Strömma musik trådlöst sämre?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-11-03 16:00

Kanske har detta ämne avhandlats?

Min Bluesound node är idag ansluten till nätet och Tidal trådlöst. Det funkar såvitt jag kan avgöra väl, vilket är tur för det är omständligt att dra kabel.

Jag kan dock inte låta bli att undra om det trådlösa påverkar ljudkvaliteten negativt. Finns det några belägg för det?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

944_Driver
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2019-04-13

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav 944_Driver » 2019-11-04 10:07

Om det går att strömma 4K videoström över wifi utan problem borde även ljud kunna strömmas utan att problem. (ja, kan man få till en kabel så är ju det kung, mest för att slippa krångla med lösenord till wifi etc)
Men det är väl klart att några ska tjäna pengar på att tillverka speciella nätverkskablar för hifi... :lol:

// Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Harryup » 2019-11-04 11:00

Beror på om det är trångt i etern och material i väggar etc.etc. Skulle personligen aldrig få för mig att köra trådlöst om det går att köra trådat.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav ottovonkopp » 2019-11-04 11:45

Hör ingen skillnad på trådat, trådlöst eller div kablar. Kanske jag hör dåligt eller har för dåliga prylar?

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Tell » 2019-11-04 14:12

Dom enda som skulle kunna ha belägg för det är väl dom som säljer typ guldpläterade toslink-kablar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 15:21

Jag kör strömmande trådlöst till min Squeezebox eftersom jag inte har någon möjlighet att köra trådat. Det är så fult att ha en kabel ringla fram över golvet och att borra i väggar/parkett i ett 1930-tals funkishus gör man bara inte...

Jag har dock inga problem, systemet klarar 24-bitars 192k upplösning och det räcker för mig. Det finns en testfunktion i Logitech Meda Server och systemet klarar inte den allra högsta farten som det ju naturligtvis går med kabel. Jag hör å andra sidan inga artefakter vid normal lyssning och är nöjd med detta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26592
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav hifikg » 2019-11-04 15:48

Hur är det med dropouts o andra störningar, är sådana historia? Eller kanske är det bara "charmiga" som vinylknaster :)
Själv kör jag all musik genom tråd, men kan så klart koppla upp datorn trådlöst när jag skriver t ex. Lyssnar på ljudböcker via trådlösa hörlurar o då händer det inte så sällan att det blir små hickups o avbrott, men så har jag inte Apples senaste lurar heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 16:28

hifikg skrev:Hur är det med dropouts o andra störningar, är sådana historia? Eller kanske är det bara "charmiga" som vinylknaster :)
Själv kör jag all musik genom tråd, men kan så klart koppla upp datorn trådlöst när jag skriver t ex. Lyssnar på ljudböcker via trådlösa hörlurar o då händer det inte så sällan att det blir små hickups o avbrott, men så har jag inte Apples senaste lurar heller.

Jag har i princip aldrig några dropouts, det händer någon enstaka gång när jag lyssnar på 24/192-upplösning och det surrar omkring en massa andra saker i wifi-nätet samtidigt.

I övrigt är det stabilt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Tell » 2019-11-04 22:48

Kör trådlöst till alla mina prylar, laptop, smartphone och android tv, har ännu mindre dropouts än vad film etc har, dvs nada. Ser verkligen ingen som helst fördel att dra massa långa kablar, o framför allt inte för ljudets skull.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26592
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav hifikg » 2019-11-04 23:09

Gott att höra, utifall man skulle installera en ljudanläggning i hemmet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-11-05 08:48

Jag kan inte heller erinra mig att jag haft några dropouts vid strömning av Tidal. Däremot händer det när vi tittar på TV trådlöst via Chromecast på andra håll i lägenheten. Särskilt om jag laddar ner filer samtidigt.

Vi har en ganska dålig anslutning i form av mobilt bredband, Tele 2, och ett datakort i en router, så det är ju redan där trådlöst...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav E » 2019-11-05 14:01

Bill50x skrev:Jag kör strömmande trådlöst till min Squeezebox eftersom jag inte har någon möjlighet att köra trådat. Det är så fult att ha en kabel ringla fram över golvet och att borra i väggar/parkett i ett 1930-tals funkishus gör man bara inte...

En riktigt bra HiFi-matta erbjuder väl kabelkanaler? Finns det ingen som säljer sådana?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 14:18

E skrev:
Bill50x skrev:Jag kör strömmande trådlöst till min Squeezebox eftersom jag inte har någon möjlighet att köra trådat. Det är så fult att ha en kabel ringla fram över golvet och att borra i väggar/parkett i ett 1930-tals funkishus gör man bara inte...

En riktigt bra HiFi-matta erbjuder väl kabelkanaler? Finns det ingen som säljer sådana?

Platta högtalarkablar har jag sett men inga cat5-6... Inte heller några mattor med inbyggda cat-kablar :-) Men så tänkte jag, varför finns det inga trådlösa kablar, alltså sådana som skickar sin signal i luften? Och då slog mig tanken, det är väl det som finns och som kallas för WiFi? Just nu känner jag mig som boo.com som uppfann postorder på nytt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-05 16:37

Har en platt Cat. 5 eller Cat. 6-kabel. https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... 5-m-p69811

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 17:21

RogerGustavsson skrev:Har en platt Cat. 5 eller Cat. 6-kabel. https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... 5-m-p69811

Nu när du påminner mig... har faktiskt sådan (inte så lång dock) i skåpet med router och tillhörande utrustning....

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Tangband » 2019-11-06 12:51

Knuttebaloa skrev:Kanske har detta ämne avhandlats?

Min Bluesound node är idag ansluten till nätet och Tidal trådlöst. Det funkar såvitt jag kan avgöra väl, vilket är tur för det är omständligt att dra kabel.

Jag kan dock inte låta bli att undra om det trådlösa påverkar ljudkvaliteten negativt. Finns det några belägg för det?


Testa och lyssna noggrant själv för att se om det blir nån hörbar skillnad. Kan wifisändaren i din Bluesound node stängas av helt med en switch så prova även det.

Tekniskt borde det inte bli någon skillnad, men beroende på hur wifisändaren är konstruerad i din Bluesound så kan den teoretiskt försämra prestandan -wifisändaren kräver ström och den tas från någonstans i spelaren , som teoretiskt kan påverka andra delar. Wifisändaren kan även skicka HF-till analogdelen i spelaren och det kan även detta teoretiskt försämra.

Drar du en ethernetkabel till din Bluesound så kan även denna teoretiskt försämra spelaren eftersom din dator eller NAS ( som skickar musiken till spelaren ) blir galvaniskt kopplad till Bluesound.

Återigen- en massa fallgropar som i många fall inte gör någon hörbar eller ens teknisk negativ skillnad- enligt min erfarenhet.

Men du bör absolut testa själv om du undrar.
Lyssna inte heller till vad hififöretagen påstår. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-06 13:47

Tangband skrev:Drar du en ethernetkabel till din Bluesound så kan även denna teoretiskt försämra spelaren eftersom din dator eller NAS ( som skickar musiken till spelaren ) blir galvaniskt kopplad till Bluesound.


Sitter ofta en skiljetransformator. Kanske minskar den det problemet?

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Kurben » 2019-11-06 14:03

Undrar när tidningen Hifi och Musik ska testa guldpläterade antenner till routers "för bättre ljud"....

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav JB » 2019-11-06 15:20

https://stuarthughes.com/shop/luxury-gadgets/games-consoles/nintendo-wii-supreme-the-worlds-most-expensive-games-console/

Eller vad sägs om den här Wii spelkonsollen som är täckt av 2,5 kg (!) guld och ett gäng diamanter på knapparna.. lär bli riktigt bra ljud när man spelar Super Mario Galaxy på den konsollen! :o 8O

Frågan är bara vad banken säger om man frågar efter ett lån på 3,8 miljoner SEK till att köpa en spelkonsoll? :wink:

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav jansch » 2019-11-06 20:18

Knuttebaloa skrev:Kanske har detta ämne avhandlats?

Min Bluesound node är idag ansluten till nätet och Tidal trådlöst. Det funkar såvitt jag kan avgöra väl, vilket är tur för det är omständligt att dra kabel.

Jag kan dock inte låta bli att undra om det trådlösa påverkar ljudkvaliteten negativt. Finns det några belägg för det?


Analog och digital teknik är väldigt olika när det gäller störningar. OFTAST är digitala störningar väldigt digitala (!), d v s antingen är det bra eller eller uppenbart fel.
Orsaken till detta är den teknik som används för att säkerställa att digitalt överförd information är korrekt. Det finns lite olika tekniker men googla t.ex. på CRC. Beroende på standarden för överföringen tar logiken "beslut" om hur felaktiga kontrollsummor(t.ex CRC) skall hanteras. Generellt finns några huvudalternativ:
- man sänder om informationen ett bestämt antal ggr och får man inte korrekt check stoppas överföringen
- man sänder om informationen ett bestämt antal ggr och får man inte korrekt check hoppar man över informationen
- man sänder om informationen ett bestämt antal ggr och får man inte korrekt check tar man det som överförts ändå
- eller någon annan variant

"information" i detta sammanhang är ett antal bits/bytes i form av ett block ( t.ex ett "record/rad" eller vad man kallar det för). För ljud är dessa block normalt korta tidsmässigt.

Vanligt, som också skrivs i denna tråd, är "drop outs". Dvs signal saknas helt eller är så urusel att många block får felaktig check.

Att få en sämre kvalite typ som uppfattas när man har en analog överföring är därför mer osannolikt ( för att inte tala om " denna digitala kabel låter bättre")!

Alltså hör du inget "konstigt" (som t.ex "drop outs") är allt OK. Tycker du att du t.ex. hör att det låter lite luddigare cymbaler eller sångerskan låter nasalt (o s v) är det inte överföringen. Det är alltså mer "antingen/eller.

Ledsen och jag skriver sådant som du kanske redan vet - digital överföring på basic nivå......

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-11-06 20:28

jansch skrev:
Knuttebaloa skrev:Kanske har detta ämne avhandlats?

Min Bluesound node är idag ansluten till nätet och Tidal trådlöst. Det funkar såvitt jag kan avgöra väl, vilket är tur för det är omständligt att dra kabel.

Jag kan dock inte låta bli att undra om det trådlösa påverkar ljudkvaliteten negativt. Finns det några belägg för det?


Analog och digital teknik är väldigt olika när det gäller störningar. OFTAST är digitala störningar väldigt digitala (!), d v s antingen är det bra eller eller uppenbart fel.
Orsaken till detta är den teknik som används för att säkerställa att digitalt överförd information är korrekt. Det finns lite olika tekniker men googla t.ex. på CRC. Beroende på standarden för överföringen tar logiken "beslut" om hur felaktiga kontrollsummor(t.ex CRC) skall hanteras. Generellt finns några huvudalternativ:
- man sänder om informationen ett bestämt antal ggr och får man inte korrekt check stoppas överföringen
- man sänder om informationen ett bestämt antal ggr och får man inte korrekt check hoppar man över informationen
- man sänder om informationen ett bestämt antal ggr och får man inte korrekt check tar man det som överförts ändå
- eller någon annan variant

"information" i detta sammanhang är ett antal bits/bytes i form av ett block ( t.ex ett "record/rad" eller vad man kallar det för). För ljud är dessa block normalt korta tidsmässigt.

Vanligt, som också skrivs i denna tråd, är "drop outs". Dvs signal saknas helt eller är så urusel att många block får felaktig check.

Att få en sämre kvalite typ som uppfattas när man har en analog överföring är därför mer osannolikt ( för att inte tala om " denna digitala kabel låter bättre")!

Alltså hör du inget "konstigt" (som t.ex "drop outs") är allt OK. Tycker du att du t.ex. hör att det låter lite luddigare cymbaler eller sångerskan låter nasalt (o s v) är det inte överföringen. Det är alltså mer "antingen/eller.

Ledsen och jag skriver sådant som du kanske redan vet - digital överföring på basic nivå......


Finns absolut ingen anledning att be om ursäkt. Jag upplever ditt inlägg som både bekräftande och betryggande! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav STDI » 2019-11-06 21:09

Jag förstår, och håller med utifrån min erfarenhet utan mycket kunskap, om ljud.
Men vad gäller för bild? Ibland när man strömmar bild så är det väldigt dålig skärpa och helt plötsligt blir det skarpt. Jag uppfattar det som att bandbredden eller något annat inte räcker till och för att då få rörlig bild utan frysning så minskas skärpan istället. Finns det motsvarande "kompromiss" för ljud?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav AndersP » 2019-11-06 21:20

Jag kör trådat på allt som går eller är prioriterat, typ Tidal. Men jag bor i hyreshus med 20 lägenheter med mestadels unga människor. Får upp massor med privata, trådlösa nätverk när jag tittar i telefonen. Blir ju en del störningar...

Jag skruvade fast kanaler i taket i min 30-talslägenhet. Det var ett jäkla bök, men känslan....

Bor man i eget hus i glesbygd är det en annan femma.

Summerat är det väl hur mycket droppouts man kan acceptera? Ljudet i sig tror jag inte det är nån skillnad på.

Bild ställer högre krav. Jag kan maxa ut mitt 10/100 med Yellyfish och har inte märkt av någon enda störning ens med mina fulla BD skivavbilder.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav petersteindl » 2019-11-06 22:27

Både bluetooth och wifi är trådlös överföring. Menar ni båda då ni skriver, eller menar ni enbart wifi?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav goat76 » 2019-11-06 22:32

petersteindl skrev:Både bluetooth och wifi är trådlös överföring. Menar ni båda då ni skriver, eller menar ni enbart wifi?


Det är wifi som avhandlas i tråden.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Knuttebaloa » 2019-11-06 23:07

STDI skrev:Jag förstår, och håller med utifrån min erfarenhet utan mycket kunskap, om ljud.
Men vad gäller för bild? Ibland när man strömmar bild så är det väldigt dålig skärpa och helt plötsligt blir det skarpt. Jag uppfattar det som att bandbredden eller något annat inte räcker till och för att då få rörlig bild utan frysning så minskas skärpan istället. Finns det motsvarande "kompromiss" för ljud?


Ja, det där har man ju varit med om. Gäller inte det digitala "on or off" här?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Tell » 2019-11-06 23:43

STDI skrev:Jag förstår, och håller med utifrån min erfarenhet utan mycket kunskap, om ljud.
Men vad gäller för bild? Ibland när man strömmar bild så är det väldigt dålig skärpa och helt plötsligt blir det skarpt. Jag uppfattar det som att bandbredden eller något annat inte räcker till och för att då få rörlig bild utan frysning så minskas skärpan istället. Finns det motsvarande "kompromiss" för ljud?


Ja finns det inte tillräckligt med bandbredd för att spela vidare med en viss upplösning så börjar den istället streama med lägre upplösning. Den väljer alltså det framför att stoppa hela uppspelningen för att vänta på att buffern kommer ifatt.
Dom skulle kunna göra samma sak för ljud om det behövdes, men det gör dom inte då bandbredden för dom flesta räcker fint, speciellt om man rullar typ Spotify, 320kbps är ingen tung signal alls. Dock händer det väl att man sitter på nåt tåg långt ute på landsbygden o har halvtaskig signal, då kommer den stanna istället för att streama i lägre bitrate. Dom har alltså inte valt samma väg som t ex Netflix eller Youtube.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav jansch » 2019-11-07 00:50

jag är definitivt ingen expert på wifi (standard IEEE 802.xx) men det är vissa saker som man måste hålla isär.

- Som det kommenteras i tråden finns det inte oändligt antal kanaler tillgängliga varför det KAN BLI "konkurrens" med t.ex. grannar. Detta får man nog inte se som kvalitetsbegränsning utan som ett resursproblem. Det yttrar heller sig inte som ett typiskt analogt problem - t.ex som traditionell dist.

- I all digital teknik där en processor utför arbete finns förvalda prioriteringar. T.ex ett tangentbord/inskriftfunktion har ofta låg prioritet vilket jag tydligt märker nu när jag skriver på en Smart TV. Om en bild på en TV "fryser" eller "tomma fyrkanter" dyker upp kan det bero på att något annat prioriteras och totala bandbredden räcker inte till för att serva TV:ns buffrar med info/digital signal i tid.
"Latency" har bl.a. som funktion att undvika "frysning" eller "hackande" ljud. Alltså, man låter ljudet eller bilden bli uppspelad med fördröjning så man hinner fylla på information (fifo- buffert) ifall det blir ett kortare avbrott i informationsöverföringen.
Jämför gärna detta med gamla portabla cd-spelare där man kunde jogga/springa, blev det för mycket vibrationer = vid felläsningar hann elektroniken med att läsa om igen innan det blev tyst i lurarna ( cd -spelaren hann fylla på fifo bufferten pga att uppspelningen var fördröjd)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav AndersP » 2019-11-07 01:24

Jag använder Jellyfish för att kolla min bitrate.
http://jell.yfish.us

En siffra säger inte mig lika mycket som en video som börjar hacka. En full BD-image kan säkert spelas av om man kan spela 55 Mbps-filen i Jellyfish. Jag kan precis spela 100 Mbps-filen.
Jämför det med Spotify 320 kbps.

Störningsfri Wifi räcker till musik.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Strömma musik trådlöst sämre?

Inläggav Tangband » 2019-11-07 09:26

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Drar du en ethernetkabel till din Bluesound så kan även denna teoretiskt försämra spelaren eftersom din dator eller NAS ( som skickar musiken till spelaren ) blir galvaniskt kopplad till Bluesound.


Sitter ofta en skiljetransformator. Kanske minskar den det problemet?


Det är möjligt. Frågan är väl om det är ett problem överhuvudtaget med de flesta moderna apparater ?

Här ett exempel där archimago gjort många mätningar med och utan wi-fi, med displayen avstängd eller på, osv, osv.

http://archimago.blogspot.com/2018/12/m ... -b-as.html

Min egen erfarenhet - Är man noggrann med sin hifi bör man ändå lyssna på olika överföringar och kanske mäta själv på sina egna grejor.

Archimagos mätningar visar inga reella skillnader

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster