goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Det kan det tondöva lämmeltåget intyga...
Jag råkade stöta till min högtalare ur position. Kan någon mät-kunnig vara snäll att komma förbi och hjälpa till att ställa allt till rätta, för själv hör jag ingen skillnad. Det är ju trots allt väldigt viktigt att det blir helt rätt.
Bara så du vet det... min musiklärare i högstadiet klassade mitt gehör som det bästa han testat på 30 år. Och då är det inte ens exakt, utan bara relativt - tyvärr. Och min känslighet i mellanregistret har gjort att pennan vid hörseltester ritat sig ur diagrammet på den positiva sidan.

Får jag påminna dig om tråden "Mello 2019 final".
viewtopic.php?f=11&t=69088&hilit=mello&start=60Du var kanske den enda i den tråden och en av få i världen som inte hörde att Madonna sjöng falskt.
Där skröt du också om ditt otroliga gehör...

De som inte hörde att hon sjöng falskt är tyvärr tondöva, men det går säkert att njuta av musik ändå för man lider troligtvis inte av det själv, och kan säkert ta till sig musiken om än på ett begränsat sätt.
Madonna (hörd utan autotune) är ju så falsk att melodin inte ens går att bedöma. Hon är inte bara falsk utan sjunger ju inte ens rätt melodi, hon är stundtals mer än en helton fel!!!
Så hur den autotune som rättat det är inställd vete tusan...

(Har inte lekt med autotune sedan det var något nytt för mer än 20 år sedan, så det kanske kan mycket mera idag?)
Den kan väl inte rimligen rätta toner som är mera än 1/4 ton fel, utan att riskera att placera dem på fel halvton? Eller kan den redan i förväg programmeras att följa en specifik melodi?
Kanske handlar det om att det som gick ut var ett förinspelat spår snarare än autotunat ljud?
Oavsett vilket - klart som korvspad att det som sägs vara Madonnas song utan autotune, är extremt falskt. Typ 10 gånger falskare än vad som normalt kan börja låta plågsamt falskt. Men min gissning är att Nattlorden måste ha lyssnat slarvigt på videon, och bara hört de autotunade (eller förinspelade) snuttarna.
Vill även kommentera en sak till - att sjunga så ohyggligt illa som Madonna verkar göra, är lätt hänt om medhörningen är tossig, så det behöver inte betyda att Madonna är tondöv, det kan lika gärna vara så att hon inte för någon återkoppling överhuvudtaget från sin faktiska sång utan bara får höra den fixade.
Men att sången som visas i videon är typ 10 gånger falskare än vad som normalt är oacceptabelt falskt, är absolut riktigt, oavsett om det är Madonnas fel eller ljudteknikernas.
Och som någon påpekat - hör man inte det är man tondöv, om man lyssnat på hela videon, och man behöver absolut inte absolut gehör för att kunna höra det. Man behöver inte ens lyssna till kompet, Madonna sjunger på tok - även om man bara relaterar det till de andra tonerna i melodin!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).