Underhåll av elementkanter

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
onosendai
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-04-08

Underhåll av elementkanter

Inläggav onosendai » 2019-07-26 08:52

Hej!
Jag äger ett par pi60s och jag undrar om jag behöver underhålla kanterna på elementen för att de ska hålla så länge som möjligt och att ljudet inte ska ändra karaktär med tiden. Jag har läst att folk smetar på silikon, glycerol, paraffinolja och annat på sina kanter (inte ino). Är det någon skillnad om man använder högtalarna frekvent eller om de står oanvända ett tag?

Skumkanter har jag förstått att de inte håller lika länge som gummi. Hur är det för elementen i en pi60?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav paa » 2019-07-26 09:02

Jag har svårt att förstå att silikon, (som är en icke-organisk produkt och extremt inert) skulle kunna påverka ett organiskt material som gummi.
Om någon har en teori för att det ändå skulle kunna hända så vore det intressant att läsa om detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav Perfector » 2019-07-26 09:09

silikonspray på en trasa och "tvätta" kanten så den skiner.
Då får man åxå bort smuts och annat som kan göra kanten styv och mindre rörlig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
onosendai
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-04-08

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav onosendai » 2019-07-26 09:13

Det där med silikon vet jag inte men jag läste den här tråden:
http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1363
Ber om ursäkt om jag förväxlade silikon med silikonfett.
Jag är en lekman som du kanske förstår.

Användarvisningsbild
onosendai
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-04-08

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav onosendai » 2019-07-26 09:15

Perfector skrev:silikonspray på en trasa och "tvätta" kanten så den skiner.
Då får man åxå bort smuts och annat som kan göra kanten styv och mindre rörlig.


Funkar denna?
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017071

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav Perfector » 2019-07-26 09:29

onosendai skrev:
Perfector skrev:silikonspray på en trasa och "tvätta" kanten så den skiner.
Då får man åxå bort smuts och annat som kan göra kanten styv och mindre rörlig.


Funkar denna?
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017071

Den ska nog funka perfekt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
onosendai
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-04-08

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav onosendai » 2019-07-26 09:44

Perfector skrev:
onosendai skrev:
Perfector skrev:silikonspray på en trasa och "tvätta" kanten så den skiner.
Då får man åxå bort smuts och annat som kan göra kanten styv och mindre rörlig.


Funkar denna?
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017071

Den ska nog funka perfekt.


Tack så mycket för hjälpen!
Om det inte är någon som har invändningar mot silikonspray så kommer jag köra en vända med det. Blir om någon vecka eller så.
Skulle vara bra om herr Öhman kunde bekräfta att det är ok, men du verkar ju ha konstruerat högtalare själv så..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-26 09:52

Smörj inte in med något! Lyssna inte till Perfectors felaktiga råd!

Vad jag vet är gummikanterna till Inos samtliga högtalarsystem underhållsfria och åldersbeständiga. För länge sedan hade vanliga pi60 och PA-högtalarna (med åttatummare) skumkanter, men de kan man ändå inte underhålla på annat sätt än att undvika UV-strålning med exempelvis mörkt högtalartyg.

Om du ändå känner kletbehov av ett eller annat slag, ska du i alla fall INTE göra något överhuvudtaget utan att FÖRST ha frågat Ingvar Öhman.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
onosendai
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-04-08

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav onosendai » 2019-07-26 10:07

Johan_Lindroos skrev:Smörj inte in med något! Lyssna inte till Perfectors felaktiga råd!

Vad jag vet är gummikanterna till Inos samtliga högtalarsystem underhållsfria och åldersbeständiga. För länge sedan hade vanliga pi60 och PA-högtalarna (med åttatummare) skumkanter, men de kan man ändå inte underhålla på annat sätt än att undvika UV-strålning med exempelvis mörkt högtalartyg.

Om du ändå känner kletbehov av ett eller annat slag, ska du i alla fall INTE göra något överhuvudtaget utan att FÖRST ha frågat Ingvar Öhman.

Ok, jag väntar ett tag och kollar om Ingvar svarar här. Annars ringer jag honom efter ett tag.
Jag har gummikanter på mina. De är 6 år gamla ungefär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav Perfector » 2019-07-26 10:10

Johan_Lindroos skrev:Smörj inte in med något! Lyssna inte till Perfectors felaktiga råd!

Vad jag vet är gummikanterna till Inos samtliga högtalarsystem underhållsfria och åldersbeständiga. För länge sedan hade vanliga pi60 och PA-högtalarna (med åttatummare) skumkanter, men de kan man ändå inte underhålla på annat sätt än att undvika UV-strålning med exempelvis mörkt högtalartyg.

Om du ändå känner kletbehov av ett eller annat slag, ska du i alla fall INTE göra något överhuvudtaget utan att FÖRST ha frågat Ingvar Öhman.

Du menar att man inte ska torka av kanten så den inte samlar på sig smuts?
Siliconspray är ju inte farligt utan glänser bara upp kanten utan att lägga något smetigt lager på den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav Nattlorden » 2019-07-26 10:21

Perfector skrev:Du menar att man inte ska torka av kanten så den inte samlar på sig smuts?


Tror det räcker med lite Infected Mushroom för att hantera ev. smutsansamling. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav paa » 2019-07-26 10:36

onosendai skrev:
Johan_Lindroos skrev:Smörj inte in med något! Lyssna inte till Perfectors felaktiga råd!

Vad jag vet är gummikanterna till Inos samtliga högtalarsystem underhållsfria och åldersbeständiga. För länge sedan hade vanliga pi60 och PA-högtalarna (med åttatummare) skumkanter, men de kan man ändå inte underhålla på annat sätt än att undvika UV-strålning med exempelvis mörkt högtalartyg.

Om du ändå känner kletbehov av ett eller annat slag, ska du i alla fall INTE göra något överhuvudtaget utan att FÖRST ha frågat Ingvar Öhman.

Ok, jag väntar ett tag och kollar om Ingvar svarar här. Annars ringer jag honom efter ett tag.
Jag har gummikanter på mina. De är 6 år gamla ungefär.

Ingvar verkar inte speciellt aktiv här på senare tid.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav DVD-ai » 2019-07-26 11:19

En bra grundinställning är att alltid kolla med konstruktören först innan man gör liknande saker, så jag rekommenderar dig att ringa till Ingvar innan någonting appliceras på gummit. :)
Så att du slipper orsaka något skada/påverkar något negativt, det är ju bara så tråkigt om det händer...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
onosendai
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-04-08

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav onosendai » 2019-07-26 11:28

DVD-ai skrev:En bra grundinställning är att alltid kolla med konstruktören först innan man gör liknande saker, så jag rekommenderar dig att ringa till Ingvar innan någonting appliceras på gummit. :)
Så att du slipper orsaka något skada/påverkar något negativt, det är ju bara så tråkigt om det händer...


Jag ska göra det. Jag återkommer här i tråden med svaret så folk som undrar får veta vad som gäller.

Användarvisningsbild
onosendai
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-04-08

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav onosendai » 2019-07-26 12:01

Jag har ringt Ingvar och han sa att man inte behöver göra något åt kanterna på pi60 om man inte har modeller som tillverkades tidigare än 1999. Glycerin kunde då eventuellt vara bra. Han hade inte provat med silikonspray så han kunde inte säga något om det.
Tack till alla som svarat iallafall.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav DVD-ai » 2019-07-27 23:33

Vad bra !

Njut av musik och dina fina högtalare utan oro lääänge ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-28 13:09

onosendai skrev:Det där med silikon vet jag inte men jag läste den här tråden:
http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... php?t=1363
Ber om ursäkt om jag förväxlade silikon med silikonfett.
Jag är en lekman som du kanske förstår.


Länken visar ett riktigt tossigt råd. Skumkanter ska _absolut_ inte geggas in. Undvik allt som står där.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-07-28 13:13

Perfector skrev:
Johan_Lindroos skrev:Smörj inte in med något! Lyssna inte till Perfectors felaktiga råd!

Vad jag vet är gummikanterna till Inos samtliga högtalarsystem underhållsfria och åldersbeständiga. För länge sedan hade vanliga pi60 och PA-högtalarna (med åttatummare) skumkanter, men de kan man ändå inte underhålla på annat sätt än att undvika UV-strålning med exempelvis mörkt högtalartyg.

Om du ändå känner kletbehov av ett eller annat slag, ska du i alla fall INTE göra något överhuvudtaget utan att FÖRST ha frågat Ingvar Öhman.

Du menar att man inte ska torka av kanten så den inte samlar på sig smuts?
Siliconspray är ju inte farligt utan glänser bara upp kanten utan att lägga något smetigt lager på den.


NEJ, det menar jag inte. Läs vad jag skrev istället.
//Johan Lindroos

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav MorganM » 2019-08-02 12:23

Jag bytte alla element i mina pi60 från skum till gummi år 2009,och basarna är fortfarande som nya.Har för mig att Ingvar sagt/skrivit att hans gummiupphängningar ska hålla sisådär 400år.
Jag torkar bara av lite damm med en lätt fuktig trasa någon gång/år.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav bakerman22 » 2019-08-08 15:52

MorganM skrev:Har för mig att Ingvar sagt/skrivit att hans gummiupphängningar ska hålla sisådär 400år.



:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Underhåll av elementkanter

Inläggav DVD-ai » 2019-08-08 16:26

Dom håller väll minst en mänsklig livtid om man inte utsätter dom för ovettig miljö eller kemikalier, precis som vettiga gummiprodukter bör göra i miljö hemma/inomhus. :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster