goat76 skrev:juanth skrev:goat, har du någon aning om vad det innebär i skillnad? Alltså album eller låt-normalisering?
Refereras det till övriga låtar i spellistan kanske?
Fast det går inte alltid, ibland åker något nytt på helt plötsligt utan att vara på en lista, låtzappning typ.
Låt-normaliseringLåt-normaliseringen normaliserar alla låtar individuellt i Spotifys hela musikbibliotek till säg -14 LUFS och tar ingen hänsyn till om låten var tänkt att vara lågmäld eller inte.
Som exempel kommer en lugn och ursprungligen lågmäld ballad att höjas rejält mycket mer än en rivig rocklåt och om de spelas i shuffle eller playlist så kommer de låta nästan lika starka som varandra.
Detta är inte något de flesta förväntar sig, de flesta förväntar sig att balladen ska spela lägre än rocklåten precis som det också brukar vara när två så olika låtar ligger på ett och samma album efter varandra.
Individuell låt-normalisering är alltså både i låtlista och även i shuffle-mode en riktigt usel ide.
Album-normaliseringSpotify använder sig av album-normalisering då man väljer att lyssna på ett specifikt album.
Albumets alla låtars genomsnittliga LUFS-värde avgör om albumet ska höjas eller sänkas för att hamna på -14 LUFS.
Som exempel kommer ett album vars ursprungliga LUFS-värde på säg -18 att höjas med 4 dB för att hamna på -14 LUFS. Det fina med album-normalisering är att alla låtarna på albumet sänks med 4 dB vilket medför att den interna nivåbalansen kvarstår mellan låtarna precis så som det ursprungligen var tänkt att vara.
Spotify har tyvärr inte fattat att album-normalisering även är att föredra då det kommer till lyssning av låtlistor och shuffle, så de borde snegla lite mer vad deras konkurrent kommit fram till...
Tidal har gjort allt rätt! Tidal använder sig endast av album-normalisering oavsett om det är ett album, en låtlista eller om man lyssnar i shuffle-mode.
Orsaken till att de gör så är att det då blir en fullt förväntade nivåskillnader mellan de lågmälda låtarna och de mer intensiva låtarna, och om man tänker efter, varför skulle det inte bli det? Om den nivåskillnaden fungerar ypperligt mellan lugna och riviga låtar efter varann på ett album så kommer nivåskillnaden även göra sig lika naturlig i shuffle-mode.
Till skillnad mot Spotify som album-normaliserar efter låtarnas genomsnittliga nivå så kör Tidal sin album-normaliserng efter den starkaste låten på albumet. Om den låten exempelvis ursprungligen ligger på -10 LUFS så sänks den och resterande låtar på albumet med 4 dB för att komma ner till normaliseringsgränsen på -14 LUFS.
Att basera normaliseringen på den starkast låtande spåret som Tidal gör är viktigt för det stänger igen möjligheten att utnyttja normaliseringen vilket är risken om man som Spotify mäter fram albumets genomsnittliga LUFS-nivå, annars kan någon medvetet lägga vissa lågmälda spår på skivan (exempelvis några spår med snack mellan låtarna) för att på så sätt lura upp nivån på enskilda "hit-spår".
Den kanske viktigaste punkten med Tidals normalisering är att nivåer aldrig höjs, om ett albums starkaste låt ligger på säg -18 LUFS så kommer det inte höjas till -14, den ligger kvar på sin egna naturliga nivå på -18 och kommer därmed inte limiteras vilket är fallet hos Spotify.
Om Spotify absolut bestämt sig för att i sin normalisering fortsätta att höja nivåer så räcker inte deras "Quiet"-läge på -23 LUFS, de behöver kanske sänka den nivån till -40 LUFS om de hade velat slippa limitera något riktigt svagt album. (som kanske existerar?)
Hur smart är det att limitera fina produktioner bara för att de ska låta exakt lika starkt som alla andra album?
Absolut låta-lika-starkt-nivå är varken önskvärt eller naturligt för som tidigare påpekats så finns det förväntade nivåskillnader och dessa gäller även i jämnförelsen ensam trubadur-skiva mot ett black metal-album.
Normaliserings-nivån på -14 LUFS kan man lätt tro är för låg men den gränsen dödar ändå Loudness War med stor marginal vilket jag upptäckt med en massa egna mätningar av fina okomprimerade album.
Genomsnittet låg på -17,5 LUFS så det finns liksom ingen riktig vinning i att pressa en fin hög-dynamisk produktion bara för att uppnå nivån på -14 LUFS, då har vågskålen redan "tippat över" till att istället behålla full dynamik vare sig albumet då ligger kvar på sin naturliga nivå på -18 till 26 LUFS.
Glöm inte att normalisering har införts p.g.a. ett specifikt problem som kallas Loudness War så normaliserings-gränsen behöver endast läggas på en nivå som dödar just Loudness War.
Diverse goda musikproduktioner behöver och ska inte låta exakt lika starkt, en produktionsmässigt helt oförstörd rocklåt kan ha sin naturliga LUFS-nivå på -14 medans ett glest klassiskt verk kan ligga på -26, låt denna skillnad i nivå kvarstå, den är fullt naturlig och även helt förväntad.
Förlåt, det blev långt det här.