IKEA Eneby högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 09:00

Med front. Betydligt rakare och här ses en minskning med 4-5 dB vid ungefär 10,4 kHz .
(Mätningar of axis utan front på sid 10)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Eri » 2019-06-16 09:13

Jag förstår inte varför du aldrig kan visa en bild rättvänd. Det är väldigt irriterande med dessa dessa liggande och nu uppochner vända bilder. Skyll nu inte på att det bara blir så, andra lyckas ju. Jag tycker faktiskt det det är ganska oförskämt att presentera bilder på det här sättet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-16 09:33

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Även om det skulle innebära endast codec SBC så spelar det väl ingen större roll? Enheterna kickar butt med alla andra bärbara enheter. Och eneby 20-30 är ändå inte "riktig hifi". Sådant som man skulle bli nöjd med som enda anläggning om man är lite kräsen.

För att det skulle ske så krävs det bla lite bättre lådor och bättre inbyggda slutsteg.

Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10 kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Borde vara likadant med eneby 30.

Det sista stämmer inte med mina mätningar. Jag råder andra läsare att bortse från Tangbands utsaga.


Jag tycker folk ska göra egna mätningar med eller utan frontskydd. Jag är den enda som visat mätningar med eller utan front i denna tråd. Det skiljer 5 dB vid ungefär 10 kHz med eller utan front. Diskanten har en peak vid den frekvensen utan front . Med front blir det däremot förvånansvärt rakt.

Johan Lindroos- kan du eller nån annan skanna lite mätbilder från testen i MOlt ? Jag antar att du mätte fler mätningar än som stod i artikeln, det är väl ok att visa dessa ?


Du skrev att diamanten är dämpad med 5 dB vid 10 kHz med frontskyddet på vilket ju inte stämde, eftersom det ÄR TVÄRTOM. (typ rakt med frontskydd och ökad diamant utan frontskydd)

Eneby 30 är i sin tur ännu viktigare än Eneby 20 att avlyssnas on-axis eftersom de tvenne boomrarna sitter bredvid varandra vilket ger en tydlig klangpåverkan om man lyssnar snett åt sidan.

Diskantelementet har tyvärr inte så bra spridning, men i gengäld är talspolen rätt stor så det börjar direkt dista fast man spelar kontinuerligt med max volym. Bra för party.

Slutsatsen kan bli att vi båda har rätt. ;) Om man är kräsen ställer man upp högtalarna/en med frontskydd på och lyssnar on-axis. Om man har lägre krav och är okräsen lyssnar man med högtalaren/rna lite hipp so happ och tar av fronskdden. Då med risk för intryckta element. Ytterligare argument för frontskydd på kan vara att dylika högtalare ofta används för att spela bakgrundsmusik, och med dessa finns det ju bas, det vanliga är att det endast hörs diskant enbart... Samt är då ganska enerverande.

Det är INTE OK att skanna så pass nya artiklar ur MoLt och sprida fritt. Möjligen okej när det gäller mycket äldre artiklar eller om artikelförfattaren och LTS ger tillstånd. Själva grundtanken med föreningen är att genom sitt medlemsskap får tidningen och komma på medlemsträffar (mestadels i Stockholm, men även lite i Göteborg och Umeå). Om man inte tycker det är värt pengarna finns den att läsa på vissa bibliotek.


Jag håller även med Eri. Fr.o.m. Nu får Tangband lära sig att fota med sin iFån på ett och endast ett sätt som är det rätta. ;)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Cortado » 2019-06-16 10:09

Ber om ursäkt för OT.. men

Gällande bilden så har jag haft dialog med Tangband och föreslagit honom att se om han kan använda en annan kamera-app. Är det någon iFånare som kan tipsa om någon bra?

Tänker att man då ska kunna ställa in lite defaultalternativ där;

- man kan välja att EXIF sparas i bilderna
- man kan välja en "statisk orientering" på bilden/kunna ändra den efter bilden tagits/sparats
- man kan välja en upplösning på bilden (de behöver inte vara 3264*2448 och 1,14Mb..)

bonus
- man ställa in att den varnar för högdagrar innan man tar bilden, eller att den kör "auto hdr"
- man kan beskära bilden innan man sparar den

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 10:11

Vad det gäller postade bilder som blir snedvridna från iOS så är de INTE snedvridna på mina bildvisare.
Jag vet inte vad det beror på- på mina bildvisare visas de rättvänt men jag förstår att det måste vara irriterande om de visas på fel sätt i olika webbläsare. Jag har en gammal Windows -härk som jag använde då jag laddade ned The edge för simulering där bla Peter Stendl hjälpte till. Jag skulle kunna kontrollera där hur bilderna ser ut med Windows 7 och Explorer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 10:17

Cortado skrev:Ber om ursäkt för OT.. men

Gällande bilden så har jag haft dialog med Tangband och föreslagit honom att se om han kan använda en annan kamera-app. Är det någon iFånare som kan tipsa om någon bra?

Tänker att man då ska kunna ställa in lite defaultalternativ där;

- man kan välja att EXIF sparas i bilderna
- man kan välja en "statisk orientering" på bilden/kunna ändra den efter bilden tagits/sparats
- man kan välja en upplösning på bilden (de behöver inte vara 3264*2448 och 1,14Mb..)

bonus
- man ställa in att den varnar för högdagrar innan man tar bilden, eller att den kör "auto hdr"
- man kan beskära bilden innan man sparar den


Med iOS med den inbyggda funktionen ( alltså inte extern app ) kan du endast redigera bilden och rotera den. Inget av ovanstående Cortado beskriver kan göras, så vitt jag vet. Apples bilder sparas alltid med kamerans upplösning. Jag har inte hittat något sätt att minska upplösningen vid fotografering. Jag har istället mailat bilden till mig själv, och då kan man minska ned filens storlek med olika alternativ så de ryms att postas. Kanske händer det konstigheter i samband med dessa förfaranden.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Cortado » 2019-06-16 10:20

Tangband skrev:Jag har istället mailat bilden till mig själv, och då kan man minska ned filens storlek med olika alternativ


Ehh.. varför måste du maila bilden till dig själv? Sparar du bilden i din enhet så ligger den ju redan där.. väl?

Vad använder du för program för att redigera bilderna?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 10:22

Eri skrev:Jag förstår inte varför du aldrig kan visa en bild rättvänd. Det är väldigt irriterande med dessa dessa liggande och nu uppochner vända bilder.


Är det bara den nedre bilden som ser snedvriden ut för dig ? Den bilden är den jag mailat mig själv, för att kunna minska på filens storlek. Bilden ovanför är en sparad bild från audiotools och den behöver inte förminskas för att kunna postas.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 10:25

Cortado skrev:
Tangband skrev:Jag har istället mailat bilden till mig själv, och då kan man minska ned filens storlek med olika alternativ


Ehh.. varför måste du maila bilden till dig själv? Sparar du bilden i din enhet så ligger den ju redan där.. väl?


Ja, lagrad med full upplösning, dvs bilden är ofta större än 2 MB. Det finns inget sätt jag hittat som kan minska ned filen med iOS, möjligen med en extern app.

https://swe.applersg.com/compress-photos-with-iphone

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Cortado » 2019-06-16 10:35

Tangband skrev:Vad det gäller postade bilder som blir snedvridna från iOS så är de INTE snedvridna på mina bildvisare.
Jag vet inte vad det beror på- på mina bildvisare visas de rättvänt men jag förstår att det måste vara irriterande om de visas på fel sätt i olika webbläsare. Jag har en gammal Windows -härk som jag använde då jag laddade ned The edge för simulering där bla Peter Stendl hjälpte till. Jag skulle kunna kontrollera där hur bilderna ser ut med Windows 7 och Explorer.


På din iPad, prova att titta på bilden i en bildvisar som inte roterar bilden automatiskt för då struntar den i EXIFs orienteringsinfo (eventuellt kan du ställa in detta i appen).


Tangband skrev:Ja, lagrad med full upplösning, dvs bilden är ofta större än 2 MB. Det finns inget sätt jag hittat som kan minska ned filen med iOS, möjligen med en extern app.


Definitivt en extern app.

Det där är roligt, du måste alltså maila bilder till dig själv för att mailklienten i sig verkar begränsa storleken på bilder som ska mailas och skalar ner bilden automatiskt innan den skickar. Snacka om att bygga en båt för att hämta vatten från andra sidan ån.. :mrgreen:

Vet inte om detta är ett handhavandefel eller om det återigen är ett fall där Apple rensat bort alla alternativ för att de ska vara enklare att hantera.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 10:54

Cortado skrev:
Tangband skrev:Vad det gäller postade bilder som blir snedvridna från iOS så är de INTE snedvridna på mina bildvisare.
Jag vet inte vad det beror på- på mina bildvisare visas de rättvänt men jag förstår att det måste vara irriterande om de visas på fel sätt i olika webbläsare. Jag har en gammal Windows -härk som jag använde då jag laddade ned The edge för simulering där bla Peter Stendl hjälpte till. Jag skulle kunna kontrollera där hur bilderna ser ut med Windows 7 och Explorer.


På din iPad, prova att titta på bilden i en bildvisar som inte roterar bilden automatiskt för då struntar den i EXIFs orienteringsinfo (eventuellt kan du ställa in detta i appen).


Tangband skrev:Ja, lagrad med full upplösning, dvs bilden är ofta större än 2 MB. Det finns inget sätt jag hittat som kan minska ned filen med iOS, möjligen med en extern app.


Definitivt en extern app.

Det där är roligt, du måste alltså maila bilder till dig själv för att mailklienten i sig verkar begränsa storleken på bilder som ska mailas och skalar ner bilden automatiskt innan den skickar. Snacka om att bygga en båt för att hämta vatten från andra sidan ån.. :mrgreen:

Vet inte om detta är ett handhavandefel eller om det återigen är ett fall där Apple rensat bort alla alternativ för att de ska vara enklare att hantera.


https://distansskolan.se/wordpress/upp- ... onebilder/

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Cortado » 2019-06-16 11:06



Vet inte vad du vill ha sagt med den. :)

Jag kan plocka bort alla bildvändningsrelaterade inlägg om du vill, så att det får handla om Enebyn. Skulle vara fint om vi döpte om tråden så att den heter nått som mer avspeglar det tänka innehållet, t.ex. "Tangband mäter på Ikea Eneby 30".

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-16 11:16

Tanband, för foton för webbpublicering är mitt råd att du EnBaRt fotar i liggande format med hemknappen riktad åt höger (tror jag, eftersom jag inte har någon iFån(tratt). Prova så ser du!
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-06-16 12:01

Johan_Lindroos skrev:Tanband, för foton för webbpublicering är mitt råd att du EnBaRt fotar i liggande format med hemknappen riktad åt höger (tror jag, eftersom jag inte har någon iFån(tratt). Prova så ser du!


Tack för tips

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Michael » 2019-06-18 22:37

Använd en app som kan skala bilder och inte tittar på den där roteringsinfon. Då ser du direkt att bilden måste roteras för att visas rätt (appen skall naturligtvis även kunna rotera bilden). Reduce Photo Size (shoozhoo) kan allt detta, dock är det en Android app.

//Michael

Användarvisningsbild
Nautikern
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2013-03-13

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Nautikern » 2019-07-13 18:55

Har blivit nyfiken på dessa Eneby 30. Har någon testat hur de låter upphängda på vägg? Gärna i stereokonfiguration.

Idag har jag Larsen L4 som frontar tillsammans med varsin XTZ 10.16. Som surround har jag två PSB Alpha, men det är musik som är prioriterat.

Jag har en tanke i bakhuvudet på att downsiza anläggningen. Förenkla och göra den mer diskret. Därav intresset för dessa Eneby 30, de skulle smälta in väldigt bra på mina gråa väggar i 60-talshuset. Vardagsrummet är ca 30 m2.

I så fall skippar jag surround och kommer integrera en eller två av subbarna på något diskret sätt.

Utseendemässigt blir det en uppgradering, men blir det en stor nedgradering ljudmässigt tror ni?

Fråga två gäller hur jag ska koppla in dessa Eneby till all utrustning. Idag använder jag mig av en Onkyo receiver, 616 har jag för mig den heter.

Följande utrustning behöver anslutas, Boxer Android TV-box, Firestick 4K, PC och en snes classic.

Skulle en sådan här fungera för att extrahera ljudet från mina enheter och skicka vidare det analogt till Eneby?

https://m.aliexpress.com/item/100000446 ... cher3x1USB

Funkar det måntro? För och nackdelar?

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tell » 2019-07-14 11:44

Måste bara säga att det är tämligen korkat av Apple att spara vilken rotation en bild har i metadatan istället för att spara själva pixlarna på rätt ställe, alltså så som alla andra gör det.

Ontopic däremot så måste jag säga att Eneby är en kul grej. Billig men effektiv. Inte så förvånad heller då blåtandshögtalare nuförtiden bara blir bättre o bättre. Klass D och lite DSP är inte att underskatta ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Nattlorden » 2019-07-14 16:48

Har inte hört eneby, men jag har svårt att tro att oavsett vilka DSP-knep man tagit till ett de kan konkurrera mot L4 - varken i ljudkvalité, bas eller maximal ljudvolym.

Jag misstänker du kommer att ångra dig, så sälj inte L4 innan du testat...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nautikern
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2013-03-13

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Nautikern » 2019-07-14 17:27

Tack Nattlorden!

Misstänker också det. Mest roligt att prova något nytt och tänka utanför de vanliga ramarna :)

Oavsett hur jag gör så kommer jag iaf placera åtminstone ena subben i en sådan här ikea-låda.

https://images.app.goo.gl/jZATWspb6456h78N9

Kanske även den andra eller om den eventuellt får plats under en del av soffan som står mot en vägg.

Ska börja med att placera en av subbarna i lyssningsposition, endast spela på den, och gå runt i rummet för att hitta en acceptabel placering av första subben.
Något speciellt att tänka på vid sub nummer tvås placering eller går det bra att på samma sätt välja en plats där det låter bra även för den?

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav MorganM » 2019-07-16 12:40

Kan man på något vis koppla Eneby 20/30 så man kan använda dom som passiva högtalare?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav darkg » 2019-07-16 13:35

MorganM skrev:Kan man på något vis koppla Eneby 20/30 så man kan använda dom som passiva högtalare?


Njä. Dvs, klart det går, men då får man fixa till delningsfilter!
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-07-17 08:04

Nautikern skrev:Har blivit nyfiken på dessa Eneby 30. Har någon testat hur de låter upphängda på vägg? Gärna i stereokonfiguration.

Idag har jag Larsen L4 som frontar tillsammans med varsin XTZ 10.16. Som surround har jag två PSB Alpha, men det är musik som är prioriterat.

Jag har en tanke i bakhuvudet på att downsiza anläggningen. Förenkla och göra den mer diskret. Därav intresset för dessa Eneby 30, de skulle smälta in väldigt bra på mina gråa väggar i 60-talshuset. Vardagsrummet är ca 30 m2.

I så fall skippar jag surround och kommer integrera en eller två av subbarna på något diskret sätt.

Utseendemässigt blir det en uppgradering, men blir det en stor nedgradering ljudmässigt tror ni?

Fråga två gäller hur jag ska koppla in dessa Eneby till all utrustning. Idag använder jag mig av en Onkyo receiver, 616 har jag för mig den heter.

Följande utrustning behöver anslutas, Boxer Android TV-box, Firestick 4K, PC och en snes classic.

Skulle en sådan här fungera för att extrahera ljudet från mina enheter och skicka vidare det analogt till Eneby?

https://m.aliexpress.com/item/100000446 ... cher3x1USB

Funkar det måntro? För och nackdelar?


Varken Eneby 20 eller 30 når upp till nån högre hifinivå, dvs en nivå där man kan anses vara nöjd med ljudet, om man är lite kräsen. Det är min åsikt. De är väldigt bra för att vara portabla. Kanske oavsett pris.
Men jämfört med bra hifihögtalare för 10000:- så har de inte en chans. En förbättring skulle kanske vara bättre, mindre resonanta lådor. Men även element och förstärkare bör förbättras. För att sätta allt i perspektiv.

Användarvisningsbild
Nautikern
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2013-03-13

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Nautikern » 2019-07-17 13:12

Tacksam för svaret Johan :)

Blev väldigt nyfiken då dom hyllades så högt här tidigare i tråden. Blir kanske att jag köper en bara för att stilla nyfikenheten, men ställer in mig på att ha kvar min L4. Dom är faktiskt inte så dumma dom heller.
Ska dock försöka få till subplaceringen lite mer diskret.

Mvh Peter

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Tangband » 2019-07-17 13:34

Nautikern skrev:Tacksam för svaret Johan :)

Blev väldigt nyfiken då dom hyllades så högt här tidigare i tråden. Blir kanske att jag köper en bara för att stilla nyfikenheten, men ställer in mig på att ha kvar min L4. Dom är faktiskt inte så dumma dom heller.
Ska dock försöka få till subplaceringen lite mer diskret.

Mvh Peter

Om du tänker köra snurrljud på låg budget så är nog 5 st aktiva jbl lcr305 svårslagna .
Speciellt om du tänker använda denna som du länkade till :)
https://m.aliexpress.com/item/100000446 ... cher3x1USB

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav qtp » 2019-07-24 20:29

For the record: Har byggt om en Eneby 30 för spänningsmatning från 12V DC. Har ett 12V-system i sommarstugan.
Den verkar trivas bra med 12V även om det står 18,3V på det som kommer från ordinarie nätdel. Blir väl lite lägre uteffekt nu än den nominella.
Lämnat forumet 2019-09-29

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav STDI » 2019-07-24 21:29

qtp skrev:For the record: Har byggt om en Eneby 30 för spänningsmatning från 12V DC. Har ett 12V-system i sommarstugan.
Den verkar trivas bra med 12V även om det står 18,3V på det som kommer från ordinarie nätdel. Blir väl lite lägre uteffekt nu än den nominella.

Då är det kanske ett bra alternativ i en husvagn också.
Vad innebär "Har byggt om..."?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav qtp » 2019-07-24 21:36

STDI skrev:Vad innebär "Har byggt om..."?

Knipsat av ledarna som går mellan förstärkarkortet och nätdelen. Kopplat in mig där.
Avlägsnade nätbrunnen/intaget för 230 VAC och drog ut sladdarna för DC-matningen den vägen. Tätade med tätningsmassa.
Lämnat forumet 2019-09-29

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav qtp » 2019-07-24 22:22

Kommer att komplettera med någon form av felpolariseringsskydd i framtiden.
Lämnat forumet 2019-09-29

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav Zeeall » 2019-07-25 21:25

Här är förstärkarchipen som används i Eneby 30.

http://www.ti.com/product/TAS5731M# - baselement

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tas5711.pdf - diskant
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: IKEA Eneby högtalare.

Inläggav qtp » 2019-07-28 11:06

Ser att kretsarna är specade ner till 8V.
Hittade ett par grafer i databladen:
TAS5713M.png
TAS5713M.png (42.12 KiB) Visad 6143 gånger
TAS5711.png
TAS5711.png (44.76 KiB) Visad 6143 gånger
Lämnat forumet 2019-09-29

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster