Moderator: Redaktörer
mangrove skrev:5,4 sek. Pioneer PD-S707 (stable platter-spelare).
hcl skrev:Varför får inte streamers vara med i listan (bortsett från att de inte egentligen är CD-skivspelare), men väl spelar musik lagrad på CD-skivor. Förutom att de (normalt) är mycket snabbare så låter i varje fall vissa också klart bättre.
Kribban skrev:hcl skrev:Varför får inte streamers vara med i listan (bortsett från att de inte egentligen är CD-skivspelare), men väl spelar musik lagrad på CD-skivor. Förutom att de (normalt) är mycket snabbare så låter i varje fall vissa också klart bättre.
Lite motsägelsefullt.......Streamers spelar inte musik lagrad på CD-skivor. De spelar upp filer lagrade någon annanstans. Vad låter dem bättre än?
Dartman skrev:I Kribbans köptråd om cd-spelare framkom det att sacd-spelare är långsamma i starten då de först ska detektera skivtyp.
Jag gjorde ett litet test på några av mina spelare, och följande resultat uppmättes:
Denon DCD-F100 (sovrumsspelaren) 9 sekunder
Sony CHC-TB10 (i garaget) 9 sekunder
Emotiva ERC-2 (i källaren) 12 sekunder
Yamaha CD-S1000 (huvudanläggningen) 12 sekunder
TEAC CR-H248 (till bastun) 16 sekunder
Mätmetoden var att jag lade i förekommande fall skivan på tallriken och tryckte samtidigt igång tiden och playknappen. Stopp trycktes när första tonerna spelades. Skivan som användes var Souled out med Tower of Power. Tiden togs med en iPhone 8.
Fyll gärna på med era resultat!
S A M M A N S T Ä L L N I N G
Accuphase DP-70---------4,1 s
Sony CDP-338ESD---------4,6 s
Linn Ikemi---------------5,2 s
Marantz CD 5000---------5,3 s
Pioneer PD-S707----------5,5 s*
Accuphase DP-67---------5,5 s
Marantz CD80-------------5,7 s
Audiolab 8200 CDQ-------6 s
Denon CD-615-----------6-7 s
Sony CDP-XE-------------7,1 s
Wadia 20----------------7,3 s
S.A.T.-------------------8,8 s
Denon DCD-F100---------9 s
Sony CHC-TB10-----------9 s
Yamaha DVD-S1700------10 s (CD)
Pioneer PD-30 AE--------11 s
Yamaha CD-S1000-------12 s
Emotiva ERC-2-----------12 s
Sony (plastig BD)----------12,5 s
Sony BDP-S373-----------13,3 s
Oppo BDP-95------------14,2 s
Yamaha DVD-S1700------14,9 s (SACD)
Pioneer DV-410V---------15 s
TEAK CR-H248-----------16 s
//Jonas
Tangband skrev:Streamers tar typ 1 sekund att byta en hel skiva så det är såatt säga en helt annan prestanda- med avseende på handhavande. Däremot håller jag inte med om att riktigt bra streamers låter bättre än riktigt bra cd - spelare. Jag ser det nog mer som reklam och en salespoint. I vissa fall - ja. Men det finns fall där det är tvärtom också.
Bill50x skrev:I det fallet är jag mycket nöjd med min Ikemi, den är knäpptyst i all fysisk hantering. Det som hörs mest är min hjärtklappning inför den musik som komma skall
/ B
HenrikTornquist skrev:Jag är förvånad över att Pioneer 668AV inte har använts och redovisats. Den trodde jag många skulle ha.
Tangband skrev:Jag tycker ikemi låter på en del sätt bättre än sneaky DS. Så redan där har vi ett undantag att streamers alltid skulle låta bättre än cd-spelare.
Bill50x skrev:Tangband skrev:Jag tycker ikemi låter på en del sätt bättre än sneaky DS. Så redan där har vi ett undantag att streamers alltid skulle låta bättre än cd-spelare.
Jag skrev väl att streamers i samma prisklass låter bättre än motsvarande CD-spelare? Och det tycker jag fortfarande även om jag fortfarande även ser det lite som en orättvis jämförelse eftersom en streamer inte fungerar ensam utan behöver åtminstone Tidal, Spotify eller annan leverantör om man inte har en NAS som också kostar pengar. Och så har vi komplexiteten, en CD-spelare kopplar man in och klickar på Play, det gör man inte med en streamer.
/ B
Jonas skrev:HenrikTornquist skrev:Jag är förvånad över att Pioneer 668AV inte har använts och redovisats. Den trodde jag många skulle ha.
Klockade min på ca 10s med Dire Straits "on every street"
hifikg skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:Jag tycker ikemi låter på en del sätt bättre än sneaky DS. Så redan där har vi ett undantag att streamers alltid skulle låta bättre än cd-spelare.
Jag skrev väl att streamers i samma prisklass låter bättre än motsvarande CD-spelare? Och det tycker jag fortfarande även om jag fortfarande även ser det lite som en orättvis jämförelse eftersom en streamer inte fungerar ensam utan behöver åtminstone Tidal, Spotify eller annan leverantör om man inte har en NAS som också kostar pengar. Och så har vi komplexiteten, en CD-spelare kopplar man in och klickar på Play, det gör man inte med en streamer.
/ B
Finns det verkligen någon korrelation mellan pris och ljudkvalitet när det gäller streamers? Vi har iofs en tråd som handlar om streamers redan, så det kanske är utrett där och konsensus är nådd
Å andra sidan påstår jag att det inte finns någon säker koppling mellan pris o prestanda på CD-spelare heller. Det borde finnas en mekaniskt bättre kvalitet, men jag tror inte ens på det efter att ha obducerat en Embla och själv sitta med en S.A.T. och en Pioneer PD77 med urspårade laserpickuper. De lever inget hårt liv precis. Min trettiokronors loppis-Sony gör jobbet lika bra, ja just nu bättre eftersom pickupen hänger med.
Kribban skrev:hifikg skrev:Bill50x skrev:Jag skrev väl att streamers i samma prisklass låter bättre än motsvarande CD-spelare? Och det tycker jag fortfarande även om jag fortfarande även ser det lite som en orättvis jämförelse eftersom en streamer inte fungerar ensam utan behöver åtminstone Tidal, Spotify eller annan leverantör om man inte har en NAS som också kostar pengar. Och så har vi komplexiteten, en CD-spelare kopplar man in och klickar på Play, det gör man inte med en streamer.
/ B
Finns det verkligen någon korrelation mellan pris och ljudkvalitet när det gäller streamers? Vi har iofs en tråd som handlar om streamers redan, så det kanske är utrett där och konsensus är nådd
Å andra sidan påstår jag att det inte finns någon säker koppling mellan pris o prestanda på CD-spelare heller. Det borde finnas en mekaniskt bättre kvalitet, men jag tror inte ens på det efter att ha obducerat en Embla och själv sitta med en S.A.T. och en Pioneer PD77 med urspårade laserpickuper. De lever inget hårt liv precis. Min trettiokronors loppis-Sony gör jobbet lika bra, ja just nu bättre eftersom pickupen hänger med.
Set before väl på om man kopplar dem analogt eller digitalt?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster