IngOehman skrev:Nattlorden skrev:jansch skrev:Nattlorden - Nej, det handlar inte om EFFEKTBEHOV till transienter där man kan relatera till max RMS effekt. Det är max spänningssving som styr, inget annat
Du kan dock inte spänningssvinga över en högtalare utan att det blir ett effektuttag av det. För mig är det egalt vilken enhet man väljer att titta på då de ändå hänger ihop.
Riktigt, men ett effekuttag vars nivå är så komplext att förutsäga att man i praktiken inte gärna talar om riktig effekt i förstärkarsammanhang. Det vill säga visst talar man om riktig effekt när man talar om hur förstärkare specificeras, men den effekt som man talar om när man spelar musik in i högtalare är nästan alltid en sorts nominell effekt som underförstår en impedans som är frekvensoberoende och entydigt känd.
Och det betyder att man faktiskt talar om spänning och inte effekt!
Så ni har båda rätt (eller är det fel ni har båda två?) - det handlar egentligen alltid om spänning, även om man väljer att beskriva den som vore det en enkelt bestämbar effekt. När man säger att man behöver 200 W så menar man typiskt att man behöver 40 volt RMS och 56,57 V peak, vilket kan kallas 200 W men hellre bör kallas 200 åttaohmswatt. ”Åttaohmswatt” är alltså en sorts spänningsangivelse.
En förstärkare med styv nätdel kan leverera uppåt 400 W i 4 ohm om det är en förstärkare med 200 åttaohmswatt. Dock kan de flesta förstärkare med 200 åttaohmswatt (även de med lite mjukare nätdel, på grund av kondensatorbanken) leverera leverera uppåt 400 W i 4 ohm för korta transienter. Kanske till och med uppåt 800 W i 2 ohm!
Men det beror även på annat än nätdelens styvhet och kondensatorbankens storlek, t ex effektstegets resistiva förluster (vilket inte skall blandas ihop med utimpedans/dämpfaktor) och eventuella strömbegränsningar.
Vh, iö
..
IÖ - Nu får du gärna förtydliga vad som är fel med mitt påstående. Titta På Mina tidigare inlägg därstår samma sammapåpekande som du tar upp. Max spänningssving Styr oavsett kurvform, reaktanser, resistanser,transienter, kondensatorbankar, RMS effekt, Mm