Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-27 14:23

Jag får ju naturligtvis inte glömma Christian Lindberg då det gäller performance art, kanske den främste trombonisten av alla.



Sverige har genom åren haft en mängd ofantligt skickliga musiker och sångare.

Jag vill i denna veva även ge kudos till vår Claes Wettebrandt som spelat in denna skiva som har några låtar med fantastiskt trombonljud.

http://www.studioblue.se/butik/sabbath-hela-veckan-klez/

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-04-28 19:17

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Det är inte många som haft den äran att få lyssna på Stigs masterband och hemma hos Stig själv. Då får man inte glömma att det faktiskt var premiär för Stig själv att själv lyssna på sina egna masterband på OA-52, som då var i .2-modellen.


Wow :)


Efter en hel del tankeverksamhet och ett samtal med Bertil Alving och med Lars-Göran Hedström så klarnar bilden lite mer. Stig Carlsson gjorde sina inspelningar på sina Telefunken studiobandspelare i mono. Han hade 2 st. De var stora och tunga.

Efter mycket tankemöda så kan jag inte minnas att Stig hade någon av dessa framme. De fanns i hans källarförråd där han förvarade alla masterband i ett plåtskåp. Men det slog mig att vi spelade masterbanden på en Nagra. Stig hade faktiskt en Nagra stereo. Den hade jag glömt. Problemet med Nagran var snabbspolning och att man hade förlängningsarmar för att få till att spela större band. Nagra användes också då vi spelade OA-52 i övervåningen.

Vid ett tillfälle spelade vi en hel del masterband hos Stig i hans stora lyssningsrum på nedre våningen. Det var 1977 eller snarare 78 eller 79 och vad jag minns var det på Stigs OA2212 högtalare.

Vid ett annat tillfälle spelade Bertil Alving sina masterband hos Stig där nere i lyssningsrummet. Då blev Stig mäkta imponerad och tyckte inspelningen var fulländad. Det var ett körverk av Krzysztof Penderecki. Stig hade också spelat in samma körverk så Stig tog fram det bandet och det spelades upp på Bertils Revox. Det gick dock inte att jämföra med Bertils som var helt överlägset. Där fick Bertil en eloge av Stig. Det är svårt med inspelning av akustisk musik. Ibland lyckas det bra och ibland blir det mindre bra.

Så, det är i vart fall 3 gånger som jag fått höra Stigs masterband hos Stig och några gånger som Bertil spelade sina masterband. Jag var nog med de flesta gångerna tillsammans med Bertil.

Stig spelade även sina masterband för musikerna bl.a. Karl-Erik Welin.

Men, det var inte ofta det spelades masterband hos Stig.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-04-28 20:27

Dubbel wow!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-05-15 23:13

Jag som tänkte åka till Korsika för att sola och bada.

Korsika

Det behövs uppenbarligen mer koldioxid. Man kanske skulle börja dricka mer Coca Cola? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2019-05-15 23:28

Har ett antal fonogram signerade Alving och de håller mycket hög standard i genomsnitt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2019-05-15 23:37

petersteindl skrev:Jag som tänkte åka till Korsika för att sola och bada.

Korsika

Det behövs uppenbarligen mer koldioxid. Man kanske skulle börja dricka mer Coca Cola? :)

Mvh
Peter


Peter, dricker du Coca-Cola 8O

Om du vill förbättra inre och yttre miljö så föreslår jag en Champagne Napoleon om du skall till Korsika. Typ.


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-05-16 03:09

Kronkan skrev:
petersteindl skrev:Jag som tänkte åka till Korsika för att sola och bada.

Korsika

Det behövs uppenbarligen mer koldioxid. Man kanske skulle börja dricka mer Coca Cola? :)

Mvh
Peter


Peter, dricker du Coca-Cola 8O

Om du vill förbättra inre och yttre miljö så föreslår jag en Champagne Napoleon om du skall till Korsika. Typ.

[ YouTube ]


Ja, i Grekland eller i Italien då det är varmt och man sitter utomhus i skuggan. Några isbitar och en citronklyfta. Då blir det gott. Jag kanske dricker 50 cl per år de senaste åren. Fast jag minns inte då jag drack det senast.

Champagne Napoleon verkar bra. :)

Fast nu har de snö där. :lol: 8O

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2019-05-16 05:09

På grund av min diabetes så dricker jag aldrig oblandad sötdricka. Då och då i form av en GT vilket ju inte kan avstås. Så därför blandar jag ju mera drinkar med bubbel som bas.

Annars kan det vara gott med sötdricka vill jag minnas.

Napoleon föddes på Korsika. Han efterlämnade stora avtryck bl a metersystemet samt hur våra gator är numrerade. Några drinkar har fått hans namn och då är det bubbel som smaksätts med någon form av apelsin.

Ha en trevlig skidsemester.

........
I avdelningen speciellt värdefullt vetande så buteljerades och tillverkades Coca-Cola i Göteborg tills Pripps lade ner sin tillverkning där.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav darkg » 2019-05-16 16:00

Kolsyrade drycker bidrar dock inte mer till växthuseffekten än en stilla variant, allt annat lika.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonaz81a » 2019-05-16 17:44

darkg skrev:Kolsyrade drycker bidrar dock inte mer till växthuseffekten än en stilla variant, allt annat lika.


Fast om man istället gräver ner den kolsyrade drycken... riktigt djup... så måste det väl ändå vara bättre... för klimatet?

Det hjälper dock inte Peters solsemester på Korsika.
Senast redigerad av jonaz81a 2019-05-16 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav darkg » 2019-05-16 17:46

jonaz81a skrev:
darkg skrev:Kolsyrade drycker bidrar dock inte mer till växthuseffekten än en stilla variant, allt annat lika.


Fast om man gräver ner den kolsyrade drycken... riktigt djup... så måste det väl ändå vara bättre... för klimatet?


Med bonuseffekten att avlägsna förfäder får en arkeologisk gåta att klura på!

Edit: inte förfäder då, uppenbarligen, ättlingar blir det väl.
Don’t just do something, sit there.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2019-05-20 06:28

Peter hur är läget med nya högtalare?
Blir det någon stereocenter?
Hörnhögtlarna - vad händer?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-05-20 23:25

JM skrev:Peter hur är läget med nya högtalare?
Blir det någon stereocenter?
Hörnhögtlarna - vad händer?

JM


Jag ber att få återkomma med svar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav faema » 2019-05-21 10:52

Kronkan skrev:På grund av min diabetes så dricker jag aldrig oblandad sötdricka. Då och då i form av en GT vilket ju inte kan avstås. Så därför blandar jag ju mera drinkar med bubbel som bas.

Annars kan det vara gott med sötdricka vill jag minnas.

Napoleon föddes på Korsika. Han efterlämnade stora avtryck bl a metersystemet samt hur våra gator är numrerade. Några drinkar har fått hans namn och då är det bubbel som smaksätts med någon form av apelsin.

Ha en trevlig skidsemester.

........
I avdelningen speciellt värdefullt vetande så buteljerades och tillverkades Coca-Cola i Göteborg tills Pripps lade ner sin tillverkning där.


Och Napoleon Konjak, Kolgrill, Bakelse, Kejsarsnitt mm mm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-06-13 20:22

Det är dags att fira retroaktivt. För några dagar sedan var det födelsedag. 85 år! Hip hip, han leve Hurra hurra hurra hurra! :D

Öhh, . . . vem då? Jo, Kalle Anka förstås! Söndagen den 9 juni var det på dagen 85 år sedan den evigt unge Karl Magnus Anka (Engelska: Donald Fauntleroy Duck)mötte publiken för första gången. Detta som bifigur i kortfilmen The Wise Little Hen.



Lite Kalle Anka historia. :)


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-06-15 10:46

Från Bamse via Elvis till Kalle;
Tony Cronstam berättar hur...

Bild


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6999861
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-07-12 21:25

Wow, det är först nu jag kollar in tråden och ser att det finns en svensk Kalle Anka tecknare. :) Det skall bli intressant. Jag är även en stor fan av Bamse, Fantomen och Modesty Blaise. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-07-15 00:03

Hurra!

Nu kan man åter se den bästa serie som någonsin gått på TV. :D

https://www.svtplay.se/video/13902480/pistvakt/pistvakt-sasong-1-lavinbjarn?start=auto

Måste ses igen. Pörskans bra!

Med vänlig hälsning
Bjärven
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2019-07-15 00:10

-Fjöl av!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2019-07-15 00:12

Maccis skrev:-Fjöl av!!

+1, å nock en till . . . ena storer favvo . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-07-15 00:53

Vad tror ni om att sälja bacon i Iran? :) Ny affärsidé.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2019-07-15 09:12

petersteindl skrev:Vad tror ni om att sälja bacon i Iran? :) Ny affärsidé.

Som historien med svensken och amerikanen som reste till en söderhavsö för att sälja skor. Svensken skrev brev hem och sade "jag kommer hem igen, inte en djäkel som använder skor". Amerikanen skrev "skicka tusen par skor, ingen har några sådana".

Så varför inte bacon i Iran?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-07-15 10:41

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Vad tror ni om att sälja bacon i Iran? :) Ny affärsidé.

Som historien med svensken och amerikanen som reste till en söderhavsö för att sälja skor. Svensken skrev brev hem och sade "jag kommer hem igen, inte en djäkel som använder skor". Amerikanen skrev "skicka tusen par skor, ingen har några sådana".

Så varför inte bacon i Iran?

/ B


Det var bevingade ord från Sissela i Pistvakt del2 säsong 1. :) Programavsnitten är t.o.m. tokigare än vad jag mindes dem. Mästerverk.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-07-15 14:07

Och pickupen fixar de med svetsen "så håller den 20 år till"
Sitter nöjd :)

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2019-07-15 18:02

hifikg skrev:Och pickupen fixar de med svetsen "så håller den 20 år till"


Verkligheten kan vara ännu värre... Drar mig till minnes att en av mina forna studentlye-värdar tyckte att hans bandspelare hade börjat att låta illa. Om jag hade påpekat, att hans kedjerökande i bandspelarens närhet möjligen hade orsakat beläggningar på tonhuvudet, hade han troligen svarat med att höja min hyra... I stället lät jag honom vända sig till en lokal elektronikdoktor, tillika hovslagare och känd som "universalgeni", vilken avlägsnade beläggningarna på tonhuvudet med en grov fil. "Huv'ena blir slitna med tiden, se, så man måste runda till dem ibland." Jag vågade aldrig fråga, om värden var nöjd med resultatet...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2019-07-15 20:08

hifikg skrev:Och pickupen fixar de med svetsen "så håller den 20 år till"


Beror ju helt på hur ofta man spelar.... sätter man på 2 skivor per århundrade så funkar det nog...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-07-15 23:03

Moving Foil pickup? That would be no problems for Mr Tig

Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-07-18 00:28

Jag har sneglat på detta program en tid och först nu har jag börjat titta. Inte kan väl detta vara bra? men, ack, vad jag trodde fel. Det är i mina öron en alldeles förträfflig tolkning av ett mästerverk. Det är kanske den bästa tolkning jag hört. I fortena finns det bättre, men i övriga 98 % av tiden är det som en ny symfoni. Jag måste fräscha upp mitt minne och lyssna igen på de inspelningar jag har. Det är nog minst 20 år sedan jag lyssnade på denna symfoni senast.

Jag lyssnar nu medans jag skriver och det är fascinerande.
https://www.svtplay.se/video/22891218/sjostakovitj-med-winnes?info=visa

Rekommenderas. Låter utmärkt i mina hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-07-18 00:36

petersteindl skrev:Jag har sneglat på detta program en tid och först nu har jag börjat titta. Inte kan väl detta vara bra? men, ack, vad jag trodde fel. Det är i mina öron en alldeles förträfflig tolkning av ett mästerverk. Det är kanske den bästa tolkning jag hört. I fortena finns det bättre, men i övriga 98 % av tiden är det som en ny symfoni. Jag måste fräscha upp mitt minne och lyssna igen på de inspelningar jag har. Det är nog minst 20 år sedan jag lyssnade på denna symfoni senast.

Jag lyssnar nu medans jag skriver och det är fascinerande.
https://www.svtplay.se/video/22891218/sjostakovitj-med-winnes?info=visa

Rekommenderas. Låter utmärkt i mina hörlurar.

Med vänlig hälsning
Peter


Den hörde jag i "direktsändning" alltså tablå-TV o njöt i fulla drag. Har inte direkt jämfört med några av mina egna skivor, men jag gillade hennes tolkning.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-07-20 14:48

För 50 år sedan, den 20 juli 1969 klockan 20:17 UTC kom Neil Armstrong på besök till Månen. :) Det var då han myntade de bevingade orden: one small step for Tintin, one giant leap for mankind.

Man_on_moon.jpg
Man_on_moon.jpg (111.44 KiB) Visad 12601 gånger


Tintin, Haddock, Karl Kalkyl och Milou var ju naturligtvis på plats för att välkomna Neil.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster