Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-22 13:54

Lägger upp masvis här med från den här tråden https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=68977

Xanny ren rip respektive samma med 50 Hz/12 dB high pass och -6dB (dvs "vinylmastersimulering").
Bilagor
Billie Xanny.gif
Billie Xanny.gif (60.79 KiB) Visad 4901 gånger

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-04-22 23:53

Upplever du den allmänt mer lyssningsbar efter filtret?
Här hemma går den ju knappt att spela pga tokstark bas så jag går och längtar efter LP'n :)
(dessutom är det ju så extremt överdriven lek med kanalseparationen och det lär ju också minska en aning?)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2019-04-23 01:05

goat76 skrev:
music4ever skrev:Vad har distad gitarr med söndersunkig bas, att göra? :?
Olyssningsbar mög är vad det är.


En rejält distande gitarr är en medveten vald effekt för att få fram ett visst sound.

I Billie Eilish låt har de gjort ett lika medvetet val att lägga på en rejäl distad effekt på det digitala basljudet för att få fram ett visst sound. Den enda skillnaden är att du rent subjektivt inte gillar effekten, och det är såklart helt ok att du tycker så men det är inte ett fel p.g.a. komprimering eller limitering för att vinna starkare ljudnivå.

Musiker måste väl få skapa de ljud de vill, men som med allt annat så kommer inte alla i hela världen tycka om det men det bör inte musikerna bry sig om så länge de själva gillar det.


Tror det är okunskap bland dessa artister. Bedrövligt är vad det är och jag vägrar lyssna på det.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-23 06:36

Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?! :lol:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-23 08:14

music4ever skrev:
goat76 skrev:
music4ever skrev:Vad har distad gitarr med söndersunkig bas, att göra? :?
Olyssningsbar mög är vad det är.


En rejält distande gitarr är en medveten vald effekt för att få fram ett visst sound.

I Billie Eilish låt har de gjort ett lika medvetet val att lägga på en rejäl distad effekt på det digitala basljudet för att få fram ett visst sound. Den enda skillnaden är att du rent subjektivt inte gillar effekten, och det är såklart helt ok att du tycker så men det är inte ett fel p.g.a. komprimering eller limitering för att vinna starkare ljudnivå.

Musiker måste väl få skapa de ljud de vill, men som med allt annat så kommer inte alla i hela världen tycka om det men det bör inte musikerna bry sig om så länge de själva gillar det.


Tror det är okunskap bland dessa artister. Bedrövligt är vad det är och jag vägrar lyssna på det.


Okunskap, verkligen?
Det är ju knappast så att hon har suttit och skapat musiken helt själv hemma på datorn, bränt ut den på CD och skickat iväg den för massproduktion.
Hon är snarare en av musikindustrins nya guldkalvar och har garanterat en hel stab av personer runt om sig inklusive kunniga studio-personer, så inte är det en slump eller ett misstag att det låter som det gör.
Att musiken inte är inriktad eller passar alla oss äldre är helt i linje med hur det alltid har varit, det är en ny generation som styr nu och de gillar det Billie Eilish gör.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav solhaga » 2019-04-23 08:26

Jag är då glad att jag verkar tillhöra den nya generationen; jag tycker att Billie Eilish är bra - bästa skivan hittills i år.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-23 09:44

Belker skrev:Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?! :lol:


Varför raljerar du?
Skivan är ju bara en i raden av samtida skräproduktioner.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-23 09:56

Morello skrev:
Belker skrev:Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?! :lol:


Varför raljerar du?
Skivan är ju bara en i raden av samtida skräproduktioner.


Och varför läser inte du vad de två herrarna pratar om?

Det må hända att det är en skräp-produktion, men här diskuteras specifikt den digitala basens distortion vilket enligt mig och Belker är ett medvetet val medans Music4ever fått för sig att det är ett misstag i produktion, kanske du också tror det? :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-23 10:12

Det är inte bara basen som är distorderad - även rösten.
Som sagts - rent mög som jag inte spiller tid på.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-23 10:21

Rösten också, ja. Och lika mycket ett medvetet grepp där, det är uppenbart för alla, inklusive mina barn som lyssnar genom laptopens högtalare. Ingen hifientusiast behöver ”avslöja” det. Alla fattar!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-23 10:38

Det låter hur som havet något alldeles gröndjävligt illa - medvetet eller ej.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-04-23 11:01

Morello skrev:Det låter hur som havet något alldeles gröndjävligt illa - medvetet eller ej.


Jag vill bara säga att jag tror du trollar lite här?
Ingen audiofil kan vara det minsta tveksam att det är medvetet distat, herregud! :lol: :lol: :lol:

Det är helt okej att inte tycka om vare sig produktionen eller musiken, jag lyssnar hellre på det här än mässjazz men det jag inte gillar med Billie Eilich skivan är att den är väldigt limiterad, även om den inte hade varit det så hade både basen och rösten låtit så där ändå.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-23 11:09

Nej, jag trollar inte, men jag är heligt trött på allt skräp skivbranschen producerar - framför allt efter cirka 1990.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-04-23 20:14

goat76 skrev:Det är ju knappast så att hon har suttit och skapat musiken helt själv hemma på datorn, bränt ut den på CD och skickat iväg den för massproduktion.
Hon är snarare en av musikindustrins nya guldkalvar och har garanterat en hel stab av personer runt om sig inklusive kunniga studio-personer, så inte är det en slump eller ett misstag att det låter som det gör.
Att musiken inte är inriktad eller passar alla oss äldre är helt i linje med hur det alltid har varit, det är en ny generation som styr nu och de gillar det Billie Eilish gör.


Jag gillar ju så jag kollade runt lite och studioleklustan kommer av att det är hon + äldre bror som gör alltihop i hemmet (typ)
länk till NY-Times : https://www.nytimes.com/2019/03/28/arts/music/billie-eilish-debut-album.html
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-23 20:21

Som jag förstått det gäller det hennes tidigare utgivningar. Den nya skivan är en mer kommersiell produkt, det är också därför den benämns som hennes debut och brorsan är inte lika inblandad längre.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2019-04-24 00:05

Belker skrev:Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?! :lol:


Tror du, på allvar, att det finns speciellt många inom musikbranschen som har någon som helst koll på ljudkvalité? :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-24 07:04

music4ever skrev:
Belker skrev:Du tror ingen i produktionskedjan för Billboard #1 upptäckt det dina guldöron hör i Xanny? Really?! :lol:


Tror du, på allvar, att det finns speciellt många inom musikbranschen som har någon som helst koll på ljudkvalité? :lol: :lol: :lol: :lol:

Ska jag tolka det som att du fortfarande tror att basen i Xanny är distad av misstag? Du kanske ska lyssna igen, även om det gör ont.

Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-04-24 19:41

Belker skrev:Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.


Äntligen skrattade jag :D :D :D :lol: :lol: :lol:
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-24 19:52

”kubismterna”. Det var ju nästan ett ord!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-04-28 20:23

Fasen alltså, precis som jag lärt mig uppskatta en del udda konstverk börjar jag gilla det här också, det e ju f-n inte så dumt. Lyssnar nu på "outhärdligt" hög volym (för en vecka sedan) och trivs och tidigare idag lyssnade jag på albumet på ett par stabila MBL-högtalare och fann att musiken är mer nyanserad än vad jag tänkt på. Och nu, när jag upplevt det, så fungerar det hver gang :)

Nu ramlar taket in här... brb

Edit: Limmade fast betongen o funderar på om jag, så småningom, kommer klara av att höra hela skivan i ett svep.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav solhaga » 2019-04-28 20:42

Gott att höra, hifikg!

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2019-04-28 23:17

Belker skrev:Ska jag tolka det som att du fortfarande tror att basen i Xanny är distad av misstag? Du kanske ska lyssna igen, även om det gör ont.

Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.


Det handlar om okunskap. Vilket är vanligt i denna branschen.
Jag är inte intresserad att lyssna på något som låter illa. Att andra har lägre krav, fine. Vi är alla olika.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-28 23:24

Lyssnar i skrivande stund på Deep Purple "machine head"(på tidigt CD-utgåva), som måste anses vara rena audiofilvaxet jämfört med Eilish, PJ Harbey och diverse annat samtida oljud.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 14:51

Belker skrev:Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.


tack, vissa saker är svårt att beskriva - det där var väldigt bra.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 14:52

Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på Deep Purple "machine head"(på tidigt CD-utgåva), som måste anses vara rena audiofilvaxet jämfört med Eilish, PJ Harbey och diverse annat samtida oljud.


Du måste lära dig separera oljud från missljud.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-29 15:20

Nattlorden skrev:
Belker skrev:Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.


tack, vissa saker är svårt att beskriva - det där var väldigt bra.


Tänk om de som målade overkligt lämnade in sina verk för inramning och de som ramade in använde så dåligt och repigt plexiglas att ögonen tåras när man försöker se verket bakom.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-29 16:22

ottovonkopp skrev:
Nattlorden skrev:
Belker skrev:Att klaga på att Billie Eilish distar är som att ondgöra sig över att kubismterna målade overkligt.


tack, vissa saker är svårt att beskriva - det där var väldigt bra.


Tänk om de som målade overkligt lämnade in sina verk för inramning och de som ramade in använde så dåligt och repigt plexiglas att ögonen tåras när man försöker se verket bakom.

Fast nu vred du till det. Liknelsen gällde hur musiken låter, inte mastern. Det är inte mastringen som gör att Xanny låter som den gör, inte huvudsakligen iaf, det törs jag lova.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-29 16:24

Stämmer nog; det är en skräpproduktion redan från början, som aldrig borde ha lämnat studion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-04-29 16:25

Eilish said to MTV News of what she describes as "broken-sounding bass."

She added, "I just wanted it to sound the way that it feels to breathe in recycled breath. Recycled, poisonous breath, I may add. I just wanted it to feel miserable."

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2019-04-29 16:25

Belker skrev:
ottovonkopp skrev:
Nattlorden skrev:
tack, vissa saker är svårt att beskriva - det där var väldigt bra.


Tänk om de som målade overkligt lämnade in sina verk för inramning och de som ramade in använde så dåligt och repigt plexiglas att ögonen tåras när man försöker se verket bakom.

Fast nu vred du till det. Liknelsen gällde hur musiken låter, inte mastern. Det är inte mastringen som gör att Xanny låter som den gör, inte huvudsakligen iaf, det törs jag lova.


Kanske, jag vågar inte lyssna då det ser riktigt eländigt ut. Vill inte bli ledsen.

http://dr.loudness-war.info/album/view/160865

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster