Vintage hifi till hemmabio..

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Vintage hifi till hemmabio..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-01 11:42

Tja, är det någon här som använder sin vintage anläggning till sin hemmabio som tvåkanals.

Den äldsta kombinationen jag använder, eller använt nu då är en Rotel RX 802 ihop med ett par Mirsch OM 3-28.. tyvärr har ena kanalen lagt av nu i Roteln och den behövde ändå en översyn, men ljudet var riktigt bra och passade väl till äldre filmer.. det blir en riktig surroundkänsla där man känner sig mitt i filmen faktiskt! När jag har haft Roteln borta på översyn, så hoppas jag kunna använda mig utav den så kallade elektroniska 4 kanals funktionen i Roteln och använda 4 istället för två högtalare.. som en kul grej liksom..

För övrigt alternerar jag mellan Technics SU-4 ihop med ett par Audio Pro A4-14 vs en Technics SU-V9 ihop med ett par Sony SS-G3.. det fungerar bra med Sony´s ihop med effektstarka Technics, men så drar jag inte på för fullt heller så..

Användarvisningsbild
Mannegizen
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-09-19

Re: Vintage hifi till hemmabio..

Inläggav Mannegizen » 2019-05-04 08:35

Jag har inte ett dedikerat hemmabiorum och och kör fyrkanals, emulerad 5.1. Så det är kanske "off topic".

Fronthögtalarna är Beriton Oktav Pro (byggda av en Berit Persson i mitten av åttiotalet med Dynaudio element.)
Anledningen till att köpte dom var mestadels estetiskt, annorlunda men i mitt tycke snygg design och dom låter inte fy skam.

Bakhögtalarna är 4st Mupps typ B, kanske inte optimalt placerade... (och inte vintage)

Dessa drivs i dagsläget av varsin Nakamichi TA-3E receiver ifrån sent åttiotal.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vintage hifi till hemmabio..

Inläggav Bill50x » 2019-05-04 10:11

Mannegizen skrev:Fronthögtalarna är Beriton Oktav Pro (byggda av en Berit Persson i mitten av åttiotalet med Dynaudio element.)

Bild?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.


Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vintage hifi till hemmabio..

Inläggav darkg » 2019-05-05 16:51

Don’t just do something, sit there.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Vintage hifi till hemmabio..

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 18:13



När man läser beskrivningen, låter det verkligen som ett kvinnligt tänk i praktiska perspektiv och samtidigt skönhetsperspektiv; tänk vad behändigt att kunna rulla undan högtalaren vid städning etc samt pryda med krukväxter eller nåt annat..


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster