NADifierads Bygger Bauta Burkar

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Re: NADifierads Fukdistar

Inläggav RSG » 2019-08-18 07:22

Tangband skrev:
RSG skrev:Stooor "Tumme upp" :!: :!: :!:

Stativen blev riktigt nice, och läderlook skall man inte förneka sig :wink:

:mrgreen: /Johan

Mycket snygga :)

Dina är också väldigt fina :D

/Johan

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-18 10:10

Tackar, tackar :) .
Jag börjar bli mycket nöjd med att jag valde att bygga mig ett par Fukdist.
Fick faktiskt göra som Pippi Långstrump, i natt. dvs säga åt mig själv på skarpen, att det var dags att sluta spela musik, och gå och lägga sig :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt,Najda, 6 x InterM R300plus, Fukdist och 4 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-18 10:30

Har bytt tassarna under stativen mot svängbara möbelhjul, istället. Då blir det smidigare att flytta dem åt sidan, när jag ska kasa fram mina stora frontar.

En anekdot till bygget : Jag gillar ju att bygga med återvunnit material, inte minst pga de hysteriska priserna på nytt byggmaterial.
Så till Fukdistarna, med stativ har jag använt delar från en gammal mediabänk, överblivna spillbitar från en köksbänkskiva," Perstorpsplatta" från ett hyllsystem, kopparrör från skrotbingen på jobbet,
spillbitar av Plywood, som jag bärgat på byggen jag jobbat på, och dämpmaterialet kommer från en pensionerad stavhopps-matta, ifrån en lokal idrottsplats 8) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt,Najda, 6 x InterM R300plus, Fukdist och 4 x 18” infra.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-18 11:06

NADifierad skrev:Tackar, tackar :) .
Jag börjar bli mycket nöjd med att jag valde att bygga mig ett par Fukdist.
Fick faktiskt göra som Pippi Långstrump, i natt. dvs säga åt mig själv på skarpen, att det var dags att sluta spela musik, och gå och lägga sig :) .

Det där låter bra :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-18 19:54

De kan faktiskt spela bas också.
Det märks när man slutar jämföra med stora basriggen.
På inspelningar med påtagligt mycket energi i basen, är det ganska häpnadsväckande att ljudet kommer enbart från de små burkarna. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-18 20:12

NADifierad skrev:De kan faktiskt spela bas också.
Det märks när man slutar jämföra med stora basriggen.
På inspelningar med påtagligt mycket energi i basen, är det ganska häpnadsväckande att ljudet kommer enbart från de små burkarna. 8)

Du börjar bli inspelad. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-18 20:21

Precis :) .
Drog i gång stora anläggningen en stund för att testa DVDai`s ”Pulskanon”, men sedan återgick jag till Fukdistarna.
Det är kanske lite nyhetens behag, så här i början...

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-19 03:28

Har du möjlighet att göra några mätningar ?

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-19 06:16

Tangband skrev:Har du möjlighet att göra några mätningar ?

Har tänkt tanken :) .
Men jag ska låta dem spela till sig ett tag till först.
Sedan plötsligt händer det, man sliter fram mätutrustningen ur skåpet och börjar brottas med kablar , ljudkort och mikrofoner. :D

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-19 10:34

NADifierad skrev:
Tangband skrev:Har du möjlighet att göra några mätningar ?

Har tänkt tanken :) .
Men jag ska låta dem spela till sig ett tag till först.
Sedan plötsligt händer det, man sliter fram mätutrustningen ur skåpet och börjar brottas med kablar , ljudkort och mikrofoner. :D

:D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-19 10:43

Kul att läsa om dina intryck av Fuckdistarna :)
Mvh/ David

More is more

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-21 21:26

Har du några fler intryck att förmedla ? :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-21 22:16

Inte mer än att jag just nu lyssnar på musik, 400% mer än vanligt :D .
Jag har även plockat fram mina CDs igen. Har inte använt CD på ett par år.
Jag tycker att Fukdistarna växer i min aktning allt efter som.
Lånade en 15” Velodyne-sub av en kompis, för att få lite tillfälligt djupbastillskott, men den visade sig omöjlig att integrera utan att det blev mycket sämre. Beror nog mycket på att jag inte har någon vettig placering för den, och så var jag utlämnad åt Velodynens inbyggda filter. Jag tror att den delar alldeles för flackt.
Saknar egentligen inte djupbasen så mycket längre. Inte med Fukdistarna. Jag använder bara dem för tillfället, och jag har vant mig vid, och tillfälligt accepterat att leva utan djupbas på omskakande nivåer 8) .
Fukdistarna är troligen de högtalare som blir kvar, om något annat skulle försvinna. De får följa med till äldreboendet om man kommer så långt :D .

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-22 06:08

NADifierad skrev:Inte mer än att jag just nu lyssnar på musik, 400% mer än vanligt :D .
Jag har även plockat fram mina CDs igen. Har inte använt CD på ett par år.
Jag tycker att Fukdistarna växer i min aktning allt efter som.
Lånade en 15” Velodyne-sub av en kompis, för att få lite tillfälligt djupbastillskott, men den visade sig omöjlig att integrera utan att det blev mycket sämre. Beror nog mycket på att jag inte har någon vettig placering för den, och så var jag utlämnad åt Velodynens inbyggda filter. Jag tror att den delar alldeles för flackt.
Saknar egentligen inte djupbasen så mycket längre. Inte med Fukdistarna. Jag använder bara dem för tillfället, och jag har vant mig vid, och tillfälligt accepterat att leva utan djupbas på omskakande nivåer 8) .
Fukdistarna är troligen de högtalare som blir kvar, om något annat skulle försvinna. De får följa med till äldreboendet om man kommer så långt :D .

Detdär var ju en fin recension :D .

Det är nog svårt att hitta en subbas som hänger med i svängarna, eller rättare sagt artikulerar lika bra i basregistret som FUKDIST.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-22 06:23

Tackar :) .
Jag tror att det kommer att funka fint att integrera två av mina befintliga slutna 18”-moduler, när jag kommer så långt.
Dels pga av hur de är placerade och med Najdans många inställningsmöjligheter.
Jag har en färdig ide’ för att göra Fukdistarna slutna, med ett par enkla handgrepp (inte med strumpor :D ).

mawes

Inläggav mawes » 2019-08-23 08:02

Kul att se flera färdigställa sina fukdistar :) Hur upplever du klangen? ljus-lagom-mörk? Hur mycket vrider du in dom? Jag själv föredrar kraftig invinkling, säg att dom korsar varandra någon meter framför lyssningsposition eller så.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-23 09:04

Jag funderade först på om de var för ljusa i klangen med standard resistorerna, men landade i att de inte är det :D .
Har mina invridna så att jag precis skymtar yttersidorna på dem.
Ska prova att vrida dem lite mer, och jämföra.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-23 09:10

NADifierad skrev:Jag funderade först på om de var för ljusa i klangen med standard resistorerna, men landade i att de inte är det :D .
Har mina invridna så att jag precis skymtar yttersidorna på dem.
Ska prova att vrida dem lite mer, och jämföra.

Jag tyckte klangbalansen blev upplevd bättre efter inspelning av både mig och elementen :)
HYBRIDDIST är en annan högtalare, men elementens behov av inspelning borde vara lika.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-23 09:16

Jo, troligen :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-25 21:35

Ett par "SydOst-Ramdala" klara 8) .

IMG_2407.jpg
IMG_2407.jpg (703.61 KiB) Visad 958 gånger

4 x 1,5 kvadrat. partvinnat i bananändarna.

Kan vara att jag hamnar i en TM dispyt, då jag tror att Ola68 myntade begreppet "SydOst kabel" :) .
Men Ramdala ligger mer åt sydost än Vä, så det så....
(Transparensen ökar ju mer sydostligt kablarna tillverkas :wink: . Det hänger ihop med jordens magnetfält och Hartmann-Curry linjerna)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-26 05:08

Saknas en låda på magen. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-26 06:12

Nattlorden skrev:Saknas en låda på magen. 8)

Lådan återfinns endast på signature modellen 8) .

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-26 07:45

Jag är nyfiken hur du löst sluten låda tricket :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-26 09:37

Tangband skrev:Jag är nyfiken hur du löst sluten låda tricket :)

Avslöjandet kommer. Spänningen är olidlig :D
Ska först kolla om produkten fortfarande säljs.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-26 17:07

IMG_2408.jpg
IMG_2408.jpg (561.44 KiB) Visad 876 gånger

Två ändlock för PP-rör 75. De är avsedda att proppa avloppsrör med. De är lite ovanliga såtillvida att de tätar på insidan av aloppsröret. Det vanligaste är att man sätter ett ändlock i en avloppsmuff och trär utanpå röret. Proppen är en del av Ahlsells "Smartline system".

IMG_2410.jpg
IMG_2410.jpg (619.57 KiB) Visad 876 gånger

Då jag använder mig av pp-rör 75, så är dessa ypperliga som luft täta proppar :) .
Man bör kleta lite ugglerunk/Glidex på gummiläpparna först, så att det är lättare att montera och demontera.
Jag tänker borra ett hål mitt i mina för att sätta en liten M6 skruv, för att underlätta demontering till basreflex, när så önskas.

Jag är väldigt sugen på att rycka alla tåtar till stora frontarna, och konfigurera Najdan för Fukdist, med och utan Sub... :twisted: .
Fast då kommer jag inte att kunna spela öronbedövande högt inom en överskådlig framtid :roll: .
Jag får fundera lite först. Jag måste orka mäta och ratta också...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-08-26 18:58

Jag körde samma ide' men en annan sorts propp/ändlock. 74 mm hålcirkelborr för eldosa ger 75 mm hål plus några 1/10:delar. Om porthålet fasas med R5-fräs blir YD på avfräsningen 85 mm och VVS-proppens fläns för 75-rör har just YD 85 mm. Om proppen målas i samma färg som högtalarna blir den väldigt svårupptäckt. 1-1,5 varv eltejp på rördelen av proppen ger sugpassning i högtalarporten. https://www.byggmax.se/propp-inomhusavl ... %A5-p31241

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-26 19:16

Adhoc skrev:Jag körde samma ide' men en annan sorts propp/ändlock. 74 mm hålcirkelborr för eldosa ger 75 mm hål plus några 1/10:delar. Om porthålet fasas med R5-fräs blir YD på avfräsningen 85 mm och VVS-proppens fläns för 75-rör har just YD 85 mm. Om proppen målas i samma färg som högtalarna blir den väldigt svårupptäckt. 1-1,5 varv eltejp på rördelen av proppen ger sugpassning i högtalarporten. https://www.byggmax.se/propp-inomhusavl ... %A5-p31241

Också en smutt lösning :) .
Det finns fler att hämta från VVS- branschen.
Bla Purus, har en uppsjö av gumminipplar för avloppsdimensionerna. Så en gumminippel för 110, eller 75 rör, med ett ändlock 50 är en variant. Det finns även nipplar och ändlock för 50 rör.
(VVS anger utvändiga rörmått)

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-26 21:22

Väldigt smart lösning tycker jag :D
Konfigurerar du FUKDIST med najdan kan du ju dela av topparna vid kring 80 Hz. Då kan du nog spela rätt starkt. :)
Du kan även rätta till de små frekvensgångs oregelbundenheter som finns - men du bör nog mäta först, det är inte säkert att tex den förhöjda nivån mellan 1 kHz-2,4 kHz i Seas er18 rnx är ett problem med passiv drift eftersom seriespolen i mawes filter nog både fixar detta och baffelstegs-stödet, som jag förstått det hela. Det kan även finnas små oregelbundenheter i waveguiden som syns från 1 meters håll med sinussvep-jag har korrigerat två små sådana med Peq.

Men messen ist wissen, som Morello brukar säga :)

Edit: du kan ju även testa dela subbasar / FUKdist med najdan och låta FUKdist fortsätta vara basreflex- då kan du istället för 30/18 eller 24/12 filter testa symmetriska filter som kan summera rätt bra eftersom FUKdist då är fullregister konstruktioner. Alltså dela 24/24 dB linkwitz Riley vid kring 80 Hz.

Pröva ist wissen :D

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-26 22:10

Tangband skrev:Väldigt smart lösning tycker jag :D
Konfigurerar du FUKDIST med najdan kan du ju dela av topparna vid kring 80 Hz. Då kan du nog spela rätt starkt. :)
Du kan även rätta till de små frekvensgångs oregelbundenheter som finns - men du bör nog mäta först, det är inte säkert att tex den förhöjda nivån mellan 1 kHz-2,4 kHz i Seas er18 rnx är ett problem med passiv drift eftersom seriespolen i mawes filter nog både fixar detta och baffelstegs-stödet, som jag förstått det hela. Det kan även finnas små oregelbundenheter i waveguiden som syns från 1 meters håll med sinussvep-jag har korrigerat två små sådana med Peq.

Men messen ist wissen, som Morello brukar säga :)

Edit: du kan ju även testa dela subbasar / FUKdist med najdan och låta FUKdist fortsätta vara basreflex- då kan du istället för 30/18 eller 24/12 filter testa symmetriska filter som kan summera rätt bra eftersom FUKdist då är fullregister konstruktioner. Alltså dela 24/24 dB linkwitz Riley vid kring 80 Hz.

Pröva ist wissen :D

Tackar :) .
Och tack för delningstipsen. Ska absolut testa.
Sitter och lyssnar via Fukdistarna just nu. Jag är tveksam till om jag kommer att korrigera dem alls.
De låter helt underbart precis som de är :D .
Men mäta kommer jag att göra. Om inte innan, så i alla fall när jag hakar på subbasarna.
Ska prova dem som du säger, både som slutna toppar och som basreflextoppar.
Sedan ska jag ha en preset där de går precis som de är, för vardags TV tittande.

Portpropparna kostade mig 83kr 8) .

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-09-07 19:44

Phuuuh 8O . Ett svettigt dagsverke med ombyggnad av ljudväggen.

IMG_2427.jpg
IMG_2427.jpg (567.47 KiB) Visad 703 gånger

Har byggt en helt ny hylla för takbasarna, och fixat med akustiken på sidoväggarna.
Ska fluffa till väggarna bredvid TV`n imorrn.
Nu måste jag ordna Pizza och bärs 8) .

Stora topparna och ett par basmoduler, ligger i köket och inväntar slakt. Jag ska bygga helt nya stora toppar, och under tiden skämmer jag bort Fukdistarna med fyra basmoduler.
Basarna är dock ej inkopplade än, men de är i alla fall på plats :) . Det är ytterligare en dags arbete med inkoppling och konfigurering av Najdan, med mätningar osv.

Så här såg det ut innan:

IMG_2399.jpg
IMG_2399.jpg (648.36 KiB) Visad 703 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer