Frisk skrev:genstruktur skrev:Med reservation för att Yamahan är trasig och kan ha varit det ett tag kanske. Men Cambridge lät riktigt fint. Får prova Yamman igen sen när den är lagad men just nu känns det som jag får börja leta efter en mer modern receiver som låter lika bra eller bättre än Cambridge.
Det kan vara värt att jämföra lite! Jag var tveksam till hur stor skillnad egentligen försteg gjorde, alltid tänkt det är minst kritiska biten (vilket det eventuellt också är) jämförde med Yamaha WXC-50 och hörde någon skillnad men egentligen inte så mycket bättre. Spontan-köpte en Onkyo TX-SR876 och upplevde en påtagligt skillnad, men lyckades i samband med det få bort ett litet jordbrum, det störde nog mer än jag tänkte, tyckte inte jag hörde det på lyssningsplats. Våndas nu över om jag ska skicka Onkyon vidare eller använda slutstegen i den.
Jag börjar nog bli övertygad om att försteget gör skillnad och funderar även på om det inte ganska "tidigt" lönar sig, vist att rummet är en av de viktigaste delarna, men jag börjar tro att ett bra försteg upplevs positivt även i ett sämre rum, inte bara effekter som läggs på varandra. Sen behöver ju rummet vara bra för att nå hela vägen. Men ett dåligt rum döljer som jag börjar misstänka nu inte försteget eller hur man ska uttrycka sig.
Men vänta lite nu

. Köpte inte du en Anthem?
Jag är mest sugen på att prova Anthem, Arcam eller de nya NAD med Dirac. Tyvärr är de alla rätt dyra. Men jag börjar kanske komma till insikten att det kanske är värt det? En kandidat som är billigare är Onkyo TX-NR838 som LTS gillade mycket för några nummer sedan. Den har ett mycket mer överkomligt pris också. Är det någon som har en av ovanstående till försäljning kan ni pm:a!
Efter gårdagens lyssning hade det även varit kul att prova en modernare Cambridge. Även fast de har få modeller att tillgå.
Jag kör inte Atmos, 4k och HDR etc och klarar mig egentligen i dagsläget med Hdmi 1.4.
Jag tror också att försteget gör skillnad. Visst är det störst skillnad med högtalare och rum absolut! Men har man kommit till vägs ände med rummet antingen genom att akustikregleringen är på topp eller att det estetiska inte tillåter mer kan man väl satsa lite på försteg, dac, slutsteg etc med? Det ena behöver inte utesluta det andra tycker jag. Sen hur mycket det är värt i pengar får väl var och en avgöra själv.
Kontaktade i alla fall en firma som är auktoriserad Yamahareparatörer idag och de menade att min receiver skulle gå och laga. Börjar väl där och lyssnar på den igen när den är frisk och kry

.