Sluten W104 lådvolym och effekt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-08-13 16:03

Mina basbryderier mynnade ut i fyra stycken w104 som jag kommer sätta i slutna lådor.

Utifrån manifestet så år jag det till att infraX lådorna är på ca 50 liter netto. Effektangivelsen är infraX-6 är 2x150W (8ohm).

För min applikation har jag max ca 38 liter att tillgå per låda. Har ju ingen koll på elementets T/S men jag gissar att det funkar rätt hyffsat?

Hur mycket förstärkareffekt borde jag ha? Är 300W(4ohm) lämpligt för två parallellkopplade basar per kanal?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Nattlorden » 2019-08-13 18:31

Kraniet skrev:Mina basbryderier mynnade ut i fyra stycken w104 som jag kommer sätta i slutna lådor.

Utifrån manifestet så år jag det till att infraX lådorna är på ca 50 liter netto. Effektangivelsen är infraX-6 är 2x150W (8ohm).

För min applikation har jag max ca 38 liter att tillgå per låda. Har ju ingen koll på elementets T/S men jag gissar att det funkar rätt hyffsat?

Hur mycket förstärkareffekt borde jag ha? Är 300W(4ohm) lämpligt för två parallellkopplade basar per kanal?


Tycker inte det låter som några bryderier, kör på! ( Ofullbordad tanke: Kan du stoppa dem lite mer än original så kan du kanske komma närmre rätt virtuell volym? )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-08-13 21:28

Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?

Har inte bestämt vad jag ska använda. Fårull, mineralull eller jyskmadrass kanske.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-14 02:14

Äggkartonger. ;)
//Johan Lindroos

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav MorganM » 2019-08-14 07:31

Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?

Har inte bestämt vad jag ska använda. Fårull, mineralull eller jyskmadrass kanske.


Jag tycker Jysk bäddmadrass (F10) är extremt likt det dämpmaterial som finns i Px-2.
Länk:
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -basic-f10
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Nattlorden » 2019-08-14 07:45

Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?

Har inte bestämt vad jag ska använda. Fårull, mineralull eller jyskmadrass kanske.


Jo, men ljudhastigheten sänks olika mycket med olika material. Om du kan sänka den mer än vad Inos material gör, så blir den virtuella volymen ju närmre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-08-14 08:37

Frågan om det går att isotermisera mer. I Allrams moffatråd så ger fårull och ikea-madrassen störst förändring. Om vi antar att Ingvars skum är bättre än skummadrasser så.. Men det är ju rent akademiskt, har ju ingen koll på hur det materialet står sig.

Resultaten från Allrams tråd:
Tomlåda: 60.9 Hz Q 1.06
Acoustic Ull: 59.4 Hz Q 0.92
Polyester: 55.8 Hz Q 0.87
Gullfiber: 56.7 Hz Q 0.81
Twaron: 55.0 Hz Q 0.84
IKEA: 55.0 Hz Q 0.78
Ull: 55.0 Hz Q 0.78


Får kanske göra en testlåda och se om jag upplever någon skillnad mellan de olika volymerna.
Kan ju också öka något mått på lådan, evenuellt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav paa » 2019-08-14 08:48

Om de material som sänker Q-värdet utan att sänka resonansfrekvensen kan nog sägas att de dämpar mer än isotermiserar. Dvs de äter upp energi utan att ge något tillbaka.
I tabellen, under Twaron, ser det ut på det sättet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-08-14 10:34

MorganM skrev:
Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?

Har inte bestämt vad jag ska använda. Fårull, mineralull eller jyskmadrass kanske.


Jag tycker Jysk bäddmadrass (F10) är extremt likt det dämpmaterial som finns i Px-2.
Länk:
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -basic-f10


Ja det används ju också till fuckdist så det är väl dit jag lutar. Det är ju billigare än fårull också.

Nu var det en ikeamadrass allram använde, hur stor skillnad det är mot jyskmadrassen vet jag inte. Allarams madrass var 16gr/l medan jyskmadrassen är 23gr/l. Vet dock inte om allrams siffra är korrekt, madrassen som finns på Ikeas sida är 28gr/l.

Densiteten på Ino-skummet har jag ingen koll på heller
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-08-28 22:52

Kraniet skrev:
MorganM skrev:
Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?

Har inte bestämt vad jag ska använda. Fårull, mineralull eller jyskmadrass kanske.


Jag tycker Jysk bäddmadrass (F10) är extremt likt det dämpmaterial som finns i Px-2.
Länk:
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -basic-f10


Ja det används ju också till fuckdist så det är väl dit jag lutar. Det är ju billigare än fårull också.

Nu var det en ikeamadrass allram använde, hur stor skillnad det är mot jyskmadrassen vet jag inte. Allarams madrass var 16gr/l medan jyskmadrassen är 23gr/l. Vet dock inte om allrams siffra är korrekt, madrassen som finns på Ikeas sida är 28gr/l.

Densiteten på Ino-skummet har jag ingen koll på heller


Hade det varit dämpmaterial för fullregister så hade jag nog valt fårull. Men för endast basregistret vet jag inte vad som skulle fungerar bäst vid sluten låda. Ljudmässigt.
Kan du inte köpa båda materialen och prova och experimentera lite ? Vore intressant att höra vad du tycker :)
Kör du 30/18 filter eller 24/24 dB , alltså ganska brant, och delar vid 80 Hz eller lägre kanske du inte behöver något dämp alls ?
Jag antar att IÖ vet säkrast.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-08-29 06:47

Här är TS på elementet: viewtopic.php?f=3&t=63480&start=420

CODE: SELECT ALL
fs 29.2 hz
Vas 88.6 l
Sd 336 cm²
Re 5.7
Qes 0.41
Qts 0.38
Xmax 8.3 mm
Le 3 mH

Det är alltså ett helt annat element än det där SLS elementet som ser likadant ut.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-08-29 08:40

Micka.de ger detta resultat.

Sublådan kommer ju i teorin att falla 12 dB okt från ungefär 54 Hz vid 36-40 liter utan dämpmaterial. I verkligheten i ett rum med hårda täta väggar blir det ju mindre, kanske 6-9dB.
Alltså borde LT med Q=10 med kurvans centrering nånstans mellan 35-40 Hz, low shelving, och gain på mellan 6-9 dB generera rätt rak output till under 20 Hz i ett rum.
Jag kan se kurvan uppritad på mitt Dbx-filter att det borde kunna bli bra. Eller kanske en bra utgångspunkt. :)
Detta är min erfarenhet från mina egna subbasar efter experimenterande med LT.

Edit: läser att en ensam w104 behöver optimalt ungefär 42 liter inklusive dämpmaterial i sluten låda. Då stämmer micka.de:s simuleringar väldigt bra.

Vad kostar w104 ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-08-29 09:39

Ett alternativ är ju detta: http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

4 sådana i 20 liter vardera slutet verkar bra :)
Resonansfrekvensen i låda blir då ca 49 Hz med dämpmaterial.
Legend acoustics använder denna lösning med LT i en av deras subbasar. http://store.digitaltheatresolutions.co ... -Subwoofer
Dannorman rekommenderar denna/liknande lösning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-08-29 10:03

Kul kuriosa : Rod Crawford skickar med tips från en viss Ingvar Oman ! :)
Undrar vem det kan vara ?

Läs här :

http://www.legendspeakers.com.au/Backup ... Review.PDF

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-08-29 10:10

Tangband skrev:Kul kuriosa : Rod Crawford skickar med tips från en viss Ingvar Oman ! :)
Undrar vem det kan vara ?

Läs här :

http://www.legendspeakers.com.au/Backup ... Review.PDF


Med tanke på slutsatsen som dras i artikeln är nog inte Ingvar så glad över det.. Extrem förenkling att säga att hörnplacering är det bästa. Det är ju inte alls vad Ingvars artikel säger..
Undra om Ingvar blivit rådfrågad eller gett samtycke till att hans artikel används i kommersiellt syfte..
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-08-29 10:12

Tangband skrev:Här är TS på elementet: viewtopic.php?f=3&t=63480&start=420

CODE: SELECT ALL
fs 29.2 hz
Vas 88.6 l
Sd 336 cm²
Re 5.7
Qes 0.41
Qts 0.38
Xmax 8.3 mm
Le 3 mH

Det är alltså ett helt annat element än det där SLS elementet som ser likadant ut.


Osäker på om de där T/S stämmer.

Att det är ett annat element kan man lugnt säga. Ingenting är likt förutom korgen..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-08-29 11:08

Senast redigerad av Tangband 2019-08-29 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-08-29 11:13

Kraniet skrev:
Tangband skrev:Kul kuriosa : Rod Crawford skickar med tips från en viss Ingvar Oman ! :)
Undrar vem det kan vara ?

Läs här :

http://www.legendspeakers.com.au/Backup ... Review.PDF


Med tanke på slutsatsen som dras i artikeln är nog inte Ingvar så glad över det.. Extrem förenkling att säga att hörnplacering är det bästa. Det är ju inte alls vad Ingvars artikel säger..
Undra om Ingvar blivit rådfrågad eller gett samtycke till att hans artikel används i kommersiellt syfte..


Hifijiurnalisten kan ha fått allt om bakfoten - Crawford har ju inte skrivit artikeln övh.
Uppenbart är att de båda konstruktörerna träffat varandra, eller att Crawford läst IÖ:s artiklar.
Men allt är tredjehands info från journalisten så det kanske inte heller stämmer .

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-09-02 08:21

Får ta tillbaka lite ang jämförelsen med sls 10. Man ska inte förlita sig på minnet..
Tog några jämförande bilder som jag kan lägga upp.

Så vitt jag kan se är det samma kon och dammskydd. Gummiupphängningen ser likadan ut, är möjligen lite styvare på W104, spidern likaså. Den största skillnaden för w104 är att talspolebobinen har ventilationshål och ser ut att vara av något annat material (går inte att fota men syns genom ventilationshålen). Talspolen ser också ut att ha en annan typ av tråd och är möjligen lindad aningens längre. Största skillnaden är förstås den mycket större diametern på magneten (dock aningens tunnare än sls10) Frontplattan och bakstycket ser ut att vara identiska.
(insidan går ju inte att se och där är det ju mycket som påverkar prestandan. kortslutningsringar och positionering av olika komponenter gör ju stor skillnad. Så även om elementen ser lika ut säger ju inget om prestandan)

edit: provade w104 i en 53 liter sluten låda fylld med dämpning. Provade sen att minska volymen med ca 10 liter. Tyckte den mindre volymen lät bättre (utan eq). Så det verkar vara lugnt att minska volymen på lådan. Ska göra några mätningar senare.
Men det känns grönt nog att våga mig på att bygga en sån låda som jag har tänkt mig.

Vet inte om slutsteget klipper men det är väldigt enkelt av överbelasta basen i lådan. Vid högre ljudtryck låter det inte bra alls. Men det blir kanske bättre med kraftigare slutsteg?
Elementet i fri luft har inga speciella "egenljud" för sig direkt.
Får se hur det blir i den (än) mindre lådan.
Passar W104 bättre i basreflexlådor kanske?
Så jag undrar om fyra st är tillräckligt ändå.. En räcker då inte långt alls..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-02 12:49

Kraniet skrev:Vet inte om slutsteget klipper men det är väldigt enkelt av överbelasta basen i lådan. Vid högre ljudtryck låter det inte bra alls. Men det blir kanske bättre med kraftigare slutsteg?


På vilket sätt skulle högre effekt minska på överbelastningen?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-09-02 13:52

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Vet inte om slutsteget klipper men det är väldigt enkelt av överbelasta basen i lådan. Vid högre ljudtryck låter det inte bra alls. Men det blir kanske bättre med kraftigare slutsteg?


På vilket sätt skulle högre effekt minska på överbelastningen?


Tänkte om det är slutsteget som klipper som låter illa..

I manifestet så står det kontinuerlig effekt 150W (i 8ohm). Ser inte hur det kan behövas baserat på mitt snabba test. (använde en kanal på en Proton 5-kanalsstärkare på 5x80W)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav DVD-ai » 2019-09-02 19:08

Kraniet skrev:
RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Vet inte om slutsteget klipper men det är väldigt enkelt av överbelasta basen i lådan. Vid högre ljudtryck låter det inte bra alls. Men det blir kanske bättre med kraftigare slutsteg?


På vilket sätt skulle högre effekt minska på överbelastningen?


Tänkte om det är slutsteget som klipper som låter illa..

I manifestet så står det kontinuerlig effekt 150W (i 8ohm). Ser inte hur det kan behövas baserat på mitt snabba test. (använde en kanal på en Proton 5-kanalsstärkare på 5x80W)


Jag tror att steget klipper :)

W104 låter inte illa om den inte bottnar, så om elementet ej bottnade så ska det inte låta illa.

4st 104w o portat kan man spela mycket bra med!
I slutet så är det fortfarande extremt mycket för dom flesta, alldeles tillräckligt för typ alla andra och för en liten andel så är det för lite eller till och med inte i närheten av tillräckligt... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Kraniet » 2019-09-02 23:51

DVD-ai skrev:
Kraniet skrev:
RogerGustavsson skrev:
På vilket sätt skulle högre effekt minska på överbelastningen?


Tänkte om det är slutsteget som klipper som låter illa..

I manifestet så står det kontinuerlig effekt 150W (i 8ohm). Ser inte hur det kan behövas baserat på mitt snabba test. (använde en kanal på en Proton 5-kanalsstärkare på 5x80W)


Jag tror att steget klipper :)

W104 låter inte illa om den inte bottnar, så om elementet ej bottnade så ska det inte låta illa.

4st 104w o portat kan man spela mycket bra med!
I slutet så är det fortfarande extremt mycket för dom flesta, alldeles tillräckligt för typ alla andra och för en liten andel så är det för lite eller till och med inte i närheten av tillräckligt... :)


Nej är ju långt från att bottna så jag tycker ju det är lite skumt. Hade ju tänkt skaffa ny stärkare i vilket fall så jag får hoppas det blir bättre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav DVD-ai » 2019-09-03 07:08

Kraniet skrev:
DVD-ai skrev:
Kraniet skrev:
Tänkte om det är slutsteget som klipper som låter illa..

I manifestet så står det kontinuerlig effekt 150W (i 8ohm). Ser inte hur det kan behövas baserat på mitt snabba test. (använde en kanal på en Proton 5-kanalsstärkare på 5x80W)


Jag tror att steget klipper :)

W104 låter inte illa om den inte bottnar, så om elementet ej bottnade så ska det inte låta illa.

4st 104w o portat kan man spela mycket bra med!
I slutet så är det fortfarande extremt mycket för dom flesta, alldeles tillräckligt för typ alla andra och för en liten andel så är det för lite eller till och med inte i närheten av tillräckligt... :)


Nej är ju långt från att bottna så jag tycker ju det är lite skumt. Hade ju tänkt skaffa ny stärkare i vilket fall så jag får hoppas det blir bättre.


Jag har bara haft w104 i portat och testat att spelat dom i fria luften, mina w104 hade inga oväsen för sig innan dom klart och tydligt fick slut på slaglängd och upphängningen började att ta emot.
Då börjar dom att låta ”blurrigt”/grötigt och verkligen inte alls bra, vilket är fullt förståeligt :)

W104x har jag spelat i slutet, portat och fritt i luften med liknande resultat, dock med upplevelsen att w104x är ytterligare något mekaniskt tystare vid stora kon slag.
Därmed inte sagt att w104 vid denna punkt låter dåligt, bara att w104x vid samma punkt upplevdes orsaka mindre tillkommande ljud än den rena sinus som spelades. :)

Min erfarenhet säger mig att rekommenderade 150w 8ohm är en rimlig minsta effekt till profX, för mig kändes det dock som om dom mådde dom bra av en Emotiva XPA-2 med sina 300w 8ohm.
Då kunde jag styra ut dom till sin gräns och det lät fantastiskt fint hela vägen dit :)
Med 150w så mins jag inte riktigt hur det blev, jag TROR inte att jag kom hela vägen innan steget började att bråka...
Jag är inte säker, men detta är vad som kommer upp i mitt huvud så ta det för vad det är :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-09-04 18:44

Kraniet- har du möjlighet att göra lite mätningar och kanske rentav dist-mätningar på basen ?
Det vore intressant, för är den bra är den intressant även för mig. :)

Magnusjohansson
 
Inlägg: 355
Blev medlem: 2006-12-14
Ort: Växjö

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Magnusjohansson » 2019-09-18 10:31

Kraniet skrev:Frågan om det går att isotermisera mer. I Allrams moffatråd så ger fårull och ikea-madrassen störst förändring. Om vi antar att Ingvars skum är bättre än skummadrasser så.. Men det är ju rent akademiskt, har ju ingen koll på hur det materialet står sig.

Resultaten från Allrams tråd:
Tomlåda: 60.9 Hz Q 1.06
Acoustic Ull: 59.4 Hz Q 0.92
Polyester: 55.8 Hz Q 0.87
Gullfiber: 56.7 Hz Q 0.81
Twaron: 55.0 Hz Q 0.84
IKEA: 55.0 Hz Q 0.78
Ull: 55.0 Hz Q 0.78


Får kanske göra en testlåda och se om jag upplever någon skillnad mellan de olika volymerna.
Kan ju också öka något mått på lådan, evenuellt..


Jag har byggt Infra-x tidigare. Och Ingvar säger att 50L och lådan full med mineralull. Inte packad utan bara fylld. Det blev väldigt bra. Den renaste basen som jag haft. Men det blev ändå inte långvarigt när jag i praktiken (inte bara i mätkurvor) insåg vad den slutna lådan tog bort gällande SPL vid lägre frekvenser. 10" och slutet är ingen bra lösning (enligt mig) om man har lite mer krav på kapacitet och slippa fylla hela rum med baslådor.
Fan av Ino audio och DIY..

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav Tangband » 2019-09-20 08:02

Kraniet- har du byggt färdigt ? Hur låter det

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav juanth » 2019-09-20 09:26

MorganM skrev:
Kraniet skrev:Är inte infra-lådorna fyllda helt menar du?

Har inte bestämt vad jag ska använda. Fårull, mineralull eller jyskmadrass kanske.


Jag tycker Jysk bäddmadrass (F10) är extremt likt det dämpmaterial som finns i Px-2.
Länk:
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -basic-f10


Jag har för mig att det är Jysk F30 som brukar rekommenderas.
https://jysk.se/sovrum/madrasser/skumma ... -basic-f30
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav DVD-ai » 2019-09-22 12:14

Magnusjohansson skrev:
Kraniet skrev:Frågan om det går att isotermisera mer. I Allrams moffatråd så ger fårull och ikea-madrassen störst förändring. Om vi antar att Ingvars skum är bättre än skummadrasser så.. Men det är ju rent akademiskt, har ju ingen koll på hur det materialet står sig.

Resultaten från Allrams tråd:
Tomlåda: 60.9 Hz Q 1.06
Acoustic Ull: 59.4 Hz Q 0.92
Polyester: 55.8 Hz Q 0.87
Gullfiber: 56.7 Hz Q 0.81
Twaron: 55.0 Hz Q 0.84
IKEA: 55.0 Hz Q 0.78
Ull: 55.0 Hz Q 0.78


Får kanske göra en testlåda och se om jag upplever någon skillnad mellan de olika volymerna.
Kan ju också öka något mått på lådan, evenuellt..


Jag har byggt Infra-x tidigare. Och Ingvar säger att 50L och lådan full med mineralull. Inte packad utan bara fylld. Det blev väldigt bra. Den renaste basen som jag haft. Men det blev ändå inte långvarigt när jag i praktiken (inte bara i mätkurvor) insåg vad den slutna lådan tog bort gällande SPL vid lägre frekvenser. 10" och slutet är ingen bra lösning (enligt mig) om man har lite mer krav på kapacitet och slippa fylla hela rum med baslådor.



Ja infraY är typ 6liter större än infraX och presterar avsevärt mer (typ 8dB om jag mins rätt) och är därav en mycket bättre/effektivare väg att gå om man ska satsa på infra moduler. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Sluten W104 lådvolym och effekt?

Inläggav paa » 2019-09-22 14:16

Magnusjohansson skrev:10" och slutet är ingen bra lösning (enligt mig) om man har lite mer krav på kapacitet och slippa fylla hela rum med baslådor.

Ken Kantor på NHT sade att basreflex är bästa lösningen upp till 10" element, men från 12" element så kan man göra bra lösningar med slutna lådor.
Men med många element i basen så blir det förstås en lite annan brytpunkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster