Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 17:55

Belker skrev:Eilish said to MTV News of what she describes as "broken-sounding bass."

She added, "I just wanted it to sound the way that it feels to breathe in recycled breath. Recycled, poisonous breath, I may add. I just wanted it to feel miserable."


Se där. Slutgiltigt bevis på artist intention. Återgivningen är således kanon.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sladdbarn » 2019-04-30 10:06

Jag har också lyssnat lite, tyckte att musiken lät helt OK och var intressant.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-04-30 10:23

Som sagt: även om basdisten på "Xanny" är avsiktlig visar andra ljudtekniska tillkortakommanden att människorna bakom skivan inte har haft kunskap och/eller intresse att skapa en välljudande skiva. Stark klanglig obalans, hård komprimering av både enskilda spår och mix och oren och klangligt korrupt sång är några inslag som gör skivan ointressant och faktiskt ganska jobbig att höra mer än ett par gånger. Framför allt duger den inte att spela på stark nivå vilket i sig är ett tecken på att saker och ting inte står rätt till. Det kan behöva understrykas eftersom mycket av diskussionen har kommit att handla om ett enstaka ljud på skivan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-04-30 10:56

Ganz genau!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-04-30 18:55

Måste ju hålla med om att det verkligen inte har varit "kunskap och/eller intresse att skapa en välljudande skiva" som varit drivande i denna produktion. Snarare en orgie i hundratals effekter och "broken sounds" för att göra ett (i mitt tycke tyvärr överdrivet) ganska rörande "album".

Sedan hur man som åhörare tar emot alstret är ju som vanligt helt olika.

En vän till mig sa att "det måste vara en ung kille som studerar på ljud i Berkely som har fått leka fritt". För mig är det sång+text som betyder något, det runt omkring är lite som inte helt lyckad/färdig graffiti.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Max_Headroom » 2019-04-30 19:36

Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått. Det är ett, typ, electronica album, eller vad man skall kalla det.
För mig som spelar Gary Numans - Splinter en hel del senaste tiden tycker att den där Billie Eilish-plattan låter ganska polerad, typ.
Fast Garny Numan - splinter är ju på gärnsen till industri/synth/rock. Den går dessutom att spela bizzart starkt om man vill. Det låter väldigt bra. Men en del ljud är förståss hårda/skitiga. Dom skall vara det. Det skall låta stort, tungt, massivt, som en vägg som störtar rakt mot dig. Och det gör det. Inte alls så sockersött som Billie Eilish.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Nattlorden » 2019-04-30 20:53

Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått.


Tack.... en till som förstår musiken.... iställer för att klaga på något de inte förstår hur det skall låta.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav music4ever » 2019-05-04 14:44

Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått. Det är ett, typ, electronica album, eller vad man skall kalla det.


Har inte missförstått ett dugg. Skivan har sämsta sortens skräpljud. Man kan ha "rått" och "distat" ljud utan att det låter orent och junk.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-05-05 08:46

music4ever skrev:
Max_Headroom skrev:Nu har jag provlyssnat lite. Ljudkvaliteten är ju det minste problemet med den här muzaken, men jag tror ni som gnäller har missförstått. Det är ett, typ, electronica album, eller vad man skall kalla det.


Har inte missförstått ett dugg. Skivan har sämsta sortens skräpljud. Man kan ha "rått" och "distat" ljud utan att det låter orent och junk.


Du har förstått på ditt sätt, andra på ett annat.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-05-05 08:56

Jag förstår det konstnärliga i produktionen men tycker inte de delar som ska låta rent låter så rent som de borde. Men tycker nog ändå det låter bättre än annat nutida släppt.

Frågan jag dock fortfarande ställer mig är hur skivan kan ha så dåliga värden på dr.loudness-war repayGain Masvis etc pekar väl inte på så extremdåliga värden? Inte heller lyssningsintryck.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Conan » 2019-05-05 10:40

Konstnärligt uttryck säger ni... konstnärerna i sammanhanget borde vara artisten/musiker producent & låtskrivare. Jag undrar i vilken utsträckning dessa har varit med i "ljuddesignen" av plattan och hur mycket som är gjorts av studio- och mastringsteknker utan att nån egentlig "konstnär" varit ens närvarande?

Användarvisningsbild
Kribban
 
Inlägg: 5810
Blev medlem: 2005-01-09
Ort: Falkenberg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Kribban » 2019-05-05 10:54

Conan skrev:Konstnärligt uttryck säger ni... konstnärerna i sammanhanget borde vara artisten/musiker producent & låtskrivare. Jag undrar i vilken utsträckning dessa har varit med i "ljuddesignen" av plattan och hur mycket som är gjorts av studio- och mastringsteknker utan att nån egentlig "konstnär" varit ens närvarande?
Belker skrev:Eilish said to MTV News of what she describes as "broken-sounding bass."

She added, "I just wanted it to sound the way that it feels to breathe in recycled breath. Recycled, poisonous breath, I may add. I just wanted it to feel miserable."
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-05-05 10:58

Conan skrev:Konstnärligt uttryck säger ni... konstnärerna i sammanhanget borde vara artisten/musiker producent & låtskrivare. Jag undrar i vilken utsträckning dessa har varit med i "ljuddesignen" av plattan och hur mycket som är gjorts av studio- och mastringsteknker utan att nån egentlig "konstnär" varit ens närvarande?


Av det man kunde läsa i den långa artikeln som någon länkade till tidigare i tråden så sa hon att hon är en kontroll-freak, hon vill ha ett finger med i alla beslut som tas både vad gäller musiken och allt som följer med runt omkring, så vi får väl anta att hon har lagt sin konstnärliga prägel på hela produktionen.
Jag kan dock tänka mig att hon inte varit närvarande under mastringen, vet inte hur insatt en 17-åring kan tänkas vara på den punkten då resten av branschen inte heller är det.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-05-19 15:41

Fick så hem vinylen häromdagen!

Kul faktiskt! Den är gjord av någon knastrig gul gegga istället för det "vanliga" ämnet rakt ur underjorden.

Det är en annan ljudtyp än den "mastrad för iTunes"variant som jag har lyssnat på hittills, på alla sätt bättre (förutom knastret då såklart) utom att basen verkligen låter i fel fas ibland. (kan vara så att den är lika fasfelad med flit i iTunesvarianten också bara att det inte går att uppfatta när hela huset skakar med)

Produktionen, tycker jag, blir mer "nära" emotionellt, hennes röst är väldigt intim. Jag upplever att man hör allt bättre och att det överdrivna studiolekandet är nedtonat men framför allt kan jag lyssna på den här hemma utan att behöva hålla i tavlorna på väggarna och surra fast möblerna.

Kortfattat så tror jag helt enkelt att den vann på "vinyl"mediets alla brister och eventuella fördelar.
Jag har svårt att tänka mig att något förutom basen är anpassat till "Vinyl" utan tror att det är tack vare tillkortakommandena som den blir bättre hos mig!

Är någon sugen på att mäta så kan jag låna ut min knasterplatta!
/J
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Conan » 2019-05-22 06:32

Men kan det på riktigt vara så att vinylen på det albumet är extra "knastrig"? Låter ju helt rubbat - som att spela ett slippapper alltså? :?

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-05-22 16:14

Conan skrev:Men kan det på riktigt vara så att vinylen på det albumet är extra "knastrig"? Låter ju helt rubbat - som att spela ett slippapper alltså? :?


Alla media som jag har med annan färg än svart knastrar mer, det kanske är möjligt att producera en blandning som funkar men inte har jag sett nå'n ännu iallafall.
Orättvist att jämföra med svarta 180g men där händer det att jag måste kolla om jag satt fel läge på förstärkaren. Denna gula skiva knastrar betydligt mer än
genomsnittet skulle jag säga. Jag kan också säga att jag bryr mig mindre om det än vanligt eftersom hela produktionen är rätt soppig om än fin.

Det Är Korkat att ha konstfärgad "vinyl" tycker jag.

Thåström centralmassivet har jag vit = knaster, där stör det mer men knastrar mindre ;)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-06-07 12:04

Min dotter och jag har gjort en cover på låten "Bad Guy" med Billie Eilish.

Hon har sjungit och spelat piano och jag har spelat bas. Vi hade rätt kul när vi spelade in hand-klappningarna och finger-knäppningarna. :)

Våran version av låten är nog inget för er som gillar tillputsade och rena produktioner, den är mer punkig och rå och jag har med enkom låtit diverse bakgrundsbrus från mikrofon-upptagningarna ligga kvar just för att behålla råheten.
Original-låten är i stort sett helt "torr" vad gäller rumsljud medans våran har lite mer av den varan.

Ni får gärna komma med konstruktiv kritik både vad gäller våran tolkning av låten och hur den är inspelad/mixad. Man blir aningen hemmablind när man mixar, så det är t.o.m. lätt att missa stora fel då man koncentrerat lyssnar efter de små felen.

Totala sågningar är naturligtvis även de helt ok att framföra men tänk på att hon bara är en liten 11-åring, men ni får såklart även ha synpunkter på hennes sångprestation om ni vill framföra det. :)

I en jämförelse med original-låten med Billie Eilish så behöver man höja våran med ungefär 10 dB, då våran ligger på -17.46 LUFS och originalet ligger på -7.78 LUFS.

En sista bortförklaring. Låten är vad den är, en inspelning från vårat helt vanliga vardagsrum.
Varsågod, skratta gråt och slit lös erat hår. :)

Här är den för nedladdning: https://www.dropbox.com/s/nclpy9tgpesjv ... .flac?dl=0

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5326
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-06-07 14:09

Grymt! Gör en video och lägg upp & casha in. Fast det kanske man inte får? Folk som gör bra covers brukar iaf bli klickraketer, särskilt om de är unga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Nattlorden » 2019-06-07 15:05

goat76 skrev:Min dotter och jag har gjort en cover på låten "Bad Guy" med Billie Eilish.

Hon har sjungit och spelat piano och jag har spelat bas. Vi hade rätt kul när vi spelade in hand-klappningarna och finger-knäppningarna. :)

Våran version av låten är nog inget för er som gillar tillputsade och rena produktioner, den är mer punkig och rå och jag har med enkom låtit diverse bakgrundsbrus från mikrofon-upptagningarna ligga kvar just för att behålla råheten.
Original-låten är i stort sett helt "torr" vad gäller rumsljud medans våran har lite mer av den varan.

Ni får gärna komma med konstruktiv kritik både vad gäller våran tolkning av låten och hur den är inspelad/mixad. Man blir aningen hemmablind när man mixar, så det är t.o.m. lätt att missa stora fel då man koncentrerat lyssnar efter de små felen.

Totala sågningar är naturligtvis även de helt ok att framföra men tänk på att hon bara är en liten 11-åring, men ni får såklart även ha synpunkter på hennes sångprestation om ni vill framföra det. :)

I en jämförelse med original-låten med Billie Eilish så behöver man höja våran med ungefär 10 dB, då våran ligger på -17.46 LUFS och originalet ligger på -7.78 LUFS.

En sista bortförklaring. Låten är vad den är, en inspelning från vårat helt vanliga vardagsrum.
Varsågod, skratta gråt och slit lös erat hår. :)

Här är den för nedladdning: https://www.dropbox.com/s/nclpy9tgpesjv ... .flac?dl=0


Kul! Jag skulle nog vilja ha sången inmixad lite högre för "talförståelsens" skull.... basen snor uppmärksamhet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2019-06-07 17:23

Skitbra ju. Svänger!
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2019-06-07 19:13

Nu är jag lite sen till festen då sån här populärmusik är ointressant för mig, fast efter att ha hört om den från andra hålll var jag tvungen att lyssna. O det låter fan inte bra! Dock är det ju fullt medvetet gjort såhär, men att ha bas som verkligen låter som spräckta högtalare är inget som går att lyssna på imo. Förvånad över att folk här är okej med det, meen det här med det subjektiva upphör aldrig att förvåna :P

Har dock inte lyssnat på getens version än då jag är 50 mil ifrån mitt vettiga ljud just nu, men jag antar att den låter betydligt bättre :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Max_Headroom » 2019-06-07 23:36

goat76 skrev:Min dotter och jag har gjort en cover på låten "Bad Guy" med Billie Eilish.

Hon har sjungit och spelat piano och jag har spelat bas. Vi hade rätt kul när vi spelade in hand-klappningarna och finger-knäppningarna. :)

Våran version av låten är nog inget för er som gillar tillputsade och rena produktioner, den är mer punkig och rå och jag har med enkom låtit diverse bakgrundsbrus från mikrofon-upptagningarna ligga kvar just för att behålla råheten.
Original-låten är i stort sett helt "torr" vad gäller rumsljud medans våran har lite mer av den varan.

Ni får gärna komma med konstruktiv kritik både vad gäller våran tolkning av låten och hur den är inspelad/mixad. Man blir aningen hemmablind när man mixar, så det är t.o.m. lätt att missa stora fel då man koncentrerat lyssnar efter de små felen.

Totala sågningar är naturligtvis även de helt ok att framföra men tänk på att hon bara är en liten 11-åring, men ni får såklart även ha synpunkter på hennes sångprestation om ni vill framföra det. :)

I en jämförelse med original-låten med Billie Eilish så behöver man höja våran med ungefär 10 dB, då våran ligger på -17.46 LUFS och originalet ligger på -7.78 LUFS.

En sista bortförklaring. Låten är vad den är, en inspelning från vårat helt vanliga vardagsrum.
Varsågod, skratta gråt och slit lös erat hår. :)

Här är den för nedladdning: https://www.dropbox.com/s/nclpy9tgpesjv ... .flac?dl=0


Konge! Guldstjärna för basen.

Jag hade laggt på mera trummor (typ congas) och kört med vocorder på några utvalda ställen.

Edit: Kört vocorder som overdub på sången på några ställen där det liksom är som "sticks".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav jockewe » 2019-06-08 01:01

goat76 skrev:Min dotter och jag har gjort en cover på låten "Bad Guy" med Billie Eilish.

Hon har sjungit och spelat piano och jag har spelat bas. Vi hade rätt kul när vi spelade in hand-klappningarna och finger-knäppningarna. :)

Våran version av låten är nog inget för er som gillar tillputsade och rena produktioner, den är mer punkig och rå och jag har med enkom låtit diverse bakgrundsbrus från mikrofon-upptagningarna ligga kvar just för att behålla råheten.
Original-låten är i stort sett helt "torr" vad gäller rumsljud medans våran har lite mer av den varan.

Ni får gärna komma med konstruktiv kritik både vad gäller våran tolkning av låten och hur den är inspelad/mixad. Man blir aningen hemmablind när man mixar, så det är t.o.m. lätt att missa stora fel då man koncentrerat lyssnar efter de små felen.

Totala sågningar är naturligtvis även de helt ok att framföra men tänk på att hon bara är en liten 11-åring, men ni får såklart även ha synpunkter på hennes sångprestation om ni vill framföra det. :)

I en jämförelse med original-låten med Billie Eilish så behöver man höja våran med ungefär 10 dB, då våran ligger på -17.46 LUFS och originalet ligger på -7.78 LUFS.

En sista bortförklaring. Låten är vad den är, en inspelning från vårat helt vanliga vardagsrum.
Varsågod, skratta gråt och slit lös erat hår. :)

Här är den för nedladdning: https://www.dropbox.com/s/nclpy9tgpesjv ... .flac?dl=0

Toppen, det hörs ju att ni har kul ihop! Mycket text att kunna! Hurra för er båda två!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Bill50x » 2019-06-08 04:23

Max_Headroom skrev:Jag hade laggt på mera trummor (typ congas) och kört med vocorder på några utvalda ställen.

Absolut inte. Sådan används alldeles för mycket redan idag. Begrav skräpet och låt röster få vara röster...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-06-08 18:22

Belker skrev:Grymt! Gör en video och lägg upp & casha in. Fast det kanske man inte får? Folk som gör bra covers brukar iaf bli klickraketer, särskilt om de är unga.


Det skulle för mig kännas fel att försöka casha in på någon annans verk, låten tillhör Billie Eilish och ingen annan. :)

Däremot hade jag gärna spridit den gratis så jag kollade upp om det var tillåtet att lägga upp covers på Bandcamp men det tillåts inte såtillvida man inte har ansökt om licens för det.

What can I upload? Are covers OK?
You must own or control all rights to everything you upload. That means covers are out, unless you have a written license or authorization from the artist to upload the cover to Bandcamp and grant us the rights in the terms below. Do not upload cover songs unless you have obtained all permissions and authorizations in writing! These requirements apply regardless of whether you're selling the music or giving it away.


Om man vill så ska det dock inte vara så komplicerat att skaffa sig licens för covers och det är en helt automatisk process där man inte behöver få tillåtelse direkt från upphovsinnehavaren. Om jag förstått det hela rätt så köper man bara licenser från någon site på nätet i exempelvis 100-pack eller liknande så är det bara att köra på.

Tror dock inte det är aktuellt för just våran cover, den är ju bara gjord för att det var kul att göra den med min dotter, jag hoppas hon vill göra fler låtar, men kanske blir det isåfall någon egen låt vi gör själva från grunden. :)

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Frisk » 2019-06-12 20:48

Snyggt jobbat goat76 med dotter! Jag laddade ner filen för längesedan men inte tagit mig tid att lyssna på ett tag. Jag gillar ljudbilden i låten!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-06-12 23:58

Frisk skrev:Snyggt jobbat goat76 med dotter! Jag laddade ner filen för längesedan men inte tagit mig tid att lyssna på ett tag. Jag gillar ljudbilden i låten!


Tack, det var kul att göra den med henne, jag hoppas hon vill göra fler covers och då gärna av något annat slag. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav petersteindl » 2019-06-13 00:42

Det låter som ni hade jätteroligt. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-06-13 14:24

petersteindl skrev:Det låter som ni hade jätteroligt. :D


Japp det hade vi men sången blev en nervpärs för henne. :)

Då vi hade spelat in alla instrumenten och hon skulle öva på sången och för första gången höra sig själv hur hon lät i mikrofonen så blev hon tveksam till om hon ens vågade. Det är ju ofta väldigt nervöst även för många riktiga artister när de ska sjunga in en inspelning, det är en sak att spela ett instrument för då är det från själva instrumentet som ljudet kommer ifrån, men att sjunga, det är högst personligt.

Vi la det hela på is några dagar men sen gick hon med på att öva på sången igen. Det hon inte visste var att jag tryckte på inspelningsknappen innan jag lämnade rummet så efter 40 minuters övande så kände hon sig nöjd.
Av den 40 minuter långa inspelningen bestod cirka 14 minuter av sång, resten av tiden hade hon ägnat sig åt att i hörlurarna lyssna hur det knastrar när man tuggar m&m-godisar tätt intill en känslig kondensator-mikrofon. :lol:

Jag lyckades iallafall sortera fram tre kompletta framföranden och det är de man hör i låten. Hon blev först lite lätt sur när jag avslöjade mitt lilla trick men hon förstod varför jag hade gjort som jag gjort då jag förklarade att vi hade några väldigt avspända tagningar av sången som fick duga.
Jag hoppas att jag får tillåtelse av henne att närvara i samma rum när vi spelar in hennes sång nästa gång så att jag får möjlighet att reglera hennes avstånd från mikrofonen samt även möjligheten att prova fram vilken av mina mikrofoner som passar hennes röst bäst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-06-13 17:06

Vad kul ni har! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nopalfda och 6 gäster