OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-07-27 23:38

STDI skrev:
lennartj skrev:
avr7000 skrev:Skall kolla med Lennart när livet tar vid igen efter semester om vi kan låna ett par OA52 lådor...

Stefan

Jadå,
OA52-lådorna saknar delningsfilter men jag har ännu inte demonterat .LE-elementen som är direktanslutna till de dubbla terminalerna.
Jag kan ta bort dem innan ni hämtar lådorna så ni slipper hålla reda på de elementen.
Lådorna är lite kantstötta, men jag väntar med att bättra på finishen tills ni är klara med testerna, så ni slipper vara så rädda om dem.
Jag kör (tyvärr) inte bil längre, så ni får komma ner och hämta dem.
När ni känner att ni är färdiga med dem vore det mycket intressant att först få lyssna på och jämföra OA51.N med OA52.2 och OA51.N i er miljö och blir det något överraskande får ni ha mina OA52.2 några veckor för t.ex. optimering av delningsfiltret. Det kan bli intressant att ha lyssnat på mina B&W DM4 i några veckor tills Carlsson kommit tillbaka.

Jag vet att lennartj föredrar OA52.2 framför OA52LE, åtminstone sina exemplar. Eftersom det är OA52LE som kommer att byggas om till OA52.N så kan ni ju inte längre jämföra med OA52LE. Men om tiden passar så kommer jag gärna med mina OA52LE (som dessutom kan, men inte måste, köras i 2,5-vägs konfiguration med extra "baslåda") för jämförelse. Jag kan ta med ett par OA52 också om intresse finns.


Alla jämförelser är intressanta och roliga!!!

Just OA52.LE är med det vi vet nu lite av en parantes....
Den har någon skavank i frekvensgången uppmätt av Grafpro på Carlssonkult, den har förvisso det fina diskantelementet från Larsen 8 (själva anledningen att den kom till) som på papper är bättre än .2 diskanten (i mina öron med) men den har forfarande SS8545 baselementet.
Eftersom det inte finns så många OA52.LE byggda blir ju den huvudsakliga jämförelsen av ett par nya OA52.N mot OA52.2 och OA52.3.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav STDI » 2019-07-28 06:35

avr7000 skrev:
Alla jämförelser är intressanta och roliga!!!

Just OA52.LE är med det vi vet nu lite av en parantes....
Den har någon skavank i frekvensgången uppmätt av Grafpro på Carlssonkult, den har förvisso det fina diskantelementet från Larsen 8 (själva anledningen att den kom till) som på papper är bättre än .2 diskanten (i mina öron med) men den har forfarande SS8545 baselementet.
Eftersom det inte finns så många OA52.LE byggda blir ju den huvudsakliga jämförelsen av ett par nya OA52.N mot OA52.2 och OA52.3.

Stefan

Mätningen från Grafpro du hänvisar till är just på mina exemplar. Så kanske kan ett annat par OA52LE vara intressant. Eller är det kanske just mina exemplar som är intressanta eftersom du själv i första inlägget skriver: "-Det är otroligt hur nåt kan mäta så bra men ändå inte låta som det skall.....". Tvärtom gäller kanske också. Och visst är fler ägare av OA52LE än jag intresserade av jämförelse.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-07-28 10:10

juanth skrev:Det ska bli spännande att höra vad du tycker DVD!



Ja jag ser fram mot att lyssna till dessa :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-07-28 12:33

STDI skrev:
avr7000 skrev:
Alla jämförelser är intressanta och roliga!!!

Just OA52.LE är med det vi vet nu lite av en parantes....
Den har någon skavank i frekvensgången uppmätt av Grafpro på Carlssonkult, den har förvisso det fina diskantelementet från Larsen 8 (själva anledningen att den kom till) som på papper är bättre än .2 diskanten (i mina öron med) men den har forfarande SS8545 baselementet.
Eftersom det inte finns så många OA52.LE byggda blir ju den huvudsakliga jämförelsen av ett par nya OA52.N mot OA52.2 och OA52.3.

Stefan

Mätningen från Grafpro du hänvisar till är just på mina exemplar. Så kanske kan ett annat par OA52LE vara intressant. Eller är det kanske just mina exemplar som är intressanta eftersom du själv i första inlägget skriver: "-Det är otroligt hur nåt kan mäta så bra men ändå inte låta som det skall.....". Tvärtom gäller kanske också. Och visst är fler ägare av OA52LE än jag intresserade av jämförelse.


Tvärtom kan absolut gälla....
Många högtalare man ser uppmätta i t ex hifi-tidningar kan ha mer eller mindre "raka" kurvor och ändå låta bra ( och inte minst, -som en resursstark utvecklingsavdelning på ett större högtalarföretag vill att de skall låta) .

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav lennartj » 2019-07-29 13:25

Innan ni byter element i mina (för närvarande) OA52.LE kunde det kanske vara en god idé att mäta upp dem i samma testmiljö som ni använt för att utvärdera OA51.N och arkivera om det blir tillfälle att mäta på STDI's under samma förhållanden någon gång.

Så här såg skillnaden ut hos mig.
Först mätte jag på OA52.2 i sina ordinarie positioner ovanpå OB52. Mikrofonplaceringen var på 1 m avstånd från diskantelementet på axeln från detta till min öronhöjd i sweetspot. Vänligen bortse helt från frekvensgången under 200 Hz. Mitt subwoofersystem är optimerat för bästa integration på 2,5 m avstånd.

OA52punkt LE vs punkt 2 Höger.jpg
OA52punkt LE vs punkt 2 Höger.jpg (215.6 KiB) Visad 7606 gånger


Turkos kurva gäller för OA52.2 sedan bar jag ut dem och placerade OA52.LE i exakt samma positioner och fick de mörkblå kurvorna

OA52punkt LE vs punkt 2 Vänster.jpg
OA52punkt LE vs punkt 2 Vänster.jpg (204.62 KiB) Visad 7606 gånger


För att ge en uppfattning om hur OA52.LE presterar ensam flyttade jag en OA52.LE till en mer Carlssonvänlig plats bakom matbordet, men den är helt omöjlig för seriös lyssning.

OA52LEV.jpg
OA52LEV.jpg (73.46 KiB) Visad 7606 gånger


Hoppsan! Det var höger högtalare. Jag har tydligen ingen bild på vänster med motsvarande uppställning.

Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-07-30 12:31

Intressanta mätningar :) .
Kul att se hur de mäter 1 meter ifrån, inroom.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav lennartj » 2019-07-30 14:48

Även om frekvensgången från 500 Hz och neråt ser ut som " hej kom och hjälp mig" så visar 8545 mycket god jämnhet mellan både gamla och nya exemplar.
De i OA52.2 hade jag spelat tusentals timmar på, men de i OA52.LE hade jag nog vid mättillfället bara spelat något 10-tal timmar på så snacket om inbränning eller inspelning av av högtalare verkar inte gälla välbyggda element som ScanSpeak W8545
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Morello » 2019-07-30 15:22

Det ser ut som Anders optimerat på en annan referensaxel. Det finns nämligen en betydande svacka i registret runt 3kHz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav jansch » 2019-07-30 21:58

Morello skrev:Det ser ut som Anders optimerat på en annan referensaxel. Det finns nämligen en betydande svacka i registret runt 3kHz.


Med tanke på att mätningarna verkar vara gjorda med 18 sekunders svep och då utan gate:ing bör man nog bara jämföra de båda varianterna (OA52.2 med OA52.LE) och detta endast om exakt mikrofonplacering o högtalarplacering bibehållits.
Uppmätta frekvenskurvor har ju ingen relation till hur det låter vid lyssningsposition.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Morello » 2019-07-30 22:07

Jo, i allra högsta grad finns en korrelation. Originalet verkar å andra sidan ha en viss överbetoning istället och i ett bredare register.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav lennartj » 2019-07-30 23:59

Det är ju därför jag rekommenderar Stefan & co att mäta upp mina lådor med .LE-elementen kvar, i sin utvecklingsmiljö för OA51.N .
Då kan de jämföras med STDI's om de händelsevis skulle komma på besök i framtiden, innan de river ur LE-elementen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-07-31 07:02

jansch skrev:
Morello skrev:Det ser ut som Anders optimerat på en annan referensaxel. Det finns nämligen en betydande svacka i registret runt 3kHz.


Med tanke på att mätningarna verkar vara gjorda med 18 sekunders svep och då utan gate:ing bör man nog bara jämföra de båda varianterna (OA52.2 med OA52.LE) och detta endast om exakt mikrofonplacering o högtalarplacering bibehållits.
Uppmätta frekvenskurvor har ju ingen relation till hur det låter vid lyssningsposition.


Hmm.. fråga: Att det är utan gating påverkar väl inte resultatet speciellt mycket vid 3 kHz ?

Min egen erfarenhet är att är det väldigt krokigt mellan 500-15000 Hz drygt en meter från högtalaren med tex Lts logaritmiska sinussvep mätt utan gating så kommer det att höras som en färgning. De närmaste ytorna från högtalaren inom 5-10 ms bör vara med i mätningen ( här håller jag med Peter Stendl ) för det påverkar hur klangen uppfattas från högtalaren i ett verkligt rum.
Jag tycker en mätning med sinussvep on axis från 1,2 meter säger väldigt mycket om hur det låter även på lyssningsplats.

De dokumenterat mest frekvenslinjära högtalarna, tex den prisbilliga Jbl LCR 305 som jag själv mätt på, är ganska raka med LTS sinussvep från 500 -20000 Hz. 1 meter ifrån och utan gating och i ett normalt rum.
viewtopic.php?f=9&t=68212&p=2017214&hilit=Jbl+305+mätningar#p2017214

HAAS effekten påverkar väl hur vi selekterar och upplever ljudet- ? som jag lärt mig hittills och förstått det genom egna experiment så innebär det att frekvensgången från högtalaren drygt en meter ifrån har väldigt stor betydelse för hur ljudet uppfattas från lyssningsposition. Vi prioriterar det först anlända ljudet, direktljudet från högtalaren. Detta stämmer även bra med Tooles studier.

Kanske har jag missuppfattat några saker och jag håller successivt på att lära mig, så egentligen är jag själv på gröngölingstadiet :)

Nedanför jbls aktiva 305 monitor mätt 1 meter ifrån i ett vanligt rum med gipsväggar med LTS logaritmiska frekvenssvep, Dayton imm6, audiotools och utan gating. Ganska rakt och endast under rummets schröderfrekvens ses en höjning av frekvenskurvan. Här är sinussvepet. :
http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav STDI » 2019-07-31 08:37

lennartj skrev:Det är ju därför jag rekommenderar Stefan & co att mäta upp mina lådor med .LE-elementen kvar, i sin utvecklingsmiljö för OA51.N .
Då kan de jämföras med STDI's om de händelsevis skulle komma på besök i framtiden, innan de river ur LE-elementen.

Och eftersom det är mina exemplar Grafpro gjort LTAS-mätning på finns också den att jämföra med. Själv kan jag inte mäta något.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-07-31 13:26

STDI skrev:
lennartj skrev:Det är ju därför jag rekommenderar Stefan & co att mäta upp mina lådor med .LE-elementen kvar, i sin utvecklingsmiljö för OA51.N .
Då kan de jämföras med STDI's om de händelsevis skulle komma på besök i framtiden, innan de river ur LE-elementen.

Och eftersom det är mina exemplar Grafpro gjort LTAS-mätning på finns också den att jämföra med. Själv kan jag inte mäta något.


STDI: Hur mäter Grafpro, kan du beskriva om du vet?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-31 13:43

Jag vill minnas att det står på Grafpros hemsida, så du kan kolla där först.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-07-31 13:47

juanth skrev:
STDI skrev:
lennartj skrev:Det är ju därför jag rekommenderar Stefan & co att mäta upp mina lådor med .LE-elementen kvar, i sin utvecklingsmiljö för OA51.N .
Då kan de jämföras med STDI's om de händelsevis skulle komma på besök i framtiden, innan de river ur LE-elementen.

Och eftersom det är mina exemplar Grafpro gjort LTAS-mätning på finns också den att jämföra med. Själv kan jag inte mäta något.


STDI: Hur mäter Grafpro, kan du beskriva om du vet?


https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1251572#p1251572
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav STDI » 2019-07-31 14:00

juanth skrev:
STDI skrev:
lennartj skrev:Det är ju därför jag rekommenderar Stefan & co att mäta upp mina lådor med .LE-elementen kvar, i sin utvecklingsmiljö för OA51.N .
Då kan de jämföras med STDI's om de händelsevis skulle komma på besök i framtiden, innan de river ur LE-elementen.

Och eftersom det är mina exemplar Grafpro gjort LTAS-mätning på finns också den att jämföra med. Själv kan jag inte mäta något.


STDI: Hur mäter Grafpro, kan du beskriva om du vet?

I tråden som Nattlorden hänvisar till står bl a:
grafpro skrev:...
LTAS betyder Long-term Average Spectrum och innebär alltså beräkning av medelvärdet för en tids mätning av spektrum. Funktionen finns i gratisprogrammet RTSect från Tolvan Data (Svante).

Vad man kan göra är alltså att köra ut vitt brus, slå på LTAS och gå omkring i rummet ett par minuter och långsamt veva runt med mikrofonen. Det är vad jag gör och då får man en kurva som ner till ungefär 300Hz (1m våglängd) blir ganska oberoende av rummet (men inte av högtalarens placering). Därunder sjunker pålitligheten efterhand. Under 100Hz blir det åter mest rummets reflexer man ser.
...

Tyvärr ser jag inga bilder längre i den tråden.
Vad jag minns var det precis så det gick till när han mätte. Man kunde följa kurvan direkt på datorn. I början var den väldigt orolig men efter en stund stabiliserade den sig.
Här är sidan på Carlssonkult där han beskriver mätningar: http://carlssonkult.se/measuring.aspx
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-07-31 22:59

Tack för det. Finns det några fabrikanter av högtalare som använder LTAS som standard? Är det Svantes idé från början? Vad är vanligaste metoden?
Jag köper det som en riktigt bra metod iaf.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-07-31 23:37

juanth skrev:Tack för det. Finns det några fabrikanter av högtalare som använder LTAS som standard? Är det Svantes idé från början? Vad är vanligaste metoden?
Jag köper det som en riktigt bra metod iaf.


Som generell metod är den välförankrad i många statistiska discipliner.... det har inte med audio att göra, utan med databehandling... dock funkar metoden bra för audio.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-08-01 10:01

Nattlorden skrev:
juanth skrev:Tack för det. Finns det några fabrikanter av högtalare som använder LTAS som standard? Är det Svantes idé från början? Vad är vanligaste metoden?
Jag köper det som en riktigt bra metod iaf.


Som generell metod är den välförankrad i många statistiska discipliner.... det har inte med audio att göra, utan med databehandling... dock funkar metoden bra för audio.


Nja, det tycks väldigt olika om detta. Toole förespråkar tex inte den metoden. Många förkastar LTAS. Carlsson hade nog älskat den.
En sak står klart- ska frekvenskurvan på lyssningsplats i ett normalt rum mäta rakt ( som med Carlsson ) så kommer inte direktljudet från högtalaren 1 meter ifrån att vara det. Det går inte att kombinera. Åtminstone har jag inte sett några sådana oberoende mätningar. Lennartj:s mätning 1 meter ifrån visar med önskvärd tydlighet att så är fallet.

HAAS effekten är en reell effekt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haas-effekten

Hjärnan prioriterar det först anlända ljudet. Därför får varje konstruktör dra sina egna slutsatser då man konstruerar. Allt är beroende var högtalaren ska placeras- om den är väggplacerad eller fristående.
Det finns ingen koncensus.

Här ses tex frekvenskurvan från Jbl synthesis 1400 testat i stereophile. Väldigt rak på lyssningsplats ett antal meter ifrån. Krokig 1 meter ifrån. Allt enligt Greg Timbers idéer. Med LTAS mäter den bra.
https://www.stereophile.com/content/jbl ... asurements

Revels högtalare uppvisar istället väldigt rak frekvenskurva nära högtalaren- och svagt mot diskanten sluttande kurva vid lyssningsplats. Allt enligt Tooles och Kevin Voecks idéer. Med LTAS mäter den mindre bra.
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements


Båda får högsta betyg för ljudet av John Atkinson . :)

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maarten » 2019-08-02 08:19

Väldigt kul projekt och Grafpros genomgång var ju riktigt bra! Ser ut som fantastisk potential i dessa!

Tangband, Revel'en har ju både bra direkt och "rumsgenomsnittliga" kurvor, citat
"
Fig.8 shows how all this added up in LG's listening room. To generate this graph, I took ten 1/6-octave–smoothed spectra for each speaker individually in a rectangular grid 40" wide by 18" high and centered on the position of Larry's ears in his listening chair. (I used an Earthworks omni microphone and a Metric Halo ULN-2 FireWire audio interface, in conjunction with SMUGSoftware's Fuzzmeasure 2.0 running on my Apple laptop.) My goodness! Even though there is some lumpiness at the low end of the graph, due to room modes that have not been eliminated by the spatial averaging, this is, to again use the phrase, an extraordinarily smooth, flat response, especially when you consider that it was taken in an actual room rather than an anechoic chamber. As LG noted, the speaker offers full output down to below 20Hz. At the other end of the spectrum, the gentle rolloff in the top two octaves is due to the increased absorption of the room's furnishings in this range
Read more at https://www.stereophile.com/content/rev ... 8BqW79U.99


Och det är väl så det bör vara? Dvs de båda typerna av mätningarna kompletterar varandra?

Nu skulle komplettera de fina mätningar som redan är gjorda med en direktljuds-mätning på oa51.N (om det inte redan finns?)
sb17nbac till alla!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-08-02 08:28

Jo, men revel får en liten diskantsänkning vid mätning LTAS på lyssningsplats. Men jag håller med om att de mäter väldigt fint .

Det jag menade var att spikrak frekvensgång en meter från högtalaren inte går att få 4 meter ifrån , om du inte bor i ett kaklat badrum. Så en konstruktör måste bestämma sig om han vill ha rakt vid lyssningsplatsen ( jbl 1400 ) eller rakt 1 meter ifrån ( revel salon )

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav matssvensson » 2019-08-02 10:01

Teoretiskt går det alldeles utmärkt att skapa en ljudalstrare som mäter spikrakt på en meter utan reflexer och samtidigt mäter lika spikrakt med LTAS vid lyssningsplats i ett rum, tex en rundstrålande högtalare i ett rum som absorberar frekvenser likvärdigt över hela spekrat. Men det är inte lätt att realisera i praktiken och inte alls säkert att en sån lösning upplevs återskapa en inspelad ljudhändelse på bästa möjliga vis (snarare säkert att den lösningen inte upplevs speciellt positivt).

Det beror på mycket, i själva högtalarlösningen och dess egenskaper, hur den interagerar med lyssningsrummet och hur vår hörsel tolkar ljudet i lyssningspositionen över både tid och riktning. Mängder av parametrar som inte uppfattas av en mätmikrofon i en mätning. Och det är där en kompetent konstruktör förhoppningsvis kommer in för att försöka skapa en smakfull balans bland dessa egenskaper.

Det jag läst och sett om dessa högtalare gör mig mycket nyfiken på att få höra dem. Carlssonstiftelsens OA-61 imponerade på mig tidigare i våras. Bremen 3D8 med center på Sheraton för ett antal år sen satte djupa spår i mitt ljudminne.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Morello » 2019-08-02 11:58

Någon som lyssnat på JBL 1400 - att döma av mätningarna skulle jag gissa att den låter tämligen ljust i en typisk uppställning?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-02 12:02

Tangband skrev:Jo, men revel får en liten diskantsänkning vid mätning LTAS på lyssningsplats. Men jag håller med om att de mäter väldigt fint .

Det jag menade var att spikrak frekvensgång en meter från högtalaren inte går att få 4 meter ifrån , om du inte bor i ett kaklat badrum. Så en konstruktör måste bestämma sig om han vill ha rakt vid lyssningsplatsen ( jbl 1400 ) eller rakt 1 meter ifrån ( revel salon )


Nej, så fungerar det inte.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-08-02 12:23

Kan du då förklara hur det fungerar ?
Om du inte kan det, så ser jag ditt inlägg som helt irrelevant.
Har du läst Tooles böcker ?

Visa gärna med exempel på mätningar. Jag har själv bidragit med en tråd där jag försökte få mina Jbl 530 att mäta rakt både vid lyssningsplats 3,5 meter bort och 1 meter ifrån. För att få frekvensgången rak vid lyssningsplats behövdes en diskanthöjning om man mäter nära högtalaren- precis som mätningarna på jbl 1400 i stereophile visar.

Eftersom hörseln prioriterar direktljudet från en högtalare pga precendence-effekten så är LTAS därför ofta en aning missvisande. Detta enligt min mening och efter mina egna erfarenheter.

Det vore intressant om du kan utveckla lite- dina EGNA erfarenheter av högtalarmätningar, Johan. Jag vill gärna lära mig mera :) .
Senast redigerad av Tangband 2019-08-02 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-08-02 12:25

Morello skrev:Någon som lyssnat på JBL 1400 - att döma av mätningarna skulle jag gissa att den låter tämligen ljust i en typisk uppställning?


Jo, det kan man ju se på frekvenskurvan som är mätt nära högtalaren. Det är ju den som är helt utslagsgivande, pga precendence effekten . Den låter säkerligen alltför ljust med neutralt skivmaterial.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-08-02 12:41

matssvensson skrev:Teoretiskt går det alldeles utmärkt att skapa en ljudalstrare som mäter spikrakt på en meter utan reflexer och samtidigt mäter lika spikrakt med LTAS vid lyssningsplats i ett rum, tex en rundstrålande högtalare i ett rum som absorberar frekvenser likvärdigt över hela spekrat. Men det är inte lätt att realisera i praktiken och inte alls säkert att en sån lösning upplevs återskapa en inspelad ljudhändelse på bästa möjliga vis (snarare säkert att den lösningen inte upplevs speciellt positivt).

Det beror på mycket, i själva högtalarlösningen och dess egenskaper, hur den interagerar med lyssningsrummet och hur vår hörsel tolkar ljudet i lyssningspositionen över både tid och riktning. Mängder av parametrar som inte uppfattas av en mätmikrofon i en mätning. Och det är där en kompetent konstruktör förhoppningsvis kommer in för att försöka skapa en smakfull balans bland dessa egenskaper.

Det jag läst och sett om dessa högtalare gör mig mycket nyfiken på att få höra dem. Carlssonstiftelsens OA-61 imponerade på mig tidigare i våras. Bremen 3D8 med center på Sheraton för ett antal år sen satte djupa spår i mitt ljudminne.

mvh, mats


Det där var ju diplomatiskt skrivet :) . Dina egna mätningar med LTAS ( som var en mycket intressant tråd ) visade ju, precis som mina egna tester, att det inte går att säga att LTAS -mätning som är frekvensrak på lyssningsplats genererar det bästa ljudet. Sabbar man direktljudet som är nära högtalaren med en diskanthöjning kommer högtalaren tvärtom att upplevas som alltför ljust klingande från lyssningsplats. Trots att den med LTAS metoden mäter rakt.
Detta beror bla på precendence-effekten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Hjärnan selekterar ljud. Mikrofonen gör det inte.

Jag har kommit till samma slutsats som du angående detta.
Jag har inte heller hört OA61 eller Bremens ägg, så jag får väl låta det vara osagt att det omöjliga kanske trots allt går att göra.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-02 15:25

Var bor du Mats? Det finns ett par att lyssna på i Sthlm, hos mig.


matssvensson skrev:Teoretiskt går det alldeles utmärkt att skapa en ljudalstrare som mäter spikrakt på en meter utan reflexer och samtidigt mäter lika spikrakt med LTAS vid lyssningsplats i ett rum, tex en rundstrålande högtalare i ett rum som absorberar frekvenser likvärdigt över hela spekrat. Men det är inte lätt att realisera i praktiken och inte alls säkert att en sån lösning upplevs återskapa en inspelad ljudhändelse på bästa möjliga vis (snarare säkert att den lösningen inte upplevs speciellt positivt).

Det beror på mycket, i själva högtalarlösningen och dess egenskaper, hur den interagerar med lyssningsrummet och hur vår hörsel tolkar ljudet i lyssningspositionen över både tid och riktning. Mängder av parametrar som inte uppfattas av en mätmikrofon i en mätning. Och det är där en kompetent konstruktör förhoppningsvis kommer in för att försöka skapa en smakfull balans bland dessa egenskaper.

Det jag läst och sett om dessa högtalare gör mig mycket nyfiken på att få höra dem. Carlssonstiftelsens OA-61 imponerade på mig tidigare i våras. Bremen 3D8 med center på Sheraton för ett antal år sen satte djupa spår i mitt ljudminne.

mvh, mats
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav matssvensson » 2019-08-02 16:08

Tangband skrev:Det där var ju diplomatiskt skrivet :) . Dina egna mätningar med LTAS ( som var en mycket intressant tråd ) visade ju, precis som mina egna tester, att det inte går att säga att LTAS -mätning som är frekvensrak på lyssningsplats genererar det bästa ljudet. Sabbar man direktljudet som är nära högtalaren med en diskanthöjning kommer högtalaren tvärtom att upplevas som alltför ljust klingande från lyssningsplats. Trots att den med LTAS metoden mäter rakt.
Detta beror bla på precendence-effekten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Hjärnan selekterar ljud. Mikrofonen gör det inte.

Jag har kommit till samma slutsats som du angående detta.
Jag har inte heller hört OA61 eller Bremens ägg, så jag får väl låta det vara osagt att det omöjliga kanske trots allt går att göra.

Ja, i den begränsade undersökningen kom jag fram till att med mina högtalares egenskaper i ett normalt möblerat vardagsrum var det inte möjligt att förena rakt direktljud utan reflexer och rak LTAS mätning vid lyssningsplatsen. Dessutom föredrog jag klart återgivningen där direktljudet utan reflexer var som jag vill ha det. Men det betyder inte att andra resultat kan vara bättre med andra förutsättningar. Orkar jag bygga fler högtalare vill jag laborera mer med dessa egenskaper.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster