Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
miip999
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2013-02-09

Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav miip999 » 2019-05-02 14:30

Hej

Gör lite skamlös reklam men även för att jag såg att Morello undrade vart man kan få tag på skivan.

Ett stycke cd med 9 låtar Syntmusik att avnjuta på så stark volym som möjligt finns att köpa från Bandcamp på länken nedan

https://zyntetix.bandcamp.com/album/infect-assimilate

eller för att lyssna på spotify

https://open.spotify.com/album/1hswcZVFRx6so1WNMCwjP3

självklart finns den på andra streaming tjänster också.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Morello » 2019-05-02 15:11

Gick smidigt och kostade 160 kr.

Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
miip999
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2013-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav miip999 » 2019-05-02 16:17

Rekommenderar spår 2 Stalker och 9 Explode för mycket lågbas.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav HenrikTornquist » 2019-05-02 21:25

Eftersom det här lär vara en skiva med hög/sta nivå avseende ljudkvalitet vore det kul om någon kunde lägga upp lite MasVis-filer från den.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
miip999
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2013-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav miip999 » 2019-05-03 08:31

Här kommer lite Masvis analyser


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

låt sex blev problem med uppladdning försöker att komplettera senare

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-03 22:55

Morello skrev:Gick smidigt och kostade 160 kr.

Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?


Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Frisk » 2019-05-03 23:13

goat76 skrev:
Morello skrev:Gick smidigt och kostade 160 kr.

Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?


Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?

Såhär stod det bland annat i LTS-inbjudan inför CD-releasen: "När det gäller ljudkvaliteten har Jonas högsta tänkbara ambitionsnivå. Som ljudmedveten musikproducent har därför soundskapandet gjorts vid arrangeringen, syntprogrammeringen och mixningen då allt kan påverkas utan negativa bieffekter. Ingen som helst processering har gjorts av originalmastern."

Tyvärr prioriterade jag aldrig träffen även om jag ett tag tänkt så, hade varit kul att höra historien bakom.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-03 23:49

Jag var på mötet och har nu i kväll för första gången hört skivan hemma. Den är, i likhet med Zyntetix debut-ep, verkligen i yppersta klass ljudtekniskt. Musiken är skapad i syntmoduler, live och/eller med hjälp av sequensers. Låtarna har sedan slutmixats i ProTools och sedan överförts till cd/digitalfil utan förändringar. Musiken varierar från experimentella ljudkollage till mer färdiga kompositioner som i någon mån påminner om 70-talsartister som Kraftwerk, Jean-Michel Jarre och Vangelis. Jonas Karlsson berättade vid mötet om sina inspirationskällor. Han nämnde bland annat att Depeche Mode har gått tillbaka till denna teknik på senare år.

Inspelningens kvaliteter kommer verkligen till sin rätt i en riktigt högklassig anläggning och ett bra rum. Jag hade tidigare hört skivan på LTS-mötet och hos en bekant. Här hemma låter det imponerande bredbandigt, torrt, dynamiskt och rent. Musiken på de olika spåren kan man ha varierande åsikter om men jag tycker det är oerhört värdefullt att Jonas Karlsson fortsätter att ge sig ut på dessa ljudäventyr och jag rekommenderar verkligen skivan till den som vill höra gamla analoga syntklanger i ny tappning och i svåröverträffad ljudkvalitet. Kvällens första lyssning på medelnivå gav mersmak liksom den andra som var 2 dB starkare. Jag ser fram emot att spela skivan på riktigt stark nivå!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-04 08:56

PekkaJohansson skrev:Jag var på mötet och har nu i kväll för första gången hört skivan hemma. Den är, i likhet med Zyntetix debut-ep, verkligen i yppersta klass ljudtekniskt. Musiken är skapad i syntmoduler, live och/eller med hjälp av sequensers. Låtarna har sedan slutmixats i ProTools och sedan överförts till cd/digitalfil utan förändringar. Musiken varierar från experimentella ljudkollage till mer färdiga kompositioner som i någon mån påminner om 70-talsartister som Kraftwerk, Jean-Michel Jarre och Vangelis. Jonas Karlsson berättade vid mötet om sina inspirationskällor. Han nämnde bland annat att Depeche Mode har gått tillbaka till denna teknik på senare år.

Inspelningens kvaliteter kommer verkligen till sin rätt i en riktigt högklassig anläggning och ett bra rum. Jag hade tidigare hört skivan på LTS-mötet och hos en bekant. Här hemma låter det imponerande bredbandigt, torrt, dynamiskt och rent. Musiken på de olika spåren kan man ha varierande åsikter om men jag tycker det är oerhört värdefullt att Jonas Karlsson fortsätter att ge sig ut på dessa ljudäventyr och jag rekommenderar verkligen skivan till den som vill höra gamla analoga syntklanger i ny tappning och i svåröverträffad ljudkvalitet. Kvällens första lyssning på medelnivå gav mersmak liksom den andra som var 2 dB starkare. Jag ser fram emot att spela skivan på riktigt stark nivå!

Med vänlig hälsning

Pekka


Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att du tycker inspelningen är av "yppersta klass ljudmässigt", det är väl bara direkt-inspelade ljud rakt in i ett mixerbord, var i ligger det ljudtekniska i det, eller har jag missat något?

Och att musiken inte behandlats mellan mixen och slut-mediet förstår jag inte heller varför det skulle vara imponerande, musiken består ju redan av ljud som redan innan inspelning är begränsade i sin dynamik. Det är ju bra att den inte har reducerats ytterligare dynamiskt genom behandling, men det hade ju inte förändrat ljudet extremt mycket ändå då musikens grundljud redan är begränsade helt naturligt.

Att musiken låter torrt och rent känns ju inte så konstigt då inget verkar ha gjorts med de direkt-inspelade ljuden i mixen, men bredbandigt och dynamiskt kan jag inte hålla med om då det talar emot just denna musikens natur.


miip999, jag hoppas inte du ser det jag skrivit som kritik mot din musik och inte heller det inspelnings-tekniska, men jag kan inte låta bli att förundras över varför Pekka är så imponerad över inspelningen?
Kanske kan du föra lite ljus över detta och beskriva vad det är som gör inspelningen så sensationellt som Pekka får det att låta som.
Hur spelades musiken in, är det inte direkt-inspelat rakt in i mixerbordet eller gjordes det på något annat sätt?

Med vänliga hälsningar, Mathias

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-04 10:00

"Yppersta klass ljudtekniskt" innebär att produktionen är väldigt ren (låg distorsion), dynamisk (stora ljudstyrkeskillnader) och bredbandig (stort frekvensomfång). Att produktionen inte har förändrats på väg från master till cd innebär att skivköparen får ta del av exakt den höga kvalitet som artisten/producenten i det här fallet har eftersträvat. Båda dessa omständigheter är ovanliga i dag och förtjänar därför att framhållas.

goat76, jag blir lite förvånad över att dessa saker har gått dig förbi efter de närmast ändlösa diskussioner som har förts på forumet. Tyvärr stärker det min misstanke att du är fast i ett tänkande som inbegriper processering och nivåmaximering av musikproduktioner. Rådet är än en gång att du tar några steg tillbaka, börjar lyssnar på riktigt goda inspelningar utan processering och sedan jämför dessa med det mesta av dagens produktioner.

Jag har ägnat lördagsmorgonen åt att med utvilade öron lyssna på Zyntetix på stark nivå. Det var mycket givande! Det är ovanligt och befriande med en produktion som är så bra att det är öronen som sätter gränsen för hur starkt man kan spela – om anläggning och högtalare medger det, förstås. Det ska direkt sägas att skivan med sitt rejäla lågbasinnehåll inte oreserverat kan spelas vrålstarkt i vilken anläggning som helst. För den som har möjlighet växer skivan upplevelsemässigt när man vrider upp och framför de två avslutande spåren är riktigt roliga att spela.

Jag spelade för övrigt den på forumet omtalade Harry James-skivan på Sheffield Lab efteråt och kunde spela på i stort sett samma starka nivå. När jag däremot bytte till en samlingsskiva med diverse 70- och 80-talspop var det dags att dra ned en hel del. Ett enstaka undantag var ”Tie a yellow ribbon round the old oak tree” med Dawn från 1973 som visade sig vara en audiofil-doldis! Kul även det! Någon allmän 90-talsproduktion skulle jag inte drömma om att spela i sammanhanget - men den som behöver nya insikter i skillnader mellan produktioner kan gärna göra det för jämförelsens skull.

He, jag insåg först nu att Zyntetix själv är trådskapare! Välkommen till forumet, Jonas!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Morello » 2019-05-04 11:25

Ifrågavarande album kom - hör und häpna - som ett brev på posten redan igår!

Riktigt snabb leverans.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Morello » 2019-05-04 11:27

goat76 skrev:
Morello skrev:Gick smidigt och kostade 160 kr.

Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?


Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?


Konstig fråga - jag hade inte hört skivan när jag köpte den eller skrev ovanstående. Men efter som jag känner några i Studio Blue-gänget sedan många år kändes det kul att köpa albumet i fråga.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Bill50x » 2019-05-04 11:43

Morello skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Gick smidigt och kostade 160 kr.
Det kanske blir en bra skiva att testa mina nya högtalares baskapazität?

Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?

Konstig fråga - jag hade inte hört skivan när jag köpte den eller skrev ovanstående. Men efter som jag känner några i Studio Blue-gänget sedan många år kändes det kul att köpa albumet i fråga.

Vad är det för konstigt med den frågan? Jag har iofs bara lyssnat på den på Spotify men ställer samma fråga. Vad är det i denna ganska musikaliskt tråkiga skiva som gör den så bra rent ljudmässigt? Är det för att man VET att det är ursprungsmixen som finns i spåren och inte en efterbehandlad mastring? För ljudbilden är inte speciellt upphetsande, det låter mest som om man kopplat sin synt direkt till datorn.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-04 11:50

Bill50x,

Det framgår av tråden, om än översiktligt, hur skivan är gjord och vilka egenskaper den har som gör den ovanligt välljudande. Läs gärna igen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Bill50x » 2019-05-04 12:13

PekkaJohansson skrev:Bill50x,

Det framgår av tråden, om än översiktligt, hur skivan är gjord och vilka egenskaper den har som gör den ovanligt välljudande. Läs gärna igen!

"The proof of the pudding is in the eating"

Och jag finner inte denna pudding speciellt välsmakande. Produktionen må vara hur PK som helst men är inte bättre för det. Om kriteriet för ett bra fonogram är hur högt det går att spela, visst. Men om man dessutom vill ha bra musik? Som inte låter som en synt kopplad till datorn utan som låter som i ett tänkt rum? Vilken (live-)spelning som helst på Opus 3 är långt bättre. För att inte tala om Bertil Alvings produktioner.

Visst är denna skiva bättre än mycket av det skräp som produceras idag, det kan jag hålla med om. Men den blir inte mer njutbar för det. Kanske jag får krypa till korset senare, precis som jag fick göra med Daft Punks "Random Access Memories" som jag initialt ogillade men numer tycker det är bland det bättre grabbarna producerat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-04 14:03

PekkaJohansson skrev:"Yppersta klass ljudtekniskt" innebär att produktionen är väldigt ren (låg distorsion), dynamisk (stora ljudstyrkeskillnader) och bredbandig (stort frekvensomfång). Att produktionen inte har förändrats på väg från master till cd innebär att skivköparen får ta del av exakt den höga kvalitet som artisten/producenten i det här fallet har eftersträvat. Båda dessa omständigheter är ovanliga i dag och förtjänar därför att framhållas.


Klart det är väldigt rent då det är en rakt igenom digital produktion inspelad rakt in i ett mixerbord och från det till ett studioprogram, den enklaste formen av inspelning som existerar.
Att du hyllar det som en exceptionell inspelning vittnar endast om din totala avsaknad av kunskap vad gäller inspelningsteknik.

Och vad gäller oförändrat ljud från master till CD så är inte det heller något som är otroligt ovanligt, det finns hur mycket musik som helst som inte är söndermastrad och limiterad. När det kommer till just denna typ av musik så hör den till den sorten som en eventuell limitering skulle märkas minst på då de enskilda ljuden redan har sina begränsningar. Med det sagt betyder det inte att jag är en förespråkare av limitering eller komprimering, tvärt om, men jag påpekar bara det uppenbara.

PekkaJohansson skrev:goat76, jag blir lite förvånad över att dessa saker har gått dig förbi efter de närmast ändlösa diskussioner som har förts på forumet. Tyvärr stärker det min misstanke att du är fast i ett tänkande som inbegriper processering och nivåmaximering av musikproduktioner. Rådet är än en gång att du tar några steg tillbaka, börjar lyssnar på riktigt goda inspelningar utan processering och sedan jämför dessa med det mesta av dagens produktioner.


Du använder alltid av en sådan ful debatt-teknik där du från dina egna påhitt försöker måla en bild av mig som förespråkare för nivåmaximering och limitering av musik. Jag har ett enormt mycket större kunnande på inspelningsteknik än dig så det känns som att jag diskuterar med en som inte är riktigt haj på ämnet.
Jag är helt och hållet emot processing i form av komprimering och limitering av färdigmixade 2-kanalspår men däremot lämnar jag fritt fram för de som vill forma sina verk på enskilda spår med vilka verktyg de själva behagar att använda för att uppnå det de vill med sina verk. Ingenting behöver göras på aktuellt album för det innehåller redan ljud med tydliga begränsningar, vad skulle man åstadkomma genom att forma dem ytterligare? :)
Jag personligen är minimalist när det kommer till efterhandskladd och använder i stort sett ingenting som formar ljudet i efterhand, om något inspelat inte låter som jag vill att det ska låta så letar jag tills jag hittar felet i grunden och rättar till det där. Vad andra gör för att forma sina ljud till det de vill ha det till hör till konstnärens penslar, det enda jag inte godkänner är stora ingrepp på 2-kanalmixen för nivåmaximering.

Pekka, läs på eller ännu hellre lär dig genom att göra egna inspelningar så kan du om några år backa tillbaka till dessa saker du nu hyllar vad gäller inspelningar/inspelningsteknik, så kommer du få insikt i mina invändningar till dina hyllningar.

Med vänliga hälsningar, Mathias
Senast redigerad av goat76 2019-05-04 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav music4ever » 2019-05-04 14:41

Lyssnar lite nu, kan inte spela så starkt jag vill just nu, men det låter redan väldigt rent och fint. Annat är det vidriga skräpljudet på Billie eilish skivan.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-04 15:09

Bill50x skrev:
PekkaJohansson skrev:Bill50x,

Det framgår av tråden, om än översiktligt, hur skivan är gjord och vilka egenskaper den har som gör den ovanligt välljudande. Läs gärna igen!

"The proof of the pudding is in the eating"

Och jag finner inte denna pudding speciellt välsmakande. Produktionen må vara hur PK som helst men är inte bättre för det. Om kriteriet för ett bra fonogram är hur högt det går att spela, visst. Men om man dessutom vill ha bra musik? Som inte låter som en synt kopplad till datorn utan som låter som i ett tänkt rum? Vilken (live-)spelning som helst på Opus 3 är långt bättre. För att inte tala om Bertil Alvings produktioner.

Visst är denna skiva bättre än mycket av det skräp som produceras idag, det kan jag hålla med om. Men den blir inte mer njutbar för det. Kanske jag får krypa till korset senare, precis som jag fick göra med Daft Punks "Random Access Memories" som jag initialt ogillade men numer tycker det är bland det bättre grabbarna producerat.

/ B


Här råder uppenbart stor förvirring! Frågan gällde varför skivan beskrivs som välljudande. Det har Bill50x fått svar på om han bara läser i tråden. Som kommentar kommer nu klagomål på musiken och tal om rumsljud på en rakt igenom elektronisk (analog och digital, inte heldigital som en missuppfattning här ovan gör gällande) produktion. Lite mer ordning kan vi väl ha i diskussionen? Och ja, jag tror att Bill50x kommer att uppskatta Zyntetix mer efter några genomlyssningar och framför allt i en kapabel anläggning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Morello » 2019-05-04 15:15

Bill50x skrev:
Morello skrev:
goat76 skrev:Morello, inget ont om musiken eller skivan eller så även om det nu inte är riktigt min typ av musik, men vad är det som du tycker gör just den här musiken så tekniskt bra och välljudande?

Konstig fråga - jag hade inte hört skivan när jag köpte den eller skrev ovanstående. Men efter som jag känner några i Studio Blue-gänget sedan många år kändes det kul att köpa albumet i fråga.

Vad är det för konstigt med den frågan? Jag har iofs bara lyssnat på den på Spotify men ställer samma fråga. Vad är det i denna ganska musikaliskt tråkiga skiva som gör den så bra rent ljudmässigt? Är det för att man VET att det är ursprungsmixen som finns i spåren och inte en efterbehandlad mastring? För ljudbilden är inte speciellt upphetsande, det låter mest som om man kopplat sin synt direkt till datorn.

/ B


Frågan är konstig då den antyder att jag skulle gjort gällande att musiken tekniskt bra och välljudande.

Jag hade som sagt inte lyssnat på skivan före köp och har ännu inte lyssnat ordentligt, dvs jag har har ingen uppfattning i frågan - ännu.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-04 15:19

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Konstig fråga - jag hade inte hört skivan när jag köpte den eller skrev ovanstående. Men efter som jag känner några i Studio Blue-gänget sedan många år kändes det kul att köpa albumet i fråga.

Vad är det för konstigt med den frågan? Jag har iofs bara lyssnat på den på Spotify men ställer samma fråga. Vad är det i denna ganska musikaliskt tråkiga skiva som gör den så bra rent ljudmässigt? Är det för att man VET att det är ursprungsmixen som finns i spåren och inte en efterbehandlad mastring? För ljudbilden är inte speciellt upphetsande, det låter mest som om man kopplat sin synt direkt till datorn.

/ B


Frågan är konstig då den antyder att jag skulle gjort gällande att musiken tekniskt bra och välljudande.

Jag hade som sagt inte lyssnat på skivan före köp och har ännu inte lyssnat ordentligt, dvs jag har har ingen uppfattning i frågan - ännu.


Återkom gärna med dina lyssningsintryck, blir intressant.

Frågan var ställd med tron att du hört den aktuella skivan eller tidigare verk då du verkar kasta dig på ett köp av alstret utan att blinka. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Morello » 2019-05-04 16:04

Jag kastade mig på köp-knappen eftersom jag känner Studio-blå-gänget och det ger det hela en extra dimension.

Nu har jag lyssnat på några spår. Spontant låter det väldigt snyggt rent tekniskt. Olika ljud i ljudbilden är lätt urskiljbara, basen gräver avgrundsdjupt bitvis och det går att spela väldigt starkt utan att det blir obehagligt. Jag skruvade upp försteget till -6dB, vilket endast fåtalet fonogram medger. Musikaliskt kanske det inte riktigt är min cigarr, men den frågan är ju högst subjektiv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Belker » 2019-05-04 17:22

Rena ljud är inget jag lägger pengar eller tid på i onödan. Då har jag redan en tongenerator och diverse testskivor. Nu ska jag lyssna på Zyntetix för att höra om han gjort spännande musik! Sen blir det kanske lite Bob Hund, eftersom jag fick biljetter till spelning i sommar av min son (i födelsedagspresent! Tackar, tackar). Efter det kanske lite Billie Eilish!

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-04 19:55

goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att du tycker inspelningen är av "yppersta klass ljudmässigt", det är väl bara direkt-inspelade ljud rakt in i ett mixerbord, var i ligger det ljudtekniska i det, eller har jag missat något?


Ja, alldeles uppenbart. Skälen har förklarats i tråden. För att understryka faktum: det finns många elektronikainspelningar som bygger på liknande koncept men som låter oerhört mycket sämre än Zyntetix.

goat76 skrev:Att musiken låter torrt och rent känns ju inte så konstigt då inget verkar ha gjorts med de direkt-inspelade ljuden i mixen, men bredbandigt och dynamiskt kan jag inte hålla med om då det talar emot just denna musikens natur.


Det är inte en fråga om åsikter, utan ett faktum. I ett bredbandigt och ljudtryckskapabelt system framgår det med all önskvärd tydlighet. Du kan också kolla på MasVis-bilderna ovan.

goat76 skrev:Klart det är väldigt rent då det är en rakt igenom digital produktion inspelad rakt in i ett mixerbord och från det till ett studioprogram, den enklaste formen av inspelning som existerar.
Att du hyllar det som en exceptionell inspelning vittnar endast om din totala avsaknad av kunskap vad gäller inspelningsteknik.


Som sagt, det är analoga syntar som har lagrats och mixats digitalt i ProTools. Det har inte slagit dig att fler än jag har noterat inspelningens kvaliteter? Du sätter dig på höga hästar men tycks inte ha koll ens på grundläggande parametrar för ljudåtergivning och än mindre förmåga att höra skillnader på goda och mindre goda inspelningar.

goat76 skrev:Och vad gäller oförändrat ljud från master till CD så är inte det heller något som är otroligt ovanligt, det finns hur mycket musik som helst som inte är söndermastrad och limiterad. När det kommer till just denna typ av musik så hör den till den sorten som en eventuell limitering skulle märkas minst på då de enskilda ljuden redan har sina begränsningar. Med det sagt betyder det inte att jag är en förespråkare av limitering eller komprimering, tvärt om, men jag påpekar bara det uppenbara.


Du återkommer hela tiden till att begränsad limitering inte skulle vara skadlig. Det är den om man vill bevara producentens intentioner och musikens skeenden. För att vara självutnämnd inspelningsexpert har du dålig insikt om masteringprocesseringens utbredning under de senaste 28 åren.

goat76 skrev:Du använder alltid av en sådan ful debatt-teknik där du från dina egna påhitt försöker måla en bild av mig som förespråkare för nivåmaximering och limitering av musik. Jag har ett enormt mycket större kunnande på inspelningsteknik än dig så det känns som att jag diskuterar med en som inte är riktigt haj på ämnet.


Som sagt, höga hästar. Det är, med all respekt, inte jag som kommer dragande med skitiga 90-talsproduktioner och höjer dem till skyarna. Det är heller inte jag som mot bättre vetande ifrågasätter toppfaktorns betydelse som indikator för välljud och hävdar att 13-14 dB toppfaktor skulle implicera en bra produktion.

goat76 skrev:Ingenting behöver göras på aktuellt album för det innehåller redan ljud med tydliga begränsningar, vad skulle man åstadkomma genom att forma dem ytterligare?


Ljuden är exakt de som artisten/producenten ville ha och ingen åverkan har gjorts på produktionsmastern. Det är exakt vad jag förespråkar - därav mina lovord för produktionen.

goat76 skrev:Pekka, läs på eller ännu hellre lär dig genom att göra egna inspelningar så kan du om några år backa tillbaka till dessa saker du nu hyllar vad gäller inspelningar/inspelningsteknik, så kommer du få insikt i mina invändningar till dina hyllningar.


Här är det nära till skämskudden. Inspelningar som låter bra i dag kommer att göra det även i framtiden eftersom god ljudkvalitet är tidlös. Läs på själv, få insikt och, för femtioelfte gången, lyssna.

Jag tänkte först dra en barmhärtighetens slöja över goat76 inlägg i tråden men jag är en vän av dialog. Jag fortsätter gärna diskussionen under förutsättning att tonen blir trevligare. Framför allt hoppas jag att tråden åter kan få handla om relevanta omdömen om Zyntetix skiva.

Bästa hälsningar

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-04 22:49

Pekka, det är uppenbart att du fastnat i någon egen fantasi här om vad vi diskuterar.

Jag kritiserar varken musiken eller inspelningen, den är helt ok.
Det jag ifrågasätter är varför den inte skulle vara det, för det krävs ett extremt misslyckande om man inte lyckas koppla analoga kablar från syntarna genom D.I-boxar eller direkt in i mixerbordet och spela in syntarnas ljud i Pro Tools.

Som jag sa, inspelningen är helt ok men inte så märkvärdig som du får det att verka.

När jag ifrågasätter varför du tycker att inspelningen är helt otroligt exceptionellt bra så försöker du på ett väldigt underligt sätt vrida detta till att jag skulle ha kritiserat Zyntetix-inspelningen och att jag på något vis skulle förespråka limitering, hur får du det till det???

Läs mitt inlägg igen och ditt svar här nedan och fundera några gånger vad jag skriver:

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Och vad gäller oförändrat ljud från master till CD så är inte det heller något som är otroligt ovanligt, det finns hur mycket musik som helst som inte är söndermastrad och limiterad. När det kommer till just denna typ av musik så hör den till den sorten som en eventuell limitering skulle märkas minst på då de enskilda ljuden redan har sina begränsningar. Med det sagt betyder det inte att jag är en förespråkare av limitering eller komprimering, tvärt om, men jag påpekar bara det uppenbara.


Du återkommer hela tiden till att begränsad limitering inte skulle vara skadlig. Det är den om man vill bevara producentens intentioner och musikens skeenden. För att vara självutnämnd inspelningsexpert har du dålig insikt om masteringprocesseringens utbredning under de senaste 28 åren.


Hänvisa mig till var jag någonsin har skrivit något som antyder att jag skulle vara för limitering, jag kräver faktiskt i detta läge att du gräver fram den informationen och om inte du hittar den så förväntar jag mig att du slutar baktala mig på den punkten.

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Du använder alltid av en sådan ful debatt-teknik där du från dina egna påhitt försöker måla en bild av mig som förespråkare för nivåmaximering och limitering av musik. Jag har ett enormt mycket större kunnande på inspelningsteknik än dig så det känns som att jag diskuterar med en som inte är riktigt haj på ämnet.


Som sagt, höga hästar. Det är, med all respekt, inte jag som kommer dragande med skitiga 90-talsproduktioner och höjer dem till skyarna. Det är heller inte jag som mot bättre vetande ifrågasätter toppfaktorns betydelse som indikator för välljud och hävdar att 13-14 dB toppfaktor skulle implicera en bra produktion.


Ditt kriterium för en god inspelning är att det ska låta rent, inte ens skitig rock ska längre låta skitig i dina öron, då är det en dålig inspelning, det är helt absurt.
Den ska naturligtvis låta precis så skitig som den ursprungligen låter, annars är det inte en "ren" inspelning.

Ja, 13-14 i toppfaktor kan vara en viss musiks naturliga toppfaktor. Om du tittar på Zyntetix så ser du att vissa av dessa väldigt rena inspelningar har en toppfaktor nere på 15-16 så varför i ifrågasätter du att det finns musik som har något lägre än det och ändå inte är limiterad, vad är det som är så otroligt med det?

Det jag i en annan tråd påpekade var att toppfaktorn inte alltid är en bra indikator på att något är av hög kvalitet då en enskild ensam peak kan ge toppfaktorn ett missvisande värde, därför har man också övergett den standarden till förmån för LUFS.

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Ingenting behöver göras på aktuellt album för det innehåller redan ljud med tydliga begränsningar, vad skulle man åstadkomma genom att forma dem ytterligare?


Ljuden är exakt de som artisten/producenten ville ha och ingen åverkan har gjorts på produktionsmastern. Det är exakt vad jag förespråkar - därav mina lovord för produktionen.


Det är precis det jag också förespråkar, alltså det jag förespråkar i den verkliga världen utanför din fantasi.

Men om du lovordar det så bör du även respektera de artister som format sitt ljud som de vill ha det även om det innebär en komprimering av ett enskilt ljud i mixen. Även i de fallen är ljuden exakt det som artisten ville ha det, men få nu inte för dig att det betyder att de nödvändigtvis förespråkar limitering vid mastringen.

PekkaJohansson skrev:
goat76 skrev:Pekka, läs på eller ännu hellre lär dig genom att göra egna inspelningar så kan du om några år backa tillbaka till dessa saker du nu hyllar vad gäller inspelningar/inspelningsteknik, så kommer du få insikt i mina invändningar till dina hyllningar.


Här är det nära till skämskudden. Inspelningar som låter bra i dag kommer att göra det även i framtiden eftersom god ljudkvalitet är tidlös. Läs på själv, få insikt och, för femtioelfte gången, lyssna.


Du kan ta av dig skämskudden nu och iallafall försöka förstå vad jag skrev. :)

Du hyllar något som inte borde kunna låta på något annat sätt än vad det gör förutsatt att inga extremt stora misstag görs, jag förväntar mig nämligen att det ska låta precis så som det gör, det går nämligen inte att misslyckas med denna typ av inspelning. Detta är alltså ingen kritik av Zyntetix inspelning vilket du verkar tro.

Om du blir mer insatt i inspelningsteknik så kommer du aldrig mer behöva hylla denna typ av inspelning för då vet du att det är de sämre inspelningarna i genren som du istället bör kritisera, hur lyckas de misslyckas?
Genren är den lättaste typen av musik att spela in så jag förutsätter att det måste finnas hur mycket som helst i genren med samma kvalitet.

PekkaJohansson skrev:Jag tänkte först dra en barmhärtighetens slöja över goat76 inlägg i tråden men jag är en vän av dialog. Jag fortsätter gärna diskussionen under förutsättning att tonen blir trevligare. Framför allt hoppas jag att tråden åter kan få handla om relevanta omdömen om Zyntetix skiva.


Varför skulle inte en diskussion om inspelningens kvalitet vara relevanta omdömen om skivan?

Och: Det är väl knappast jag som "satte tonen" i den här diskussionen, här är en del av ditt första svar till mig efter några enkla raka frågor:

PekkaJohansson skrev:goat76, jag blir lite förvånad över att dessa saker har gått dig förbi efter de närmast ändlösa diskussioner som har förts på forumet. Tyvärr stärker det min misstanke att du är fast i ett tänkande som inbegriper processering och nivåmaximering av musikproduktioner. Rådet är än en gång att du tar några steg tillbaka, börjar lyssnar på riktigt goda inspelningar utan processering och sedan jämför dessa med det mesta av dagens produktioner.


Med vänliga hälsningar, Mathias

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-04 23:29

goat76 skrev:Genren är den lättaste typen av musik att spela in så jag förutsätter att det måste finnas hur mycket som helst i genren med samma kvalitet.


Jag nöjer mig med att citera detta eftersom jag tror att vi har pudelns kärna här. Att något är lätt att spela in (vad man nu lägger i det uttrycket) innebär inte per definition att slutresultatet blir bra. Såväl kedjan som den ofta förekommande postprocessningen påverkar. Men visst, presentera gärna belägg för ditt antagande och återkom med exempel på inspelningar som är lika välljudande. Min erfarenhet är som sagt att det inte kryllar av sådana.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-05 00:18

Aningen OT:

Pekka, jag tror vi i grunden vill ha precis samma sak, vi vill båda ha oförstörda inspelningar som inte bearbetats i efterhand men du har fått en detalj om bakfoten och det är det här med "ren" inspelning.

Du värderar rena inspelningar högt men du verkar sakna den analytiska förmågan att skilja på inspelningsteknisk renhet från inspelningar som låter rent, därför värderar du vissa inspelningar väldigt högt när de består utav mestadels rent ljudande instrumentering som den i Zyntetix, men om musiken består av mer medvetet distade instrument så har jag märkt att du gärna drar dig till mer "tillpiffat" ljud även där, därför gillar du inte PJ Harvey - Rid of Me som du refererade till som en smutsig 90-tals inspelning i tidigare inlägg.

Jag är mer intresserad av high fidelity än du vilket innebär att man vill komma så nära ursprungs-händelsen som möjligt rent ljudmässigt. Rid of Me är hyllad för att just vara väldigt ärlig vad gäller ursprungshändelsens ljud och det som låter skitigt är för att gitarrerna hade ett medvetet skitigt ljud, gitarristen använde t.o.m. ett naturligt sätt att skita ner ljudet ytterligare vilket gick ut på att lirka in en lös gitarrsträng omvartannat mellan gitarrens fasta strängar vilket fick ett mer rasslande och skräpigare sound, alltså fullt medvetet. När detta spelas in ska det inte låta rent, det ska rassla mer så att det låter precis så vilket ÄR mer troget ursprunget. High fidelity. :)


Så där, återgå till ämnet.
Senast redigerad av goat76 2019-05-05 00:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Bill50x » 2019-05-05 00:24

goat76 skrev:Rid of Me är hyllad för att just vara väldigt ärlig vad gäller ursprungshändelsens ljud och det som låter skitigt är för att gitarrerna hade ett medvetet skitigt ljud, gitarristen använde t.o.m. ett naturligt sätt att skita ner ljudet ytterligare vilket gick ut på att lirka in en lös gitarrsträng omvartannat mellan gitarrens fasta strängar vilket fick ett mer rasslande och skräpigare sound, alltså fullt medvetet. När detta spelas in ska det inte låta rent, det ska rassla mer så att det låter precis så ÄR mer troget ursprunget. High fidelity. :)

Just den skivan bad jag att få spelad sist det var musikalisk afton på High Fidelity. I början lät titellåten rätt bra men när musiken brakade lös blev det bara illadistande kaos. Där hängde den använda anläggningen inte med trots den feta prislappen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-05 00:42

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Rid of Me är hyllad för att just vara väldigt ärlig vad gäller ursprungshändelsens ljud och det som låter skitigt är för att gitarrerna hade ett medvetet skitigt ljud, gitarristen använde t.o.m. ett naturligt sätt att skita ner ljudet ytterligare vilket gick ut på att lirka in en lös gitarrsträng omvartannat mellan gitarrens fasta strängar vilket fick ett mer rasslande och skräpigare sound, alltså fullt medvetet. När detta spelas in ska det inte låta rent, det ska rassla mer så att det låter precis så ÄR mer troget ursprunget. High fidelity. :)

Just den skivan bad jag att få spelad sist det var musikalisk afton på High Fidelity. I början lät titellåten rätt bra men när musiken brakade lös blev det bara illadistande kaos. Där hängde den använda anläggningen inte med trots den feta prislappen.

/ B


Den skivan är väldigt utslagsgivande, det finns även några audiofiler här på Faktiskt vars ljudsystem inte klarar av den. :)

Bill50x, om vi ska återgå till ämnet, har du lyssnat mer på Zyntetix och ändrat uppfattning från tidigare?
Den är nog en hyfsat snäll inspelning mot de flesta ljudanläggningar skulle jag tro.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-05 00:47

goat76,

Jag har inget emot skitiga ljud men när kvaliteten på inspelningen eller det musikaliska innehållet inte håller måttet är jag inte intresserad. Det finns ingen anledning att utsätta sig för oljud vare sig från musiker eller en tafflig produktionskedja och därför undviker jag "Rid of me". Jag får passa på att tacka för diskussionen om detta album som ledde till att jag frigjorde välbehövlig plats i skivhyllan.

Så - åter till ämnet! Hade du exempel på elektronikainspelningar som är lika välljudande som Zyntetix?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Kribban » 2019-05-05 01:07

Miljö-alarmist

Nästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster