OA51.N, N som i Naqref

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-15 15:32

Kul :)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-08-15 15:49

juanth skrev:Det var en härlig recension DVD-ai :D, kul att du gillade dem.

Jag är mycket tacksam för ditt energifyllda undersökande och tweakande i mitt rum. Det är lätt att bli hemmablind. Du har uppmärksammat mig på en hel del akustiska åtgärder som kommer vara till stor nytta framöver. Det har aldrig låtit så bra här som nu. :!: Fem tummar av fem för det.
Tack också för mycket trevligt sällskap.

En person ville inte vara med på bild så han får väl eventuellt tillkännage sig själv... 8) eller så skämdes han för något? :wink:



Jag är dålig på att hålla tyst när jag tycker att det borde gå att få till något bättre med enkla medel, så då börjar jag komma med tips bara.... :)
Så var så god !

Han skäms väll över idioten bredvid honom med en skiva dämp på huvudet... inte klokt ju !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav radelius » 2019-08-15 17:05

Ja visst är det en underbar liten högtalare!
Jag älskar mina och subbarna är inte inkopplade, upplever inget behov i mitt rum där de mäter rakt ner till 30Hz utan sub. Med den ljudnivå jag kan spela med tanke på grannar i huset så är det heller inget problem med tanke på effektkrav.
Jag kör foliespole samt Wima MKP 10 i diskanten, en i mina öron lyckad kombo.
H/S

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-15 17:13

DVD-ai skrev:
juanth skrev:Det var en härlig recension DVD-ai :D, kul att du gillade dem.

Jag är mycket tacksam för ditt energifyllda undersökande och tweakande i mitt rum. Det är lätt att bli hemmablind. Du har uppmärksammat mig på en hel del akustiska åtgärder som kommer vara till stor nytta framöver. Det har aldrig låtit så bra här som nu. :!: Fem tummar av fem för det.
Tack också för mycket trevligt sällskap.

En person ville inte vara med på bild så han får väl eventuellt tillkännage sig själv... 8) eller så skämdes han för något? :wink:



Jag är dålig på att hålla tyst när jag tycker att det borde gå att få till något bättre med enkla medel, så då börjar jag komma med tips bara.... :)
Så var så god !

Han skäms väll över idioten bredvid honom med en skiva dämp på huvudet... inte klokt ju !


:lol:

En god inställning. Optimera mera! Du har grymma öron dessutom.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav lennartj » 2019-08-15 22:04

Jag läser mellan raderna att alla verkar överens om att Wavecor Balanced Drive WF182BD03 fungerar mycket bra i OA51.N, men anar att diskantelementet SB26ADC-C000-4 från SB Acoustics är den svagare länken. :?
Är det någon som lyckats lura ut vad det sitter för diskantelement i OA61 ännu?
Jag blir nyfiken på att lyssna och mäta på OA52.2 med endast SS8545 utbytt mot Wavecor-basen och sätta i Vifa D25AG och använda det rena OA52.2- filtret med kopparfoliedrossel i serie med basen i OA52-lådorna jag avser att låna ut.
Givetvis ska mina OA52.2-referenser från 1994 förbli orörda. Jag har några extra Vifa D25AG jag kan tänka mig att låna ut om de inte utsätts för liknande effekttålighetstest som beskrivits ovan. 8O
Jag vill bli övertygad om att SB Acoustics-diskanterna är klart överlägsna Vifa D25AG i OA52.N i de flesta avseenden för att byta, och hoppas att Trollhättegänget lyckas med detta.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-15 22:49

lennartj skrev:Jag läser mellan raderna att alla verkar överens om att Wavecor Balanced Drive WF182BD03 fungerar mycket bra i OA51.N, men anar att diskantelementet SB26ADC-C000-4 från SB Acoustics är den svagare länken. :?
Är det någon som lyckats lura ut vad det sitter för diskantelement i OA61 ännu?
Jag blir nyfiken på att lyssna och mäta på OA52.2 med endast SS8545 utbytt mot Wavecor-basen och sätta i Vifa D25AG och använda det rena OA52.2- filtret med kopparfoliedrossel i serie med basen i OA52-lådorna jag avser att låna ut.
Givetvis ska mina OA52.2-referenser från 1994 förbli orörda. Jag har några extra Vifa D25AG jag kan tänka mig att låna ut om de inte utsätts för liknande effekttålighetstest som beskrivits ovan. 8O
Jag vill bli övertygad om att SB Acoustics-diskanterna är klart överlägsna Vifa D25AG i OA52.N i de flesta avseenden för att byta, och hoppas att Trollhättegänget lyckas med detta.


Om man ska påstå att diskanten är den svaga länken så handlar det i så fall mest om rejält höga volymer för att det ska stämma, dvs den börjar bryta upp något före Wavecor gör det. Det säger nästan mer om Wavecor egentligen.
Jämfört med Vifa D25AG är SB-diskanten utan tvekan bättre på allt, tycker jag.
Jag tror faktiskt inte att Vifa D25AG skulle hänga med på högre volymer än SB-diskanten.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-15 23:10

lennartj skrev:Jag läser mellan raderna att alla verkar överens om att Wavecor Balanced Drive WF182BD03 fungerar mycket bra i OA51.N, men anar att diskantelementet SB26ADC-C000-4 från SB Acoustics är den svagare länken. :?
Är det någon som lyckats lura ut vad det sitter för diskantelement i OA61 ännu?
Jag blir nyfiken på att lyssna och mäta på OA52.2 med endast SS8545 utbytt mot Wavecor-basen och sätta i Vifa D25AG och använda det rena OA52.2- filtret med kopparfoliedrossel i serie med basen i OA52-lådorna jag avser att låna ut.
Givetvis ska mina OA52.2-referenser från 1994 förbli orörda. Jag har några extra Vifa D25AG jag kan tänka mig att låna ut om de inte utsätts för liknande effekttålighetstest som beskrivits ovan. 8O
Jag vill bli övertygad om att SB Acoustics-diskanterna är klart överlägsna Vifa D25AG i OA52.N i de flesta avseenden för att byta, och hoppas att Trollhättegänget lyckas med detta.



Sammanhanget då DVD-ai säger att diskanten kroknar före basen är när basen är delad mot Bremenbasar med Ino CR-80 så basen har det ju i detta läge ganska gemytligt medan diskanten spelar på samma som i ett odelat system...

Men du har i o f s rätt :D :D :D Diskanterna brann ju upp medan basen bara blev skrynklig i pappen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav lennartj » 2019-08-16 01:18

Jag tänkte mer på frekvensgång i närheten av delningsfrekvensen och ortoakustiska spridningsegenskaper och jag planerar inte att utsätta dem för mer 105 W per kanal från rör i klass-AB, fast jag använder också CR80+infra och driver 4 Bremenbasar i mono med ett ICEPower1000ASP , men jag bor i BRF så jag maxar inte volymen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-08-16 09:58

Det jag pratade om när det gäller att diskanten är den som begränsar mitt högspelande så är det för att den hårdnade, inte någon kraftig överstyrning utan mest att det kom fram en karaktär på dom nivåer som vi spelade. :)
(Vi hade ett Holographic Audio amp16 med 50w 8ohm att tillgå, men vi höll oss under klippning)
Man kan garanterat spela klart starkare än vad vi gjorde men jag vet att jag inte skulle vilja spela så mycket starkare, man vill ju att det ska låta så bra som möjligt också :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Nattlorden » 2019-08-16 10:28

DVD-ai skrev:Det jag pratade om när det gäller att diskanten är den som begränsar mitt högspelande så är det för att den hårdnade, inte någon kraftig överstyrning utan mest att det kom fram en karaktär på dom nivåer som vi spelade. :)
(Vi hade ett Holographic Audio amp16 med 50w 8ohm att tillgå, men vi höll oss under klippning)
Man kan garanterat spela klart starkare än vad vi gjorde men jag vet att jag inte skulle vilja spela så mycket starkare, man vill ju att det ska låta så bra som möjligt också :)


Diskanten har ett mjukare uppförande med lyxfilterkompnenterna.... kanske du skulle uppskattat det mer? Personligen föredrog jag de lite vassare kanterna på brass o.dyl. med standardfiltret.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-08-16 10:32

Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle förändra speciellt mycket i detta fallet, men vist, jag testar jätte gärna :)
Och jag skulle vilja testa med mer effekt också för att se vad som händer, typ ta med mig ett Rotel 1590 !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav hifikg » 2019-08-16 11:00

DVD-ai skrev:Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle förändra speciellt mycket i detta fallet, men vist, jag testar jätte gärna :)
Och jag skulle vilja testa med mer effekt också för att se vad som händer, typ ta med mig ett Rotel 1590 !


Intressant läsning och intryck. Är du ute och rör på dig så är du välkommen att lyssna i mitt "livliga" rum också och se hur du trivs där, du lär ta med dig en del egna dämpskivor dock, jag har bara kuddar att tillgå:)
Just nu kan jag fresta med ett par rejäla Apogee Duetta utöver 52.2 o ESL 63.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav juanth » 2019-08-16 14:54

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Det jag pratade om när det gäller att diskanten är den som begränsar mitt högspelande så är det för att den hårdnade, inte någon kraftig överstyrning utan mest att det kom fram en karaktär på dom nivåer som vi spelade. :)
(Vi hade ett Holographic Audio amp16 med 50w 8ohm att tillgå, men vi höll oss under klippning)
Man kan garanterat spela klart starkare än vad vi gjorde men jag vet att jag inte skulle vilja spela så mycket starkare, man vill ju att det ska låta så bra som möjligt också :)


Diskanten har ett mjukare uppförande med lyxfilterkompnenterna.... kanske du skulle uppskattat det mer? Personligen föredrog jag de lite vassare kanterna på brass o.dyl. med standardfiltret.


Jag blir nog tvungen att nu prova finfilter både i bas och diskant. :!: (i hemmiljö)
Senast redigerad av juanth 2019-08-16 16:09, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-16 15:00

lennartj skrev:Jag tänkte mer på frekvensgång i närheten av delningsfrekvensen och ortoakustiska spridningsegenskaper och jag planerar inte att utsätta dem för mer 105 W per kanal från rör i klass-AB, fast jag använder också CR80+infra och driver 4 Bremenbasar i mono med ett ICEPower1000ASP , men jag bor i BRF så jag maxar inte volymen.



Frekvensgången (och dess Ortoakustiska egenskaper) mellan olika (rimligt bra) domediskanter vid delningsfrekvensen (typ 2300 Hz i detta fall) skiljer sig inte utan beror i så fall på filter och implementering.

När det gäller Ortoakustiska egenskaper (spridning) så är OA51.N diskanten ganska unik då den är väldans "rundstrålande" och har i stort sett samma frekvensgång i 30 ° riktning som i 0 ° riktning upp till 18000 Hz.
Den ligger till och med bara 5 dB under i 60 ° riktning vid denna frekvens.


Skillnaden mellan OA51.N och de andra OA51 varianterna blir då att OA51.N har en smula lägre nivå i nollgradersrikningen jämfört med de andra (30 ° riktning är ganska lika då man designar filter för att få ett jämnt ljud mot lyssnaren).
Detta får den positiva egenskapen att ljudet är "samma" även om man reser på sig eller går närmare och mer viktigt, rummets storlek påverkar i mindre grad upplevelsen av den totala diskantenergin i rummet.
Nackdelen blir då det faktiskt är en smula mindre diskantenergi som går upp i tak och reflekteras att "swespot med tillräcklig diskantenergi" blir en smula mindre än t ex OA51 eller OA51.3 som har en liten peak i nollgradersriktning.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

zten
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2014-10-11

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav zten » 2019-08-16 22:59

Nackdelen blir då det faktiskt är en smula mindre diskantenergi som går upp i tak och reflekteras att "swespot med tillräcklig diskantenergi" blir en smula mindre än t ex OA51 eller OA51.3 som har en liten peak i nollgradersriktning.


Införskaffade just ett par välljudande original OA51 och i jämförelse är det på pricken så som du Stefan beskriver det. Diskantenergin blir en något lägre i sweetspot. Mycket trevligt originalljud även om jag själv väljer .N alla dar i veckan.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-17 01:09

Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav DVD-ai » 2019-08-17 09:44

hifikg skrev:
DVD-ai skrev:Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle förändra speciellt mycket i detta fallet, men vist, jag testar jätte gärna :)
Och jag skulle vilja testa med mer effekt också för att se vad som händer, typ ta med mig ett Rotel 1590 !


Intressant läsning och intryck. Är du ute och rör på dig så är du välkommen att lyssna i mitt "livliga" rum också och se hur du trivs där, du lär ta med dig en del egna dämpskivor dock, jag har bara kuddar att tillgå:)
Just nu kan jag fresta med ett par rejäla Apogee Duetta utöver 52.2 o ESL 63.


Ja det vore väldigt trevligt och att lyssna till Aporgee (som vi ju alla vet att du kommer att behålla, krama om varje gång du kommer ner i rummet och i hemlighet avtala ett löfte inför... 8)) är något som vore spännande det med. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maarten » 2019-08-17 10:00

avr7000 skrev:Fler som gillar basen....

https://hificompass.com/en/reviews/wave ... -midwoofer

Stefan


Kul! Jag blev lite impad av den enkla Wavecor-basen i EPS, - när jag mätte på den bröt den upp ganska snyggt för att vara en pappkon och den låter bra med.
http://www.wavecor.com/html/wf146wa01_02.html

Hade önskat att de satsade på PP-koner med välkontrollerad uppbrytning, typ p17wj. Tyvärr verkar det vara få som gör det idag.

Wavecors diskanter med minimal WG ser jätteintressanta ut! Bla Heimann har ju mätt upp dem med goda resultat. https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... tw022wa06/


EDIT: Enligt Troels; http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm så har ju SB26ADC-C000-4 väldigt låg dist ner till 1 kHz. Filtrerar ni diskanten brant eller högt? Annars kanske det kan vara orsak till att den kroknar tidigare?


För övrigt kul att läsa intrycken av DVD-ai m.fl. ovan!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-17 12:57

Maarten skrev:
avr7000 skrev:Fler som gillar basen....

https://hificompass.com/en/reviews/wave ... -midwoofer

Stefan


Kul! Jag blev lite impad av den enkla Wavecor-basen i EPS, - när jag mätte på den bröt den upp ganska snyggt för att vara en pappkon och den låter bra med.
http://www.wavecor.com/html/wf146wa01_02.html

Hade önskat att de satsade på PP-koner med välkontrollerad uppbrytning, typ p17wj. Tyvärr verkar det vara få som gör det idag.

Wavecors diskanter med minimal WG ser jätteintressanta ut! Bla Heimann har ju mätt upp dem med goda resultat. https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... tw022wa06/


EDIT: Enligt Troels; http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm så har ju SB26ADC-C000-4 väldigt låg dist ner till 1 kHz. Filtrerar ni diskanten brant eller högt? Annars kanske det kan vara orsak till att den kroknar tidigare?


För övrigt kul att läsa intrycken av DVD-ai m.fl. ovan!



Vi delar med 12 dB/oktav (konding och spole)

Vi fick det att låta bra på detta sätt (vi testade även en hel del med 18dB/oktav.

Sedan blev ju detta en trevlig "återkoppling" till Stigs OA52.2 från 1996 som hade samma typ av filtertopologi.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-17 14:29

Maarten skrev:
Wavecors diskanter med minimal WG ser jätteintressanta ut! Bla Heimann har ju mätt upp dem med goda resultat. https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... tw022wa06/





Jag har den lilla Wavecordiskanten i en annan testhögtalare och den låter väldigt bra...

Wavecor TW022WA06

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maarten » 2019-08-17 20:22

Låter bra Stefan med 12Db/okt, förutsatt att delningen inte för låg.

Just Wavecor TW022WA06 ser jätteintressant ut! Det kliar lite i fingrarna... :-)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav paa » 2019-08-17 20:51

Har den diskanten inte för bra spridning för att sitta i en tvåvägare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav avr7000 » 2019-08-18 01:07

paa skrev:Har den diskanten inte för bra spridning för att sitta i en tvåvägare?


vilken diskant?
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maarten » 2019-08-18 10:16

Stefan, antar att Pa menar TW022WA06. Om antar att 30 grader ungefär motsvarar energikurva så är den svagt fallande och ner ca 3 db vid 10 kHz. Då får man jämföra med vad ideal frekvensberoende spridning är? Det kan jag inte minnas att jag sett definieras, utan det jag läst är att den ska falla något med ökad frekvens. Jag kan tänka mig också sådana kurvor beror lite på rummets egenskaper.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav petersteindl » 2019-08-18 10:36

Maarten skrev:Stefan, antar att Pa menar TW022WA06. Om antar att 30 grader ungefär motsvarar energikurva så är den svagt fallande och ner ca 3 db vid 10 kHz. Då får man jämföra med vad ideal frekvensberoende spridning är? Det kan jag inte minnas att jag sett definieras, utan det jag läst är att den ska falla något med ökad frekvens. Jag kan tänka mig också sådana kurvor beror lite på rummets egenskaper.


På domediskanter motsvarar tonkurvan hos den totala utstrålade energin ofta den tonkurva som är i 45 grader. Ibland ligger det någonstans mellan 30-45 grader. Det beror till del på domens utformning/kurvatur. Så ser det ut vid simuleringar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav paa » 2019-08-18 15:49

Maarten skrev:Stefan, antar att Pa menar TW022WA06. Om antar att 30 grader ungefär motsvarar energikurva så är den svagt fallande och ner ca 3 db vid 10 kHz. Då får man jämföra med vad ideal frekvensberoende spridning är? Det kan jag inte minnas att jag sett definieras, utan det jag läst är att den ska falla något med ökad frekvens. Jag kan tänka mig också sådana kurvor beror lite på rummets egenskaper.

Precis, den lilla 22 mm duískanten. Där den delas, har bas/mellan redan en direktivitet som diskanten borde matcha, för att inte få ojämnheter i tonkurvan i de olika riktningarna.
Den passar nog bättre i en trevägare där även mellanregistret har stor spridning upp till delningen mot diskanten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Maarten » 2019-08-19 07:59

Peter, bra input!

Paa: Så kan det nog vara. Å andra sidan skriver Hessman att den diskanten klarar delning ner till 2kHz (hyfsat brant får man förmoda) och i det frekvensområdet har de allra flesta element god spridning, många även större element (6-8 tum) börjar få tydlig direktivitet över ca 3 kHz. Så jag undrar just, med rätt element så kan en även tvåvägare nog funka?


Wavecor har ju även två 30mm diskanter, en "standard" och en med lite djupare WG, de faller mer vid högre frekvenser. Här är en mätning på den ena:
https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... tw030wa09/

En på den andra: https://www.audioxpress.com/article/Tes ... ed-Tweeter

Också intressanta om än kanske inte lika fina mätningar som den mindre.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Morello » 2019-08-19 09:42

Tangband skrev:Kan du då förklara hur det fungerar ?
Om du inte kan det, så ser jag ditt inlägg som helt irrelevant.
Har du läst Tooles böcker ?

Visa gärna med exempel på mätningar. Jag har själv bidragit med en tråd där jag försökte få mina Jbl 530 att mäta rakt både vid lyssningsplats 3,5 meter bort och 1 meter ifrån. För att få frekvensgången rak vid lyssningsplats behövdes en diskanthöjning om man mäter nära högtalaren- precis som mätningarna på jbl 1400 i stereophile visar.

Eftersom hörseln prioriterar direktljudet från en högtalare pga precendence-effekten så är LTAS därför ofta en aning missvisande. Detta enligt min mening och efter mina egna erfarenheter.

Det vore intressant om du kan utveckla lite- dina EGNA erfarenheter av högtalarmätningar, Johan. Jag vill gärna lära mig mera :) .


Jag menar frekvensgång i frifält och du pratar om rumsmätning och då blir resultaten olika pga högtalarens riktverkan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Tangband » 2019-08-19 11:23

Morello, mitt inlägg var ett svar på JohanLindroos negation.

Naturligtvis blir resultaten olika vid frifält och rumsmätning.
Det blir ju även olika resultat 20 cm ifrån , och 5 meter ifrån- i rum.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: OA51.N, N som i Naqref

Inläggav Morello » 2019-08-19 11:32

Skrev fel, borde stå "Johan...…."

Alltså, Johan hade helt rätt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster