Moderator: Redaktörer
" vi vill ha fonogram som låter bra i våra konnesörsanläggningar"
Morello skrev:Ruset börjar göra sig gällande märker jag. Blev ju ingen bira till repet, men snart![]()
Men först en espresso och lite högdynamiska jazz-fonogram.
Mayro skrev:popedh Lite nyfiken fråga..Vad lirar du med för grejor hemma då du lyssnar?
Mayro skrev:popedh
Lite nyfiken fråga..Vad lirar du med för grejor hemma då du lyssnar?
Mayro skrev:rätt vanligt bland folk som jobbar inom musiktillverkning av olika slag tydligen...
Lite som skräddaren med hål i egna brallorna...
En snubbe jag känner lite i Sthlm som jobbar lite med musik har iofs rätt bra grejor som avlyssningsinstrument.. Krell..B&W. osv...
Martin Klaaman om du vet vem det är?.. Fast han pysslar väl mest med shlager o dansband osv tror jag..Det va några år sen jag hade kontakt med han..
Mayro skrev:rätt vanligt bland folk som jobbar inom musiktillverkning av olika slag tydligen...
Lite som skräddaren med hål i egna brallorna...
En snubbe jag känner lite i Sthlm som jobbar lite med musik har iofs rätt bra grejor som avlyssningsinstrument.. Krell..B&W. osv...
Martin Klaaman om du vet vem det är?.. Fast han pysslar väl mest med shlager o dansband osv tror jag..Det va några år sen jag hade kontakt med han..
Dist är en del av soundet och vem kan tänka sig Jimi Henrix lira Stratocaster utan dist?
Jocke skrev:Jag anar att branschfolk ser invändningarna mot kompression och "bricklimiter" (?) som ett intrång i deras kreativa arbete.
Slartibartfast skrev:Jocke skrev:Jag anar att branschfolk ser invändningarna mot kompression och "bricklimiter" (?) som ett intrång i deras kreativa arbete.
Jag ser inte att en studioman har ett kreativt arbete i sig, han har bara åtagit sig uppgiften att förmedla kreativiteten hos musikskaparna anser jag! Problemet är att många inspelnings"tekniker"* vill skaffa sig en stjärnstatus á la producent tror jag -men det är bara en gissning från min sida.
Om någon här arbetar som studioman och anser att de ska tillägga ett sound till en musikers verk får de gärna säga varför de ska göra detta.
Detta är dock lite OT eftersom jag inte pratar om kompression eller mastring utan om något heelt annat.
/J
Morello skrev:http://user.faktiskt.io/Morello/wav/test1.wav
http://user.faktiskt.io/Morello/wav/test2.wav
Med och utan 6dB limitering.
(Mixen är suspekt, men det beror på att det är ett testspår för att trummisen ville lyssna extra noga på några saker)
Trumset: Ludwig anno 1966
Ride: Zildjian A 20" Deep Ride
Virvel: DW Collector series Maple
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster