Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-05 01:11

PekkaJohansson skrev:goat76,

Jag har inget emot skitiga ljud men när kvaliteten på inspelningen eller det musikaliska innehållet inte håller måttet är jag inte intresserad. Det finns ingen anledning att utsätta sig för oljud vare sig från musiker eller en tafflig produktionskedja och därför undviker jag "Rid of me". Jag får passa på att tacka för diskussionen om detta album som ledde till att jag frigjorde välbehövlig plats i skivhyllan.


Jag tror vi har hittat pudelns kärna, det är nu för mig uppenbart att det främst är det musikaliska innehållet som avgör vad du anser hålla hög klass även produktionsmässigt, ett tips är att i framtiden iallafall försöka hålla det åt sidan vid utvärderingen av ljudkvalitet. :)

PekkaJohansson skrev:Så - åter till ämnet! Hade du exempel på elektronikainspelningar som är lika välljudande som Zyntetix?


Vänta, en sak i taget! (Även om det där med att hålla sig till ämnet och samtidigt prata om andra inspelningar inte riktigt går ihop.)

goat76 skrev:
PekkaJohansson skrev:Du återkommer hela tiden till att begränsad limitering inte skulle vara skadlig. Det är den om man vill bevara producentens intentioner och musikens skeenden. För att vara självutnämnd inspelningsexpert har du dålig insikt om masteringprocesseringens utbredning under de senaste 28 åren.


Hänvisa mig till var jag någonsin har skrivit något som antyder att jag skulle vara för limitering, jag kräver faktiskt i detta läge att du gräver fram den informationen och om inte du hittar den så förväntar jag mig att du slutar baktala mig på den punkten.
Senast redigerad av goat76 2019-05-05 01:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav music4ever » 2019-05-05 01:19

goat76 skrev:Som jag sa, inspelningen är helt ok men inte så märkvärdig som du får det att verka.


Då kan du väl lista, säg 10 st, elektroniska skivor senaste åren som har lika bra ljud. Borde va simpelt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-05 01:41

music4ever skrev:
goat76 skrev:Som jag sa, inspelningen är helt ok men inte så märkvärdig som du får det att verka.


Då kan du väl lista, säg 10 st, elektroniska skivor senaste åren som har lika bra ljud. Borde va simpelt.


Jag lyssnar inte på elektronisk musik i vanliga fall men det var lätt att hitta bättre och mer välljudande musik i genren än Zyntetix men jag ids inte leta 10 st.

Men här har du två stycken som jag föredrar då de inte är lika torra vilket ger ett betydligt större djup i inspelningen:
https://tidal.com/album/63315182
https://tidal.com/album/82502199

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Morello » 2019-05-05 14:09

goat76 skrev:Aningen OT:

Pekka, jag tror vi i grunden vill ha precis samma sak, vi vill båda ha oförstörda inspelningar som inte bearbetats i efterhand men du har fått en detalj om bakfoten och det är det här med "ren" inspelning.

Du värderar rena inspelningar högt men du verkar sakna den analytiska förmågan att skilja på inspelningsteknisk renhet från inspelningar som låter rent, därför värderar du vissa inspelningar väldigt högt när de består utav mestadels rent ljudande instrumentering som den i Zyntetix, men om musiken består av mer medvetet distade instrument så har jag märkt att du gärna drar dig till mer "tillpiffat" ljud även där, därför gillar du inte PJ Harvey - Rid of Me som du refererade till som en smutsig 90-tals inspelning i tidigare inlägg.

J



Har vi inte lämnat den förfärligt illaljudande "rid of me" bakom oss?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-05 14:21

Morello skrev:
goat76 skrev:Aningen OT:

Pekka, jag tror vi i grunden vill ha precis samma sak, vi vill båda ha oförstörda inspelningar som inte bearbetats i efterhand men du har fått en detalj om bakfoten och det är det här med "ren" inspelning.

Du värderar rena inspelningar högt men du verkar sakna den analytiska förmågan att skilja på inspelningsteknisk renhet från inspelningar som låter rent, därför värderar du vissa inspelningar väldigt högt när de består utav mestadels rent ljudande instrumentering som den i Zyntetix, men om musiken består av mer medvetet distade instrument så har jag märkt att du gärna drar dig till mer "tillpiffat" ljud även där, därför gillar du inte PJ Harvey - Rid of Me som du refererade till som en smutsig 90-tals inspelning i tidigare inlägg.

J



Har vi inte lämnat den förfärligt illaljudande "rid of me" bakom oss?


Nä, det var tydligen någon här i tråden som var sugen att diskutera det albumet igen, men en bra inspelning upphör ju inte att vara bra med tiden och hoppas du får ordning på ditt ljudsystem! :lol:

Och föresten, när vi ändå är här, har Zyntetix växt fram till ett av de finare guldkornen i din skivsamling nu när du lyssnat mer?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Morello » 2019-05-05 17:33

Min ljudanläggning är i ordning och levererar ljud med superlåg distorsion i hela registret.

