Högtalarmatematik...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Högtalarmatematik...

Inläggav hifikg » 2012-03-14 13:50

I manualen till min "nya" subwoofer finns en käck formel där bland annat "Effektförstärkarens förstärkning" är en variabel. Det står att det värdet "normalt är mellan 20 och 40 ggr". Vilket värde, i den skalan, gäller för NAD 208?
Senast redigerad av hifikg 2019-09-11 00:22, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2012-03-14 14:03

29 dB (28,3 ggr).

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Inläggav hifikg » 2012-03-14 16:14

PekkaJohansson skrev:29 dB (28,3 ggr).

Med vänlig hälsning

Pekka


Många tack. Då är formeln komplett.
Tråden kan låsas :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Högtalarmatematik...

Inläggav hifikg » 2019-09-11 00:08

O nu sitter jag här igen, många år senare för att räkna ut rätt värden för Apogee Duetta Signature. En parameter är känsligheten som i en tabell enligt nedan. I skrifterna läser jag att Duettorna ståtar med känsligheten 86dB @ 3 meter, räknar man verkligen vid tre meter för det första, om inte hur räknar man om? För det andra, vad menar Ståhl med de olika värdena för Statens Provningsanstalt resp för "utländska" högtalare? (det är iofs mindre viktigt)

Quad ESL ståtar med känsligheten, håll i er nu, 1,5 mikrobars per volt, refered to 1 m, då förstår man lätt (?) att det motsvarar 86db/2,83Vrms... eh... jaha

Och Carlsson då... känslighet 89 dB kort o gott...

Hilfe, jag behöver känsligheten enligt texten. Någon som vet hur man räknar? Tänkte ratta in B2-70 så rätt som möjligt ihop med Duettorna.

Edit: Lägger till formeln med räkneexempel, så blir det glasklart...
Bilagor
rakneexempel.jpg
rakneexempel.jpg (42.26 KiB) Visad 2728 gånger
sensitivity.jpg
sensitivity.jpg (36.56 KiB) Visad 2733 gånger
kanslighet.jpg
kanslighet.jpg (49.02 KiB) Visad 2733 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-11 07:12

Det är lönlöst att räkna på det när man har bara tillverkarnas uppgifter att gå på. När det dessutom är två olika typer av utstrålning från högtalarna, monopol resp. dipol, blir det rejält avståndsberoende. De faller av olika med avståndet, 6 resp. 3 per avståndsdubbling (i fritt fält,
mindre i rum). För stormembrandipoler är det rätt meningslöst att ange känsligheten vid en meter där det inte finns en homogen utstrålning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav Tangband » 2019-09-11 07:21

RogerGustavsson skrev:Det är lönlöst att räkna på det när man har bara tillverkarnas uppgifter att gå på. När det dessutom är två olika typer av utstrålning från högtalarna, monopol resp. dipol, blir det rejält avståndsberoende. De faller av olika med avståndet, 6 resp. 3 per avståndsdubbling (i fritt fält,
mindre i rum). För stormembrandipoler är det rätt meningslöst att ange känsligheten vid en meter där det inte finns en homogen utstrålning.

Kolla istället vilken branthet filtret har på audio pron så du kan kombinera med ett lämpligt högpassfilter till dina apogee.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-11 11:21

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är lönlöst att räkna på det när man har bara tillverkarnas uppgifter att gå på. När det dessutom är två olika typer av utstrålning från högtalarna, monopol resp. dipol, blir det rejält avståndsberoende. De faller av olika med avståndet, 6 resp. 3 per avståndsdubbling (i fritt fält,
mindre i rum). För stormembrandipoler är det rätt meningslöst att ange känsligheten vid en meter där det inte finns en homogen utstrålning.

Kolla istället vilken branthet filtret har på audio pron så du kan kombinera med ett lämpligt högpassfilter till dina apogee.


Det finns även elektroniskt högpassfilter i basmodulen. :!: Det har t.o.m. variabel gränsfrekvens. Brantheten käänner jag dock inte till. Detta kan anses ovanligt bra då de flesta subbwåffrar som finns tillgängliga idag att köpa inte har något högpassfilter inbyggt. Frågan är väl om HifiKG har bemödat sig att dra erforderligt kablage? :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav hifikg » 2019-09-11 11:55

Vet inte vad du menar med erforderligt kablage, har inga exotiska kablar utöver de onödigt dyra vdH kablarna som jag köpte (billigt) i min ungdom. Nåja, men samtidigt som OA52 i varje fall. Annars har jag dragit på bästa sätt enligt Ståhls sägner i manualen, dvs från försteg till subbor till slutsteg till sidohögtalare o följt instruktionen för hur man kopplar när man förfogar över två klumpar. Kablaget är RCA från Kjell & Co, ganska långa längder.

Det e ju ingen svårighet att ratta o lyssna. Ställde in den som jag gör för Carlsson o det var helt okej, skulle kunna tänka mig att sänka en pyttesmulig aning. Det får bli dagens övning. Däremot verkar mina kontakter behöva mer kärlek, precis som när du var här så droppar en kanal lite elakt emellanåt. O så förlorar jag lite förstärkning när jag inte kan köra med XLR-kablarna, dvs balanserat, så volymkontrollen åker upp en hel del. Finns säkert adaptrar som kan lösa det "problemet" också. Har kanske såna när jag tänker efter, XLR-RCA.

I de gamla B2-70:orna är det DIN-kontakt med adapter till RCA.

Självklart används 6:e ordningens Butterworthsystem, vad skulle man annars använda liksom? -3dB vid 20 Hz
Avskärningsfilter 6 dB/oktav, inställbart mellan 50 o 200 Hz o så en massa annan mumbo-jumbo. Se klipp!
Bilagor
tdata.jpg
tdata.jpg (100.37 KiB) Visad 2629 gånger
anschluß.jpg
anschluß.jpg (28.91 KiB) Visad 2629 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-11 13:18

Då har du kopplat alldeles utmärkt! :)
Det är mycket få som kopplar in basmoduler på detta korrekta vis. Det går oftast inte ens om de försöker, eftersom det oftast inte ens finns något högpassfilter för toppar att koppla in.

Det framgår inte vad din basmodul har för branthet på sitt lågpassfilter. Jag har svårt att tänka mig att det är på enbart 6 dB/oktav. Det som är beskrivet ovan är att det sitter även ett högpassfilter för bashögtalaren. Det är för att minska konutslaget i det nedersta området där konutslaget kan bli för stort annars. Bra som skyddsåtgärd, men kan i mindre goda dimensioneringar leda till basåtergivning som blir påverkad i dess förmåga att återge rytm (grupplöpstidpåverkan). Kan låta som att basmodulen spelar i baktakt med musiken... 8O (i värsta fall) Jag har hört Audio Pros största låta lite så (med reservation på rummets akustiska egenskaper) och även Sunfires första subb, och i viss (mindre) grad även Genelecs subbar.



Edit: Men vänta nu för 17!! Den nedersta bilden som visas ovan (som jag INTE antar att du kopplat efter, då du skriver annorlunda). Den bilden är ju helt åt skogen, som man INTE ska koppla enligt!! 8O :evil:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav hifikg » 2019-09-11 13:25

Johan_Lindroos skrev:Då har du kopplat alldeles utmärkt! :)
Det är mycket få som kopplar in basmoduler på detta korrekta vis. Det går oftast inte ens om de försöker, eftersom det oftast inte ens finns något högpassfilter för toppar att koppla in.

Det framgår inte vad din basmodul har för branthet på sitt lågpassfilter. Jag har svårt att tänka mig att det är på enbart 6 dB/oktav. Det som är beskrivet ovan är att det sitter även ett högpassfilter för bashögtalaren. Det är för att minska konutslaget i det nedersta området där konutslaget kan bli för stort annars. Bra som skyddsåtgärd, men kan i mindre goda dimensioneringar leda till basåtergivning som blir påverkad i dess förmåga att återge rytm (grupplöpstidpåverkan). Kan låta som att basmodulen spelar i baktakt med musiken... 8O (i värsta fall) Jag har hört Audio Pros största låta lite så (med reservation på rummets akustiska egenskaper) och även Sunfires första subb, och i viss (mindre) grad även Genelecs subbar.



Edit: Men vänta nu för 17!! Den nedersta bilden som visas ovan (som jag INTE antar att du kopplat efter, då du skriver annorlunda). Den bilden är ju helt åt skogen, som man INTE ska koppla enligt!! 8O :evil:


Nä, den gäller ju om man "bara" har en klump. Med två drar man en kabel till varje och sedan till slutsteget. Och då använder man vänster kanal så att säga, för att autostart ska fungera, men jag har mina ständigt påslagna. Det är just att de inte lirar i baktakt som gör att de fungerar, till skillnad från Sunfire som spelade sin melodi lite för sig själv. Inte alls kul vid musiklyssning, men dinosaurerna i Jurassic Park tvingade oss att överge huset pga sättningar. Vad gäller filtrets branthet har jag inte en susning utöver vad som står i manualen o där nämns endast siffran sex.

Edit: bilden, från manualen, är lite missvisande, tur att jag läste texten :)
Bilagor
anslutningtext.jpg
anslutningtext.jpg (297.97 KiB) Visad 2598 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-11 20:03

Fast jag misstänker att Duettorna låter bättre utan Audio Pro. Högpassfiltret i Audio Pro är tyvärr oflexibelt med endast en branthet (6dB/oktav) att välja på. Hur den sektionen låter är väl lite oklart. Lågpassfiltret är väl inte heller speciellt brant?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav hifikg » 2019-09-11 23:58

RogerGustavsson skrev:Fast jag misstänker att Duettorna låter bättre utan Audio Pro. Högpassfiltret i Audio Pro är tyvärr oflexibelt med endast en branthet (6dB/oktav) att välja på. Hur den sektionen låter är väl lite oklart. Lågpassfiltret är väl inte heller speciellt brant?


Vet inte vad det du skriver innebär, men när jag lyssnar så hör jag lite mer bas i t ex Fading Sun, ja ganska mycket mer och lite mer rumble in the jungle i "Don´t need your religion" och "Way down deep". Säkert finns där en hel del i det mesta, sådant man inte tänker på annars, men saknar när man väl lyssnat in sig på det. Samtidigt som jag hör det så hör jag inte subborna alls, jag vet att de finns i rummet och kan ana ungefär var de står rent visuellt (gömda i hörnen), men övergången är, för mig, ohörbar, bara extra djup tillförs. Fast hade jag inte haft ett par B2-70 stående så hade jag inte skaffat några för Duettornas skull, de klarar sig bra ändå.

Ingen som besökt mig har påpekat att subborna är anslutna, men alla som fått chansen har hört att något försvinner när de kopplas ur. För det mesta är jag för lat för att ens bjuda på upplevelsen.

Förutom den omtalade Sunfiren med 2400W o ett basregister som orsakade sättningar i både det egna huset och grannvillan, har jag haft en liten Yamahasubwoofer och båda levde egna liv vid sidan av högtalarna (så jag har en liten hum om hur dålig integration kan låta), medan B2-70 bara är, det borde vara målet kan jag tycka. Sitter o lyssnar nu och kommer nog ratta om känsligheten så verkningsgraden blir en smula lägre, samtidigt som jag kan veva på ordentligt om jag skulle starta disco i lyssningsrummet, men då gissar jag att subborna kommer märkas tydligt. Fast vem bryr sig när Donna Summer stönar i 110...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-12 14:41

Hur har du egentligen fått Apogee och Audio Pro att spela bra ihop? Så här ser kurvorna ut för resp. filter i Audio Pro, det borde vara lite turbetonat att få ihop helheten.

b2-70.jpg
b2-70.jpg (217.22 KiB) Visad 2426 gånger


Skillnaden i undre gränsfrekvens är inte jättestor för Apogee och Audio Pro men kanske kan det underlätta för Apogee om basen skärs av? Fast i mina öron är det just basen som varit Duettornas trumfkort...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav hifikg » 2019-09-12 14:50

Med B2-70 anslutna delar jag vid 80 eller 100 Hz, så "slipper" sidohögtalarna den delen, på gott och ont förmodar jag, en av de goda sakerna är att risken för att spela sönder något sjunker. Hoppas jag. Kanske kan prova att låta Duettorna svänga med längre ner.

Edit: Lyssnar just nu med duettorna "full range" och subwoofrarna så de går in mellan 20-40 Hz bara... det låter
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav Ted_B » 2019-09-13 10:03

Såhär skrev jag för en tid sedan när jag hade mina Carlsson och en sub:

"När jag körde mina Oa50 ihop med en subwoofer så var jag aldrig helt nöjd när jag delade i förstärkaren, jag provade alla möjliga frekvenser men fick det aldrig riktigt bra.
Konstigt tyckte jag, för det var ju så man "skulle" göra och helst dela vid 80 Hz enligt de vanligaste rekommendationerna. Det ledde bara till ett ständigt pillande på olika inställningar för att försöka få det bättre.
Inte förrän jag började köra frontarna odelade och använde subwooferns eget delningsfilter, delat vid 60Hz (eller var det 50 Hz?) , så började det låta riktigt bra.
Det kändes då som om suben tog över på ett mycket bra sätt där frontarna började tappa."

Hur tycker du den delningen låter för dig, att köra fullrange på högtalarna och låta suben ta över vid en lagom frekvens?
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26590
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Högtalarmatematik...

Inläggav hifikg » 2019-09-13 10:47

Jag lyssnade halva natten och har svårt att säga om det blev så stor skillnad. Eller jo, den där extra boosten framträdde tydligare, så jag ställde om känsligheten. Upptäckte att en gammal rippad skiva (Testskiva som jag fick med mig från en hifimässa förra seklet) är en vinylrip, tydligt rumble i något spår. Det har jag inte tänkt på förut, men så är det heller ingen skiva jag spelat särskilt ofta. Övrig musik flöt på som vanligt, upptäckte att det finns mer på djupet på somliga vax än jag tänkt på när jag spelat med enbart Duettorna. Å andra sidan är det, för mig, inte livsviktigt, så jag skulle helt klart kunna leva med dem utan extra djup. Får se om jag kommer att tycka att något saknas när jag kopplar om igen.

När jag givit OA52 extra djup har jag delat bort dem vid 70-80-100 Hz, men jag ska prova den här varianten med dem också. Även om de lever farligare när kanonskotten dundrar :)
Sitter nöjd :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster