Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav qtp » 2019-07-19 18:03

Peter Schuback: Monologhi 1 från plattan Violincello Con Forza.
Realistiskt celloljud. Ljudtekniker Bertil Alving.
monologhi 1.jpg
monologhi 1.jpg (26.56 KiB) Visad 6383 gånger
Lämnat forumet 2019-09-29

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Tell » 2019-07-19 21:27

philipbtz skrev:
Tell skrev:Fast bitrate spelar oftast betydligt mindre roll än vad mixning, master osv gör imo. T ex Soundclouds 64kbps Opus-codec är en modern och väldigt effektiv codec. Visst att den inte är lossless, men den låter jävligt bra med tanke på vilken bitrate den jobbar med, inte alls som en gamla 64kbps mp3 som jag tror dom flesta kopplar en så låg bitrate med. Spotifys 320kbps OGG Vorbis är inte heller lossless, men i dom flesta fall så låter den lossless. Så den biten tycker jag du inte ska haka upp dig på :)

Sen kan man ju som vanligt här på faktiskt fråga sig vad som är ljudkvalitet utöver det där med codec och bitrates. Billie Eilish-tråden är ju ett exempel på det. Att nån som medvetet distat sin musik med kompressorer etc så det i många öron låter bara trasigt och som inte alls passar in i den här tråden är nåt som andra gillar. Jag menar jag kan tänka mig att en elgitarr är också ett sönderdistat instrument som förr i tiden inte alls platsade in i dåtidens Hifi-system, men idag så kan den mycket väl få plats i den här tråden av tillomed Morello sålänge dynamiken är där etc :)


Jag uppskattar verkligen ditt bidrag, speciellt med tanke på hur få det är som gillar lite udda musik här. Men 64 kbps är verkligen löjligt dåligt :lol: Det är dåligt även med komprimerade mått mätt.

---

16-bit 44.1kHz lossless är antagligen tekniskt bra nog för att kunna få perfekt kvalitet men då gäller det att alla i kedjan har gjort rätt och så är det sällan här i livet. Folk bryr sig för lite, jag hör ofta brus och andra konstigheter med CD-kvalitet. Elektronisk musik verkar vara lättare att få rätt så där verkar det duga för det mesta men för riktiga instrument föredrar jag personligen ännu bättre om det finns. Musik med 20+dB crest brukar för det mesta även ha fått annat rätt.


Tänkte lite på det där o tänkte att ja du har en bra poäng om man nu vill ha den absolut högsta kvallen, men sen glömde jag svara på det :P
Fast sen kom jag o tänka på en annan grej, att hellre Soundcloud, Spotify eller Youtube än ingen länk alls. Om jag nu bara vill få en liten smak av låtarna så är det ju gött, så slipper man jaga fram nån skiva som ska komma på posten, eller leta efter en flac-torrent nånstans o hoppas på att det är rätt release. Jag menar, du skulle aldrig fått höra den välproddade psytrancen alls om den inte hade funnits på Soundcloud då den inte finns nån annanstans :)

Sen skulle jag säga att Spotifys 320kbps OGG ÄR samma sak som 16/44.1 i dom allra flesta fall, och att 64kpbs Opus färgar betydligt mindre än den där kompressorn som så många här hatar. Men det är iofs kanske inte en konversation vi ska störa den här tråden med oavsett..)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-07-20 10:22

Fick hem Tower of Power "direct", Sheffield CD-17. Detta popalbum låter sällsynt bra i bemärkelsen rent och dynamiskt. Tyvärr hyggligt dyrt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav hifikg » 2019-07-20 15:13

Morello skrev:Fick hem Tower of Power "direct", Sheffield CD-17. Detta popalbum låter sällsynt bra i bemärkelsen rent och dynamiskt. Tyvärr hyggligt dyrt.


Den här?

Finns på iTunes, undrar om man förlorar något av upplevd kvalitet den vägen? 90 spänn
Bilagor
cd17.jpg
cd17.jpg (92.21 KiB) Visad 6281 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Belker » 2019-07-20 15:22

Streamas även lossless på Tidal.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-07-20 15:50

Sheffield har tyvärr remastrat några album (bla Harry James) genom att spela in vinyl-utgåvorna, vilket såklart låter onödigt taffligt. Jag vet inte om det gäller även detta album.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav PerStromgren » 2019-07-20 17:24

Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav petersteindl » 2019-07-20 20:35

PerStromgren skrev:Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.


Jo, men det hindrar inte att man mastrar på vägen från band till CD eller streaming. Man kan koppla in limiter och kompressor och fixa en Crest på 2 dB och en frekvensgång på 200 Hz till 5 kHz +/- 40 dB och marknadsföra som direktskrap. Vem bryr sig, annat än 2-3 hifibögskunder som i vart fall inte är intresserade av att pröjsa en spänn för musik.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav hifikg » 2019-07-20 23:39

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.


Jo, men det hindrar inte att man mastrar på vägen från band till CD eller streaming. Man kan koppla in limiter och kompressor och fixa en Crest på 2 dB och en frekvensgång på 200 Hz till 5 kHz +/- 40 dB och marknadsföra som direktskrap. Vem bryr sig, annat än 2-3 hifibögskunder som i vart fall inte är intresserade av att pröjsa en spänn för musik.


Nu tog du väl i? Vi är många som gärna betalar för musiken, men ogillar, så klart, stympade utgåvor. Jag vågar påstå att jag köper mer musik än de flesta människor, men på senare tid har jag allt oftare blivit besviken på kvaliteten. Alltså riktigt besviken. Det räcker inte ens att undvika Sony. Så snart sitter jag väl nöjd med min musiksamling också. Eller gör som Pekka, börjar jaga på loppisar efter sådant som undgått förstörelse. Ganska tragiskt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Ted_B » 2019-07-21 00:55

hifikg skrev:Nu tog du väl i? Vi är många som gärna betalar för musiken, men ogillar, så klart, stympade utgåvor. Jag vågar påstå att jag köper mer musik än de flesta människor, men på senare tid har jag allt oftare blivit besviken på kvaliteten. Alltså riktigt besviken. Det räcker inte ens att undvika Sony. Så snart sitter jag väl nöjd med min musiksamling också. Eller gör som Pekka, börjar jaga på loppisar efter sådant som undgått förstörelse. Ganska tragiskt.


Jag försöker köper enbart gamla utgåvor via tradera eller discogs.
Ibland blir det fel via tradera och jag får hem en nyutgåva, då får jag leta vidare. Ny musik köper jag helt enkelt inte därför att jag vet redan på förhand att det inte låter bra, även om det är bra musik som låter helt ok via radion eller var jag nu hört den.

Tragiskt?
Ja, men inte så som att vi som gör så är tragiska och inte kan ta till oss det nya utan det tragiska är att musiken är förstörd redan från utgivningsstadiet och dagens unga inte vet hur det kan och borde låta.

Jag hade den här "diskussionen" med min 11-åriga grabb här hemma :)
Jag satte på en cd med ELO, tror jag, och frågade om han inte tyckte att det låter bra?
Jovisst, det tyckte han att det gjorde, "men det låter så,..så...så lågt" tyckte han.
Han är alltså van vid den här komprimerade smörjan som släpps nuförtiden och tycker det låter bättre än en dynamisk utgåva av ett album, oaktat musikstilen.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Bill50x » 2019-07-21 14:02

Nu är väl ELO inte det bästa exemplet på oförstörd dynamisk musik, även om de första plattorna är hyggliga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-07-21 14:53

PerStromgren skrev:Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.



Helt riktigt, men på senare har man börjat använda LP-skivor istället för rullbanden, vilket såklart sänker kvaliteten.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Bill50x » 2019-07-21 22:32

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Men körde inte Sheffield högklassig bandmaskin samtidigt som direktgravyren? Åtminstone är det vad jag hört, och att dessa band skulle senare skulle kopieras till CD-utgåvorna.

Helt riktigt, men på senare har man börjat använda LP-skivor istället för rullbanden, vilket såklart sänker kvaliteten.

Beror förstås på hur banden har klarat åldrandet. Dessutom lär bandspelartekniken ha någon form av dist som man ville undvika just genom direktgravering.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-07-22 08:47

Banden digitaliserades för länge sedan. Jämför själv Harry James "vinyl-rip" (finns säkert på Tidal eller annan tjänst) med den tidiga CD-utgåvan. Visst brusar och distorderar även rullband, men det är ändå långt, långt bättre än vinyl.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav MichaelG » 2019-08-04 11:32

Två av mina favoriter rent ljudtekniskt (och även musikaliskt, vilket ju inte har med denna tråd att göra) är redan omnämnda i tråden; Stravinskijs Våroffer på Telarc och Griegs Peer Gynt på DG.

Andra favoriter rent ljudtekniskt är; Gershwin Porgy and Bess på EMI (inspelad -88 och utgiven -89). Den är även makalös i övrigt. Sedan är jag väldigt förtjust i Mahlers symfonier med Gergiev och LSO som jag köpt som flacfiler från Bower&Wilkins - mycket fin dynamik och klang (jag är även helsåld på tolkningen). Jag vill också gärna passa på att rekommendera en surroundinspelning på DVD-disc av Beethovens 9:a med Barenboim på dirigentpulten, utgiven av Teldec. Jag vet inte om det är surroundet som gör det, men jag är helsåld på denna inspelning! Fast då är ju förstås såväl klang som dynamik i toppklass.

Slutligen vill jag också nämna mina CD från STS. Jag har både så kallade "STS Master Recordings" och "STS Extended dynamic experience". Det är blandade skivor med både akustisk och icke-akustisk musik samt rena ljudeffekter. De bästa spåren är fruktansvärt bra och övriga är rätt bra de också. Vill man bara ha bland-CD med från bra till extremt bra inspelningar så duger dessa utmärkt! :)

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav MichaelG » 2019-08-20 19:53

När jag ändå hade vägarna förbi...

Jag avnjöt precis Prokofieffs Alexander Nevsky Cantata för mezzosopran, blandad kör och orkester framförda av LA Philharmonic Orchestra med André Previn som dirigent utgiven av Telarc. På skivan finns också Löjtnant Kije svit. Helt makalöst fin inspelning med all den dynamik, must och klang som krävs för att placerad den i absoluta toppskiktet. Musiken är dessutom formidabel.

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav qtp » 2019-08-22 09:56

MichaelG skrev:När jag ändå hade vägarna förbi...

Det skulle underlätta med katalognummer på de nämnda albumen :)
Lämnat forumet 2019-09-29

Tell
 
Inlägg: 2086
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Tell » 2019-08-22 12:25

qtp skrev:
MichaelG skrev:När jag ändå hade vägarna förbi...

Det skulle underlätta med katalognummer på de nämnda albumen :)


Eller en länk till Spotify/Tidal/Youtube. Rätt trist med massa tips som man bara kan lyssna på om man måste jaga upp en fysiskt cd-skiva.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav philipbtz » 2019-08-22 16:25

Det är väl det som är problemet att offta finns bara musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalitet på en fysisk cd-skiva som har ett speciellt serie-nummer som bara säljs i japan osv.

Användarvisningsbild
manix
 
Inlägg: 596
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav manix » 2019-08-22 20:29

Jag tycker det är trevligt med tips, även om det inte kommer i färdigtuggat format. Jag gissar de Michael G skriver om är bla nedanstående:
https://www.discogs.com/Stravinsky-Lorin-MaazelCleveland-Orchestra-Le-Sacre-Du-Printemps/release/11774241
https://www.discogs.com/Grieg-Gothenburg-Symphony-Orchestra-Neeme-J%C3%A4rvi-Peer-Gynt-Highlights/release/5368870
https://www.discogs.com/Prokofiev-Andr%C3%A9-Previn-Los-Angeles-Philharmonic-Orchestra-Alexander-Nevsky-Cantata-Lieutenant-Kije-/release/4338729

Mitt bidrag i tråden får bli Carmen Gomes Inc - Don't You Cry. Utgiven av Sound Liaison, finns att provlyssna här:
https://www.soundliaison.com/index.php/408-carmen-gomes-inc-dont-you-cry
Jag köpte CD:n via Bandcamp, så jag har inte en högupplöst version men det låter mycket bra ändå. Musikaliskt skulle jag önska lite mer blandat tempo på låtarna. Det är bara långsamma låtar.
https://carmengomes.bandcamp.com/album/dont-you-cry

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav qtp » 2019-08-23 10:38

Lämnat forumet 2019-09-29

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav MichaelG » 2019-08-28 20:01

Tack för hjälpen qtp och manix. Och det är helt riktigt philipbtz; flera av mina tips finns inte på spotify. Ytterligare tips som inte finns där är skivor ur svenska Opus 3-katalogen. Generellt mycket fina inspelningar. Alla håller inte absolut toppklass, men inte långt ifrån. Och rent ljudmässigt är jag generellt förtjust i deras mångkanalutgivningar på SACD. Då sitter man inte i en loge [lååsch] lyssnar, utan i konsertsalen/kyrkan. Gillar man körmusik så kan jag särskilt rekommendera "Across the bridge of hope" med The Erik Westberg Vocal Ensamble. I surround är hela skivan och inte minst titelspåret en formidabel upplevelse. Och den är inte så dum i stereo heller.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Tangband » 2019-08-29 17:59

Denna nya skiva med bla Mozarts 40:e symfoni är väldigt väljudande, med suveränt spel :)
Jordi Savall mfl är outstanding.

https://open.spotify.com/album/5O2rlxn1 ... -hjtS5eKLQ

https://theclassicreview.com/album-revi ... di-savall/

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav eljulio » 2019-09-08 19:04

Jag gillar den här väldigt mycket, för att det är en riktigt bra platta, och bra låter den hemma hos mig. Men guldöron har jag inte, så jag har säkert fel... :lol:

https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Wild, ... et_Shuffle

Och jag har CD-utgåvan, ej via Spotify.





ps. New York city serenade lyssnade jag på i Ingvars källare. Det var trevligt! :)

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3337
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav eljulio » 2019-09-12 15:55

Ett till tips. Lite tidigt för julmusik, men vadå...

Tycker denna inspelning är fantastisk: Bach av Leipziger Wiehnachtskantaten Utgivet av Harmonia Mundi 2003. Lyssna tex. på spår 3 på cd 2... jösses...

qtp
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-07-18

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav qtp » 2019-09-14 10:29

Snubblade över ett skivtips på en tysk sida där man recenserar en pickup.
Mahler 5 med Bernstein på DG ska tydligen vara bra. Värt att lägga pengarna på som LP?
https://www.lowbeats.de/test-audio-technica-vm540ml/2/
mahler5.jpg
mahler5.jpg (31.64 KiB) Visad 5091 gånger
Lämnat forumet 2019-09-29

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-16 10:48

Rundade av söndagen med att lyssna på Wärmlands nations kör - utgiven av studio blå.
Detta album är inte bara trevligt rent musikaliskt, utan bjuder även på en ljudkvalitet av mycket hög standard.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav PekkaJohansson » 2019-09-16 11:54

qtp skrev:Snubblade över ett skivtips på en tysk sida där man recenserar en pickup.
Mahler 5 med Bernstein på DG ska tydligen vara bra. Värt att lägga pengarna på som LP?


Om man vill ha bästa möjliga ljudkvalitet är det betydligt bättre att köpa den på begagnad cd från utgivningsåret 1988. Så har jag gjort. Tack för tipset!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Morello » 2019-09-16 14:35

Tell skrev:
qtp skrev:
MichaelG skrev:När jag ändå hade vägarna förbi...

Det skulle underlätta med katalognummer på de nämnda albumen :)


Eller en länk till Spotify/Tidal/Youtube. Rätt trist med massa tips som man bara kan lyssna på om man måste jaga upp en fysiskt cd-skiva.


Det är ju bara att köpa via tex discogs. Massa länkar till lågkvalitetstjänsterna Tidal och Spotify är riktigt trist.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Musik i absolut högsta tänkbara ljudkvalité.

Inläggav Frisk » 2019-09-16 21:37

Morello skrev:Rundade av söndagen med att lyssna på Wärmlands nations kör - utgiven av studio blå.
Detta album är inte bara trevligt rent musikaliskt, utan bjuder även på en ljudkvalitet av mycket hög standard.


Äntligen i lager igen, -beställd.

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster