Försteg med DAC

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-04-14 17:21

Quad Vena var inte direkt vacker på bilderna, jag vet inte om jag skulle vilja ha en sådan stående i stereobänken :|
Bra format på den annars och tillräckligt med anslutningar :)
Integrerad förstärkare där jag använder försteget och dacen är precis den lösningen jag använder nu, men jag vill byta ut den mot något som tar lite mindre plats.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28041
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Försteg med DAC

Inläggav PerStromgren » 2019-04-14 18:19

Vadå inte vacker? Skitsnygg, ju! Så här ser den ut hemma hos mig.

Bild
... tycker jag!

Per

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-12 18:54

WXC-50 WXC-50 fungerar DSF via Wifi, dock tenderar det att hacka och ha sig, men det tyckte jag även det gjorde via gigabit, nog spelaren som inte orkade med.

Utnivån är ganska låg från WXC-50, volymen slog i botten när jag kopplade direkt till slutsteget, i behandlade rummet. Det går att lägga på förstärkning för olika ingångar, men jag vet inte vad det gör med dist etc, om det finns risk att klippa toppar och få fyrkantsvåg ut då. Till förstärkaren i vardagsrummet fungerar den ok.
Det finns Toslink-splitters om man vill ha fler ingångar. Tror jag har en till övers jag kan avyttra billigt, byter automatiskt till det ingång signalen kommer på men går också välja manuellt.

Vad jag stör mig mest på med Yamahan är att det inte går spola i låtar, eller framförallt böcker och podar. Däröver att kön består men helt andra skivor spelas än den i kön om man ändrat innehåll på NASen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-12 19:24

Frisk, jag känner inte igen flera av problemen du nämner. Jag spelar 24 bit 192 kHz material via wifi och NAS helt utan problem.
Du kan även tex spola med spotify connect i musiccast men inte då du spelar från NAS. Krånglet med spellistor känner jag inte heller igen. Det låter snarare som att du taggat dina skivor fel på din NAS ? Använder du minim server ?
Du kan plussa på + 6 db gain utnivå och justera detta individuellt beroende på ingång.

Det bästa hade förstås varit riktiga balanserade utgångar :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-12 19:42

Tangband skrev:Frisk, jag känner inte igen flera av problemen du nämner. Du kan tex spola med spotify connect i musiccast men inte då du spelar från NAS. Krånglet med spellistor känner jag inte heller igen. Du kan plussa på + 6 db gain utnivå och justera detta individuellt beroende på ingång.

Det bästa hade förstås varit riktiga balanserade utgångar :)


Jag har inte Spotify, skrev jag inte att det var från nas?
Jag skrev också att det går justera upp nivån på ingångarna, jag skrev också att jag inte vågat då jag inte vet hur det hanteras. Hur ser utsignalen ut med en bottnad (ej klippt) sinus med ingången ställd på +6dB och utnivån max? Klipper den? Vad händer med bandbredden?
Om jag lägger in album "tidigare" på NASen skjuts allt i playlisten ett steg. Om jag inte har album A och adderar det på NASen men har album B.1 i kön spelar istället album B.2 spelas om det finns annars C.1, om den beskrivningen går förstå... kön visar fortfarande vad jag lagt till fram tills det börjar spelas, då visas vad det faktiskt är. Detta gäller alltså när jag spelar samma kö flera gånger. Det funkar som det ska om jag lägger in albumet igen. Lite trist är ju i det fallet är det inte är möjligt att ta bort bara albumet som är fel utan att hela kön måste rensas och göras om.

Balanserade utgångar ser jag inget behov av, men utnivå för att ge full utstyrning även på kraftfullare slutsteg på RCA-utgångarna vore inte fel om det ska kallas försteg.

Ber om ursäkt för OT, då TS redan sagt att Yamahan inte är aktuell.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-15 21:00

Diskussion är alltid kul så ni får gärna prata om Yamahan även om den inte är ett alternativ för mig.
Just nu ligger inköpet på is, om jag inte får min integrerade såld först, utgifterna har hopat sig alltför mycket för att jag ska vilja lägga pengar på ett försteg men efter sommaren så blir det nog ett köp.
Jag letar dock fortfarande alternativ och tar gärna del av era tips.
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-16 09:18

Största nackdelen med yamahan tycker jag är avsaknaden av hdmi ingångar. Det kan man ju få om man tex köper en modern Marantz receiver med pre out och inbyggd nätverkspelare. Till högre pris .
Kreditkorts-fjärren är funktionellt dålig med dålig respons . Men musiccast appen där allt kan styras fungerar desto bättre. :)
En annan nackdel är statusen. Yamahan är billig jämfört med mycket annat . Många dissar spelaren bara pga märket.

I övrigt finns det många bra saker. Apparaten är snygg med låda av bastant metall. Man kan stänga av wi-fi med en mekanisk switch om man tror att det påverkar ljudet.
Man kan styra volymen inte bara via pre-out, utan även via de spdif digitalutgångar som finns.
Man kan stänga av volymkontrollen för pre out med en switch och endast använda spelaren som dac. En dac som inte kunde detekteras i LTS test- dvs toppklass. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-16 09:30

Ted_B skrev:Diskussion är alltid kul så ni får gärna prata om Yamahan även om den inte är ett alternativ för mig.
Just nu ligger inköpet på is, om jag inte får min integrerade såld först, utgifterna har hopat sig alltför mycket för att jag ska vilja lägga pengar på ett försteg men efter sommaren så blir det nog ett köp.
Jag letar dock fortfarande alternativ och tar gärna del av era tips.


Tips: Satsa på en apparat med pre out och volymreglering. Då kan du bygga ut och använda ett bra aktivt filter med rätt delningstoppologi mellan dina toppar och basmoduler, tex 18/30 med cr80 eller någon dsp. De thx-filter som finns inbyggt i bioreceivers duger inte om man vill att det ska låta riktigt bra med musik. Oftast fel brantheter, monokoppling och inte tillräckligt flexibelt med avseende på delningsfrekvenser.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9625
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg med DAC

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-16 13:59

Tangband skrev:
Ted_B skrev:Diskussion är alltid kul så ni får gärna prata om Yamahan även om den inte är ett alternativ för mig.
Just nu ligger inköpet på is, om jag inte får min integrerade såld först, utgifterna har hopat sig alltför mycket för att jag ska vilja lägga pengar på ett försteg men efter sommaren så blir det nog ett köp.
Jag letar dock fortfarande alternativ och tar gärna del av era tips.


Tips: Satsa på en apparat med pre out och volymreglering. Då kan du bygga ut och använda ett bra aktivt filter med rätt delningstoppologi mellan dina toppar och basmoduler, tex 18/30 med cr80 eller någon dsp. De thx-filter som finns inbyggt i bioreceivers duger inte om man vill att det ska låta riktigt bra med musik. Oftast fel brantheter, monokoppling och inte tillräckligt flexibelt med avseende på delningsfrekvenser.


Själva essensen av funktionaliteten hos ett försteg (förförstärkare) är just att man kan justera volymen och att den är försedd med lågnivåutgångar. ;)
Dessutom brukar man kunna välja ingång.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-16 21:08

Tangband skrev:Tips: Satsa på en apparat med pre out och volymreglering. Då kan du bygga ut och använda ett bra aktivt filter med rätt delningstoppologi mellan dina toppar och basmoduler, tex 18/30 med cr80 eller någon dsp. De thx-filter som finns inbyggt i bioreceivers duger inte om man vill att det ska låta riktigt bra med musik. Oftast fel brantheter, monokoppling och inte tillräckligt flexibelt med avseende på delningsfrekvenser.


Jag har inga basmoduler utan "bara" ett par pi60s.
Ett begagnatalternativ jag kollat på som varit till salu flera gånger senaste tiden är Oppo Sonica Dac.
Det finns styrning via fjärr och via app men de flesta säljs utan fjärr verkar det som, men för min del vill jag ha fjärr för att styra åtminstone volym.
Är det skillnad på ett försteg med inbyggd dac och dac med förstegsfunktion?
Vilket är att föredra?
The World's Mine Oyster

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-17 07:01

Ted_B skrev:
Tangband skrev:Tips: Satsa på en apparat med pre out och volymreglering. Då kan du bygga ut och använda ett bra aktivt filter med rätt delningstoppologi mellan dina toppar och basmoduler, tex 18/30 med cr80 eller någon dsp. De thx-filter som finns inbyggt i bioreceivers duger inte om man vill att det ska låta riktigt bra med musik. Oftast fel brantheter, monokoppling och inte tillräckligt flexibelt med avseende på delningsfrekvenser.


Jag har inga basmoduler utan "bara" ett par pi60s.
Ett begagnatalternativ jag kollat på som varit till salu flera gånger senaste tiden är Oppo Sonica Dac.
Det finns styrning via fjärr och via app men de flesta säljs utan fjärr verkar det som, men för min del vill jag ha fjärr för att styra åtminstone volym.
Är det skillnad på ett försteg med inbyggd dac och dac med förstegsfunktion?
Vilket är att föredra?


Oppo sonica kunde trots goda mätvärden detekteras av LTS vid F/E lyssningen. Den är ur ett återgivningsperspektiv alltså sämre än yamahan. Det är väl ingen skillnad mellan försteg med inbyggd dac och dac med förstegsfunktion. Kolla hur många ingångar du behöver.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-17 15:17

Ted_B skrev:
Tangband skrev:Tips: Satsa på en apparat med pre out och volymreglering. Då kan du bygga ut och använda ett bra aktivt filter med rätt delningstoppologi mellan dina toppar och basmoduler, tex 18/30 med cr80 eller någon dsp. De thx-filter som finns inbyggt i bioreceivers duger inte om man vill att det ska låta riktigt bra med musik. Oftast fel brantheter, monokoppling och inte tillräckligt flexibelt med avseende på delningsfrekvenser.


Jag har inga basmoduler utan "bara" ett par pi60s.
Ett begagnatalternativ jag kollat på som varit till salu flera gånger senaste tiden är Oppo Sonica Dac.
Det finns styrning via fjärr och via app men de flesta säljs utan fjärr verkar det som, men för min del vill jag ha fjärr för att styra åtminstone volym.
Är det skillnad på ett försteg med inbyggd dac och dac med förstegsfunktion?
Vilket är att föredra?


En skillnad jag ser mellan dac med inbyggt försteg och försteg med dac kan vara uppbyggnad. Jag får för mig att dacar väldigt ofta reglerar volymen digitalt, tappar upplösning på lägre volym. Även tycks de ganska ofta ha lite sämre utgångssteg, inte så lågimpediva och inte så hög spänning ut som kan behövas. Jag har även läst klagomål på oppos BD-spelare som försteg med att de har för stora steg i volymkontrollen, aldrig testat eller upplevt själv dock. Men som alltid kan det väl skilja från fall till fall.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-17 17:33

Frisk skrev:
Ted_B skrev:
Tangband skrev:Tips: Satsa på en apparat med pre out och volymreglering. Då kan du bygga ut och använda ett bra aktivt filter med rätt delningstoppologi mellan dina toppar och basmoduler, tex 18/30 med cr80 eller någon dsp. De thx-filter som finns inbyggt i bioreceivers duger inte om man vill att det ska låta riktigt bra med musik. Oftast fel brantheter, monokoppling och inte tillräckligt flexibelt med avseende på delningsfrekvenser.


Jag har inga basmoduler utan "bara" ett par pi60s.
Ett begagnatalternativ jag kollat på som varit till salu flera gånger senaste tiden är Oppo Sonica Dac.
Det finns styrning via fjärr och via app men de flesta säljs utan fjärr verkar det som, men för min del vill jag ha fjärr för att styra åtminstone volym.
Är det skillnad på ett försteg med inbyggd dac och dac med förstegsfunktion?
Vilket är att föredra?


En skillnad jag ser mellan dac med inbyggt försteg och försteg med dac kan vara uppbyggnad. Jag får för mig att dacar väldigt ofta reglerar volymen digitalt, tappar upplösning på lägre volym. Även tycks de ganska ofta ha lite sämre utgångssteg, inte så lågimpediva och inte så hög spänning ut som kan behövas. Jag har även läst klagomål på oppos BD-spelare som försteg med att de har för stora steg i volymkontrollen, aldrig testat eller upplevt själv dock. Men som alltid kan det väl skilja från fall till fall.


Det hela beror väl på hur väl man satsat på att få till en bra volymkontroll.
Angående utimpedansen på försteg får man väl se upp. En del försteg har 1 kohm utimpedans och det kan ställa till det med långa kablar och låga ingångsimpedanser i slutsteget.
Som exempel har Yamaha 470 ohm utimpedans via pre out, 20-20000 Hz med 0,003% THD enligt databladet.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-17 20:05

Här är ett annat alternativ som jag tittat lite på.
Audiolab M-Dac+
http://audiolab.co.uk/product-detail.php?pid=17

Det är just det där med digital volymkontroll och minskad upplösning som bekymrar mig lite, är det så och är det något man märker av?
Jag har ingen aning men någon annan här kanske har erfarenhet av det och kan dela med sig av sin kunskap?
The World's Mine Oyster

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-17 20:53

Jag har tyvärr aldrig ordentligt testat och utvärderat digitala volymkontroller, antar också det skiljer ordentligt på implementation. Har den tillräcklig många steg?

Vad jag konkret ser är utnivån på 2.25V RMS det täcker inte hela utspannet på ett större slutsteg. Jag körde min Yamaha direkt till CR80es och vidare till NAD 208, det räckte för det mesta material och längre lyssning men det fanns ingen marginal för att dra på. Nu går ju Yamahan öka 6dB till belostnad av THD går från 0,003% till 0,9%, det framgår heller inte hur/om utimpedansen påverkas. Vet inte om det går göra samma inställning på Audiolaben.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-18 07:23

Audiolab ger ju 4,5 volt utnivå balanserat. Det räcker ju om du har balanserade ingångar på slutsteget. Den där audiolaben är säkert bra.

Det finns en rädsla för digitala volymkontroller att den ska begränsa upplösningen. Allt beror ju på hur den gjorts. I ESS Sabre dacarna (som finns i olika versioner i yamaha wxc50 och Audiolab mdac+ ) finns det optioner för digital reglering i själva dacchipet.
Yamahan arbetar med 48 bitars upplösning för volymregleringen enligt reklamen. Det borde räcka ? Det ger ett störavstånd på -288 db, teoretiskt.

Det finns en MYCKET intressant föreläsning där Sabre -konstruktören pratar om hur de gjort i Sabre-dacarna med detta. :)
Här:
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ

Kortfattad sammanfattning: ess Sabre dacarna har intern volymreglering i dacen med 32 bitars upplösning och med 135 dB dynamikomfång. Han säger dock att en analog volymkontroll av högsta klass fortfarande kan ha större dynamik.
Har ger också exempel i början av videon på implementeringar där volymen regleras med endast 16 bit och det är bara acceptabelt till ca -10 db av volymreglering.

Men somsagt- se videon !

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-18 10:56

Tangband skrev:Audiolab ger ju 4,5 volt utnivå balanserat. Det räcker ju om du har balanserade ingångar på slutsteget. Den där audiolaben är säkert bra.

Har aldrig kört balanserat så har ingen egen erfarenhet, men är du säker på det? Läste lite snabbt, första bästa Rotel-träff där har balanserade ingången ca 6dB lägre gain, så tveksamt om det räcker...

Ska kolla klippet vid tillfälle, verkade intressant!

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: Försteg med DAC

Inläggav imac » 2019-05-18 13:42

Ted_B skrev:Det är just det där med digital volymkontroll och minskad upplösning som bekymrar mig lite, är det så och är det något man märker av?
Jag har ingen aning men någon annan här kanske har erfarenhet av det och kan dela med sig av sin kunskap?


Har en Audiolab 8200CDQ o på den går det att välja mellan analog eller digital volymkontroll men har bara kört den i analogt läge. Vet inte hur den fungerar med dom analoga ingångarna i det digitala läget, utgår från att det görs analogt.

Enligt en test av 6moons så ska den vara bättre med digital volym:
"Comparing analog and digital attenuation with the Calvin Russell number, digital won by a landslide. All the above was penned with the 8200CDQ in amp-direct mode and using its digital volume control. Threading the analog preamp stage into this picture moved the music a step away from the listener and reduced dynamic contrast and expressiveness. The treble softened—this might suit hotter CDs— rhythmic tension lost grippiness and the overall sonic picture relinquished some detail. Though not day and night, a direct A/B made the difference very clear. That analog control implied somewhat more generous staging was more due to a lack of precision I thought than any true advantage. Digital volume had my clear vote even for very subdued sessions!"
http://www.6moons.com/audioreviews/audiolab2/4.html

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2048
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Försteg med DAC

Inläggav hcl » 2019-05-18 15:26

PerStromgren skrev:Vadå inte vacker? Skitsnygg, ju! Så här ser den ut hemma hos mig.

[ Bild ]


Absolut snygg!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-18 20:53

Slutsteget som ska drivas är ett Rotel RB-991, hur hög utspänning kan det krävas för det?
Högtalarna är som sagt ett par pi60s.
Cirka två volt verkar vara vanligt ut ur dacarna, det är alltså för lite om man vill kunna vrida på ordentligt emellanåt?
Jag vet inget alls om det här så någon får gärna förklara vad som är lämplig utspänning.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Försteg med DAC

Inläggav darkg » 2019-05-18 21:19

Specad känslighet är låga 1,5 Volt, så det ska nog gå bra med varjehanda.

Edit: (Om det nu är lågt, det är antagligen rätt oproblematiskt i alla fall?)
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-18 21:28

Ted_B skrev:Slutsteget som ska drivas är ett Rotel RB-991, hur hög utspänning kan det krävas för det?
Högtalarna är som sagt ett par pi60s.
Cirka två volt verkar vara vanligt ut ur dacarna, det är alltså för lite om man vill kunna vrida på ordentligt emellanåt?
Jag vet inget alls om det här så någon får gärna förklara vad som är lämplig utspänning.


Nej det är inte för lite. 2 volt räcker utmärkt att styra ut ett slutsteg som rotel rb991.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-19 22:03

Det fanns (förstås) en gammal tråd i ämnet:
viewtopic.php?f=10&t=53392&full=1
Jag blir lite fundersam, varför upplever jag att inte Yamahan räcker till för mig? Vid max volym är det starkt men inte alls extremt, är det låg utnivå från "ingången" (interna streamer-delen) eller specar helt enkelt Yamaha peakvivå och inte RMS-värde? Audiolaben ser ju ut att räcka för det absolut mesta.

På väg mot lite OT, men ändå belysning av specar och eventuella problem/begränsningar

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-20 10:06

Det låter betryggande att två volt verkar räcka till för att styra ut slutsteget, då kan jag fortsätta att titta på de alternativ jag hittat.
Jag är nog mest inne på att köpa en Audiolab M-Dac+ , har sett att deras (dac-)produkter verkar få bra kritik när jag letat runt på webben.
Den har tillräckligt med ingångar, halvbredd på kabinettet, responsiv fjärr och får bra recensioner, priset är rätt också :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Försteg med DAC

Inläggav Morello » 2019-05-20 10:33

Tangband skrev:
Ted_B skrev:Slutsteget som ska drivas är ett Rotel RB-991, hur hög utspänning kan det krävas för det?
Högtalarna är som sagt ett par pi60s.
Cirka två volt verkar vara vanligt ut ur dacarna, det är alltså för lite om man vill kunna vrida på ordentligt emellanåt?
Jag vet inget alls om det här så någon får gärna förklara vad som är lämplig utspänning.


Nej det är inte för lite. 2 volt räcker utmärkt att styra ut ett slutsteg som rotel rb991.


2V RMS (för en sinussignal) vid 0dBFS är tok för klent för att styra ut slutsteg. Alla fonogram är inte fullt utstyrda. Det behövscirka 6-18 dB förstärkning på det.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-20 11:04

Just i fallet med Rotel RB-991 tror jag nog de allra flesta av marknadens fonogram styrs ut ordentligt. RB-991 ger full effekt med 1 V. Med 2 V ut från försteg/DAC blir det nog sällan otillräckligt. Det innebär att fonogram som ligger på -6 dBFS styr ut slutstegen. Hur många album ligger på -6 dBFS? Nästan alla har -1 dBFS eller mer, åtminstone så länge vi inte pratar enskilda spår. Sedan finns det givetvis slutsteg som ska ha mer än 2 V för full effekt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34828
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Försteg med DAC

Inläggav Morello » 2019-05-20 11:16

1080/991 har en förstärkning om 31 dB, vilket är ovanligt mycket, men det rärcker ändå inte riktigt med 1000 mV RMS
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26561
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Försteg med DAC

Inläggav hifikg » 2019-05-20 11:22

Vet någon vad en NAD 208 "kräver"? å andra sidan kan jag inte styra ut den fullt ändå, då ryker högtalarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9625
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg med DAC

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-20 11:23

Alla som tror att det räcker med runtomkring 2 V ut från ett försteg behöver veta mer om signalnivåer i allmänna ordalag. Titta inte bara på några siffror och uttala er utifrån sådant. :idea: Läs på! :wink:

Om man t.ex. använder försteget för andra signalkällor än CD (men jag jag vill även inkludera svagt utstyrda partier på CD, alla lyssnar inte på söndermasrtad skit).

Exempelvis:
1) Om man har anslutit ett RIAA-steg, kan olika gainnivå från RIAA-steget ihop med pickupen göra att signalnivån från LP är ganska svag. --> Mer förstärkning io försteget behövs.
2) Annan utrustning än CD-spelare har ofta svagare nivå, t.ex. 0,5 V istället för 2 V, Exempel; en FM-tuner.
3) Om man kopplat in en digital-TV-box (i stereoläge, PCM-ut (alternativt analog anslutning) till försteget så ÄR medelnivån omkring -23 LUFS, avsevärt svagare än CD m.a.o.
4) Om man kopplat in en mulikanalsdekoder (t.ex. front Pre-out från en hemmabioreceiver) så är dialognivån omkring -31 dBFS. Då behöver man kunna ratta i försteget så att man upplever dialogen att ha normal ljudnivå för tal. Sedan måste försteget dessutom kunna hantera nivåer ända upp till 0 dBFS (från källan) utan att klippa.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-20 17:50

Jaha, då blev det lite mer komplicerat igen :)
Jag har letat efter uppgifter om vad min Nad C390DD lämnar på preout-utgången utan att hitta något.
Den lämnar i allafall tillräckligt hög nivå till mitt Rotel-steg.
The World's Mine Oyster

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst