Pick up?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Pick up?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-05 14:15

CODY skrev:Tack grabbar för alla bilder och synpunkter. Jag har nu haft Gold2:an i en månad och spelat ungefär två timmar varje dag. Den torde vara inspelad och klar. Jag är mycket nöjd.

Den spelar genom en helt orörd SL1210, genom en Rega Fono (gamla bra modellen med utbytta komponenter), Rotel RC 995 till mina Genelecsar. Nåltrycket är 1,5 gram och samma antiskate. Istället för Baerwald protractor har jag använt Technics egen jigg.

Fördelar
- Helt utan missljud och problem med innerspårsdistortion och annat tråkigt
- Ett vackert mellanregister - med detta menar jag tydligt och varm. Jag lyssnar på alla typer av musik, från gamla ärvda och noga utvalda klassiska skivor, via välproducerad 80-talsmusik till Grindcore och punk. Allt låter bra.
- Bas som är markerad och tydlig, men inte överdriven
- Fantastisk stereoupplevelse
- Diskanten är inte för markerad utan len och skön.
- Den är knäpptyst och tar inte upp damm och repor.

Detta i direkt jämförelse med Ortofon 2M Black, som kanske många har hört eller har en egen uppfattning om.

Gradon har en mer tillbakadragen ljudbild som inte är lika lika utsträckt uppåt och nedåt som Ortofonen. Sistnämnda har en inte minst mer markerad diskant, som blev lite för mycket i mina tidigare högtalare (Larsen & Ino). Jag har jämfört dem sida vid sida i olika spelare och RIAA med samma skiva (och pressning), men ut i samma system. Mina iakttagelser kan även ha påverkats av att Ortofonen har en 0,1 mV högre utnivå. Gradon kan inte sägas vara sämre utan bara annorlunda jämfört med Ortofonen.

Om man har repiga skivor och vill ha en lättlyssnad oproblematisk pick-up med hifi för alla typer av musik, kan jag verkligen rekommendera Gradon. Den kostar bara 1500 kr. Jämfört med 2M Black är den ett fynd.


Det är intressant att notera, kommer nog prova Gradon framöver på kul, annars kan jag tipsa för den som läser att Sumiko Pearl har liknande egenskaper med en annan radie på nålslipningen, vilket gör att den kommer åt delar i spåret som inte är slitna.. sedan är den i sin tonalitet lite mörkare än Ortofons pickuper.

Ortofon Black har vad jag förstår en rätt så ljus tonalitet eller slankt ljud, medan Bronze fortfarande är rätt så neutral, men något mörkare/varmare än sina syskon.. black och blue.. dessutom är det ju överhängande problem med Black´s shibataslipning att den inte passar ihop med loppisfynd då den även tar upp en massa annat ovidkommande ljud från spåren..

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Pick up?

Inläggav lennartj » 2019-05-06 00:34

Det där med att byta tonarmskablar i en gammal tonarm om man tänker använda en ny pickup har jag aldrig hört talas om.
Däremot tycker jag att tonkontroller är ett måste för att få någorlunda korrekt frekvensgång från en ganska stor andel av skivor inspelade före mitten av 70-talet. RIAA-kurvan standardiserades visserligen redan 1955, men monitorlyssningen varierade kraftigt mellan skivbolagen ett par decennier till, fast det var inget problem då eftersom praktiskt taget alla förstärkare tillverkade före 1980 hade tonkontroller.

Jag använder inte mina tonkontroller speciellt ofta, kanske till var tjugonde skiva jag spelar, men det är skönt att ha dem till en del klassiker med
enastående tolkningar, men med påfrestande klangfärg t.ex.
Förresten är jag mycket glad över att min förförstärkare har en fullfunktionsfjärr, så även tonkontrollerna kan justeras från favoritfåtöljen i sweetspot.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Pick up?

Inläggav Harryup » 2019-05-06 04:01

nigthdreamerssky skrev:Jag har några funderingar och synpunkter som inte tagits upp i den här tråden..

Det sägs ju att man bör byta tonarmskabel på äldre skivspelare om man skall använda en relativt ny pickup, då det pga av olika impedanser eller vad det heter skiljer sig mellan en gammal och ny tonarmskabel liksom det gör mellan nya och äldre pickuper..

Det vill säga, att om man använder en ny pickup till en skivspelare med gammal tunnare tonarmskabel till skivspelaren, så riskerar man att få för mycket diskant i ljudet.. nu har jag inte haft några direkta problem med sådana liknande problem annat än i undantagsfall som med Technics SU-V9 samt Optonica SM 7100 och SO & SX 9100 ihop med Siare Club 8 (ett par äldre så kallade franska high end högtalare) samt ihop med Zachry EM 24 som är ett par ganska känsliga high end högtalare..

Sedan finns det en annan faktor och det är tonalitetsskillnader i vinylskivor beroende på tidsperiod de gjordes och vad man använder för pickup i förhållande till hur själva systemet låter i sig självt. Förmodligen blir det inget större problem om trådskaparen här mest använder nypressade vinyler för avlyssning..


Endera har du tolkat det du läst fel eller så har du någon väldigt udda informationskälla. Visst kan gamla kablar med gamla lödningar vara värda att byta men det har ju inget med vald pickup att göra.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-05-06 21:08

nigthdreamerssky skrev:
CODY skrev:Tack grabbar för alla bilder och synpunkter. Jag har nu haft Gold2:an i en månad och spelat ungefär två timmar varje dag. Den torde vara inspelad och klar. Jag är mycket nöjd.

Den spelar genom en helt orörd SL1210, genom en Rega Fono (gamla bra modellen med utbytta komponenter), Rotel RC 995 till mina Genelecsar. Nåltrycket är 1,5 gram och samma antiskate. Istället för Baerwald protractor har jag använt Technics egen jigg.

Fördelar
- Helt utan missljud och problem med innerspårsdistortion och annat tråkigt
- Ett vackert mellanregister - med detta menar jag tydligt och varm. Jag lyssnar på alla typer av musik, från gamla ärvda och noga utvalda klassiska skivor, via välproducerad 80-talsmusik till Grindcore och punk. Allt låter bra.
- Bas som är markerad och tydlig, men inte överdriven
- Fantastisk stereoupplevelse
- Diskanten är inte för markerad utan len och skön.
- Den är knäpptyst och tar inte upp damm och repor.

Detta i direkt jämförelse med Ortofon 2M Black, som kanske många har hört eller har en egen uppfattning om.

Gradon har en mer tillbakadragen ljudbild som inte är lika lika utsträckt uppåt och nedåt som Ortofonen. Sistnämnda har en inte minst mer markerad diskant, som blev lite för mycket i mina tidigare högtalare (Larsen & Ino). Jag har jämfört dem sida vid sida i olika spelare och RIAA med samma skiva (och pressning), men ut i samma system. Mina iakttagelser kan även ha påverkats av att Ortofonen har en 0,1 mV högre utnivå. Gradon kan inte sägas vara sämre utan bara annorlunda jämfört med Ortofonen.

Om man har repiga skivor och vill ha en lättlyssnad oproblematisk pick-up med hifi för alla typer av musik, kan jag verkligen rekommendera Gradon. Den kostar bara 1500 kr. Jämfört med 2M Black är den ett fynd.


Det är intressant att notera, kommer nog prova Gradon framöver på kul, annars kan jag tipsa för den som läser att Sumiko Pearl har liknande egenskaper med en annan radie på nålslipningen, vilket gör att den kommer åt delar i spåret som inte är slitna.. sedan är den i sin tonalitet lite mörkare än Ortofons pickuper.

Ortofon Black har vad jag förstår en rätt så ljus tonalitet eller slankt ljud, medan Bronze fortfarande är rätt så neutral, men något mörkare/varmare än sina syskon.. black och blue.. dessutom är det ju överhängande problem med Black´s shibataslipning att den inte passar ihop med loppisfynd då den även tar upp en massa annat ovidkommande ljud från spåren..


Tack för feedback!

Gradon är precis så generös med kassa skivor som du skriver, medan Ortofonen plockar upp typ allt. Det har blivit så att jag har två spelare inkopplade; gradon sitter i SL 1210:an och Ortofonen i Rega P7. Den förstnämnde spelar slitna skivor och regan nya/välskötta skivor. Ska strax byta pickisar!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-05-07 17:34

CODY skrev:. . . . . . . Ska strax byta pickisar!


Menar du skifta . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-05-07 21:22

Laila skrev:
CODY skrev:. . . . . . . Ska strax byta pickisar!


Menar du skifta . . . typ ?


Ja! De är synonymer, ju. Lyssnar på så mycket brun 70-talsfolmusik om häxor och olyckliga sjömän att jag tror att 1210:an behöver piggas upp av 2M:en.

Bild

Jag vill innerligt tacka dig för Grado-tipset!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-05-07 23:15

Han sa inte ta i så han blöder( :wink: ) . . . men kul, då ju just Swarbrick är en av mina stora favvisar . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pick up?

Inläggav Perfector » 2019-05-08 08:04

Gillar ni Fiol så kan ni alltid prova Jean Luc Ponty och plattan Open mind.
Elfiol men ack så bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-05-08 13:15

Laila skrev:Han sa inte ta i så han blöder( :wink: ) . . . men kul, då ju just Swarbrick är en av mina stora favvisar . . . typ. :D



Han sjunger bra också! Man kan, om man är oförberedd, börja gråta när man Now be thankful.

Jag bjuder Laila och Perfector på detta lyxiga:

https://youtu.be/KbY7c1mVlOM
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-05-08 13:16

Perfector skrev:Gillar ni Fiol så kan ni alltid prova Jean Luc Ponty och plattan Open mind.
Elfiol men ack så bra.



Tack ska kolla!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-05-08 14:56

CODY skrev:
Laila skrev:Han sa inte ta i så han blöder( :wink: ) . . . men kul, då ju just Swarbrick är en av mina stora favvisar . . . typ. :D



Han sjunger bra också! Man kan, om man är oförberedd, börja gråta när man Now be thankful.

Jag bjuder Laila och Perfector på detta lyxiga:

https://youtu.be/KbY7c1mVlOM

Tack CODY, glöm bara inte att lyssna på efterföljande låt med Sandy Denny på tuben.
Där om inte annat kan jag börja gråta . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Pick up?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-12 19:37

lennartj skrev:Det där med att byta tonarmskablar i en gammal tonarm om man tänker använda en ny pickup har jag aldrig hört talas om.
Däremot tycker jag att tonkontroller är ett måste för att få någorlunda korrekt frekvensgång från en ganska stor andel av skivor inspelade före mitten av 70-talet. RIAA-kurvan standardiserades visserligen redan 1955, men monitorlyssningen varierade kraftigt mellan skivbolagen ett par decennier till, fast det var inget problem då eftersom praktiskt taget alla förstärkare tillverkade före 1980 hade tonkontroller.

Jag använder inte mina tonkontroller speciellt ofta, kanske till var tjugonde skiva jag spelar, men det är skönt att ha dem till en del klassiker med
enastående tolkningar, men med påfrestande klangfärg t.ex.
Förresten är jag mycket glad över att min förförstärkare har en fullfunktionsfjärr, så även tonkontrollerna kan justeras från favoritfåtöljen i sweetspot.


Jag kan förstå missförståndet med tanke på namnet; men det är detta nedan som kallas för tonarmskablar, länken nedan som exempel..

https://www.akkelisaudio.com/skivspelare-tillbehor/tonarmskablar/

Bild

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Pick up?

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-12 19:49

Harryup skrev:
nigthdreamerssky skrev:Jag har några funderingar och synpunkter som inte tagits upp i den här tråden..

Det sägs ju att man bör byta tonarmskabel på äldre skivspelare om man skall använda en relativt ny pickup, då det pga av olika impedanser eller vad det heter skiljer sig mellan en gammal och ny tonarmskabel liksom det gör mellan nya och äldre pickuper..

Det vill säga, att om man använder en ny pickup till en skivspelare med gammal tunnare tonarmskabel till skivspelaren, så riskerar man att få för mycket diskant i ljudet.. nu har jag inte haft några direkta problem med sådana liknande problem annat än i undantagsfall som med Technics SU-V9 samt Optonica SM 7100 och SO & SX 9100 ihop med Siare Club 8 (ett par äldre så kallade franska high end högtalare) samt ihop med Zachry EM 24 som är ett par ganska känsliga high end högtalare..

Sedan finns det en annan faktor och det är tonalitetsskillnader i vinylskivor beroende på tidsperiod de gjordes och vad man använder för pickup i förhållande till hur själva systemet låter i sig självt. Förmodligen blir det inget större problem om trådskaparen här mest använder nypressade vinyler för avlyssning..


Endera har du tolkat det du läst fel eller så har du någon väldigt udda informationskälla. Visst kan gamla kablar med gamla lödningar vara värda att byta men det har ju inget med vald pickup att göra.


Du kanske också tänker på tonarmskabeln som ligger inuti tonarmen.. , men lustigt nog kallas den utantilliggande phonokabeln för tonarmskabel ute i handeln.. jag tror inte att det bara är taget ur lösa luften då jag bla läst det i vissa annonser från personer som håller på privat i branchen.. inte konstigare än att olika signalkablar kan ha olika resistans eller vad det nu heter som kan påverka signalen.. nedan ett citat hämtade från andra ställen; värt att tänka över.. orkar inte leta vidare just nu tyvärr.

Exempel nedan från Bebop på Euphonia hififorum;

Jag utgår ifrån att det är en phonokabel som du ansluter till tonarmen som du menar.

Till min förra set up, Nottingham + SME 309 + Benz Ruby bytte jag SME's originalkabel från Van den Huul som lät väldigt grötig. Det hör till saken att SME tillsammans med Nottingham har en varm klang. Jag ville ha lite mer sprutt i anrättningen. Nordost var kända för det så jag provade deras dåvarande Heimdal, Frey och Tyr. Frey lät hörbart bättre än Heimdal men jag kunde inte höra skillnad mellan Frej och Tyr så jag stannade för Frej.

Det blev en helt annan fart i ljudet. Välbalanserat, rent och välupplöst.

När jag bytte till Simon Yorke S7 med en Lyra Kleos så provade jag en Nordost Tyr. Men det lät lite tunnt. Då hade jag också bytt från Audio Research RIAA till VTL. Via Audiogon fick jag tips om Cardas Golden Cross. Samma källa avrådde från Golden Reference som phonokabel men däremot från RIAA till försteg. Jag följde bara rådet med Golden Cross. Från RIAA till försteg kör jag med Transparent Ultra MM2 XLR.

När jag sedan bytte till en Koetsu pick-up blev det lite för tillbakalutat igen. Men lösningen låg i att skaffa en MC Step Up som gett helt annan kraft och swung i återgivningen. Jag blev rekommenderad att använda silverkabel mellan step-up och RIAA då silver har lägre kapacitans. Jag fastnade för Kimber där deras silverkablar ligger på halva kapacitansen mot deras kopparvarianter, vilket är till fördel för en step-up enligt artiklar jag läst i ämnet. Det visade sig stämma i verkligheten också.

Cardas Cross är ju också en fin kabel men den har lite mer briljans, mer som Golden Reference. Därför tror jag inte den passar mina ideal, men jag har inte hört den på plats.

Så det är en hel del att ta hänsyn till utöver skivspelare, tonarm och pickup. Vilket som låter bäst mellan Cardas och Nordost måste provas. Cardas är ju intressant eftersom deras kablar har lite olika ljudsignatur. Golden Cross har mer värme än Golden Ref. och Cardas Clear ännu lite mer upplöst klang. Nordosts nya kablar vet jag inte så mycket om men det sägs att de har lite mer värmeinnehåll än de tidigare. Det finns ju andra kablar också men jag tvivlar på att de kan leverera något utöver "rätt val" av Nordost och Cardas.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pick up?

Inläggav Vinylcalle » 2019-05-12 23:41

Oavsett innehållets innebörd i övrigt så har Bebop bytt mellan olika nya pickuper och ingenting annat.

Det finns ingen som helst sanning i att man skulle behöva ha olika signalkablar för gamla eller nya pickuper. Jag har själv säkert 20 stycken mycket högklassiga MC pickuper ifrån 70-talet fram till dags datum, och jag byter inte signalkablar när jag byter mellan dessa.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-05-13 23:44

8O 8O 8O . . . typ. :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Pick up?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-14 14:49

nigthdreamerssky skrev:
Harryup skrev:
nigthdreamerssky skrev:Jag har några funderingar och synpunkter som inte tagits upp i den här tråden..

Det sägs ju att man bör byta tonarmskabel på äldre skivspelare om man skall använda en relativt ny pickup, då det pga av olika impedanser eller vad det heter skiljer sig mellan en gammal och ny tonarmskabel liksom det gör mellan nya och äldre pickuper..

Det vill säga, att om man använder en ny pickup till en skivspelare med gammal tunnare tonarmskabel till skivspelaren, så riskerar man att få för mycket diskant i ljudet.. nu har jag inte haft några direkta problem med sådana liknande problem annat än i undantagsfall som med Technics SU-V9 samt Optonica SM 7100 och SO & SX 9100 ihop med Siare Club 8 (ett par äldre så kallade franska high end högtalare) samt ihop med Zachry EM 24 som är ett par ganska känsliga high end högtalare..

Sedan finns det en annan faktor och det är tonalitetsskillnader i vinylskivor beroende på tidsperiod de gjordes och vad man använder för pickup i förhållande till hur själva systemet låter i sig självt. Förmodligen blir det inget större problem om trådskaparen här mest använder nypressade vinyler för avlyssning..


Endera har du tolkat det du läst fel eller så har du någon väldigt udda informationskälla. Visst kan gamla kablar med gamla lödningar vara värda att byta men det har ju inget med vald pickup att göra.


Du kanske också tänker på tonarmskabeln som ligger inuti tonarmen.. , men lustigt nog kallas den utantilliggande phonokabeln för tonarmskabel ute i handeln.. jag tror inte att det bara är taget ur lösa luften då jag bla läst det i vissa annonser från personer som håller på privat i branchen.. inte konstigare än att olika signalkablar kan ha olika resistans eller vad det nu heter som kan påverka signalen.. nedan ett citat hämtade från andra ställen; värt att tänka över.. orkar inte leta vidare just nu tyvärr.

Exempel nedan från Bebop på Euphonia hififorum;

Jag utgår ifrån att det är en phonokabel som du ansluter till tonarmen som du menar.

Till min förra set up, Nottingham + SME 309 + Benz Ruby bytte jag SME's originalkabel från Van den Huul som lät väldigt grötig. Det hör till saken att SME tillsammans med Nottingham har en varm klang. Jag ville ha lite mer sprutt i anrättningen. Nordost var kända för det så jag provade deras dåvarande Heimdal, Frey och Tyr. Frey lät hörbart bättre än Heimdal men jag kunde inte höra skillnad mellan Frej och Tyr så jag stannade för Frej.

Det blev en helt annan fart i ljudet. Välbalanserat, rent och välupplöst.

När jag bytte till Simon Yorke S7 med en Lyra Kleos så provade jag en Nordost Tyr. Men det lät lite tunnt. Då hade jag också bytt från Audio Research RIAA till VTL. Via Audiogon fick jag tips om Cardas Golden Cross. Samma källa avrådde från Golden Reference som phonokabel men däremot från RIAA till försteg. Jag följde bara rådet med Golden Cross. Från RIAA till försteg kör jag med Transparent Ultra MM2 XLR.

När jag sedan bytte till en Koetsu pick-up blev det lite för tillbakalutat igen. Men lösningen låg i att skaffa en MC Step Up som gett helt annan kraft och swung i återgivningen. Jag blev rekommenderad att använda silverkabel mellan step-up och RIAA då silver har lägre kapacitans. Jag fastnade för Kimber där deras silverkablar ligger på halva kapacitansen mot deras kopparvarianter, vilket är till fördel för en step-up enligt artiklar jag läst i ämnet. Det visade sig stämma i verkligheten också.

Cardas Cross är ju också en fin kabel men den har lite mer briljans, mer som Golden Reference. Därför tror jag inte den passar mina ideal, men jag har inte hört den på plats.

Så det är en hel del att ta hänsyn till utöver skivspelare, tonarm och pickup. Vilket som låter bäst mellan Cardas och Nordost måste provas. Cardas är ju intressant eftersom deras kablar har lite olika ljudsignatur. Golden Cross har mer värme än Golden Ref. och Cardas Clear ännu lite mer upplöst klang. Nordosts nya kablar vet jag inte så mycket om men det sägs att de har lite mer värmeinnehåll än de tidigare. Det finns ju andra kablar också men jag tvivlar på att de kan leverera något utöver "rätt val" av Nordost och Cardas.


Å vad tycker du att tonarmskabeln ska kallas då?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-11-09 16:22

Hej igen,

Nu har jag beställt en Nagaoka MP 200. Återkommer med en liten recension :)

Kul video med överentusiastisk man:

Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pick up?

Inläggav Morello » 2019-11-10 23:14

Vinylcalle skrev:Oavsett innehållets innebörd i övrigt så har Bebop bytt mellan olika nya pickuper och ingenting annat.

Det finns ingen som helst sanning i att man skulle behöva ha olika signalkablar för gamla eller nya pickuper. Jag har själv säkert 20 stycken mycket högklassiga MC pickuper ifrån 70-talet fram till dags datum, och jag byter inte signalkablar när jag byter mellan dessa.

Mvh Carl


Därtill är det ju så att nålmikrofoner med rörlig spole är tämligen okänsliga för kablar. Bebops anekdot nedan är gissningsvis till cirka 99%-100% ren inbillning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pick up?

Inläggav Bill50x » 2019-11-10 23:58

Morello skrev:Därtill är det ju så att nålmikrofoner med rörlig spole är tämligen okänsliga för kablar. Bebops anekdot nedan är gissningsvis till cirka 99%-100% ren inbillning.

Hur det är med MC-pickup'er har jag ingen aning om men att kablage och belastning har betydelse för MM-pickuper är jag väl medveten om.

Jag försökte däremot att spela min MC-pickup via en komplett förstärkare (som hade ingång för MC) för att kunna minska antalet apparatlådor) men det var en återvändsgränd. Det lät totalt olyssningsbart. Och om det nu sägs att kablage inte har någon betydelse så var det onekligen elektroniken som lät illa, I en förstärkare som lät alldeles utmärkt med en linjekälla.
Så någonstans finns det krav även på MC-förstärkare, det är inte mindre problematiskt bara för att kablaget är mindre kritiskt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pick up?

Inläggav Vinylcalle » 2019-11-11 02:28

Morello skrev:
Vinylcalle skrev:Oavsett innehållets innebörd i övrigt så har Bebop bytt mellan olika nya pickuper och ingenting annat.

Det finns ingen som helst sanning i att man skulle behöva ha olika signalkablar för gamla eller nya pickuper. Jag har själv säkert 20 stycken mycket högklassiga MC pickuper ifrån 70-talet fram till dags datum, och jag byter inte signalkablar när jag byter mellan dessa.

Mvh Carl


Därtill är det ju så att nålmikrofoner med rörlig spole är tämligen okänsliga för kablar. Bebops anekdot nedan är gissningsvis till cirka 99%-100% ren inbillning.


MM pickupers känslighet för kapacitans är ganska problematisk, inte minst i en enklare anläggning där sådan många gånger används. Det kan både vara förhållandevis kostsamt och arbetsamt att lyckas med anpassningen.

I många fall kan jag tycka att en högnivå (tänkte skriva high output men kom på vem jag svarade :mrgreen: ) MC pickup kan vara ett lämpligt val.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Pick up?

Inläggav Morello » 2019-11-11 09:51

Ja, samtidigt som nålmikrofon med rörlig magnet ger förutsättningar att medelst adekvat belastningsimpedans åstadkomma en hygglig frekvensgång. Med nålmikrofon av typ rörlig spole ställs större krav på den intrinsikala frekvensgången och tyvärr är många nålmikrofoner av denna typ underkända på den punkten - läs hissade i diskanten.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-11-12 00:36

Både Grado Prestige Gold 2, som tråden handlat om, och Nagaoka MP 200 är ju dessutom MI :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Pick up?

Inläggav Laila » 2019-11-12 01:12

Emotser med viss förväntan din recension av Nagaoka MP 200 . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Pick up?

Inläggav Bill50x » 2019-11-12 01:21

CODY skrev:Både Grado Prestige Gold 2, som tråden handlat om, och Nagaoka MP 200 är ju dessutom MI :D

Vad är en MI?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Pick up?

Inläggav paa » 2019-11-12 01:25

Moving iron, en järnbit på nålen som styr magnetfältet mellan magnet och spole.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Pick up?

Inläggav lennartj » 2019-11-12 02:15

Johan_Lindroos skrev:Å vad tycker du att tonarmskabeln ska kallas då?

Benämningen tonarmskabelanvänds väl tämligen urskiljningslöst både för internkablaget från pickupen genom tonarmsröret till något slags terminal vid tonarmsbasen och för kabeln från terminalen till phonoingången på (för-)förstärkaren eller separat phonosteg.

Jag tror att det blir svårt att reservera benämningen tonarmskabel för enbart internkablaget och helt enkelt kalla kabeln mellan skivspelare och förstärkare för skivspelarkabel.
Det är mitt förslag i alla fall.

På äldre skivspelare som såldes kompletta med monterad pickup var alltid tonarmskabeln fast monterad och oftast mindre än 1 m lång för kapacitansens skull och t.o.m. 70-talet oftast försedd med DIN-kontakt i förstärkaränden. De brummade aldrig. Sedan kom japanerna med sina RCA-kontakter och separat jordkabel och ställde till det, så man blev tvungen att laborera med kabeldragningen för att hålla brummet borta.
Tack och lov blev en så kallad DIN-kontakt i tonarmsbasen mer eller mindre standard på bättre tonarmar, jag tror SME V var först men nu finns den även på Jelcoarmar till mycket lägre pris. De är enligt mina erferenheter helt brumfria vilket gamla vintage Ortofonarmar sällan är.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Pick up?

Inläggav Vinylcalle » 2019-11-12 02:59

lennartj skrev:Tack och lov blev en så kallad DIN-kontakt i tonarmsbasen mer eller mindre standard på bättre tonarmar, jag tror SME V var först men nu finns den även på Jelcoarmar till mycket lägre pris. De är enligt mina erferenheter helt brumfria vilket gamla vintage Ortofonarmar sällan är.


Nejdå, det var Japanerna som började med dessa kontakter och det fanns åtminstone på tidigt 70 tal, kanske tidigare. Så det dröjde åtminstone 15 år innan det dök upp på SME V.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Pick up?

Inläggav CODY » 2019-11-12 09:46

Laila skrev:Emotser med viss förväntan din recension av Nagaoka MP 200 . . . typ. :)


Så ska det bli. Eftersom jag har 3-4 likadana skivspelare och försteg med massor av ingångar, kanske man kan göra en shoot-out mellan Gradon och Nagaokan?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Pick up?

Inläggav lennartj » 2019-11-12 11:10

Vinylcalle skrev:
lennartj skrev:Tack och lov blev en så kallad DIN-kontakt i tonarmsbasen mer eller mindre standard på bättre tonarmar, jag tror SME V var först men nu finns den även på Jelcoarmar till mycket lägre pris. De är enligt mina erferenheter helt brumfria vilket gamla vintage Ortofonarmar sällan är.


Nejdå, det var Japanerna som började med dessa kontakter och det fanns åtminstone på tidigt 70 tal, kanske tidigare. Så det dröjde åtminstone 15 år innan det dök upp på SME V.

Mvh Carl

Intressant att japanerna var först ut med åtminstone någon praktisk/teknisk lösning redan kring 1970, i allt övrigt höll de sig ju strikt till amerikansk kontaktstandard och signalnivåer för att vinnna acceptans på den största marknaden.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Pick up?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-12 11:30

lennartj skrev:
Vinylcalle skrev:
lennartj skrev:Tack och lov blev en så kallad DIN-kontakt i tonarmsbasen mer eller mindre standard på bättre tonarmar, jag tror SME V var först men nu finns den även på Jelcoarmar till mycket lägre pris. De är enligt mina erferenheter helt brumfria vilket gamla vintage Ortofonarmar sällan är.


Nejdå, det var Japanerna som började med dessa kontakter och det fanns åtminstone på tidigt 70 tal, kanske tidigare. Så det dröjde åtminstone 15 år innan det dök upp på SME V.

Mvh Carl


Intressant att japanerna var först ut med åtminstone någon praktisk/teknisk lösning redan kring 1970, i allt övrigt höll de sig ju strikt till amerikansk kontaktstandard och signalnivåer för att vinnna acceptans på den största marknaden.


Verkar stämma. Hade två Stax-armar från 70-talet som hade DIN-kontakter.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster