Försteg med DAC

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-20 19:33

imac skrev:
Ted_B skrev:Det är just det där med digital volymkontroll och minskad upplösning som bekymrar mig lite, är det så och är det något man märker av?
Jag har ingen aning men någon annan här kanske har erfarenhet av det och kan dela med sig av sin kunskap?


Har en Audiolab 8200CDQ o på den går det att välja mellan analog eller digital volymkontroll men har bara kört den i analogt läge. Vet inte hur den fungerar med dom analoga ingångarna i det digitala läget, utgår från att det görs analogt.


Har också en Audiolab 8200 CDQ. Som jag förstår det finns det en volymkontroll inbyggd i Sabre32 ESS9018. När man kör via analoga ingångar är volymregleringen analog. Om det går att reglera med den analoga volymkontrollen när man kör digitala källor vet jag inte, verkar inte heller nämnas i manualen.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-20 21:01

Johan_Lindroos skrev:Alla som tror att det räcker med runtomkring 2 V ut från ett försteg behöver veta mer om signalnivåer i allmänna ordalag. Titta inte bara på några siffror och uttala er utifrån sådant. :idea: Läs på! :wink:

Om man t.ex. använder försteget för andra signalkällor än CD (men jag jag vill även inkludera svagt utstyrda partier på CD, alla lyssnar inte på söndermasrtad skit).

Exempelvis:
1) Om man har anslutit ett RIAA-steg, kan olika gainnivå från RIAA-steget ihop med pickupen göra att signalnivån från LP är ganska svag. --> Mer förstärkning io försteget behövs.
2) Annan utrustning än CD-spelare har ofta svagare nivå, t.ex. 0,5 V istället för 2 V, Exempel; en FM-tuner.
3) Om man kopplat in en digital-TV-box (i stereoläge, PCM-ut (alternativt analog anslutning) till försteget så ÄR medelnivån omkring -23 LUFS, avsevärt svagare än CD m.a.o.
4) Om man kopplat in en mulikanalsdekoder (t.ex. front Pre-out från en hemmabioreceiver) så är dialognivån omkring -31 dBFS. Då behöver man kunna ratta i försteget så att man upplever dialogen att ha normal ljudnivå för tal. Sedan måste försteget dessutom kunna hantera nivåer ända upp till 0 dBFS (från källan) utan att klippa.


Skulle du kunna utveckla det här lite?

Jag förstår att vissa källor behöver förstärkas internt innan de når utgången, men med ett internt förstärkarsteg, behöver ändå utgången vara kapabel att ge mer än typ 2,5V RMS "normalt" att alla ingångar förstärks upp att topparna når denna nivå är ett vilkor i det uttalandet.

Även musik utan mycket kompression har väl ofta topparna vid full utstyrning, vill man låta steget klippa dessa? Eller har man lite headroom i slutsteget för att styra ut detta ändå med korta toppar med lite energi?

Detta är på inget sätt ett ifrågasättande av vad du skrivit utan en nyfiken undran för utökad kunskap kring hur det fungerar och hur man ska tänka. Står det 2V RMS ut i en specifikation tokar jag det mer som är utgångförstärkarens max fysiska begränsning, typ en +-5 V op som jobbar en bit från rail att inkällorna ska nå vad utgången klarar kändes självklart och helt oberoende av utgångsförstärningen. Men det är klart, jag har nog sällan sett någon angiven förstärkning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-21 07:48

RogerGustavsson skrev:Just i fallet med Rotel RB-991 tror jag nog de allra flesta av marknadens fonogram styrs ut ordentligt. RB-991 ger full effekt med 1 V. Med 2 V ut från försteg/DAC blir det nog sällan otillräckligt. Det innebär att fonogram som ligger på -6 dBFS styr ut slutstegen. Hur många album ligger på -6 dBFS? Nästan alla har -1 dBFS eller mer, åtminstone så länge vi inte pratar enskilda spår. Sedan finns det givetvis slutsteg som ska ha mer än 2 V för full effekt.


+1 på det inlägget.
Man måste kolla vilket steg som ska drivas.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-21 07:51

Tangband skrev:Audiolab ger ju 4,5 volt utnivå balanserat. Det räcker ju kanske, och kan användas om du har balanserade ingångar på slutsteget. Det beror på vilken ingångskänslighet steget har. Den där audiolaben är säkert bra.

Det finns en rädsla för digitala volymkontroller att den ska begränsa upplösningen. Allt beror ju på hur den gjorts. I ESS Sabre dacarna (som finns i olika versioner i yamaha wxc50 och Audiolab mdac+ ) finns det optioner för digital reglering i själva dacchipet.
Yamahan arbetar med 48 bitars upplösning för volymregleringen enligt reklamen. Det borde räcka ? Det ger ett störavstånd på -288 db, teoretiskt.

Det finns en MYCKET intressant föreläsning där Sabre -konstruktören pratar om hur de gjort i Sabre-dacarna med detta. :)
Här:
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ

Kortfattad sammanfattning: ess Sabre dacarna 9006/9008 och senare har intern volymreglering i dacen med 32 bitars upplösning och med 135 dB dynamikomfång. Han säger dock att en analog volymkontroll av högsta klass fortfarande kan ha större dynamik.
Har ger också exempel i början av videon på implementeringar där volymen regleras med endast 16 bit och det är bara acceptabelt till ca -10 db av volymreglering.

Men somsagt- se videon !


Ted B mfl: Som sagt , - se videon !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-21 08:02

Frisk,

Det är som Johan skriver, att en del källor kan ha en avvikande analog nivå. Om det inte finns en möjlighet at i försteget korrigera för detta är det ju inte säkert man får ut 2 V till slutsteget. Nu är det ofta vi främst tittar på digitala källor och då är det i regel tal om att full utstyrning (0dBFS) ger 2 V analogt ut.

Om man sedan vill få ut en väldigt hög utnivå från ett spår där det är långt från fullutstyrning, blir det knepigt, då måste man ha tillgång till förstärkning i något led. Fast är det vanligt att man vill lyssna högt på i sig lågt lagda spår? Finns det exempel på det? I min egna anläggning har jag hittills inte stött på något problem från skivspelare, bandare eller radio. Har man endast digital källor tror jag det är enklare.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-22 22:37

Tack för förtydligandet Roger, det där var jag nog med på men alltid bra med en bekräftelse på sina antaganden!

Men om jag då spelar FLAC från min WXC-50 med den som försteg bör jag i princip bottna slutsteget, med undantag av "specialspår"med låg utsyrning. Jag tror alla låtar jag testade hade peaknivå på eller väldigt nära 100% och det lät avsevärt lägre än jag upplever mig ha kapacitet, utan dist, annars. Kanske motsvarande nivå jag kan tänka mig lyssna kontinuerligt på ett inte för komprimerat album, men då ingen marginal att dra på lite extra för en enstaka låt. Jag undrar dock om det är peaknivå Yamaha angett till 2V, annars borde de rimligtvis skrivit med RMS. Detta kanske framgår i LTS test. I så fall är det ju definitivt lite i klenaste laget.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-23 04:17

Det är normal utnivå från wxc50 som i vilken cd-spelare som helst, dvs 2 volt då den används som dac.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-23 07:54

Tangband skrev:Det är normal utnivå från wxc50 som i vilken cd-spelare som helst, dvs 2 volt då den används som dac.

Att det var 2V hade jag ju redan skrivit, min fråga var 2V vad, nu har jag läst på lite och konstaterat det verkar vara 2V RMS, jag trodde det var "toppnivån". Maximal utspänning är alltså (utan adderad gain) 1.414V DC.

Hade den gett ut +2 V DC hade det ju varit 400W peak (@8Ohm), jag kunde inte inbilla mig att det inte skulle räcka för vanlig lyssning, istället var det ganska precis halva effekten, vilket jag visserligen också spontant hade tyckt varit tillräckligt. Observera att det är peak-effekten jag pratar om nu och inte RMS.

För att föra det mer on topic igen, jag var på väg att skriva att inte 2,5VRMS räckte för att styra ut rb991 fullt ut men hade missat stegets gain. Dock tycker jag det är ganska lite marginal? Steget verkar ha DC-led på dryga +-60V, 1,77V in (toppvärdet av 2,5VRMS) ger 68,8V utstyrning med 38,9gångers förstärkning. Eller tänker jag fel? Bör man inte inkludera denna typ av transienter? Det motsvarar ju drygt 530W @8ohm vilket ju är en bra bit över rating för slutsteget.

Har jag förstått? Stämmer detta eller har jag missat någon viktig parameter i helheten?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med DAC

Inläggav Tangband » 2019-05-23 08:30

Som JohanLindroos redan skrivit så kanske du behöver lite marginal med ett förstegs utnivå om du spelar material som inte är fullt utstyrt.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Försteg med DAC

Inläggav Frisk » 2019-05-23 09:42

Tangband skrev:Som JohanLindroos redan skrivit så kanske du behöver lite marginal med ett förstegs utnivå om du spelar material som inte är fullt utstyrt.

Ja, självklart. Var den kommentaren riktad till mig?

Stämmer mina beräkningar och antaganden?

För att få ut max vad steget kan leverera, bör innivån matcha full utstyrning i förhållande till bulkkondensatorernas spänning eller relativt specificerad RMS-effekt?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9625
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg med DAC

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-23 10:24

Frisk skrev:
Tangband skrev:Som JohanLindroos redan skrivit så kanske du behöver lite marginal med ett förstegs utnivå om du spelar material som inte är fullt utstyrt.

Ja, självklart. Var den kommentaren riktad till mig?

Stämmer mina beräkningar och antaganden?

För att få ut max vad steget kan leverera, bör innivån matcha full utstyrning i förhållande till bulkkondensatorernas spänning eller relativt specificerad RMS-effekt?


Tyvärr nödgas jag meddela att du räknat fel. Du kan ju klura på det lite. ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-23 11:54

Nu vet jag inte om alla förstår det där med utnivå, den måste relateras till något. Eftersom vi sedan årtionden levt med CD-spelare och de satte en referensnivå om 2 V vid fullutstyrning av fonogrammet lever det kvar hos t.ex. streamers/DAC.

Det finns andra referensnivåer t.ex. 0.5 V. Om det är digitalt lagrat material är utnivån förstås beroende av fonogrammets utstyrning. I undantagsfall är det digitala materialet inte fullt utstyrt, kan fattas en halv dB eller så på. Ett album har heller inte samma nivå på alla låtar, kan vara att spår man tycker om är lågt.

Om signalkällan är analog kan den ha nästan vilken referensnivå som (grovt överdrivet). Då är det bra att ha en reglerbar förstärkning någonstans i den analoga delen av kedjan om man vill ha samma nivå som på de digitala källorna.

Enligt databladet för RB-991 ska den lämna max effekt med 1 V* in och då behöver försteget kunna leverera det. Om insignalnivån till försteget är för låg finns risk att så inte blir fallet. Det är lite knepigare att räkna på om man inte känner till nivåer och förstärkningar i den analoga kedjan. *(ut 40 V sinus/8 Ohm)

Om försteget har enhetsförstärkning (unity gain) = ingen förstärkning = 1 0 samma in som ut, då är det ingångsnivån som ensamt bestämmer utnivån.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-23 12:22

För min del så kommer det vara bara digitala signaler in i ett försteg/dac, nästan uteslutande cd spelas, men även Tidal via en chromecast.
Även tv:n kopplas in optiskt men då spelar inte utstyrningen av steget någon roll eftersom vi använder ganska låg volym vid filmtittandet.
Tolkar jag diskussionen rätt om att 2,25 Volt RMS ut från dacen borde räcka för att styra ut Rotel-steget fullt på de allra flesta cd-skivorna?
http://audiolab.co.uk/product-detail.php?pid=17
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-23 12:34

Eftersom jag sitter på en Audiolab med samma specifikation tror jag inte du kommer sakna nivå, förutsatt att specifikationen på Rotel RB-991 stämmer (1 V/33 kOhm). Kör också Rotel-steg som vill ha 1 V för max uteffekt. Kör Tidal Hifi via Apple Airport Express optiskt in i Audiolab. Chromecast stryper väl Tidal Hifi? (Har en Chromecast vid TV:n i ett annat rum.)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-23 12:56

Det verkar finnas olika specifikationer för Rotel-steget, en säger 1 V en annan 1,5 V.
Jag vet inte vilket som stämmer och det kanske handlar om olika generationer av steget?

Hur menar du att Chromecasten stryper Tidal?
I vilket fall så är cd det primära mediet här, Tidal används mest för att leta efter ny musik.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-23 13:21

Den servicemanual på RB-991 anger 1 V, kretsschemat har beteckningen X-1177-01. Har också en användarmanual och där är det angivet 1.5 V. I båda fallen ska slutstegen kunna styras fullt ut. 2V är knappt 1.25 dB över 1.5 V (om jag räknat rätt). RB-1080 har samma schema som RB-991 och också 1 V angivet.

Chromecast begränsar väl till 256 kbps i något läge? Har det inte att göra vilken app man använder? Har du Chromecast optiskt ansluten till Audiolab?

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-05-23 13:39

Jag har ingen Audiolab utan planerar att köpa en, nu kör jag med en integrerad förstärkare där jag använder dac och försteget på den ihop med rotel-steget.
Chromecasten är kopplad optiskt till den, jag har för mig att jag kollade på det förut och det skulle vara full kvalitet på signalen men jag kanske kommer ihåg fel?
Beroende på om man använder web- eller desktop-varianten så kan man spela MQA med den ena men inte den andra.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22649
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med DAC

Inläggav RogerGustavsson » 2019-05-23 15:22

MQA kräver en licensierad hårdvara, annars sker det någon "simulering" i mjukvaran. MQA är mera ett sätt att tjäna lite på licenser hos hårdvarutillverkarna. Tror inte Audiolab har MQA-licens, framgår inte på deras hemsida och de är svåra att kommunicera med. Har inte kollat närmare när det gäller Chromecast, finns väldigt lite information hos Google. Nu är väl Chromecast nedlagd?

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-07-15 01:09

Nu är den integrerade förstärkaren såld och en begagnad Audiolab M-Dac+ inhandlad.
Den används som dac och försteg ihop med mitt rotelslutsteg och låter riktigt bra, utnivån från dacen verkar räcka till utan problem.
Ljudmässigt så känns det som ett snäpp upp från försteget/dacen i min Nad C390DD, svårt att säga vad det är men ord som mer väldefinierad återgivning och bättre stereobild är det som omedelbart kommer för mig.
Det finns lite olika filter att använda och ovanstående omdöme gäller för "optimum transient xd"-filtret, använder jag "minimum phase" istället så blir ljudet lite mer mjukt och avslappnat, lite mer likt den integrerade förstärkare jag sålde.
Jag har inte haft tid att lyssna så mycket så mina intryck kanske ändras med tiden och vilket filter jag kommer att föredra återstår att se.

Det lite tråkiga nu när jag sitter med ett par pi60s, ett Rotel rb991,en m-dac+ och en Cambridge Azur 650bd som cd-spelare, hemmagjorda kablar, och allt låter riktigt bra, vad kan jag byta upp mig till då?
Det känns inte som om rimliga pengar kan ge mig bättre ljud men jag gillar ju att köpa nya saker!
Nä, jag får nog helt enkelt bara "sitta nöjd" här hemma och lyssna på all fantastisk musik, köpa alla de där skivorna som jag alltid velat ha eller inte tidigare vetat om att jag velat ha :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5171
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Försteg med DAC

Inläggav rqu » 2019-07-15 09:25


Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-07-15 09:36

Tack, det där ska jag titta närmare på, men jag vet inte hur mycket det kommer säga mig.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9625
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Försteg med DAC

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-15 09:48

När vi i LTS testade en liknande modell från Audiolab var alla andra filter utom Sharp roll-off i princip felkonstruerade och förvrängde ljudet bärbart. Men Sharp roll-off var bra. Man skulle även kunna säga att om man upplever skillnader med de andra filtren i jämförelse med annan apparat eller annan perfekt apparat, så kan det vara så att det är ett dåligt digitalfilter som hörs från Audiolab. Men audiofiiiiler brukar ju gilla när det "hörs skillnad" och tror ofta att det "är bättre" då.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-07-15 15:00

Ja, felkonstruerade eller konstruerade för att försöka "förbättra" ljudet, det beror på hur man ser på saken. Vill tillverkaren ha opåverkat ljud ut från den så skulle det väl bara finnas ett filter och inte ett flertal att välja mellan.
Jag har varit bortrest några dagar och inte hunnit lyssna just något på den, det jag skrev om hur jag uppfattade ljudet jämfört med min tidigare integrerade förstärkare/dac var baserat på mina allra första snabba intryck av den, det kommer säkert att ändras med lite mer lyssning.
Jag kommer definitivt att prova sharp rolloff-filtret ett tag nu när jag läst vad ni skriver.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39651
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Försteg med DAC

Inläggav petersteindl » 2019-07-15 15:54

Ted_B skrev:Ja, felkonstruerade eller konstruerade för att försöka "förbättra" ljudet, det beror på hur man ser på saken. Vill tillverkaren ha opåverkat ljud ut från den så skulle det väl bara finnas ett filter och inte ett flertal att välja mellan.
Jag har varit bortrest några dagar och inte hunnit lyssna just något på den, det jag skrev om hur jag uppfattade ljudet jämfört med min tidigare integrerade förstärkare/dac var baserat på mina allra första snabba intryck av den, det kommer säkert att ändras med lite mer lyssning.
Jag kommer definitivt att prova sharp rolloff-filtret ett tag nu när jag läst vad ni skriver.


Tillverkaren kan iofs anse att varje filterlösning innebär i sig en kompromiss och konsumenten kan i och med deras valmöjlighet välja vilken kompromiss som kunden vill använda beroende på preferens.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-07-15 18:59

Det står i manualen att Sharp rolloff "typifies industrial standards characteristics and is included for comparison purposes", de andra filtren är väl då tänkt att beroende på olika preferenser förbättra upplevelsen på olika vis jämfört med standardfiltret?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39651
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Försteg med DAC

Inläggav petersteindl » 2019-07-15 19:15

Ted_B skrev:Det står i manualen att Sharp rolloff "typifies industrial standards characteristics and is included for comparison purposes", de andra filtren är väl då tänkt att beroende på olika preferenser förbättra upplevelsen på olika vis jämfört med standardfiltret?


Aha, ok. Det är väl mest programkod som man väljer och inte hårdvara, så det blir en liten R&D-merkostnad.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Försteg med DAC

Inläggav Fostex » 2019-07-18 13:00

Det där är intressant, då John Westlake själv ofta förespråkar "Optimal Transient"-filter med 8200CDQ/DQ och MDAC. Samtidigt påpekar han att Sharp Rolloff är den största motsatsen från det, och att det bokstavligt talat låter skit. Då blir jag lite undrande kring hur hans uppfattning om objektivitet skiljer mot LTS, han är ju uppenbarligen en kompetent konstruktör som har tagit fram en DAC med goda prestanda. Han hävdar förresten också att MDAC är bättre än 8200-serien, och om man ska använda den senare så rekommenderar han att välja digital volymkontroll istället för att blanda in den analoga kedjan. Har MDAC testats i MOLT?

Jag själv har alltid använt Sharp Rolloff på min 8200DQ och inte tänkt mer på den saken. Men jag blir lite sugen på en testomgång när stereon är uppställd igen.

Edit: Läste nu också att LTS föredragna filter inte är designat av John själv, utan sitter i ESS-DAC'en per default: https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... st-1828565

JohnW skrev:Listen to the reproduction of the layered Female Vocals + Violins / String instruments.

If you cannot hear a different between say OT XD and Sharp filter (the Most extreme case) - then something in your systems is killing its resolving power...

Once you "train" your brain to recognise the differences you will be able to spot them instantly.

When Jiri was here we listen to a unit I'd just had on the Lab bench - played it for a few seconds we glanced at each other then I realised I'd had it set to "Fast" filter for measurements - switched it back to OT XD and we where a pair of happy Bunny's... So sweat!!!

https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... st-2040375

JohnW skrev:Your unit arrived today - are you aware that your unit is set to the Sharp Rolloff filter? This is one of the worst sounding filters - and does indeed sound fatiguing - I cannot listen to it for more then 5 minutes without feeling the need to torture a poor cuddly Kitten...


https://pinkfishmedia.net/forum/threads ... st-2024292
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Försteg med DAC

Inläggav Ted_B » 2019-07-23 02:04

Jag har spelat med "sharp rolloff"-filtret nu sedan mitt tidigare inlägg, men idag bytte jag tillbaka till "optimal transient xd"-filtret då jag tyckte att ljudet var ganska tråkigt och oengagerande, och det låter verkligen bra med det filtret!
Det får vara mitt föredragna filter tillsvidare, kanske ändras det igen då jag inte hunnit lyssna så mycket hittills eftersom barn och sambo är lediga och inte vill höra min musik på den volym jag vill spela på 8O
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
marlan
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2003-10-23
Ort: Kungälv

Re: Försteg med DAC

Inläggav marlan » 2020-10-31 01:22

Jag har läst massor av trådar för att hitta ett lämpligt försteg/processor/dac/streamer men famlar fortfarande.

Jag är ute efter ett försteg med dac med delvis samma krav som trådskaparen.

Kraven är:
Minst en optiska ingång
Fjärrkontroll för volym såklart
Pris gärna under 10000 kr

Nice to have
En analog input för bio till fronthögtalarna
Gärna inbyggd streamer eller HDMI-ingång

Nivana
Bioprocessor som klarar 2-kanaler med tillräckligt bra kvalitet för hifi och inbyggd streamer som inte spränger budgeten (för mycket). Jag har kikat på Denon X3700, men är osäker på om den blir tillräckligt mycket bättre än det jag har för musik. Med en Denon X8500 tror jag att jag skulle bli helt nöjd, men då får jag hitta ett väldigt bra erbjudande för det är långt över vad jag önskar lägga.

De jag har provat
Elac DDP-2 (uppfyllde nästa alla mina krav utom användarvänligheten vilket inte funkar ihop med resten av familjen, priset var också högre vilket kan vara ok om innehållet är riktigt bra)
Pro-Ject Pre Box S2 Digital (saknar streamer och analog ingång, annars trevlig)
Onkyo TR-NR838 (nuvarande receiver som funkar ok, men jag önskar mer för musik)

De jag har sneglat på, men inte testat än är
Hegel P20 (saknar DAC, men verkar annars trevlig)
Holographic Audio PRE TWO (ingen fjärrkontroll eller DAC, men verkar trevlig annars)
Yamaha WXC-50 (verkar fantastisk på pappret, men frågan är väl om det blir så mycket bättre än det jag har)
Bluesound NODE 2i (verkar väldigt bra som streamer och ok som DAC, inga analoga ingångar)
.
.
.

Är det någon som har ett bra tips på ett försteg/processor att testa?

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 1 gäst