Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Perfect sense » 2019-10-12 12:47

Bild

Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Vi är nu glada att kunna avslöja hela utställarlistan där vi kommer att bjuda på ett spektrum av spännande filosofier, lösningar och produkter ifrån ett urval av de mest intressanta tillverkarna som vi känner till.

Alla är givetvis välkomna där vi bjuder på fri entré, nybakad tårta och kaffe.

När: Lördagen den 19 Oktober kl. 12:00 – 17:00
Var: Ulfsunda Slott i Bromma, Stockholm
Hur: med bil och fri parkering, tunnelbana till Stora Mossen, tvärbana till Johannesfred eller flygplan till Bromma flygplats.

Ingen föranmälan krävs.

Här kan du läsa mer om Take 5 - höstens stora event:
https://perfect-sense.se/aktuellt/take-5

Varmt välkommen att fira 5 år med oss!

/ Marcus med vänner
Senast redigerad av Perfect sense 2019-10-15 11:27, redigerad totalt 1 gång.
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav hifikg » 2019-10-12 13:24

Låter trevligt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Perfect sense » 2019-10-12 14:22

Det hoppas vi att det blir :).

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Lassej » 2019-10-12 23:07

Perfect sense skrev:
Hur: med bil och fri parkering, tunnelbana till Stora Mossen, tvärbana till Johanneshov eller flygplan till Bromma flygplats.



Mycket trevligt! Dessutom i Fältmarskalk Torstensson fina slott även om de inte riktigt såg ut som idag när han lät bygga slottet på 1600-talet. Ska försöka att ta mig dit.

Men som vän av ordning så vill jag ödmjukt påpeka att det är ju inte tvärbana till Johanneshov som gäller utan till slottet närliggande Johannesfred :D

Med vänlig hälsning,
Lasse

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Perfect sense » 2019-10-13 10:27

Tack (igen) för korrigering Lasse och varmt välkommen nästa lördag!

/ Marcus
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav STDI » 2019-10-13 11:34

Perfect sense skrev:Tack (igen) för korrigering Lasse och varmt välkommen nästa lördag!

/ Marcus

Eftersom det är första inlägget i tråden så kan TS, dvs du, redigera det. Och därmed undvika missförstånd hos de som bara läser förstainlägget.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav sprudel » 2019-10-14 09:50

Trevligt initiativ :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Perfect sense » 2019-10-15 11:28

STDI skrev:
Perfect sense skrev:Tack (igen) för korrigering Lasse och varmt välkommen nästa lördag!

/ Marcus

Eftersom det är första inlägget i tråden så kan TS, dvs du, redigera det. Och därmed undvika missförstånd hos de som bara läser förstainlägget.


Jag har korrigerat detta - tack!

/ Marcus, www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Perfect sense
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 2014-04-28
Ort: Stockholm

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Perfect sense » 2019-10-15 11:28

sprudel skrev:Trevligt initiativ :)


Närmaste flygplats inom gångavstånd är Bromma - välkommen :)

/ Marcus, www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 17:18

Super trevlig tillställning!
Och roliga högtalare och elektronik på plats, flera tummar upp! :)

MEN det var synd att rummen generellt inte var så ljudmässigt roliga (den eviga käppen i hjulen) och det påverkar såklart den ljudmässiga upplevelsen av produkterna.
Bra lokaler är svårt att hitta för dylika tillställningar.

Verkligen kul att träffa flera mer eller mindre bekanta ansikten också.
Mer sådant här :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav sprudel » 2019-10-19 19:45

Perfect sense skrev:
sprudel skrev:Trevligt initiativ :)


Närmaste flygplats inom gångavstånd är Bromma - välkommen :)

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se


Haha! :D
Är ute i skogarna på Orust, svampjakt och skogens ljudkuliss är också ett lyssningsnirvana. Ha det så jättetrevligt. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav hifikg » 2019-10-19 21:08

Tack för ett trevligt arrangemang!

Blev sugen på ett eget litet slott. Som DVD-ai skriver så fanns det mycket för såväl ögon som öron. Min trevligaste lyssningsstund hade jag i rummet i korridoren till vänster, längst ner till höger... vad var det för högtalare där? Stein... någonting (inte Steinway) + en stor rörförstärkare med ett namn som lät italienskt fast den var made in USA. Kanske för att rummet matchade anläggningen lite mer än "värstingrummet" men jag tvivlar inte på att även tvåmiljonersanläggningen kan låta hyfsat med lite handpåläggning :)

Kan komma någon illustration vad det lider, kameran är kvar i bilen, prioriterade pizzan när jag kom hem, he he

Tack för kaffe och tårta!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav hifikg » 2019-10-20 11:16

Best in show igår. Tyckte jag. Men det kan i hög grad vara ett resultat av de olika rummens för- och nackdelar. Jag är ganska säker på att det stora systemet kan låta trivsamt. Ställ upp det jämte Apogee i mitt lyssningsrum några månader, så ska jag ge mer nyanserade intryck ;)
Bilagor
2822mini.jpg
2822mini.jpg (196.51 KiB) Visad 3715 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav hifikg » 2019-10-20 11:18

Värstingsystemet. Danska högtalare, magiska snokar och en massa elektronik
Bilagor
2817mini.jpg
2817mini.jpg (202.22 KiB) Visad 3715 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav hifikg » 2019-10-20 11:22

De här lät också trevligt, men de slutade spela på dem så jag hann inte övertygas helt. Utseendet antar jag är en smaksak...
Bilagor
2825mini.jpg
2825mini.jpg (120.77 KiB) Visad 3712 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav hifikg » 2019-10-20 11:27

Lite mer minimalistiskt och helt illa lät det inte alls. Högtalare för ungdomsrummet?
Bilagor
2820_mini.jpg
2820_mini.jpg (120.69 KiB) Visad 3709 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav hifikg » 2019-10-20 11:32

De här lät ju riktigt okej när man sätter sig i sweetspot men när jag tog bilden, stående mot väggen, ville jag komma därifrån så fort som möjligt.
Bilagor
2821_mini.jpg
2821_mini.jpg (76.27 KiB) Visad 3706 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav shifts » 2019-10-20 12:05

Bild

Aavik Acoustics, Børresen Acoustics
Mitt första rum och här befann jag mig hyfsat länge. Aavik gör fruktansvärt läckra apparater, önskar jag kunde ta mig råd men de befinner sig en tiopotens för högt för att de ska kunna vara intressanta för mig på riktigt. Synd då jag dreglar lite varje gång jag ser dem.

De spelade lite för högt på de rätt så komprimerade inspelningarna (när jag var där) tålde och det gjorde ont i öronen tyvärr. Har lite känsliga öron i vissa områden, kan ha varit det som spökade. Hade också känslan av att oavsett var i rummet jag befann mig, var högtalarna placerade för nära lyssnarna. Inspelningarna tenderade att låsa sig fast i högtalarna och delar av musiken återfanns på lite skumt olika höjd. I mitten av lokalen gick det att få mer av inspelningens rum återgivet, men det höll inte riktigt ihop. Vad som var inspelning och vad som var sena reflexer i rummet är svårt att sia om. Det fanns åtskilliga meter bakom och gissar att de kanske testat en annan placering tidigare och valt den som gav minst av det dåliga i rummet. Är ändå nyfiken på hur högtalarna hade uppfattats med större avstånd till lyssnarna.

Tyvärr väldigt lite prat om högtalarnas konstruktion och elektroniken – mer tid gick till att tala om de aktiva (?) kablarna. Kommer aldrig begripa fascinationen för kablar.


Bild

Verity - Lakmé
Mycket märklig presentation. Ingen representant i rummet och det spelades på en mycket, mycket tyst nivå. Detta sagt av en ökänd lågnivåspelare som mig! Gick inte att få någon uppfattning av potentialen tyvärr, det var viskande lågt.


Bild

Boenicke, Ayre
Lyssnade inte särskilt länge i rummet, då jag inte är så intresserad av så små högtalare, men mina förutfattade meningar om hur jag trodde det skulle låta kom helt på skam. Det spelades Billie Eilish när jag var där och mer storvuxet än jag hade trott. Högtalarna ser ut att låta sprött och tunt, men de låter varmt och rätt svulstigt. Man kunde skönja karaktären på basdisten på inspelningen bättre än jag hade trott (jag hoppas det var inspelningen och inte högtalarna, för det distade rätt rejält).


Bild

Stenheim, Absolare, C.E.C.
Det här rummet fick jag bäst intryck av vid min första rundlyssning, men vid upprepade besök sjönk intrycket. Det lät begränsat i tonomfång och lite… sprött. Kul med representant (konstruktören?) från Absolare på plats, det förhöjer!


Bild

Dutch & Dutch
Skulle gärna lyssna på de här högtalarna igen då jag inte lyckades få någon bra bild av dem. Blev aldrig riktigt engagerande utan kändes en smula distant varje gång jag var där. Satt aldrig på någon av de två främre raderna och det borde jag nog ha provat. Kul med konstruktören på plats, han hade gärna få bre ut sig ordentligt om konstruktionsarbetet. Det kan han ha gjort, men inte när jag var där, dock svarade han då och då på någon fråga ställd från publiken.


Bild

FinkTeam - The Borg, CH Precision
Här fanns den för mig bästa och mest lovande lyssningen. Besökte rummet några gånger och började de första besöken med att befinna mig längst bak i rummet eller på sista raden och där lät det allt annat än engagerande. Entonsbas och frånvarande. På rad två lät det betydligt roligare och mer välbalanserat och entonsbasen som hängde i rummet var bättre tyglad. Skulle gärna lyssna mer på denna skapelse under andra förutsättningar, det känns som det finns en hel del att hämta här. De tycks vara välingenjörade skapelser – tyvärr bortom min egen prisram.


Sammanfattning
Marcus på Perfect Sense har satt ihop en fantastisk liten presentation av ett urval av de märken han representerar. Har varit på Perfect Sense på inbjuden demo tidigare och tycker han alltid lyckas skapa trevliga tillkomster. Det här var ett mycket roligare och trevligare format än de större mässorna. Människor var mer hänsynsfulla och rummen var inte lika svettigt knökfulla som de brukar vara på mässorna. Sorl från korridoren läcker så klart in i rummen, men så är det bara. Det är lätt att vara skeptiskt granskande, men demo är demo och inte intrimmad hemmalyssning. Stort tack för kalaset, det var välordnat!

Riktigt kul att träffa ett fång hifibröder igen. Hade inte räknat med att träffa någon, men skakade tass med flera favoritmänniskor jag inte sett på alldeles för länge.
Senast redigerad av shifts 2019-10-20 13:15, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav goat76 » 2019-10-20 12:48

shifts skrev:Verity - Lakmé
Mycket märklig presentation. Ingen representant i rummet och det spelades på en mycket, mycket tyst nivå. Detta sagt av en ökänd lågnivåspelare som mig! Gick inte att få någon uppfattning av potentialen tyvärr, det var viskande lågt.


Det ser ut som om representanten står i skamvrån och skäms med huv-jacka (i högra hörnet). :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Tangband » 2019-10-20 13:14

De där stenheim verkar intressanta med lådor helt i aluminium. :)

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Adhoc » 2019-10-20 13:25

Tack för minireportage+ bilder Shifts.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Tangband » 2019-10-20 13:30

Shifts och hifikg :- fina bilder :)

” Skulle gärna lyssna på de här högtalarna igen då jag inte lyckades få någon bra bild av dem. Blev aldrig riktigt engagerande utan kändes en smula distant varje gång jag var där.” - skrev shifts.

Att dutch &dutch upplevdes låta distanta kan bero på många saker. Men en stor waveguide presenterar ljudet på ett lite annorlunda sätt än en domediskant utan waveguide. Det har jag erfarenhet både från HYBRIDDIST och från Jbl 530.
Man kanske kan kalla det att det faktiskt blir en mer distant lyssning, om man är van högtalare med sämre spridningsmönster.

Sedan påstår jag att högtalare som mäter väldigt rakt och inte har störande resonanser mellan 1-5 kHz presenterar inspelningar så att de inte återger tex röster som att de vore framför högtalarna- mätmässigt korrekta högtalare presenterar musiken mera på en linje mellan högtalarna, och öppnar istället ett ”djup” i ljudbilden.

Jag har de senaste 3 åren erfarenhet av att laborera mycket med dsp-filter och det går att få solo instrument och röster att komma fram i ljudbilden mer med nästan alla högtalare genom att helt enkelt:

1. Överlappa delningfrekvenser en smula från det akustiskt optimala.
2. Eq med väl valda ställen. Sätter man en liten betoning på 2 dB vid 1 kHz gör det att ljudet ofta upplevs som mer närvarande.

Men ovanstående är inte neutralt och både överlappningar med delningsfrekvenser och eq med avsteg från akustiskt rakt genererar mätmässigt sämre resultat. Och viss musik kommer upplevas färgad.

Då man konstaterat att det är på dethär sättet, så får man välja hur man vill ha det. Ska det mäta bra och neutralt så kommer aldrig shelby Lynne att sitta i ditt knä.... :D
Senast redigerad av Tangband 2019-10-20 14:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-20 13:32

hifikg skrev:De här lät också trevligt, men de slutade spela på dem så jag hann inte övertygas helt. Utseendet antar jag är en smaksak...


Snygga, men kanske inte vad jag skulle ha konstruerat, men det beror ju lite på smak och behag det också. Vad är det för något?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-20 14:58

Tangband skrev:Sätter man en liten betoning på 2 dB vid 1 kHz gör det att ljudet ofta upplevs som mer närvarande.

Mer närvarande kan ju vara positivt, men för mig är det oftast tvärt om, att med rak kurva får jag sångröster rakt upp i fejan och nära till "örondist" när jag drar på lite volym.
När jag är nöjd med ljudet har jag oftast istället dämpat några dB i området runt 500-2000 Hz (en BBC-dip?). Antar att detta är rätt så individuellt - och kanske en orsak varför inte alla gillar/ogillar samma högtalare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-20 15:04

Max_Headroom skrev:
hifikg skrev:De här lät också trevligt, men de slutade spela på dem så jag hann inte övertygas helt. Utseendet antar jag är en smaksak...


Snygga, men kanske inte vad jag skulle ha konstruerat, men det beror ju lite på smak och behag det också. Vad är det för något?

https://www.finkteam.com/borg/
https://perfect-sense.se/varumarken/finkteam

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav Tangband » 2019-10-20 15:15

Kalejdokom skrev:
Tangband skrev:Sätter man en liten betoning på 2 dB vid 1 kHz gör det att ljudet ofta upplevs som mer närvarande.

Mer närvarande kan ju vara positivt, men för mig är det oftast tvärt om, att med rak kurva får jag sångröster rakt upp i fejan och nära till "örondist" när jag drar på lite volym.
När jag är nöjd med ljudet har jag oftast istället dämpat några dB i området runt 500-2000 Hz (en BBC-dip?). Antar att detta är rätt så individuellt - och kanske en orsak varför inte alla gillar/ogillar samma högtalare.


Det tror jag absolut. Jag tycker det är väldigt intressant med mätmässigt bra högtalare , hur de gjort och vilket resultatet blir vid lyssning. Jag vet att framförallt akustiskt inspelad musik mår bra av raka frekvenskurvor från en högtalare, samt homogen spridning, precis som från dessa Dutch&dutch 8c . Med rock och pop är sambanden inte lika tydliga.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav goat76 » 2019-10-20 15:33

Tangband skrev:
Kalejdokom skrev:
Tangband skrev:Sätter man en liten betoning på 2 dB vid 1 kHz gör det att ljudet ofta upplevs som mer närvarande.

Mer närvarande kan ju vara positivt, men för mig är det oftast tvärt om, att med rak kurva får jag sångröster rakt upp i fejan och nära till "örondist" när jag drar på lite volym.
När jag är nöjd med ljudet har jag oftast istället dämpat några dB i området runt 500-2000 Hz (en BBC-dip?). Antar att detta är rätt så individuellt - och kanske en orsak varför inte alla gillar/ogillar samma högtalare.


Det tror jag absolut. Jag tycker det är väldigt intressant med mätmässigt bra högtalare , hur de gjort och vilket resultatet blir vid lyssning. Jag vet att framförallt akustiskt inspelad musik mår bra av raka frekvenskurvor från en högtalare, samt homogen spridning, precis som från dessa Dutch&dutch 8c . Med rock och pop är sambanden inte lika tydliga.


Jag har aldrig förstått vad olika musiktyper har med saken att göra, högtalaren spelar endast upp ljud och skiljer inte på olika musiktyper. Alla typer av musik gagnas precis lika mycket av en bättre uppspelning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav hifikg » 2019-10-20 15:48

Tangband skrev:De där stenheim verkar intressanta med lådor helt i aluminium. :)


Kanske kan fylla på med äggkartonger? Var det modell 3 som visades på mässan?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav IngOehman » 2019-10-20 16:11

goat76 skrev:
Tangband skrev:
Kalejdokom skrev:Mer närvarande kan ju vara positivt, men för mig är det oftast tvärt om, att med rak kurva får jag sångröster rakt upp i fejan och nära till "örondist" när jag drar på lite volym.
När jag är nöjd med ljudet har jag oftast istället dämpat några dB i området runt 500-2000 Hz (en BBC-dip?). Antar att detta är rätt så individuellt - och kanske en orsak varför inte alla gillar/ogillar samma högtalare.


Det tror jag absolut. Jag tycker det är väldigt intressant med mätmässigt bra högtalare , hur de gjort och vilket resultatet blir vid lyssning. Jag vet att framförallt akustiskt inspelad musik mår bra av raka frekvenskurvor från en högtalare, samt homogen spridning, precis som från dessa Dutch&dutch 8c . Med rock och pop är sambanden inte lika tydliga.


Jag har aldrig förstått vad olika musiktyper har med saken att göra, högtalaren spelar endast upp ljud och skiljer inte på olika musiktyper. Alla typer av musik gagnas precis lika mycket av en bättre uppspelning.

Du har jättefel! Det handlar inte om genre, men väl andra typiska egenskaper som kan skilja mellan musiksorter.

Många lyssnare föredrar (helt subjektivt detta) en skapligt hög grad av kvadratiska komponenter och även en del kubiska, när man spelar gles musik på svag nivå.

Samma distorsion applicerad på komplex/tät musik spelad starkt kan göra musiken olyssningsbar. Det är fakta. Varför påstår du motsatsen?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Take 5 - välkommen till höstens stora event i Stockholm

Inläggav petersteindl » 2019-10-20 16:38

IngOehman skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:
Det tror jag absolut. Jag tycker det är väldigt intressant med mätmässigt bra högtalare , hur de gjort och vilket resultatet blir vid lyssning. Jag vet att framförallt akustiskt inspelad musik mår bra av raka frekvenskurvor från en högtalare, samt homogen spridning, precis som från dessa Dutch&dutch 8c . Med rock och pop är sambanden inte lika tydliga.


Jag har aldrig förstått vad olika musiktyper har med saken att göra, högtalaren spelar endast upp ljud och skiljer inte på olika musiktyper. Alla typer av musik gagnas precis lika mycket av en bättre uppspelning.

Du har jättefel! Det handlar inte om genre, men väl andra typiska egenskaper som kan skilja mellan musiksorter.

Många lyssnare föredrar (helt subjektivt detta) en skapligt hög grad av kvadratiska komponenter och även en del kubiska, när man spelar gles musik på svag nivå.

Samma distorsion applicerad på komplex/tät musik spelad starkt kan göra musiken olyssningsbar. Det är fakta. Varför påstår du motsatsen?


Vh, iö

Eftersom du använder ordet "du", vem syftar du på? Jag förmodar att det är goat 76. Sedan skriver du meningen som ett konstaterande och använder utropstecken. Jag söker förstå det du menar.

I sedvanlig ordning tar jag mig friheten att för klarhets skull dela upp det som sagts i distinkta satser, såsom jag ser på saken. Sedan ställer jag frågor till dig inom parentes i kursiv blå text.
Goat 76, enligt ps, skriver:
1.) Jag har aldrig förstått vad olika musiktyper har med saken att göra, (Anser du att detta påstående av goat 76 är jättefel?)
2.) högtalaren spelar endast upp ljud (Anser du att detta påstående av goat 76 är jättefel?)
2a.) och skiljer inte på olika musiktyper. (Anser du att detta påstående av goat 76 är jättefel?)
3.) Alla typer av musik gagnas precis lika mycket av en bättre uppspelning. (Anser du att detta påstående av goat 76 är jättefel?)

Jag skall ta mig friheten att modifiera punkt 3.
3 modifierad.) Alla typer av musik gagnas av en bättre uppspelning. (Anser du även att detta modifierade påstående är jättefel?)

Jag försöker bena i detta eftersom jag tycker spörsmålet är intressant.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster