Led Zeppelin

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Led Zeppelin

Inläggav Lasse- » 2019-07-23 22:02

En volym 1 Greatest hits med Led Zeppelin med det typiska 1970 tals soundet
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.21 MiB) Visad 1359 gånger
image.jpg
image.jpg (1.18 MiB) Visad 1359 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Led Zeppelin

Inläggav Bill50x » 2019-07-25 00:09

Och?
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Led Zeppelin

Inläggav Perfector » 2019-07-25 00:13

De 4 första var de bästa.
Sedan började dom med namn istället för nummer och då liksom rasade deras musikaliska kvalitet.
Mycket personlig uppfattning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Led Zeppelin

Inläggav Lasse- » 2019-07-25 22:31

Jag var tonåring på 1970 0ch i början på 1980 talet när Led Zeppelin. Var igång men jag lyssnade inte så mycket på hård
Rock under den tiden utan det är någonting som jag har börjat att göra på äldre dar tror jag bara har någon LP skiva
Med Led Zeppelin som jag har köpt begangnad i samlingarna.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Led Zeppelin

Inläggav PekkaJohansson » 2019-07-26 23:46

Lasse,

Din bild föreställer en Zeppelin-samling som är utgiven på sent 90-tal. Möjligheten att återuppleva det typiska 70-talssoundet är sannolikt betydligt större om du införskaffar någon av de första cd-utgivningarna med bandet från 1980-talet. Flera Zeppelin-album från den tidiga cd-eran klingar utmärkt tack vare att de plågas mindre av de dynamiska och klangmässiga fel som har införts på återutgivningar från cirka 1990 och senare. Det gäller bland annat Zeppelin I, II och III samt "Physical graffiti" och musiken från "The song remains the same" som alla mastrades av teknikern Barry Diament som i ord och handling har gjort sig känd för att emotsätta sig dynamisk komprimering som förtar mycket av musikens liv. Jag kollade igen och ser nu att Diament gjorde även "Coda", "Presence", "In through the out door" och "Houses of the holy" - men tyvärr inte IV.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Led Zeppelin

Inläggav Zeeall » 2019-08-13 19:22

PekkaJohansson skrev:Lasse,

Din bild föreställer en Zeppelin-samling som är utgiven på sent 90-tal. Möjligheten att återuppleva det typiska 70-talssoundet är sannolikt betydligt större om du införskaffar någon av de första cd-utgivningarna med bandet från 1980-talet. Flera Zeppelin-album från den tidiga cd-eran klingar utmärkt tack vare att de plågas mindre av de dynamiska och klangmässiga fel som har införts på återutgivningar från cirka 1990 och senare. Det gäller bland annat Zeppelin I, II och III samt "Physical graffiti" och musiken från "The song remains the same" som alla mastrades av teknikern Barry Diament som i ord och handling har gjort sig känd för att emotsätta sig dynamisk komprimering som förtar mycket av musikens liv. Jag kollade igen och ser nu att Diament gjorde även "Coda", "Presence", "In through the out door" och "Houses of the holy" - men tyvärr inte IV.

Med vänlig hälsning

Pekka


Barry Diament är lite av en legend inom 80-tals CD-remastringar.
Alla skivor låter helt fantastiskt, han tog sig verkligen tid att göra det rätt.

Jag har fått tag på samtliga av Diament-utgåvorna av Led Zeppelins katalog och dom låter väldigt analogt och nära vinylerna.
Finns dock några problem, tex att något spår har vända kanaler och det kan vara lite brusigt då han inte fick tag på mastertaper utan kopior.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster