OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav matssvensson » 2019-08-02 16:12

juanth skrev:Var bor du Mats? Det finns ett par att lyssna på i Sthlm, hos mig.

Tack, det vore roligt. Normalt håller familjen till vid Vanadisplan, mindre än två stenkast från HifiKit.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav petersteindl » 2019-08-02 19:15

Tangband skrev:
matssvensson skrev:Teoretiskt går det alldeles utmärkt att skapa en ljudalstrare som mäter spikrakt på en meter utan reflexer och samtidigt mäter lika spikrakt med LTAS vid lyssningsplats i ett rum, tex en rundstrålande högtalare i ett rum som absorberar frekvenser likvärdigt över hela spekrat. Men det är inte lätt att realisera i praktiken och inte alls säkert att en sån lösning upplevs återskapa en inspelad ljudhändelse på bästa möjliga vis (snarare säkert att den lösningen inte upplevs speciellt positivt).

Det beror på mycket, i själva högtalarlösningen och dess egenskaper, hur den interagerar med lyssningsrummet och hur vår hörsel tolkar ljudet i lyssningspositionen över både tid och riktning. Mängder av parametrar som inte uppfattas av en mätmikrofon i en mätning. Och det är där en kompetent konstruktör förhoppningsvis kommer in för att försöka skapa en smakfull balans bland dessa egenskaper.

Det jag läst och sett om dessa högtalare gör mig mycket nyfiken på att få höra dem. Carlssonstiftelsens OA-61 imponerade på mig tidigare i våras. Bremen 3D8 med center på Sheraton för ett antal år sen satte djupa spår i mitt ljudminne.

mvh, mats


Det där var ju diplomatiskt skrivet :) . Dina egna mätningar med LTAS ( som var en mycket intressant tråd ) visade ju, precis som mina egna tester, att det inte går att säga att LTAS -mätning som är frekvensrak på lyssningsplats genererar det bästa ljudet. Sabbar man direktljudet som är nära högtalaren med en diskanthöjning kommer högtalaren tvärtom att upplevas som alltför ljust klingande från lyssningsplats. Trots att den med LTAS metoden mäter rakt.
Detta beror bla på precendence-effekten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Hjärnan selekterar ljud. Mikrofonen gör det inte.

Jag har kommit till samma slutsats som du angående detta.
Jag har inte heller hört OA61 eller Bremens ägg, så jag får väl låta det vara osagt att det omöjliga kanske trots allt går att göra.


Direktljudet är den akustiska ljudvåg som når mottagaren, d v s lyssnaren eller en mikrofon, innan reflexer påverkat denna ljudvåg i punkten hos mottagaren. Direktljud och dess definition är lurigt och speciellt i små rum. Överhuvudtaget är vågrörelseläran inom fysiken svår och ibland inte helt intuitiv.

I det här inlägget hänvisar du till Precedence och det är bra. I andra inlägg hänvisar du till Haas och det är mindre bra. Man har för en del år sedan separerat dessa fenomen i takt med att man förstått precedence. Mitt råd, använd ej ordet Haas-effekten då det är precedence som skall uttryckas. Tyvärr är precedence fortfarande missförstått. Det är ganska stora skillnader mellan dessa två begrepp. Haas-effekten som ord för en specifik psykoakustisk företeelse/fenomen är en gammal kvarlevnad sedan 50-talet och används tyvärr fortfarande alltför ofta i fel sammanhang. Men just nu känns det som överkurs på detta forum och då väljer jag att trappa ner eftersom det på senare tid inte fallit i god jord det jag vill försöka förklara. Jag får ta detta senare i annan tråd, då tiden känns mera mogen.

Med vänliga hälsningar
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-08-02 19:31

Är inte Haas tänkt för "omvändningen"? Alltså att om man vill att en talare på en scen skall uppfattas som talande från sin position, men man vill skicka ut förstärkt ljud från högtalare för att alla skall höra... att då veta inom hur lång fördröjning det går att göra innan det slutar upplevas som direktljud från talaren?

I vårt fall är det inte ett STARKARE ljud som anländer senare, utan en svagare reflex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-08-02 20:03

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
matssvensson skrev:Teoretiskt går det alldeles utmärkt att skapa en ljudalstrare som mäter spikrakt på en meter utan reflexer och samtidigt mäter lika spikrakt med LTAS vid lyssningsplats i ett rum, tex en rundstrålande högtalare i ett rum som absorberar frekvenser likvärdigt över hela spekrat. Men det är inte lätt att realisera i praktiken och inte alls säkert att en sån lösning upplevs återskapa en inspelad ljudhändelse på bästa möjliga vis (snarare säkert att den lösningen inte upplevs speciellt positivt).

Det beror på mycket, i själva högtalarlösningen och dess egenskaper, hur den interagerar med lyssningsrummet och hur vår hörsel tolkar ljudet i lyssningspositionen över både tid och riktning. Mängder av parametrar som inte uppfattas av en mätmikrofon i en mätning. Och det är där en kompetent konstruktör förhoppningsvis kommer in för att försöka skapa en smakfull balans bland dessa egenskaper.

Det jag läst och sett om dessa högtalare gör mig mycket nyfiken på att få höra dem. Carlssonstiftelsens OA-61 imponerade på mig tidigare i våras. Bremen 3D8 med center på Sheraton för ett antal år sen satte djupa spår i mitt ljudminne.

mvh, mats


Det där var ju diplomatiskt skrivet :) . Dina egna mätningar med LTAS ( som var en mycket intressant tråd ) visade ju, precis som mina egna tester, att det inte går att säga att LTAS -mätning som är frekvensrak på lyssningsplats genererar det bästa ljudet. Sabbar man direktljudet som är nära högtalaren med en diskanthöjning kommer högtalaren tvärtom att upplevas som alltför ljust klingande från lyssningsplats. Trots att den med LTAS metoden mäter rakt.
Detta beror bla på precendence-effekten. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
Hjärnan selekterar ljud. Mikrofonen gör det inte.

Jag har kommit till samma slutsats som du angående detta.
Jag har inte heller hört OA61 eller Bremens ägg, så jag får väl låta det vara osagt att det omöjliga kanske trots allt går att göra.


Direktljudet är den akustiska ljudvåg som når mottagaren, d v s lyssnaren eller en mikrofon, innan reflexer påverkat denna ljudvåg i punkten hos mottagaren. Direktljud och dess definition är lurigt och speciellt i små rum. Överhuvudtaget är vågrörelseläran inom fysiken svår och ibland inte helt intuitiv.

I det här inlägget hänvisar du till Precedence och det är bra. I andra inlägg hänvisar du till Haas och det är mindre bra. Man har för en del år sedan separerat dessa fenomen i takt med att man förstått precedence. Mitt råd, använd ej ordet Haas-effekten då det är precedence som skall uttryckas. Tyvärr är precedence fortfarande missförstått. Det är ganska stora skillnader mellan dessa två begrepp. Haas-effekten som ord för en specifik psykoakustisk företeelse/fenomen är en gammal kvarlevnad sedan 50-talet och används tyvärr fortfarande alltför ofta i fel sammanhang. Men just nu känns det som överkurs på detta forum och då väljer jag att trappa ner eftersom det på senare tid inte fallit i god jord det jag vill försöka förklara. Jag får ta detta senare i annan tråd, då tiden känns mera mogen.

Med vänliga hälsningar
Peter


Tack för tips till rätt uttryck. Jag saknar full kunskap , har lärt mig väldigt mycket det senaste året, men söker ytterligare fakta och försöker lära mig :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 00:55

Tja... jo... hmm....

Nu har vi testat OA51.N gränser :)

55 årskalas med några "14åriga" 50 + som spelade och dansade hela natten...

-mer eller mindre full volym, I shit you not, full patte.... och så två st IcePower 1000 ASP koplade till högtalarna i flera timmar.

(Ni som var på mässan hörde säkert att vi studtals spelade starkt där.... detta var mycket mycket starkare....)

En annan ingrediens var 1 liter Rysk Vodka...

Diskanterna tystnade efter att ha slagit av en "eker" till spridningslins och smält densamma (aluminiumdome bra termiskt kopplad till talspole)

Basarna låter och mäter fortfarande bra/korrekt på "mätvolym" trots att de slagit så långt att pappkonen har kollapsat och skrynklat sig...

Det var ett kul kalas :) :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Som utvecklingsteam tar vi naturligtvis ansvaret för att även testa gränserna för vår produkt :)
1000 W steg under flera timmar på max volym var en dålig idé....
Speciellt i kombination med 1 liter rysk AK47 Vodka :mrgreen: :mrgreen:

Bild

Högtalarna reparerades dagen efter med nya element och vi tänkte nu försöka glömma att det hänt :)

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-08 01:20

Oj! :mrgreen:
Imponerande på alla tänkbara vis. Inte minst uthålligheten för alla 14-åriga +50-åringar.

Jag minns inte vad elementen är specade till men flera timmar med närapå full volym...de är rätt tåliga mao..

Är det födelsedagsbarnet som sitter där och ser halvrysk ut? :wink:
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 01:34

Japp
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav radelius » 2019-08-08 08:06

Ja det var mäktigt! Tur att lådorna inte sprack ;)
En annan fråga Stefan, har du hunnit testa nc400 modulerna än?

H/Staffan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 09:32

radelius skrev:Ja det var mäktigt! Tur att lådorna inte sprack ;)
En annan fråga Stefan, har du hunnit testa nc400 modulerna än?

H/Staffan


Jag har varit i USA på semester och så väntar jag på lådorna från laserskärning, laserskärningsfirman har återupptagit verksamhet efter semester nu så jag bör få dem snart.

Så fort jag får lådorna går det ju fort då det bara är att koppla ihop allt med medföljande kablage.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav lennartj » 2019-08-08 10:48

Försöka glömma??? :roll:
Det brukar vara svårare att komma ihåg! :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Morello » 2019-08-08 12:48

Sanslöst, det måste låtit fruktansvärt illa med så överstyrda element. Var ni helt plakat? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kalejdokom » 2019-08-08 14:27

Läge att byta till kompressionsdriver...? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-08-08 14:30

Kalejdokom skrev:Läge att byta till kompressionsdriver...? :D


Läge att byta till diväteoxid !
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 14:35

Morello skrev:Sanslöst, det måste låtit fruktansvärt illa med så överstyrda element. Var ni helt plakat? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Jag var inte där inne...

Normalt kan man spela 70-75 på Rotel 1592 kört som försteg till IcePower 1000 ASP och det låter rent och bra på alla sätt och vis.
Här kördes det på 85 + och det betyder väl 8-16 gånger högre effekt om skalan på Rotel är relaterad till dB...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Morello » 2019-08-08 15:21

NI undvek en fråga. 8)

En kompis som har ett par "Morello 2-vägare" med SS 18W8545 upptäckte dagen efter en blöt fest att dammkåpan låg på golvet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-08 16:10

Morello skrev:NI undvek en fråga. 8)

En kompis som har ett par "Morello 2-vägare" med SS 18W8545 upptäckte dagen efter en blöt fest att dammkåpan låg på golvet.


De som hade kontroll över volymknappen var både ganska plakat och inga "finaudiofiler" :mrgreen: :mrgreen:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-08-08 16:31

Ställbart mekaniskt stopp borde vara en standardfunktion i alla försteg. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

48IDA
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 2005-02-23
Ort: Borggård, Finspång

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav 48IDA » 2019-08-08 20:24

Man får börja med att gratulera på 14-årsdagen,själv är jag bara 13,5.
Det vet alla att distorsionen sjunker med att promillen ökar. :lol:
På mässan spelades väl inte så högt?
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-08 20:41

48IDA skrev:Man får börja med att gratulera på 14-årsdagen,själv är jag bara 13,5.
Det vet alla att distorsionen sjunker med att promillen ökar. :lol:
På mässan spelades väl inte så högt?


På kvällen efter middagen och några öl drogs det på en del men inte riktigt så här....
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-08-09 13:03

Hahaha sådär SKA man nästan göra någon gång med ”okända” element för att veta hur dom beter sig :)
Bra jobbat ändå att dom fortsatte att leverera under en så pass blöt natt, att dom slutligen kastade in handduken ser jag som oundvikligt med tanke på sammanhanget och att detta trots allt är ett par rätt små högtalare. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-08-14 21:56

Då sitter man (sedan ett antal timmar tillbaka) och lyssnar till OA51.N med och utan stöd av 2st Bremen basar.
Det är inte alls oangenämt, mer utförlig beskrivning kommer senare när vinet gått ur kroppen, sömnen rensat tankarna och kaffet är i muggen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav petersteindl » 2019-08-14 22:46

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Kraniet » 2019-08-15 10:24

Har nog aldrig sett några element spelade så hårt.
Är lite fascinerad över hur diskanten lyckats slå av en eker hos faspluggen. Måste ha varit en jäkla transient!?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-08-15 12:37

Ja vart ska man börja ?
Det var tur att sällskapet var bra med tanke på den ljudande terror man fick utstå, med en bågfil skar en disstad gura långt in i min högre hörselgång, den tog ingen gisslan och lämnade heller inga överlevande...
Det hjälpes inte heller upp av att det som skedde backades upp av ett klippande slutsteg som riktigt såg till att mula in dom där tonerna långt in i minnet hos mina stackars integrerade hörselapparaturer
Men utöver detta ovanstående så var det en klart angenäm afton med inte bara gott sällskap utan även god mat, goda röda viner, god rom, god vodka (ehhhm ja det tar faktiskt slut där.... :roll: :D) och inte minst ett smakrikt ljud.

OA51.N låter ungefär så som jag förväntade mig efter att ha lyssnat på OA61, öppet och luftigt och med en karaktär som jag absolut uppskattar på många vis.

Det hela började med att Ronnie och jag kom hem till värden (som får avslöja sig själv tänkte jag) och vi äntrar ett rum som genast ger en mysig 50talig övertygelse om att mörkt trä är grejen !
Dessutom infinner sig omedelbart en härligt nördig känsla av alla de olika carlsson konstruktioner som står uppraddade, de lösa elementen från diverse sammanhang och smältlimmade filter på golvet, naturligtvis kopplade med tvinnad ekk.
I andra änden av de tvinnade kablarna så sitter det ett par vägghängda lådor i svart faner, det kan konstateras att OA51(.N) gör sig bra i svart och med svarta absorbent öron.

När musiken startar:
Jag hörde direkt att här finns det potential, det låter avslappnat och lågdisstande för storleken samt rummet upplevs påverka mindre destruktivt vid högre frekvenser än med många andra högtalare.
Detta till trotts så var den lite för tidigt anländande reflexen från höger vägg något som jag upplevde behövde göras något åt med en dämpskiva.
Med denna på plats, en skiva bakom huvudet för att ta ner den mycket närliggande bakväggen samt med Tidal istället för Spotify så började det att hända grejer !

Vi spelade allt från James Blake till Aphex twin, black sabbath, Nils Lofgren, kraftverk, Yello, Susanne Sundfor och mycket mycket mer.
Allting lät trevligt och vettigt, det kanske känns som ett klent betyg men absolut inte!
Dom flesta högtalarna på marknaden klarar inte av detta nämligen, men OA51.n gör det :)
Möjligheten att testa OA52.2 gjorde det dessutom omöjligt att avstå, så sagt och gjort så kopplades dessa in och jag tänker inte skriva så mycket om dessa, mer än att jag kunde snabbt konstatera att egentligen samtliga parametrar var starkare på OA51.N.

När första intrycket har landat:
OA51.N upplevs väldigt kompletta och trevliga helt på egen hand, basen går inte jätte djupt (40Hz i detta rum) men den går helt klart djupt nog att jag inte saknade något för att få en fin och musikalisk upplevelse.
Den upplevdes artikulerad och med god kapacitet, tydligt är att dom flesta kommer att klara sig på dessa utan något extra stöd i basen.
Ljudbilden presenteras på ett öppet och luftigt vis, detaljer kommer fram tydligt utan att sticka ut om inte materialet som spelas är sådant att ljuden ska det.
Det upplevs saknas en del höjd och djup i presentationen mot vad jag är van vid, men detta är jag också övertygad om kan bli bättre om man hade kortare efterklang i rummet generellt.
Presentationen i övrigt är sådan att jag upplever en tydligt återkommande karaktär som dock har sina fina egenskaper, jag känner igen detta från OA61 och drar slutsatsen att det är ”Carlsson ljudet”.
Det är som om ljudet har en extra rumsinformation pålagd, denna bidrar med atmosfär, öppenhet och ”luft”.
Det fina här är att denna egenskap aldrig riktigt går över gränsen och blir för mycket, utan det bidrar med en skön känsla. :)

Då basen tog plats:
En stund in på kvällen så beslutades det att dra igång basmodulerna till OA51.N, det trixades och fixades och med gemensamma ansträngningar så fick vi till en placering, inkoppling och intrimning som var till belåtenhet.(Modulerna ifråga var ett par slutna Bremen och delningen sköttes med ett Ino cr80s med infratillsats)
Detta komplement och avlastning till OA51.N gjorde gott i fråga om att ge en än mer naturlig och avslappnad presentation vid röriga och komplexa material.
Det som nu upplevdes sätta begränsningen för hur starkt jag vill spela med OA51.n är diskanten, detta trots att jag tog bort stora andelar av reflektionerna i rummet med antingen mina händer eller en dämpskiva liggande uppe på mitt huvud (värden har bildbevis).
Jag upplevde det som att den blir ansträngd tidigare än basen då materialet är komplicerat, men jag tror att allmänt kortare efterklang skulle vara av godo även här :) (rum är ju rum...)

Katastrofen:
Det skedde även en liten olycka, eller vad man ska kalla det.. :)
En låt med ganska mycket högre nivå spelades upp och den disstade gitarren på denna mycket gamla och risiga inspelning blev som en mordisk katt som hoppar rakt upp med enda mål att klösa ögonen (öronen) ur dig.
Ca 3sekund in i tortyren så kommer ett än starkare ljud som dessutom får steget att klippa och ge ifrån sig ett om möjligt än jävligare tjut än innan, mycket oangenämt... :roll:
Men samtidigt roligt.. :lol: whops ! :mrgreen:
Värden var mycket snabb fram för att åtgärda, men nog han det förflyta några sekunder av detta jävelskap innan han var framme vid manövrerande reglage.
Vi testade inte så mycket mer med den låten...
Puuuh, såja, nog om den upplevelsen !

Slutklämmen:
Rummet ifråga har sina egenheter i basen som bla bidrar med ett markerat 40-50Hz och 80-95Hz område, så mycket extra upplevelse av både knuff och smack infinner sig som en följd av detta, rätt trevlig till en del musik och bra extra live känsla blir det allt.
Det spelade mycket trevligt både med och utan basmoduler, klart trivsamt att sitta och lyssna på musik och jag tror jag kan dra slutsatsen att OA51 och dess lika är högtalare som presterar ett mycket trevligt ljud i akustiskt väldigt normala rum.
Jag vet också nu att det inte riktigt är högtalaren för mig när det kommer till ultimat ljudupplevelse, men tanken på ett par OA51.N att ha som en trevlig extra anläggning i en mysig läshörna eller liknande är verkligen inget som ger mig obehagliga känslor :)
Tvärtom känns det som en högtalare ämnad för det vanliga hemmet, och det rimmar väll ganska bra med vad herr Carlsson hade som grundtanke ?
Sammanfattat betyg blir fyra tummar upp av fel möjliga, helt klart ett starkt kort för den som vill ha ett riktigt bra ljud i ett normalt rum.

Ett mycket stort tack till värden för den trevliga kvällen och grattis till ett par mycket välljudande högtalare !
Och grattis till Naqref och AVR och samtliga övriga inblandade för denna fina konstruktion med ett mycket välljudande carlsson ljud :D
Senast redigerad av DVD-ai 2019-08-15 13:16, redigerad totalt 17 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-08-15 12:44

Vilken filtervariant var de byggda med?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-08-15 12:49

Nattlorden skrev:Vilken filtervariant var de byggda med?


Hmm det får värden svara på mer exakt :)
Tror dock det är ”standard” varianten
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-15 13:37

Ja det är jag som är värden.
Nattis: det är än så länge standardfilter men kopparfolie är på g i basdelen inom kort. Jag har liggandes.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-15 13:51

Det var en härlig recension DVD-ai :D, kul att du gillade dem.

Jag är mycket tacksam för ditt energifyllda undersökande och tweakande i mitt rum. Det är lätt att bli hemmablind. Du har uppmärksammat mig på en hel del akustiska åtgärder som kommer vara till stor nytta framöver. Det har aldrig låtit så bra här som nu. :!: Fem tummar av fem för det.
Tack också för mycket trevligt sällskap.

En person ville inte vara med på bild så han får väl eventuellt tillkännage sig själv... 8) eller så skämdes han för något? :wink:
Bilagor
086A0315-E193-4D77-9D23-167D3FA0B3A9.jpeg
086A0315-E193-4D77-9D23-167D3FA0B3A9.jpeg (1.47 MiB) Visad 6849 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-08-15 14:50

juanth skrev:Ja det är jag som är värden.
Nattis: det är än så länge standardfilter men kopparfolie är på g i basdelen inom kort. Jag har liggandes.


Lyx i basen - standard i toppen? Det var väl just den kombinationen som i alla fall jag föredrog. *tumme upp*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-15 14:56

Ja precis den kombinationen ska det bli inom kort. På lyssningen igår var det alltså standard i båda ändar.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: brebakker och 10 gäster