Har inte lyssnat mer på Zyntetix. Dagens skivjakt renderade runt 25 album så jag har mycket spännande att lyssna på under kvällen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav music4ever » 2019-05-06 01:01

goat76 skrev:Jag lyssnar inte på elektronisk musik i vanliga fall men det var lätt att hitta bättre och mer välljudande musik i genren än Zyntetix men jag ids inte leta 10 st.

Men här har du två stycken som jag föredrar då de inte är lika torra vilket ger ett betydligt större djup i inspelningen:
https://tidal.com/album/63315182
https://tidal.com/album/82502199


Jag ska lyssna på dem när anläggningen är tillbaka.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-06 10:05

music4ever skrev:
goat76 skrev:Jag lyssnar inte på elektronisk musik i vanliga fall men det var lätt att hitta bättre och mer välljudande musik i genren än Zyntetix men jag ids inte leta 10 st.

Men här har du två stycken som jag föredrar då de inte är lika torra vilket ger ett betydligt större djup i inspelningen:
https://tidal.com/album/63315182
https://tidal.com/album/82502199


Jag ska lyssna på dem när anläggningen är tillbaka.


Även jag har lyssnat lite mer på dessa två artister igår och måste säga att de flesta om inte alla deras album låter riktigt bra. Dessa hittade jag efter 10 minuters letande efter din förfrågan så det stärker min misstanke att det finns drivor med välljudande musik i genren då den är lätt att spela in.

Jag kan lätt förstå alla dem som gillar elektronisk musik, det är rätt häftigt, men personligen och i längden föredrar jag nog mer vanliga analoga stränginstrument och trummor.
Jag ser en tjusning i det som inte alltid är perfekt så som ljudet av fingerförflyttningar på en gittarsträng och andra små okontrollerade fel som kan uppstå då den mänskliga faktorn har större inverkan på ljudet.

Kanske blir jag mer biten av den elektroniska musiken då jag lyssnar mer, annars har jag mest lyssnat på Kraftwerk och inte mycket mer. :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav music4ever » 2019-05-06 17:21

Med tanke på vad du tidigare sagt är välljudande, så väntar jag tills jag kan lyssna själv. :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav goat76 » 2019-05-06 23:34

music4ever skrev:Med tanke på vad du tidigare sagt är välljudande, så väntar jag tills jag kan lyssna själv. :wink:


Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på?
Jag kan bara komma på en enda tråd jag deltagit i där det handlat om välljud och det var tråden ”Musik i allra högsta tänkbara ljudkvalitét”. I den tråden kom jag med ett bidrag och det var skivan For The Birds med bandet The Frames, tycker du den låter dåligt?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Tangband » 2019-05-07 12:20

miip999 skrev:Hej

Gör lite skamlös reklam men även för att jag såg att Morello undrade vart man kan få tag på skivan.

Ett stycke cd med 9 låtar Syntmusik att avnjuta på så stark volym som möjligt finns att köpa från Bandcamp på länken nedan

https://zyntetix.bandcamp.com/album/infect-assimilate

eller för att lyssna på spotify

https://open.spotify.com/album/1hswcZVFRx6so1WNMCwjP3

självklart finns den på andra streaming tjänster också.



Tack för tipset- ska försöka sätta mig in i electronica-musik. :)

Jag finner den synnerligen väljudande rent tekniskt - genom Spotify. :)

Allt är perfekt balanserat och basen går avgrundsdjupt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav Tangband » 2019-05-07 12:34

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Rid of Me är hyllad för att just vara väldigt ärlig vad gäller ursprungshändelsens ljud och det som låter skitigt är för att gitarrerna hade ett medvetet skitigt ljud, gitarristen använde t.o.m. ett naturligt sätt att skita ner ljudet ytterligare vilket gick ut på att lirka in en lös gitarrsträng omvartannat mellan gitarrens fasta strängar vilket fick ett mer rasslande och skräpigare sound, alltså fullt medvetet. När detta spelas in ska det inte låta rent, det ska rassla mer så att det låter precis så ÄR mer troget ursprunget. High fidelity. :)

Just den skivan bad jag att få spelad sist det var musikalisk afton på High Fidelity. I början lät titellåten rätt bra men när musiken brakade lös blev det bara illadistande kaos. Där hängde den använda anläggningen inte med trots den feta prislappen.

/ B


Jag har hört mer väljudande album- men hos mig låter det inte kaos

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Zyntetix - Infect Assimilate på CD

Inläggav nuffe » 2019-05-08 19:15

Idag kom mitt exemplar. Blir tyvärr ingen finlyssning ikväll.

Henrik

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster