Lite intryck i56,i64s

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-10 09:47

Morello skrev:Det kan ju tolkas som något i stil med 0,1 dB till 1dB. Inte så mycket till information således.

Distorsionen i alla Sybarite Audio-produkter är för övrigt extremt låg. :)


Det kan ju tolkas som något i stil med 0,1% till 0,001%. Inte så mycket till information således.




- Kunde inte hålla mig, det var liksom upplagt. 8) :wink: :D
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Morello » 2019-09-10 09:49

Det var helt avsiktligt att skriva ett inlägg helt utan information. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-09-13 17:32

Ja det var inte utsmyckat utan snarare väldigt övergripande förklarat :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-04 08:17

Jag tänkte komma med några ytterligare intryck här nu när jag hunnit leva med i64s i några månader.

Det jag tänker beröra är högtalarnas förmåga att bringa ordning i även dom absolut mest röriga och komplexa blandningar av ljud av och musik.
På den skrapigaste och mest inneslutna mattan på t.ex. Arkanum (svart metal) så hörs varenda nyans och samtliga lager av information är som med ett rakblad utskurna för mina öron att tydligt kunna följa konturerna av.
I den tätaste mattan på Solar fields - until we meet the sky (atmosfäriskt) så kan verkligen samtliga beståndsdelar höras tydligt och fokuseras på i den massiva väggen av ljud som utgör denna låt.
Jag trodde att jag hörde allt med i32s men i64s briljerar här verkligen !

Denna förmåga att, helt utan minsta tecken på ansträngning och oavsett ljudnivå, kunna hålla isär allting som händer oavsett vad du matar dom med.
Ja det är något jag aldrig upplevt med någon annan högtalare någonsin !
Det är häpnadsväckande, och mycket angenämt för mig som gärna lyssnar på en hel del musik vars ljud och produktionskvalitet lämnar en hel del att önska.
Det är nu mera njutbart och roligare än någonsin att lyssna på även dessa alster, det är som om ljudkvalitet inte längre är en fråga som påverkar om man vill lyssna eller inte.
Utan har mer blivit något jag kan uppskatta, att höra precis allting så som det är gjort blir intressant och en upplevelse i sig självt oavsett kvalitet på produktionen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav MorganM » 2019-11-04 15:48

DVD-ai skrev:Jag tänkte komma med några ytterligare intryck här nu när jag hunnit leva med i64s i några månader.

Det jag tänker beröra är högtalarnas förmåga att bringa ordning i även dom absolut mest röriga och komplexa blandningar av ljud av och musik.
På den skrapigaste och mest inneslutna mattan på t.ex. Arkanum (svart metal) så hörs varenda nyans och samtliga lager av information är som med ett rakblad utskurna för mina öron att tydligt kunna följa konturerna av.
I den tätaste mattan på Solar fields - until we meet the sky (atmosfäriskt) så kan verkligen samtliga beståndsdelar höras tydligt och fokuseras på i den massiva väggen av ljud som utgör denna låt.
Jag trodde att jag hörde allt med i32s men i64s briljerar här verkligen !

Denna förmåga att, helt utan minsta tecken på ansträngning och oavsett ljudnivå, kunna hålla isär allting som händer oavsett vad du matar dom med.
Ja det är något jag aldrig upplevt med någon annan högtalare någonsin !
Det är häpnadsväckande, och mycket angenämt för mig som gärna lyssnar på en hel del musik vars ljud och produktionskvalitet lämnar en hel del att önska.
Det är nu mera njutbart och roligare än någonsin att lyssna på även dessa alster, det är som om ljudkvalitet inte längre är en fråga som påverkar om man vill lyssna eller inte.
Utan har mer blivit något jag kan uppskatta, att höra precis allting så som det är gjort blir intressant och en upplevelse i sig självt oavsett kvalitet på produktionen.


Låter som en högtalare för mig :D .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-04 17:15

Jag tror att i56 och i64s är högtalare för väldigt många, många fler än vad som tror det!
Men absolut inte alla. :)
Och jag talar då inte om ljudtryck utan om andra egenskaper som resulterar i bla detta jag tar upp här nu.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 17:32

DVD-ai skrev:Utan har mer blivit något jag kan uppskatta, att höra precis allting så som det är gjort blir intressant och en upplevelse i sig självt oavsett kvalitet på produktionen.

Detta är en egenskap som många förbiser. Dvs att göra även svårbegripliga, eller rent av illaljudande produktioner tillgängliga. Tyvärr läser man alltför ofta hur personer som bytt upp sig på högtalare eller apparater inte längre kan spela ett antal av sina fonogram för "den nya setup'en avslöjar hur illa det egentligen låter". Jag tycker det är precis tvärtom, bra apparater och högtalare lockar ur det mesta även ur risiga inspelningar.

Så din åsikt om hur det låter hos dig är väl ett gott betyg till ingenjörn.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav JonasB » 2019-11-04 18:39

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Utan har mer blivit något jag kan uppskatta, att höra precis allting så som det är gjort blir intressant och en upplevelse i sig självt oavsett kvalitet på produktionen.

Detta är en egenskap som många förbiser. Dvs att göra även svårbegripliga, eller rent av illaljudande produktioner tillgängliga. Tyvärr läser man alltför ofta hur personer som bytt upp sig på högtalare eller apparater inte längre kan spela ett antal av sina fonogram för "den nya setup'en avslöjar hur illa det egentligen låter". Jag tycker det är precis tvärtom, bra apparater och högtalare lockar ur det mesta även ur risiga inspelningar.

Så din åsikt om hur det låter hos dig är väl ett gott betyg till ingenjörn.

/ B


Ska inte risiga inspelningar låta risigt? Jag tänker att högtalaren gör ett "dåligt jobb" annars?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-04 18:47

Det är skillnad på att låta risigt och att låta insprlningen låta precis som den gör.
Jag talar om det sistnämnda, alltså låter risiga inspelningar exakt så risiga som dom är, men mindre jobbiga och mer tydliga i allt (inkl sin risighet) på samma gång. :)

Man hör verkligen varje liten nyans av risigheten, det blir så himla intressant att det ger ett mervärde :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 18:59

DVD-ai skrev:Det är skillnad på att låta risigt och att låta insprlningen låta precis som den gör.
Jag talar om det sistnämnda, alltså låter risiga inspelningar exakt så risiga som dom är, men mindre jobbiga och mer tydliga i allt (inkl sin risighet) på samma gång. :)

Man hör verkligen varje liten nyans av risigheten, det blir så himla intressant att det ger ett mervärde :D

Jag har lyssnat en hel del på sk low-fi-skivor, tex med Adam Green och hans tidigare band The Moldy Peaches. Och det låter riktigt illa, på ett bra sätt. Tänk dig något som är taffligt inspelat i ett vardagsrum. Och det låter precis så, det låter som om du är där. Och det är väl hifi om något? Så kan det vara med riktigt dåliga, komprimerade, limiterade skivor också. Man hör vad musikerna har tänkt sig, trots att ljudtekniker och övriga rådgivare verkligen ansträngt sig för att förstöra det hela. Jag minns Red Hot Chilli Peppers hemma hos en kamrat i Göteborg (Californication tror jag det var) spelandes genom ett rörförstärkeri och ett par franska Fokal högtalare. Magiskt är bara förnamnet, trots att skivan är totalt urusel utifrån ljudåtergivningssynpunkt. Å andra sidan har denne kompis lyckas få Frank Zappa att bli helt begriplig så han har väl ngn sorts svarta magiska fingrar...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-11-04 22:41

JonasB skrev:Ska inte risiga inspelningar låta risigt? Jag tänker att högtalaren gör ett "dåligt jobb" annars?


Jag vill hävda att det är när högtalarna (systemet) inte adderar dist, kompression eller annan försämrande påverkan, som man kan njuta av usel inspelad musik så bra det går.
Min förra test CD-R hade ett par sådana låtar, som utsatte systemet för stora utmaningar att kunna återge de så bra det går utan att själv addera problem. De var bland de mest utslagsgivande låtarna att testa högtalare med. De flesta (även riktigt dyr high-end) fixa det inte alls.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 00:02

music4ever skrev:Min förra test CD-R hade ett par sådana låtar, som utsatte systemet för stora utmaningar att kunna återge de så bra det går utan att själv addera problem. De var bland de mest utslagsgivande låtarna att testa högtalare med. De flesta (även riktigt dyr high-end) fixa det inte alls.

Min erfarenhet åxå. Många menar att när deras svindyra anläggningar låter apigt på vissa skivor beror det på att dessa skivor är dåligt inspelade. Jag menar tvärtom, det beror på att dessa dyra anläggningar inte klarar av att återge krävande musik. Krims-krams-jazz låter ju bra i en köksradio eller ett par medskickade iPhone-lurar så det är väl knappast ngt att ha som rättesnöre. Hur kul är det att sitta och lyssna efter hur väl en triangel klingar i slutet på en 2-timmars konsert?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav MorganM » 2019-11-05 08:12

Nån som vet vilka frekvenser respektive element jobbar i gällande i56/i64s?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-05 08:15

Ja jag instämmer, många anläggningar låter risigare/grötigare än nödvändigt samtidigt som man inte hör detaljerna, ej heller hör man VAD som är risigt med inspelningen med någon vidare tydlighet...
Det bara låter allmänt risigt och allting grötas ihop sig när det är komplext, klart undermåligt!
I detta avseende är det en fröjd när man kommer upp till i14/pi60 som så lätt hanterar även de mest komplexa material och kan bringa ordning, så att man hör det som finns där för vad det är och ej sämre än nödvändigt. :)

Sedan finns det såklart nivåer även efter i14/pi60, jag upplevde en förbättring ur detta avssendet när jag gick från pi60s till i32s, och nu det största steget i förändring när jag gick upp till i64s!
Här så hör jag tydligt exakt vad som låter risigt och med all tydlighet hur risigt det låter, på vilket sätt och vart i höjd, djup, bred...
Med en skalpell så skär högtalarna fram allting som finns på materialet oavsett vad det än må vara och då låter det INTE risigare än nödvändigt.
Och denna kombination gör det intressant att lyssna efter även risighetens ursprung och produktioners olika egenheter :lol:

Det är som om musiken nu på riktigt får tala helt för sig själv utan inblandning av högtalarna, allting bara finns där för dig att lyssna till, oavsett hur litet eller stort ljudet än må vara och oavsett hur glest eller tätt.
I den vildaste storm så kan du höra ett löv prasla... osv osv
Detta är en återgivning jag hittills bara har upplevt någon enstaka gång, men aldrig haft i närheten av hemma hos mig.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-05 08:21

MorganM skrev:Nån som vet vilka frekvenser respektive element jobbar i gällande i56/i64s?


Som i32s :)

Alltså väldigt ungefärligt men bara för att ge en uppfattning
Tweeter: >2,5KHz
Boomer: <4KHz
Woofer:<700Hz

Alla elementen överlappar varandra, skärningen är inte ett ”slut” för området på respektive element.
Samarbetet sker således över ett brett område och jag vet inte hur brett, men baserat på det jag vet om konstruktionen så är detta min uppskattningar om ”nyttigt” område. :)

Ingvar kommer kanske in och slår mig på fingrarna med pekpinnen och så får vi ett mer exakt svar :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-11-05 12:34

Bill50x skrev:
music4ever skrev:Min förra test CD-R hade ett par sådana låtar, som utsatte systemet för stora utmaningar att kunna återge de så bra det går utan att själv addera problem. De var bland de mest utslagsgivande låtarna att testa högtalare med. De flesta (även riktigt dyr high-end) fixa det inte alls.

Min erfarenhet åxå. Många menar att när deras svindyra anläggningar låter apigt på vissa skivor beror det på att dessa skivor är dåligt inspelade. Jag menar tvärtom, det beror på att dessa dyra anläggningar inte klarar av att återge krävande musik. Krims-krams-jazz låter ju bra i en köksradio eller ett par medskickade iPhone-lurar så det är väl knappast ngt att ha som rättesnöre. Hur kul är det att sitta och lyssna efter hur väl en triangel klingar i slutet på en 2-timmars konsert?

/ B


Jag håller med både dig, Music4ever och DVD-ai. Mina tankar är att när återgivningen är extremt god så blir även produktioner som är mindre goda förhållandevis njutbara att lyssna till. Min hypotes är att det gör vårt sinne lättare att höra igenom felen och istället kunna uppfatta hur ljudteknikern har skruvat på sina rattar/reglar/knappar o.likn. Det gör att man istället kan släppa det och lyssna på musiken istället. Genom att man kan uppfatta hur produktionen är gjord, går det att acceptera soundet som det är och det blir ingen konstig uppfattning av vårt sinne. Med en anläggning och lyssningsrum som är "bra men inte helt bra" kan det bli svårare att höra vad som är skillnad mellan inspelningstekniska beslut och att det "låter lite skräpigt" och det blir då "lite error i hjärnan". Det går inte ihop helt enkelt. Man ledsnar på ljudet och lägger på något annat istället.

Jag vill mena att en supergod återgivning är alltid att föredra.

Jag har varit väldigt nöjd med mina r56h i över 20 år nu, undrar varför jag inte känt att jag behöver något annat?! :wink: :D
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav DVD-ai » 2019-11-05 12:50

Jag hoppas att jag ska ha mina i64s så länge jag lever, det ska nog dyka upp något väldigt speciellt för att jag ska känna för att byta upp mig!
Och jag hoppas att jagaldrig behöver byta högtalare av andra tristare orsaker heller... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 13:46

DVD-ai skrev:Jag hoppas att jag ska ha mina i64s så länge jag lever, det ska nog dyka upp något väldigt speciellt för att jag ska känna för att byta upp mig!
Och jag hoppas att jag aldrig behöver byta högtalare av andra tristare orsaker heller... :)

Fast visst skulle du vilja baxa in IÖ's trevägare?

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-05 13:59

Vad är det egentligen rent tekniskt som gör att så många ”fina” hifi-högtalare inte klarar av att hålla isär ljudbilden så fort det blir lite grötigare musik?

Den högtalare jag har nu kan med lätthet spela upp den mest intensiva och täta musiken utan ansträngning, precis alla ljud-element går med lätthet att urskilja och höra utan att ljudbilden klappar igen. Det infinner sig en känsla av ”lugn” hur intensiv och tät musiken än må vara, precis alla ljud-element låter fullt detaljerade i ljudbilden där de ska vara och med tydlig separation.

Tidigare hade jag ett par högtalare av märket Elac, med dessa gick jag mer och mer ifrån den intensiva rockmusiken som jag normalt vill lyssna till förmån för lättlyssnad gles musik. Vad var det med dessa högtalare som gjorde att de inte klarade av den intensivare musiken utan att hela ljudbilden kollapsade, lät ansträngt och frambringade lyssningströtthet?

Så åter igen, vad är det som gör att vissa högtalare klarar av detta medans andra inte gör det alls?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 14:12

goat76 skrev:Så åter igen, vad är det som gör att vissa högtalare klarar av detta medans andra inte gör det alls?

"Därom tvista di lärde".

Eller, om vi visste exakt vad det var som gjorde denna skillnad skulle världen se annorlunda ut. Åtminstone på högtalarfronten. Personligen tror jag att många konstruktörer (inte bara högtalar- utan även elektronik-dito) fokuserar lite för mycket på själva ljudet, om ni förstår vad jag menar. Alltså till skillnad mot hur musiken låter. Detta är ju i vissas ögon (öron?) värsta Linn-flummet men det har i alla fall hjälpt mig att sortera ut vilka grejor som låter bra eller mindre bra. Bland annat har jag upplevt Audio Research rörförstärkeri som absolut slagit Linn på deras egen paradgren (det som lite skymfartat kallas "stampa-takten") jag har också lyssnat på Linn-högtalare i kvartsmiljonklassen som lät så illa att jag inte ens skulle ta emot dem om jag så fick dem gratis.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Morello » 2019-11-05 14:55

Distorsion medför grötig återgivning. Jag har också noterat att skräniga skräpproduktioner används vid utvärdering och då kan det mycket väl vara så att en klanglig avvikelse som sänker registret 2-3-4 kHz medföra ett subjektivt mindre grötigt ljud.

Det är inte någon vidare god idé att använda junkfonogram för utvärdering av hifi.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

MorganM
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Enköping

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav MorganM » 2019-11-05 15:12

DVD-ai skrev:
MorganM skrev:Nån som vet vilka frekvenser respektive element jobbar i gällande i56/i64s?


Som i32s :)

Alltså väldigt ungefärligt men bara för att ge en uppfattning
Tweeter: >2,5KHz
Boomer: <4KHz
Woofer:<700Hz

Alla elementen överlappar varandra, skärningen är inte ett ”slut” för området på respektive element.
Samarbetet sker således över ett brett område och jag vet inte hur brett, men baserat på det jag vet om konstruktionen så är detta min uppskattningar om ”nyttigt” område. :)

Ingvar kommer kanske in och slår mig på fingrarna med pekpinnen och så får vi ett mer exakt svar :)

Tackar!
Vilka är boomer/woofer?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-05 15:58

Morello skrev:Distorsion medför grötig återgivning. Jag har också noterat att skräniga skräpproduktioner används vid utvärdering och då kan det mycket väl vara så att en klanglig avvikelse som sänker registret 2-3-4 kHz medföra ett subjektivt mindre grötigt ljud.

Det är inte någon vidare god idé att använda junkfonogram för utvärdering av hifi.


Menar du att i64s visar klangliga avvikelser i registret 2-3-4 kHz då den enligt DVD-ai klarar av att spela upp mer tät och intensiv musik?

Om inte så skulle jag misstänka att styrkan avgörs av andra faktorer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 15:59

MorganM skrev:
DVD-ai skrev:
MorganM skrev:Nån som vet vilka frekvenser respektive element jobbar i gällande i56/i64s?


Som i32s :)

Alltså väldigt ungefärligt men bara för att ge en uppfattning
Tweeter: >2,5KHz
Boomer: <4KHz
Woofer:<700Hz

Alla elementen överlappar varandra, skärningen är inte ett ”slut” för området på respektive element.
Samarbetet sker således över ett brett område och jag vet inte hur brett, men baserat på det jag vet om konstruktionen så är detta min uppskattningar om ”nyttigt” område. :)

Ingvar kommer kanske in och slår mig på fingrarna med pekpinnen och så får vi ett mer exakt svar :)

Tackar!
Vilka är boomer/woofer?


Det är de yttre - relativt diskanten - som spelar det (inte lägsta, men det) minst höga registret.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 16:28

goat76 skrev:
Morello skrev:Distorsion medför grötig återgivning. Jag har också noterat att skräniga skräpproduktioner används vid utvärdering och då kan det mycket väl vara så att en klanglig avvikelse som sänker registret 2-3-4 kHz medföra ett subjektivt mindre grötigt ljud.

Det är inte någon vidare god idé att använda junkfonogram för utvärdering av hifi.


Menar du att i64s visar klangliga avvikelser i registret 2-3-4 kHz då den enligt DVD-ai klarar av att spela upp mer tät och intensiv musik?

Om inte så skulle jag misstänka att styrkan avgörs av andra faktorer.


Nu läste du inte ordentligt - det väsentliga är första meningen. Den klanglika avvikelsen erbjöds som ett alternativt till att sänka disten.

I i64s-faller är det en grymt låg dist som är nyckeln.... men för andra enklare högtalare så kan man kanske så ducka problemet lite med en sänkning.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav goat76 » 2019-11-05 16:45

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Morello skrev:Distorsion medför grötig återgivning. Jag har också noterat att skräniga skräpproduktioner används vid utvärdering och då kan det mycket väl vara så att en klanglig avvikelse som sänker registret 2-3-4 kHz medföra ett subjektivt mindre grötigt ljud.

Det är inte någon vidare god idé att använda junkfonogram för utvärdering av hifi.


Menar du att i64s visar klangliga avvikelser i registret 2-3-4 kHz då den enligt DVD-ai klarar av att spela upp mer tät och intensiv musik?

Om inte så skulle jag misstänka att styrkan avgörs av andra faktorer.


Nu läste du inte ordentligt - det väsentliga är första meningen. Den klanglika avvikelsen erbjöds som ett alternativt till att sänka disten.

I i64s-faller är det en grymt låg dist som är nyckeln.... men för andra enklare högtalare så kan man kanske så ducka problemet lite med en sänkning.


Jasså, vet du/är du säker på att det är av den orsaken som i64 klarar av skräniga och täta musikproduktioner, alltså frånvaron av dist?

Innebär det att väldigt många högtalare även i det högre segmentet lider av tydlig distortion, med tanke på hur sällan det vågas spelas annan musik än mäss-jazz på mässorna?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 17:20

goat76 skrev:Innebär det att väldigt många högtalare även i det högre segmentet lider av tydlig distortion, med tanke på hur sällan det vågas spelas annan musik än mäss-jazz på mässorna?


Bingo!

(Själv brukar jag testa med Mike Oldfield "Five miles out" eftersom jag är inkörd på hur den kan - eller inte - bryta ihop vid uppspelning)

Det var roligt att få spelat lite Yello på TAD senast i Jönköping... där var det inte högtalarna som inte klarade av det - utan han som demade dem. :mrgreen: :lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-11-06 02:00

Bill50x skrev:Fast visst skulle du vilja baxa in IÖ's trevägare?

[ Bild ]

/ B


Den hade varit trevlig som högtalare i ett vardagsrum om man sen hade ett separat lyssningsrum. Annars så är jag mer sugen på nya 7-element topparna. 8)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav music4ever » 2019-11-06 02:02

Morello skrev:Distorsion medför grötig återgivning. Jag har också noterat att skräniga skräpproduktioner används vid utvärdering och då kan det mycket väl vara så att en klanglig avvikelse som sänker registret 2-3-4 kHz medföra ett subjektivt mindre grötigt ljud.

Det är inte någon vidare god idé att använda junkfonogram för utvärdering av hifi.


Nja, håller inte med.
1. Att testa med musik man brukar lyssna på är bra. Många (de flesta) av de inspelningarna som jag lyssnar mest på är rätt sunkiga.
2. Om en viss typ av musik är svårare för större delen av marknadens högtalare att återge utan att låta grötigt och orent, så är det ju bra att använda den när man testar högtalare.

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lite intryck i56,i64s

Inläggav Ted_B » 2019-11-06 02:18

Nattlorden skrev:Det var roligt att få spelat lite Yello på TAD senast i Jönköping... där var det inte högtalarna som inte klarade av det - utan han som demade dem. :mrgreen: :lol: :lol: :lol:


Vad spelades det av Yello då?
The World's Mine Oyster

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster