spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-14 10:39

goat76 skrev:
jansch skrev:Javisst! Varför lyssningstester för något som går att mäta!


Jansch, allt går väl att mäta?

En liten sidofråga:
Om jag ger dig fullständig akurat mätdata för mina högtalare, jag ger dig de exakta måtten för mitt lyssningsrum med fullständig information i minsta detalj vad gäller väggmaterial till möblering med exakt precision.

Kan du då på distans från där du sitter nu avgöra och berätta för mig med exakt millimeter-precision var jag bör placera mina högtalare och med vilken invinkling dessa bör ha, för att vid musiklyssning prestera absolut bäst, bättre eller minst lika bra som du skulle få till det om du var på plats och med din hörsels hjälp avgjorde det samma?


---------------------------------------------


jansch skrev:Det är enkelt att mäta distorsion från golvet med accelerometer, både olinjäriteter och resonanser. Hårda fötter (spikes) får golv att avge väsentligt mer oljud än SD-kuddar. Därutöver förändras oljudet kraftigt när högtalaren flyttas , även små förändringar typ 10cm.
Detta gäller åtminstone för parkett/laminat med stegskydd på reglar med spånskiva och parkett/laminat med stegskydd på betongsula.
Det svåra är dock att få fram ett absolutvärde på det tillskott av förvrängning som golvet åsamkar då golvet inte rör sig kolvformigt med en definierbar yta.

Att mäta med accelerometer på högtalarlådan, med spikes alt. mjukfötter, säger lite (egentligen inget) .

Har någon forummedlem någon kreativ ide' om hur man kan mäta/få fram absolutvärden?


Det finns absolut ingen här i tråden som på något enda sätt har försökt påskina att en hård fot skulle ge mindre resonanser än en mjuk fot, precis alla förstår det och så även jag vilket gjorde att jag baserat på den faktan själv använde SD-fötter under mina högtalare under 3 års tid.

Så varför ens fortsätta använda dessa resonanser som ett huvudsakligt argument mot en hårdare fot då flertalet av oss, inklusive folk vars totala övertygelse om den mjuka fotens förträfflighet (Harryups test), vid lyssning av musik kunnat konstatera att det blir betydligt bättre än den teoretiskt bättre mjuka foten, i dessa fall.

Om något som teoretiskt sett i alla lägen alltid borde ge ett bättre resultat visar sig inte göra det med all tydlighet vid det huvudsakliga ändamålet; lyssning av musik, så är det för mig och några andra här tydliga tecken på att någonting viktigt saknas i den teoretiska ekvationen.


I mitt fall så kan jag säga dig att min nuvarande lösning vad gäller fot är så vida överlägsen en mjukfots-lösning att även du med hela ditt bagage av övertygelse om den mjuka fotens förträfflighet, inte heller skulle välja den. Detta med musiklyssning som utvärderings-verktyg.

Det vore väl minst sagt dumt om jag (som har tänkt mig använda mitt ljudsystem till att avnjuta musik) på teoretiska grunder skulle välja något som ger betydligt sämre resultat, bara för att denna teori säger det, eller hur? :)



Här lägger du orden i folks munnar. Det är ingen jättebra idé, tycker jag. Du påstår alltså att flertalet av oss, d.v.s. forumets medlemmar föredrar hård fot?!? Vad jag kunnat läsa mig till så är det du och HarryUp som är detta "flertal". Men det kanske är några till? Vet du vilka? (Jag minns inte.) Eller så kan ju dessa personer göra sig hörda. Eller om man räknar varje inlägg från dig i tråden som en person som gillar hårdfot, då blir det ju flertalet så där kan du ju ha en poäng i så fall. :wink: Du är i alla fall ihärdig vilket du ska ha cred för. :wink:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-14 11:56

Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
jansch skrev:Javisst! Varför lyssningstester för något som går att mäta!


Jansch, allt går väl att mäta?

En liten sidofråga:
Om jag ger dig fullständig akurat mätdata för mina högtalare, jag ger dig de exakta måtten för mitt lyssningsrum med fullständig information i minsta detalj vad gäller väggmaterial till möblering med exakt precision.

Kan du då på distans från där du sitter nu avgöra och berätta för mig med exakt millimeter-precision var jag bör placera mina högtalare och med vilken invinkling dessa bör ha, för att vid musiklyssning prestera absolut bäst, bättre eller minst lika bra som du skulle få till det om du var på plats och med din hörsels hjälp avgjorde det samma?


---------------------------------------------


jansch skrev:Det är enkelt att mäta distorsion från golvet med accelerometer, både olinjäriteter och resonanser. Hårda fötter (spikes) får golv att avge väsentligt mer oljud än SD-kuddar. Därutöver förändras oljudet kraftigt när högtalaren flyttas , även små förändringar typ 10cm.
Detta gäller åtminstone för parkett/laminat med stegskydd på reglar med spånskiva och parkett/laminat med stegskydd på betongsula.
Det svåra är dock att få fram ett absolutvärde på det tillskott av förvrängning som golvet åsamkar då golvet inte rör sig kolvformigt med en definierbar yta.

Att mäta med accelerometer på högtalarlådan, med spikes alt. mjukfötter, säger lite (egentligen inget) .

Har någon forummedlem någon kreativ ide' om hur man kan mäta/få fram absolutvärden?


Det finns absolut ingen här i tråden som på något enda sätt har försökt påskina att en hård fot skulle ge mindre resonanser än en mjuk fot, precis alla förstår det och så även jag vilket gjorde att jag baserat på den faktan själv använde SD-fötter under mina högtalare under 3 års tid.

Så varför ens fortsätta använda dessa resonanser som ett huvudsakligt argument mot en hårdare fot då flertalet av oss, inklusive folk vars totala övertygelse om den mjuka fotens förträfflighet (Harryups test), vid lyssning av musik kunnat konstatera att det blir betydligt bättre än den teoretiskt bättre mjuka foten, i dessa fall.

Om något som teoretiskt sett i alla lägen alltid borde ge ett bättre resultat visar sig inte göra det med all tydlighet vid det huvudsakliga ändamålet; lyssning av musik, så är det för mig och några andra här tydliga tecken på att någonting viktigt saknas i den teoretiska ekvationen.


I mitt fall så kan jag säga dig att min nuvarande lösning vad gäller fot är så vida överlägsen en mjukfots-lösning att även du med hela ditt bagage av övertygelse om den mjuka fotens förträfflighet, inte heller skulle välja den. Detta med musiklyssning som utvärderings-verktyg.

Det vore väl minst sagt dumt om jag (som har tänkt mig använda mitt ljudsystem till att avnjuta musik) på teoretiska grunder skulle välja något som ger betydligt sämre resultat, bara för att denna teori säger det, eller hur? :)



Här lägger du orden i folks munnar. Det är ingen jättebra idé, tycker jag. Du påstår alltså att flertalet av oss, d.v.s. forumets medlemmar föredrar hård fot?!? Vad jag kunnat läsa mig till så är det du och HarryUp som är detta "flertal". Men det kanske är några till? Vet du vilka? (Jag minns inte.) Eller så kan ju dessa personer göra sig hörda. Eller om man räknar varje inlägg från dig i tråden som en person som gillar hårdfot, då blir det ju flertalet så där kan du ju ha en poäng i så fall. :wink: Du är i alla fall ihärdig vilket du ska ha cred för. :wink:


Lägga ordet i folks munnar?
Menar du att det inte är flertalet forumsmedlemmar som föredrar annat än mjuk högtalarfot?
Kan du vara snäll och bevisa att det endast är jag och Harryup som inte använder SD-fötter eller liknande fot under våra högtalare?
Kräver du en namn-insamling med dem som föredrar annat än dig?

Du är som jag uppfattar det en jävligt otrevlig person som kastar ur dig spydiga kommentarer till höger och vänster men du tål precis ingenting själv, sluta med det innan jag säger något som får dig att börja lipa. :D


Kanske kan vi andra som för en seriös diskussion få forsätta göra det?

Om du vill ha en seriös diskussion så skall du inte skriva det ovanstående. Skärpning, annars blir det varning nästa gång! // Redaktör'N

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-14 12:19

Jag har ju faktiskt en blandning, SD under center medans fronthögtalarna inte står på SD. Om det inte har framgått så har jag inget emot SD alls. Har mycket framgångsrikt använt dom under ett flertal år hos kompisar, MEN i vart fall i just den uppställningen som jag har på den plats som dom står på så gick det inte. Även till min förvåning, så därför tycker jag att det är synd att det sprids att dom fungerar överallt oavsett underlag. Min gissning är fortfarande att det är någon olycklig kombination med underlaget som gör att det inte fungerar.
Senast redigerad av Harryup 2019-10-14 13:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sprudel » 2019-10-14 12:23

Var får man tag i Blu-tak? Hur stor plutt ska man ha?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-14 12:36

goat76 skrev:
Johan_Lindroos skrev:
goat76 skrev:
Jansch, allt går väl att mäta?

En liten sidofråga:
Om jag ger dig fullständig akurat mätdata för mina högtalare, jag ger dig de exakta måtten för mitt lyssningsrum med fullständig information i minsta detalj vad gäller väggmaterial till möblering med exakt precision.

Kan du då på distans från där du sitter nu avgöra och berätta för mig med exakt millimeter-precision var jag bör placera mina högtalare och med vilken invinkling dessa bör ha, för att vid musiklyssning prestera absolut bäst, bättre eller minst lika bra som du skulle få till det om du var på plats och med din hörsels hjälp avgjorde det samma?


---------------------------------------------




Det finns absolut ingen här i tråden som på något enda sätt har försökt påskina att en hård fot skulle ge mindre resonanser än en mjuk fot, precis alla förstår det och så även jag vilket gjorde att jag baserat på den faktan själv använde SD-fötter under mina högtalare under 3 års tid.

Så varför ens fortsätta använda dessa resonanser som ett huvudsakligt argument mot en hårdare fot då flertalet av oss, inklusive folk vars totala övertygelse om den mjuka fotens förträfflighet (Harryups test), vid lyssning av musik kunnat konstatera att det blir betydligt bättre än den teoretiskt bättre mjuka foten, i dessa fall.

Om något som teoretiskt sett i alla lägen alltid borde ge ett bättre resultat visar sig inte göra det med all tydlighet vid det huvudsakliga ändamålet; lyssning av musik, så är det för mig och några andra här tydliga tecken på att någonting viktigt saknas i den teoretiska ekvationen.


I mitt fall så kan jag säga dig att min nuvarande lösning vad gäller fot är så vida överlägsen en mjukfots-lösning att även du med hela ditt bagage av övertygelse om den mjuka fotens förträfflighet, inte heller skulle välja den. Detta med musiklyssning som utvärderings-verktyg.

Det vore väl minst sagt dumt om jag (som har tänkt mig använda mitt ljudsystem till att avnjuta musik) på teoretiska grunder skulle välja något som ger betydligt sämre resultat, bara för att denna teori säger det, eller hur? :)



Här lägger du orden i folks munnar. Det är ingen jättebra idé, tycker jag. Du påstår alltså att flertalet av oss, d.v.s. forumets medlemmar föredrar hård fot?!? Vad jag kunnat läsa mig till så är det du och HarryUp som är detta "flertal". Men det kanske är några till? Vet du vilka? (Jag minns inte.) Eller så kan ju dessa personer göra sig hörda. Eller om man räknar varje inlägg från dig i tråden som en person som gillar hårdfot, då blir det ju flertalet så där kan du ju ha en poäng i så fall. :wink: Du är i alla fall ihärdig vilket du ska ha cred för. :wink:


Lägga ordet i folks munnar?
Menar du att det inte är flertalet forumsmedlemmar som föredrar annat än mjuk högtalarfot?
Kan du vara snäll och bevisa att det endast är jag och Harryup som inte använder SD-fötter eller liknande fot under våra högtalare?
Kräver du en namn-insamling med dem som föredrar annat än dig?

Du är som jag uppfattar det en jävligt otrevlig person som kastar ur dig spydiga kommentarer till höger och vänster men du tål precis ingenting själv, sluta med det innan jag säger något som får dig att börja lipa. :D


Kanske kan vi andra som för en seriös diskussion få forsätta göra det?



???
Jätteseriöst av dig.
Hejdå.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-10-14 12:41

Goat76, det där var ett lågvattenmärke av sällan skådat slag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-14 12:47

Harryup skrev:Jag har ju faktiskt en blandning, SD under center medans fronthögtalarna står på SD. Om det inte har framgått så har jag inget emot SD alls. Har mycket framgångsrikt använt dom under ett flertal år hos kompisar, MEN i vart fall i just den uppställningen som jag har på den plats som dom står på så gick det inte. Även till min förvåning, så därför tycker jag att det är synd att det sprids att dom fungerar överallt oavsett underlag. Min gissning är fortfarande att det är någon olycklig kombination med underlaget som gör att det inte fungerar.


Själv använde jag SD-fötter i 3 år under fronthögtalarna och har fortfarande dessa fötter under subwoofer p.g.a. de uppenbara fördelarna vad gäller minskade störande vibrationer till grannarna som bor här under, en ljud-kompromiss för den goda grannfrämjan.

Total öppenhet för vad som passar bäst i olika situation, vad gäller allt från hårdaste fot till den mjukaste fot sticker tydligen hårt i ögonen hos vissa forum-medlemmar.


————————————————————-


Kan inte någon av er som är så starkt övertygade om att SD-fötter alltid är bästa lösningar för precis alla situationer ta och skicka ett gäng av dessa fötter till Stereophile för utvärdering, gärna med hela den fysikaliska förklaringen till varför de är så överlägsna?

Jag har sett att många här ändå visar ganska stor respekt till just dem på Stereophile så när de inser hur fantastiska dessa fötter verkligen är så borde de börja använda dessa vid precis alla tester de gör, vilket i sin tur väl måste leda till bättre och mer akurata tester och mätningar?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-14 12:50

Johan_Lindroos skrev:Hejdå.


Hejdå!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-14 12:51

Morello skrev:Goat76, det där var ett lågvattenmärke av sällan skådat slag.


Kanske för den enögde.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-14 13:04

sprudel skrev:Var får man tag i Blu-tak? Hur stor plutt ska man ha?


Jag köpte min på Akademibokhandeln, vet inte om just denna hette Blue-tac men har haft originalet också. Annars så duger säkert vilken "affischlera" som helst. Man tar en klutt och snurrar runt till en liten boll med typ 1 cm i diameter och sedan lägger man 3-4 st på stativ eller bänk och bara ställer högtalaren på den med ett litet lätt tryck.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-14 13:12

Harryup skrev:
sprudel skrev:Var får man tag i Blu-tak? Hur stor plutt ska man ha?


Jag köpte min på Akademibokhandeln, vet inte om just denna hette Blue-tac men har haft originalet också. Annars så duger säkert vilken "affischlera" som helst. Man tar en klutt och snurrar runt till en liten boll med typ 1 cm i diameter och sedan lägger man 3-4 st på stativ eller bänk och bara ställer högtalaren på den med ett litet lätt tryck.


Rekommenderas blue-tac även för golvhögtalare av Stereophile, eller används just det materialet för att även "fästa" stativhögtalaren till dess stativ för att säkerställa att den står kvar och inte råkar tippa i golvet så lätt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-14 13:35

Redan i början på 80-talet så använde Peter och jag det i butiken. Mellan stativare och stativ, under bokhyllehögtalare men minns inte om vi satte det mellan någon fot och någon högtalare. Minns inte ens att vi sålde några fötter då.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-10-14 14:12

Jag använde mig av kartshuck för länge sedan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-14 14:43

Hockeypuckar model kladdfria har använts men övriga fötter vete tusan på den tiden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Perfector » 2019-10-14 14:46

30 x 30 mm dörrstoppar har jag använt sedan mitten på 70-talet för att få upp högtalaren och slippa återkoppling till skivspelaren.
2 i fram och en i bak gjorde att högtalaren själv sökte jämnt golv.
Både billigt och bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Thomas_A » 2019-10-14 15:53

Morello skrev:Jag använde mig av kartshuck för länge sedan.


Trodde det stavades ketchup. Oavsett ovanligt att ha det som högtalarunderlag. :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav petersteindl » 2019-10-14 16:04

Harryup skrev:Hockeypuckar model kladdfria har använts men övriga fötter vete tusan på den tiden.


Jodå, det fanns sorbothane fötter. Undrar om vi inte hade några i butiken. Jag har fler sådana kvar. De kanske ser ut som hockeypuckar men har helt annan materialstruktur. Josef Svalander sålde sådana och undrar om inte Peter Forsell använde sådana. Undrar om de inte utvecklades för sulor i löparskor för att dämpa?

Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2019-10-14 17:04

Jag begriper inte riktigt denna fixering vid medel istället för mål. Det är väl ingen som lyssnar på högtalarfötter? SD-foten är ju inte "mjuk" endast för att vara "mjuk" utan för ingå i ett mekaniskt system i syfte att minimera vibrationerna i högtalarkabinettet (och, ofta sekundärt, i golvet.)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav DQ-20 » 2019-10-14 17:08

petersteindl skrev:Jodå, det fanns sorbothane fötter. Undrar om vi inte hade några i butiken. Jag har fler sådana kvar. De kanske ser ut som hockeypuckar men har helt annan materialstruktur. Josef Svalander sålde sådana och undrar om inte Peter Forsell använde sådana. Undrar om de inte utvecklades för sulor i löparskor för att dämpa


De var jättekladdiga men gick att tvätta av med diskmedel när de blivit för dammiga. Kändes väldigt mjuka vid typ DC-2 Hz, dvs. när man klämde på dem, men i audioområdet var de stenhårda. Kul material.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tangband » 2019-10-14 17:17

sprudel skrev:Var får man tag i Blu-tak? Hur stor plutt ska man ha?


Denna använder jag :) .

Tre-fyra pluttar rullas till en liten boll- 3 eller 4 sådana placeras i högtalarens hörn under den . Högtalaren behöver inte tryckas fast. Av tyngdlagen blir bollarna rätt platta, och fixerar högtalaren mot underlaget.
Jag upplever detta som en klar förbättring mot spikar med stativhögtalare, alltså mellan stativens topplatta och högtalaren, men även en subjektiv förbättring mot SD-fötter de gånger jag prövat.

Testa :)

https://www.stereophile.com/content/sou ... ace-page-4

”The winner in this comparison, however, is the cheapest: the three pads of Blu-Tack, squashed flat between the base of the speaker and the stand top-plate. As can be seen in fig.3, not only do these pads reduce the amplitude of the main mode by more than 6dB, and almost zap the 156Hz and 344Hz modes out of existence, they significantly clean up the cabinet wall's HF vibrations. Their improvement on the cabinet's vibrational behavior can also be seen in the time domain.
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... mR4Da70.99

Övre bilden högtalaren i stereophile ( acoustic energy AE1 ) med blutack.
Under denna bild samma högtalare med German Acoustics brass cones.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-14 18:54

jansch skrev:
IngOehman skrev:Allvarligt talat - varför testa fötter genom att lyssningsjämföra olika uppställningar med varandra?

Det är lika dumt som testa rutor som i förslaget ovan.

Är man intresserad av att testa rutor, så testa en i taget! Jämför ruta med ingen ruta!

På samma sätt bör fötter utvärderas således att man undersöker vad de ställer till, inte göra en massa meningslösa lyssningar på högtalare uppställda på en eller annan fot. Sådant är nonsens, det berättar inget om någon av uppställningarna.


Vh, iö


Javisst! Varför lyssningstester för något som går att mäta!

Det är enkelt att mäta distorsion från golvet med accelerometer, både olinjäriteter och resonanser. Hårda fötter (spikes) får golv att avge väsentligt mer oljud än SD-kuddar. Därutöver förändras oljudet kraftigt när högtalaren flyttas , även små förändringar typ 10cm.
Detta gäller åtminstone för parkett/laminat med stegskydd på reglar med spånskiva och parkett/laminat med stegskydd på betongsula.
Det svåra är dock att få fram ett absolutvärde på det tillskott av förvrängning som golvet åsamkar då golvet inte rör sig kolvformigt med en definierbar yta.

Att mäta med accelerometer på högtalarlådan, med spikes alt. mjukfötter, säger lite (egentligen inget) .

Har någon forummedlem någon kreativ ide' om hur man kan mäta/få fram absolutvärden?

Bar för protokollet - jag har inte skrivit något om att mäta. Jag har bara påpekat hur meningslöst det är att jämföra två saker med varandra när ingen av alternativen är en säkerställd referens.

Men självklart kan man mäta, och då finner man att mjuka fötter får golvet att sluta spela med OCH de får även högtalaren att stå still.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav IngOehman » 2019-10-14 18:59

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Allvarligt talat - varför testa fötter genom att lyssningsjämföra olika uppställningar med varandra?

Det är lika dumt som testa rutor som i förslaget ovan.

Är man intresserad av att testa rutor, så testa en i taget! Jämför ruta med ingen ruta!

På samma sätt bör fötter utvärderas således att man undersöker vad de ställer till, inte göra en massa meningslösa lyssningar på högtalare uppställda på en eller annan fot. Sådant är nonsens, det berättar inget om någon av uppställningarna.


Vh, iö


Om du tänker på jämförelsen hemma hos mig så var det faktiskt inga nyanser vi hade att välja på. Det ena alternativet var närmast outhärdligt och det andra lät ok. Finns det mer att hämta med någon annan uppställning så har det aldrig varit aktuellt att testa sig fram till. Basarna levereras med hårda fötter i original och anledningen till att jag ens började att byta fötter var att jag saknade en uppsättning som jag inte fick med då den ena kom med spikes och den andra med en hård plastfot. Så när vi bytte fram och åter var det för att det tog ett par byten innan mjukfotsföreträdarna kunde acceptera vad dom hörde redan första gången. Dessutom så var faktiskt inte bytet något planerat utan skedde för att jag behövde hjälp att hålla i när vi bytte. Personligen ser jag inte att det som att jag skaffat anläggningen för att till varje pris få mjukfötter att låta bäst. Det gör dom redan under centern, men inte under sidosystem fram oavsett anledning. Jag har absolut inget emot mjukfötter, tvärtom. De var ju de som jag köpte för att använda likt många andra här på faktiskt gör med en ryggmärgsreflex. Bara det att jag kan inte låta bli att reagera på att folk bara köper utan att testa för att man "vet" att det är så att mjukfötter alltid fungerar bäst. Vi är några stycken som faktiskt uppmärksammat att det finns fall då det inte är så.

Något är allvarligt fel med din anläggning om du får sådana resultat.

Du borde identifiera det verkliga problemet (eller de verkliga problemen) innan du lägger energi på småsaker som val av fötter. Saker som ÄR småsaker i en väl fungerande anläggning.

Den där ”oavsett anledning”-attityden är inte så bra som jag får känslan att du tror. Den är inte konstruktiv när man har så stora problem i anläggningen. Bättre att intressera sig för anledningen, det vill säga försöker ta reda på varför anläggningen är så fotkänslig. Själv eller med hjälp av någon som förstår mekanismerna.


Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har ingen aning om vad du menar med ”jämförelsen hos dig”. Jag talar om den oförnuftiga i själva principen att lyssningsjämföra olika lösningar med varandra. Det säger just ingenting om vad de alternativa lösningarna har för egenskaper, bara hur de skiljer sig åt. Meningslös information. Vill man skapa en god anläggning är det klokare att arbeta för att ge varje länk så goda egenskaper som möjligt.

Förbluffande resultat går att nå när man inte går vilse i meningslösa jämförelser mellan olika kombinationer med ofantliga möjligheter till tveksamma korskompensationer. Det är en återvändsgränd. En som dessutom aldrig pekar ut riktningen till målet. Kompassnålen snurrar okontrollerat. En subjektiv förbättring (även en ganska stor) kan vara ett steg i riktning bort från en mycket bättre (även upplevelsemässigt) musikåtergivning. Ju flera tokkompensationer man staplar på varandra, desto mera vilse hamnar man, för så är det när man går i cirklar. Man tycker sig närma sig målet då och då, trots att man med tiden kommer allt längre bort ifrån den.

Efter en oändlighet av vilse-irrande så är man statistiskt troligast ett halvt jordklot bort. Chansen att gå i rätt riktning är trots det bara 50%. Ju förr man vänder och får stil på kompassen, ju mindre vilse riskerar man att hamna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-14 19:43

Om man tar världen utanför faktiskt så är det verkligen inte unikt att folk testar mjukfötter (oavsett fabrikat) och finner samma fel som jag fick. Dvs. en klart bullrig och odistinkt bas som påverkar alla register. Ganska otrevlig t.o.m faktiskt och inte bara en nyans. Spikes som det hela tiden klagas på här inne är normalt inte det första alternativet för folk i gemen utan det finns en uppsjö av fjädrande fötter av olika grader och sofistikerade dämpningar. Och spikes var inte heller första alternativet för mig. Att klaga på spikes är lite som att slå in öppna dörrar, det finns ingen på faktiskt som mig veterligen officiellt föredrar spikes. Men som jag ser det så för att ge ett gott råd att alltid köra mjukfot och sedan vara nöjd så är det inte riktigt rätt så. Om man skall se till världen i stort så lär det finnas flera på faktiskt som kanske inte får bästa ljud av att använda mjukfötter. Jag är övertygad om att jag inte har en på faktiskt unik sits i att hårda fötter låter klart bättre än mjuka och det oavsett anledning. Jag ser inte att det är seriöst att säga att mjukfötter alltid fungerar bäst, eller i vart fall ett ordval som ger vid hand att det är så. Man måste se till varje installations unika situation vad som går att göra eller vilka möjliga fel som finns på platsen. Jag saknar fortfarande en variabel när det gäller avkopplingen där det finns en koppling till underlagets beskaffenhet.
Enklaste beviset som jag ser det är att det faktiskt finns olika mjuka fötter. Om underlaget vore oväsentligt så skulle det räcka med en fot. Man kan ju även testa att ställa en fot med korrekt viktspec på en alldeles för mjuk fot eller tvärt om. Om detta fungerar precis som om den på tok för mjuka foten inte fanns där så är det ju så att underlaget inte spelar någon roll. Har ni testat? Jag har, med alla de olika fötterna jag köpte så fanns det många möjligheter. Man kan väl säga att det blev olika resultat med olika kombinationer.
Eftersom jag kommer testa andra högtalare framöver så kommer jag också testa lämpliga fötter till dom, kanske mjukfötter är bästa alternativet då. Vi får se, men jag tänker inte lägga ner tid på att försöka åtgärda ett "problem" som inte är ett problem bara för att "fel" produkt ger bäst resultat.
Och jag har som sagt inget emot att använda mjukfötter, när det passar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Morello » 2019-10-14 20:37

En fot räcker inte - man bör ha fyra mjuka tassar per kabinett. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Harryup » 2019-10-14 20:44

Morello skrev:En fot räcker inte - man bör ha fyra mjuka tassar per kabinett. :D


Nja, testade faktiskt med både 3 och 4 och har 3 hårda fötter idag under högtalarna.

/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sportbilsentusiasten » 2019-10-14 21:11

goat76 skrev:
Morello skrev:Goat76, det där var ett lågvattenmärke av sällan skådat slag.


Kanske för den enögde.

Du har redan fått en tillsägelse från en annan moderator. Nu räcker det.
Det hade varit klädsamt med en ursäkt till Johan_Lindroos
Till alla, uppmanar till en respektfull ton i debatten. Blir trevligare för alla.
//Sportismoderatorn


PS
Jag föredrar spikes under mina talare. För mig subjektivt bättre men alla får göra som de vill.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav sprudel » 2019-10-14 21:12

Tangband skrev:
sprudel skrev:Var får man tag i Blu-tak? Hur stor plutt ska man ha?


Denna använder jag :) .

Tre-fyra pluttar rullas till en liten boll- 3 eller 4 sådana placeras i högtalarens hörn under den . Högtalaren behöver inte tryckas fast. Av tyngdlagen blir bollarna rätt platta, och fixerar högtalaren mot underlaget.
Jag upplever detta som en klar förbättring mot spikar med stativhögtalare, alltså mellan stativens topplatta och högtalaren, men även en subjektiv förbättring mot SD-fötter de gånger jag prövat.

Testa :)

https://www.stereophile.com/content/sou ... ace-page-4

”The winner in this comparison, however, is the cheapest: the three pads of Blu-Tack, squashed flat between the base of the speaker and the stand top-plate. As can be seen in fig.3, not only do these pads reduce the amplitude of the main mode by more than 6dB, and almost zap the 156Hz and 344Hz modes out of existence, they significantly clean up the cabinet wall's HF vibrations. Their improvement on the cabinet's vibrational behavior can also be seen in the time domain.
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... mR4Da70.99

Övre bilden högtalaren i stereophile ( acoustic energy AE1 ) med blutack.
Under denna bild samma högtalare med German Acoustics brass cones.


Kul, måste provas ju. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav goat76 » 2019-10-14 21:54

sportbilsentusiasten skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Goat76, det där var ett lågvattenmärke av sällan skådat slag.


Kanske för den enögde.

Du har redan fått en tillsägelse från en annan moderator. Nu räcker det.
Det hade varit klädsamt med en ursäkt till Johan_Lindroos
Till alla, uppmanar till en respektfull ton i debatten. Blir trevligare för alla.
//Sportismoderatorn


PS
Jag föredrar spikes under mina talare. För mig subjektivt bättre men alla får göra som de vill.


Vadå "redan fått en tillsägelse..."?
Mitt svar till Morello kom sisådär 7 timmar före Nattlordens moderering, blev jag en återfallsförbrytare för att jag inte har en tidsmaskin?



The bartender says, ”we don’t serve time travelers here”.
Two men walks into a bar.

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav idea » 2019-10-14 22:11

Snyggt att hitta dessa mätningar Tangband. Beskriver det hela väldigt tydligt.
För länge sedan gjorde jag en mätning på mina spikfotsförsedda SF Elipsa men tyvärr så har jag inte fått till någon mätning med mjuk uppställning (ännu...)
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=48790&p=1325800&hilit=sonus+faber+elipsa#p1325800

men problemen visas, i min värld, tydligt. Sedan dess har jag flyttat och upplever bättre bas i nya uppställningen och vilket år som helst skall jag mäta upp detta på samma sätt för att se om min hypotes att jag nu har en bättre uppställning stämmer och kanske försöka få till en mjuk variant också (Elipsorna väger ju 50+ kg styck så det är inte trivialt att få till en bra sådan)
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav hifikg » 2019-10-14 22:16

Spikes ser tuffare ut än mjukfossingar, som högklackat vs foppatofflor. Skivspelarbordet (IKEA-Lack förstås) ska stå på spikes, det har jag hört i Stockholm, så det så!
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster