Några frågor om Rauna Leira

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Roger044
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-02-01

Några frågor om Rauna Leira

Inläggav Roger044 » 2019-02-11 22:16

---- Denna fråga har jag flyttat till DIY. Passar sig nog bättre där. Kan admin ta bort denna? Sorry! ----

Har sedan många år ett par Rauna Leira (tror att det är version I). Jag gillar verkligen dessa högtalare och deras karaktär. Basen i högtalarna tycker jag är svag. Har dock märkt att isoleringen i högtalarna har trillat ner. Dvs om jag tittar in i "hålet på baksidan" (vad heter det?) så ser jag att isoleringen ligger längst ner. Jag har läst någonstans att isoleringen täpper till basljudet då? Stämmer detta och hur högt upp skall isoleringen i så fall sitta?

Är det ljudmässigt lönt / värt att uppgradera dessa högtalare? Och i så fall med vad?

Använder EKK som högtalarkabel. Är denna kabel ok till dessa högtalarna? Som förstärkare har jag en Edison Triod.

henriksch
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 2006-10-11
Ort: SÖ Skåne

Re: Några frågor om Rauna Leira

Inläggav henriksch » 2019-05-22 20:47

En evighet sedan du skickade in denna fråga, kanske har du redan löst det men...
Har haft två par varvade mina vedermödor med det ena paret beskrivs beskrivs i tråden Nytt liv i krossade leiror eller vad jag nu kallade den
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=32874&start=30
Det första paret jag hade blästrade jag fram betongen i och dessa var jag aldrig riktigt nöjd med basen i, det andra paret, det krossade gillade jag och minns som mycket bättre. Har hört dem igen för ngt år sedan och de låter bra.
Som jag minns det så var inte isoleringen packad i botten utan följde bakväggen ända uppifrån och ner, om jag nu minns rätt så, till basreflexöppningen.
Det var också fårull i den löst fördelad bakom basen/mellanreg.
Kanske kan du se lite på bilderna i tråden.
Det fanns också ett Raunaforum, hade lite kontakt med Bosse Hansson i samband med renoveringen, hittar det inte nu, kanske ligger det nere.
Lycka till
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Några frågor om Rauna Leira

Inläggav peterh » 2019-05-22 22:32

henriksch skrev:En evighet sedan du skickade in denna fråga, kanske har du redan löst det men...
Har haft två par varvade mina vedermödor med det ena paret beskrivs beskrivs i tråden Nytt liv i krossade leiror eller vad jag nu kallade den
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=32874&start=30
Det första paret jag hade blästrade jag fram betongen i och dessa var jag aldrig riktigt nöjd med basen i, det andra paret, det krossade gillade jag och minns som mycket bättre. Har hört dem igen för ngt år sedan och de låter bra.
Som jag minns det så var inte isoleringen packad i botten utan följde bakväggen ända uppifrån och ner, om jag nu minns rätt så, till basreflexöppningen.
Det var också fårull i den löst fördelad bakom basen/mellanreg.
Kanske kan du se lite på bilderna i tråden.
Det fanns också ett Raunaforum, hade lite kontakt med Bosse Hansson i samband med renoveringen, hittar det inte nu, kanske ligger det nere.
Lycka till
mvh



Henrik


Rauna forum, sporadiskt online :
http://rauna.forum24.se/
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster