goat76 skrev:philipbtz skrev:Om man skall vara riktigt, riktigt noga så är det inte samma faktiskt. Googla Spotify/Tidal watermarks. De lägger in artifakter i ljudet så att man kan spåra om något rippat det etc. Så även Tidal är faktiskt inte 100% även om det nog är det mest rena streamingtjänsten.
Kan du ge ett exempel på ett album med hörbara artefakter på Tidal?
Jag kan nog hålla med om att uttrycket "lägger in artifakter i ljudet" inte var helt välvalt. Man förändrar bitinnehållet i filen, och detta
kan ge hörbara artefakter.
Men blotta misstanken om detta (tillsammans med re-mastringsproblematiken och t.ex. MQA-tramset) borde göra att man överhuvud taget inte diskuterar Tidal i samma andetag som "hög kvalitet".
Dessutom, om man nu är intresserad av Mahler i allmänhet och hans symfonier i synnerhet (det tips från MichaelG som startade diskussionen), inte sjutton börjar man lyssna på Spotify och säger "Nä, begravningsmarschen går för snabbt" för att sedan raskt avpollettera den utgåvan? Om man gillar Mahler så är ju varje inspelning en gåva till mänskligheten - och då vill man ju lyssna på den många gånger, i bästa möjliga lyssningssituation, innan man kan göra en slutlig bedömning. Eller så kanske man inte är ute efter att bedöma den alls, utan bara vill lyssna på den. Och varför då inte ha bästa möjliga ljud?
Då kanske man är beredd att betala 25:- för det. Eller 50, eller 150. För vad kostar Tidal i månaden - 200 spänn? Jag säger inte att Tidal eller Spotify inte är bra tjänster för den som... etc., etc., men som sagt - i en diskussion om ljudkvalitet måste man ändå hålla isär vissa saker.