Spotify LUFS -23?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify Lufs -23?

Inläggav juanth » 2019-06-02 19:34

34E8895A-E97C-47A5-B925-B8D73B8FF889.jpeg
34E8895A-E97C-47A5-B925-B8D73B8FF889.jpeg (23.68 KiB) Visad 3963 gånger
34E8895A-E97C-47A5-B925-B8D73B8FF889.jpeg
34E8895A-E97C-47A5-B925-B8D73B8FF889.jpeg (23.68 KiB) Visad 3963 gånger
PerStromgren skrev:
Morello skrev:Väljer du "quiet" så bör någon misshandel av musiken ej ske, men de övriga inställningarna bör ej användas.


Jag har inget val som heter "Quiet" om jag inte slår på "Normalize Volume". Bör jag göra det för att minimera påverkan på musiken?


Dvd-ai: Jag vet inte vad Per Strömgren har för plattform/spelare men så här ser hans bild ut som han postade tidigare i tråden.

Kanske är det AirPlay som gäller om det ska fungera men jag har för mig att det är fler som har Yamahan som i tråden pratat om inställning för detta...kan ha fel

I Iphone ser det ut så här.
Bilagor
F3827524-76CF-4AA2-B0EA-A2BCC6192740.png
F3827524-76CF-4AA2-B0EA-A2BCC6192740.png (168.17 KiB) Visad 3956 gånger
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Conan » 2019-06-03 20:44

Kanske fattat helt galet men... de inställningsmenyer som visas är väl alla i normala Spotify-appen? Det som var lite intressant här är ju hur det funkar i Spotify Connect. Jag spelar upp med en Yamaha Music Cast-enhet och i appen för den finns inga inställningar för hur normalisering ska hanteras. När man spelar upp med Spotify Connect är appen för själva Spotify bara en fjärrkontroll som talar om för Spotify Connect-enheten vilka låtar som ska spelas och hur den kan hitta dessa låtar på Spotifys nätverk.

Spotify själva sa väl nåt om att volymnormalisering måste hanteras av Spotify Connect-enheten. Låtrarna kommer alltid i högsta 320 kbps men kommer det med metadata som talar om hur musiken ska hanteras m.a.p. normalisering, och vet Connect-enheten hur den ska hantera det i.s.f? Jag upplever verkligen inte att påslagen normalisering i Spotify-appen påverkar hur musiken spelas upp i min Spotify Connect-enhet.

Men jag kanske fattar fel som sagt... :)

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Tell » 2019-06-03 21:32

Det är enheten som spelar upp som bestämmer om det normaliseras eller inte. Så connectar jag från min dator till min Android-telefon så normaliseras det, men kör jag till en simpel chromecast däremot så gör normaliseras det inte. O det alltså oavsett vad jag ställer in från enheten som jag styr musiken ifrån.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav goat76 » 2019-06-03 21:39

Conan skrev:Kanske fattat helt galet men... de inställningsmenyer som visas är väl alla i normala Spotify-appen? Det som var lite intressant här är ju hur det funkar i Spotify Connect. Jag spelar upp med en Yamaha Music Cast-enhet och i appen för den finns inga inställningar för hur normalisering ska hanteras. När man spelar upp med Spotify Connect är appen för själva Spotify bara en fjärrkontroll som talar om för Spotify Connect-enheten vilka låtar som ska spelas och hur den kan hitta dessa låtar på Spotifys nätverk.

Spotify själva sa väl nåt om att volymnormalisering måste hanteras av Spotify Connect-enheten. Låtrarna kommer alltid i högsta 320 kbps men kommer det med metadata som talar om hur musiken ska hanteras m.a.p. normalisering, och vet Connect-enheten hur den ska hantera det i.s.f? Jag upplever verkligen inte att påslagen normalisering i Spotify-appen påverkar hur musiken spelas upp i min Spotify Connect-enhet.

Men jag kanske fattar fel som sagt... :)


Du har fattat det hela rätt, någon normalisering sker inte från Spotifys sida när en enhet använder sig av Spotify Connect, i det fallet tillhandahåller bara Spotify sitt musikbibliotek och det är helt och hållet upp till vilka funktioner användarens uppspelnings-utrustning har för funktioner.

Det är endast när man använder Spotifys egna desktop-variant och deras mobil-app som de själva kan styra över saker som exempelvis normalisering eller andra typer av ljudkorrigeringar.
Samma sak är det med Tidal, om en extern streamer har implementerat Tidal i sitt menysystem så innebär det bara att den har tillträde till deras musikbibliotek och då är det upp till streamern vilka funktioner den har för att påverka nivåer och dylikt.

Det måste väl ändå vara ganska ovanligt med streamers med egen inbyggd normalisering?
Jag kör med en streamer från Linn och de har iallafall inte någon sådan funktion i deras apparater än så länge, så när jag lyssnar på Tidal så är det inte normaliserat.
Om jag skulle välja att börja använda Roon istället för Linn Kazoo i min streamer så skulle jag kunna använda Roons egna normalisering.

Tell hann före. :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Conan » 2019-06-03 23:26

Det jobbas väl förhoppningsvis på normalisering även för Spotify Connect. Det är ju rätt skönt att kunna spela från en spellista utan att behöver justera uppspelningsvolymen från låt till låt. Kan räcka med läget "Quiet" (-23 dBFS) så kan Connect-enheten koncentrera sig på att sänka dynamiksvaga låtar och slipper hantera limitering av dynamikstarka dito.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav goat76 » 2019-06-04 00:06

Conan skrev:Det jobbas väl förhoppningsvis på normalisering även för Spotify Connect.


Men hur ska det gå till?

Om Spotify ska komma runt problemet så måste de isåfall ”printa fast” en förvald normaliserings-nivå i alla filerna men det blir svårt så länge de envisas med att ha kvar både låt- och album-normalisering.
Alternativet är att bifoga en extra informationsfil (eller två för både låt- och album-normalisering) med information som kan tolkas av den apparat som tar emot filen.

Ett annat alternativ är väl att alla tillverkare av streamers implementerar normalisering i deras mjukvara. Det öppnar dock upp för ett ytterligare problem, vilket är alla de som använder Spotifys egna app för streaming till en streamer som i sin mjukvara redan kör normalisering, då blir det normalisering på normalisering vilket kanske inte är så lyckat.

Som du ser så är detta mer komplicerat än det på förhand verkar vara och om det ska fungera så tror jag det måste till en global standard.
Kanske har jag fel? :)

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Conan » 2019-06-04 06:34

Informationen om hur normalisering och limitering ska appliceras för varje låt och album finns redan hos Spotify. Kan det sen funka i Spotify-appen så går det säkert att få det att funka i en Spotify Connect-spelare också. Men det krävs nog lite jobb både hos Spotify (skicka ut meta-data för normaliseringen) och hos tillverkaren av streamer-grunkan (höja/sänka nivån) för att det ska lira.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Tell » 2019-06-04 08:07

Ja det "enda" som krävs är ju att Spotify uppdaterar programvaran för connect-enheterna så den kan ta emot vilken normaliseringsnivå som är inställd i appen som det spelas ifrån. Jag skriver "bara" för att Spotify tyvärr inte är direkt snabba o helt duktiga på att uppdatera sina programvaror på andra enheter än datorn o mobilerna. Det jag kör på min Android TV uppdateras väldigt sparsamt och den senaste större uppdateringen jag fick där var ett hyfsat stor steg bakåt i användasvänlighet tillomed. :\

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Conan » 2019-06-04 20:55

Testade i dag att ställa om i Spotify-appen för mobilen (en iPhone SE) till normalisering och "Quiet". Jodå det funkade fint efter en omstart av appen och alla låtar jag spelade verkade vara ungefär på samma upplevda volym. Problemet var som väntat att det vart just lite "Quiet" i hörlurarna. :) Jag fick krana upp mobilens volym nästan till max för att få det att låta så högt jag vill. Har kanske ett par tryck kvar på "höja-knappen" tror jag. Fast å andra sidan så kommer jag ju aldrig att behöva höja mer än så heller för även spår som ligger ute med extremt låg nivå (lyssna på "Fisherman" med The Congos t.ex.) upplevs lika högt som vilket sönderkomprimerat mög som helst).

Supernöjd med den funktionen! Är det framtiden vi ser nu och början till slutet för loudness war? Eller kanske " ...but perhaps it is the end of the beginning..." ? :mrgreen:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav DVD-ai » 2019-08-09 13:50

Har någon svar på vilken uppspelare/streaming makapär man ska ha för att den ska tillåta minimal normalisering?

Det jag hittat är att man i praktiken behöver köpa en några generationer gammal Apple TV som har optisk ut och köra från den?
Detta är ett himla larvigt och dumt problem att inte vara alla connect pryttlar har denna möjlighet?!

För vist är det så snurrigt att om jag har normalisering avstängd så får jag ändå inte tillgång till hela dynamiska spannet.
Utan jag måste kunna aktivera normalisering och sedan välja tysta läget?! :?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav juanth » 2019-08-09 14:01

DVD-ai skrev:Har någon svar på vilken uppspelare/streaming makapär man ska ha för att den ska tillåta minimal normalisering?

Det jag hittat är att man i praktiken behöver köpa en några generationer gammal Apple TV som har optisk ut och köra från den?
Detta är ett himla larvigt och dumt problem att inte vara alla connect pryttlar har denna möjlighet?!

För vist är det så snurrigt att om jag har normalisering avstängd så får jag ändå inte tillgång till hela dynamiska spannet.
Utan jag måste kunna aktivera normalisering och sedan välja tysta läget?! :?


Det stämmer tyvärr. I en annan tråd som jag misstänker att du läst så skrivs det om att det går bra med förstärkare som klarar AirPlay. De med Connect fixar det ej.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav DVD-ai » 2019-08-09 16:29

Ja det var nog den jag läst men ej hittade igen, Okey ja det är så dumt... Då är det Airplay som gäller då alltså... :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav E » 2019-08-09 16:47

Var finns info som säger att/varför avstängd normalisering är sämre än "quiet"-läget?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav juanth » 2019-08-09 16:58

E skrev:Var finns info som säger att/varför avstängd normalisering är sämre än "quiet"-läget?

Mvh E*


Har man avstängd ljudnormalisering så är också menyn för val av volymnivå avstängd. (Quiet, normal, high) och då är det Default i läge normal.
Om det är sämre eller bättre får var och en avgöra men vill man maxa dynamiken så gott det går på Spotify så måste man slå på ljudnormalisering för att kunna sätta på quietläget. (Samt starta om Spotify)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav DVD-ai » 2019-08-09 17:03

Det är så in i skogen dumt att man baxnar... Av ska ju vara just Av! :cry:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav E » 2019-08-09 19:25

Ja, varför är av = på? Krig är fred? Påminner om nån gammal bok jag läst.

Finns det ingen skillnad mellan AV och PÅ:NORMAL?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav juanth » 2019-08-09 22:43

goat76 beskriver det hela mycket bra i tråden, tidigare...här lite om Spotify vs Tidal

goat76 skrev:
juanth skrev:goat, har du någon aning om vad det innebär i skillnad? Alltså album eller låt-normalisering?
Refereras det till övriga låtar i spellistan kanske?
Fast det går inte alltid, ibland åker något nytt på helt plötsligt utan att vara på en lista, låtzappning typ.


Låt-normalisering

Låt-normaliseringen normaliserar alla låtar individuellt i Spotifys hela musikbibliotek till säg -14 LUFS och tar ingen hänsyn till om låten var tänkt att vara lågmäld eller inte.

Som exempel kommer en lugn och ursprungligen lågmäld ballad att höjas rejält mycket mer än en rivig rocklåt och om de spelas i shuffle eller playlist så kommer de låta nästan lika starka som varandra.
Detta är inte något de flesta förväntar sig, de flesta förväntar sig att balladen ska spela lägre än rocklåten precis som det också brukar vara när två så olika låtar ligger på ett och samma album efter varandra.
Individuell låt-normalisering är alltså både i låtlista och även i shuffle-mode en riktigt usel ide.

Album-normalisering

Spotify använder sig av album-normalisering då man väljer att lyssna på ett specifikt album.
Albumets alla låtars genomsnittliga LUFS-värde avgör om albumet ska höjas eller sänkas för att hamna på -14 LUFS.

Som exempel kommer ett album vars ursprungliga LUFS-värde på säg -18 att höjas med 4 dB för att hamna på -14 LUFS. Det fina med album-normalisering är att alla låtarna på albumet sänks med 4 dB vilket medför att den interna nivåbalansen kvarstår mellan låtarna precis så som det ursprungligen var tänkt att vara.

Spotify har tyvärr inte fattat att album-normalisering även är att föredra då det kommer till lyssning av låtlistor och shuffle, så de borde snegla lite mer vad deras konkurrent kommit fram till...

Tidal har gjort allt rätt!

Tidal använder sig endast av album-normalisering oavsett om det är ett album, en låtlista eller om man lyssnar i shuffle-mode.
Orsaken till att de gör så är att det då blir en fullt förväntade nivåskillnader mellan de lågmälda låtarna och de mer intensiva låtarna, och om man tänker efter, varför skulle det inte bli det? Om den nivåskillnaden fungerar ypperligt mellan lugna och riviga låtar efter varann på ett album så kommer nivåskillnaden även göra sig lika naturlig i shuffle-mode.

Till skillnad mot Spotify som album-normaliserar efter låtarnas genomsnittliga nivå så kör Tidal sin album-normaliserng efter den starkaste låten på albumet. Om den låten exempelvis ursprungligen ligger på -10 LUFS så sänks den och resterande låtar på albumet med 4 dB för att komma ner till normaliseringsgränsen på -14 LUFS.

Att basera normaliseringen på den starkast låtande spåret som Tidal gör är viktigt för det stänger igen möjligheten att utnyttja normaliseringen vilket är risken om man som Spotify mäter fram albumets genomsnittliga LUFS-nivå, annars kan någon medvetet lägga vissa lågmälda spår på skivan (exempelvis några spår med snack mellan låtarna) för att på så sätt lura upp nivån på enskilda "hit-spår".

Den kanske viktigaste punkten med Tidals normalisering är att nivåer aldrig höjs, om ett albums starkaste låt ligger på säg -18 LUFS så kommer det inte höjas till -14, den ligger kvar på sin egna naturliga nivå på -18 och kommer därmed inte limiteras vilket är fallet hos Spotify.
Om Spotify absolut bestämt sig för att i sin normalisering fortsätta att höja nivåer så räcker inte deras "Quiet"-läge på -23 LUFS, de behöver kanske sänka den nivån till -40 LUFS om de hade velat slippa limitera något riktigt svagt album. (som kanske existerar?)

Hur smart är det att limitera fina produktioner bara för att de ska låta exakt lika starkt som alla andra album?
Absolut låta-lika-starkt-nivå är varken önskvärt eller naturligt för som tidigare påpekats så finns det förväntade nivåskillnader och dessa gäller även i jämnförelsen ensam trubadur-skiva mot ett black metal-album.

Normaliserings-nivån på -14 LUFS kan man lätt tro är för låg men den gränsen dödar ändå Loudness War med stor marginal vilket jag upptäckt med en massa egna mätningar av fina okomprimerade album.
Genomsnittet låg på -17,5 LUFS så det finns liksom ingen riktig vinning i att pressa en fin hög-dynamisk produktion bara för att uppnå nivån på -14 LUFS, då har vågskålen redan "tippat över" till att istället behålla full dynamik vare sig albumet då ligger kvar på sin naturliga nivå på -18 till 26 LUFS.

Glöm inte att normalisering har införts p.g.a. ett specifikt problem som kallas Loudness War så normaliserings-gränsen behöver endast läggas på en nivå som dödar just Loudness War.
Diverse goda musikproduktioner behöver och ska inte låta exakt lika starkt, en produktionsmässigt helt oförstörd rocklåt kan ha sin naturliga LUFS-nivå på -14 medans ett glest klassiskt verk kan ligga på -26, låt denna skillnad i nivå kvarstå, den är fullt naturlig och även helt förväntad.

Förlåt, det blev långt det här. :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav philipbtz » 2019-08-10 01:22

DVD-ai skrev:Har någon svar på vilken uppspelare/streaming makapär man ska ha för att den ska tillåta minimal normalisering?

Det jag hittat är att man i praktiken behöver köpa en några generationer gammal Apple TV som har optisk ut och köra från den?
Detta är ett himla larvigt och dumt problem att inte vara alla connect pryttlar har denna möjlighet?!

För vist är det så snurrigt att om jag har normalisering avstängd så får jag ändå inte tillgång till hela dynamiska spannet.
Utan jag måste kunna aktivera normalisering och sedan välja tysta läget?! :?


Spotify är i princip hopplöst om det är det du är ute efter. Jag har skrivit om det några ggr men den lösning jag har valt är Tidal/NAS via Roon. Tyvärr inte samma utbud som andra tjänster (om man inte köper rubbet och lägger på NAS:en då) MEN det blir väldigt bra. Du har ju en väldigt bra DAC som mäter svinbra. Det finns transporter som mäter likväl bra som du kan streama ifrån och mata DAC:en för en väldigt liten summa pengar i sammanhanget. Jag har slösat sjukt mycket tid att försöka få saker att fungera som inte är designade att fungera. Skit i det säger jag. Jag kör Spotify/Soundcloud osv. när jag åker tåg/på jobbet men skall man finlyssna och vill sitta där och känna ro över att det spelas upp perfekt så kan man glömma det.

Men egentligen så har jag tröttnat på hela grejen med musik nästan. Även om man lyckas få allt helt perfekt inställt osv. så finns inte den musiken jag gillar inspelat på ett sådant sett att jag får använding av systemet till fullo. Film/serier är räddningen.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 09:56

Hmm jag låter inte kvaliteten på någon musik påverka min lyssning :)

Men jag funderar på att skaffa Tidal kanske då, det är nog lika bra... :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Ronnie » 2019-08-10 10:38

"Egentligen har jag tröttnat på hela grejen med musik" vore en cool tagline eller vad det heter, på ett HiFiforum. :D
*styrkekjamiz* till Philipbtz!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav DVD-ai » 2019-08-10 11:54

Jag har nu ordnat Tidal och spelat tre låtar, ja nog låter det klart mer som CD.
Alltså klart och tydligt (rent) på en nivå jag aldrig fått med Spotify...

Det enda som är trist nu är att gränssnittet för Tusan på min Yamaha grunka är allt annat än optimalt (även om det kan vara sämre) så nu behöver jakten på en rimlig streaming grunka starta igen för 255 gången...
Finns det någon alls som är bra?! :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Harryup » 2019-08-13 19:10

Om du gillar apparaten men ogillar gränssnittet så kika på Roon. Tycker det är överlägset i synnerhet om man lyssnar på klassiskt och jazz. Men också därför att Roon lägger ihop Tidal och Qobuz med sina egna vanliga filer så man får en skivsamling.

Kostar en slant men inte mer än vad en ganska bra kabellyftare kostar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav dewpo » 2019-08-13 19:28

Harryup skrev:Om du gillar apparaten men ogillar gränssnittet så kika på Roon. Tycker det är överlägset i synnerhet om man lyssnar på klassiskt och jazz. Men också därför att Roon lägger ihop Tidal och Qobuz med sina egna vanliga filer så man får en skivsamling.

Kostar en slant men inte mer än vad en ganska bra kabellyftare kostar.

mvh/Harryup


Skippa ROON och köp kabellyftarna 8)

Nä skämt och åsido, ROON är förträffligt :D
Det finns egentligen bra en sak som fungerar dåligt på ROON, Kanal dirigeringen.
Så det duger inte ännu till att driva helt aktiva högtalare :|
Nä nu ljög jag lite det finns två avigsidor som saknas för att ROON skulle vara komplett.
Bättre fungerande kanal dirigering och möjlighet att tunnla externt ljud genom DSP’n

Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav music4ever » 2019-08-14 00:50

Jag antar att normaliseringen ökar medvetna tystare partier/låtar på ett album, så alla spår låter lika starkt?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-14 08:04

dewpo skrev:
Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!


Nä, Logitech Media Server är bättre tycker jag. (Ok, har bara känt på ROON lite snabbt så jag kanske ska vara tyst men ville bara nämna ett utmärkt och gratis alternativ) :wink:

LMS använder Replay Gain om det finns i taggarna. Välj själv, album gain, låt gain, Smart gain eller avstängt. Smart gain känner av om du spelar ett album eller en låt-mix. Smart va?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Bill50x » 2019-08-14 11:19

ottovonkopp skrev:
dewpo skrev:
Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!


Nä, Logitech Media Server är bättre tycker jag. (Ok, har bara känt på ROON lite snabbt så jag kanske ska vara tyst men ville bara nämna ett utmärkt och gratis alternativ) :wink:

LMS använder Replay Gain om det finns i taggarna. Välj själv, album gain, låt gain, Smart gain eller avstängt. Smart gain känner av om du spelar ett album eller en låt-mix. Smart va?

Fungerar LMS på andra apparater än Squeezebox?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav ottovonkopp » 2019-08-14 11:37

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:
dewpo skrev:
Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!


Nä, Logitech Media Server är bättre tycker jag. (Ok, har bara känt på ROON lite snabbt så jag kanske ska vara tyst men ville bara nämna ett utmärkt och gratis alternativ) :wink:

LMS använder Replay Gain om det finns i taggarna. Välj själv, album gain, låt gain, Smart gain eller avstängt. Smart gain känner av om du spelar ett album eller en låt-mix. Smart va?

Fungerar LMS på andra apparater än Squeezebox?

/ B


Antar du menar om det går att strömma till andra apparater? LMS ligger ju på en dator\NAS.

En Squeezebox behöver ju inte vara just en Squeezebox utan det finns utmärkta sätt att emulera en Squeezebox på, tex med en Raspberry pi. https://www.picoreplayer.org/

Eller Windows, https://www.microsoft.com/sv-se/p/squee ... verviewtab

Eller en iPhone, https://apps.apple.com/se/app/ipeng/id767266886 (med iPeng Playback). Finns motsvarande för Android.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Spotify LUFS -23?

Inläggav Harryup » 2019-08-14 13:51

dewpo skrev:
Harryup skrev:Om du gillar apparaten men ogillar gränssnittet så kika på Roon. Tycker det är överlägset i synnerhet om man lyssnar på klassiskt och jazz. Men också därför att Roon lägger ihop Tidal och Qobuz med sina egna vanliga filer så man får en skivsamling.

Kostar en slant men inte mer än vad en ganska bra kabellyftare kostar.

mvh/Harryup


Skippa ROON och köp kabellyftarna 8)

Nä skämt och åsido, ROON är förträffligt :D
Det finns egentligen bra en sak som fungerar dåligt på ROON, Kanal dirigeringen.
Så det duger inte ännu till att driva helt aktiva högtalare :|
Nä nu ljög jag lite det finns två avigsidor som saknas för att ROON skulle vara komplett.
Bättre fungerande kanal dirigering och möjlighet att tunnla externt ljud genom DSP’n

Fast ROON är ändock den överlägset bästa streaming servern för tillfället!


Fast nu pratar du om att ha Roon som enda källa? Har man ett försteg så påverkar ju Roons dsp endast de egna filer man har eller Tidal eller Qobuz.
Så har man ett försteg och i synnerhet flera källor så är det inga nackdelar att det inte funkar för det är ju inte tänkt att funka så.

/Harryup

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: smile och 4 gäster