Matta/draperi/tråden

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2019-06-01 11:25

Jaså? Tackar för tipset, ska kolla upp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-06-01 14:36

Alternativt så lägger du en "undermatta" som jag gjorde först.

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2019-06-01 23:54

Ja, jag har tänkt på det med. Får se vad Ege svarar på mina frågor.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2019-06-05 22:45

Jag frågade ege om vad som närmast kunde komma Symphony och fick tips om "Epoca gloss". Så jag tog hem 3 provbitar.
mattprov1.jpg
mattprov1.jpg (291.28 KiB) Visad 18666 gånger

Den hade fin lugg och verkar trevlig. Och visst hade de en gummibotten.
mattprov2.jpg
mattprov2.jpg (101.44 KiB) Visad 18666 gånger

Men, den var inte riktigt lika tjock och mjuk och skön som Symphony, tyvärr.
mattprov3.jpg
mattprov3.jpg (214.16 KiB) Visad 18666 gånger


Så lutar mer åt Nattlords tips, att ha en undermatta under själva mattan. Det ger ju en större frihet att leta matta som passar mina behov.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2019-06-05 23:48

Denna verkar trevlig. Frågan är om mattan (undermattan) kan dämpa för mycket?
https://www.underlay4u.co.uk/tredaire-colours-red-11-40mm-sponge-rubber-carpet-underlay.html

"Do the rooms above you make lots of noise

Or do you want to save the ears of the neighbours below?

Then this is definitely the choice to make.

Why?

At 46db, it has the highest soundproof underlay properties of all carpet underlay, so it will act as a very strong barrier to noise. The sound reduction spec is 46db."


....

"What can we say about this amazing underlay?? Colours Red is at the top end of the underlay world, at a luxurious 11.40mm thick it’s a pleasure to walk on this luxury underlay. If you want that little bit extra say in you master bedroom or living room this cheap carpet underlay ticks all the boxes. Its good tog rating means that it will keep the heat in on those cold winter nights, plus with unbelievable Acoustic Properties (weight reduction in impact) you can be assured of peace and quiet."

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Adhoc » 2019-06-06 06:09

På ett enda ställe läste jag vad dom där 46 dB:na var relaterade till och det var "impact", den dämpar inte med 46 dB för luftburet ljud. Gosigt att gå på men det borde vara ganska ointressant för din del att dämpa stegljud mellan olika våningar i huset.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2019-06-06 14:08

Det som är viktigt för mig är att få samma mjuka känsla under fötterna som med Symphony. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-06-06 14:58

music4ever skrev:Det som är viktigt för mig är att få samma mjuka känsla under fötterna som med Symphony. :D


Då kan jag ju säga att min undermatta gjorde under på känslan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-06 15:00

music4ever skrev:Denna verkar trevlig. Frågan är om mattan (undermattan) kan dämpa för mycket?
https://www.underlay4u.co.uk/tredaire-colours-red-11-40mm-sponge-rubber-carpet-underlay.html

"Do the rooms above you make lots of noise

Or do you want to save the ears of the neighbours below?

Then this is definitely the choice to make.

Why?

At 46db, it has the highest soundproof underlay properties of all carpet underlay, so it will act as a very strong barrier to noise. The sound reduction spec is 46db."


....

"What can we say about this amazing underlay?? Colours Red is at the top end of the underlay world, at a luxurious 11.40mm thick it’s a pleasure to walk on this luxury underlay. If you want that little bit extra say in you master bedroom or living room this cheap carpet underlay ticks all the boxes. Its good tog rating means that it will keep the heat in on those cold winter nights, plus with unbelievable Acoustic Properties (weight reduction in impact) you can be assured of peace and quiet."


Det verkar vara en mkt bra underlagsmatta. Jag håller med Adhoc, det är stegljudsisoleringen som de egentligen menar. Stegljudsisoleringen beror dock på vad som är under mattan också, vilket gör infon klart vilseledande.

Jag tror den är kanon att ha under annan matta! Billig också. Blir sugen själv till mitt sovrum. I ljudrummet har jag redan Symfony, så där är jag redan välförsedd.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav philipbtz » 2019-06-06 15:25

För mig blev det den klassiska Everest från Bauhaus. Är riktigt nöjd med den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-06-06 16:01

Johan_Lindroos skrev:Det verkar vara en mkt bra underlagsmatta. Jag håller med Adhoc, det är stegljudsisoleringen som de egentligen menar. Stegljudsisoleringen beror dock på vad som är under mattan också, vilket gör infon klart vilseledande.

Jag tror den är kanon att ha under annan matta! Billig också. Blir sugen själv till mitt sovrum. I ljudrummet har jag redan Symfony, så där är jag redan välförsedd.


Oavsett om den inte ger stegljud på våmingen under - om så finns - så gör den under i skönhet att gå på-.

Själv jagade jag undermatta av akustiska skäl.. men när jag provgått den så spelade det ingen roll längre att det inte fanns några akustiska skäl..... det var bara så mycket skönare att går på den....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-06 16:56

Precis! För att förtydliga mig själv: Det är för mig själva mjukheten som är det intressanta, skönt att gå på. :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav i » 2019-06-06 17:23

Nattlorden skrev:Alternativt så lägger du en "undermatta" som jag gjorde först.

[ Bild ]


Var får man tag på den här?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav music4ever » 2019-06-07 00:42

philipbtz skrev:För mig blev det den klassiska Everest från Bauhaus. Är riktigt nöjd med den.


Den verkar rimligt prissatt och lägger man den feta undermattan så bör det bli kanon. Ska undersöka denna modellen lite mer.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-08 16:17

i skrev:
Nattlorden skrev:Alternativt så lägger du en "undermatta" som jag gjorde först.

[ Bild ]


Var får man tag på den här?


+1
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-06-08 19:28

ja, det är en bra fråga... köpte från en svensk firma och den hette något annat än tredaire i deras katalog.... minns inte var jag hade för sökord när jag letade upp den...
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-06-08 20:52

Ja, titta.... tack!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-09 19:13

Nattlorden skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det verkar vara en mkt bra underlagsmatta. Jag håller med Adhoc, det är stegljudsisoleringen som de egentligen menar. Stegljudsisoleringen beror dock på vad som är under mattan också, vilket gör infon klart vilseledande.

Jag tror den är kanon att ha under annan matta! Billig också. Blir sugen själv till mitt sovrum. I ljudrummet har jag redan Symfony, så där är jag redan välförsedd.


Oavsett om den inte ger stegljud på våmingen under - om så finns - så gör den under i skönhet att gå på-.

Själv jagade jag undermatta av akustiska skäl.. men när jag provgått den så spelade det ingen roll längre att det inte fanns några akustiska skäl..... det var bara så mycket skönare att går på den....


Ligger de löst, både under- och heltäckningsmatta eller limmade?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-09 19:17

Kostar den ca 1000 kr/m denna, eller missförstår jag?

https://www.bauhaus.se/everest-gra-76-400cm
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-06-09 19:20

Knuttebaloa skrev:
Nattlorden skrev:
Johan_Lindroos skrev:Det verkar vara en mkt bra underlagsmatta. Jag håller med Adhoc, det är stegljudsisoleringen som de egentligen menar. Stegljudsisoleringen beror dock på vad som är under mattan också, vilket gör infon klart vilseledande.

Jag tror den är kanon att ha under annan matta! Billig också. Blir sugen själv till mitt sovrum. I ljudrummet har jag redan Symfony, så där är jag redan välförsedd.


Oavsett om den inte ger stegljud på våmingen under - om så finns - så gör den under i skönhet att gå på-.

Själv jagade jag undermatta av akustiska skäl.. men när jag provgått den så spelade det ingen roll längre att det inte fanns några akustiska skäl..... det var bara så mycket skönare att går på den....


Ligger de löst, både under- och heltäckningsmatta eller limmade?


Hos mig ligger de löst, men det betyder inte att de skall göra det. Undermattan väger som ett as, och med gummisidan ned så tror jag inte den rör på sig. Heltäckningsmattan skulle kanske inte löslagts, men nu gjorde jag det hela själv och kombinationen matta och lim låter som bäddat för en olycka. Bättre fråga en expert.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-09 19:58

Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:
Nattlorden skrev:
Oavsett om den inte ger stegljud på våmingen under - om så finns - så gör den under i skönhet att gå på-.

Själv jagade jag undermatta av akustiska skäl.. men när jag provgått den så spelade det ingen roll längre att det inte fanns några akustiska skäl..... det var bara så mycket skönare att går på den....


Ligger de löst, både under- och heltäckningsmatta eller limmade?


Hos mig ligger de löst, men det betyder inte att de skall göra det. Undermattan väger som ett as, och med gummisidan ned så tror jag inte den rör på sig. Heltäckningsmattan skulle kanske inte löslagts, men nu gjorde jag det hela själv och kombinationen matta och lim låter som bäddat för en olycka. Bättre fråga en expert.


Jag kommer förmodligen lägga in matta i ett av rummen i vår nya hyresrätt som vi tillträder senare i sommar. Då det är just hyresrätt blir det inte aktuellt att limma eller ens spika. Så det är gott att höra att det kan funka ändå :)

Tack!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-06-09 20:23

Knuttebaloa skrev:
Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:
Ligger de löst, både under- och heltäckningsmatta eller limmade?


Hos mig ligger de löst, men det betyder inte att de skall göra det. Undermattan väger som ett as, och med gummisidan ned så tror jag inte den rör på sig. Heltäckningsmattan skulle kanske inte löslagts, men nu gjorde jag det hela själv och kombinationen matta och lim låter som bäddat för en olycka. Bättre fråga en expert.


Jag kommer förmodligen lägga in matta i ett av rummen i vår nya hyresrätt som vi tillträder senare i sommar. Då det är just hyresrätt blir det inte aktuellt att limma eller ens spika. Så det är gott att höra att det kan funka ändå :)

Tack!


Beror väl lite på vad man gör i rummet.... jag skulle inte försöka släpa runt en bokhylla ovanpå helt löslagt. Nu skulle jag jag i princip bara ställa stolarna på plats en gång för alla...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-10 20:19

Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:
Nattlorden skrev:
Hos mig ligger de löst, men det betyder inte att de skall göra det. Undermattan väger som ett as, och med gummisidan ned så tror jag inte den rör på sig. Heltäckningsmattan skulle kanske inte löslagts, men nu gjorde jag det hela själv och kombinationen matta och lim låter som bäddat för en olycka. Bättre fråga en expert.


Jag kommer förmodligen lägga in matta i ett av rummen i vår nya hyresrätt som vi tillträder senare i sommar. Då det är just hyresrätt blir det inte aktuellt att limma eller ens spika. Så det är gott att höra att det kan funka ändå :)

Tack!


Beror väl lite på vad man gör i rummet.... jag skulle inte försöka släpa runt en bokhylla ovanpå helt löslagt. Nu skulle jag jag i princip bara ställa stolarna på plats en gång för alla...


Jag gissar att infraX6 kommer skyfflas runt en del i jakt på optimal placering. Annars får nog det mesta stå på sin plats :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Alexi » 2019-06-10 20:52

Heltäckningsmattor är väldigt tunga och det ska mycket till för att de ska flytta på sig. Jag har aldrig limmat fast heltäckningsmattan trotts att den inte täckt hela golvet så har den inte rört sig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Nattlorden » 2019-06-10 22:41

Alexi skrev:Heltäckningsmattor är väldigt tunga och det ska mycket till för att de ska flytta på sig. Jag har aldrig limmat fast heltäckningsmattan trotts att den inte täckt hela golvet så har den inte rört sig.


Grabbens tunnare "bilmatta" från Bauhaus har fått ett bar små rynkor på några år efter att ha legat fritt - men den vägde betydligt mindre också, helt klart. Hade säkert räckt med en linje dubbelhäftande tejp längs kanterna för att ha undvikit det dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav darkg » 2019-06-10 23:07

Bottenlagret är olika styvt också; billigare mattor med gummi krullar sig mycket lättare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-11 11:38

philipbtz skrev:För mig blev det den klassiska Everest från Bauhaus. Är riktigt nöjd med den.


Det får väl anses vara en billigare variant? Har du den ligger löst?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Frisk » 2019-08-15 21:41

Igår köpte jag IKEA Sanella som kändes bra, läser jag i tråden har just den tagits upp flera gånger, om än ett tag sen senast, är det någon som gjort tester på det tyget nu eller fått utlåtande från Öhman eller annan akustiker?

Jag inväntar lite dämpmaterial, kanske får hoppas Ingvar har vägarna förbi och kan leverera framför att få det skickat för att få ett utlåtande. Skulle förstås köpt tyget innan jag hämtade högtalarna inser jag nu.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Matta/draperi/tråden

Inläggav Frisk » 2019-09-07 10:56

Frisk skrev:Igår köpte jag IKEA Sanella som kändes bra, läser jag i tråden har just den tagits upp flera gånger, om än ett tag sen senast, är det någon som gjort tester på det tyget nu eller fått utlåtande från Öhman eller annan akustiker?

Jag inväntar lite dämpmaterial, kanske får hoppas Ingvar har vägarna förbi och kan leverera framför att få det skickat för att få ett utlåtande. Skulle förstås köpt tyget innan jag hämtade högtalarna inser jag nu.


Så, äntligen ett svar på denna fråga som varit uppe så många gånger, mötte precis upp Öhman för överlämning av dämpmaterial.

Med reservation av att det var ett väldigt snabbt utlåtande var det i stort ett bra tyg, ganska lagom tjockt men önskvärt vore det om det vore lite glesare, lättare att blåsa igenom. Han tyckte i alla fall jag kunde köra på det tyget utan problem. Men för att vara tydlig, inte helt optimalt.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster