Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Tangband, visar dina mätningar verkligen toppvärdena? Det liknar inte det man sett tidigare i div. tidskrifter. Vilka program kan man använda för att se toppvärdena i spektrat? Visuliseringar i t.ex. Foobar2000 och Windows Media Player verkar också visa medelvärden.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband, visar dina mätningar verkligen toppvärdena? Det liknar inte det man sett tidigare i div. tidskrifter. Vilka program kan man använda för att se toppvärdena i spektrat? Visuliseringar i t.ex. Foobar2000 och Windows Media Player verkar också visa medelvärden.
Jo de visar toppvärdena. Du måste använda ett mätprogram för högtalare och en mätmik. Jag har använt audiotools med peak hold funktionen , Dayton imm6 , och visar kurvorna helt utan smoothing.
Du kan göra samma test själv med tex REW med peak hold funktionen ( det finns väl en sådan ?) om du använder din UMIK 1 . Då registreras den högsta nivån i hela frekvensregistret om du tex spelar en hel symfoni.
Materialet jag använt finns ju länkat till Spotify. Bara att testa . Jag har skrivit utförligt hur jag testat.
jansch skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband, visar dina mätningar verkligen toppvärdena? Det liknar inte det man sett tidigare i div. tidskrifter. Vilka program kan man använda för att se toppvärdena i spektrat? Visuliseringar i t.ex. Foobar2000 och Windows Media Player verkar också visa medelvärden.
Jo de visar toppvärdena. Du måste använda ett mätprogram för högtalare och en mätmik. Jag har använt audiotools med peak hold funktionen , Dayton imm6 , och visar kurvorna helt utan smoothing.
Du kan göra samma test själv med tex REW med peak hold funktionen ( det finns väl en sådan ?) om du använder din UMIK 1 . Då registreras den högsta nivån i hela frekvensregistret om du tex spelar en hel symfoni.
Materialet jag använt finns ju länkat till Spotify. Bara att testa . Jag har skrivit utförligt hur jag testat.
Som jag skrivit i tidigare inlägg - slutstegets "Effektbehov" för t.ex diskanten går inte att få fram genom ett ljudtrycksspektrum. Man måste mäta vilken maximal utspänning som krävs för ett musikstycke. Då musik är en blandning av toner, innehåller transienter samt att toner är fasförskjutna till varann är INTE maxeffekt = max spänning. Det går att överstyra en förstärkare med mindre effekt än den den uppmätta rms effekten. Det går också att få ut mer effekt än uppmätt max rms (t.ex fyrkantvåg).
Det m a o max möjlig utspänning som sätter gränsen, inte max effekt.
Morello skrev:Frågan är svår för att inte säga omöjlig att svara på - det beror nämligen på vad för programmaterial man avser lyssna på.
RogerGustavsson skrev:Men jag vill inte mäta via högtalarna utan den elektriska signalen som går till högtalarna, inte blanda in högtalare+rum.
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband skrev:
Jo de visar toppvärdena. Du måste använda ett mätprogram för högtalare och en mätmik. Jag har använt audiotools med peak hold funktionen , Dayton imm6 , och visar kurvorna helt utan smoothing.
Du kan göra samma test själv med tex REW med peak hold funktionen ( det finns väl en sådan ?) om du använder din UMIK 1 . Då registreras den högsta nivån i hela frekvensregistret om du tex spelar en hel symfoni.
Materialet jag använt finns ju länkat till Spotify. Bara att testa . Jag har skrivit utförligt hur jag testat.
Som jag skrivit i tidigare inlägg - slutstegets "Effektbehov" för t.ex diskanten går inte att få fram genom ett ljudtrycksspektrum. Man måste mäta vilken maximal utspänning som krävs för ett musikstycke. Då musik är en blandning av toner, innehåller transienter samt att toner är fasförskjutna till varann är INTE maxeffekt = max spänning. Det går att överstyra en förstärkare med mindre effekt än den den uppmätta rms effekten. Det går också att få ut mer effekt än uppmätt max rms (t.ex fyrkantvåg).
Det m a o max möjlig utspänning som sätter gränsen, inte max effekt.
Det jag mätte upp är inte den akustiska rms effekten, utan de akustiska toppnivåerna under ett helt musikstycke med hjälp av peak hold funktionen i audiotools.
Men visst har mätningen brister
Nautikern skrev:Vilken del av frekvensområdet har störst area under sig? <2500Hz / >2500Hz?
Borde väll vara relevant för att veta hur mycket effekt som finns kvar till peakarna?
dewpo skrev:Jag provade att dela aktivt 18/30 vid 80 Hz & 24/24 vid 2200 Hz, Applicerade 4 dB baffel-steg på bas/mid, Och sänkte diskanten 6 dB
Spelade in 6 kanaler digitalt och generade 3 stereo spår som jag analyserade med MasVis
Låten som användes vid experimentet var ->
RogerGustavsson skrev:Peakarna är redovisade i siffror för resp. register.
Nautikern skrev:Vilken del av frekvensområdet har störst area under sig? <2500Hz / >2500Hz?
Borde väll vara relevant för att veta hur mycket effekt som finns kvar till peakarna?
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Peakarna är redovisade i siffror för resp. register.
Fast inte vid vilken frekvens
hcl skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Peakarna är redovisade i siffror för resp. register.
Fast inte vid vilken frekvens
Är det för någon specifik frekevens som är det intressanta?
dewpo’s utmärkta exempel visar ju att spänningssvingsbehovet är ungefär detsamma för ”diskant”-registret som ”boomer”-registret, vilket inte bevisar att respektive register har samma förstärkarbehov, men att båda registren är i behov av just samma spänningssvingsförmåga.
Rille skrev:Hur mycket effekt som går åt i ett register beror på vad registret ska återge. Ett stycke med cymbaler kräver väldigt lite av basen men mycket av diskanten. Frågan är således omöjlig att besvara.
Tangband skrev:Rille skrev:Hur mycket effekt som går åt i ett register beror på vad registret ska återge. Ett stycke med cymbaler kräver väldigt lite av basen men mycket av diskanten. Frågan är således omöjlig att besvara.
Håller med dig. Men frågan är hur mycket energiinnehåll vid olika frekvenser musiken innehåller i praktiskt bruk.
Musik har som bekant väldigt lite gemensamt med sinustoner. Och folk lyssnar sällan på en cymbalkrasch på maxvolym.
Elliot har en väldigt intressant artikel här : http://sound-au.com/bi-amp2.htm
”The amplifiers for a triamped system may have an effect on the final sound quality. This is especially true of the tweeter amp, which will generally not require a lot of power (depending on crossover frequency). If we assume that the power drops off at 3dB/octave above 1kHz for 'typical' music signals, we can do a quick calculation - this is not difficult (nor is it terribly accurate), but will give an idea of how much power will be needed for the tweeters. Note that this formula errs on the side of safety (i.e. the tweeter amp will have more power than is really needed), and this provides a good margin - a tweeter driver amplifier which is clipping is not likely to enhance the sound quality!
We might quickly re-examine the power of the low and mid amps first, assuming that we have selected the 'equal power' low/mid frequency of about 300Hz. For a typical system for home use, 50 Watts for each will generally be enough - especially when you remember that biamping can give up to the approximate equivalent of double the actual power of the amps - i.e. 200 Watts.
So, for this example, given that we have arrived at using a 50 Watt amp for mid+high, we are now going to triamp, with a crossover frequency of (say) 3kHz. This is approximately 1.7 octaves above 1kHz (it's a little more, but it is not worth worrying about).
At 3dB/octave, and 1.7 octaves, this results in a power requirement for the tweeters of -3 x 1.7 = -5.1dB relative to the midrange amplifier. Reversing the dB (power) formula, it can be seen that the high frequency amp will need 0.31 of the midrange amp's power.
0.31 x 50 Watts = 15.5 Watts. I suggest that a 20-25 Watt amp will be appropriate, and will have more than enough headroom. This hypothesis has been proven in practice - my own system uses 70W midrange amps and a 20W tweeter amp. I doubt that it has ever clipped since the system was first set up.”
———————
Elliots mätningar och konstaterande stämmer bra in på mina egna mätningar hur energiinnehållet ser ut vid olika frekvenser- vid typiskt material. Det stämmer även bra med de effekter Adam och ATC använder i sina monitorer, som är delade hel-aktivt.
Vinylcalle skrev:Om du är allvarligt nyfiken så bör du mäta enligt något av dom förfaranden som presenterats för dig. Att en mycket kort transient ska registreras på en akustisk peak hold funktion tror jag är mycket osannolikt.
Mvh Carl
Tangband skrev:Jansch : Mina egna mätningar i denna tråd visar att s och t och övriga konsonanter i körmusik ligger på en lägre nivå och kräver inte mycket effekt. Konsonanterna ligger vid 8 khz och högre.
Cantate domino igen, denna gång Proprius.
Skivan finns här : https://open.spotify.com/album/5n9hV4so ... tkdfZj21DQ
Sången Ill est ne le divin enfant.
Boomer området under 2,5 kHz : 91 dB
Tweeter området över 2,5 kHz : 66 dB
Differens på 25 dB
Tangband skrev:Vinylcalle skrev:Om du är allvarligt nyfiken så bör du mäta enligt något av dom förfaranden som presenterats för dig. Att en mycket kort transient ska registreras på en akustisk peak hold funktion tror jag är mycket osannolikt.
Mvh Carl
Det finns ju bara en enda mätning som visar energiinnehållet på ett annat sätt i tråden.
Jag skulle vilja se fler sådana mätningar på körmusik . Gärna Proprius-skivan som finns på spotify.
Dewpo- orkar du testa med den låten ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster