!!! Mer Carlsson-kul med LTS den 6:e mars !!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

!!! Mer Carlsson-kul med LTS den 6:e mars !!!

Inläggav IngOehman » 2006-03-01 23:43

...sson-Carlsson-Carlsson-Carlsson-Carlsson-Carlsson-Carlsson -Carlsson-Carlsson-Carlsson-Stig Carlsson-Carlsson-Carlsson-Carlsson-Carlsson-Charleston-Carlsson-Carlsson-Carlsson -Carlsson-Carlsson-Carls...

Hej alla!

Efter det lilla öppna introduktionsmötet den 7:e november, där vi fick tillfälle att lyssna på Kolboxen bredvid en modern Carlssonkonstruktion, kommer nu äntligen de två riktiga Carlssonmötena där samtliga Carlssonhögtalare genom världshistorien kommer att visas, spelas på, och berättas om! :P :P :P

Liksom sist kommer Per Gulbrandsen från Carlsson Planet och Stiftelsen Stig Carlsson (SSC) att hålla i dessa två Carlsson-möten, denna gång tillsammans med Roland Storm, som ställer upp med högtalarna för mötet. Eventuellt kommer även SSC's ordförande Lars Bäcklund liksom några andra SSC-styrelsemedlemmar, att vara på plats och prata lite, och möjligen säger även jag några ord, till exempel om ortoakustik.

Det första av de två mötena går av stapeln:

Måndagen den 6:e mars klockan 18:30 (OBS tiden!), i hantverksföreningens lokal på Götgatan 61 i Stockholm.

Vi kommer lite mera specifikt, på detta första möte att få möjlighet att se och höra hela första halvan av Carlsson-historien bestående av:
Elektrofon Tonträff,
Kolboxen,
Popboxen,
Sonab V-1,
Sonab OA-6 "Typ 1",
Sonab OA-5K,
Sonab OA-4,
Sonab OA-5,
Sonab OA-4 Typ 2,
Sonab OA-5 typ II och
Sonab OA-6 Typ II.

Detta inbegriper alltså i princip alla Carlssonhögtalare från starten fram till omkring 1973. Det som vardagligt brukar kallas "50- och 60-talsperioderna".

Nästa möte, alltså möte 2 - där resten av Carlsson-historien kommer att visas, spelas på och diskuteras om - kommer att aviseras senare.

OBS! --- Dessa två möten är öppna endast för LTS-medlemmar.

Det är ju LTS-medlemmarnas medlemsavgifter som finansierar mötena. Bara lokalhyran kostar över 8000:-. :(

Om du inte är LTS-medlem, eller du kanske är det, men känner någon Carlssonintresserad som vill följa med dig som inte är medlem, så går det bra, för det kommer att gå att lösa LTS-medlemskap vid entrén. :P

Medlemsskap för 2006 kostar 240 kr

(Utöver den fina tidskriften med de osäkra utgivningstiderna, så inkluderar det en massa rabatter i diverse hifi-affärer, och förstås att man är välkommen på alla andra trevliga LTS-möten!)

Alltså:
Två unika LTS-möten som inte får missas!

Bra att veta:
Tag gärna med egna välljudande fonogram.
Ingen föranmälan krävs.
(Däremot måste du (om du är LTS medlem och därför vill komma in gratis) veta vad du heter (och helst även kunna ditt medlemsnummer), så vi kan kolla att du finns med i medlemsmatrikeln. :wink:)

Väl mött! Ingvar Öhman

(Det är nu på måndag alltså...)
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-02 00:35, redigerad totalt 5 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-01 23:46

Perfekt.... skall absolut bli intressant!

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-03-02 01:49

Finns det möjlighet att betala en engångsavgift för inträdet om man inte
vill bli medlem i LTS men ändå vill höra alla Carlsson-burkarna.
:?:

PEKKA

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-02 11:22

Hur ofta är det LTS-träffar i Göteborg?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-02 12:07

Det svarar bäst någon av Göteborgssektionens styrelsemedlemmar på. Finns någon av er här på faktiskt? Patrik? Mårten? :P

LTS-lokalföreningar över landet är självstyrande med avseende på mötesverksamhet. Allt jag vet om GBG är att de har haft ganska rikligt med möten, för jag har bevistat en del av dem. De har dessutom varit så trevliga att en viss avundsjuka uppstått i Uppland...

Flera av dem har varit flerdagarsmöten! :P Kunskapsseminarier kan man säga.

PEKKA skrev:

Finns det möjlighet att betala en engångsavgift för inträdet om man inte
vill bli medlem i LTS men ändå vill höra alla Carlsson-burkarna.
:?:

PEKKA

Javisst, självklart!

240:-
(Carlsson-mötena kostar, utöver frivilliginsatserna från SSC, Carlsson Planet och LTS, minst 200:- per besökare att arrangera, om besökarantalet blir normalt.)

Säg bara till när du betalar, att du specifikt inte vill bli LTS-medlem, så ser vi till så att du inte registreras som LTS-medlem, att du sålunda inte får LTS-rabatt i några hifi-butiker och att du inte får en gratisprenumeration på LTS's tidskrift Musik & Ljudteknik (MoLt).

Du kommer då självklart inte heller att få några email-kallelser till några av alla kommande LTS-möten under 2006 (det första, ett musikmöte tillägnat extra spännande musik från jordens alla hörn, faktiskt samma vecka som Carlsson-mötet, nämligen på onsdag den 8:e mars).

Vh, Ingvar Öhman (för LTS)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-02 13:44

I en annan tråd talas det om planer på ett kommande LTS-möte i Göteborg. Jag har nyss ätit lunch med Hetsporren och diskuterat hur ett sådant möte skulle kunna se ut. To be continued, hoppas jag...

Med vänlig hälsning

Pekka, glad efter kyckling med curry, espresso och äppelmuffins
Kan inte leva utan pop

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-02 14:24

Får nog se till att bli medlem i LTS. Det gör man via hemsidan?
Ni har inte studentrabatt? :lol:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-02 14:26

ekeponken skrev:Får nog se till att bli medlem i LTS. Det gör man via hemsidan?

Eller om du vill gå på träffen så kan du lösa medlemskap när du går dit, vilket låter som en enkel lösning att att bli medlem. Vilket även står i första inlägget :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-02 14:58

The_Man skrev:
ekeponken skrev:Får nog se till att bli medlem i LTS. Det gör man via hemsidan?

Eller om du vill gå på träffen så kan du lösa medlemskap när du går dit, vilket låter som en enkel lösning att att bli medlem. Vilket även står i första inlägget :wink:

Jag har tyvärr lite långt till Ståkkålm så det går inte.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-02 15:21

Ok...trådde det var just träffen du var intresserad av....eftersom tråden handlade om det. Nä det är väl bara skicka mail till dom, står säkert på hemsidan.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-03-02 15:24

Du kommer då självklart inte heller att få några email-kallelser till några av alla kommande LTS-möten under 2006 (det första, ett musikmöte tillägnat extra spännande musik från jordens alla hörn, faktiskt samma vecka som Carlsson-mötet, nämligen på onsdag den 8:e mars).

Ok känns lugnt att veta...

Bara du garanterar att jag inte på något sätt blir indragen i
LTS-träsket :evil: så kan jag betala 240:- kr för inträdet.

PEKKA

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-02 15:42

The_Man skrev:Ok...trådde det var just träffen du var intresserad av....eftersom tråden handlade om det. Nä det är väl bara skicka mail till dom, står säkert på hemsidan.

Som vanligt på detta forum så blev det en förfrågan som drev iväg off topic.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-03-02 17:48

Oj. Ska försöka dyka upp. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-02 17:56

PEKKA skrev:

Ok känns lugnt att veta...

Bara du garanterar att jag inte på något sätt blir indragen i
LTS-träsket :evil: så kan jag betala 240:- kr för inträdet.

PEKKA

Nejdå, ingen fara. Du kommer inte att registreras.

LTS är inte på något sätt intresserade av att ha medlemmar som inte uppskattar rabatter i hifi-affärer, gratisprenumeration på Musik & Ljudteknik samt en massa intressanta medlemsmöten inom musik- och teknikämnet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-02 18:00

Är det LTS-högtalare som är standard annars i möteslokalen och kommer
det att gå att jämföra med dem också?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-02 18:03

Eftersom jag varken är helt LTS-medlem eller kan närvara; kan man isf önska att ngn tar med sig kamera? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-02 19:06

E skrev:Är det LTS-högtalare som är standard annars i möteslokalen...

Standard och standard...

När det är musikmöten och liknande så används det LTS-högtalare, ja. Närmare bestämt ett par LTS-3v-f4. När någon som vill visa andra högtalare är på plats, så är det på dessa som det spelas på.

E skrev:...och kommer det att gå att jämföra med dem också?

Gå och gå...

När andra högtalare visas så brukar vi inte jämföra med LTS-högtalarna, om inte möteshållaren specifikt begär att så skall ske, men det är det aldrig någon som begär.

I detta fall så kommer jämförelseobjektet på Carlsson Planet's begäran att vara Carlsson OA52. Fast det kommer inte göras några AB-omkopplingar, för det är ingen bra idé*.

Vh, iö

- - - - -

*Att jämföra olika högtalare med varandra sida vid sida, är rätt meningslöst. Det enda man hör (eller i varje fall det som blir det dominerande intrycket) är skillnaderna mellan de två paren, och det är oerhört lätt att överfokusera på dessa skillnader, det vill säga tappa fokus på den verkliga återgivningskvaliteten hos respektive högtalarpar. Man kommer att tycka att ena paret högtalare låter mörkt, (subjektivt) bara för att de man jämför med låter ljust (objektivt). :o

Det är ju den absoluta återgivningen som är intressant, inte hur något låter "i förhållade till något annat".

En annan svaghet med att försöka jämföra två par högtalare med varandra är att de inte kommer att stå på samma ställe, om det skal gå att switcha snabbt mellan dem. Redan där kommer det att finnas en orsak till att de uppfattas lite olika.

Kort sagt: A-B-jämförelser mellan två olika apparater är kontraproduktivt med avseende på utvärdering av endera apparats återgivning. Det sätter fokus på skillnaderna, istället för absoluta egenskaperna.

När det gäller elektronik kan man alltid tillgripa F/E-lyssning för att få hjälp att fokusera på den absoluta återgivningen, men i högtalarfallet är det inte möjligt att studera återgivningen i en F/E-situation.

Ett par högtalare är ju inte heller en transmissionslänk, utan en "stereofonisk ljudfältsdekoder". Bästa sättet att få ett ackurat intryck av ett högtalares musikåterskapningsförmåga blir därför att lyssna på dem i en god miljö, i lugn och ro, och med bra programmaterial! :P

Så, till den som säger:
"-jamen jag kan bara höra skillnad på högtalare när jag kan switcha snabbt mellan dem!",
så brukar jag svara:
"-Grattis! Då kan du ju använda vilka högtalare som helst där hemma! Det blir billigt och bra.". :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-03-02 22:31

PekkaJohansson skrev:I en annan tråd talas det om planer på ett kommande LTS-möte i Göteborg. Jag har nyss ätit lunch med Hetsporren och diskuterat hur ett sådant möte skulle kunna se ut. To be continued, hoppas jag...

Med vänlig hälsning

Är det inte lika bra att alla goa hifinördar i Sthlm flyttar ned till Sveriges framsida istället? 8)
11010000

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-03-02 22:40

Ujuj va avis man blir på Tjockhultaborna. Så mycke Carlsson på en gång å vissa modeller som man bara läst om. Hade vart kul å bevista.....

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-02 22:41

PekkaJohansson skrev:I en annan tråd talas det om planer på ett kommande LTS-möte i Göteborg. Jag har nyss ätit lunch med Hetsporren och diskuterat hur ett sådant möte skulle kunna se ut. To be continued, hoppas jag...
Med vänlig hälsning

Denna lunch var ju lika trevlig som Cirkusbesöket och visst blir detta av! :lol:

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2006-03-02 23:20

IÖ skrev:
Nejdå, ingen fara. Du kommer inte att registreras.

LTS är inte på något sätt intresserade av att ha medlemmar som inte uppskattar rabatter i hifi-affärer, gratisprenumeration på Musik & Ljudteknik samt en massa intressanta medlemsmöten inom musik- och teknikämnet.

Då känner jag mig lugn :)
Vad kul att ni erbjuder gratisprenumeration av Musik & Ljudteknik till era medlemmar helt utanför medlemsavgiften.
Är det på grund av den sporadiska utgivningen :?:

PEKKA

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-02 23:23

Tillbaka till ämnet igen, bojjs.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2006-03-02 23:38

Kommer mötena filmas eller ljudupptagas?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-02 23:40

Eller fotas?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-03 00:24

Vee-Eight skrev:Eller fotas?

Jag fotade ju lite vid förra Carlssonmötet, men kan tyvärr inte närvara denna gången.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-03-03 07:07

IngOehman skrev:När det gäller elektronik kan man alltid tillgripa F/E-lyssning för att få hjälp att fokusera på den absoluta återgivningen, men i högtalarfallet är det inte möjligt att studera återgivningen i en F/E-situation.

Ett par högtalare är ju inte heller en transmissionslänk, utan en "stereofonisk ljudfältsdekoder". Bästa sättet att få ett ackurat intryck av ett högtalares musikåterskapningsförmåga blir därför att lyssna på dem i en god miljö, i lugn och ro, och med bra programmaterial! :P

Det här var nåt av det värsta fluff jag läst. XXX Eller förläst dig på newsletters från Peter Belt?

Keep it up maan - XXX

/Janne L. - Aktionsgruppen Skydda Barnen från Basreflexhögtalare

Tog bort onödig text. Eg borde mer tas bort, men jag är väl snäll idag. /v8 2006-03-03 kl 11:02

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 09:59

Var det där ett nödvändigt inlägg?

/Magnus
som föredrar att lyssna på musik när som helst.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-03 12:08

flateartharn.
Kan du inte vara lite konstruktiv.
Vad i påståendet ovan är fel?
Eller tyckte du bara att det var allmänt fluffigt :?
/Jonas

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-03 12:08

Mata inte trollet, grabbar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 12:10

Härmed ombedes alla baksätesmoderatorer att skriva inlägg som har relevans med tråden istället.
- Carlsson Illuminati -

Nästa

Återgå till Generellt om hifi