Audiosciencereview testar jordbox

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav juanth » 2019-07-11 16:53

C79930E2-27D5-475E-A0D3-F42E6D2A689C.jpeg
C79930E2-27D5-475E-A0D3-F42E6D2A689C.jpeg (466.42 KiB) Visad 3220 gånger
https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/entreq-signal-grounding-preliminary-measurements.476/
Jättekul test. :mrgreen:



https://audiosciencereview.com/forum/in ... ments.476/
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav rajapruk » 2019-07-11 18:13

Underbart att han på Entreq skickat in denna självmant till test dit.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav juanth » 2019-07-11 19:09

rajapruk skrev:Underbart att han på Entreq skickat in denna självmant till test dit.



Ja precis! :D
Han tyckte nog att audio och science lät lovande.

Han tror onekligen på sin produkt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Bill50x » 2019-07-12 00:45

Läser man kommentarerna kring mätningen så klagas det en del på mätningarnas kvalité och deras begränsningar. Och frågan är ju givetvis, VAD är det som är mätt? Själv har jag inte tillräckligt med kunskap för att kunna värdera testen, men såvitt jag förstår gjordes det inga lyssningar utan enbart mätningar. Att jag själv har liten förståelse för denna typ av utrustning är liksom en annan sak. Sista gången jag testade något liknande var ett par VPI-block, ett antal metall-lameller omsluten av en ngt snyggare trähölje. Denna skulle placeras ovanpå elektriska apparater, rakt ovanför trafon. Tanken var väl att trafons magnetfält skulle dras mot blocket istället för att sprida sig in i kretsarna och blotta vikten gjorde så att metallhöljet på apparaten inte kom i svängning och lät rent mekaniskt. Om det blev något bättre? Mjae, en tvåkilos klump i kompakt format kan man ha mycket nytta av...

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav jansch » 2019-07-16 00:06

Ibland måste man bara konstatera att dyra produkter (såsom "strömrenare" eller "dyrkablar") inte försämrar så mycket att det hörs.....förhoppningsvis

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav MacBruce » 2019-07-16 01:50

jansch skrev:Ibland måste man bara konstatera att dyra produkter (såsom "strömrenare" eller "dyrkablar") inte försämrar så mycket att det hörs.....förhoppningsvis


:-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Harryup » 2019-07-16 12:01

juanth skrev:
rajapruk skrev:Underbart att han på Entreq skickat in denna självmant till test dit.



Ja precis! :D
Han tyckte nog att audio och science lät lovande.

Han tror onekligen på sin produkt.


Jag tror faktiskt att det inte förekommer medvetet lurendrejeri inom HiFi i ens liten omfattning. Folk tror verkligen på det som de tillverkar hur snurrigt det än kan tänkas vara. Det finns enklare sätt idag att lura till sig pengar än att försöka lura HiFi-kunder som dessutom snart är ett utdött släkte.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Nattlorden » 2019-07-16 12:04

Harryup skrev:
juanth skrev:
rajapruk skrev:Underbart att han på Entreq skickat in denna självmant till test dit.



Ja precis! :D
Han tyckte nog att audio och science lät lovande.

Han tror onekligen på sin produkt.


Jag tror faktiskt att det inte förekommer medvetet lurendrejeri inom HiFi i ens liten omfattning. Folk tror verkligen på det som de tillverkar hur snurrigt det än kan tänkas vara. Det finns enklare sätt idag att lura till sig pengar än att försöka lura HiFi-kunder som dessutom snart är ett utdött släkte.


Håller med... hade en tuff debatt med ÅF i Jönköping på kvällen där.... och jag har svårt att tro att man håller masken så väl om man medvetet luras.... så han trodde verkligen på sin sak.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav darkg » 2019-07-16 17:27

Det finns också en attityd att om kunden efterfrågar och blir nöjd så betyder det att produkten är bra. Vilket väl kan verka vettigt, i någon affärsmässig mening, men ibland inte klingar särskilt rent. Som affärsman bör man sannolikt behöva erbjuda vad som efterfrågas, och använda en marknadsföring som fungerar, så steget är kanske inte så långt... är man inte tillräckligt cynisk och ändå håller på får man justera sin uppfattning i rätt riktning kanske..? Dvs kognitiv dissonans.

(Jag läste nyligen hur en "nyhetstjänst" av den nya varianten försvarade sina påhittade artiklar: De uppskattades av läsarna, juh... :? )
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav darkg » 2019-07-16 17:30

Entreq kan ju i sin reklam köra med "Oberoende tester visar en skillnad på 40 dB!!!" :wink:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav hifikg » 2019-07-16 18:48

darkg skrev:Entreq kan ju i sin reklam köra med "Oberoende tester visar en skillnad på 40 dB!!!" :wink:


Och allt utanför det hörbara området väl? Om det är S/N som mätts så är ju 110 dB löjligt mycket det också, vad håller en god pickup? Ett riktigt bra kassettband nådde runt 70 dB vill jag minnas. Entreq förstör inte sååå mycket. Antagligen finns det dyrare prylar som försämrar mer.
Sitter nöjd :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Tell » 2019-07-17 10:29

Harryup skrev:Jag tror faktiskt att det inte förekommer medvetet lurendrejeri inom HiFi i ens liten omfattning. Folk tror verkligen på det som de tillverkar hur snurrigt det än kan tänkas vara. Det finns enklare sätt idag att lura till sig pengar än att försöka lura HiFi-kunder som dessutom snart är ett utdött släkte.

Coconut Audio? Lär finnas garanterat flera, framförallt alla dyrkablar-företag. Finns många oärliga människor här i världen som gör vadsomhelst för pengar så.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav hifikg » 2019-07-17 10:43

Tell skrev:
Harryup skrev:Jag tror faktiskt att det inte förekommer medvetet lurendrejeri inom HiFi i ens liten omfattning. Folk tror verkligen på det som de tillverkar hur snurrigt det än kan tänkas vara. Det finns enklare sätt idag att lura till sig pengar än att försöka lura HiFi-kunder som dessutom snart är ett utdött släkte.

Coconut Audio? Lär finnas garanterat flera, framförallt alla dyrkablar-företag. Finns många oärliga människor här i världen som gör vadsomhelst för pengar så.


Fast coconut är/var väl en drift med hela hifi-magin, inte kränger han några kablar på allvar väl?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav petersteindl » 2019-07-17 11:13

Tell skrev:
Harryup skrev:Jag tror faktiskt att det inte förekommer medvetet lurendrejeri inom HiFi i ens liten omfattning. Folk tror verkligen på det som de tillverkar hur snurrigt det än kan tänkas vara. Det finns enklare sätt idag att lura till sig pengar än att försöka lura HiFi-kunder som dessutom snart är ett utdött släkte.

Coconut Audio? Lär finnas garanterat flera, framförallt alla dyrkablar-företag. Finns många oärliga människor här i världen som gör vadsomhelst för pengar så.


Njae, jag tror verkligen inte att Coconut Audio tillhör lurendrejarna. Han har nog förlorat pengar på sin lilla rörelse och jag tror han är övertygad om sin sak. Dyrkabelföretag räknar jag heller inte in. Om man kan göra vadsomhelst för pengar så är det inte inom hifi man finner lyckan.

Jag har väl under min tid inom hifi d v s sedan 1970 enbart träffat på några få skojare. Den ena var inom företaget Infinity i början på 70-talet. Då lanserades en mindre Infinity-högtalare där man skippade delningsfiltret för att spara in pengar och man gjorde det enkom för att se hur mycket man kunde lura kunderna. Det var medvetet. Man hade konstruerat delningsfilter, men man valde att inte använda något filter. Jag hörde detta direkt från en person som då jobbade som säljare på Infinity men som i mitten på 70-talet bildade eget företag med distribution av Hifi i USA.

Den andre var en person som byggde ihop OA-5 byggsatser och till slut också skippade delningsfilter och dämpmaterial för att spara in pengar och han sålde dessa som om det vore original OA5k. Han till och med skröt om det vid ett tillfälle då jag hörde på. Då hade han redan sadlat om till att sälja kopior på kända lampor istället. Till skillnad från denne skojare kände jag de två som sålde flest OA5 byggsatser och det var Jon Idestam Almqvist och Wilhelm Lilliehöök som båda var seriösa och noggranna med vad de sålde. Båda var stora kunder hos Sonab och prisades av Sonab.

Vad gäller skojare i branschen så hittar man de snarast hos handlare d v s hos ägare av hifi-butiker. Idag tror jag det släktet har försvunnit men på 70-talet fanns det några i Stockholm som var ytterst suspekta och en hamnade också i fängelse och på sjukhus efter att argsinta kunder tagit lagen i egen hand.

Alla konstruktörer jag träffat på jobbar ur övertygelse om deras konstruktionsfilosofi.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Harryup » 2019-07-17 11:41

Branschen är inte kriminell. Och jag vet ingen handlare som inte lånar ut de kablar han säljer. Om folk köper meningslösa grejor så lurar dom möjligen sig själva, och det kanske ger många en tillfredsställelse som dom kan stå ut med. Men på faktiskt tror en del genom åren att tillverkare, sedan att distributören och till slut butiken är kriminell.

Det funkar inte så om man har en butik att vara rädd om.

Här inne kan jag se likadant lurendrejeri att hembioreceivers duger till att vara stereoförsteg, men eftersom någon testade något som man är osäker på exakt vad det var för 10 år sedan och det var då möjligen inte hörbart färgande så funkar det bra med receivers som stereoförsteg.
Ingen egen vinning men man tror på saker utan att testa själv och det är väl det som drabbar andra också. Och jag tror ingen vare sig här eller någon annanstans menar det minsta illa.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Harryup » 2019-07-17 11:48

Tell skrev:
Harryup skrev:Jag tror faktiskt att det inte förekommer medvetet lurendrejeri inom HiFi i ens liten omfattning. Folk tror verkligen på det som de tillverkar hur snurrigt det än kan tänkas vara. Det finns enklare sätt idag att lura till sig pengar än att försöka lura HiFi-kunder som dessutom snart är ett utdött släkte.

Coconut Audio? Lär finnas garanterat flera, framförallt alla dyrkablar-företag. Finns många oärliga människor här i världen som gör vadsomhelst för pengar så.


Inte en chans att dyrkabelföretagen är kriminella lika lite som att det är kriminellt med fri prissättning på alla andra produkter.
Har inte sett att någon hävdat att deras produkter gör något magiskt utan möjligen att deras produkter fungerar och man försöker förklara varför med hemmasnickrad naturlag. Men inte i syfte att lura folk utan tyvärr drar vår hobby till sig en del människor som kanske borde uppmärksammas av vården på något sätt. Man tror på det man håller på med. På blocket och Tradera luras folk men inte i butiker över hela världen säljande saker ifrån andra tillverkare.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Morello » 2019-07-18 10:11

rajapruk skrev:Underbart att han på Entreq skickat in denna självmant till test dit.


Killen måste vara ordentligt retarderad. :|
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Morello » 2019-07-18 10:13

Harryup skrev:
Tell skrev:
Harryup skrev:Jag tror faktiskt att det inte förekommer medvetet lurendrejeri inom HiFi i ens liten omfattning. Folk tror verkligen på det som de tillverkar hur snurrigt det än kan tänkas vara. Det finns enklare sätt idag att lura till sig pengar än att försöka lura HiFi-kunder som dessutom snart är ett utdött släkte.

Coconut Audio? Lär finnas garanterat flera, framförallt alla dyrkablar-företag. Finns många oärliga människor här i världen som gör vadsomhelst för pengar så.


Inte en chans att dyrkabelföretagen är kriminella lika lite som att det är kriminellt med fri prissättning på alla andra produkter.
Har inte sett att någon hävdat att deras produkter gör något magiskt utan möjligen att deras produkter fungerar och man försöker förklara varför med hemmasnickrad naturlag. Men inte i syfte att lura folk utan tyvärr drar vår hobby till sig en del människor som kanske borde uppmärksammas av vården på något sätt. Man tror på det man håller på med. På blocket och Tradera luras folk men inte i butiker över hela världen säljande saker ifrån andra tillverkare.

/Harryup


Jag är inte så insatt i ämnet, men det finns lagar som reglerar marknadsföring. Jag skulle inte bli förvånad om merparten av kabelskojarna skulle kunna bli föremål för rättvisan - om någon väcker åtal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav Tell » 2019-07-18 11:06

petersteindl skrev:Njae, jag tror verkligen inte att Coconut Audio tillhör lurendrejarna. Han har nog förlorat pengar på sin lilla rörelse och jag tror han är övertygad om sin sak. Dyrkabelföretag räknar jag heller inte in. Om man kan göra vadsomhelst för pengar så är det inte inom hifi man finner lyckan.

Inte en chans att han tror på det här själv. Eller möjligtvis om herrn lever i en kronisk psykos, men annars inte. Nope!


Harryup skrev:Branschen är inte kriminell. Och jag vet ingen handlare som inte lånar ut de kablar han säljer. Om folk köper meningslösa grejor så lurar dom möjligen sig själva, och det kanske ger många en tillfredsställelse som dom kan stå ut med. Men på faktiskt tror en del genom åren att tillverkare, sedan att distributören och till slut butiken är kriminell.

Det funkar inte så om man har en butik att vara rädd om.

Här inne kan jag se likadant lurendrejeri att hembioreceivers duger till att vara stereoförsteg, men eftersom någon testade något som man är osäker på exakt vad det var för 10 år sedan och det var då möjligen inte hörbart färgande så funkar det bra med receivers som stereoförsteg.
Ingen egen vinning men man tror på saker utan att testa själv och det är väl det som drabbar andra också. Och jag tror ingen vare sig här eller någon annanstans menar det minsta illa.

/Harryup

Well, folk ÄR lättlurade, jag menar det är ju inte helt ovanligt att folk får telefonsamtal från sin "bank" där dom ganska lätt ger ifrån sitt visa-kortnummer. Samma lättlurade folk finns garanterat inom HIFI, o det vet företagen om. För om Audiofil-Lasse går in på Nordosts hemsida o läser vad dom skriver där så är det tyvärr inte helt konstigt om kanske han tror på det när dom skriver såhär:

"Nordost’s Supreme Reference Cable Range is the culmination of more than two decades of research and development, achievements and even further advancements in the hifi audio industry. The original Odin Cables redefined sound reproduction by utilizing the most progressive scientific techniques of their time, truly recreating music as the art form it is intended to be. Odin 2 transcends the sonic boundaries set by its predecessor to realize a result that was never before thought possible. Nordost’s ultimate achievement and the apex of cable design allows sound systems to disappear, leaving listeners with every aspect of a live performance to appear in their place. Both families in our Supreme Reference Cable Range will bolster high end sound systems to new levels and allow listeners to finally enjoy the unattainable sound that they have been searching for."

Det handlar om ren psykologi alltså, precis på samma sätt som du hellre väljer det där lite dyrare gröna tvättmedelspaketet med några färgglada blommor på framför det vita steril sterial paketet, även om det är exakt samma sörja i. Det är det marknadsföring och reklam går ut på, att få folk att köpa saker dom kanske inte behöver. O det vet Nordost också, därför skriver dom fancy texter med fancy ord för att dom vet att det finns folk som kommer gå på det, speciellt inom HIFI där det fortfarande är ganska mycket magi iblandat för många. O för dom räcker det ju med att sälja en enda sån där dyrkabel i månaden för att gå runt. Snacka lättförtjänta pengar, om man nu är beredd att lura folk alltså. Sen finns det såklart olika grader, vissa är helt ärliga o tror helt o hållet på det dom gör, andra är ganska ärliga men böjjer liiite på sanningarna, o andra går all out o skiter i vilket. Själviska oempatiska och manupilativa människor finns det ju tyvärr en del av, kallas ibland för psykopater.
O om ni tror nåt annat så är ni naiva, lika naiva som Audiofil-Lasse och hans nya en meter långa Nordost Odin 2 Supreme Reference som han gav 300 lax för ;)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Audiosciencereview testar jordbox

Inläggav jansch » 2019-07-21 20:16

Det finns ju en viss form av "placeboeffekt" i alla beslut vi tar. Det är så lätt att "se ner" på människor som gör, enligt t.ex. min mening, felaktiga val.

Ta t.ex. varumärken ("branding").
Hur många gånger har det inte visat sig att en krokodil eller någon annan label är viktigare än kvalitet. Alltså, hur många människor köper en liten krokodil i tyg på tröjan och skiter i om den står för kvalitet eller passform.
Inom t.ex. golfen är det inget undantag, JAG använder golfkläder som har "rätt label".... undrar om byxorna inte är lite "ledigare och följsamma" än mina vanliga kortbyxor? ......Eller är jag "troende" och att jag TROR att dessa brallor gör mej till bättre spelare? Näääää, det tror jag inte..... eller gör jag?

Faen... jag är väl lika lurad som dom som tror på kristallers undergörande verkan på hifiåtergivning.

..... och om något signalerar kvalitet (t.ex. branding) gäller ju det ända tills någon kan bevisa motsatsen ( vilket inte är lätt!)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster