Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav PekkaJohansson » 2019-07-05 09:04

Oj då, starka reaktioner - men inga sakargument. I stället hittas det på saker som jag inte har skrivit (goat76) och jag utpekas som "mossig" (juanth).

Faktum kvarstår att plattan har en rad egenskaper som gör att den inte fungerar som referensmaterial. Hur ska man kunna bedöma klanglig balans och renhet med en skiva som har en lång rad påförda sådana brister? Att det är ett medvetet konstnärligt val hjälper liksom inte - det vore lika illa om en kontrabas medvetet och av konstnärliga skäl vore 10 dB för stark i en jazzinspelning. Detsamma gäller för övrigt även det omvända med 80-talsproduktioner som i stället kan sakna 10 eller 15 dB nivå i basen.

Konsten står självklart fri men det måste också kritiken göra, till exempel kritik mot obalanserade och orena produktioner eller soundmässig likriktning. Att hifi-hobbyn har problem - med vinylens återkomst, hörlurslyssning och generellt låg kvalitet på ljudinspelningar de senaste 30 åren - är ingen nyhet. Och ja, just med tanke på den kunskap och entusiasm som finns på Faktiskt finns det skäl att även här ifrågasätta omfamnandet av produktioner som pekar bort från hifi-ideal om rent, dynamiskt, bredbandigt och balanserat ljud - oavsett om det handlar om studio- eller akustiska produktioner. Det borde framför allt inte vara kontroversiellt på ett forum som detta - och det ska läsas positivt.

Tar nu en paus från den här tråden och ägnar mig åt min skivsamling.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-05 09:47

PekkaJohansson skrev:Oj då, starka reaktioner - men inga sakargument. I stället hittas det på saker som jag inte har skrivit (goat76) och jag utpekas som "mossig" (juanth).

Faktum kvarstår att plattan har en rad egenskaper som gör att den inte fungerar som referensmaterial. Hur ska man kunna bedöma klanglig balans och renhet med en skiva som har en lång rad påförda sådana brister? Att det är ett medvetet konstnärligt val hjälper liksom inte - det vore lika illa om en kontrabas medvetet och av konstnärliga skäl vore 10 dB för stark i en jazzinspelning. Detsamma gäller för övrigt även det omvända med 80-talsproduktioner som i stället kan sakna 10 eller 15 dB nivå i basen.

Konsten står självklart fri men det måste också kritiken göra, till exempel kritik mot obalanserade och orena produktioner eller soundmässig likriktning. Att hifi-hobbyn har problem - med vinylens återkomst, hörlurslyssning och generellt låg kvalitet på ljudinspelningar de senaste 30 åren - är ingen nyhet. Och ja, just med tanke på den kunskap och entusiasm som finns på Faktiskt finns det skäl att även här ifrågasätta omfamnandet av produktioner som pekar bort från hifi-ideal om rent, dynamiskt, bredbandigt och balanserat ljud - oavsett om det handlar om studio- eller akustiska produktioner. Det borde framför allt inte vara kontroversiellt på ett forum som detta - och det ska läsas positivt.

Tar nu en paus från den här tråden och ägnar mig åt min skivsamling.

Med vänlig hälsning

Pekka


Och varför hittar du på saker som juanth inte skrivit, vad är det som gör att du har fria tyglar att tolka andras inlägg precis så som det behagar dig?

Juanth har inte nämnt Billie Eilish skiva som något referensmaterial, han har inte heller påstått att den har någon klanglig balans eller besitter någon renhet. Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.

Varför skulle man inte kunna använda just detta album för att avgöra om en anläggning klarar av den typ av basig musik som återfinns på just detta album?
Ljud är ljud och om en viss anläggning inte klarar av vissa typer av ljud så visar anläggningen på brister oavsett om materialet anses ha klanglig balans och renhet.



Kanske måste man ha minst 5 olika utgåvor av debut-albumet med Kylie Minoque innan man ens får uttala sig om hur ett album låter eller vad det får användas till? :D

Det är inte första gången du kastar fram dina elitism-osande påståenden och sen springer och gömmer dig.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-07-05 10:36

PekkaJohansson skrev:
juanth skrev:...Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Nej, det är inte bra testmusik. Sådan kräver betydligt högre grad av renhet, dynamik och balans mellan registren om det ska vara meningsfullt. Som jag har skrivit tidigare lider Billie Eilish-plattan, förutom av överdriven distorsionsleklust, av alltför stark basnivå, hårt processerad och oren sång samt komprimering av den färdiga mixen. Hur kan någon ens komma på tanken att använda till exempel "Bad guy" eller "8" som testmaterial? Den som har en bra anläggning och rimligt god lyssningsvana samt vet hur högklassiga produktioner kan låta borde inte ha svårt att höra tillkortakommandena - och därmed diskvalificera skivan för annat än kuriosalyssning. Att man kan gilla musiken är en sak - jag har själv hört värre - men ljudkvalitetsmässigt hör den, med undantag för de första 40 sekunderna av "My strange addiction", till bottenskrapet. Att det på Faktiskt, som är en samlingsplats för medvetna, på sida efter sida talas om plattans förment ljudmässiga kvaliteter säger en del om hur hifi-hobbyn mår just nu.

Med vänlig hälsning

Pekka


Så sant som det var sagt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-07-05 12:17

Jag håller sällan med Darko, inte ens här egentligen (mycket magiskt tänkande och prylvurm), men när den just dök upp i flödet kändes det som att den passar in här. https://youtu.be/mV4T7Uwquso

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2019-07-05 12:22

goat76 skrev:
Tell skrev:Alltså förlåt men läser ni öht vad jag skriver? Tror jag skrivit minst tre gånger nu att ja det är fullt medvetet gjort så. Jag vet det, jag fattade det från första gången när jag hörde låten. Så, nu kan ni ju läsa om resten av det jag skrivit så kanske ni fattar vad jag menar.


Läser du själv vad du själv skriver?

Du påstår att jag och sprudel omöjligt kan höra skillnader på olika firmware-uppdateringar då vi enligt dig inte hör att basen i Billie Eilish låt är distad.
Men det argumentet faller ju på det enkla faktum att både jag och sprudel faktiskt hör den uppenbara distade basen i hennes låtar.

Du har ju liksom slagit knut på dig själv här. :D

Allltså, min poäng är att jag tycker det är lustigt att ni som ljudnördar verkar vara helt okej med en bas som ni hör låter väldigt sönderdistad (o i mina öron som en trasig bas), samtidigt som ni påstår att ni hör stora skillnader på digitala apparatera som inte borde höras nån skillnad på. That's it. Egentligen var jag inte ute efter en fet diskussion om det, utan mer att det var en observation jag gjorde som jag tycker är bakvänd.

goat76 skrev:(Förresten, har sprudel ens sagt någonting alls angående firmware-uppdateringar, det var väl jag och Harryup?)

Nej sprudel har aldrig påstått det, däremot har han påstått det andra jag skrev, att han hör skillnad mellan en "oinspelad" och "inspelad" DAC.

goat76 skrev:Jag har aldrig kört digitalt ut från någon streamer i hela mitt liv och har därmed aldrig påstått att det är någon skillnad, du får helt enkelt vänta tills jag eventuellt testar detta i framtiden.

Ja, olika firmware-uppdateringar har låtit olika i min förra streamer från Linn, orsaken till det vet jag inte men skillnaden var tydlig.
Jag har hittills inte hört någon skillnad mellan firmware-uppdateringarna på min nuvarande Linn-streamer, jag har dock bara hunnit med två uppdateringar på den än så länge.


Vill minnas att du i tråden "kan streamingpselare låta olika?" att du är med i tåget om att dom kan göra det. Möjligt att jag minns fel.
Skulle förresten vara intressant om nån med möjlighet skulle rippa samma låt ifrån samma Linn-streamer men med dom firmwaresen som ska låta olika. För jag har ju svårt att tro på det, speciellt när tillverkaren själv påstår att skillnaden inte finns. Jag menar, om dom har möjlighet att gå ut med att en pryl låter ännu bättre än förr så gör dom ju väldigt gärna det.

PekkaJohansson skrev:
juanth skrev:...Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Nej, det är inte bra testmusik. Sådan kräver betydligt högre grad av renhet, dynamik och balans mellan registren om det ska vara meningsfullt. Som jag har skrivit tidigare lider Billie Eilish-plattan, förutom av överdriven distorsionsleklust, av alltför stark basnivå, hårt processerad och oren sång samt komprimering av den färdiga mixen. Hur kan någon ens komma på tanken att använda till exempel "Bad guy" eller "8" som testmaterial? Den som har en bra anläggning och rimligt god lyssningsvana samt vet hur högklassiga produktioner kan låta borde inte ha svårt att höra tillkortakommandena - och därmed diskvalificera skivan för annat än kuriosalyssning. Att man kan gilla musiken är en sak - jag har själv hört värre - men ljudkvalitetsmässigt hör den, med undantag för de första 40 sekunderna av "My strange addiction", till bottenskrapet. Att det på Faktiskt, som är en samlingsplats för medvetna, på sida efter sida talas om plattans förment ljudmässiga kvaliteter säger en del om hur hifi-hobbyn mår just nu.

Med vänlig hälsning

Pekka

Fast det kan väl visst vara bra testmusik? Alltså om man verkligen kan låten, o det oavsett hur "bra" eller "dåligt" den låter, så hör man ju om den låter som den ska eller inte. Jag menar om den sönder distande basen låter ännu mera sönderdistad så borde man ju känna igen det om man kan låten utan o innan. Fast visst kan man kanske inte testa allt, om den är odynamisk så är det svårt att testa dynamiken med den, fast sen då å andra sidan, finns det en perfekt testlåt som testar ALLT?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2019-07-05 14:04

Jag citerar mig själv när jag citerar Peter i tråden om mikrofoner mm, Peter S utrycker det väldigt bra och även om det här handlar om kreation kontra dokumentation så är det applicerbart på Billie Eilish tråden när ett antal personer, Pekka mfl har svårt att skilja på subjektivt och objektivt.

Det är ju för tusan det första som lärs ut på lektion ett i skolor gällande flertalet konstarter, kreativa ämnen, journalistik eller bara en ABF-kurs i något kritikrelaterat. :!:

Elitism har, tror jag, sin grund i rädsla för förändring och står hindrande för utveckling.
Det är också ett uttryck för att maktbalansen inom ett visst område håller på att förändras och individer och organisationer som varit styrande eller drivande en agenda håller på att tappa inflytande och reagerar i panik.

Peter S skrev:

Inspelningar av musik kan, som jag ser det, indelas i 2 kategorier.

1.) Dokumentation av ett musikevent.

2.) Kreation av ett musikevent.

Dokumentation är helt enkelt att man dokumenterar ett färdigt konstverk. Jag betraktar musik som konstverk. Musik är en konstart. Låten är verket. Det kan vara inspelning av symfoniorkester som spelar Sibelius eller andra verk.

Kreation är själva komponerandet av musikverket. I dagens kreationer ingår det att skapa sound och det kan vara elektroniskt skapat eller akustiskt. I skapandeprocessen ser jag alla knep och knåp som verktyg för skapande. Man kan köra röster genom en distburk eller på annat sätt förvränga röster till oigenkännbarhet, hur det än må bli. Man kan välja vilken mik som helst, även trasiga mikar, och allt enligt konstnärens tycke och smak just för stunden. Det är det som är det kreativa. Ofta är det fler konstnärer i team som gör sin sak i kreationen. Till slut godkänns kreationen av teamet.

Att klaga på det kreativa med en slags måttstock man har satt för dokumentation visar för mig enbart att man inte förstått musik som konstart. Sedan kan man gilla eller ogilla konsten eller konstverket, men det är subjektivt personligt för var och en. Det skall man vara glad för så länge möjligheten finns. Det kan komma en dag då det inte längre är tillåtet att gilla något eller att ogilla något och då har den fria tanken istället blivit en styrd tanke som kontrolleras av någon slags tankeväktare som rapporterar till överstetankestyrenheten som beordrar total terminering av de människor som enligt normen är felkonstruerade och därmed saknar livsduglighet enligt tankeväktarna.

Sådant kommer först smygande pö om pö tills någon med tillräcklig auktoritet smäller till fällan och då är det för sent.

Så, njut av tankefrihet, gällande konst innefattandes musik, så länge det må vara.

Med vänlig hälsning
Peter[/quote]

Här är tråden...min citering blev väl sådär från Iphone.
viewtopic.php?f=10&t=69160&start=30
Senast redigerad av juanth 2019-07-05 14:11, redigerad totalt 4 gånger.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-05 14:06

Tell skrev:
goat76 skrev:Jag har aldrig kört digitalt ut från någon streamer i hela mitt liv och har därmed aldrig påstått att det är någon skillnad, du får helt enkelt vänta tills jag eventuellt testar detta i framtiden.

Ja, olika firmware-uppdateringar har låtit olika i min förra streamer från Linn, orsaken till det vet jag inte men skillnaden var tydlig.
Jag har hittills inte hört någon skillnad mellan firmware-uppdateringarna på min nuvarande Linn-streamer, jag har dock bara hunnit med två uppdateringar på den än så länge.


Vill minnas att du i tråden "kan streamingpselare låta olika?" att du är med i tåget om att dom kan göra det. Möjligt att jag minns fel.
Skulle förresten vara intressant om nån med möjlighet skulle rippa samma låt ifrån samma Linn-streamer men med dom firmwaresen som ska låta olika. För jag har ju svårt att tro på det, speciellt när tillverkaren själv påstår att skillnaden inte finns. Jag menar, om dom har möjlighet att gå ut med att en pryl låter ännu bättre än förr så gör dom ju väldigt gärna det.


Du minns fel. :)
Saken är den att jag alltid försöker undvika att uttala mig om hur något borde vara utifrån en teori, då jag inte testat att jämföra streamers utan inbyggd DAC så lämnar jag hellre öppet för att det kan finnas en ljudlig skillnad, helst då andra forum-medlemmar som testat själv påstår sig höra tydliga skillnader.

Jag tror faktiskt Linn är fullt medvetna om ljudskillnaderna men att de helt enkelt inte vill stöta sig med de som inte har den senaste hårdvaran i deras streamers, största fokus ligger säkerligen på att anpassa mjukvaran till den senaste hårdvaran så att den i första hand ska prestera på topp.
Detta är alltså bara vad jag tror och jag lämnar helt öppet för vad det är som kan tänkas vara orsaken till ljudförändringarna, det inkluderar houseSound eller vad som helst för jag har absolut ingen aning.

Om vi ska diskutera detta mer får vi nog ta det i streamer-tråden tror jag.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Tell » 2019-07-06 14:13

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:Jag har aldrig kört digitalt ut från någon streamer i hela mitt liv och har därmed aldrig påstått att det är någon skillnad, du får helt enkelt vänta tills jag eventuellt testar detta i framtiden.

Ja, olika firmware-uppdateringar har låtit olika i min förra streamer från Linn, orsaken till det vet jag inte men skillnaden var tydlig.
Jag har hittills inte hört någon skillnad mellan firmware-uppdateringarna på min nuvarande Linn-streamer, jag har dock bara hunnit med två uppdateringar på den än så länge.


Vill minnas att du i tråden "kan streamingpselare låta olika?" att du är med i tåget om att dom kan göra det. Möjligt att jag minns fel.
Skulle förresten vara intressant om nån med möjlighet skulle rippa samma låt ifrån samma Linn-streamer men med dom firmwaresen som ska låta olika. För jag har ju svårt att tro på det, speciellt när tillverkaren själv påstår att skillnaden inte finns. Jag menar, om dom har möjlighet att gå ut med att en pryl låter ännu bättre än förr så gör dom ju väldigt gärna det.


Du minns fel. :)
Saken är den att jag alltid försöker undvika att uttala mig om hur något borde vara utifrån en teori, då jag inte testat att jämföra streamers utan inbyggd DAC så lämnar jag hellre öppet för att det kan finnas en ljudlig skillnad, helst då andra forum-medlemmar som testat själv påstår sig höra tydliga skillnader.

Jag tror faktiskt Linn är fullt medvetna om ljudskillnaderna men att de helt enkelt inte vill stöta sig med de som inte har den senaste hårdvaran i deras streamers, största fokus ligger säkerligen på att anpassa mjukvaran till den senaste hårdvaran så att den i första hand ska prestera på topp.
Detta är alltså bara vad jag tror och jag lämnar helt öppet för vad det är som kan tänkas vara orsaken till ljudförändringarna, det inkluderar houseSound eller vad som helst för jag har absolut ingen aning.

Om vi ska diskutera detta mer får vi nog ta det i streamer-tråden tror jag.


Mja, jag minns väl kanske fel då, minns mest att det var många i tråden som försökte övertyga om att skillnaderna fanns men att det bara var Peter som kom med nåt som kanske fanns nån sanning i.

Jag gillar både teori och praktik, o iom att jag haft ett gäng datorer (med diverse olika uppdateringar, o program för ljud), en o annan streamer och några mobiltelefoner, o alla har spelat antingen med sin egna DAC eller en extern o jag aldrig hört nån nämnvärd skillnad så tycker jag det stödjer teorin rätt bra ändå. Men jag har väl kanske haft tur med fungerande grejer från början ;P Fast med det sagt så skulle det vara väldigt kul att få höra ett propert blindtest mellan diverse prylar, typ som Archimagos test. Well well, offtopic var det ja...

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-06 14:30

Tell, några frågor.

Tycker du att...
1. Alla förförstärkare låter lika?
2. Alla streamers låter lika?
3. Alla DAC;ar låter lika?

Jag har kanske följdfrågor på detta när du svarat på de frågorna. :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Conan » 2019-07-07 20:18

goat76 skrev:Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Vad är det man då vill testa med den skivan -- om det kommer mycket ljud ut från högtalarna? :wink:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-07-07 20:45

Conan skrev:
goat76 skrev:Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Vad är det man då vill testa med den skivan -- om det kommer mycket ljud ut från högtalarna? :wink:


goat76 skrev:Juanth har inte nämnt Billie Eilish skiva som något referensmaterial, han har inte heller påstått att den har någon klanglig balans eller besitter någon renhet. Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.

Varför skulle man inte kunna använda just detta album för att avgöra om en anläggning klarar av den typ av basig musik som återfinns på just detta album?
Ljud är ljud och om en viss anläggning inte klarar av vissa typer av ljud så visar anläggningen på brister oavsett om materialet anses ha klanglig balans och renhet.

:wink:

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2019-07-07 23:29

Conan skrev:
goat76 skrev:Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Vad är det man då vill testa med den skivan -- om det kommer mycket ljud ut från högtalarna? :wink:


Iaf hos mig så hör jag en otrolig variationsrikedom i basregistret, lekfullt och spännande. Jag utvärderar ett par nyss byggda OA51.N och ska jämföra med nuvarande filter till ett med finspole i basen, det fungerar utmärkt med Billie Eilish och sedan lyssnas det på mycket annat men helt klart finns detta med i tankarna. Sen sitter jag inte och lyssnar på ljudet hela tiden, musiken är förstås främst.

På Sweetspotmässan bjöds det på test med olika versioner av OA51, bla då med enklare filter och lyxigare, där lät basen något tightare tyckte vad jag uppfattade som flertalet inkl mig.

Det är en fröjd att lyssna på distad bas a’la Eilish i ett par så lågdistande högtalare.
Om någon är nyfiken på att lyssna så är det bara att höra av sig.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav sprudel » 2019-07-08 08:03

Rubriken i SvD idag: Om du är över 30 fattar du inte Billie Eilish :mrgreen:

https://www.svd.se/om-du-ar-over-30-fat ... lie-eilish
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-07-08 08:11

sprudel skrev:Rubriken i SvD idag: Om du är över 30 fattar du inte Billie Eilish :mrgreen:

https://www.svd.se/om-du-ar-over-30-fat ... lie-eilish

Ha! Det har ju den här tråden om inte annat visat.

Edit: Vi snackar mental ålder här. Själv är jag närmare 50, men beter mig enligt min fru som en tonåring...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Morello » 2019-07-08 09:37

Jag hade sågat albumets ljudkvalitet när jag var 30, 20 och även 10.
Grabbar, ni behöver tvätta öronen med fina produktioner.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav petersteindl » 2019-07-08 13:05

Morello skrev:Jag hade sågat albumets ljudkvalitet när jag var 30, 20 och även 10.
Grabbar, ni behöver tvätta öronen med fina produktioner.


Fast, det är ju inte det som menas. Det är tidsepok som räknas och med ungdomligt sinne i denna tidsepok är Billie Eilish fräscht och vackert och rent och snyggt och en typisk demoskiva av yppersta kvalitet. Det gäller bara att förstå detta och det kan man endast med ungdomligt sinne.

Gamla gubbar får sitta på parkbänken och mata fåglarna och spana in fjortisarna och beklaga sig över allt och alla.

Med vänlig hälsning
Gammal gubbe med barnasinne
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Conan » 2019-07-08 22:38

juanth skrev:
Conan skrev:
goat76 skrev:Det enda han sagt är att Billie Eilish musik är en rejäl utmaning för rätt många anläggningar. Bra testmusik om man så vill.


Vad är det man då vill testa med den skivan -- om det kommer mycket ljud ut från högtalarna? :wink:


Iaf hos mig så hör jag en otrolig variationsrikedom i basregistret, lekfullt och spännande. Jag utvärderar ett par nyss byggda OA51.N och ska jämföra med nuvarande filter till ett med finspole i basen, det fungerar utmärkt med Billie Eilish och sedan lyssnas det på mycket annat men helt klart finns detta med i tankarna. Sen sitter jag inte och lyssnar på ljudet hela tiden, musiken är förstås främst.

På Sweetspotmässan bjöds det på test med olika versioner av OA51, bla då med enklare filter och lyxigare, där lät basen något tightare tyckte vad jag uppfattade som flertalet inkl mig.

Det är en fröjd att lyssna på distad bas a’la Eilish i ett par så lågdistande högtalare.
Om någon är nyfiken på att lyssna så är det bara att höra av sig.


Med eller utan barnasinnet kvar tycker jag man då ska fundera över vad som gör en högtalare bra. Och eftersom diskussioner om ljud brukar kunna bli lite... ja... låsta... så tar vi och funderar över vad som gör en datormonitor bra? Är inte en riktigt bra datormonitor en som återger alla färger naturligt och med fullt omfång samt har tillräckligt med ljus och låg svärta som återger både det ljusa och det mörka på ett korrekt sätt? Inte heller ska den ha störande reflexer eller nåt annat som gör att bilden "störs" på nåt sätt. Ganska lätt att hålla med om detta,eller hur?

Hur ska då en bild vara för att testa om en datormonitor är bra eller dålig? En bra testbild helt enkelt? Kan det vara en bild på en julgran tagen med 10 år gamla mobilen i halvtaskigt ljus i ett dunkelt rum utan naturligt ljus? Framför julgranen sitter en hund som vi inte vet var det är för färg på pälsen på, men den ser något mörkbrun-gulgrön ut... Sen har nån också efterprocessat bilden på ett ökänt sätt men det verkar vara mer kontrast och färgerna tycks inte se helt naturliga ut, men vad vet vi därför vi har varken sett hunden eller julgranen i verkliga livet. Hursom så ser det inte ut som nåt vi sett "på riktigt". Är det en bra testbild? Hur ska den bilden nu återges för att vi ska tycka att den testade montorn är "bra"? Jättemycket färger? En massa ljus? Ska det se ut som nån hund vi sett på riktigt? Ska det se ut som på senaste julaftonen hemma i egna stugan?

Se kanske vart jag är på väg med plattan av Billie Eilish? Man kan tycka att det är bra eller dålig musik, och man kan tycka det är kul när det brummar på i basen, men nån bra testskiva kan det aldrig vara. Tycker jag... :)

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 537
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav MusicMan » 2019-07-08 23:26

Här är ett avskalat framträdande med Billie och en kille på gitarr/kör. Tänkte att det kan vara intressant för alla oavsett om ni gillar produktionen på plattan eller inte. Det verkar som att de klippt ihop det bästa från flera tagningar men det kanske inte är så konstigt eftersom det måste vara väldigt svårt att få till sången när man sjunger så svagt och med alla detaljer. Nåja. Håll till godo!
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-08-26 09:20

Och ikväll är hon en av favoriterna på MTV-galan :)

http://www.mtv.se/nyheter/120445-har-ar-alla-nominerade-till-mtv-vma-2019
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav juanth » 2019-08-26 10:31

Conan skrev:
juanth skrev:
Conan skrev:
Vad är det man då vill testa med den skivan -- om det kommer mycket ljud ut från högtalarna? :wink:


Iaf hos mig så hör jag en otrolig variationsrikedom i basregistret, lekfullt och spännande. Jag utvärderar ett par nyss byggda OA51.N och ska jämföra med nuvarande filter till ett med finspole i basen, det fungerar utmärkt med Billie Eilish och sedan lyssnas det på mycket annat men helt klart finns detta med i tankarna. Sen sitter jag inte och lyssnar på ljudet hela tiden, musiken är förstås främst.

På Sweetspotmässan bjöds det på test med olika versioner av OA51, bla då med enklare filter och lyxigare, där lät basen något tightare tyckte vad jag uppfattade som flertalet inkl mig.

Det är en fröjd att lyssna på distad bas a’la Eilish i ett par så lågdistande högtalare.
Om någon är nyfiken på att lyssna så är det bara att höra av sig.


Med eller utan barnasinnet kvar tycker jag man då ska fundera över vad som gör en högtalare bra. Och eftersom diskussioner om ljud brukar kunna bli lite... ja... låsta... så tar vi och funderar över vad som gör en datormonitor bra? Är inte en riktigt bra datormonitor en som återger alla färger naturligt och med fullt omfång samt har tillräckligt med ljus och låg svärta som återger både det ljusa och det mörka på ett korrekt sätt? Inte heller ska den ha störande reflexer eller nåt annat som gör att bilden "störs" på nåt sätt. Ganska lätt att hålla med om detta,eller hur?

Hur ska då en bild vara för att testa om en datormonitor är bra eller dålig? En bra testbild helt enkelt? Kan det vara en bild på en julgran tagen med 10 år gamla mobilen i halvtaskigt ljus i ett dunkelt rum utan naturligt ljus? Framför julgranen sitter en hund som vi inte vet var det är för färg på pälsen på, men den ser något mörkbrun-gulgrön ut... Sen har nån också efterprocessat bilden på ett ökänt sätt men det verkar vara mer kontrast och färgerna tycks inte se helt naturliga ut, men vad vet vi därför vi har varken sett hunden eller julgranen i verkliga livet. Hursom så ser det inte ut som nåt vi sett "på riktigt". Är det en bra testbild? Hur ska den bilden nu återges för att vi ska tycka att den testade montorn är "bra"? Jättemycket färger? En massa ljus? Ska det se ut som nån hund vi sett på riktigt? Ska det se ut som på senaste julaftonen hemma i egna stugan?

Se kanske vart jag är på väg med plattan av Billie Eilish? Man kan tycka att det är bra eller dålig musik, och man kan tycka det är kul när det brummar på i basen, men nån bra testskiva kan det aldrig vara. Tycker jag... :)


Jag tror inte att det är någon köpare av datamonitorer som förväntar sig något som helst konstnärligt uttryck eller egensinnighet. Det är helt enkelt en jämförelse som inte håller.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-26 11:28

Blev nyfiken och lyssnade lite snabbt i hörlurarna. När den "distade" basen kommer in verkar det stöka till för övriga instrument, särskilt sången som gör att jag får lust att harkla mig.

Låter lite distat här och var på både sång o trummor så hade de offrat en 3-4 db för lite mer dynamik så hade det varit ok men nu är jag långt över 30 så....

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-08-26 11:51

ottovonkopp skrev:Blev nyfiken och lyssnade lite snabbt i hörlurarna. När den "distade" basen kommer in verkar det stöka till för övriga instrument, särskilt sången som gör att jag får lust att harkla mig.

Låter lite distat här och var på både sång o trummor så hade de offrat en 3-4 db för lite mer dynamik så hade det varit ok men nu är jag långt över 30 så....


Men nu blandar du ihop medvetet applicerad distortion som använts som ett "penseldrag" i det konstnärliga uttrycket med produktionsmässiga brister. Samma dist som fullt medvetet ligger på basspåret har lika fullt medvetet även lagts på sången.

Även om de hade offrat 20 dB i headroom för mer dynamik så hade disten på basen/sången ändå låtit likadant för de är effekter, inte "dunkat i taket"-dist, även om det naturligtvis även finns en liten gnutta av det också men det drunknar ändå i den medvetna distorionen då den är så pass rejäl.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-26 11:59

goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:Blev nyfiken och lyssnade lite snabbt i hörlurarna. När den "distade" basen kommer in verkar det stöka till för övriga instrument, särskilt sången som gör att jag får lust att harkla mig.

Låter lite distat här och var på både sång o trummor så hade de offrat en 3-4 db för lite mer dynamik så hade det varit ok men nu är jag långt över 30 så....


Men nu blandar du ihop medvetet applicerad distortion som använts som ett "penseldrag" i det konstnärliga uttrycket med produktionsmässiga brister. Samma dist som fullt medvetet ligger på basspåret har lika fullt medvetet även lagts på sången.

Även om de hade offrat 20 dB i headroom för mer dynamik så hade disten på basen/sången ändå låtit likadant för de är effekter, inte "dunkat i taket"-dist, även om det naturligtvis även finns en liten gnutta av det också men det drunknar ändå i den medvetna distorionen då den är så pass rejäl.


Nja, tycker nog att jag kan höra skillnaden på "medveten" pålagd dist och dist som tillkommit i efterhand på "fel" sätt tex genom överdriven dynamik-reducering (hur det nu går till).

EDIT: Ändrade dynamik-komprimering till dynamik-reducering för jag tycker det låter mer negativt. :twisted:

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav goat76 » 2019-08-26 12:32

ottovonkopp skrev:
goat76 skrev:
ottovonkopp skrev:Blev nyfiken och lyssnade lite snabbt i hörlurarna. När den "distade" basen kommer in verkar det stöka till för övriga instrument, särskilt sången som gör att jag får lust att harkla mig.

Låter lite distat här och var på både sång o trummor så hade de offrat en 3-4 db för lite mer dynamik så hade det varit ok men nu är jag långt över 30 så....


Men nu blandar du ihop medvetet applicerad distortion som använts som ett "penseldrag" i det konstnärliga uttrycket med produktionsmässiga brister. Samma dist som fullt medvetet ligger på basspåret har lika fullt medvetet även lagts på sången.

Även om de hade offrat 20 dB i headroom för mer dynamik så hade disten på basen/sången ändå låtit likadant för de är effekter, inte "dunkat i taket"-dist, även om det naturligtvis även finns en liten gnutta av det också men det drunknar ändå i den medvetna distorionen då den är så pass rejäl.


Nja, tycker nog att jag kan höra skillnaden på "medveten" pålagd dist och dist som tillkommit i efterhand på "fel" sätt tex genom överdriven dynamik-reducering (hur det nu går till).

EDIT: Ändrade dynamik-komprimering till dynamik-reducering för jag tycker det låter mer negativt. :twisted:


Men du skriver att basen påverkar och stökar till det för övriga instrument, främst sången. Hur menar du att det går till?

Ifall att dynamik-reduceringen i efterhand skett på ett stereospår så påverkas naturligtvis pikarna. Om sången påverkats så innebär det att även den legat och pikat på liknande nivåer som basen, men basen och sången påverkar ju inte varandra med distorsion.
Om dynamik-reduceringen skett på individuella spår under mixning eller mastring så påverkar inte spåren varandra speciellt mycket, det enda som kan påverka andra spår är att när de ändras så blir det möjligen färre ”utsläckningar” då vissa frekvenser inte längre överlappar varandra på samma sätt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-26 13:25

Nu är jag varken ljudtekniker eller ingenjör men på de ställen man hör den distade basen så låter det som övriga instrument påverkas, nästan som allt börjar "självsvänga". Antar att den effekten kan inträffa när man vill att allt ska låta så högt som möjligt. Som sagt, är ingen ljudtekniker så hur det går till har jag ingen aning om.

En del låtar har ju helt ok ljud, andra låter som något är fel.

Om jag nu hade varit ljudtekniker så hade jag nog lagt på dist så nära instrument o mickar som möjligt och bara spela in ljudet som det är utan att "överstyra" det efteråt.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav Belker » 2019-08-26 14:43

Jag tror det du hör är effekten av side-chaining och det kan man kanske kalla en sorts distorsion i betydelsen förvrängning/kompression/nivåförändring.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-27 09:00

Lyssnade lite mer nu på stereon hemma. Tycker inte att basen är distad (bortsett från överdriven dynamik-reducering), däremot så "skorrar" den rejält ibland och det verkar vara medvetet. Även sången "skorrar" ibland även utan skorrande bas men oftast med. Helt ok för min del om det är så de vill att det ska låta.

Musiken i sig är ju väldigt dynamisk men i övrigt så är det ännu ett offer i loudnesswar.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-10-22 07:36

Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav petersteindl » 2019-11-04 01:46

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Billie Eilish debut. Har det vänt nu?

Inläggav hifikg » 2019-11-04 02:06

Och Faktiskt upptäckte henne, det är väl därför hon fått sån uppmärksamhet. Eller?
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster