-04-16 20:19

Mitt förslag på högtalare med ett bra hifiliknande 50-60-tals ljud bygger på mina mångåriga erfarenheter av JBL och Altec.
Till rimliga kostnader fås JBL LE15 (min favorit) eller Altec Lansing 416a till basen. Högverkningsgrad, ca 100 dB, med fast och ren bas utan lågbas bludder. Basreflex enligt moderna metoder. Viktigt att låta 15" basen gå upp till 700-800 Hz för rätt ljud.
Aktiva filter - egenhändigt byggda Linkwitz-Riley.
Altec Lansing 511b horn över ca 700 Hz med någon av Altec Lansing drivers med tangerine fasplugg. Då hade jag även en JBL 077 i topp över 10 000 Hz.
Dessa JBL och Altec högtalare mår bäst med bra rörförstärkare. 300b push-pull över 700 Hz var min mångåriga favorit och möjligen en McIntosh MC275 till basen. En modern solid state förstärkare är helt ok till en fast och ren bas.
Svårslagen kombination till LP skivor då speciellt jazz och rock.
Mätningar påvisar en hel del distorsion. Men denna distorsion var en del av ljudet.
Något som jag funderar att återkomma till när andan faller på.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav paa » 2019-04-16 20:40

RogerGustavsson skrev:Även de tidiga AR-spelarna hade gjutet innerchassi, inte svetsade plåtbitar med en träplatta för tonarmen som Linn hade länge.

OK.
Här finns info om några olika utvecklingssteg hos AR-apelarna: https://vinylnirvana.com/ar-turntable-r ... -old-ar-xa
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav peterh » 2019-04-16 22:03

Ljudet på 50 och 60 talsinspelningar var rörbaserade grejor och ingen ellen nästan ingen tillgång till
apparatur att manipulera ljudet. Vidare enkla "delade mikrofoner" på lite avstånd.
Naturligt ljud alltså.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 11:51

paa skrev:
nigthdreamerssky skrev:
paa skrev:Audio Research har haft fina grejor genom alla år.


Tack, det är värt att kolla upp.. annars känner jag väl till gamla Fischer, Scott, Marantz etc..

Men vad har du för egen lyssningserfarenhet till Audio Research då?

Har hört dem på några mässor och i nån butik, och de har låtit fint. Prisläget är väl lite högt, men mycket av det gamla är ju inget att lägga några pengar på alls.
Jag har haft en Fischer som jag köpte när man la ner skivlyssningen på det lokala biblioteket. Den lät dock så murrig och trött så den fick gå vidare direkt.
Ett rörsteg som lät dynamiskt och fint var däremot den 50W Lectron som Hiraga spelade med på WE-hornen på Telemuseum/Tekniska museet.

När det gäller skivspelare så var ju de enklare Thorens i stort sett en rip off kopia av AR, med sitt innerchassi av ett par korslagda plåtbitar, dock med lite mer modern tonarm. Men dom lite större Thorens hade gjutet innerchassi redan från början och behöver inte byggas om som Linn (som också var byggd i princip som AR-spelaren) och som först långt senare kom med gjutet utbyteschassi till fantasipriser.


Det var ju synd att du lät Fishern gå vidare, för så här i efterhand efter många år är ju en sådan värd pengar; om det var en större modeli (för vi snackar rör nu va!?) Idag är det ju alla gånger värt att reparera upp en sådan.. fast apropå murrighet.. mycket beror ju också på vad man kopplar in för högtalare etc!

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 12:08

JM skrev:Mitt förslag på högtalare med ett bra hifiliknande 50-60-tals ljud bygger på mina mångåriga erfarenheter av JBL och Altec.
Till rimliga kostnader fås JBL LE15 (min favorit) eller Altec Lansing 416a till basen. Högverkningsgrad, ca 100 dB, med fast och ren bas utan lågbas bludder. Basreflex enligt moderna metoder. Viktigt att låta 15" basen gå upp till 700-800 Hz för rätt ljud.
Aktiva filter - egenhändigt byggda Linkwitz-Riley.
Altec Lansing 511b horn över ca 700 Hz med någon av Altec Lansing drivers med tangerine fasplugg. Då hade jag även en JBL 077 i topp över 10 000 Hz.
Dessa JBL och Altec högtalare mår bäst med bra rörförstärkare. 300b push-pull över 700 Hz var min mångåriga favorit och möjligen en McIntosh MC275 till basen. En modern solid state förstärkare är helt ok till en fast och ren bas.
Svårslagen kombination till LP skivor då speciellt jazz och rock.
Mätningar påvisar en hel del distorsion. Men denna distorsion var en del av ljudet.
Något som jag funderar att återkomma till när andan faller på.

JM


Kul.. problemet är bara att jag inte känner mig händig till att göra högtalarbyggen.. och det låter i ditt inlägg att det skall gå att spela högt, vilket jag inte är ute efter då jag bor i lägenhet.. dessutom har jag läst om t,ex gamla old school Tannoy hur de får rummet att dallra av musiken, så med sådana typ högtalare behöver man ingen subbas eller så.. jag skulle kunnat köpt mig ett par i höstas med ej originallådor för ca 12 000:- om jag hade haft pengar över till det..

Sedan var ju min tanke att det ska vara äkta retro med äkta grejer som ser direkt hämtna ur 50 eller 60-talet.. 60-talet blir ju lättare att köpa in och hitta, speciellt någon äldre transistorförstärkare.. tidiga Beomaster t,ex skulle vara kul att prova, de som kom ut på 60-talet och recappad.. de är inte speciellt dyra än så länge.. bra budget! Missade ett tidigt exemplar på tradera för ett tag sedan som var iordninggjort.. Har annars på ingång en Sansui AU 555 nu snart så.. tidiga tresiffriga serien (upp till AU 777) skall ju gå på djupet i ljudet enligt samstämmiga uppgifter här och var..

Apropå att använda senare grejer, så kunde jag ju mycket väl ha behållit mina Kef Concerto (gav mycket fint och varmt ljud) som jag bytte bort och drev med min Pioneer SA-810 rörförstärkare på 2x30watt... så jovisst, jag har ju redan en äldre apparat, men det skulle vara kul att prova t,ex Dynaco ST 35 och ST 70 mk i och mkii.. jag har luskat lite på nätet och funnit info bla om att mk i verkar passa särskilt bra till typ klassiskt, jazz etc medans mk ii passar väl till rock´n roll då den senare har starkare bas etc..
Senast redigerad av nigthdreamerssky 2019-04-29 12:27, redigerad totalt 1 gång.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-04-29 12:19

peterh skrev:Ljudet på 50 och 60 talsinspelningar var rörbaserade grejor och ingen ellen nästan ingen tillgång till
apparatur att manipulera ljudet. Vidare enkla "delade mikrofoner" på lite avstånd.
Naturligt ljud alltså.


Jo, jag känner väl till hur det var och har läst lite om hur man använde mikrofoner på rätt avstånd på rätt platser för att få så bra ljud som möjligt, för övrigt är det oftast en härlig klang med lite eld i sig liksom om man lyssnar på originalinspelningar eller näraliggande såsom på tidiga samlingsalbum etc.

Det skiljer sig ganska så mycket tonalt sett i ljudet mellan skivinspelningar fram till början utav 60-talet som generellt sett var relativt ljusa och senare delen av 60-talet där soundet generellt sett blev mörkare och något råare när det gäller rockmusiken främst och fortsatte så till slutet av 70-talet innan det generellt blev en större förändring igen.. diverse andra skivinspelningar kan skilja sig avsevärt från generella rockmusikinspelningar när det gäller tonaliteten faktiskt och även enstaka produktioner såsom Pink Floyd för att ta som exempel skiljer sig ganska mycket från vanliga inspelningar utav rockmusik från den tiden..

PP1966
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 2018-03-07

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav PP1966 » 2019-06-18 21:13

Här kommer en äkta vintage rigg
Spelar på den nästan varje dag
Låter riktigt bra ( om man diggar rör soundet)
Peter
Bilagor
image1(14).jpeg
image1(14).jpeg (59.1 KiB) Visad 3138 gånger

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Riktig vintage lyssning!?

Inläggav RJohan » 2019-07-02 13:07

TD 124, tidiga Marantz, 4430. Eller? Trevligt värre, i alla fall!

Just nu hör jag på tidig 60-talsjazz i mono med bara en högtalare, 4331B. Källan är dock något modernt påfunf de kallar för 'internet'...


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster