NAD T758 v3 (m dirac)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-05 08:08

paa skrev:Finns det någon riktigt bra RIAA, om än inte referensnivå, för nånstans max 1000-2000:- ?


Muffsy kanske? https://www.tindie.com/products/skrodah ... reamp-kit/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav paa » 2019-09-06 16:23

Den ser ju riktigt intressant ut!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Belker » 2019-09-06 17:24

Jag har den och är nöjd (i den mån man kan vara nöjd med vinylljud). Mycket bra support också. Fick in nätbrum i min och det löste sig till slut. Om det händer dig kan jag komma med tips. Det finns åtgärder som inte beskrivs på hemsidans faq!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav paa » 2019-09-06 23:47

Ni som har NADen, har ni slantat upp för fullfrekvens Dirac?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav philipbtz » 2019-09-07 00:13

paa skrev:Ni som har NADen, har ni slantat upp för fullfrekvens Dirac?


Jag har fullfrekvens-dirac automatiskt på Arcamen men jag kör ändå bara till 300Hz. Alltså det låter bra fullfrekvens men tycker ändå att det låter bättre när jag bara fixar basen. Nu har jag iof inte orkat testa med version 2.2.3 men tidigare har det varit så. Även om man inte kör fullfrekvens så får man justerignen i tidsdomämen samt att alla högtalare blir synkade(eller?). Har för mig att den begränsade versionen kör upp till 500Hz eller vad det är och om man får alla features som finns i fullverisonen så tycker jag ändå att det räcker fullt nog.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav JonasW » 2019-09-07 10:23

Jag köpte till licensen för fullregister. Även om det märks mest i basregistret så tillför Dirac förbättringar högre upp med. Väldigt lätt att bara ändra targetcurve om man har för mycket energi vid säg 1-3000Hz t.ex.

Men största vinsten i att köra fullregister är ju onekligen på surroundhögtalare hos mig. Bubblan blir ju extremt bra jämfört med att köra utan Dirac.

Du kan ju välja själv också, vilka högtalare du vill köra en viss targetcurve på, hur långt upp i registret du vill låta Dirac göra ändringar på en viss högtalare m.m.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Nattlorden » 2019-09-07 11:04

Beror säkert på vilka högtalare man har. Kör man Ino som har medvetna krokigheter i frekvensgången av psykoakustiska skäl så är det ju kontraproduktivt om Dirac rätar ut dem, och då Ingvars dippar inte är officiellt spec:ade så går de ju inte att peta in i sin målkurva på något enkelt sätt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav genstruktur » 2019-09-07 12:20

philipbtz skrev:
paa skrev:Ni som har NADen, har ni slantat upp för fullfrekvens Dirac?


Jag har fullfrekvens-dirac automatiskt på Arcamen men jag kör ändå bara till 300Hz. Alltså det låter bra fullfrekvens men tycker ändå att det låter bättre när jag bara fixar basen. Nu har jag iof inte orkat testa med version 2.2.3 men tidigare har det varit så. Även om man inte kör fullfrekvens så får man justerignen i tidsdomämen samt att alla högtalare blir synkade(eller?). Har för mig att den begränsade versionen kör upp till 500Hz eller vad det är och om man får alla features som finns i fullverisonen så tycker jag ändå att det räcker fullt nog.


Om jag förstår rätt så kör du hela signalen igenom Dirac även om du inte justerar högre upp än 300hz? Du kör alltså inte dirac endast på en subutgång eller så?

Det jag "fiskar" efter är väl att du har finfina högtalare från ino. Du borde ju hört om dirac hade något fuffens för sig med signalen även utanför justeringsspannet - om resten av registret degraderades. :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav philipbtz » 2019-09-07 18:18

genstruktur skrev:
philipbtz skrev:
paa skrev:Ni som har NADen, har ni slantat upp för fullfrekvens Dirac?


Jag har fullfrekvens-dirac automatiskt på Arcamen men jag kör ändå bara till 300Hz. Alltså det låter bra fullfrekvens men tycker ändå att det låter bättre när jag bara fixar basen. Nu har jag iof inte orkat testa med version 2.2.3 men tidigare har det varit så. Även om man inte kör fullfrekvens så får man justerignen i tidsdomämen samt att alla högtalare blir synkade(eller?). Har för mig att den begränsade versionen kör upp till 500Hz eller vad det är och om man får alla features som finns i fullverisonen så tycker jag ändå att det räcker fullt nog.


Om jag förstår rätt så kör du hela signalen igenom Dirac även om du inte justerar högre upp än 300hz? Du kör alltså inte dirac endast på en subutgång eller så?

Det jag "fiskar" efter är väl att du har finfina högtalare från ino. Du borde ju hört om dirac hade något fuffens för sig med signalen även utanför justeringsspannet - om resten av registret degraderades. :)


Ja precis hela signalen går genom Dirac på alla högtalare men det justerar bara upp till ca. 268Hz om jag skall var mer nogrann. Jag har testat fullregister och det låter absolut bra(..i typ 20min) men jag upplevde en onaturlig hårdhet i ljudet som jag inte riktigt gillade även om det vid första lyssning låter väldigt öppet och tydligt. Man hör skillnaden ganska tydligt om man kör fullregister-justering men ändå inte vilket jag antar tyder på att i32s gör ganska så rätt från början. Jag gillar verkligen Inos sound som det är. Dirac + många basar är en sjukt bra genväg om man inte vill bygga om hela sitt rum med farliga fibrer för att fixa basproblem. Jag har dock fixat alla förstareflexer och sådär med skum vilket man verkligen inte kan komma ifrån att göra.

En annan sak man slipper är den där kalibrerings-djävulen som träder fram när man har cr80s med infra-kort. Det är mycket lättare att få det korrekt med delningen och infra-boost med dirac även om cr80s är otroligt bra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Tangband » 2019-09-07 22:09

Varför försöker ni korrigera för reflexer med mätningar från lyssningsplats över 80 Hz då det enda som kan korrigeras vettigt från den platsen är rumsresonanser ? ( den som uppstår mellan tvenne ytor )

Rumsreflexer och rumsresonanser i ett rum är helt olika saker. Bara den senare kan korrigeras någorlunda.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 00:22

Tangband skrev:Varför försöker ni korrigera för reflexer med mätningar från lyssningsplats över 80 Hz då det enda som kan korrigeras vettigt från den platsen är rumsresonanser ? ( den som uppstår mellan tvenne ytor )

Rumsreflexer och rumsresonanser i ett rum är helt olika saker. Bara den senare kan korrigeras någorlunda.


Va? Schröder-frekvensen är inte 80Hz :lol:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Tangband » 2019-09-08 06:52

Schröder har inget med Dsp korrigering av resonanser att göra, även om reflektioner kan ske inom schröder frekvensen i ett rum.

Reflektioner och resonanser är helt olika saker.

Reflektion = ljud som studsar från högtalaren till en vägg/yta och sedan till lyssningsplatsen= kan inte korrigeras. Den uppmätta reflektionen från lyssningsplats kommer att ändra frekvens om du flyttar dig 50 cm i soffan.
Eftersom du i ett normalt rum lyssnar mest till indirekt ljud från lyssningsplats ( du är långt från ”critical distance” ) blir resultatet inte bra.

Resonanser= de uppstår mellan tvenne ytor i ett rum. Det finns tre huvudsakliga resonanser i ett rektangulärt rum, alla under 80 Hz om du inte bor i ett mycket litet rum. Den edit: översta resonansen är nästan alltid mellan golv/tak.
Dessa kan hjälpligt korrigeras med en dsp och resultatet blir hyfsat bra oberoende var du lyssnar i rummet eller var högtalaren står.
Linns space optimization är det enda rumskorrigeringsprogram jag hittat som fungerar som det var tänkt - dvs det korrigerar rummet.

Nedan en bild lånad av TomasA . Den visar reflektionerna som blir från en högtalare beroende på hur långt från bakväggen den är placerad. Som du ser så ändras den frekvens som behöver korrigeras om högtalaren flyttas. Vad värre är- detsamma sker om du själv flyttar dig på lyssningsplatsen.

Alltsammans av detta har jag först lärt mig av Morello, Peterstendl och IÖ, sedan har jag själv provat för att se vad som händer om jag korrigerar en reflektion från lyssningsplats med hjälp av mikrofon och min dsp . Det går inte, resultatet blir fel och beroende var du sitter. Det enda man kan göra ( om man vill det- jag vill inte pga WAF ) är att i fallet med Thomas A;s bild dämpa väggen bakom högtalarna med rejäla absorbenter typ rockwool minst 10 cm tjocka.

Läs mer på sidan 6 i min medlemstråd, kloka inlägg av Peter: viewtopic.php?f=16&t=66614&start=150
Senast redigerad av Tangband 2019-09-08 08:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Nattlorden » 2019-09-08 08:15

Tangband skrev:Resonanser= de uppstår mellan tvenne ytor i ett rum. Det finns tre huvudsakliga resonanser i ett rektangulärt rum, alla under 80 Hz om du inte bor i ett mycket litet rum. Den första resonansen är nästan alltid mellan golv/tak.


(min understrykning)
Nä, det kan inte stämma. Golv/tak bör i alla normalt formade rum som tidigast vara den tredje (sällan man har takhöjd högre än bredd och längd om man inte bor i en telefonkiosk). Och är rummet längre än dubbla takhöjden hinner du ju få in andra ordningens i den ledden också före.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Tangband » 2019-09-08 08:20

En annan bra sak att kunna ( jag påstå inte att du inte kan ) är att räkna i våglängder.
Ljudets hastighet i 20 grader är 343 meter/s. Det är 34,3 cm på 1 ms. 1 ms är 1 kHz våglängd. 2 ms är 500 Hz osv.

Då ser man att vid högre frekvenser blir våglängden kortare. Vid 20 Hz är våglängden ca 17 meter och våglängdsfelen blir mindre känsligt för placeringen av tex basmoduler. Sedan har vi det där med schröderfrekvensen som komplicerar ytterligare hur ljudet färdas i ett rum.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Tangband » 2019-09-08 08:22

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Resonanser= de uppstår mellan tvenne ytor i ett rum. Det finns tre huvudsakliga resonanser i ett rektangulärt rum, alla under 80 Hz om du inte bor i ett mycket litet rum. Den första resonansen är nästan alltid mellan golv/tak.


(min understrykning)
Nä, det kan inte stämma. Golv/tak bör i alla normalt formade rum som tidigast vara den tredje (sällan man har takhöjd högre än bredd och längd om man inte bor i en telefonkiosk). Och är rummet längre än dubbla takhöjden hinner du ju få in andra ordningens i den ledden också före.


Jag menade den ÖVERSTA rumsresonansen. Jag har korrigerat inlägget.
( förlåt otydligheten )

Räkneexempel:

343 (ljudets hastighet) / 240 (takhöjd i cm) = 1,429 / 2 = 0,714 = 71,4 Hz resonansfrekvens om takhöjden är 2,4 meter.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav genstruktur » 2019-09-08 10:09

Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav genstruktur » 2019-09-08 10:50

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:
philipbtz skrev:
Jag har fullfrekvens-dirac automatiskt på Arcamen men jag kör ändå bara till 300Hz. Alltså det låter bra fullfrekvens men tycker ändå att det låter bättre när jag bara fixar basen. Nu har jag iof inte orkat testa med version 2.2.3 men tidigare har det varit så. Även om man inte kör fullfrekvens så får man justerignen i tidsdomämen samt att alla högtalare blir synkade(eller?). Har för mig att den begränsade versionen kör upp till 500Hz eller vad det är och om man får alla features som finns i fullverisonen så tycker jag ändå att det räcker fullt nog.


Om jag förstår rätt så kör du hela signalen igenom Dirac även om du inte justerar högre upp än 300hz? Du kör alltså inte dirac endast på en subutgång eller så?

Det jag "fiskar" efter är väl att du har finfina högtalare från ino. Du borde ju hört om dirac hade något fuffens för sig med signalen även utanför justeringsspannet - om resten av registret degraderades. :)


Ja precis hela signalen går genom Dirac på alla högtalare men det justerar bara upp till ca. 268Hz om jag skall var mer nogrann. Jag har testat fullregister och det låter absolut bra(..i typ 20min) men jag upplevde en onaturlig hårdhet i ljudet som jag inte riktigt gillade även om det vid första lyssning låter väldigt öppet och tydligt. Man hör skillnaden ganska tydligt om man kör fullregister-justering men ändå inte vilket jag antar tyder på att i32s gör ganska så rätt från början. Jag gillar verkligen Inos sound som det är. Dirac + många basar är en sjukt bra genväg om man inte vill bygga om hela sitt rum med farliga fibrer för att fixa basproblem. Jag har dock fixat alla förstareflexer och sådär med skum vilket man verkligen inte kan komma ifrån att göra.


Kul att du är så nöjd! :)

Jag har provat en del olika peq-lösningar men aldrig blivit nöjd i slutändan. Dirac verkar spännande och intressant. Kanske provar jag någon produkt som har Dirac.

Tack för att du delar med dig :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 11:48

genstruktur skrev:Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/


Den har säkert klarat något F/E test samt att man ändå bara kommer lyssna på sönderkomprimerad mp3 i 64kbps så den duger nog för många. Den klarar inte CD-kvalitet..men jag tror de flesta har kommit fram till att man inte behöver det nu för tiden så.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Tangband » 2019-09-08 13:16

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/


Den har säkert klarat något F/E test samt att man ändå bara kommer lyssna på sönderkomprimerad mp3 i 64kbps så den duger nog för många. Den klarar inte CD-kvalitet..men jag tror de flesta har kommit fram till att man inte behöver det nu för tiden så.


Att den skulle ha klarat ett F/E test kan du nog vara säker på att den inte skulle klara, med den frekvensåtergivningen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Tangband » 2019-09-08 13:19

genstruktur skrev:
FBK skrev:Har inte varit någon vän av rumskorrigering (blir ofta onaturligt i de övre registren i mina öron), men vad jag läst så skall Diracs tillhöra de bästa.


Jo jag funderar i samma banor. Därför den känns så intressant :). Och med Dirac tror jag du kan välja att korrigera endast under 80 Hz t. ex


Är det så så är det jättebra :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav goat76 » 2019-09-08 14:05

philipbtz skrev:
genstruktur skrev:Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/


Den har säkert klarat något F/E test samt att man ändå bara kommer lyssna på sönderkomprimerad mp3 i 64kbps så den duger nog för många. Den klarar inte CD-kvalitet..men jag tror de flesta har kommit fram till att man inte behöver det nu för tiden så.


Ha ha ha! Du är som roligt bitter på det där med sönderkomprimerad musik. :D

De som går och köper en NAD för den kostnade hör nog dock inte till den stora skaran som nöjer sig med mp3 i 64kbps.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 15:08

goat76 skrev:
philipbtz skrev:
genstruktur skrev:Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/


Den har säkert klarat något F/E test samt att man ändå bara kommer lyssna på sönderkomprimerad mp3 i 64kbps så den duger nog för många. Den klarar inte CD-kvalitet..men jag tror de flesta har kommit fram till att man inte behöver det nu för tiden så.


Ha ha ha! Du är som roligt bitter på det där med sönderkomprimerad musik. :D

De som går och köper en NAD för den kostnade hör nog dock inte till den stora skaran som nöjer sig med mp3 i 64kbps.


Haha ja :lol: Påverkar ju inte mig vad alla andra kör för något så inget att vara bitter för egentligen. Jag är nästan ironisk bitter liksom.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav goat76 » 2019-09-08 15:33

philipbtz skrev:
goat76 skrev:
philipbtz skrev:
Den har säkert klarat något F/E test samt att man ändå bara kommer lyssna på sönderkomprimerad mp3 i 64kbps så den duger nog för många. Den klarar inte CD-kvalitet..men jag tror de flesta har kommit fram till att man inte behöver det nu för tiden så.


Ha ha ha! Du är som roligt bitter på det där med sönderkomprimerad musik. :D

De som går och köper en NAD för den kostnade hör nog dock inte till den stora skaran som nöjer sig med mp3 i 64kbps.


Haha ja :lol: Påverkar ju inte mig vad alla andra kör för något så inget att vara bitter för egentligen. Jag är nästan ironisk bitter liksom.


Jag förstår det att du är ironiskt bitter, annars hade jag inte skrattat... :D

Men jag kan absolut inte hålla med om att det alla andra kör med inte påverkar oss, för om det var vi som styrde skeppet så hade mp3 och andra förstörande komprimeringar varit utrotade och bannlysta för länge sen. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav paa » 2019-09-08 15:44

genstruktur skrev:Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/

Märklig kontrast mot alla andra tester där apparaten överöses med lovsång!
Men visst ser det lite tveksamt ut att kasta pengar på detta, skulle Dirac i sig vara så bra att det väger upp alla andra problem?
Även Audyssey kan frekvensbegränsas med Denon/Marantz app, som kan manipulera inställningarna som apparaten gjort vid mätningen.
Finns det några liknande mätningar på HDMI-ingångar och sådant på deras apparater?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav genstruktur » 2019-09-08 16:43

paa skrev:
genstruktur skrev:Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/

Märklig kontrast mot alla andra tester där apparaten överöses med lovsång!
Men visst ser det lite tveksamt ut att kasta pengar på detta, skulle Dirac i sig vara så bra att det väger upp alla andra problem?
Även Audyssey kan frekvensbegränsas med Denon/Marantz app, som kan manipulera inställningarna som apparaten gjort vid mätningen.
Finns det några liknande mätningar på HDMI-ingångar och sådant på deras apparater?


Jo andra recensioner har varit positiva. Men de kanske mest varit lyssna och tyck-recensioner eller har de också mätt?

Jag måste medge att jag saknar kunskap för att tolka alla mätningar och dess eventuella inverkar på ljudkvaliteten. Men det känns ju lite oroväckande. Någon duktig får gärna bringa mer klarhet i frågan.

Undras hur storebrorsan i serien mäter?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 17:58

Nästan valfri produkt med rätt feature set får ju ofta positiva omdömen. Det är nästan alltid subjektiva omdömmen och de kollar sällan på djupet. Det var samma med Arcam receivrarna som fick topp-betyg överallt. Sedan när några av oss tyckte att det var något som inte stämde så visade det ju sig att hela BM var fel och allt möjligt. Det är numera fixat men tog ju typ ett år av klagande innan det blev fixat. Sajter och tidningar som får betalt för att betygsätta en produkt går sällan att lita på. Jag vill iaf se mätningar så man vet att det är noggorlunda rätt. Tyvärr är det ju ovanligt att man får det så man får gissa på vilka märken man tror gör rätt typ.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav JonasW » 2019-09-08 18:12

Nattlorden skrev:Beror säkert på vilka högtalare man har. Kör man Ino som har medvetna krokigheter i frekvensgången av psykoakustiska skäl så är det ju kontraproduktivt om Dirac rätar ut dem, och då Ingvars dippar inte är officiellt spec:ade så går de ju inte att peta in i sin målkurva på något enkelt sätt...


Du behöver ju inte räta ut dom. Du kan ju mäta upp högtalarna utan rummets påverkan om inte annat, så lär du ju känna igen beteendet i frekvenskurvan till viss del när du mäter fullrange i rummet i sig. Då kan du ju aktivt låta dessa dippar ligga kvar. Mer jobb absolut, men säkerligen görbart för den som älskar frekvensgången från högtalarna som dom är och vill kompensera andra brister som uppkommit pga rum osv.

Tangband skrev:Schröder har inget med Dsp korrigering av resonanser att göra, även om reflektioner kan ske inom schröder frekvensen i ett rum.

Reflektioner och resonanser är helt olika saker.

Reflektion = ljud som studsar från högtalaren till en vägg/yta och sedan till lyssningsplatsen= kan inte korrigeras. Den uppmätta reflektionen från lyssningsplats kommer att ändra frekvens om du flyttar dig 50 cm i soffan.
Eftersom du i ett normalt rum lyssnar mest till indirekt ljud från lyssningsplats ( du är långt från ”critical distance” ) blir resultatet inte bra.

Resonanser= de uppstår mellan tvenne ytor i ett rum. Det finns tre huvudsakliga resonanser i ett rektangulärt rum, alla under 80 Hz om du inte bor i ett mycket litet rum. Den edit: översta resonansen är nästan alltid mellan golv/tak.
Dessa kan hjälpligt korrigeras med en dsp och resultatet blir hyfsat bra oberoende var du lyssnar i rummet eller var högtalaren står.
Linns space optimization är det enda rumskorrigeringsprogram jag hittat som fungerar som det var tänkt - dvs det korrigerar rummet.

Nedan en bild lånad av TomasA . Den visar reflektionerna som blir från en högtalare beroende på hur långt från bakväggen den är placerad. Som du ser så ändras den frekvens som behöver korrigeras om högtalaren flyttas. Vad värre är- detsamma sker om du själv flyttar dig på lyssningsplatsen.

Alltsammans av detta har jag först lärt mig av Morello, Peterstendl och IÖ, sedan har jag själv provat för att se vad som händer om jag korrigerar en reflektion från lyssningsplats med hjälp av mikrofon och min dsp . Det går inte, resultatet blir fel och beroende var du sitter. Det enda man kan göra ( om man vill det- jag vill inte pga WAF ) är att i fallet med Thomas A;s bild dämpa väggen bakom högtalarna med rejäla absorbenter typ rockwool minst 10 cm tjocka.

Läs mer på sidan 6 i min medlemstråd, kloka inlägg av Peter: viewtopic.php?f=16&t=66614&start=150


Så är det ju. All korrigering med mjukvara blir ju en kompromiss. Det är ju även därför som man anger om man ska kalibrera för en enkel lyssningsplats, en hel soffa osv. Tror jag har 13st mätpunkter på och runtom där jag sitter.
Allt jag kan säga är oavsett hur vassa högtalare jag lyssnat på, så har jag inte hört ett system låta så bra som de gjort, om man stängt av kalibrering. Ett kalibreringssystem som Dirac 2.0, Trinnov osv ger riktigt fina resultat. Har hittils inte stött på en person som föredragit ljudet utan kalibreringen.

Audyssey XT32 lyfte surroundbubblan rejält, men tog bort för mycket liv i frontarna. Blev för sterilt för min smak. Det är garanterat bättre med appen som finns idag där man kan ställa en targetcurve, men det är tveksamt att det når upp till Dirac eller Trinnov ändå av det man läst från de som jämfört.

genstruktur skrev:Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/


Har inte bemödat mig att läsa. Men jag är väldigt nöjd med min enhet och systemet har aldrig spelat så här bra.
Var rädd för bristen på HDMI (har dock en över nu) och avsaknad av OSD. Frågar mig idag varför man någonsin haft OSD, så jäkla skönt att inte störas av den när man ser på film.
Frekvensgången som är uppmätt där kan jag inte heller relatera till. Mätningarna som Dirac visar mig med min kalibrerade mätmick ser ut som dom som kommit från tidigare receivers med. Oavsett så lär ju Dirac försöka justera om det nu skulle saknas lite i toppen t.ex.

Kör själv Diracs egna kurva, fast jag har valt att lyfta lite extra längst ned mot 10Hz genom att flytta om målpunkterna lite i botten.

Rekommenderar alla att försöka lyssna på både receivern samt Dirac innan man dömer ut den. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav Tangband » 2019-09-08 21:23

JonasW - så är det ju :) .

Låter det bra så är det förstås bra, det är väldigt många som gillar Dirak-systemet globalt. Det är mer än bara ingreppspunkter i frekvens som avgör om ett rumskorrigeringssystem låter bra, eller bara syntetiskt.

Jag redogjorde bara för mina egna lärdomar och mina egna erfarenheter som jag lärt mid det senaste året, då jag gått bananas med mätningar :) . Men jag har inte hört något Dirak-system än. Däremot audysseus olika varianter och det har inte varit bra.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav genstruktur » 2019-09-09 08:48

JonasW skrev:
genstruktur skrev:Är den så dålig som det låter i artikeln?

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/


Har inte bemödat mig att läsa. Men jag är väldigt nöjd med min enhet och systemet har aldrig spelat så här bra.
Var rädd för bristen på HDMI (har dock en över nu) och avsaknad av OSD. Frågar mig idag varför man någonsin haft OSD, så jäkla skönt att inte störas av den när man ser på film.
Frekvensgången som är uppmätt där kan jag inte heller relatera till. Mätningarna som Dirac visar mig med min kalibrerade mätmick ser ut som dom som kommit från tidigare receivers med. Oavsett så lär ju Dirac försöka justera om det nu skulle saknas lite i toppen t.ex.

Kör själv Diracs egna kurva, fast jag har valt att lyfta lite extra längst ned mot 10Hz genom att flytta om målpunkterna lite i botten.

Rekommenderar alla att försöka lyssna på både receivern samt Dirac innan man dömer ut den. :)



Nä OSD känns inte som något stor sak att bli utan! :) HDMI-ingångarna är lite snålt tilltagna kan jag tycka men det är ju bara ett problem om man behöver fler än som erbjuds.

Hade helt klart varit kul att fått höra receivern och Dirac för att bilda sig en egen uppfattning. Är det någon i Götebogrsområdet som har en och inte har något emot att få besök? :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: NAD T758 v3 (m dirac)

Inläggav paa » 2019-09-10 15:27

philipbtz skrev:Nästan valfri produkt med rätt feature set får ju ofta positiva omdömen. Det är nästan alltid subjektiva omdömmen och de kollar sällan på djupet. Det var samma med Arcam receivrarna som fick topp-betyg överallt. Sedan när några av oss tyckte att det var något som inte stämde så visade det ju sig att hela BM var fel och allt möjligt. Det är numera fixat men tog ju typ ett år av klagande innan det blev fixat. Sajter och tidningar som får betalt för att betygsätta en produkt går sällan att lita på. Jag vill iaf se mätningar så man vet att det är noggorlunda rätt. Tyvärr är det ju ovanligt att man får det så man får gissa på vilka märken man tror gör rätt typ.

Finns det något skrivet och testat om dessa Arcam-bekymmer och deras lösning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster